Saako katalyyttiautoa hinata

Antakaapa neuvo

Tulipa ongelma kun katalysaattorilla varustettu pikkuautomme heittäytyi hankalaksi ja vaikeni keskellä kaupunkia.
No, avunpyyntösoitto tuttavalle, mutta tuli kaverilta kylmää vettä niskaan. Sanoi näet ettei katalysaattoriautoa saa hinata metriäkään, menee kuulemma katalysaattori rikki ja voi tulla isompiakion vammoja autoon.
Enpä ollut tuota ennen kuullut, mutta uskoin. Luulin jo että pitää tilata lavettiauto noutamaan kulkupelini mutta soitin toiselle kaverille, joka tuli työkalupakkeineen ja sai autoni käymään. En tarvinnut siis lavettiautoa, mutta kyselen tätä vastaisen varalle. Tietääkö joku neuvoa vastaisen varalle voiko autoani hinata?

26

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä ettei

      Kyllä sitä voi hinata, mutta jos on automaatti niin ei kovin pitkälle.

      • Hinata voi kun on vain vaihde vapaalla ettei moottori pyöri


    • jokumuu.

      Tuo katalysaattoriauton hinauskielto on sellaista tilannetta ajatellen, että auto ei käynnisty mutta sitä yritetään käynnistää pyörittämällä moottoria hinaamalla ympäri kyliä. Tällöin on olemassa mahdollisuus että palamatonta bensaa menee kattiin niin paljon ettei se ole siitä mielissään.

      Jos autosta on akku tyhjentynyt tai startti ei muuten suostu pyörittämään moottoria niin sitä voi aivan hyvin pyörittää hinaamalla autoa. Ei se katalysaattori tiedä mikä voima moottoria pyörittää, pääasia, että se käynnistyy järkevässä ajassa.

      Jos taas autoa ei ole tarkoituskaan saada käyntiin ei katalysaattorilla ole hommassa mitään merkitystä. Kyllä se siellä pakoputken jatkeena matkustaa ihan tyytyväisenä.

      • Hinaamalla käyntiin ei saa katalysaattoriautoa käynnistää.


    • Kolopappanen

      Aivan kuten "jokumuu" sanoo. Hinata voi, mutta käymään hinaaminen voi olla riski. Sama pätee tietysti työnnettäessä. Muutaman kerran olen kattiautoa ollut käymään työntämässä eikä koskaan mitään ole hajonnut. Mutta mistäs tiedät ennen kuin lähdet hinaus/työntöhommiin? Mitäs sitten tapahtuu jollei käynnistykään?

      • kjhgtttt

        Myös apuvirralla käynnistäminen rikkoo katin, jos se ei lähde käyntiin kohtullisella sterttaamisella, niin sitä polttoainetta menee kattiin ja sitten, kun se viimein lähtee käyntiin ylikuumenee se katti ja samalla tuhoutuu, kun se polttoaine palaa siellä


      • Toinen tollo.
        kjhgtttt kirjoitti:

        Myös apuvirralla käynnistäminen rikkoo katin, jos se ei lähde käyntiin kohtullisella sterttaamisella, niin sitä polttoainetta menee kattiin ja sitten, kun se viimein lähtee käyntiin ylikuumenee se katti ja samalla tuhoutuu, kun se polttoaine palaa siellä

        Mistä v...sta se moottori ja moottorinohjaus tietää, mistä se sähkö tulee, auton omasta akusta, vai nokalla olevasta toisesta akusta.
        Ei ole ihme, että nämä uusavuttomat eivät osaa tehdä autolle minkäänlaista huolto- tai korjaustoimenpidettä, kun tiedot ja taidot ovat tuota tasoa.


      • Kolopappanen
        Toinen tollo. kirjoitti:

        Mistä v...sta se moottori ja moottorinohjaus tietää, mistä se sähkö tulee, auton omasta akusta, vai nokalla olevasta toisesta akusta.
        Ei ole ihme, että nämä uusavuttomat eivät osaa tehdä autolle minkäänlaista huolto- tai korjaustoimenpidettä, kun tiedot ja taidot ovat tuota tasoa.

        Ei moottorinohjaus sitä tiedäkään. Mutta mikäli vika sattuukin olemaan selaista laatua että polttoainetta tulee mutta esim. kipinää ei, niin silloinhan se polttoaine saattaa mennä palamatta suoraan pakosarjaan. Ja sieltä ei ole todellakaan pitkä matka sinne katalysaattoriin. Eikös se nykymoottoreissa ole jo oikeastaan osa tuota pakosarjaa?

        Tosin, tällöin todennäköisesti tapahtuu niin ettei autoa heti saada käyntiin ollenkaan, jolloin polttoaine saattaa ehtiä jopa haihtua katista pois. Mutta ellei näin käykään ja auto käynnistyy niin silloin se katti saattaa ottaa turpaansa.


      • 35235623
        Kolopappanen kirjoitti:

        Ei moottorinohjaus sitä tiedäkään. Mutta mikäli vika sattuukin olemaan selaista laatua että polttoainetta tulee mutta esim. kipinää ei, niin silloinhan se polttoaine saattaa mennä palamatta suoraan pakosarjaan. Ja sieltä ei ole todellakaan pitkä matka sinne katalysaattoriin. Eikös se nykymoottoreissa ole jo oikeastaan osa tuota pakosarjaa?

        Tosin, tällöin todennäköisesti tapahtuu niin ettei autoa heti saada käyntiin ollenkaan, jolloin polttoaine saattaa ehtiä jopa haihtua katista pois. Mutta ellei näin käykään ja auto käynnistyy niin silloin se katti saattaa ottaa turpaansa.

        Pointtinahan oli se ettei apuvirralla käynnistäminen eroa mitenkään auton omalla akulla käynnistämisestä. Jos apuvirralla käynnistäminen rikkoo katin niin silloin myös auton omalla akulla käynnistäminen rikkoisi katin.


    • Oikolukija

      Käynnistetään millä tavalla tahansa, niin ratkaisevaa ei ole tapa, jolla käynnistetään vaan aika, joka joudutaan käyttämään moottorin pyörittämiseen sen käynnistymiseksi.
      "Normaalia" pidempi aika altistaa vaurioiden syntymiselle on käynnistys sitten suoritettu
      omalla akulla ja startilla tai
      apuakulla tai
      hinaamalla tai
      työntämällä tai
      alamäkistartilla

      • Kolopappanen

        Juuri tuota tarkoitin tuolla aiemmin kun kirjoitin näin:
        "Mutta mistäs tiedät ennen kuin lähdet hinaus/työntöhommiin? Mitäs sitten tapahtuu jollei käynnistykään?"

        Eli riski piilee aina koska lopputuloksesta ei voi olla varma.


      • Oikolukija
        Kolopappanen kirjoitti:

        Juuri tuota tarkoitin tuolla aiemmin kun kirjoitin näin:
        "Mutta mistäs tiedät ennen kuin lähdet hinaus/työntöhommiin? Mitäs sitten tapahtuu jollei käynnistykään?"

        Eli riski piilee aina koska lopputuloksesta ei voi olla varma.

        Näin sanoit.
        Nämä autopalstat vaan ovat sellaisia, että asiaa täytyy monen toimesta monta kertaa moukaroida ennenkuin se ymmärretään ja myönnetään. Sitä toistamista ja jankkaamista ei yksi ihminen yksin jaksa.


      • Kolopappanen
        Oikolukija kirjoitti:

        Näin sanoit.
        Nämä autopalstat vaan ovat sellaisia, että asiaa täytyy monen toimesta monta kertaa moukaroida ennenkuin se ymmärretään ja myönnetään. Sitä toistamista ja jankkaamista ei yksi ihminen yksin jaksa.

        Tuo on aivan totta. Monesti on tullut vastaan yllättävän sitkeitä selittäjiä ja toistajia vastaan tosin. Olen ihmetellyt että kuinka ne viitsii, varsinkin jos ovat itse aivan pihalla : )


    • Kaksikolmatta

      Kyllä voi hinata aivan vapaasti ja kuinka paljon hyvänsä. Automaattivaihteisto asettaa hinausmatkalle ja nopeudelle rajoituksia. Katalysaattoriautoa ei saa hinata käynnistystarkoituksessa jos se lähde käyntiin omillaan.
      Hinatessa polttoainetta pääsee pakoputkistoon, jos auto ei käynnisty. Sitten joskus kun sinne tulta annetaan, katalysaattorissa oleva polttoaine saattaa rikkoa katin.
      Yleisimmät syyt katin särkymiseen ovat mekaaninen vaurio (kolhu kiveen tms.). Sytytyskatkokset (pensaa pääsee katalysaattoriin). Käynnistäminen hinaamalla (pensaa pääsee katalysaattoriin.
      Pelkkä siirtäminen hinaamalla ei vahingoita katalysaattoria, eikä aiheuta mielenvähyyttä.

    • Saa hinata

      Hinaamiselle ei ole mitään estettä. Toki aina kannattaa tututustua auton käyttöohjeisiin, jossa on tarkemmat ohjeet ja rajoitukset hinaamiselle. Esimerkiksi joitakin maastoautoja ei saa hinata, ellei moottori ole käynnissä.

      Katalysaattoriin mahdollisesti menevästä bensiinistä ei myöskään tarvitse olla huolissaan. Ei siellä mitään räjähtämistä pääse koskaan tapahtumaan, koska happea on vain rajallisesti tarjolla. Varsinkin siinä vaiheessa, kun moottori käynnisyy, niin virtaukset menevät pakoputkistossa moottorista pois päin.

      • ei mäkistarttia

        Eihän kysymys olekaan mistään räjähdysvaarasta. Bensiini sinänsä katalysaattorissa vahingoittaa sitä.

        "Katalysaattorissa on keraaminen tai metallinen kennosto, joka pinnoitetaan katalyyteillä, kuten jalometalleilla platinalla ja rodiumilla. Jalometalleja tarvitaan vain noin kaksi grammaa. Kennoston pinta-ala on suuri, jotta kaasumolekyylit varmasti osuisivat pintaan ja mahdollisesti reagoisivat. Koska reaktiot vaativat lämpötilan 250 °C, katalysaattori ei toimi kylmällä autolla heti käynnistämisen jälkeen.
        Lyijy tuhoaa katalysaattorin, joten katalysaattoriautoissa on käytettävä lyijytöntä polttoainetta. Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria."


      • Perustuu mihin?
        ei mäkistarttia kirjoitti:

        Eihän kysymys olekaan mistään räjähdysvaarasta. Bensiini sinänsä katalysaattorissa vahingoittaa sitä.

        "Katalysaattorissa on keraaminen tai metallinen kennosto, joka pinnoitetaan katalyyteillä, kuten jalometalleilla platinalla ja rodiumilla. Jalometalleja tarvitaan vain noin kaksi grammaa. Kennoston pinta-ala on suuri, jotta kaasumolekyylit varmasti osuisivat pintaan ja mahdollisesti reagoisivat. Koska reaktiot vaativat lämpötilan 250 °C, katalysaattori ei toimi kylmällä autolla heti käynnistämisen jälkeen.
        Lyijy tuhoaa katalysaattorin, joten katalysaattoriautoissa on käytettävä lyijytöntä polttoainetta. Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria."

        "Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria."

        Mihin tämä väite perustuu?

        Mäkistartista on katalysaattoriautoissa aika harvoin hyötyä. Käytännössä vain silloin, kun startti on rikki. Jos startti ei käynnistä moottoria, niin ei se lähde käyntiin muutenkaan. Jos taas akku on tyhjä, niin sähköinen polttoainepumppu ei toimi ja moottoria ei saada käyntiin silloinkaan ilman apuvirtaa.


      • perustuu kemiaan
        Perustuu mihin? kirjoitti:

        "Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria."

        Mihin tämä väite perustuu?

        Mäkistartista on katalysaattoriautoissa aika harvoin hyötyä. Käytännössä vain silloin, kun startti on rikki. Jos startti ei käynnistä moottoria, niin ei se lähde käyntiin muutenkaan. Jos taas akku on tyhjä, niin sähköinen polttoainepumppu ei toimi ja moottoria ei saada käyntiin silloinkaan ilman apuvirtaa.

        Bensiini sisältää lukuisia lisäaineita, vaikka lyijyä ei enää käytetäkään. Katalysaattorissa on katalyyttinä jalometalleja, kuten platinaa.

        Lisäaineet, kuten bromi ja kloori, reagoivat katalyyttimetallin kanssa, jolloin katalysaattorin toiminta heikkenee.


      • jokumuu.
        Perustuu mihin? kirjoitti:

        "Myös pakoputkistoon joutunut bensiini vahingoittaa katalysaattoria."

        Mihin tämä väite perustuu?

        Mäkistartista on katalysaattoriautoissa aika harvoin hyötyä. Käytännössä vain silloin, kun startti on rikki. Jos startti ei käynnistä moottoria, niin ei se lähde käyntiin muutenkaan. Jos taas akku on tyhjä, niin sähköinen polttoainepumppu ei toimi ja moottoria ei saada käyntiin silloinkaan ilman apuvirtaa.

        Startin pyörittäminen vaatii paljon virtaa, bensapumppu ja sähköinen moottorinohjaus ei juuri mitään. Jos moottorin saa jollain konstilla pyörimään niin laturi saa jo sen verran virtaa aikaiseksi että oleelliset sähkölaitteet heräävät. Lataahan se laturi muutenkin akkua jo tyhjäkäynnillä, tosin ei kovin vahvasti mutta kuitenkin.

        Onhan noita joskus pitänyt vedellä tai työnnellä käyntiin kun akku on hajonnut tai muuten ollut tyhjä. Samalla lailla se ruikkari lähtee kuin kaasaripelikin jos vaan lataa.


      • mullistava konsti
        jokumuu. kirjoitti:

        Startin pyörittäminen vaatii paljon virtaa, bensapumppu ja sähköinen moottorinohjaus ei juuri mitään. Jos moottorin saa jollain konstilla pyörimään niin laturi saa jo sen verran virtaa aikaiseksi että oleelliset sähkölaitteet heräävät. Lataahan se laturi muutenkin akkua jo tyhjäkäynnillä, tosin ei kovin vahvasti mutta kuitenkin.

        Onhan noita joskus pitänyt vedellä tai työnnellä käyntiin kun akku on hajonnut tai muuten ollut tyhjä. Samalla lailla se ruikkari lähtee kuin kaasaripelikin jos vaan lataa.

        Onpas sinulla ihmehärveli kun startatessa lataa, no joo. Sittenhän ei akkua tarvitse ikinä erikseen ladata, starttailee vaan pitkään niin on akku täynnä.


      • jokumuu.
        mullistava konsti kirjoitti:

        Onpas sinulla ihmehärveli kun startatessa lataa, no joo. Sittenhän ei akkua tarvitse ikinä erikseen ladata, starttailee vaan pitkään niin on akku täynnä.

        Hyvä on, tarkennetaan nyt sitten vielä.

        Jos saat moottorin pyörimään _jollain_muulla_tavalla_kuin_starttimoottorilla_ niin se lataa sen verran kuin bensapumppu ja moottorinohjaus tarvitsevat.

        Et varmaan itse olisi arvannut että tarkoitin tuota?


      • muu joku
        jokumuu. kirjoitti:

        Hyvä on, tarkennetaan nyt sitten vielä.

        Jos saat moottorin pyörimään _jollain_muulla_tavalla_kuin_starttimoottorilla_ niin se lataa sen verran kuin bensapumppu ja moottorinohjaus tarvitsevat.

        Et varmaan itse olisi arvannut että tarkoitin tuota?

        Jos akku on tyhjä, niin mistä se vaihtovirtalaturi saa herätevirran. Ei sitä herätevirtaa synny itsestään.


      • 3-4000rpm
        muu joku kirjoitti:

        Jos akku on tyhjä, niin mistä se vaihtovirtalaturi saa herätevirran. Ei sitä herätevirtaa synny itsestään.

        Monesti vaihtovirtalaturit heräävät, kun kierrokset nousevat tarpeeksi ylös. Mäkistartilla vaan hankala toteuttaa. Ehkä toisella autolla hinaamalla saattaa onnistua. Mutta jos on toinen auto käytössä, niin helpommalla pääsee apuvirtaa antamalla. Tietysti jos ei ole kaapeleita, niin sitten..


    • Ja mitä tästä opimme?

      Vanhat autot kunniaan!

      Ei ole katalysaattoreita, eikä sähköisiä bensapumppuja.

      Jos akku on tyhjentynyt, niin jopa parin metrin työntövauhti riittää auton käynnistymiseen (kokemuksen syvällä rintaäänellä).

      Se on sitten eri asia, mistä löytää hyväkuntoisen vanhan auton. :)

      • rassaaja

        Vanhakin auto voi olla hyväkuntoinen, jos sitä on ymmärretty hoitaa ja huoltaa.


      • Ismo Injektion

        Vanhoilla ajelen minäkin, mutta raja menee siinä, että pitää olla ruisku. Kaasareiden kanssa en jaksa enää tapella.

        Lähes 30 vuoden kokemuksen perusteella sähköongelmat ovat erittäin harvinaisia ja johtuvat käytännössä aina huonosta akusta tai kuluneista laturin hiilistä. Sähköisissä bensapumpuissa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Autot olleet aina saksalaisia. Ranskiksissa on kavereilla ollut sähköongelmia enemmänkin, myös pumpuissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3227
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2455
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1618
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe