Äidinkielen opettajan sivuaineet/aineyhdistelmät

-opiskelija

Moikka! Oon äidinkielen opeopiskelija ja pohdiskelen sivuainevalintojani. Jo tutkintoon kuuluvien suomen, kirjallisuuden ja pedagogisten lisäksi mietin mahdollista toisen aineen open pätevyyttä. Yliopistossa on todettu, että nykypäivänä opettajia otetaan paljon töihin juuri kahden aineen yhdistelmällä, mutta tämä vähemmässä määrin koskee äikänopeja.

Tiedustelenkin valmistuneilta äikänopeilta, onko teillä ollut jokin toinen opetettava aine, johon olette saaneet opepätevyyden? Mitkä aineyhdistelmät soveltuvat (jos soveltuvat) äikän kanssa? Haluaisin luonnollisesti työllistyä valmistuttuani hyvin, ja tämä vain yhden aineen tutkinto hieman huolettaa.

2

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Ennen muinoin äikkä/hissa oli melko tavallinen yhdistelmä. Nykyään ei ja hissanopejen työtilanne on niin huono, että he pitävät tunneistaan kiinni.

Äikänopelta ei työmarkkinoilla todellakaan odoteta jonkin toiseen aineen pätevyyttä, koska aine sisältää jo kaksi eri tieteenalaa. Käypä katsomassa molista; ei siellä liene auki paikkoja tyyliin äikkä/köksä tai äikkä/kemia. Ainakaan tällaisia virkoja ei ole.

Sen sijaan arvostetaan draamaan ja ilmaisutaitoon liittyviä opintoja ja kokemusta. Pääkaupunkiseudulla peruskouluissa edellytetään s2-osaamista, mikä kannattaa ottaa opinnoissa huomioon. Lukiossa voi hyötyä olla av-osaamisesta (äänittäminen, editointi, kuvankäsittely, taitto-ohjelmat jne).

• 16 v.

Komppaan edellistä: Ei todellakaan kannata (siis viransaannin näkökulmasta) opiskella mitään historiaa tms. Virat ovat lähes poikkeuksetta äidinkieli ja kirjallisuus -nimikkeen alla, koska tunnit kyllä siitä riittävät. Lisänä (asuinpaikastasi riippuen) S2 (pääkaupunkiseudulla ehdottomasti järkevä), draamapedagogiikka, puheviestintä tai viestintä yleensä, mediakasvatus tms. Verkkopedagogiikkaa kannattaa ottaa kursseja, jos sellaista tarjotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1351
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33