Pikainen lista ihan niistä asioista jotka tulevat ensimmäisenä ja nopeasti mieleeni liittyen otsikkoon. En ole koskaan:
- Uskonut Jumalaan. En lapsenakaan.
- Saanut minkäänlaista opetusta ateismista.
- Lukenut Dawkinsin, Harrisin tai Hitchensin tuotantoa .
- Joutunut ateistisen käännytyksen kohteeksi. Kotonani uskonasiat olivat merkityksettömiä mutta mitään ateismia ei myöskään saarnattu.
- Havainnut merkkejä Jumalasta.
- Kokenut muutakaan selittämätöntä tai yliluonnollista.
- Rukoillut omaehtoisesti. Toki koulussa, pyhäkoulussa ja poikakerhoissa olen rukoillut. Ääneen rukoiltaessa lintsarit paljastuvat :)
- Kokenut itseäni niin huonoksi, pahaksi tai muuten surkeaksi, että jonkin yliluonnollisen pitäisi pelastaa minut itseltäni.
Olen:
- Saanut tavallisen normaalin kristillisen kouluopetuksen peruskoulussa. Ala-asteella jopa tavallista intensiivisemmän, uskontoa oli vakaumuksellisen tunnustavan kristityn luokanopettajan vuoksi jopa enemmän kuin opetus-suunnitelmassa ja se oli myös hyvin hyvin tunnustuksellista.
- Pohtinut onko Jumalaa/jumalia olemassa vai eikö ole.
- Käynyt kirkossa naapurin uskovan mummelin meitä lapsia sinne vietyä (ateisti isäni ja agnostikko (?) äitini salli tämän).
- Käynyt pyhäkoulua (rippikoulua en. Valinta oli omani.)
- Käynyt kristillisissä poikakerhoissa.
- Kysynyt isältäni onko Jumala olemassa johon hän vastasi: sen asian päätät itse mutta minun mielestäni ei. Olin ehkä 10 vuotias.
- Tutustunut kristinuskoon ja joihinkin muihin uskontoihin sekä filosofioihin pintapuolisesti.
- Tuntenut ja tunnen edelleen kristittyjä jotka toivoisivat kyllä, että luopuisin näkemyksistäni ja omaksuisin heidän näkemyksensä. Olen siis joutunut evankelioinnin kohteeksi. Myös toki kadulla yms. tuntemattomien taholta.
- Lukenut Raamattu (mutta myös muita pyhiä kirjoituksia, yksikään ei "iskenyt").
- Ollut/olen esirukousten kohteena, ollut kai sitä 45 vuotta.
Missä kohtaa olen valinnut "kieltäväni" Jumalan tai missä on muuten mennyt vikaan?
Missä kohtaa valitsin tai kielsin Jumalan?
21
203
Vastaukset
- Näin se menee
Sulla on liikaa älliä, jotta kristinuskon taikauskon sadut kykenisivät saastuttamaan aivosi. Siinä vastaus.
- siinä se
" Missä kohtaa valitsin tai kielsin Jumalan? "
Tässä:
Kirje roomalaisille 1
17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on:
"Vanhurskas on elävä uskosta".
18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten
jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan;
sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat,
kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä,
niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
Jos haluat oppia tuntemaan Jumalan, nöyrry pyytämän syntisi anteeksi, niin saat ARMON !
Et ole koskaan..
- Havainnut merkkejä Jumalasta.
- Kokenut muutakaan selittämätöntä tai yliluonnollista
Reilusti kuitenkin myönnät että asteikko sinulla on. Olet pystynyt selittämään kokemuksesi ja se on tietysti aivan oikein. Ei tarvita aivojen saastuneisuutta pystyäkseen miettimän asioita uudella tavalla kuten "näin se menee" tuossa kuvailee. Olisiko mitään keksitty, suunniteltu, oivallettu ellei meillä olisi kysymän saastutettuja aivoja?
On ihmisiä jotka kyseenalaistavat,
Ja sitten on aivan vapana kadulla myös - Näin se menee - tapaan ajattelevia, eikä sen kieltäminen mihinkään rakentavaan johdaTietenkin on "asteikko". Se voi olla vaikkapa tämän kaltainen, esimerkki tosi elämästä, pari näkökulmaa samaan asiaan:
Yö, väsynyt, Scania, takana 20 tonnin puntti. Nukahdus. Vastaantulevien kaistan yli pellolle. Kallio vieressä, onneksi ei menty keula edellä siihen ja Luojan lykky ettei ketään tullut vastaa, olisi tullut ruumis tai ruumiita. Herra varjeli.
Tai:
Sattuma varjeli, hyvä tuuri, ei Luoja. Liikennemäärä yöllä tuolla tiellä hyvin pieni, sai ajaa joskus kilometri tolkulla ilman ainoatakaan vastaan tulijaa. Todennäköisyys, että juuri silloin joku on tulossa vastaan? Pieni. Kallioon olisi ollut mahdoton ajaa koska se olisi kuitenkin vaatinut auton kääntämisen päin kalliota, pelto oli se paikka mihin suoraan kaarteessa menevä auto automaattisesti ajautui.
Noin kävi joskus 20 vuotta sitten. En minä osannut siinä Jumalaa nähdä. Ei sitä nähnyt myöskään valtatiellä 15 täydessä lastissa olleen ja väärälle kaistallle ajautuneen bussitaksin yli jyrännyt kuski, helvetin huonoa tuuria näki ja itsensä osasyyllisenä vaikka turhaan. Jos olisi onnistunut jotenkin täpärästi väistämään niin ehkä sitten? Nähnyt sen Luojan?- perjan-tai
a-teisti kirjoitti:
Tietenkin on "asteikko". Se voi olla vaikkapa tämän kaltainen, esimerkki tosi elämästä, pari näkökulmaa samaan asiaan:
Yö, väsynyt, Scania, takana 20 tonnin puntti. Nukahdus. Vastaantulevien kaistan yli pellolle. Kallio vieressä, onneksi ei menty keula edellä siihen ja Luojan lykky ettei ketään tullut vastaa, olisi tullut ruumis tai ruumiita. Herra varjeli.
Tai:
Sattuma varjeli, hyvä tuuri, ei Luoja. Liikennemäärä yöllä tuolla tiellä hyvin pieni, sai ajaa joskus kilometri tolkulla ilman ainoatakaan vastaan tulijaa. Todennäköisyys, että juuri silloin joku on tulossa vastaan? Pieni. Kallioon olisi ollut mahdoton ajaa koska se olisi kuitenkin vaatinut auton kääntämisen päin kalliota, pelto oli se paikka mihin suoraan kaarteessa menevä auto automaattisesti ajautui.
Noin kävi joskus 20 vuotta sitten. En minä osannut siinä Jumalaa nähdä. Ei sitä nähnyt myöskään valtatiellä 15 täydessä lastissa olleen ja väärälle kaistallle ajautuneen bussitaksin yli jyrännyt kuski, helvetin huonoa tuuria näki ja itsensä osasyyllisenä vaikka turhaan. Jos olisi onnistunut jotenkin täpärästi väistämään niin ehkä sitten? Nähnyt sen Luojan?Mitään ei tapahdu Jumalan sallimatta. Hän salli sinun nukahtaa ja sellaisessa paikassa, ettei tapahtunut vakavaa onnettomuutta. Miksi, sitä emme tiedä.
Monet ajattelevat vastaavassa tilanteessa, että ihminen nukahti ja Jumala puuttui peliin vasta siinä vaiheessa, kun esti onnettomuuden. Eihän se noin mene.
Tuo ei tarkoita tietenkään sitä, että ihminen voisi heittäytyä vastuuttomaksi esim. liikenteessä. Se olisi syntiä ja synnillä synnin seuraukset.
Olen kristitty, mutta kyllä itsekin ajattelisin tuollaisessa tilanteessa järjellä todennäköisyyksiä, niinkuin ajattelisin siinä toisessakin kertomassasi tapauksessa, jossa kävi huonosti. Se ei sulje pois sitä, että Jumala sallii sen minkä sallii. - foksmalder
perjan-tai kirjoitti:
Mitään ei tapahdu Jumalan sallimatta. Hän salli sinun nukahtaa ja sellaisessa paikassa, ettei tapahtunut vakavaa onnettomuutta. Miksi, sitä emme tiedä.
Monet ajattelevat vastaavassa tilanteessa, että ihminen nukahti ja Jumala puuttui peliin vasta siinä vaiheessa, kun esti onnettomuuden. Eihän se noin mene.
Tuo ei tarkoita tietenkään sitä, että ihminen voisi heittäytyä vastuuttomaksi esim. liikenteessä. Se olisi syntiä ja synnillä synnin seuraukset.
Olen kristitty, mutta kyllä itsekin ajattelisin tuollaisessa tilanteessa järjellä todennäköisyyksiä, niinkuin ajattelisin siinä toisessakin kertomassasi tapauksessa, jossa kävi huonosti. Se ei sulje pois sitä, että Jumala sallii sen minkä sallii.Salliiko Jumala sinun mielestäsi myös lasten raiskaukset siis? Miksi Jumala puuttuisi peliin rikkaitten länsimaalaisten kohdalla pikku asioissa muttei salli seksiorjana pidettävien lasten pelastua kohtaloltaan?
Miksi Jumala siis käyttäytyy, kuin Jumalaa ei olisi? - perjan-tai
foksmalder kirjoitti:
Salliiko Jumala sinun mielestäsi myös lasten raiskaukset siis? Miksi Jumala puuttuisi peliin rikkaitten länsimaalaisten kohdalla pikku asioissa muttei salli seksiorjana pidettävien lasten pelastua kohtaloltaan?
Miksi Jumala siis käyttäytyy, kuin Jumalaa ei olisi?Jahah, ryhdyit taas moralisoimaan Jumalaa. Tästä asiasta on ollut täällä niin paljon puhetta, että luulisi jo tyhmemmänkin ymmärtäneen jotta foksmalderin, tai mikä nimimerkki nyt milloinkin onkin, pikku pään kehittämään moraaliin suuri Jumala ei mahdu, hänellä kun on perspektiivit joita meidän on mahdotonta tuntea.
- foksmalder
perjan-tai kirjoitti:
Jahah, ryhdyit taas moralisoimaan Jumalaa. Tästä asiasta on ollut täällä niin paljon puhetta, että luulisi jo tyhmemmänkin ymmärtäneen jotta foksmalderin, tai mikä nimimerkki nyt milloinkin onkin, pikku pään kehittämään moraaliin suuri Jumala ei mahdu, hänellä kun on perspektiivit joita meidän on mahdotonta tuntea.
Sinä kuitenkin hyvin heppoisesti heitit luulojasi yhdestä jumalasta. Minä esitin loogisen jatkokysymyksen, johon et vastannut.
Juu ei minun moraalini ei mahdu se, että lasten raiskaus tai sen salliminen voisi missään kontekstissa olla oikein....ja sitäkö tulisi hävetä? - perjan-tai
foksmalder kirjoitti:
Sinä kuitenkin hyvin heppoisesti heitit luulojasi yhdestä jumalasta. Minä esitin loogisen jatkokysymyksen, johon et vastannut.
Juu ei minun moraalini ei mahdu se, että lasten raiskaus tai sen salliminen voisi missään kontekstissa olla oikein....ja sitäkö tulisi hävetä?Enpä heittänyt luulojani vaan uskoani.
Sinun moraalisi on ihmisen moraalia. Moraali on annettu meille IHMISILLE, koska me tarvitsemme sitä. Koomista on, että yrität soveltaa sitä Jumalaan. Vähän sama kuin jos väittäisit, ettei Jumala voi olla olemassa kahtasataakaan vuotta, koska kukaan ihminen ei elä niin kauan. - foksmalder
perjan-tai kirjoitti:
Enpä heittänyt luulojani vaan uskoani.
Sinun moraalisi on ihmisen moraalia. Moraali on annettu meille IHMISILLE, koska me tarvitsemme sitä. Koomista on, että yrität soveltaa sitä Jumalaan. Vähän sama kuin jos väittäisit, ettei Jumala voi olla olemassa kahtasataakaan vuotta, koska kukaan ihminen ei elä niin kauan.Naamapalmu.
En ole väittänyt, ettei Jumala voisi olla paha tai sallia lapsen raiskausta.
Minä en usko Jumalaasi sen enempää, kuin Shivaan. Kysyin sinun mielipidettäsi, kun sitä aiemmin niin kernaasti esittelit.
Pitääkö tekstisi tulkita, niin, että ajattelet, että on olemassa konteksti jossa lapsen raiskaaminen tai sen salliminen ei ole väärin? - perjan-tai
foksmalder kirjoitti:
Naamapalmu.
En ole väittänyt, ettei Jumala voisi olla paha tai sallia lapsen raiskausta.
Minä en usko Jumalaasi sen enempää, kuin Shivaan. Kysyin sinun mielipidettäsi, kun sitä aiemmin niin kernaasti esittelit.
Pitääkö tekstisi tulkita, niin, että ajattelet, että on olemassa konteksti jossa lapsen raiskaaminen tai sen salliminen ei ole väärin?Ainahan sinä yrität soveltaa ihmisten moraalia Jumalaan. Tämän tässä jo käsittelin.
En viitsi ruveta miettimään, voisiko ihmisillä olla sellaista tilannetta, että lapsen raiskaaminen tai sen salliminen ei olisi väärin, esimerkiksi jos sillä voitaisiin estää tuon lapsen tappaminen tai jotain muuta vielä pahempaa kuin raiskaus. Se kun ei kuulu tähän asiayhteyteen mitenkään. Siinä on kysymys siitä ihmisten moraalista ihmisten kesken. - Jumala opettaa?
perjan-tai kirjoitti:
Ainahan sinä yrität soveltaa ihmisten moraalia Jumalaan. Tämän tässä jo käsittelin.
En viitsi ruveta miettimään, voisiko ihmisillä olla sellaista tilannetta, että lapsen raiskaaminen tai sen salliminen ei olisi väärin, esimerkiksi jos sillä voitaisiin estää tuon lapsen tappaminen tai jotain muuta vielä pahempaa kuin raiskaus. Se kun ei kuulu tähän asiayhteyteen mitenkään. Siinä on kysymys siitä ihmisten moraalista ihmisten kesken.Joskus kuule kuitenkin väitettävän, että kristinuskon jumalaa kiinnostaisi ihmisten moraali. Kaikkein hurjimmat sanovat jopa, että kristinusko antaa heille moraalisen perustan. Siinä tapauksessa samainen jumala alkaa olla vastuussa ihmisten välisestä moraalista.
- foksmalder
perjan-tai kirjoitti:
Ainahan sinä yrität soveltaa ihmisten moraalia Jumalaan. Tämän tässä jo käsittelin.
En viitsi ruveta miettimään, voisiko ihmisillä olla sellaista tilannetta, että lapsen raiskaaminen tai sen salliminen ei olisi väärin, esimerkiksi jos sillä voitaisiin estää tuon lapsen tappaminen tai jotain muuta vielä pahempaa kuin raiskaus. Se kun ei kuulu tähän asiayhteyteen mitenkään. Siinä on kysymys siitä ihmisten moraalista ihmisten kesken.Sinä olet määritellyt itse jollain tapaa, että jumalasi on ja se on hyvä. Minä voi vain yrittää tulkita sinun ajatuksiasi.
En puhunut ihmisistä mitään. Kysyin, että sinäkö pidät mahdollisena, että on olemassa konteksti, joka oikeuttaa lasten raiskaamisen sallimisen?
Ilmeisesti vastaus on kyllä, sillä oletat jumalallasi tälläisen kontekstin olevan.
Millä tavoin jumalien moraali poikkeaa "ihmisten moraalista"? Ja jos ihmisten moraali ei kelpaa tarkastelemaan mahdollisten jumalien moraalia, niin mistä tiedät jumalasi olevan hyvä?
"esimerkiksi jos sillä voitaisiin estää tuon lapsen tappaminen tai jotain muuta vielä pahempaa kuin raiskaus."
Lapsia usein myös tapetaan raiskauksen jälkeen tai ei ollut aikomustakaan tappaa.
En pyytänyt sinua arvuuttelemaan kontekstia, jossa lapsen raiskaus olisi hyväksyttävä teko...mutta et sinä sellaista syytä onnistunut tuottamaankaan.
Tokihan jumalasi voisi sallia lapsen elää ilman, että joutuisi sallimaan raiskauksen.
- gfdsc
Tuo "valinta" on joidenkin suuntien uskovien ajattelua. Normaaliluterilaisuudessa uskotaan, että uskon saa lahjaksi eikä ihminen voi itse valita, alkaako uskoa vai ei.
- kkjjkl
Sinä aloittaja esität kysymyksiä, joihin ei kyllä kenenkään ulkopuolisen ihmisen tarvitsekaan osata vastata. Jumala vastaa sinulle aikanaan.
- ,,,(´⊙ω⊙`),,,
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
Matt. 7:11 (KR33/38)
Tämä oli päivän sanana päivän sana sivustolla. Tämä on sinun ja Jumalan välinen asia.- satujahannevain
Minkä ihmeen jumalan? Ei sellaisia ole olemassa.
Minkä ihmeen jumalan? Ei sellaisia ole olemassa
Satu kuitenkin on ja jotkut kuvittelevat että on oltava sadulle myös alku. On myös vahva kannatus että ei ole alkua eikä loppua. Ja kaikki hyvin. Siinä on yksi jakolinja kumpaan kallistut. "kumman valitset"
gfdsc
12.12.2013 18:23 Tuo "valinta" on joidenkin suuntien uskovien ajattelua. Normaaliluterilaisuudessa uskotaan, että uskon saa lahjaksi eikä ihminen voi itse valita, alkaako uskoa vai ei.
Aloittaja on "saanut lahjaksi" sen minkä on aloituksessa kertonut. Jätän hänen itsensä nimitettäväksii myös sen kuka on se itse joka on hänet inspiroinut näille sivuille, tai yleensä kyselemään.Uskonnoissa minua kiinnostaa lähinnä nämä hyvin konservatiiviset näkemykset, mistä ne kumpuavat? En tietenkään usko, että yksin Raamatusta tai uskonnosta, toiset kun löytävät niistä taas hyvin erilaisen sanoman.
Hyvin fundamentalistinen uskon tulkinta näyttää kuitenkin tekevän varsin sokeaksi ympäröivälle todellisuudella, näkemykset ovat hyvin mustavalkoisia ja rajat selkeitä. Me ja muut mentaliteetti jossa vain me olemme oikeassa. Uskonto voi varmasti vahvistaa näitä näkemyksiä mutta miksi tämän kaltainen todellisuuskäsitys ylipäätään vetoaa joihinkin ihmisiin ja on toisille taas kauhistus?
Samankaltaisia ilmiöitä tietenkin voi havaita esim. politiikassa tai taloudessa ja muuallakin, lähes mistä tahansa ideologiasta voidaan tehdä ahdasmielinen fundamentalistinen tulkinta.
Aloittaja: ei ole koskaan.. - Joutunut ateistisen käännytyksen kohteeksi. Kotonani uskonasiat olivat merkityksettömiä mutta mitään ateismia ei myöskään saarnattu.
Viimeistään tässä kokemuksessa ilmaiset että tunnet tai tunnistit ateistisen käännytyksen koska oli erilainen kokemus merkityksettömistä asioista eli uskon asioista. Kumpikaan käsite ei mielestäsi tarvitse enempää selitystä mitä ne nyt pitävät sisällän. Kun kysyt missä kohtaa valitsin tai kielsin voit itse märitellä milloin koit jotkin asiat "merkityksettömiksi uskon asioiksi" tai milloin oli kysymys ateismista johon ei tässä avauksessasi ole tarvinnut liittää adjektiivia.
Asioilla on se merkitys jonka itse niille annatKäyttämäni termin "ateistinen käännytys" olen oppinut myöhemmin, olisinkohan lapsena edes tunnistanut sanaa "ateisti"? Tuskin. Käsite on tullut tutuksi vasta kuultuani sitten uskovien näkemyksiä, sieltä sen olen käsittääkseni lanseerannut.
Otsikossa käyttämään sanaan "valitsin" (Jumalan) sisältyy taas se kompa, että olen niin monesti kuullut väitteen, että oikeasti kyllä tiedän Jumalan olevan olemassa mutta kunhan nyt kiellän sen itseltäni mitä tiedän. Näin asia ei kuitenkaan ole, se menee sen täälläkin jo kerrotun mukaan: En voi tietää (koska en voi todistaa) varmaksi etteikö Jumalaa tai jumalia olisi mutta en usko olevan. Uskoni Jumalaan on samaa tasoa kuin uskoni saunatonttuihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1971545Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231288- 521052
- 72975
- 58883
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52883- 105865
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 42834
- 82820