Lisääkö roiskeläpät ilmanvastusta?

cw-kerroin

Autoon tuli vakiona etuläpät ja harkinnassa asentaa taakse myös. Mutta: lisääkö roiskeläpät merkittävästi auton ilmanvastusta ja sitä kautta kulutusta heikentäen myös suorituskykyä? Läpät on toki muotoiltu autonvalmistajan toimesta sellaisiksi suht pieniksi ja "pyöreäreunaisiksi" mutta silti.

Ken tietää?

16

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommottis

Joskus luin Norjassa tai Ruotsissa tehdyn tutkimuksen _takaläpistä_, että lisäsivät 7% polttoaineenkulutusta maantienopeuksissa.

• a(2)

Varmasti lisäävät, mutta voiko eroa edes mitata on taas aivan toinen asia. Jos "roiskeläpän" haluaisi vähentävän ilmanvastusta pitäsi sen olla huomattavasti rengasta kapeampi, jolloin se ei tietenkään toimisi roiskeläppänä.

• roiske läppä

autosi ei jaksa liikkua kun roiskeläppä vastustaa menoa niin paljon. Varo myös peruuttaessa ettei roiskeläppä jää renkaan alle, muuten läppä vetää koko auton mukanaan renkaan alle.

• wqedxwqeqwqq

Kaikki mitä on lisää ilmanvastusta, tosin muotoilu taasen antaa aerodynaamisuutta ja vähentää ilmanvastusta vaikka se tarkoittaisikin lisää
      materiaalia auton keulaan niin voikin olla eduksi kun on hyvin muotoiltu.

Roiskeläpät tuskin tuo aerodynaamisuutta yhtään.
      Mutta tuskin ne lisää desiä enempää kulutusta, mun karkea tarkka arvio.

• Anonyymi

Lisää selkeästi kulutusta ja heikentää kiihtyvyttä kesärajoituksilla moottoritiellä. Otin pois etu-ja takaläpät ja samalla auton kylkien ja perän likaantuminen väheni! Olisi aikoinaan luullut että on toisinpäin. Enää en läppiä huoli seuraavaan autoon.

• Anonyymi

ja mulla toisin päin...laitoin läpät ja kivet ei enää kolisee kylkiin ja perä pysyy paljon puhtaampana..polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja mulla toisin päin...laitoin läpät ja kivet ei enää kolisee kylkiin ja perä pysyy paljon puhtaampana..polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt ...

Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Läpillä takalasi koko ajan kurassa, ilman läppiä vähemmän. Läpät hajottaa takarenkaan heittämän vesi-kurasuihkun ja se leviää laajemmallle alalle ja sotkee takalasin ja luukun.

no kerrohan miksi ralliautoissa on takana isot läpät...??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no kerrohan miksi ralliautoissa on takana isot läpät...??

Sen takia ettei sinkoilevat kivet ja sora lennä ajotaipaleen reunalla seisoskelevien katsojien päälle, sekä estää hieman sitä ettei ajoväylän sora lennä tieltä pientareelle lisäten tienhoidon tarvetta. Muuta tarkoitusta ralliautossa ei isoilla takaläpillä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

paskat ne mitään leviä laajemmalle...itse insinööri sörsselssönkö on asia tutkinu ja jotain faktaa voisi laittaa asiasta ennekuin huutelee vieraisiin pöytiin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin ja täällä joku viisas väittää että kivet lentää sivuille kun laittaa leveät läpät.....hah...

• Anonyymi

Joku teippaili sähköauton koloja pahvilla umpeen ja oli huomaavinaan kulutuksen laskua joten läpät varmasti lisäävät kulutusta hieman. Sivupeilien poistolla saisi ainakin 1-2desiä pois?

• Anonyymi

Takana tuleva kiittää jos käytät takaroiskeläppiä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Mutta ilmanvastus on karsea, huippunopeus alenee varmaan 10 km/h ja polttoainetta syö litran sataselle enemmän?

• Anonyymi

Roiskeläpässähän on jonkinverran paksuutta, niin voisikohan sen ulkoreunan viistää vaikka 45 asteen kulmaan että ilmavirta ei törmäisi ihan suoraan 90 asteen kulmaan läpän reunassa? 45 asteenkin kulma varmaan vähentäisi vähän ilmanvastusta ja läppä silti yltäisi renkaan leveyden verran estämään roiskeita ja kiviä.
      Ehkäpä joku ilmanvastusinsinööri tietäisi vieläkin optimaalisemman kulman kuin 45 astetta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1244
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1098
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60