Webasto ongelmia

Lämppäri

Veneessä on ollut 10 v Webaston 5 kw:n airtop lämmitin kiinni, joka on pelannut täydellisesti. Nyt lämmitimelle tuli tunnit täyteen ja vaihdoin sen tilalle samaan paikkaan uuden 5,5 kW AT Evo malliin. Tämä Evo malli pelaa
hyvin aina 2 viikonloppua, kolmantena viikoonloppuna lähtee käyntiin, menee täydelle teholle ja sammuu, tämä toistuu kunnes laite lukkiutuu. Mitään vikakoodeja ei tule, paitsi että on sammunut useasti. Laite irti ja Webaston huoltomiehen hoiviin, höyrystimeen on palanut kiinni mustaa karstaa, uusi höyrystin paikoilleen ja sama toistuu taas. Co:t on mitattu, säädöt ovat kohdallaan.
Lämmittimelle on oma polttoainesäiliö joka täyttyy moottorin paluu linjasta, tästä samasta säiliöstä ottaa polttoaineen myös vesilämmitin, joka on Eberi ja pelaa moitteetta.
Nyt alkaa konstit loppua, ja kysymys kuuluukin onko vastaavia ongelmia esiintynyt muilla Evon käyttäjillä ?

12

2677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heititkö vaan lämmittimen vanhalle paikalle, vai säädettiinkö lämmittimen co2 arvot kohdilleen asennuksen jälkeen. Webasto pitää aina säätää kohdilleen asennuspaikkakohtaisesti, jotta se toimii kunnolla. Niissä kun on paloilma ja pääpuhallin samalla akselilla, vaikuttaa paloprosessin toimivuuteen putkiston ja pakokaasuputken vastapaine. Puhaltimen nopeudesta ei ole takaisinkytkentää ohjaustekniikalle (Ellei tullut sitten EVO mallin tulemisen jälkeen, ainakaan ennen ei ollut)

      Noissa tapauksissa pitäisi homma mieluiten todentaa ihan paikan päällä, laittamalla lukulaite paikoilleen lämmittimeen ja katsoa mitä siellä tapahtuu ja toki mitata ne paloarvot.

      Uskon, että vika on noissa, joskin laitevikaa ei voida sulkea pois, vaikkakin todennäköisyys on pieni.

      Eberspächer on tähän hommaan tunnottomampi, siinä on ensinnäkin hieman erilainen palotekniikka ja toisekseen turbiinin nopeutta mitataan hal anturilla. Kierrosnopeus pidetään vakiona aina kulloisellakin tehoalueella, jolloin paloarvot pysyvät suunniteltuna.

      • Lämppäri

        Itse asiassa olen saannut yhden lämmitimen jo takuuseen, eli nyt on jo toinen uusi Evo
        kertaalleen palautunut korjaamolta takaisin veneeseen. Co2 arvot mitattiin veneessä kaikki putkistot paikoillaan, Webasto asentajan mukaan mitatut co2 arvot ovat kohdallaan. Kun lämmitin puhalsi täysillä oli co2 arvo 9,5.


    • No tuo oli mun paras arvaus näin etänä ja näköjään ne on siis jo katsottu, eli niiltä osin pitäisi kaiken olla kunnossa.

      Viimeisenä kommenttina kumminkin kannattaisi kokeilla ottaa tilapäisesti ihan puhdasta tuoretta polttoainetta erillisestä kannusta. Ongelmana voi olla venepolttoaineen levä.

      Minulla on tuosta isommasta Webastosta kokemusperäinen mielipide, mutta en sitä valaise tässä sen enempää. Ei sen siltikään noin kuuluisi toimia.

    • kuusamox

      Onko mahdollistä, että laite horasee jostain ilmaa polttoaineen sekaan?
      Vaikuttaisi polttoaine-ilmasuhdeongelmalta. Tuossa edellä esitettiinkin mahdollisuus siihen, että polttoaineessa on likaa, mutta yhtä hyvin siinä voi olla ilmaa. Letkun mitoitus ja mahdolliset suodattimetkin käy mielessä.

      Miten säiliö saa korvausilman, kun pinta laskee?

    • Vanhassa vara parempi

      Webastolle tuli "tunnit täyteen" venekäytössä kymmenessä vuodessa??? Jokin ei nyt tuossa täsmää... Noiden laitteiden käyttöikä tuhansia ja tuhansia tunteja, oikein huollettuna.

      • Kauppa kannattaa

        Näin on. Taisi olla lämppärikauppiaan diagnoosi, että tuli tunnit täyteen, ja hyllyssä kökötti sopivasti uusi.


      • +????

        Veikkaan vikaa polttoaineen saannissa. Ilmaa ei saisi olla polttoaineen seassa ollenkaan. Onko pa pumppu oikeassa asennossa? Webastoa ei huolleta vaan se toimii tuhansia tunteja. Vasta kun ei enää toimi se korjataan.


    • Lämppäri

      Lämmityslaitteen polttoainesäiliössä oleva polttoaine tulee moottorin paluulinjasta joten se on mennyt läpi jo vedenerottajasta ja 3:sta polttoainesuodattimesta.
      Moottorilta tuleva polttoaine tulee tähän lämmityslaitteen säiliöön ylänurkasta ja kun säiliö on täysi vuotaa se toisesta yläreunasta takaisin moottorin polttoainesäiliöön.
      Korvausilma tulee tämän ylivuotoletkun kautta mootorin säiliöstä.
      Tästä lämmityslaitteen säiliöstä lähtee alanurkasta 10 mm letku joka n. 1m päässä jakautuu T-haaralla näille lämmittimille niiden omiin muovisiin polttoaine putkiin.
      Itsekin olen alkanut epäilemään tuota polttoainetta, mutta on outoa kun se Eperi pelaa samalla polttoaineella moitteetta.

      • 3+7

        Minulla hiaceen jälkiasennettu webasto meni muutamaan kertaan huoltolukkoon. Asentaja muutti polttoaineensyötön T haarasta omaksi liitännäksi tankista. Sen jälkeen webasto on toiminut virheettä.


      • kuusamox

        Eri vehkeet on eri tavalla herkkiä. Polttoaineessa voi asua pöpöjä ja säiliössä voi olla sakkaa, joka on kertynyt vuosien varrella. Paluupuolella voi olla vaikkapa öljyä, joka saostuu säiliäön pohjaan. Ei paljoa, mutta vuosien aikana sitä kertyy...


    • Hhhfkkdutirow

      T-haaroja ei koskaan saa käyttää minkään laitteiden polttoaineputkistossa imupuolella. Vika on lähes 100% varmuudella väärin tehdyssä polttoainelinjassa ja itse lämmitin on ollut kunnossa alusta asti.

    • VPD6

      Aloitin näin talven kuluksi uudelleen miettiä veneeni Webasto Airtop 3500 ongelmaa. Lämmitin on ed. omistajan toimesta hankittu ja asennettu alkuperäisen Eberin tilalle 2008. Lämmitin käynnistyy ja toimii hyvin, jos käynnistettäessä en käännä käynnistys/termostaatti katkaisijasta lämpötilan asetusta yli puolen välin. Jos käännän, käynnistyy hyvin, mutta muutaman minuutin kuluttua alkaa pumppu naputtaa tiuhemmin ja hetken päästä lämmitin sammuu. Vikakoodina vilkkujen mukaan lämmitin sammunut. Ei ole paha riesa, mutta jos joku täällä olisi vastaavaan törmännyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe