Jeesuksesta Jumala

MrsMuu

Milloin keksittiin oppi, jonka mukaan Jeesus on Jumala? Oliko oppi olemassa jo ennen Raamatun kokoamista? Ja oliko kolminaisuusoppia ennen näkemys, jonka mukaan Jeesus oli "vain" Jumalan poika, ei itse Jumala?

18

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erkki

      Kyllä Jeesus on ollut mukana luomisesta saakka, palavasta pensaasta puhuu Minä Olen, nimi jota Jeesus käyttää usein, esim Minä olen tie totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän tykö, kuin minun kauttani.
      Minä olen elävän veden lähde, elämän leipä...........

      Jeesus käyttää myös sana ilmaisua itsestään;
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.1.html

      • Usko keksittiin

        Ei luomiskertomuksissa ole Jeesuksesta mitään mainintaa. Asiaa voit kysyä juutalaisilta milloin tahansa. Jotkut pitivät Jeesusta messiaana. Jumalan poika hänestä tehtiin vasta paljon myöhemmin ja lopulta - noin 300 vuotta hänen kuolemansa jälkeen - keksittiin oppi, jossa hän oli jo Jumala. Siinä vaiheessa oltiin jo kaukana Jeesuksen ajan opetuksista. Kaikki huipentui siihen, että kirkkoisät kokosivat Raamatun ja kehittivät uskontunnustuksia omien oppiensa pohjalta. Juutalaisuudesta tuli "väärä" oppi ja vain kristittyjä pidettiin Jeesuksen seuraajina.


    • ****

      Jumalan poika on Jumala niinkuin ihmisen lapsi on ihminen ja ketun pentu on kettu.
      Jeesus on Raamatun mukaan ennen luomakuntaa syntynyt, ei luotu. Kaikki muu maailmassa on luotua paitsi kolmiyhteinen Jumala itse.

    • 20+15

      "Jumalan poika on Jumala niinkuin ihmisen lapsi on ihminen ja ketun pentu on kettu.
      Jeesus on Raamatun mukaan ennen luomakuntaa syntynyt, ei luotu."

      Siis Raamatun mukaan joskus 1/3 Jumalaa ei ollut olemassakaan, ennen kuin tämä syntyi ennen maailman luomista?

      • ****

        Noin on. Raamatun mukaan Jeesus on syntynyt, ja sehän tarkoittaa, ettei hän ole ollut aina. Sitä ei kerrota, millaisia ikuisuuksia ennen maailman luomista hän syntyi.


      • 20+15
        **** kirjoitti:

        Noin on. Raamatun mukaan Jeesus on syntynyt, ja sehän tarkoittaa, ettei hän ole ollut aina. Sitä ei kerrota, millaisia ikuisuuksia ennen maailman luomista hän syntyi.

        Tästähän taitaa seurata se ettei kristinuskon kolmiyhteisen Jumalan voi väittää olevan iankaikkinen Jumala jos esim. 1/3 siitä ei ole ollut olemassa yhtä kauan kuin joku muu Jumalan kahdesta osasta, ja riippumatta siitä millaisia ikuisuuksia ennen maailman luomista tuo 1/3 Jumalasta sitten syntyi muiden 2/3:n seuraksi…


      • ****
        20+15 kirjoitti:

        Tästähän taitaa seurata se ettei kristinuskon kolmiyhteisen Jumalan voi väittää olevan iankaikkinen Jumala jos esim. 1/3 siitä ei ole ollut olemassa yhtä kauan kuin joku muu Jumalan kahdesta osasta, ja riippumatta siitä millaisia ikuisuuksia ennen maailman luomista tuo 1/3 Jumalasta sitten syntyi muiden 2/3:n seuraksi…

        Noh, kaipa Isään sisältyi Poika, vaikka tämä ei ollut vielä syntynyt.


      • Ville-pappi

        Hyvä 20 15, kristillinen usko ei jaa Jumalaa osiin, esim. yksi kolmasosa tai kaksi kolmasosaa, vaan aina yksi Jumala kokonaan.

        Kristillinen usko tunnustaa Jeesuksen kaksi syntymää, ensin syntymä Isästä ennen maailman luomista, toinen syntymä (jonka itsekin tajuamme) neitsyt Mariasta. Mitä Jumalan Pojan syntyminen Isästä konkreettisesti tarkoittaa, on käsityskykymme ulottumattomissa, sekä milloin, ei voi sanoa, koska Jumalan todellisuudessa ei aikaa ole - tämän todellisuuden perspektiivistä kuitenkin ennen luomista.


      • Mikä on vastaus
        Ville-pappi kirjoitti:

        Hyvä 20 15, kristillinen usko ei jaa Jumalaa osiin, esim. yksi kolmasosa tai kaksi kolmasosaa, vaan aina yksi Jumala kokonaan.

        Kristillinen usko tunnustaa Jeesuksen kaksi syntymää, ensin syntymä Isästä ennen maailman luomista, toinen syntymä (jonka itsekin tajuamme) neitsyt Mariasta. Mitä Jumalan Pojan syntyminen Isästä konkreettisesti tarkoittaa, on käsityskykymme ulottumattomissa, sekä milloin, ei voi sanoa, koska Jumalan todellisuudessa ei aikaa ole - tämän todellisuuden perspektiivistä kuitenkin ennen luomista.

        Ei Raamatussa tuollaista kyllä lue missään. Milloin tuo oppi on keksittty? Sitähän tässä ketjussa kysyttiin.


      • ****
        Ville-pappi kirjoitti:

        Hyvä 20 15, kristillinen usko ei jaa Jumalaa osiin, esim. yksi kolmasosa tai kaksi kolmasosaa, vaan aina yksi Jumala kokonaan.

        Kristillinen usko tunnustaa Jeesuksen kaksi syntymää, ensin syntymä Isästä ennen maailman luomista, toinen syntymä (jonka itsekin tajuamme) neitsyt Mariasta. Mitä Jumalan Pojan syntyminen Isästä konkreettisesti tarkoittaa, on käsityskykymme ulottumattomissa, sekä milloin, ei voi sanoa, koska Jumalan todellisuudessa ei aikaa ole - tämän todellisuuden perspektiivistä kuitenkin ennen luomista.

        Tuo onkin jännä asia, että koska Jeesus on syntynyt ajattomuudessa, hänen syntymälleen ei ole hetkeä. Hän on ollut siinä mielessä aina. Samaan aikaan hän on ollut syntynyt ja syntymätön, ja myös syntymä on tapahtunut noiden kanssa samaan aikaan.


    • kr55

      Miika:
      5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

      Kyllä Vanha Testamentti tiesi, kuka Jeesus on ja kuinka kauan hän on ollut olemassa.

      • Ei Jeesuksesta

        Ihan kiva idea sinänsä, mutta eihäntuossa ole kysymys Jeesuksesta. Kannattaa keskustella juutalaisten kanssa siitä, mstä heidän teksteissään on kysymys.


    • Ai mää vai?

      Ville pappi, teologina sinun pitäisi tietää, että Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 päätettiin, että Jeeus on Jumala Jumalasta.

      • Ville-pappi

        Siinä sanoitettiin se, mikä oli uskottu jo vuosisatoja. Nikea ei ollut ensimmäinen paikka, jossa Jeesuksen tunnustettiin olevan Jumala. Mm. Raamatussa evankeliumissa Tuomas kutsuu Jeesusta Jumalaksi, ja Johannes kuvaa Jeesusta Jumalan Sanaksi, joka on Jumala.

        Nikeassa ei sanottu loppujen lopuksi mitään uutta - uskonoppi vain vahvistettiin taistelussa harhaoppeja vastaan.


      • 10 + 14
        Ville-pappi kirjoitti:

        Siinä sanoitettiin se, mikä oli uskottu jo vuosisatoja. Nikea ei ollut ensimmäinen paikka, jossa Jeesuksen tunnustettiin olevan Jumala. Mm. Raamatussa evankeliumissa Tuomas kutsuu Jeesusta Jumalaksi, ja Johannes kuvaa Jeesusta Jumalan Sanaksi, joka on Jumala.

        Nikeassa ei sanottu loppujen lopuksi mitään uutta - uskonoppi vain vahvistettiin taistelussa harhaoppeja vastaan.

        Juuri näin.


      • Theologi
        Ville-pappi kirjoitti:

        Siinä sanoitettiin se, mikä oli uskottu jo vuosisatoja. Nikea ei ollut ensimmäinen paikka, jossa Jeesuksen tunnustettiin olevan Jumala. Mm. Raamatussa evankeliumissa Tuomas kutsuu Jeesusta Jumalaksi, ja Johannes kuvaa Jeesusta Jumalan Sanaksi, joka on Jumala.

        Nikeassa ei sanottu loppujen lopuksi mitään uutta - uskonoppi vain vahvistettiin taistelussa harhaoppeja vastaan.

        Jos saan Ville pappi hieman päivittää teologista tietämystäsi, niin jumala (elohjim)-käsitettä käytettiin Tuomaan aikana tavallisista ihmisistäkin. Mm. profeetoista, ja esim. Julius Caesar oli roomalaisille jumala. Puhutellessaan Jeesusta jumalakseen Tuomas ei ilmaisuut välttämättä muuta kuin alamaisuuttaan Jeesukselle, joka oli hänelle juutalaisten kuningas.
        Epiteettiä ' Jumalan Sana ' käyettiin mm. Tanachia pätevästi opettavasta rabbista.


      • ai mää vai?
        Ville-pappi kirjoitti:

        Siinä sanoitettiin se, mikä oli uskottu jo vuosisatoja. Nikea ei ollut ensimmäinen paikka, jossa Jeesuksen tunnustettiin olevan Jumala. Mm. Raamatussa evankeliumissa Tuomas kutsuu Jeesusta Jumalaksi, ja Johannes kuvaa Jeesusta Jumalan Sanaksi, joka on Jumala.

        Nikeassa ei sanottu loppujen lopuksi mitään uutta - uskonoppi vain vahvistettiin taistelussa harhaoppeja vastaan.

        Ville-pappi,

        aloituksessa kysytään, että milloin keksittiin OPPI, jossa Jeesus todetaan Jumalaksi, ja näin ollen tämä oppi astui voimaan Nikean kirkolliskokouksessa.

        Vaikka evankeliumiteksteissä tai apokryfeissä mainitaan Jeesuksen olleen Jumala, niin se ei ole vielä oppia.


    • juutalaisten reaktio

      Otetaanpa esimerkiksi Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumissa (Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.”
      Ensi silmäyksellä ei ehkä näytä siltä, että tämä olisi väite olla Jumala.

      Katsotaanpa kuitenkin juutalaisten reaktiota Hänen väitteeseensä: ”Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi” (Joh. 10:33)

      . Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että Hän väitti olevansa Jumala. Huomaa, että Jeesus ei kiellä väitettä olevansa Jumala. Tämä osoittaa, että Jeesus todellakin sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että ”minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30).

      Joh. 8:58 on toinen esimerkki. Jeesus julisti:”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Juutalaiset reagoivat aikomalla kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59) jumalanpilkan vuoksi ja Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3 Moos. 24:15).

      Johannes toistaa Jeesuksen jumalisuuden kirjoittamalla: ”Sana oli Jumala” ja ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:1, 14). Nämä jakeet osoittavat selvästi, että Jeesus on Jumala.

      Apt. 20:28 kertoo meille: ”huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra [suom. käännös; monessa muussa käännöksessä ”Herran” sijasta ”Jumala”] omalla verellään on itselleen lunastanut.”
      Kuka lunasti seurakunnan omalla verellään? Jeesus Kristus. Apt. 20:28 julistaa, että Jumala lunasti seurakunnan omalla verellään. Jeesus on siis Jumala!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      655
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      647
    Aihe