Joh. 10:16
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Osaisiko vaikka pääkaupungin vl-mies antaa selityksen, mitä nuo Jeesuksen tarkoittamat muut lampaat ovat? Tämähän ei ollenkaan istu "vain me"-ajattelumalliin.
Muut lampaat
64
605
Vastaukset
- pääkaupungin vl-mies
muut lampaat muista lammastarhoista: valitun kansan ulkopuolisia muukalaiskansoja eli pakanoita. Mutta eivät kaikki pakanat ole automaattisesti, vain pakanuutensa perustalta uskovaisia. Ne, jotka on lähetetty tuomaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia pyhässä hengessä, ovat Jeesuksen tarkoittamia uskovaisia.
Jeesus sanoo juutalaislisille, Mat 15;24Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.
Hän on nurja juutalaisia kohtaan, joista Hän joskus jopa sanoi – te kyykäärmeen sikiöt?
Miksi kadonneita varten, ketä He ovat? He ovat Jaakob, Pohjois- Israel, 10 heimoa joka vietiin ensin pakkosiirtolaisuuteen, alkaen Assyriassa v. 732 eKr
(2 Kun 17:4-6)
He eivät palaneet, hajotettiin diasporaan, vain Juudea palasi osin, toisessa pakkosiirtolaisuudessa, vuosikymmenen jälkeen ja asuttivat maata, uudelleen.
II pakkosiirtolaisuus oli ns. Babylonin vankeus (vanhassa raamatunkäännöksessä Baabelin vankeus) oli juutalaisten maanpakolaisuus Babyloniassa Kaksoisvirranmaassa Mesopotamiassa. Se alkoi vuonna 597 eaa., jolloin Nebukadressar II.
He olivat Jeesuksen heimoa, Juudaa, Daavidia, osin Leeviä, ja jokunen Simeon.
Nyt siis osa juutalaista kääntyi, eli tulivat kristityiksi, opetuslapseuttivat itsensä ja sanoma ei ollut heille, vaan ortodoksi- juutalaisille, joille Hän kertoi muistakin lampaista, eli käännynnäistä pakanoista, joille todellisuudessa jäikin evankeliumin levitys, josta Pääkaupunki kirjoittaa oikein; >Ne, jotka on lähetetty tuomaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia pyhässä hengessä, ovat Jeesuksen tarkoittamia uskovaisia.
Jaakob pelastuu kokonaisuudessaan, kun peite otetaan pois, josta kirjoittaa Room 11, 25 jakeesta eteenpäin.
Toki myös osa juutalaisia saa saman armon, kääntymisen Jeesukseen Messiaana.
Avainsana on usko, - Jeesus on Herra.
Kes.Selityksesi ei oikein vakuuttanut vl-mies. Huomaapa mielenkiintoinen rinnakkaisviite aloituksen Raamatunkohdalle:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Ei käsketä mennä saarnaamaan syntejä anteeksi...- rikka silmässä?
Devoit kirjoitti:
Selityksesi ei oikein vakuuttanut vl-mies. Huomaapa mielenkiintoinen rinnakkaisviite aloituksen Raamatunkohdalle:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Ei käsketä mennä saarnaamaan syntejä anteeksi...Mikä sinutkin oikein vakuuttaisi?
- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Selityksesi ei oikein vakuuttanut vl-mies. Huomaapa mielenkiintoinen rinnakkaisviite aloituksen Raamatunkohdalle:
Ei käsketä mennä saarnaamaan syntejä anteeksi...Syntien anteeksisaarnaamisesta
Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.
Sinulla ei myöskään ole seurakuntaa, koska haluat olla yksin. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja monikollinen asia. Seurakunta on pyhien yhteyttä maan päällä ja taivaissa. Tässä yhteydessä ei ole kateutta eikä vääränlaista kilpailua. Sen sijaan kilvoittelua toinen toisensa kunnioittamisessa voi olla. Seurakunnallinen evankeliumista keskusteleminen, kahden ihmisen kesken toisen rohkaisemisen ja syntien anteeksisaamisesta vakuuttaminen (synninpäästö) merkitsee sinulle siis sitä, että toinen ihminen alistaa toista. Todellisuudessa evankeliumin julistaja näistä kahdesta itse asiassa on alamaisempi kuin se, jota hän palvelee: se on Kristuksen rakkautta. Eli tämänkin asian olet ymmärtänyt väärin.
Uskoontuleminenkin on sinulle sitä, että evankeliumista jaetaan vain tietoa. Sinulle Raamatun sana ja uskoontulo tapahtuu siis niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Iso MUTTA onkin siinä, että sinä et usko, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, Ananiaksella, Filippoksella, Pietarilla, Paavalilla jne. Itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Sinä näet nämä apostolitkin siis vain ihmisinä, joiden ei olisi pitänyt kyseistä tointa hoitaa: pois hikiliinat, käsien päällepanemiset jne. Mutta olet pahasti erehtynyt. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
Toinen vielä isompi MUTTA on sinulla se, että synnistä ei saa sinulle puhua, herää ihmetys, mille ristille ja ketä olet katsomassa, koska Jeesus Kristus vapauttaa ihmisen juuri synnin vallasta. Se oli Isän Jumalan tahto, jota varten Poika Jeesus Kristus tuli maan päälle.
Voit toki Raamattua edelleenkin "niin kuin on kirjoitettu". Eivät tosin sitä kaikki oppineetkaan Jeesuksen aikana ymmärtäneet, vaikka lukivat aamusta yöhön, sen mitä on kirjoitettu. Jeesushan siitä huomattikin: Ettekö ole lukeneet, että...?
Meillä ei tunnu olevan paljon yhteistä uskossamme.
---
Tämä oli kooste siitä, miten minä olen ymmärtänyt käymämme keskustelun pohjalta uskonkäsityksesi ja kielteisen suhtautumisesi syntien anteeksisaarnaamiseen pyhässä hengessä. Koosten tarkoituksena ei siis ole niinkään esittää sinusta lopullisia väittämiä. Sinulla on aina mahdollisuus tarkentaa. - viihdepalsta
Devoit kirjoitti:
Ei käsketä mennä saarnaamaan syntejä anteeksi...pääkaupungin vl-mies:
"muut lampaat muista lammastarhoista: valitun kansan ulkopuolisia muukalaiskansoja eli pakanoita. Mutta eivät kaikki pakanat ole automaattisesti, vain pakanuutensa perustalta uskovaisia. Ne, jotka on lähetetty tuomaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia pyhässä hengessä, ovat Jeesuksen tarkoittamia uskovaisia." -2
Kesitas:
"Nyt siis osa juutalaista kääntyi, eli tulivat kristityiksi, opetuslapseuttivat itsensä ja sanoma ei ollut heille, vaan ortodoksi- juutalaisille, joille Hän kertoi muistakin lampaista, eli käännynnäistä pakanoista, joille todellisuudessa jäikin evankeliumin levitys, josta Pääkaupunki kirjoittaa oikein; >Ne, jotka on lähetetty tuomaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia pyhässä hengessä, ovat Jeesuksen tarkoittamia uskovaisia." 2
Mielenkiintoinen palsta. Mielenkiintoisen epäjohdonmukainen tykkäämisperuste, gallup. "Viihdepalsta", sanoi etsivä-xx joskus. - 9+8
pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Syntien anteeksisaarnaamisesta
Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.
Sinulla ei myöskään ole seurakuntaa, koska haluat olla yksin. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja monikollinen asia. Seurakunta on pyhien yhteyttä maan päällä ja taivaissa. Tässä yhteydessä ei ole kateutta eikä vääränlaista kilpailua. Sen sijaan kilvoittelua toinen toisensa kunnioittamisessa voi olla. Seurakunnallinen evankeliumista keskusteleminen, kahden ihmisen kesken toisen rohkaisemisen ja syntien anteeksisaamisesta vakuuttaminen (synninpäästö) merkitsee sinulle siis sitä, että toinen ihminen alistaa toista. Todellisuudessa evankeliumin julistaja näistä kahdesta itse asiassa on alamaisempi kuin se, jota hän palvelee: se on Kristuksen rakkautta. Eli tämänkin asian olet ymmärtänyt väärin.
Uskoontuleminenkin on sinulle sitä, että evankeliumista jaetaan vain tietoa. Sinulle Raamatun sana ja uskoontulo tapahtuu siis niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Iso MUTTA onkin siinä, että sinä et usko, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, Ananiaksella, Filippoksella, Pietarilla, Paavalilla jne. Itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Sinä näet nämä apostolitkin siis vain ihmisinä, joiden ei olisi pitänyt kyseistä tointa hoitaa: pois hikiliinat, käsien päällepanemiset jne. Mutta olet pahasti erehtynyt. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
Toinen vielä isompi MUTTA on sinulla se, että synnistä ei saa sinulle puhua, herää ihmetys, mille ristille ja ketä olet katsomassa, koska Jeesus Kristus vapauttaa ihmisen juuri synnin vallasta. Se oli Isän Jumalan tahto, jota varten Poika Jeesus Kristus tuli maan päälle.
Voit toki Raamattua edelleenkin "niin kuin on kirjoitettu". Eivät tosin sitä kaikki oppineetkaan Jeesuksen aikana ymmärtäneet, vaikka lukivat aamusta yöhön, sen mitä on kirjoitettu. Jeesushan siitä huomattikin: Ettekö ole lukeneet, että...?
---
Tämä oli kooste siitä, miten minä olen ymmärtänyt käymämme keskustelun pohjalta uskonkäsityksesi ja kielteisen suhtautumisesi syntien anteeksisaarnaamiseen pyhässä hengessä. Koosten tarkoituksena ei siis ole niinkään esittää sinusta lopullisia väittämiä. Sinulla on aina mahdollisuus tarkentaa.Pääkaupungin vl-mies, syyllistys massapostaukseen. Tuon saman pitkän litanian kirjoitit jo aiempaan Devoitin aloitukseen. Pitkän ja valheellisen litanian.
- pääkaupungin psta
9+8 kirjoitti:
Pääkaupungin vl-mies, syyllistys massapostaukseen. Tuon saman pitkän litanian kirjoitit jo aiempaan Devoitin aloitukseen. Pitkän ja valheellisen litanian.
Ajatella, että pääkaupungin vl-mies on syyllistynyt MASSApostaukseen! Todella huomionarvoista tällä palstalla, jossa massapostaus on suorastaan tuntematon käsite...
Onko tämä ainoa asia, johon hän on syyllistynyt? Ettekö voisi syyttää vielä jostakin muustakin? - 44-22
pääkaupungin psta kirjoitti:
Ajatella, että pääkaupungin vl-mies on syyllistynyt MASSApostaukseen! Todella huomionarvoista tällä palstalla, jossa massapostaus on suorastaan tuntematon käsite...
Onko tämä ainoa asia, johon hän on syyllistynyt? Ettekö voisi syyttää vielä jostakin muustakin?Pääkaupungin vl-mies=hemesti!
Itse hän syyttää siniä, eveliina ja mitä niitä on multinikeiksi! - etsivä-xx
44-22 kirjoitti:
Pääkaupungin vl-mies=hemesti!
Itse hän syyttää siniä, eveliina ja mitä niitä on multinikeiksi!Ei ole hemesti tämä pk vl-mies. Voi olla eri mieltä hänen kanssaan, niinkuin minäkin välillä, mutta hän keskustelee. Hemesti on normivl tai ns kymppilesta. Sinänsä hyvä että hänkin välistä täällä vierailee. Hän kuten lyyleri ja monet muut viihtyvät kuitenkin enemmään vl-foorumilla. Olen sitäkin välillä lueskellut varsinkin tässä välissä kun tämä "suoli" oli tukossa. Siellä piipahtamisessa on se hyvä puoli että oman ry:n puheet täällä Hesassa alkavat tuntua varsin elämänmyönteisiltä ja Kristukseen katsovilta. Joskus kuulee vierailevien puhujien puheissa niitä korostuksia, mistä Hemesti on täällä kirjoittanut. Täällä on positiivista puhujein suuri määrä. Tulee monipuolisesti raamatunkohtia sillä jos puhujilla on omat lempikohtansa joista usein puhuu, ovat ne toivottavasti eri puhujilla vähän eri kohtia. Tästä oli viimeisimmässä päivämiehessä kirjoitus. Mutta kun täällä palstalla ei vanhoillislestadiolaisia ole kuin pari kolme ei tästä asiasta mitään keskustelua voi odottaa.
Syntien anteeksisaarnaamisesta
---
Tämä oli kooste siitä, miten minä olen ymmärtänyt käymämme keskustelun pohjalta uskonkäsityksesi ja kielteisen suhtautumisesi syntien anteeksisaarnaamiseen pyhässä hengessä. Koosten tarkoituksena ei siis ole niinkään esittää sinusta lopullisia väittämiä. Sinulla on aina mahdollisuus tarkentaa.****Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.****
Se on sinun väitteesi
Toivotonta keskustella vl.miehen kanssa kun hän ei ymmärrä selvintäkään asiaa..rikka silmässä? kirjoitti:
Mikä sinutkin oikein vakuuttaisi?
****Mikä sinutkin oikein vakuuttaisi?***
Minulle on käynyt Herran enkeli ilmoittamassa että vl-usko on valhetta.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
****Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.****
Se on sinun väitteesi
Toivotonta keskustella vl.miehen kanssa kun hän ei ymmärrä selvintäkään asiaa..Edellisestä viestistäni lainattua:
"Tämä oli kooste siitä, miten minä olen ymmärtänyt käymämme keskustelun pohjalta uskonkäsityksesi ja kielteisen suhtautumisesi syntien anteeksisaarnaamiseen pyhässä hengessä. Koosten tarkoituksena ei siis ole niinkään esittää sinusta lopullisia väittämiä. Sinulla on aina mahdollisuus tarkentaa."
Joko et lukenut tai meni ohi silmien. En väitä mitään, mutta et päiväkausiin käynyt vastaamassa toisessa ketjussa, joten nostin asioita tähän.
Minulla ei ole mitään vl-uskoa. - mörkömörkö
Devoit kirjoitti:
Ei käsketä mennä saarnaamaan syntejä anteeksi...Näin Paavali vastaa sinulle, Devoit:
1. Kor. 1:17
Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
Jeesus lähettää tässä omansa, tekemään mitä?:
Joh. 20:21
Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
Tässä vastaus. Eli Jeesus lähetti omansa antamaan syntejä anteeksi Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä:
Joh. 20:
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Miksi Jeesuksen nimessä?:
Ap. t. 4:
10 Niin olkoon teille ja kaikelle Israelin kansalle tiettävä, että Jesuksen Kristuksen Natsarealaisen nimeen, jonka te ristiinnaulitsitte, jonka Jumala kuolleista herätti, sen kautta tämä seisoo teidän edessänne terveenä.
11 Hän on se kivi, joka teiltä rakentajilta hyljätty on, joka on nurkkakiveksi tullut.
12 Ja ei yhdessäkään toisessa ole autuutta; sillä ei myös ole muuta nimeä taivaan alla ihmisille annettu, jossa meidän pitää autuaaksi tuleman.
Miksi Jeesuksen veressä:
Kol. 1:14
Jonka kautta meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi antamus,
Hepr. 9:22
Ja lähes kaikki verellä lain jälkeen puhdistetaan, ja paitsi veren vuodatusta ei yhtään anteeksiantamusta tapahdu
Hepr. 9:12
Eikä kauristen taikka vasikkain veren kautta, vaan hän on kerran oman verensä kautta mennyt pyhään, ja ijankaikkisen lunastuksen löytänyt.
Luuk. 24:47
Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
Matt. 24:14
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, kaikille pakanoille todistukseksi; ja silloin tulee loppu.
Mark. 13:10
Ja ennen pitää saarnattaman evankeliumi kaikessa kansassa.
- Erilainen nuori
Vanha saarnamiesten bravuurinumero tässä kohdassa on kääntää asia siten, että vanha käännös ilmaisee asian paremmin eli:
"Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen."
Koko kysymyksenasettelussa on enemmänkin se ajatusvirhe, että lähtökohtaiseksi lammashuoneeksi asetetaan vl-liike.- pääkaupungin vl-mies
Jos "erilainen nuori" uskoo itse eri tavalla, pitääkö silti halventaa vanhojen saarnamiesten vakaumusta puhumalla bravuurinumerosta, ikään kuin tietäisit, että heidän puheensa on vain näytöstä, valheen kulissia - ei aitoa vakuuttuneisuutta?
- Erilainen nuori
Jos "erilainen nuori" uskoo itse eri tavalla, pitääkö silti halventaa vanhojen saarnamiesten vakaumusta puhumalla bravuurinumerosta, ikään kuin tietäisit, että heidän puheensa on vain näytöstä, valheen kulissia - ei aitoa vakuuttuneisuutta?
Ei se, että käytin värikästä kieltä puhumalla bravuurinumerosta tarkoita sitä, että heidän puheensa olisi epäaitoa näyttelemistä. Pikemminkin päinvastoin. Puhuja tuntuu olevan varsin vakuuttunut asiastaan.
Kirjoitukseni kärki oli siinä, että vl-liike ei ole Jeesuksen tarkoittama Jeesuksen tarkoittama lammashuone-näin uskon. - pääkaupungin vl-mies
Erilainen nuori kirjoitti:
Ei se, että käytin värikästä kieltä puhumalla bravuurinumerosta tarkoita sitä, että heidän puheensa olisi epäaitoa näyttelemistä. Pikemminkin päinvastoin. Puhuja tuntuu olevan varsin vakuuttunut asiastaan.
Kirjoitukseni kärki oli siinä, että vl-liike ei ole Jeesuksen tarkoittama Jeesuksen tarkoittama lammashuone-näin uskon.Nyt sinä teet päättelyvirheen.
"Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen."
Vanhoillislestadiolaisuudessa ei puhuta vl-liikkeestä. Ei ole liioin vl-opetusta, että ko. bibliankohdassa puhuttaisiin vl-liikkeestä, kuten väität tässä:
"Koko kysymyksenasettelussa on enemmänkin se ajatusvirhe, että lähtökohtaiseksi lammashuoneeksi asetetaan vl-liike."
Bibliankohdassa puhutaan hengellisestä laumasta. Vl-saarnamiehillä on kylläkin oikeus ja hyvä syy sanoa, millaisessa lammashuoneessa Jeesus on Henkensä kautta läsnä. Hyvä, että tarkensit laittaneesi omia uskonkäsityksiäsi vanhoillislestadiolaisuuden piikkiin.
Värikkäät sanavalintasi "bravuurinumero" sekä "kääntää asian siten" ilmaisevat kuitenkin sen, että sinä pidät vl-saarnamiesten bibliatulkintaa tahallisena harhauttamisena, josta vääntäminen "ei sinuun uppoa", olivatpa saarnamiehet kuinka vakuuttuneita hyvänsä hyvästä asiastaan.
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä. - vl itsekin
Nyt sinä teet päättelyvirheen.
Vanhoillislestadiolaisuudessa ei puhuta vl-liikkeestä. Ei ole liioin vl-opetusta, että ko. bibliankohdassa puhuttaisiin vl-liikkeestä, kuten väität tässä:
"Koko kysymyksenasettelussa on enemmänkin se ajatusvirhe, että lähtökohtaiseksi lammashuoneeksi asetetaan vl-liike."
Bibliankohdassa puhutaan hengellisestä laumasta. Vl-saarnamiehillä on kylläkin oikeus ja hyvä syy sanoa, millaisessa lammashuoneessa Jeesus on Henkensä kautta läsnä. Hyvä, että tarkensit laittaneesi omia uskonkäsityksiäsi vanhoillislestadiolaisuuden piikkiin.
Värikkäät sanavalintasi "bravuurinumero" sekä "kääntää asian siten" ilmaisevat kuitenkin sen, että sinä pidät vl-saarnamiesten bibliatulkintaa tahallisena harhauttamisena, josta vääntäminen "ei sinuun uppoa", olivatpa saarnamiehet kuinka vakuuttuneita hyvänsä hyvästä asiastaan.
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä."Bibliankohdassa puhutaan hengellisestä laumasta. Vl-saarnamiehillä on kylläkin oikeus ja hyvä syy sanoa, millaisessa lammashuoneessa Jeesus on Henkensä kautta läsnä."
Avsisitko pääkaupungin vl-mies ajatustasi vl-saarnamiesten oikeudesta ja hyvästä syystä? Lienee näillä argumenteille perusteet ovat olemassa, koska käytä noinkin vahvoja termejä. Mielenkiinnolla odotan vastaustasi. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Pääkaupungille;
Erilainen nuori on oikeassa, kun nostaa asian esille.
Jeesus puhui itsestään, omasta lammashuoneesta, mutta nämä vanhat taas lestadiolaisuudesta, pitäen sitä lammashuoneena.
Ne on aivan eri asioita, konteksina.
Kes.- Monia asuinsijoja
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä."Minun isälläni on monta asuinsijaa."
Tarkoittaako Jeesus näillä monella asuinsijalla todellakin Suomen 195 rauhanyhdistystä?
Tuskinpa sentään. - Apostoli Olavi :)
Kesitas kirjoitti:
Pääkaupungille;
Erilainen nuori on oikeassa, kun nostaa asian esille.
Jeesus puhui itsestään, omasta lammashuoneesta, mutta nämä vanhat taas lestadiolaisuudesta, pitäen sitä lammashuoneena.
Ne on aivan eri asioita, konteksina.
Kes.SRK:lla on omasta mielestään taivaan valtakunnan avaimet ainoana maailmassa. Olavi Voittonen on määritellyt SRK:n johtokunnan "apostoliseksi kokoukseksi", joten apostoleja ei heidän mukaansa muualla ole kuin SRK:ssa, koska apostolisen kokouksen ulkopuolisia, kilpailevia apostoleja ei ole olemassakaan.
- Erilainen nuori
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä.***Vanhoillislestadiolaisuudessa ei puhuta vl-liikkeestä. Ei ole liioin vl-opetusta, että ko. bibliankohdassa puhuttaisiin vl-liikkeestä, kuten väität tässä:
"Koko kysymyksenasettelussa on enemmänkin se ajatusvirhe, että lähtökohtaiseksi lammashuoneeksi asetetaan vl-liike." ***
Ei todellakaan. Vanhoillislestadiolaisuudessa puhutaan Jumalan valtakunnasta, Jumalan seurakunnasta, Jumalan perheväestä, Jumalan lapsista jne.
Vanhoillislestadiolaisuutta kutsutaan yleisesti kuitenkin vanhoillislestadiolaiseksi herätysliikkeeksi, josta käytän lyhyyden vuoksi nimeä vl-liike.
Millä nimellä sinun mielestäsi liikettä tulisi kutsua, näin ulkopuolisena?
Mielenkiinnolla odotan minäkin perustelujasi kuten nimim. vl itsekin, väittämääsi , että "vl-saarnamiehillä on kylläkin oikeus ja hyvä syy sanoa, millaisessa lammashuoneessa Jeesus on Henkensä kautta läsnä". "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen."
Tuohan vaikuttaa suorastaan Raamatun väärentämiseltä.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Tuohan vaikuttaa suorastaan Raamatun väärentämiseltä.Se on Biblian 1776 käännös Joh. 10:16
Jos se on sinulle Raamatun väärentämistä, eikä Jumalan sanaa, niin palaa vuoteen 1776 ja kerro se ystävällisesti Raamatun silloisille kääntäjille. - Näinkö tarkoitti?
Monia asuinsijoja kirjoitti:
"Minun isälläni on monta asuinsijaa."
Tarkoittaako Jeesus näillä monella asuinsijalla todellakin Suomen 195 rauhanyhdistystä?
Tuskinpa sentään.Olisihan Herramme kaikkitietävänä voinut hyvin luetella kaikki nämä Suomen ry-kaupungit, niin ei olisi jäänyt epäselvyyttä...
- Vanha parempi?
Se on Biblian 1776 käännös Joh. 10:16
Jos se on sinulle Raamatun väärentämistä, eikä Jumalan sanaa, niin palaa vuoteen 1776 ja kerro se ystävällisesti Raamatun silloisille kääntäjille.Kyllä meille vl-seuroissa saarnattiin, että Biblia 1776 on ainoa oikea Raamattu, ja sitä nuoremmat käännökset pelkkää ihmisoppia ja sielunvihollisen eksytystä.
- pääkaupungin vl-mies
Erilainen nuori kirjoitti:
***Vanhoillislestadiolaisuudessa ei puhuta vl-liikkeestä. Ei ole liioin vl-opetusta, että ko. bibliankohdassa puhuttaisiin vl-liikkeestä, kuten väität tässä:
"Koko kysymyksenasettelussa on enemmänkin se ajatusvirhe, että lähtökohtaiseksi lammashuoneeksi asetetaan vl-liike." ***
Ei todellakaan. Vanhoillislestadiolaisuudessa puhutaan Jumalan valtakunnasta, Jumalan seurakunnasta, Jumalan perheväestä, Jumalan lapsista jne.
Vanhoillislestadiolaisuutta kutsutaan yleisesti kuitenkin vanhoillislestadiolaiseksi herätysliikkeeksi, josta käytän lyhyyden vuoksi nimeä vl-liike.
Millä nimellä sinun mielestäsi liikettä tulisi kutsua, näin ulkopuolisena?
Mielenkiinnolla odotan minäkin perustelujasi kuten nimim. vl itsekin, väittämääsi , että "vl-saarnamiehillä on kylläkin oikeus ja hyvä syy sanoa, millaisessa lammashuoneessa Jeesus on Henkensä kautta läsnä".Sinulle riittää tässä vaiheessa tämä jo aiemmin sanomani:
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä.
Ei minulla ole vastausvelvollisuutta pilkkaajille. Mutta uskoni perustasta voin kyllä asiallisella linjalla keskustella. - vl - itsekin
Sinulle riittää tässä vaiheessa tämä jo aiemmin sanomani:
Eli halveksiva asenteesi paljastuu, vaikka yritit sitä häivyttää. Enemmän todistat itsestäsi ja asenteestasi, ei niinkään vl-liikkeestä.
Ei minulla ole vastausvelvollisuutta pilkkaajille. Mutta uskoni perustasta voin kyllä asiallisella linjalla keskustella.Pk seusun vl -mies, voisitko vastata myös minulle?
- Heino.
Vanha parempi? kirjoitti:
Kyllä meille vl-seuroissa saarnattiin, että Biblia 1776 on ainoa oikea Raamattu, ja sitä nuoremmat käännökset pelkkää ihmisoppia ja sielunvihollisen eksytystä.
Missä mielessä vanha - satoja vuosia vanha käännös olisi parempi? Bibliassa on hyvin paljon käännösvirheitä ja vanhaa kielikuvaa, jota nuoret eivät ymmärrä. Esimerkiksi sana turilas tarkoittaa paarmaa. Kähärä tukka tarkoittaa palmikoitua tukkaa. Kieli muuttuu koko ajan, tuon ajan 1776 suomenkieli oli puutteellinen ja paljon kielessä oli lainauksia muista kielistä. Nytkin on, mutta vähempi.
Raamatun sanasta meidän tulee hakea Jumalan tahtoa, mutta miten voidaan hakea, jos ei ymmärretä edes raamattuun kirjoitettua kieltä. Sanon esimerkin:
Biblia: sak. 3:7. ”Näin sanoo Herra Zebaot: jos sinä vaellat minun teilläni, ja jos sinä pidät minun vartioni, niin sinä saat minun huonettani hallita, ja minun kartanoitani varjella; ja minä annan sinulle näistä muutamia, jotka tässä seisovat, saattamaan sinua.”
Uudempi käännös: 7 "Näin sanoo Herra Sebaot: -- Jos kuljet minun teitäni ja noudatat säädöksiä, jotka olen sinulle antanut, saat hallita temppelissäni ja valvoa esipihojani. Minä korotan sinut näiden palvelijoitteni joukkoon."
Tässä tulee selvästi esiin vanhan käännöksen vajavaisuus, eli mihin ylipappi Joosua olisi ollut matkalla, johon matkaan hän olisi tarvinnut saattomiehet?
Päinvastoin Joosua sai tehtävän ja luvan asua (ei Jumalan valtakunnasta lähdetä mihinkään) ja hallita temppeliä ja Jumala asetti, tai kuten raamattu sanoo; korotti hänet itselleen palvelijakseen. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Se on Biblian 1776 käännös Joh. 10:16
Jos se on sinulle Raamatun väärentämistä, eikä Jumalan sanaa, niin palaa vuoteen 1776 ja kerro se ystävällisesti Raamatun silloisille kääntäjille.Pääkaupungille;
Olen huomannut, että ole teologi, joten vastaan juuri niin:
Biblia on kaikkein heikoiten suomennettu, ehkä yhtä heikosti, kun tämä R. kansalle käännös, joskin siinä on enemmän asiaa.
Texti Novumin mukaan kuluu.
Tuntevat minut omani. Kuten tuntee minut Isä. Minäkin tunnen Isän ja elämän minä annan edestä lampaiden ja toista lampaita omistan. Jotka eivät ole minun tarhasta.
Niitäkin tulee minun johdattaa ja äänen minun he kuulevat ja tulee yksi lauma. Yksi paimen.
Saat alkutekstiä tilaamalla nettitikun, joka on helpoin, mutta ei kopioitavissa ja maksaa alle 200€
Kes.
- Yhteys Jeesuksessa
Jreesuksen lammashuone on Israelin kansa, kantaisä Aabrahamista periytyneet.
Ja me muut jeesuksenuskoiset olemme sitten nämä jotka Jeesus kokoaa yhteen messiaanisten juutalaisten kanssa (SAMAKSI KANSAKSI) kaikista maailman kansoista.
LUE, ÄLÄ LUULE!
Ef. 2:8-10 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Ef. 2:11-16 Muistakaa sentähden, ...
***) .että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
Sillä hän on meidän rauhamme, ...
***) ...hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Ef. 2:17-22 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.- Oletko Jeesuksessa
Omanvanhurskaus vangit (jotka pelkäävät kristittyjen yhteyttä) iloitsevat omahyväisyydestään ja eristyksestään muistra ihmisistä.
Jeesuksenuskoiset eivät pelkää toisia ihmisiä, vaan he iloitsevat Jeesuksesta. Kristuksessa Jeesuksessa iloitsemme yhteydessä hänen kanssaan, kaikkien niiden kanssa joilla on usko Kristukseen.
Me emme elävässä uskossa elävät kristityt emme siis rakasta eristystä, ja kovia lakihenkisiä johtajia, vaan Jeesusta Kristusta ja yhteydestä hänen kanssaan me iloitsemme yhdessä koko maailmanlaajuisen kristukseen uskovien lauman kanssa - YHTEISESTÄ USKOSTAMME -.
VOI MINKÄ KALLIN LAHJAN SÄ KRISTITTY MENETÄT, JOKA JÄÄT JONKUN HERÄTYSLIIKKEEN PERINTEEN VANGIKSI. Totta kai me sen tiedämme, että että meillä kristityillä on omia hengellisiä koteja. Onhan meillä perheilläkin omat kodit ja oma sukunimi, - oma identiteetti.
_____
Identiteettiin liittyvät kysymykset ei ole se pointti, vaan kaikkien kristittyjen yksi ja yhteinen, - apostolinen uskontunnustus.
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; ...
***) ... se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Room. 10:9
- Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
- ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
- niin sinä pelastut;
Room. 10:10
- sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi
- ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
Room. 10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Room. 10:15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
Room. 10:16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
_______
Kenellä jonkin herätysliikkeen tai kirkkokunnan identiteetti on uskon perustuksena, niin hän on eksynyt hyvin kauaksi Kristuksesta. - vl itsekin
Oletko Jeesuksessa kirjoitti:
Omanvanhurskaus vangit (jotka pelkäävät kristittyjen yhteyttä) iloitsevat omahyväisyydestään ja eristyksestään muistra ihmisistä.
Jeesuksenuskoiset eivät pelkää toisia ihmisiä, vaan he iloitsevat Jeesuksesta. Kristuksessa Jeesuksessa iloitsemme yhteydessä hänen kanssaan, kaikkien niiden kanssa joilla on usko Kristukseen.
Me emme elävässä uskossa elävät kristityt emme siis rakasta eristystä, ja kovia lakihenkisiä johtajia, vaan Jeesusta Kristusta ja yhteydestä hänen kanssaan me iloitsemme yhdessä koko maailmanlaajuisen kristukseen uskovien lauman kanssa - YHTEISESTÄ USKOSTAMME -.
VOI MINKÄ KALLIN LAHJAN SÄ KRISTITTY MENETÄT, JOKA JÄÄT JONKUN HERÄTYSLIIKKEEN PERINTEEN VANGIKSI. Totta kai me sen tiedämme, että että meillä kristityillä on omia hengellisiä koteja. Onhan meillä perheilläkin omat kodit ja oma sukunimi, - oma identiteetti.
_____
Identiteettiin liittyvät kysymykset ei ole se pointti, vaan kaikkien kristittyjen yksi ja yhteinen, - apostolinen uskontunnustus.
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; ...
***) ... se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Room. 10:9
- Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
- ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
- niin sinä pelastut;
Room. 10:10
- sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi
- ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
Room. 10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Room. 10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Room. 10:15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
Room. 10:16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
_______
Kenellä jonkin herätysliikkeen tai kirkkokunnan identiteetti on uskon perustuksena, niin hän on eksynyt hyvin kauaksi Kristuksesta.14. Jakeeseen viitaten, maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole koskaan mahdollisuutta kuulla. Miten selität "oletko Jeesuksessa" heidän osansa? eikö Jeesuksen sovitustyö kuitenkin kosketa kaikkia maailman ihmihiä?
- Näin sen näen
Devoitilla on aivan tervehenkisiä mielipiteitä, ja huomaa, että olet perehtynyt Raamatun kirjoituksiin.
Se mikä sinussa ärsyttää, on se että sinä menet aina henkilökohtaisuuksiin.
Aikanaan raamattupalstalla "wanha mies" ja tällä palstalla "melperi" (mistä johtunee kiinnostuneisuutesi vanhoihin miehiin)
Yritä miehistyä, niin palaute juttuihisi tulee olemaan positiivisempaa - vl-sisar kajaanista
Rakas Devoit! Sinä kirjoitit:
#### "Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen."
Tuohan vaikuttaa suorastaan Raamatun väärentämiseltä. #####
Ei ole Raamatun väärentämistä! Se ehkä tuntuu siltä, jos vain oletetaan, että vanhoillislestadiolaisuus on se lammashuone, mutta kun se ei niin vaan Raamatussa ole, vaan saat aivan erilaisen näkökulman asiaan, kun uskot miten Raamatun eli Jumalan sanan , Kristuksen Sanan (KRISTUS =LOGOS) mukaan menee: Lammashuone=Kristuksen lammashuone (koostuu Kristuksen lampaista, Hänen omistaan).
Hyvää ja siunattua joulunodotusta sinulle Devoit! - Heino.
Nimimerkki ”Monia asuinsijoja” kirjoittaa: "Minun isälläni on monta asuinsijaa."
Jos me emme tarkista, muistammeko oikein raamatun kirjoituksen, menemme harhaan. Nimimerkin muistelun mukaan Jumala asuisi useissa paikoissa. Kuitenkin Jeesus ei kerro, että Jumalalla olisi monia asuntoja, vaan vakuuttaa, että kaikki sopivat ”Isän kotiin.”
Joh. 14:2 ”Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.”
Missä siis Jumala asuu? Jesajan kautta Jumala ilmoittaa asuinsijansa hyvin selvästi:
Jes. 57:15 ”Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: -- Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona. Minä virvoitan murtuneiden hengen ja herätän eloon nöyrien sydämen.”
Kuka se sitten on ”murtunut ja nöyrä?” Job sanoo rohkeasti: 23:10 ”Hän tietää kyllä, millainen on ollut minun vaellukseni. Koetelkoon minua niin kuin tulessa kultaa -- minä kestän.”
Onko siis Jobin sanoissa murtuneen ja nöyrän uskovan mieltä? Sanoisin, että kyllä sitä hänestä löytyy, eli löytyy usko joka luottaa täysin Jumalan armoon; ”Koetelkoon minua niin kuin tulessa kultaa -- minä kestän.”
Vaikka Jeesus puhui monin vertauksin Jumalan valtakunnasta, ihmiset eivät ymmärtäneet. Johannes toteaa tämän:
Joh. 10:6 ”Jeesus esitti heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän puheellaan tarkoitti.”
Tämä Jeesuksen puheen osa; ”Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa.”
Tämä on myös tulkittu niin, että Jeesus tarkoitti eri kirkkokuntia, jotka ajan lopulla yhdistyvät yhdeksi kirkkokunnaksi ja näin tulkittuna, he kannattavat; ”ykseyden teologiaa.”
Tässä teologiassa mennään siinä harhaan, että Jumala ei asu yhdessäkään kirkkokunnassa, vaan niin kuin hän ilmoittaa: ”Pyhä, sanoo näin: -- Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona.”
Kyllä ”muut lampaat” löytyvät eri kansojen ihmisistä. Kun Jeesus lähetti opetuslapsensa viemään evankeliumia, hän lähetti heidät kaikkialle maailmaan:
Matt. 28:19 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
Yksikään kirkkokunta, tai yhdistys ei voi omia itselleen Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunta on ihmis-silmälle näkymätön, koska valtakunta asuu ja on ihmisen sydämessä.
Se jolla on sydämessään Jumalan rauha, hän ei pyri rakentelemaan ihmisoppeja ja näin pönkittämään omaa uskonkäsitystään, vaan etsii kirjoituksista Jumalan tahtoa:
Luuk. 11:28 ”Siihen Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä." - päivi taskinen
Pääkaupungin vl-mies kirjoittaa:
##### Itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. #######
Jos kerran ovat korostaneet ja suositelleet Jeesusta Kristusta, niin miksi vielä pitää kääntyä jonkun vanhoillisen puoleen? Onko se sittenkin teille vanhoillisille ratkaisevaa ja välttämätöntä? Tämä tulee niin konkreettisesti ilmi siinä, kun joku on sitten saanut uskossa Jeesukseen Kristukseen syntinsä anteeksi ja kertoo siitä jollekin vl:älle, niin toinen vaan tokaisee siihen: "Et ole saanut!". Minullekin kävi näin suviseuroissa ja kysyttiin vieläpä synninpäästön antajan nimeä, niinkuin se nimi olisi ollut tärkeä, eikä itse syntien anteeksiantaja, Jeesus Kristus.- Vl-yhteisö päättää!
SRK:lle ja sen jäsenyhdistyksille on elintärkeää kontrolloida alamaisiaan sekä päättää, kenet se taivaaseen päästää ja kenet ei. Tämän vuoksi jokaisella SRK:n hyväksymällä täytyy olla nimi jonkun paikallisyhdistyksen "elämän kirjassa". Vain tämän kontrollin perusteella voidaan henkilön kuoltua sanoa: "Hänen sielunsa kelpasi jumalalle."
- pääkaupungin vl-mies
Sini eli eveliina eli päivi eli krista eli iveta eli petri eli vesa jne.
En pilkkaa sinua vaan yritän havahduttaa ajattelemaan, että ei ole oikea esim. minua kanssakeskustelijaasi kohtaan vaihdella nimimerkkejä, olisi johdonmukaisempaa ja toista kunnioittavaa jatkaa keskustelua samoilla nimimerkeillä. Siten voidaan jotakin rakentaa, tarkentaa ja virheitä korjata. Mitä pakenet?
Nytkö sitten puhutkin te-muodossa "teille vanhoillisille". Aikaisemmin ujutit tekstiesi väliin me-muotoa "me julistamme" jne. ikään kuin esiintyen vanhoillislestadiolaisena uskovaisena.
Jos joku uskovainen kohta olisikin tokaisten käyttänyt harkitsemattomia sanoja, se ei tee oikeaa uskonopetusta tyhjäksi. Sinä ainakin näyt jääneen anteeksiantamattomuuden tilaan. Eikö sinun kuuluisi antaa anteeksi?
Tule keskustelemaan Hgin ry:lle.
- jäävi vl
Nyt kiinnität huomiota taas vain henkilöön ja hänen virheisiinsä (mahdollisiin nimimerkkeisiin), mutta vältät jatkuvasti vastaamasta itse asiaan. En kiinnitä huomiota muuta kuin keskusteluun ja asiaan, enkä katso edes nimimerkkeihin!
- 64+32
"""" Sini eli eveliina eli päivi eli krista eli iveta eli petri eli vesa jne. """
Eikö nuo ole eri henkilöitä? Näin itse uskoisin, mutta tulee mieleen että ne kuuluu johonkin samaan uskovaisten kommuuniin. En tiedä, mutta uskoisin niin. - etsivä-xx
sitten sinulle Dev ei sovi myöskään efesolaiskirje.
Samaa mitä kirjoittaa pääkaupungin vl-mies että muut lampaat ovat pakanakansoja kirjottavat ja tunnustavat luterilaiset muutkin ja pohjaavat sen tähän.
Efesolaiskirje 2
11 Muistakaa, että te olitte synnyltänne vierasheimoisia, ympärileikkaamattomia -- niinhän teitä nimittävät ne, joita ihmisten tekemän leikkauksen vuoksi sanotaan ympärileikatuiksi.
12 Siihen aikaan te elitte ilman Kristusta, Israelin kansan ulkopuolella ja osattomina liitoista ja niiden lupauksista, olitte maailmassa vailla toivoa ja vailla Jumalaa. [Room. 9:4]
13 Mutta nyt Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa, hänen veressään, tuonut lähelleen teidät, jotka ennen olitte kaukana hänestä.
14 Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. [Ap. t. 10:34-36; Gal. 3:28; Kol. 1:20]
15 Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15]
16 Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta.
17 Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. [Jes. 57:19]
18 Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina. [Room. 5:2; Ef. 3:12; Hepr. 10:19,20]
19 Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. [Ef. 3:6]
20 Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. [Matt. 16:18, Matt. 21:42; 1. Kor. 3:11; 1. Piet. 2:4,5]
21 Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, [1. Kor. 3:16 ]
22 ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.- vl-itsekin
Vl-liikekö on nyt tuo Israel ja pakanat niitä, jotka eivät Kristusta tunne?
- etsivä-xx
vl-itsekin kirjoitti:
Vl-liikekö on nyt tuo Israel ja pakanat niitä, jotka eivät Kristusta tunne?
Kristus sanoi sanansa ennen kuin kuoli G ogatalla ja enne kuin antoi lähetyskäskyn. Pakanoiden apostoli oli Paavali.
Älä ainakaan minun tulkinnakseni esitä että tässä olisi kyse muusta kuin Jeesuksen profetiasta, jota toteutettiin jo alkuseurakunnassa.
Jeesus itse sanoi:
Matt. 15:24
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
Sakarja 11
Kaksi paimenta
4 Herra, minun Jumalani, sanoi: "Paimenna teuraslampaita,
5 joita niiden omistajat tappavat tuntematta syyllisyyttä. He myyvät niitä, ja jokainen sanoo: 'Jumalan kiitos, minä olen rikastunut!' Edes paimenet eivät sääli lampaita. [Ps. 44:23; Room. 8:36]
6 En minäkään enää säästä maanpiirin asukkaita, sanoo Herra. Minä annan ihmisten käydä toistensa kimppuun ja joutua kuninkaittensa mielivallan alle. Vaikka he hävittäisivät koko maailman, minä en pelasta ketään heidän käsistään." [Sak. 8:10]
7 Minä paimensin kauppiaille myytyjä teuraslampaita. Valitsin itselleni kaksi sauvaa, toiselle annoin nimen "Armo" ja toiselle nimen "Sopu". Niitä minä käytin paimentaessani lampaita.
8 Mutta yhden kuukauden kuluessa minä panin pois kolme paimenta. Myös lampaita kohtaan kärsivällisyyteni loppui, ja nekin kyllästyivät minuun.
9 Sanoin lampaille: "En halua enää paimentaa teitä. Joka teistä kuolee, kuolkoon, ja joka katoaa, kadotkoon! Ja jäljelle jäävät syökööt toistensa lihaa."
10 Tämän sanottuani löin palasiksi toisen sauvoista, "Armon", ja näin kumosin sen liiton, jonka Herra oli solminut kaikkien kansojen kanssa. [Hoos. 2:20]
11 Näin siis purkautui tämä liitto sinä päivänä. Kun kauppiaat näkivät, mitä tein, he ymmärsivät, että toimin Herran käskystä. - vl- itsekin
etsivä-xx kirjoitti:
Kristus sanoi sanansa ennen kuin kuoli G ogatalla ja enne kuin antoi lähetyskäskyn. Pakanoiden apostoli oli Paavali.
Älä ainakaan minun tulkinnakseni esitä että tässä olisi kyse muusta kuin Jeesuksen profetiasta, jota toteutettiin jo alkuseurakunnassa.
Jeesus itse sanoi:
Matt. 15:24
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
Sakarja 11
Kaksi paimenta
4 Herra, minun Jumalani, sanoi: "Paimenna teuraslampaita,
5 joita niiden omistajat tappavat tuntematta syyllisyyttä. He myyvät niitä, ja jokainen sanoo: 'Jumalan kiitos, minä olen rikastunut!' Edes paimenet eivät sääli lampaita. [Ps. 44:23; Room. 8:36]
6 En minäkään enää säästä maanpiirin asukkaita, sanoo Herra. Minä annan ihmisten käydä toistensa kimppuun ja joutua kuninkaittensa mielivallan alle. Vaikka he hävittäisivät koko maailman, minä en pelasta ketään heidän käsistään." [Sak. 8:10]
7 Minä paimensin kauppiaille myytyjä teuraslampaita. Valitsin itselleni kaksi sauvaa, toiselle annoin nimen "Armo" ja toiselle nimen "Sopu". Niitä minä käytin paimentaessani lampaita.
8 Mutta yhden kuukauden kuluessa minä panin pois kolme paimenta. Myös lampaita kohtaan kärsivällisyyteni loppui, ja nekin kyllästyivät minuun.
9 Sanoin lampaille: "En halua enää paimentaa teitä. Joka teistä kuolee, kuolkoon, ja joka katoaa, kadotkoon! Ja jäljelle jäävät syökööt toistensa lihaa."
10 Tämän sanottuani löin palasiksi toisen sauvoista, "Armon", ja näin kumosin sen liiton, jonka Herra oli solminut kaikkien kansojen kanssa. [Hoos. 2:20]
11 Näin siis purkautui tämä liitto sinä päivänä. Kun kauppiaat näkivät, mitä tein, he ymmärsivät, että toimin Herran käskystä.Halusin vain tarkistaa. Hyvä kun annoit selventäviä argumentteja.
- Onko ihonväri
Merkki sitä että on eri heimosta, esimerkiksi afrikkalaiset ei pelastu laisinkaan koska ovat niin erirotuisia kuin lestadiolaiset????
- Ainakin kaikki
Lapset pääsee isän tykö lammashuoneesta ja ihonväristä riippumatta.
- Toinen otetaan
Toinen jätetään, koskee myös lestadolasia!
- 33+58
## Toinen jätetään, koskee myös lestadolasia! ##
Totta! Seppo Lohi sanoi eräässä saarnassaan, että puolet vanhoillisista on mätiä kaloja.Täs aiheesta kirjoitti myös Päivämiehessä kiistanalaisessa naisen palstassa, että on eri asia usko Kristukseen, kun EDUSTAA!
Näin todella on, nämä mädät kalat vain edustaa, mutta eivät ole uudestsyntyneitä.
Kes.
- LLL
Devoit: "Osaisiko vaikka pääkaupungin vl-mies antaa selityksen, mitä nuo Jeesuksen tarkoittamat muut lampaat ovat? Tämähän ei ollenkaan istu "vain me"-ajattelumalliin"
Päinvastoin, se kohta juuri on yksi vahvimpia "vain me" -ajattelumallin tukia:
"Niitä on ollut, ei ainoastans Vapahtajan ja apostolitten aikana, vaan vielä nytkin löytyvät muutamat lampaat, jotka ei ole tästä lammashuoneesta. - - ne muut lampaat ovat semmoiset lampaat, jotka ei ole vielä tulleet tähän lammashuoneeseen, mutta tulevat kuitenkin, koska he kuulevat Paimenen äänen. - - Sillä ei ole Israelin Paimenella niin paljon lampaita, etteivät he mahtuisi yhteen lammashuoneeseen, jos he vaan eläisivät sovinnossa, ne harvat sielut, jotka ovat tästä lammashuoneesta. Mutta jos he tulevat ylön lihaviksi, niin silloin he ottavat isomman tilan, ja tahtovat kaksi lammashuonetta ja kaksi paimenta. Mutta olkoon hukka niiden paimen, jotka eivät mahdu tähän lammashuoneeseen."
http://www.laestadiusarkivet.se/NETTIPOSTILLA.pdf - Suomen paimenesta
Ei sanaakaan????
- 55+35
On hyvä, että Hyvä Paimen johdattaa myös muut lampaat (eksyneet vanhoilliset) takaisin omaan lammaslaumaansa, että hekin pelastuisivat ja perisivät taivasten valtakunnan!
- 11+44
Pääkaupungin vl-mies kirjoittaa:
"""Minulla ei ole mitään vl-uskoa."""
Ja tuolla toisaalla hän vastaa etsivä-xx:lle, että ei ole körtti, vaan vanhoillislestadiolainen. Miksi hän valehtelee ja levittää väärää tietoa?- pääkaupungin vl-mies
Jos käyttäisit vähän ymmärrystäsi!
Minun uskoni on Taivaasta saatua armolahjaa.
Se ei siis ole mitään järjenuskoa, yhdistysuskoa.
Tällaiseen eräälaiseen yhdistysuskoon Devoit viittasi puhuessaan vanhoillislestadiolaisista. Siinä mielessäni voin sanoa, että uskoni ei ole mitään vl-uskoa. Mutta käyn kyllä Jumalan lasten seuroissa ry:llä, muiden pyhien yhteydessä sanaa kuulemassa, siitä oppimassa ja rukoilemassa. Ja olen näiden uskovaisten kanssa Jeesuksen seuraajana yhtä uskossa, opissa, kärsimisessä ja rakkaudessa.
- MotMot
""" Ja tuolla toisaalla hän vastaa etsivä-xx:lle, että ei ole körtti, vaan vanhoillislestadiolainen. Miksi hän valehtelee ja levittää väärää tietoa? """""
Ehkä menestyäkseen palstalla on otettava myös valehtelu käyttöön.- pääkaupungin vl-mies
Et sitten malttanut?
- Lammas vain...
"Joh. 10:16
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."
Biblian viitemerkintöjen mukaan lammastarha (vanhassa käännöksessä lammashuone) tarkoittaa Israelia. Ne lampaat, jotka eivät ole Jeesuksen tarkoittamasta "tästä lammastarhasta", ovat pakanoita. He eivät vielä olleet kääntyneet kristityiksi, mutta Jeesus puhuu futuurissa: he saavat kuulla Jeesuksen äänen ja kun he uskovat, myös heitä Jeesus johdattaa. Niin tulee olemaan yksi lauma ja yksi paimen; osa Israelista "tästä lammastarhasta" ja osa muualta.
Lestadiolaisen tulkinnan mukaan edelleenkin Jeesuksella on lampaita tämän lauman ulkopuolella. Ne lampaat ovat ihmisiä, jotka eivät vielä ole uskoneet elävää evankeliumia Jeesuksesta Kristuksen syntien sovittajana, mutta uskovat (futuuri: tulevat uskomaan), kun saavat kuulla Hänen äänensä.
Ko. raamatunkohta on vahva eksklusiivisen seurakuntaopin tuki. Siinä puhutaan YHDESTÄ LAUMASTA yhden paimenen alaisuudessa. Kyllähän me jokainen tiedämme, millainen on yksi lammaslauma. - 67+34
## Siinä puhutaan YHDESTÄ LAUMASTA yhden paimenen alaisuudessa.##
Huomaa myös, että ne muut lampaat ovat myös Saman Hyvän Paimenen ohjauksessa ja ne kuuntelevat ja tottelevat Häntä, vaikka ei ole siinä samassa laumassa.- mörkömörkö
Niin ovatkin Jeesuksen lampaita, vaikka eivät ole vielä Jeesuksen laumassa, koska he ovat valittuja, mutta eivät vielä uskovaisia tai taivaskelpoisia. Heidät pitää parannuksen ahtaan portin (joka on Jeesus-ovi, eli hengellisen uudestaansyntymisen ovi, eli lammashuoneen ovi) kautta saattaa Jeesuksen lammashuoneeseen, etteivät he menettäisi valituksi tulleen asemaansa eli etsikkoaikaansa.
Lisäksi Jeesus tarkoittaa varmaankin myös niitä lapsia ja kehitysvammaisia, jotka eivät ole Jumalan valtakunnan armohoidossa, että osa niistäkin saatetaan Jumalan valtakunnan armohoidon piiriin eli Kristuksen ulkonaiseen seurakuntaan, sillä Kristuksen sisällisessä eli näkymättömässä seurakunnassa he jo ovat, vaikka oikeastaan riittävän kehitysvammaiset eivät sitä tarvitse, koska he säilyvät muutenkin (siis ilman Jumalan valtakunnan armohoitoa) elävässä uskossa ja siten myös Kristuksen näkymättömässä seurakunnassa.
- hyvääetsivä
Mainio tämä keskusteluketju vajaan neljän vuoden takaa.
Missähän pääkaupungin vl-mies nyt on? Hänen kirjoittamisensa on hyvää.- mörkömörkö
Minusta hänen kirjoituksensa vaikuttivat siltä, että hän lienee mennyt jo ulos Jumalan valtakunnasta niiden kaikenkarvaisten liberaalien matkasaatossa.
Huono omatunto saa keiturin viimein kulkemaan Kidronin virran ylitse ja ulos hengellisestä Jerusalemista. mörkömörkö kirjoitti:
Minusta hänen kirjoituksensa vaikuttivat siltä, että hän lienee mennyt jo ulos Jumalan valtakunnasta niiden kaikenkarvaisten liberaalien matkasaatossa.
Huono omatunto saa keiturin viimein kulkemaan Kidronin virran ylitse ja ulos hengellisestä Jerusalemista.Kaikenkarvaisia mörköjä sitä liikkeellä onkin! Mutta mörkömöröillekin on varattu sija Parantajan luona. Tervetuloa seuroihin parannusta tekemään!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637