Postiluukustani laitettiin otsikon mukainen lehtinen jonka saatteena oli käsin kirjoitettu lyhyt kirje.
Lehtisen kannessa kysytään vastaisitko kyllä? ei? ehkä? Itse vastasin ehdottomasti ei. Kuolema ei olisi kuolema jos se ei olisi juurikin kuolema. Ja hyvä näin.
Kun lehtisen avaa, lukee heti että raamattu vastaa:
"tulee olemaan ylösnousemus"
Mitä tämä voi merkitä sinulle? lehti jatkaa
- tieto ylösnousemuksesta lohduttaa kun joku läheisesi kuolee
- vapaudut liiallisesta kuolemanpelosta
- voit luottaa siihen että saat nähdä läheisesti jälleen
Kuinka hyvin nämä kohdat sopivat Jehovan todistajien uskontoon? Mielestäni lehtinen johtaa harhaan ihmisiä koska lehtisessä pitäisi kertoa että VT-uskonnon mukaan VAIN järjestöön kuuluvat pelastuvat. On siksi valehtelua antaa kuvaa että se antaisi lohtua kun joku läheinen kuolee. 99,9% maailman ihmisistä on muita kuin Jehovan todistajia. VT-uskonto opettaa että järjestöön kuulumaton tulee kohtaamaan teloituksen enkeleiltä jos on elossa näiden tullessa. Tyypillistä toimintaa on markkinoita uskontoa lohduttavilla teksteillä ja sivuuttaa kokonaan mitä itse ko. uskonto asioista todella opettaa. Sanoisin että lohtua se ei paljon anna kun yksikään läheisistäni ei ole Jehovan todistaja. Tosin en paljon kaipaakaan valhelsiin perustuvaa lohtua. Myös liiallinen kuoleman pelko on vahvasti liioiteltua.
Lehti kysyy myös voimmeko luottaa siihen mitä raamattu sanoo?
Ja vastaa: Voimme muun muassa seuraavista syistä
-Jumala on elämän luoja. Raamattu sanoo....
-Jumala herätti ihmisiä kuolleistä menneisyydessä. Raamatussa sanotaan...
- Jumala haluaa herättää ihmisiä edelleen eloon
Kaikki nämä perustelut ovat kehäpäätelmiä. Raamatun totuusarvoa ei voi todistaa sen itsensä sanomilla teksteillä. Sillä on painoarvoa yhtä paljon kuin sillä jos minä kirjoitan tässä että olen Jumala.
Mitä siis ajattelen tästä? Ajattelen että VT-seura on keksinut tehokkaan keinon yrittää vaikuttaa ihmisiin kirjoittelemalla henkilökohtaisia lyhyitä kirjeitä. Se toki lämmitti mutta lämpö katosi nopeasti kun ajattelin että tämä nais-ihmisen signeeraama henkilö on mitä luultavimmin sama joka on pari kertaa aiemmin käynyt juttelemassa. Ajattelen häntä siis lähimäisenä joka haaskaa aikaansa turhaan lahkossa. Mieleen tulee että jos vain saisin mahdollisuuden kertoa hänelle sen mitä tiedän VT-uskonnosta. Jos hän kuuntelisi minua, hän voisi vapautua tuosta uskonnosta. Olisikin ollut hienoa jos tässä kirjeessä olisi ollut hänen sähköpostiosoite, niin olisin voinut antaa vastineeni hänelle kirjeestä ja Vt-seurasta.
Voivatko kuolleet elää uudelleen?
27
146
Vastaukset
- suosittelen
Julkaisu on mun mielestä asiallinen ja ainakin helevetinpelkoisen
kammoja lievittävä...
Raamatunjakeet ja kaikki on rohkaisevia ja kannustavia,
kiitos heille.
http://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/kuolleet-elää-uudelleen-lehtinen/kuolleet-elää-uudelleen/ - helpottunut kovasti
RAAMATTU VASTAA
”Tulee olemaan ylösnousemus.” (Apostolien teot 24:15, Uuden maailman käännös.)
MITÄ TÄMÄ VOI MERKITÄ SINULLE?
Tieto ylösnousemuksesta lohduttaa, kun joku läheisesi kuolee. (2. Korinttilaisille 1:3, 4.)
Vapaudut liiallisesta kuolemanpelosta. (Heprealaisille 2:15.)/////////////
toi pitää niiiin paikkansa, kiitos!- 3+2
Entäs jos ei kaipaa hirveän paljon lähelleen tätä läheistä?
- Ylösnousemuksesta
Kun puhutaan kuolleiden ylösnousemuksesta,niin kaikkiko saavat ylösnousemuksen,kun sillä ihmisiä lohdutetaan? Minulle sanoi kertaan eräs Jehovan todistaja,että läheskään kaikki eivät saa ylösnousemusta.
- morfiinit hukkaan...
Ylösnousemuksesta kirjoitti:
Kun puhutaan kuolleiden ylösnousemuksesta,niin kaikkiko saavat ylösnousemuksen,kun sillä ihmisiä lohdutetaan? Minulle sanoi kertaan eräs Jehovan todistaja,että läheskään kaikki eivät saa ylösnousemusta.
Parempihan se on syöpäsairaallekin vaan kertoo julma totuus=>
sää kualet ja matoset syä sun, ja se on sit siinä.
että ota ny kourallinen niit myrkkyjäs ennenkuin oot nii
raihnanen ettet pysty ees ittees tappamaa ja
kidut kivuissas kun ei sua ees lääkitä enää,
kualet kummiskin...
totuus on paras,
lorut pois! - 4455334
morfiinit hukkaan... kirjoitti:
kualet kummiskin...
totuus on paras,
lorut pois!Eihän sitä nyt tyrhiakaan toiveita pidä ihmisille antaa. Jos kaikki eivät saa ylösnousemusta,niin puheissa pitäisi olla varovainen,ja puhua ylösnousemuksesta mahdollisena eikä julistaa kuin sekä olisi itsestään selvä jokaisen kohdalla.
- kuulo erinomainen
4455334 kirjoitti:
Eihän sitä nyt tyrhiakaan toiveita pidä ihmisille antaa. Jos kaikki eivät saa ylösnousemusta,niin puheissa pitäisi olla varovainen,ja puhua ylösnousemuksesta mahdollisena eikä julistaa kuin sekä olisi itsestään selvä jokaisen kohdalla.
puheissa pitäisi olla varovainen,
ja puhua ylösnousemuksesta mahdollisena eikä julistaa kuin sekä olisi itsestään selvä jokaisen kohdalla.****
todistajat EI ainakaan sano että KAIKKI saa ylösnousemuksen.
Oon kyl kuullut evl. Papin sanovan että kaikki pääsee Taivaaseen.Hautajaisissa.
Huijaustahan se on. - tsekkasin
4455334 kirjoitti:
Eihän sitä nyt tyrhiakaan toiveita pidä ihmisille antaa. Jos kaikki eivät saa ylösnousemusta,niin puheissa pitäisi olla varovainen,ja puhua ylösnousemuksesta mahdollisena eikä julistaa kuin sekä olisi itsestään selvä jokaisen kohdalla.
Todistajat ei kyl väitä et kaikki saa ylösnousemuksen.
On niil aiheesta paljonkin matskua verkkosivullaan =>
http://wol.jw.org/fi/wol/tl/r16/lp-fi?q=ylösnousemus
- oma valinta
Ylösnousemustoivo on todella rauhoittava ajatus.
jos et haluu tavata enää läheisiäs, rupee vaan panee elämä ranttalix,
niin et vahingossakaan saa ylösnousemusta ja
tapaa inhoomiasia-kaan läheisiäs,
sillä sipuli :D- ingodwetru$t
>>Ylösnousemustoivo on todella rauhoittava ajatus.
- igwt
ingodwetru$t kirjoitti:
Ja lisättäköön että todistajien sanoma vetoaa nykyään pelkästään niihin joilla on joku henkilökohtainen kriisi päällä. Siihen väliin kun tarjotaan ikuista elämää niin se saattaa mennä joissain tapauksissa jopa läpi.
- omegawave
igwt kirjoitti:
Ja lisättäköön että todistajien sanoma vetoaa nykyään pelkästään niihin joilla on joku henkilökohtainen kriisi päällä. Siihen väliin kun tarjotaan ikuista elämää niin se saattaa mennä joissain tapauksissa jopa läpi.
>>Ja lisättäköön että todistajien sanoma vetoaa nykyään pelkästään niihin joilla on joku henkilökohtainen kriisi päällä.>>
Useinhan se näin menee. Tämän tietää Vt-seurakin ohjeistaessaan julistajiaan tällä tavoin:
"Sellainenkin, joka ei ole ilmaissut haluavansa keskustella Raamatusta, voi kuunnella raamatullista rohkaisua ollessaan sairaalassa tai kohdatessaan vakavia terveysongelmia." (Valtakunnan palveluksemme marraskuu 2010 s. 5, 6) - omegawave
ingodwetru$t kirjoitti:
>>Siihenhän se koko uskonto perustuu. Kuolemanpelkoon. Sillä kun oikein lietsotaan niin ihminen saadaan epävarmaan olotilaan. Seuraavassa vaiheessa sitten tarjotaankin jo apua tuohon - tietoisesti aiheutettuun - epävarmuuteen ja pelkoon. Ikuinen elämä.>>
Hyvin kiteytetty!
Itse entisenä uskovana voin todellisuuteen tutustuttuani todeta, että ei tämä elämä uskon jälkeen ole lainkaan hullumpaa. Paratiisikuvitelmat jätettyäni tiedostan rajallisuuteni; sen että tulen joskus kuolemaan. Itse asiassa nyt osaan arvostaa elämää eri tavoin kuin Jehovan todistajana ollessani. Tämä on ainutkertainen matka, ja sen voi kulkea ilman henkisiä / tunneperäisiä tukikeppejäkin. Tämä maailma ei ole lainkaan niin paha kuin lahkoissa annetaan ymmärtää. - tapaitteskitumastpoi
omegawave kirjoitti:
>>Ja lisättäköön että todistajien sanoma vetoaa nykyään pelkästään niihin joilla on joku henkilökohtainen kriisi päällä.>>
Useinhan se näin menee. Tämän tietää Vt-seurakin ohjeistaessaan julistajiaan tällä tavoin:
"Sellainenkin, joka ei ole ilmaissut haluavansa keskustella Raamatusta, voi kuunnella raamatullista rohkaisua ollessaan sairaalassa tai kohdatessaan vakavia terveysongelmia." (Valtakunnan palveluksemme marraskuu 2010 s. 5, 6)"Sellainenkin, joka ei ole ilmaissut haluavansa keskustella Raamatusta, voi kuunnella raamatullista rohkaisua ollessaan sairaalassa tai kohdatessaan vakavia terveysongelmia."
onpas HÖLMÖÄ,
mennä ny ketään lohduttelee kun ne sairastuu.
Ihan idioottimaista.
kualet kummiskin...
totuus on paras,
lorut pois! - igwt
tapaitteskitumastpoi kirjoitti:
"Sellainenkin, joka ei ole ilmaissut haluavansa keskustella Raamatusta, voi kuunnella raamatullista rohkaisua ollessaan sairaalassa tai kohdatessaan vakavia terveysongelmia."
onpas HÖLMÖÄ,
mennä ny ketään lohduttelee kun ne sairastuu.
Ihan idioottimaista.
kualet kummiskin...
totuus on paras,
lorut pois!Eihän tuossa lohduttamisesta ollut kysymys, vaan siitä että nähdään markkinarako iskeä henkisesti heikkoon yksilöön. Se taas on vastenmielisen laskelmoivaa.
- toivossa elää iloisemmin
/// Välttämätöntä ihmisen onnellisuudelle. Kuolleiden ylösnousemus,
joka on Jumalan ansaitsematonta hyvyyttä, on välttämätöntä,
jotta ihmiskunta voisi olla onnellinen
ja jotta kaikki ihmisten kokema vahinko, kärsimys ja sorto voitaisiin poistaa.
Nämä ovat seurausta ihmisten epätäydellisyydestä sekä
sairauksista, sodista, murhista ja kaikesta epäinhimillisyydestä,
jota jumalattomat ihmiset ovat harjoittaneet S.aatana Panettelijan yllytyksestä.
Emme voi olla täysin onnellisia, jos emme usko ylösnousemukseen.
Apostoli Paavali ilmaisi tuon ajatuksen näin:
”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tässä elämässä,
olemme kaikista ihmisistä säälittävimpiä.” (1Ko 15:19.)///
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200003709
Ilman ylösnousemustoivoa olis elämä tooosi surkeeta.
matojen ruuaksi päätyminen ei motivoi huippusuorituksiin milään alalla.- haaskaat aikaasi usk
no minä olen ateisti ja olen ihan onnellinen. ei ihmiskunnan onnellisuus ole siitä kiinni uskotaanko kuoleman jälkeiseen elämään.
nuo on puhtaita valheita kaikki uskonnot. ei valhe ole parempi kuin totuus. jehova uskonto on tosi täynnä kummallisuuksia ja valheita. ei se mitään totuutta edusta.
mutta kaikenlaiseen satuun voi aikansa ja elämänsä tietty käyttää jos ei sillä parempaa tekemistä keksi.
"Ilman ylösnousemustoivoa olis elämä tooosi surkeeta.
matojen ruuaksi päätyminen ei motivoi huippusuorituksiin milään alalla."
kuma vaan maailmassa on valtava määrä ateisteja ja uskonnottomia jotka tekee hyviä suorituksia koko ajan jopa yhteisen hyvän puolesta. puhu vain omasta puolestasi. älä muiden.
paremminkin se on niin päin että vt-uskonto ei motivoi edesyrittämään tehdä maailmasta parempaa koska siinä uskotaan että loppu tulee ihan heti just nyt.
vaan tulet sinäkin näkemään että ei sinun elinaikanasi harmagedon ala. siitä menen takuuseen vaikka eläisit 500 vuotta. muista nämä sanat kun olet vanha. - opiskelia
haaskaat aikaasi usk kirjoitti:
no minä olen ateisti ja olen ihan onnellinen. ei ihmiskunnan onnellisuus ole siitä kiinni uskotaanko kuoleman jälkeiseen elämään.
nuo on puhtaita valheita kaikki uskonnot. ei valhe ole parempi kuin totuus. jehova uskonto on tosi täynnä kummallisuuksia ja valheita. ei se mitään totuutta edusta.
mutta kaikenlaiseen satuun voi aikansa ja elämänsä tietty käyttää jos ei sillä parempaa tekemistä keksi.
"Ilman ylösnousemustoivoa olis elämä tooosi surkeeta.
matojen ruuaksi päätyminen ei motivoi huippusuorituksiin milään alalla."
kuma vaan maailmassa on valtava määrä ateisteja ja uskonnottomia jotka tekee hyviä suorituksia koko ajan jopa yhteisen hyvän puolesta. puhu vain omasta puolestasi. älä muiden.
paremminkin se on niin päin että vt-uskonto ei motivoi edesyrittämään tehdä maailmasta parempaa koska siinä uskotaan että loppu tulee ihan heti just nyt.
vaan tulet sinäkin näkemään että ei sinun elinaikanasi harmagedon ala. siitä menen takuuseen vaikka eläisit 500 vuotta. muista nämä sanat kun olet vanha.vt-uskonto ei motivoi edesyrittämään tehdä maailmasta parempaa koska siinä uskotaan että loppu tulee ihan heti just nyt.*****
no ei ne aineskaan ovilla niin sano.
oot ihan kuulopuheitten varas julistamas omia
luulemuksiasi todistajista.
ei ole asiallista mainosta ateisteille lainkaan...
sun kirjotukses perusteella ateistit onkin HÖLMÖJÄ. - 4u4u4u4u
opiskelia kirjoitti:
vt-uskonto ei motivoi edesyrittämään tehdä maailmasta parempaa koska siinä uskotaan että loppu tulee ihan heti just nyt.*****
no ei ne aineskaan ovilla niin sano.
oot ihan kuulopuheitten varas julistamas omia
luulemuksiasi todistajista.
ei ole asiallista mainosta ateisteille lainkaan...
sun kirjotukses perusteella ateistit onkin HÖLMÖJÄ.en aivan kuulopuheiden varassa. olen lukenut paljon vt-seurasta ja sen opeista ja paljon seuran omaa materiaalia. missä kohtaa sanoin jotain virheellisesti?
- ajanhukkaa
4u4u4u4u kirjoitti:
en aivan kuulopuheiden varassa. olen lukenut paljon vt-seurasta ja sen opeista ja paljon seuran omaa materiaalia. missä kohtaa sanoin jotain virheellisesti?
olen lukenut paljon vt-seurasta ja sen opeista ***
joo, maailmassa on jt-vastaisia juttuja julkaistu jo niin paljon
ettei niitä yksi
ihminen ehdi elinaikanaan lukeakaan
joillekin on Missio niitä kirjoittaa ja
toisilla missiona lukea ja hehkuttaa niitä
paremminkin voisi Elämänsä käyttää :D - vinnie tö pooh
ajanhukkaa kirjoitti:
olen lukenut paljon vt-seurasta ja sen opeista ***
joo, maailmassa on jt-vastaisia juttuja julkaistu jo niin paljon
ettei niitä yksi
ihminen ehdi elinaikanaan lukeakaan
joillekin on Missio niitä kirjoittaa ja
toisilla missiona lukea ja hehkuttaa niitä
paremminkin voisi Elämänsä käyttää :D"joillekin on Missio niitä kirjoittaa ja
toisilla missiona lukea ja hehkuttaa niitä "
Ja sinä rukka et pysty ajattelemaan koskaan, että näissä asioissa olisi jotakin perääkin? Ilmeisesti et.
- Ramatun sanat= totta
** Ajattelen että VT-seura on
keksinut tehokkaan keinon yrittää vaikuttaa ihmisiin kirjoittelemalla henkilökohtaisia lyhyitä kirjeitä.**
Niitä sanotaan todistuskirjeiksi.
Kirjoitetaan ihmisille jotka ei ole tavattavissa kotonaan kun JT soittaa ovikelloa.
Useimmiten ne on jonkun liikuntarajoitteisen jt:n kirjoittamia,
niin he osallistuu todistustyöhön myös, kotoaan käsin.
Laitetaan joko postin kuljetettavaksi tai
ovikelloa soittavien vietäväksi paikkoihin joissa ei olla kotona.
Raamatussa Jeesus puhuu Ylösnousemuksesta,
joten kyllähän se ihan totta on.- sadunuskojat
niin jos oletetaan että raamattu olisi jumalan sanaa. vaan kun ei ole. raamattu on ristiriitainen primitiivinen teos jossa on paljon väkivaltaa. ihmisen tekstiä kokonaan. heikot vaan uskoo itseänsä mielyttääkseen kaiken maailman satuja
- Vain tällä viikolla
Liiketalous jyrää. Beetelit lopetetaan ja väkeä haalitaan mainoskampanjalla, missä koko totuutta ei kerrota, kute tuo ylösnousemusmainos osoittaa.
- Pii on 3.0
Ei vanheneminen ja kuolema ole minkään uskonlahkon tai ns , -Ateistien yksityinen ongelma , vaan koko yhteiskunnan kaikkia jäseniä koskettava kysymys .
keskeisin kohta kaikilla on se ,että me emme todellisuudessa tiedä pätkääkään , mikä hmiskunnan lopullinen todellisuus on , Raamattu sanoo ; Elävät tietävät ,että heidän on kuoltava , mutta kuolleet eivät tiedä mitään , -
Nyt on kuitenkin vedetty mukaan Kreikkalaiset,ja Armenialaiset Uskomukset esi- isäin ,hengistä , arabialaiset sadut ja tarinat aavikon karvaisista peikoista , Dzinnit ja maahiset , henkimaailmakuvitelmat ; -siis kuvitelmat , koska yhtään todellista näyttöä henkimaailmasta tai edes ns,kummituksista , jotka olivat hyvin suosittuja vielä pari sukupolvea sitten . -ei ole .
Kirkkoisukkien kirjoitukset uskomuksista -tai -näyistä , joita he kertoivat nähneensä , pylväitten päissä roikkuneet ns, pyhimykset , viittaavat enempikin enimmäkseen suureen ns, julkisuudenkipeyteen , ihan samaan kuin nykyajankin julkkiksilla tai urheilijoilla , -tahi sitten ns, narkoleptisten aineitten käyttöön , -
ei niitä aineita ennen minään pidetty , niitä sai tavallisen kaupan hyllyltä , ja vauvoillekin niitä annettiin unilääkkeeksi .
Eivät raamatunkaan " -enkeleiksi " nimetyt persoonat mitään henkiolentoja olleet , vaan ihan aineellisia olentoja , vaikka keskiajan maalarit tekivät heistä siipiniekkoja kuvitelmia . Nimihän tarkoittaa sananmukaisesti "sanantuojaa , " ja muinaisissa kuvissa siivet ja muut olivat symboleita , - ne kuvasivat kykyä tehdä jotain , esim , -lentää .
Intian muinaisissa -Veda-( Totuus- kirjoissa kerrotaan ns,-Taivaaltatulleista , jotka lensivät , ( -liitelivät ) , Vimana - nimisillä laitteilla .tuomaan sanomia .
Danielin kirjassa kerrotaan Gabrielista , joka tuli Danielin luo -" Liitäen , " -
Raamattu ei mainitse sanaa " -Aineellistuminen , " sana liittyy vedenpaisumustaruihin ; jo etelä- Ameriikan Tolteekit kertoivat jättiläisistä , jotka kiipesivät veden nousua pakoon vuorelle , Nasaretilaisen historia on suuri sen takia , että Hänen kerrottiin heränneen kuolemasta ,ja monet ihmiset olivat Hänet tavanneet . Ensin joukko naisia näki Hänet , sitten yht´äkkiä otettiin miehet tarinan sankareiksi , ja ihmisvihainen kirkkoisä- kultti sai alkunsa . On muistettava, että vielä -1500- luvun Martti Luther oli augustinolaismunkki , joka karkasi munkkikunnastaan , mutta ei eronnut Katolisesta Kirkosta milloinkaan , - On muistettava , mitä Apostoli sanoi ;" Jos Kristusta ei ole herätetty kuolemasta , .silloin on turha saarnamme ,
S..aatana väitti , että Ihmislaji on kelvoton , ; mutta korkeimman ilmoitus kuuluu , ettäolemattomuuteen kadonneet kutsutaan takaisin , ja Poika on lupaus siitä ,
Koska Hän on herätetty , niin kaikki Adamin jälkeläiset herätetään ,ja heidän mielensä muutetaan ,;
" Ja niin he ovat Minun kansani , ja Minä heidän jumalansa , " .
Niin Kirjoitus sanoo ,
..
- Köpsytellen
Myö totistajat uskomma että tulee vain karvaisin käsivarsin kuin Eesau kaupitella vartiotorneja jottei käy kuin Lootin rouvalle. sillä vartiotorniseura on totistanut että vaikka sana Helvetti esiintyy Raamatussa 3,14 kertaa niin sitä ei ole olemassakaan. Puhumattakaan nyt Matt 18 : 8 - 9
- Matteus 18:7
Voi maailmaa kompastuskivien takia!
Kompastuskivien täytyy tietysti välttämättä tulla,
mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta kompastuskivi tulee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564930Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 911395
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1501216Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2661003- 72977
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965