Miksi Jumala arvostelee omia säädöksiään? Uhrit olivat Mooseksen lain mukaisia Jumalan itsensä määräämiä.
Jes. 1:
10 Kuulkaa Herran sana, te Sodoman johtajat, kuuntele Jumalamme puhetta, sinä Gomorran kansa. [5. Moos. 32:32]
11 -- Mitä minä kostun teidän ainaisista uhreistanne, sanoo Herra. -- Olen saanut kyllikseni polttouhreista, pässeistä ja syöttiläiden rasvasta, ei minua miellytä vuohien, ei mullien eikä karitsojen veri. [Sananl. 15:8 ]
12 Kuka teitä on käskenyt niitä tuomaan ja tungeksimaan minun esipihoillani, kun tulette kasvojeni eteen?
13 Lakatkaa jo tarjoamasta turhia uhrejanne, minä inhoan niiden savua! Uusikuu ja sapatti, kokoukset ja juhlat -- minä en siedä teidän pyhiä juhlianne ja pahoja tekojanne.
Jumala kritisoi itseään?
2
159
Vastaukset
Vanhassa testamentissa korostetaan myös sitä, että pelkkä uhrien muodollinen suorittaminen ei vielä riitä. Esimerkiksi Hoosean kirjassa sanotaan seuraavaa:
"Uskollisuutta minä vaadin, en uhrimenoja, Jumalan tuntemista, en polttouhreja."
(6:6)
Ja 1. Samuelin kirjassa:
"Silloin Samuel sanoi: -- Kumpi on Herralle mieleen, uhrit vai kuuliaisuus? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, totteleminen parempi kuin oinasten rasva."
(15:22)
Kun Jeesus sitten tiivisti lain ja profeetat Rakkauden kaksoiskäskyyn, hän liittyi tähän samaan perinteeseen. Olennaista on se, miten suhtautuu Jumalaan.
Vilppu H.
pappi- -laskdh
Ei minulla olisi oinasten rasvaa ollutkaan, kaisapappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1971545Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231288- 521052
- 72975
- 58883
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52883- 105865
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 42834
- 82820