Autoon tuli vakiona etuläpät ja harkinnassa asentaa taakse myös. Mutta: lisääkö roiskeläpät merkittävästi auton ilmanvastusta ja sitä kautta kulutusta heikentäen myös suorituskykyä? Läpät on toki muotoiltu autonvalmistajan toimesta sellaisiksi suht pieniksi ja "pyöreäreunaisiksi" mutta silti.
Ken tietää?
Lisääkö roiskeläpät ilmanvastusta?
16
455
Vastaukset
- Tommottis
Joskus luin Norjassa tai Ruotsissa tehdyn tutkimuksen _takaläpistä_, että lisäsivät 7% polttoaineenkulutusta maantienopeuksissa.
- a(2)
Varmasti lisäävät, mutta voiko eroa edes mitata on taas aivan toinen asia. Jos "roiskeläpän" haluaisi vähentävän ilmanvastusta pitäsi sen olla huomattavasti rengasta kapeampi, jolloin se ei tietenkään toimisi roiskeläppänä.
- roiske läppä
autosi ei jaksa liikkua kun roiskeläppä vastustaa menoa niin paljon. Varo myös peruuttaessa ettei roiskeläppä jää renkaan alle, muuten läppä vetää koko auton mukanaan renkaan alle.
- wqedxwqeqwqq
Kaikki mitä on lisää ilmanvastusta, tosin muotoilu taasen antaa aerodynaamisuutta ja vähentää ilmanvastusta vaikka se tarkoittaisikin lisää
materiaalia auton keulaan niin voikin olla eduksi kun on hyvin muotoiltu.
Roiskeläpät tuskin tuo aerodynaamisuutta yhtään.
Mutta tuskin ne lisää desiä enempää kulutusta, mun karkea tarkka arvio. - Anonyymi
Lisää selkeästi kulutusta ja heikentää kiihtyvyttä kesärajoituksilla moottoritiellä. Otin pois etu-ja takaläpät ja samalla auton kylkien ja perän likaantuminen väheni! Olisi aikoinaan luullut että on toisinpäin. Enää en läppiä huoli seuraavaan autoon.
- Anonyymi
ja mulla toisin päin...laitoin läpät ja kivet ei enää kolisee kylkiin ja perä pysyy paljon puhtaampana..polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja mulla toisin päin...laitoin läpät ja kivet ei enää kolisee kylkiin ja perä pysyy paljon puhtaampana..polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt ...
Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.
no kerrohan miksi ralliautoissa on takana isot läpät...??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no kerrohan miksi ralliautoissa on takana isot läpät...??
Sen takia ettei sinkoilevat kivet ja sora lennä ajotaipaleen reunalla seisoskelevien katsojien päälle, sekä estää hieman sitä ettei ajoväylän sora lennä tieltä pientareelle lisäten tienhoidon tarvetta. Muuta tarkoitusta ralliautossa ei isoilla takaläpillä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.
paskat ne mitään leviä laajemmalle...itse insinööri sörsselssönkö on asia tutkinu ja jotain faktaa voisi laittaa asiasta ennekuin huutelee vieraisiin pöytiin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.
niin ja täällä joku viisas väittää että kivet lentää sivuille kun laittaa leveät läpät.....hah...
- Anonyymi
Joku teippaili sähköauton koloja pahvilla umpeen ja oli huomaavinaan kulutuksen laskua joten läpät varmasti lisäävät kulutusta hieman. Sivupeilien poistolla saisi ainakin 1-2desiä pois?
- Anonyymi
Takana tuleva kiittää jos käytät takaroiskeläppiä.
- Anonyymi
no jottei ihan inttämiseksi menisi että onko niistä hyötyä niin video puhukoon puolestaan..
https://www.youtube.com/watch?v=27h89s9qWTc- Anonyymi
Mutta ilmanvastus on karsea, huippunopeus alenee varmaan 10 km/h ja polttoainetta syö litran sataselle enemmän?
- Anonyymi
Roiskeläpässähän on jonkinverran paksuutta, niin voisikohan sen ulkoreunan viistää vaikka 45 asteen kulmaan että ilmavirta ei törmäisi ihan suoraan 90 asteen kulmaan läpän reunassa? 45 asteenkin kulma varmaan vähentäisi vähän ilmanvastusta ja läppä silti yltäisi renkaan leveyden verran estämään roiskeita ja kiviä.
Ehkäpä joku ilmanvastusinsinööri tietäisi vieläkin optimaalisemman kulman kuin 45 astetta?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911244Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221098- 48824
- 70820
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50695- 33672
- 60659
- 52637
- 50615