Naisten älykkyydestä

Suosikkikirjoittajamme Laasanen kirjoittaa että naiset eivät pärjää miehille shakissa, bridgessä tai pokerissa kun pelataan huipputasolla.

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147459-shakki-bridge-ja-pokeri-todistavat-naisista-ei-ole-johtajiksi

Shakissa onkin esimerkiksi eri sarjat miehille ja naisille. Naiset eivät myöskään pärjää yritysjohtajina miehille, joten pitää olla kiintiöt naisille. Nobel-palkinnotkin menevät lähes kaikki miehille.

Kai tästä voi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen naisten älykkyydestä :D

51

389

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kai tästä voi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen naisten älykkyydestä :D"

Eli mielestäsi nainen sopii vain naimakoneeksi, suvunjatkajaksi ja kotiorjaksi?

• jetyjeyj

aika radikaalit vaihtoehdot annoit. itse en voi yleisesti sanoa mihin naiset sopisivat, mut mulle sopivin nainen olisi osa-aika työtä tekevä tai normaalia koko päivä työtä. hmmm naimakone...voisinhan minäkin olla naiseni naimakone aina välillä. suvunjatkajaksi haluan naisen. nätimmin sanottuna perheen perustajaksi.

• mkecfmkcflmd
        jetyjeyj kirjoitti:

aika radikaalit vaihtoehdot annoit. itse en voi yleisesti sanoa mihin naiset sopisivat, mut mulle sopivin nainen olisi osa-aika työtä tekevä tai normaalia koko päivä työtä. hmmm naimakone...voisinhan minäkin olla naiseni naimakone aina välillä. suvunjatkajaksi haluan naisen. nätimmin sanottuna perheen perustajaksi.

Naistrn johtamat yhtiöt ovat kylläkin tutkimusten mukaan menestyvämpiä kuin iesten johtamat.

• rehellinen atm

Kyllä mä oon tavannut pari itseäni älykkäämpää naista ja en ole mielestäni ihan tyhmä itsekkään.

• 14+12

Muuten uskaltaisin väittää ettei monet yritysten johtajat itsekään pärjäisi missään älypelejen huipulla.

• 14+12 kirjoitti:

Muuten uskaltaisin väittää ettei monet yritysten johtajat itsekään pärjäisi missään älypelejen huipulla.

Johtajien täytyy olla muutakin kuin huippuälykkäitä assburgereita. Pitäisi lisäksi osata johtaa, mikä usein vaatii älyn lisäksi vähän karismaa, psykologista pelisilmää, jopa viisautta, hyvää supliikkia, ja ties mitä. Tietenkään näitä piirteitä ei aina löydy edes johtajiksi päässeiltä, mutta varmasti enemmän kuin keskivertopalstalaiselta.

• 18+8
        lord.boredom kirjoitti:

Johtajien täytyy olla muutakin kuin huippuälykkäitä assburgereita. Pitäisi lisäksi osata johtaa, mikä usein vaatii älyn lisäksi vähän karismaa, psykologista pelisilmää, jopa viisautta, hyvää supliikkia, ja ties mitä. Tietenkään näitä piirteitä ei aina löydy edes johtajiksi päässeiltä, mutta varmasti enemmän kuin keskivertopalstalaiselta.

En minä tässä ole johtajaksi menossakaan, mutta mielestäni jotkut naiset sopisivat ihan hyvin niihin tehtäviin. Täyttä paskapuhetta ettei muka riitä kapasiteetia.

• 18+8 kirjoitti:

En minä tässä ole johtajaksi menossakaan, mutta mielestäni jotkut naiset sopisivat ihan hyvin niihin tehtäviin. Täyttä paskapuhetta ettei muka riitä kapasiteetia.

Olen samaa mieltä - olen työskennellyt naisjohtajien ja naisesimiesten alaisuudessa, eikä ole ollut valittamista. Tosin on voinut käydä hyvä tuurikin vain yksilöiden kanssa.

• Epäilemättä. Mutta nyt on kyse huipputason ihmisistä, ja toisaalta jos tilastollisessa mielessä näitä asioita katsoo. Katselin läpi suomalaisia pörssiyrityksiä, ja kyllä siellä on poikkeuksetta miehiä toimitusjohtajana.

Esim.

Neste Oil - Matti Lievonen
        Fortum - Tapani Kuula
        Elisa - Veli-Matti Mattila
        YIT - Kari Kauniskangas
        Outotec - Pertti Korhonen
        Kone - Matti Alahuhta

• Joo!! +++

Ei siitä voi vetää päätelmiä naisten älykkyydestä.

Shakissa ei ratkaise pelkkä älykkyys muuten eikä pelkkä taktikointi eikä itseasiassa yhtä hyvillä pelaajilla enää se peli ollenkaan. Minä tiedän, mikä ratkaisee, mutta tiedätkös sinä?
      Wheeler ei ymmärrä kumpaakaan lajia eikä vastaavia lajeja.

Naiset itseasiassa pärjäävät johtajina hyvin.

Sinänsä olen noista kiintiöistä vähän sitä mieltä, että toisaalta ja toisaalta... Jos niitä mahdollisuuksia ei muuten tule, niin... Mielestäni esimerkiksi naisvaltaisilla aloilla, päiväkodeissa, kouluissa yms. pitäisi olla aina ensisijaista pätevyyden ohella, yrittää saada miesnais 50/50 lukemat, koska varhaiskasvatuksessa, kasvatuksessa, harrastuksissa ja opetuksessa olisi tärkeää olla sekä miehiä että naisia.
      Mutta pojat eivät pärjää kouluissa ja ovat laiskoja ja kurittomia nykykouluun, missä pitäisi jaksaa keskittyä, osata myös lukea ja kilpailla muussakin kuin riehumisessa, jaksaa tähdätä teininäkin kauemmas tai sitten aikuisena vaan alkaa kouluttautumaan lisää: miehet eivät siis pääse korkeakouluttautumaan, koska he eivät siihen kovin hyvin sovellu. Miehet syrjäytyvät enemmän, jäävät alemmille koulutustasoille jne...
      Heitä varten pitäisi muka kehitellä joku erikoinen systeemi, - hieman kuin kiintiökoulu ja erikoiskoulu pojille!

Niin, eli koska tytöt tekee töitä, treenaa, lukee, ja omaavat ja kehittävät kärsivällisyyttä, käytöstapoja ja sitkeästi tähtäävät korkeammalle, heidät pitäisi syrjäyttää, laiskempien ja kurittomampien johdosta?
      Eikö vanhemmat voisi vaan kasvattaa poikia paremmin ja koulut pitää tiukempaa kuria?
      Tuntuuhan se kiintiö tosi epäreilulta, sillä työstä pitäisi palkita! Jos kerran naiset ansaitsevat enemmän paikkoja, niin heidän niitä kuuluu saada. Jos pojat haluaa pelailla ja leikkiä, niin heidän ei.
      Joten ei ne asiat vaan kiintiöillä hoidu. Tietysti minä puhun nyt tosielämästä enkä bridgen peluusta tai pokeri-leikeistä.

Mutta! Poikia palkataankin enemmän ja mielummin, heille tarjotaan isompaa palkkaa ja heitä arvostetaan, aiheettakin, vain sukuelinten perusteella. Kaikilla aloilla. Vain siksi, että he ovat poikia, heitä kannustetaan luovuuteen, he saavat numeronsa helpommalla, ja ylipäätään, semmoinen "poikakiintiön" suojeleminen on tosi tylsää. Hyvä veli järjestöt suojelevat poikia ammatillisesti, koska jos alettaisiin katsoa pätevyyttä, naiset jyräisivät miehet. Eli näennäisesti naiset tarvitsisivat kiintiöpaikkoja saadakseen sen mikä heille kuuluu, mutta käytännössä miehillä on kiintiöpaikat nyt.
      Miehet eivät siis suinkaan ansaitse paikkojaan ja varmasti se heidänkin itsetuntoaan syö, kun he ymmärtävät, etteivät selkeän viestin mukaan pärjäisi reilussa ja tasa-arvoisessa kilpailussa.
      Tässäkin jutussa miehiä/poikia puolustaessa puhuttiin peleistä. Kun ei vaan ole muuta: kyllä muakin toi harmittaisi ihan sikana.

Joo, ymmärrän. Semmoinen suosiminen, lelliminen ja paapominen vain sukupuolen mukaan on tosi rasittavaa. Minun mielestäni naisten kiinitiöpaikkoja ei missään tapauksessa tarvita, lopetetaan vaan se poikien paapominen, hankkikoot paikkansa työllään.
      Mun mielestä toi on kyllä miehiä kohtaan tosi alentavaa ja mäkin olisin tosi loukkaantunut, jos mua pidettäisiin yhtä kyvyttömänä.

Tosi hyvä puheenvuoro jälleen kerran!

• mies32

Olisi ihan oikeutetun kuuloinen narina, jos kiintiöistä hyötyisivät nykyisellään eniten miehet. Vaan eivät hyödy kuin jotkut pillukiintiöihin päässeet pyrkyrinaiset. Mikä vielä olisi ihan ok, jos varmistettaisiin, että sitä pillua sitten myös käytetään ahkerasti organisaation hyväksi. Eräs naisministeri, muodollisesti pätevä, näin taisi ainoana todistetusti tehdä. Mutta entä Kevan blondi? Ei ole lainkaan tiedotettu pillunkäytöstään. Kertooko se siitä, että kiintiöpillu jäi käyttämättä vai siitä, ettei kellään ole valittamista sen moitteettoman ahkerasta käytöstä koko henkilökunnan hyväksi?

• Ei kuulosta realistiselta tuo kirjoituksesi. Shakissa otettiin jo esille se että tarve löytyy eri sarjoille miehillä ja naisilla, koska naisten taso on sen verran matalampi kuin miesten. Naiset saattavat kelvata johtajiksi joihinkin tiettyihin yrityksiin, mutta ei niitä taida löytyä yhtä ainuttakaan suomalaisissa pörssiyrityksissä toimitusjohtajina.

• Syntymävikako?
        mies32 kirjoitti:

Olisi ihan oikeutetun kuuloinen narina, jos kiintiöistä hyötyisivät nykyisellään eniten miehet. Vaan eivät hyödy kuin jotkut pillukiintiöihin päässeet pyrkyrinaiset. Mikä vielä olisi ihan ok, jos varmistettaisiin, että sitä pillua sitten myös käytetään ahkerasti organisaation hyväksi. Eräs naisministeri, muodollisesti pätevä, näin taisi ainoana todistetusti tehdä. Mutta entä Kevan blondi? Ei ole lainkaan tiedotettu pillunkäytöstään. Kertooko se siitä, että kiintiöpillu jäi käyttämättä vai siitä, ettei kellään ole valittamista sen moitteettoman ahkerasta käytöstä koko henkilökunnan hyväksi?

Miten sinä voit olla noin suulas, vaikkei sinulla ole mitään sanottavaa?

• Hmh.
        mies32 kirjoitti:

Olen aikaisemminkin huomannut, että et edes tiedä mitä sukupuolikiintiöt koskevat. Eivät ne koske hallitusta, tai Kevaa. Otpa selvää ihan itse, ennen änkyröintiä.

Ja muuten, Pisa-testin mukaan tytöt ovat ohittaneet pojat matematiikassakin, luonnontieteissä ovat pyyhältäneet ohi jo aiemmin.

• Gaussin käyrä
        Hmh. kirjoitti:

Olen aikaisemminkin huomannut, että et edes tiedä mitä sukupuolikiintiöt koskevat. Eivät ne koske hallitusta, tai Kevaa. Otpa selvää ihan itse, ennen änkyröintiä.

Ja muuten, Pisa-testin mukaan tytöt ovat ohittaneet pojat matematiikassakin, luonnontieteissä ovat pyyhältäneet ohi jo aiemmin.

Huiput ovat edelleen miehiä. Naisissa on paljon hikareita, jotka pänttää kaiken ulkoa ja uskoo opettajaa kaikessa. Uutta luovia juttuja tekee yleensä sitten miehet, jotka käyttää aivojaan muuhunkin kuin ulkolukuun ja jo ennaltatiedetyn toisteluun. Tästähän ne Nobel-tilastotkin kertoo.

• mies32
        Hmh. kirjoitti:

Kevassahan ei ollut kyse varsinaisesti virallisesta kiintiöstä, vaan tästä ihanan nykyaikaisesta:"olisi pillun vuoro päästä johtoon, jotta vaikuttaisimme raikkailta ja modernin tasa-arvoisilta". Niinpä pillulla sitten syrjäytettiin pätevämmät miehet. Ja Kepun jäsenkortilla paremmat pillut. Sama kuvio toimii hallituksessa, joskin siellä sentään jäsenkirjan voi katsoa ihan validiksi perusteeksi.

• mies32
        Hmh. kirjoitti:

Pisa-testi muuten kertoo keskiarvon. Jos taas puhutaan pätevyydestä johtoon tai tieteenteon huipulle, pitäisi katsoa parhaan kymmenyksen tuloksia. Kumpaa sukupuolta siis on enemmän huipuissa? Toisaalta taas ei koulumenestys välttämättä kerro noistakaan, sillä aika moni johtaja ja tiedemies on pärjännyt koulussa kehnosti.

• ciccisziccic
        mies32 kirjoitti:

Kevassahan ei ollut kyse varsinaisesti virallisesta kiintiöstä, vaan tästä ihanan nykyaikaisesta:"olisi pillun vuoro päästä johtoon, jotta vaikuttaisimme raikkailta ja modernin tasa-arvoisilta". Niinpä pillulla sitten syrjäytettiin pätevämmät miehet. Ja Kepun jäsenkortilla paremmat pillut. Sama kuvio toimii hallituksessa, joskin siellä sentään jäsenkirjan voi katsoa ihan validiksi perusteeksi.

Oikein valittu johto vie oikeaan suuntaan oikeaan tulokseen. Ja muuten kaikki ovat samasta paikasta kotoisin, niin miksi ei??? Kyllä pävevät miehet tarvitaan koska ilman heitä ei ole muutosta.

• ciccisziccic
        mies32 kirjoitti:

Pisa-testi muuten kertoo keskiarvon. Jos taas puhutaan pätevyydestä johtoon tai tieteenteon huipulle, pitäisi katsoa parhaan kymmenyksen tuloksia. Kumpaa sukupuolta siis on enemmän huipuissa? Toisaalta taas ei koulumenestys välttämättä kerro noistakaan, sillä aika moni johtaja ja tiedemies on pärjännyt koulussa kehnosti.

Tiedemies tarvitsee mielikuvitusta, rohkeutta, päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä. Harva koulu kehittää näitä taitoja. Koulussa yleensä tarvitaan ahkeruutta, hyvää muistia ja kiltteyttä. Onko sinun mielestäsi kiltteys aina hyvä asia?

• mies32
        ciccisziccic kirjoitti:

Tiedemies tarvitsee mielikuvitusta, rohkeutta, päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä. Harva koulu kehittää näitä taitoja. Koulussa yleensä tarvitaan ahkeruutta, hyvää muistia ja kiltteyttä. Onko sinun mielestäsi kiltteys aina hyvä asia?

Riippuu kiltteyden määritelmästä, monesti se nähdään alistuvana nöyryytenä, mikä ei minusta ole oikea määritelmä. Minusta kiltti voi myös olla vahva ja tarpeen mukaan erilainen.

• ciccisziccic
        mies32 kirjoitti:

Riippuu kiltteyden määritelmästä, monesti se nähdään alistuvana nöyryytenä, mikä ei minusta ole oikea määritelmä. Minusta kiltti voi myös olla vahva ja tarpeen mukaan erilainen.

Niin on. Kiltteys on hyvä piirre, jos ihminen on rohkea ja vahva.

• Bobby Sands

Shakissa ratkaisee älykkyys, pelin taktiikan kirjaosaaminen, sekä kyseisen pelitilanteen sopivuus omaan persoonalliseen pelitapaan. Myös pelaajien vireystila ratkaisee. Tosin ihan hyviä pelejä on tullut pelattua ihan kaatokännissäkin.

• Ihmispelaajat haisee
        Bobby Sands kirjoitti:

Shakissa ratkaisee älykkyys, pelin taktiikan kirjaosaaminen, sekä kyseisen pelitilanteen sopivuus omaan persoonalliseen pelitapaan. Myös pelaajien vireystila ratkaisee. Tosin ihan hyviä pelejä on tullut pelattua ihan kaatokännissäkin.

Shakissa ratkaisee nykyään lähinnä prosessoriteho, kuinka nopeasti hakuavaruutta pystyy kahlaamaan läpi. Shakkiohjelma on jo vetänyt perseeseen maailmanmestariakin, eikä tavispelle nappulansiirtelijöistä ole enää aikoihin ollut vastusta.

• Älä jaksa jauhaa

Monissa asioissa sukupuolet onkin pidettävä erossa toisistaan, jotteivät miespolot joutuisi häviämään naisille ja menettämään itsetuntoaan ihan kokonaan. Koulumaailma on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten poikaparoille käy, kun tytöillä on samat mahdollisuudet edetä sekä opinnoissa että työssä. Nobel-palkinnot jaetaan subjektiivisella komiteapäätöksellä kuten yritysjohtajienkin paikat, ja miehethän siellä toisiaan taputtelevat selkään, etkö sinä tuota vielä ole hahmottanut?

Ajat ovat muuttumassa ja moni mies on suorastaan peloissaan. Siksi sinäkin jauhat omaa kyseenalaista erinomaisuuttasi ja halveksit kokonaista sukupuolta - varmasti harmittaa, kun pelkällä peniksellä ei enää pötkitä yhtä pitkälle kuin ennen. Laasanen on lähinnä naurun aihe muuallakin kuin akateemisessa maailmassa eikä sinunkaan höpinöitäsi omista saavutuksistasi voi lukea tuntematta huvittuneisuutta ja myötähäpeää.

Lue tuolta lisää perusteita, mutta pyyhi se testosteronisotku ensin pois silmälaseistasi: http://www.forbes.com/sites/erikaandersen/2012/03/26/the-results-are-in-women-are-better-leaders/

• Epäilen että kukaan tällä palstalla pärjää minulle, mitä tulee esim. oppineisuuteen, mutta ainahan sitä voi luulla. Sinäkin olet varmasti mitättömyys. Ai että meidän miesten pitäisi pelätä naisten esiintuloa, salli minun nauraa. Ainahan näitä naisia löytyy, jotka ovat vakuuttuneita erinomaisuudestaan, mutta kyllä historia vaan on osoittanut, etteivät naiset oikein kelpaa esim. yritysjohtoon. Tutkimuksia löytyy varmaan jokaisen mieleen näistä asioista, mutta käytäntö on sitten toista.

• Kympin Nainen
        m36-intj kirjoitti:

Epäilen että kukaan tällä palstalla pärjää minulle, mitä tulee esim. oppineisuuteen, mutta ainahan sitä voi luulla. Sinäkin olet varmasti mitättömyys. Ai että meidän miesten pitäisi pelätä naisten esiintuloa, salli minun nauraa. Ainahan näitä naisia löytyy, jotka ovat vakuuttuneita erinomaisuudestaan, mutta kyllä historia vaan on osoittanut, etteivät naiset oikein kelpaa esim. yritysjohtoon. Tutkimuksia löytyy varmaan jokaisen mieleen näistä asioista, mutta käytäntö on sitten toista.

Ja oppineisuusko on yhtä kuin älykkyys? Tai yhtä kuin johtamistaito? Tai että shakinpeluutaito kertoisi jotakin johtamiskyvyistä?

Noh, se että kiperässä tilanteessa ei muuta osaa kuin toista mitättömyydeksi haukkua, kertoo kyllä paljon. Monestakin asiasta. Heh.

• Kympin Nainen kirjoitti:

Ja oppineisuusko on yhtä kuin älykkyys? Tai yhtä kuin johtamistaito? Tai että shakinpeluutaito kertoisi jotakin johtamiskyvyistä?

Noh, se että kiperässä tilanteessa ei muuta osaa kuin toista mitättömyydeksi haukkua, kertoo kyllä paljon. Monestakin asiasta. Heh.

Hän sen "haukkumisen" aloitti, en minä. Mitä tulee älykkyyteen, sen määritelmästä ei olla yksimielisiä, mutta jokainen varmaan ymmärtää suunnilleen mitä tarkoitetaan älykkyydellä. Siihen sisältyy toki monia eri asioita, myös tosiaankin pelkkä tieto, eli siis oppineisuus. Päättelyyn nimittäin tarvitaan myös tietoa. Ja looginen päättelykyky on varmasti osa älykkyyttä. Kehoitan esim. tutustumaan Bayesiläiseen päättelyyn (Bayesian inference) ja prioritiedon merkitykseen, sekä siihen mitä filosofit sanovat tiedosta, mm. Kant. ("puhtaan järjen voimattomuus").

Muut asiat oli mainittu artikkelissa, en ota nyt kantaa.

• Älä jaksa jauhaa
        m36-intj kirjoitti:

Epäilen että kukaan tällä palstalla pärjää minulle, mitä tulee esim. oppineisuuteen, mutta ainahan sitä voi luulla. Sinäkin olet varmasti mitättömyys. Ai että meidän miesten pitäisi pelätä naisten esiintuloa, salli minun nauraa. Ainahan näitä naisia löytyy, jotka ovat vakuuttuneita erinomaisuudestaan, mutta kyllä historia vaan on osoittanut, etteivät naiset oikein kelpaa esim. yritysjohtoon. Tutkimuksia löytyy varmaan jokaisen mieleen näistä asioista, mutta käytäntö on sitten toista.

Kerro meille lisää niistä leukoihisi kasvattamistasi hampaista, oi sinä ylivertainen tiedemies!

• Kantti kestää
        m36-intj kirjoitti:

Hän sen "haukkumisen" aloitti, en minä. Mitä tulee älykkyyteen, sen määritelmästä ei olla yksimielisiä, mutta jokainen varmaan ymmärtää suunnilleen mitä tarkoitetaan älykkyydellä. Siihen sisältyy toki monia eri asioita, myös tosiaankin pelkkä tieto, eli siis oppineisuus. Päättelyyn nimittäin tarvitaan myös tietoa. Ja looginen päättelykyky on varmasti osa älykkyyttä. Kehoitan esim. tutustumaan Bayesiläiseen päättelyyn (Bayesian inference) ja prioritiedon merkitykseen, sekä siihen mitä filosofit sanovat tiedosta, mm. Kant. ("puhtaan järjen voimattomuus").

Muut asiat oli mainittu artikkelissa, en ota nyt kantaa.

Ohimennen esitetty kehotus "ottaa selvää mitä filosofit sanovat tiedosta" on melkoisen tyhjänpäiväinen argumentti tällaiseen keskusteluun ottaen huomioon, että kyse on yhdestä filosofian historian keskeisimmistä aiheista. Kehotus on siis täsmällisyytensä osalta sama kuin pyytäisi ottamaan selvää, mitä valtio-opissa on aikojen saatossa sanottu politiikasta. Kant-esimerkkisi taas osoittaa tarvetta päteä tavalla, joka ei oikeasti joko sano mitään tai kestä lähempää tarkastelua (tapa, josta muuten tulee mieleen eräs nimeltä mainitsematon blogi).

Kantin filosofiaa ei nimittäin kannata päätellä pelkästään teoksensa nimestä, joka vaikuttaisi kriittiseltä puhdasta järkeä kohtaan. Nimestä huolimatta filosofi vastusti David Humen ja muiden ajattelijoiden empirismiä (eli yksilön hankitun havaintotiedon, jota "oppineisuuskin" on, korostamista) ja rakensi tunnetuimman luomuksensa vahvasti apriorisen varaan.

Tunnetun teoksensa nimi toki on "Puhtaan järjen kritiikki", mutta ei hän silti varsinaisesti kritisoinut teoksessaan puhdasta järkeä an sich, vaan siihen liittyneitä aiempia loogis-analyyttisia, subjektista riippumattomia näkemyksiä. Kantille puhdas järki on kyllä edelleen keskiössä, mutta aiemmista esityksistä poiketen subjektin kautta. Kantin ihminen toki havainnoi, mutta havainnoinnin kategoriat, kuten aika ja avaruus tai kausaalisuhde, ovat Kantin subjektille apriorisia tapoja hahmottaa maailmaa, eivät suinkaan opittuja. Toisin sanoen tämä ns. synteettinen a priori -tieto edeltää havaintoa ja kokemusta eli siinä mielessä kuuluu puhtaan järjen alueelle: Kantin suurena saavutuksena oli näin empirismin kokevan subjektin tuominen rationalismiin.

Toki puhtaalla järjelläkin on rajansa, mutta sanan varsinaisessa merkityksessä "voimattomana" Kant piti sitä lähinnä metafyysisten kysymysten edessä, mutta ne ovatkin luonteeltaan sellaisia, ettei myöskään "käytännöllinen järki" vie paljoa sen pidemmälle. Käytännöllisen järjen puolustamiseen Kantilla olikin moraalinen syy: puhdas järki ei kykene vastaamaan kysymyksiin oikeasta ja väärästä tai velvoita eettiseen toimintaan. Niinpä hän päätyi tunnettuihin postulaatteihinsa, joihin kannattaa uskoa, vaikka niille ei olisi perustelua: vapaa tahto ja "paha saa palkkansa" eivät välttämättä ole "puhtaita" totuuksia, mutta "käytännössä" näihin uskomalla hommat vain pelittävät paremmin. Mikä kummallisinta, edes Kantin käytännöllinen järki ei tunnu olevan kovin empiiristä ja havaintoihin perustuvaa, vaikka tämän voisi kirjojensa nimien perusteella kuvitella puhtaan vastakohdaksi, vaan paras käytännöllinenkin järki on hänen mukaansa aisteista ja havainnoista riippumatonta "puhdasta käytännöllistä järkeä".

Eli missä se voimattomuus oli?

• Kantti kestää kirjoitti:

Ohimennen esitetty kehotus "ottaa selvää mitä filosofit sanovat tiedosta" on melkoisen tyhjänpäiväinen argumentti tällaiseen keskusteluun ottaen huomioon, että kyse on yhdestä filosofian historian keskeisimmistä aiheista. Kehotus on siis täsmällisyytensä osalta sama kuin pyytäisi ottamaan selvää, mitä valtio-opissa on aikojen saatossa sanottu politiikasta. Kant-esimerkkisi taas osoittaa tarvetta päteä tavalla, joka ei oikeasti joko sano mitään tai kestä lähempää tarkastelua (tapa, josta muuten tulee mieleen eräs nimeltä mainitsematon blogi).

Kantin filosofiaa ei nimittäin kannata päätellä pelkästään teoksensa nimestä, joka vaikuttaisi kriittiseltä puhdasta järkeä kohtaan. Nimestä huolimatta filosofi vastusti David Humen ja muiden ajattelijoiden empirismiä (eli yksilön hankitun havaintotiedon, jota "oppineisuuskin" on, korostamista) ja rakensi tunnetuimman luomuksensa vahvasti apriorisen varaan.

Tunnetun teoksensa nimi toki on "Puhtaan järjen kritiikki", mutta ei hän silti varsinaisesti kritisoinut teoksessaan puhdasta järkeä an sich, vaan siihen liittyneitä aiempia loogis-analyyttisia, subjektista riippumattomia näkemyksiä. Kantille puhdas järki on kyllä edelleen keskiössä, mutta aiemmista esityksistä poiketen subjektin kautta. Kantin ihminen toki havainnoi, mutta havainnoinnin kategoriat, kuten aika ja avaruus tai kausaalisuhde, ovat Kantin subjektille apriorisia tapoja hahmottaa maailmaa, eivät suinkaan opittuja. Toisin sanoen tämä ns. synteettinen a priori -tieto edeltää havaintoa ja kokemusta eli siinä mielessä kuuluu puhtaan järjen alueelle: Kantin suurena saavutuksena oli näin empirismin kokevan subjektin tuominen rationalismiin.

Toki puhtaalla järjelläkin on rajansa, mutta sanan varsinaisessa merkityksessä "voimattomana" Kant piti sitä lähinnä metafyysisten kysymysten edessä, mutta ne ovatkin luonteeltaan sellaisia, ettei myöskään "käytännöllinen järki" vie paljoa sen pidemmälle. Käytännöllisen järjen puolustamiseen Kantilla olikin moraalinen syy: puhdas järki ei kykene vastaamaan kysymyksiin oikeasta ja väärästä tai velvoita eettiseen toimintaan. Niinpä hän päätyi tunnettuihin postulaatteihinsa, joihin kannattaa uskoa, vaikka niille ei olisi perustelua: vapaa tahto ja "paha saa palkkansa" eivät välttämättä ole "puhtaita" totuuksia, mutta "käytännössä" näihin uskomalla hommat vain pelittävät paremmin. Mikä kummallisinta, edes Kantin käytännöllinen järki ei tunnu olevan kovin empiiristä ja havaintoihin perustuvaa, vaikka tämän voisi kirjojensa nimien perusteella kuvitella puhtaan vastakohdaksi, vaan paras käytännöllinenkin järki on hänen mukaansa aisteista ja havainnoista riippumatonta "puhdasta käytännöllistä järkeä".

Eli missä se voimattomuus oli?

Täytyy tunnustaa että filosofian opinnoistani on jo yli kymmenen vuotta, enkä pidä filosofiaa tärkeänä. Monet fyysikot eivät välitä filosofiasta, koska se on liian yleistä, eikä sillä voi oikeastaan ratkaista mitään. Filosofian opinnot pääaineena johtaakin usein työttömyyteen, koska sillä ei ole mitään sovelluksia. Eiköhän se liene selvää, että Kant jollakin tavalla yritti selittää sekavilla horinoillaan että ilman mitään tietoa ei voi myöskään päätellä mitään mistään. Sanotaan sitä tietoa aprioritiedoksi.

• 7+3

Niin? Ja tämä liittyy sinkkuuteen siten, että...?

Minä ottaisin erittäin mielelläni itseäni älykkäämmän miehen. Menestyneempää ei tällä palstalla voi toivoa, koska silloin minun tulkittaisiin etsivän elättäjää. Siis:älykkään miehen, joka ei älykkyydestään huolimatta ole millään tavalla menestyvä vaan ansaitsee jopa minuakin vähemmän.

Onko aloittaja nyt tyytyväinen? Entä muut palstan miehet?

• pelkkiä sanoja

Ikinä ei pidä uskoa mitä nainen sanoo haluavansa.

• Kehoitan pieneen kriittisyyteen. Katsoin nopeasti tutkimuksen tulokset läpi, ja ne olivat jotakin ominaisuuksia, kuten kommunikointikyky, tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelukyky, jne., joissa naiset saivat vähän paremman tuloksen kuin miehet, mutta onko niillä sitten positiivisia vaikutuksia yrityksen tuloksentekokykyyn, on toinen asia. Tärkein asia, eli tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelu, siinä miehet saivat kuitenkin paremman tuloksen kuin naiset.

Pörssiyrityksissä toimitusjohtajan täytyy saada tulos tai se on ulos, siinä ei kauniit puheet auta. Valtionyhtiöillä taas sataa rahaa käteen veronmaksajilta, ja tulokset voivat olla mitä vaan (usein haitallisia jopa).

• Tynnyrissä
        m36-intj kirjoitti:

Kehoitan pieneen kriittisyyteen. Katsoin nopeasti tutkimuksen tulokset läpi, ja ne olivat jotakin ominaisuuksia, kuten kommunikointikyky, tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelukyky, jne., joissa naiset saivat vähän paremman tuloksen kuin miehet, mutta onko niillä sitten positiivisia vaikutuksia yrityksen tuloksentekokykyyn, on toinen asia. Tärkein asia, eli tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelu, siinä miehet saivat kuitenkin paremman tuloksen kuin naiset.

Pörssiyrityksissä toimitusjohtajan täytyy saada tulos tai se on ulos, siinä ei kauniit puheet auta. Valtionyhtiöillä taas sataa rahaa käteen veronmaksajilta, ja tulokset voivat olla mitä vaan (usein haitallisia jopa).

Naisjohtajathan tekevät parempaa tulosta kuin miesjohtajat, siitähän oli ehkä vuosi sitten isot uutiset.

• Linkki.

• Älä jaksa jauhaa
        m36-intj kirjoitti:

Kehoitan pieneen kriittisyyteen. Katsoin nopeasti tutkimuksen tulokset läpi, ja ne olivat jotakin ominaisuuksia, kuten kommunikointikyky, tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelukyky, jne., joissa naiset saivat vähän paremman tuloksen kuin miehet, mutta onko niillä sitten positiivisia vaikutuksia yrityksen tuloksentekokykyyn, on toinen asia. Tärkein asia, eli tekninen osaaminen ja strateginen suunnittelu, siinä miehet saivat kuitenkin paremman tuloksen kuin naiset.

Naiset saavat parempia tuloksia, mikä osoittaa sen, että huonompia tuloksia saavat miehet ovat parempia?

Tuollaiseen kieroutuneisuuteen tarvitaan yleensä uskonto ja nokkela ylipappi, mutta näkyy sitä yksilökin osaavan aivopestä itsensä.

• Linkki. kirjoitti:

http://www.eva.fi/blog/2007/09/24/naisten-johtamat-yritykset-ja-kannattavuus/

Tämä oli siis toinen tutkimus, mutta teiltä puuttuu edelleen se kriittisyys. Tuossa oli noin 14000 yritystä, ja naistoimitusjohtajia vain 7,6%. Tuleeko teille mieleen valintaefekti? Ero ei ollut suuri, alle pari prosenttiyksikköä paremmuudessa tulosten suhteen naisten hyväksi, mutta olettaisin että miehet ovat enemmän kirjavaa sakkia, koska niitä on niin paljon enemmän yrityksissä tj:na. Niinpä naisten keskiarvo voi olla parempi, niin on varmaan kouluissakin, mutta tämä ei kerro keihäänkärjestä mitään, eli mistä löytyy parhaimmat tj:t. Naiset ovat keskinkertaisuuksia, se tiedetään hyvin, miehistä löytyy taas enemmän hyviä sekä huonoja yksilöitä, siten että miesten keskiarvo saattaa asettua naisten vastaavan keskiarvon alle.

Jos katsotte keihäänkärkeä, eli OMXH:n large cap yritykset, niin varmaan kaikki tj:t ovat miehiä:
        https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html

Omistajat valitsevat hallituksen ja toimarin, jos naiset olisivat tarpeeksi hyviä niin kyllä sinne naisiakin valikoituisi.

• sanonpahan vaan
        m36-intj kirjoitti:

Tämä oli siis toinen tutkimus, mutta teiltä puuttuu edelleen se kriittisyys. Tuossa oli noin 14000 yritystä, ja naistoimitusjohtajia vain 7,6%. Tuleeko teille mieleen valintaefekti? Ero ei ollut suuri, alle pari prosenttiyksikköä paremmuudessa tulosten suhteen naisten hyväksi, mutta olettaisin että miehet ovat enemmän kirjavaa sakkia, koska niitä on niin paljon enemmän yrityksissä tj:na. Niinpä naisten keskiarvo voi olla parempi, niin on varmaan kouluissakin, mutta tämä ei kerro keihäänkärjestä mitään, eli mistä löytyy parhaimmat tj:t. Naiset ovat keskinkertaisuuksia, se tiedetään hyvin, miehistä löytyy taas enemmän hyviä sekä huonoja yksilöitä, siten että miesten keskiarvo saattaa asettua naisten vastaavan keskiarvon alle.

Jos katsotte keihäänkärkeä, eli OMXH:n large cap yritykset, niin varmaan kaikki tj:t ovat miehiä:
        https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html

Omistajat valitsevat hallituksen ja toimarin, jos naiset olisivat tarpeeksi hyviä niin kyllä sinne naisiakin valikoituisi.

Eli koska miehistä löytyy enemmän huippuälykkäitä, miehet ovat ylipäätänsä naisia älykkäämpiä? Eikö yhtä hyvin voisi sanoa, että koska miehistä löytyy enemmän huipputyhmiä, miehet ovat ylipäätänsä naisia tyhmempiä?

Aina voi tietty miettiä miksi niitä naisia johtajiksi valikoituu niin vähän... Onko kyse siitä, että naiset todellakin objektiivisesti ovat miehiä huonompia vai siitä, että naisten ajatellaan olevan huonompia riippumatta siitä, mitä tutkimukset näyttävät. Itselläsi vaikuttaisi olevan ainakin sellainen taustaoletus, että hyvä naisjohtaja on vain poikkeus siihen pääsääntöön, jonka mukaan naiset ovat miehiä huonompia. Ehkä siellä pörssiyhtiöissä ajatellaan samoin, eivätkä naiset niin helposti pääse osoittamaan kykyjään.

• M30-ENFP

Ei hitsi, onko AP:kin aktivoitunut taas, heh... Tämähän on pian luokkakokouksen paikka.

• Häpeäisit ap

Kertooko shakki älykkyydestä?
      Se nappuloiden siirtely?

Ylipäätään että jollakulla on aikaa pelata shakkia, pleikkaria tai mitä tahansa muuta kuin elää muuta elämää, niin paljon että on siinä huippu on miesten hommaa. Miehet pelaa shakkia, ajaa formulaa (oikeasti ja peleillä)
      Miehet touhuaa kaikenlaista "turhaa", hioo itsensä siinä turhakkeessa huippuun ja sitten leimaa itsensä ÄLYKKÄÄÄKSI sen perusteella.

Vain mies tekee näin.

Ai nappuloiden siirtely tekee/ kertoo ihmisen älystä? Joo, o.

Voi, voi pennut.

Poikalapset eivät pärjää koulussa. He ovat johtajija koska koulut jäi käymättä. Paikat saadaan kyynerpäillä ja saunailloissa, tai kuten Kuula ym saavat ne nimellään.

Huippujohtajat ovat usein erittäin yksisilmäisiä ja yksinkertaisia ihmisiä. Ei huippujohtajat ole älykkäitä.

Palkattu CEO on usein erittäin tyhmä, pelkkä leimasin. Oman firmansa kasvattanut on rahakone.

AP tää aloitus kertoo nyt pelkästään sinun lantun sisällöstä ja sä olet erittäin loukkaava ihan tahallasi. Todella röyhkeää ja tyhmää käytöstä.

ps. miten suurta älyä vaatii myydä maan omaisuus kun siihen tulee tilaisuus?

• älkykäs ilmankin

Se on ap sillä lailla, että sun on parempi lähteä treenaamaan sitä shakkia, jotta ME saatais tänne parempia aloituksia.

MENE, hus. Ja tule älykkäämmäksi.

• kirvelevää hyvyyttä

Voi miehet, te älyn jättiläiset, olette planeetan älykkäimmät.

uuuhhhh, somelaiset miehet.

Miksi olette yksin ja kärsitte siitä vielä.
      VOI hellanlettas, keksikää miksi näin, kerran olette niin älykkäitä nappulan nyplääjiä.

• Nysväripoika

Haluatko nyplätä nappulaani?

• yak..., en
        Nysväripoika kirjoitti:

Haluatko nyplätä nappulaani?

ehkä pm osaa auttaa sua

• läps ja viuh

No jos kerran olet itsekkin nobelisti, niin mitä sä täällä teet?

eikö sulla on huippisyritys johdettavana?

Raippa tanassa käyt käskemässä, sähän olet johtajarotua.
      Jumalat antoivat sulle aviot ja paikkasi syntymässä.

Mies ku mies

• 17+7
    • lottamari.

Naisen älykkyys perustuu käytännönläheisyyteen, kun taas miehen teoreettiseen päättelyyn. Evoluutio on muokannut naisen älkykkyyden käytännönläheisien ongelmien ratkomiseen ja miehen älykkyyden teoreettisiin ongelmien ratkomiseen. Erilainen älykkyys on toimiva tapa ollut suojata ja turvata oma ja jälkeläisten elämä. Näitä kahta älykkyyden tasoa on tarkoitus käyttää yhdessä toimimiseen kaikessa, ei siis toisiaan vastaan. Yhdessä ne ovat voimavara ja ongelmien ratkaisuavain.

Miesäly yhdistettynä Naisälyllä toimii ja ratkoo ongelmia parhaiten yhdessä. Kummankaan älyä ei voi aliarvioda, koska niiden käyttötarkoitus on hienosuunniteltu eri käyttöä varten

• 10+19

En menis kyllä alleviivaamaan tuota.

• Ärsyttää.

kaikki nämä tutkimukset joiden mukaan naiset ovat suunnilleen kaikessa parempia. Jos kerran ovat niin hyviä, niin hoitakoon talouslamat, sodat, saasteet ja koko pas.kan. Minä puolestani pistän essun päälle ja menen köökkiin, vaimo saa tuoda rahat.

• Bobby Sands

Eikös jotain tutkimusta ole tehty, että keskiverron yläpuolella olevissa naisilla on enemmistö, mutta huippuälykkäissä taas toisaalta miehillä on enemmistö.
      Yritysjohtajat ja poliitikot eivät ole yleensä huippuälykkäitä, vaan älykkyydeltään sillä tasolla, missä naisilla on enemmistö.
      Shakin mestaruustason pelaajien älykkyys taasen on ihmiskunnan huippua ja sillä tasolla miehillä on selvä enemmistö. Naispelaajien vähyys suhteessa miehiin johtuu kuitenkin myös siitä, että pelin kulttuuri on miesten keskuudessa varsin vahva toisin, kuin naisten keskuudessa.
      Ehkä naisille pitäisi kehitellä oma barbie-aiheinen shakki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2973
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2574
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2235
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1712
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      20
      1222
    Aihe