Muita puolison tuella eläjiä

tuikku.

jotka eivät ole hakeneet työmarkkinatukea? Kiinnostaisi kuulla, miten olet päätynyt siihen ratkaisuun ja miten elämä yleensäkin menee.

Itse olen työtön, korkeasti kouluttautunut mutta työelämään en ole koskaan päässyt. Ilmaisia työkokeiluja olen tehnyt vuoden päivät. Itsellä vaan tuli mitta täyteen, kun työkkärin toimintamalli muuttui sellaiseksi kuin se tätä nykyä on. En jaksa olla työkkärin asiakkaana ja typ:n kyykytettävänä. Tarvitsisin oikeita palkallisia töitä enkä tuollaisia pakkotoimia.

Mieheni suostumuksella jäin siis hänen elätettäväksi. Ei ole herkkua mutta henkisesti kevyempi on olla. Töitä tietysti haen edelleen. Onko teitä muita tämmöisessä tilanteessa? Itse olen ajatellut, että jos joskus ansiosidonnaiselle pääsen, myös työkkärin asiakkuus voisi tulla kyseeseen. Ei sitä ennen.

18

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nään se mee

eiköhän aika moni nainen elä miehensä siivellä. Sitten kun mies saa potkut töistä niin kenkää tulee myös kotoota ja eukko etsii uuden elätin?

• tuikku.

Useimmat tuntemani naiset kyllä ovat töissä eivätkä miehensä elättejä. Itse vain en ole työpaikkaa saanut. Onko se sitten jotenkin jalompaa olla yhteiskunnan kuin puolison elätti? Onneksi mieheni on hyvätuloinen ja ymmärtää, ettei työkkärin palvelut ole minua varten. Silti haluaisin töihin itsekin.

• nään se mee

itse taas tunnen monia nuoria naisia, jotka ovat tuskin töissä olletkaan. tulleet paksuiksi ja olelleet miehensä tuloilla. Mutta saako sitä edes mitään tuloja, jos puoliso on töissä?

• 13+17

Hae lääkäriltä sairaslomaa ja pääset Kelan sairaspäivärahalle, saisit rahaa suunnilleen Kelan työttömyystuen verran.

• hittolainen1

Ei muuten saa työmarkkinatuki viimme vuonna nettona 519/20 arkipäivää. 367e sairauspäiväraha nettona 24 päivältä. Sairauspäivärahaan lasketaan lauantait päiväraha päiviksi.

• ....
        hittolainen1 kirjoitti:

Ei muuten saa työmarkkinatuki viimme vuonna nettona 519/20 arkipäivää. 367e sairauspäiväraha nettona 24 päivältä. Sairauspäivärahaan lasketaan lauantait päiväraha päiviksi.

Parempihan tuo 367€ on, kuin pelkkä pyöreä nolla. Voin vain kuvitella, kuinka sietämätöntä on joutua elämään kokonaan toisen hyväntahtoisuuden varassa.

• justjoo1977

Osa naisista ei tee töitä vaan kersoja. Sitten eletään sossun tuilla, lapsilisillä ja elatusmaksuilla. En näe tilanteessasi mitään vikaa mutta itse en pystyisi elämään siivellä. Olen sen verran ylpeä.

• Isot pojat kertonu

Kaikki naiset on h*oria, vain maksutavat vaihtelee

• Ruskea reikä kutsuu

Joo, älä koskaan sekoa naisiin vaan ainoastaan miehiin!

• taas sisällä

Joskus tuntuu, että viranomaisten ensisijainen tarkoitus onkin juuri tuo työkkäristä ulos savustaminen.

Työkkärissä voi tosin olla asiakkaana vaikka ei korvauksia saisikaan tai hakisikaan. Silloin on oikeutettu tukitoimiin. Silloin voi mennä vaikka määräajaksi työkokeiluun jos itse sellaisen paikan löytää, silloin saa peruspäivarahan 9 euroa päivässä, tuo 9 euroa on veroton. Kokeilun pituuden voi itse päättää, minimiaika on kuukausi ja voi olla pidempäänkin useammankin kuukauden kerrallaan. Silloin saa ainakin jotain tuloja. Mutta se vaatii, että on työkkärissä kirjoilla.

Ei siitä työkkäristä ole mitään haittaakaan. Ja jos ei ole riippuvainen päivarahoista niin voi itse päättää mihin lähtee mukaan vai lähteekö mihinkään.

• täällä yksi

Olen tällä hetkellä opiskelija ja voin osittain tunnustaa tuon mieheni elättinä olemisen. Mielenterveyteni ei kestä opiskelun ja työnteon yhdistämistä, kokeiltu on ja aina yhtä huonoin tuloksin, siksi teen mieluummin edes jomman kumman asian kunnolla. Välillä sitä todellakin tuntee itsensä luuseriksi. Jos kyse olisikin vaikka pelkästä laiskuudesta, kuten monet ulkopuoliset varmasti tilanteeni näkevät, mutta olen aina ollut pikemminkin ylitunnollinen ja siksi nykyinen tilanne käy hermoon.

Meitä on kuitenkin moneksi ja itsekin tunnen silti olevani monin tavoin hyödyksi tälle yhteiskunnalle ja parisuhteessanikin, opintotuella voin ainakin jossain määrin osallistua yhteisiin pakollisiin kuluihin. Sitten onkin nolompi juttu, kun sekin tuki loppunee kesken vielä opiskellessani ja jollen saa töitä. Toiveissa tietysti on, että saisin tulevaisuudessa töitä ja pystyisin puolisolle korvaamaan maksamalla suurempia osuuksia menoista.

• tuikku.

Jos toinen opiskelee ja toinen on töissä käyvä, tilanne on ihan tasapainoinen. Opiskelu on kuitenkin väliaikainen tila, jonka päämääränä on ammatti ja työpaikka. Jos talous kestää, on järkevää, että toinen keskittyy opintoihinsa ja valmistuu mahdollisimman pian. Näin tilanne oli meilläkin. Kesät olin sitten töissä.

Mutta jotenkin on eri tilanne, mikäli toinen on kauan työtön ja toisen harteille kaatuu perheen elättäminen. Opiskelusta tietää, että se joskus loppuu. Työttömyydestä ei koskaan tiedä. Opiskelija on sitäpaitsi aina "arvokkaampi" kansalainen kuin työtön.

Mutta ehkäpä alkava vuosi tuo töitä meillekin työttömille!

• Yksi elättäjä

Meillä on vaimo nyt kotona kotihoidontuella mieluummin kuin työkkärissä. Työmarkkinatuki olisi paljon parempi mutta tuo kotihoidontuki on niin paljon helpompi. Ei suostu menemään työkkäriin ainakaan ennen kuin kotihoidontuki loppuu.

• hyvin pyyhkii

Mulla vaimo on perinyt rahaa - aika paljon. Vielä kun on ainoa lapsi, tulee lisää rahaa, kun vaimon äiti kuolee. Parisataatuhatta ainakin tulossa, vaikka verot päältä otetaan. Ei valittamista ja töitä ei ole tarjolla 50 enää muutenkaan.

Itse teen nikkarointi- ja remppahommia kotona ja mökillä, tämä sopii kaikille.
      On rahaa omistaa autot ja pelit ja vehkeet, palkkatöissä jos kävisin, pitäisi palkata ulkopuolisia työmiehiä.

Joten kannattaa ottaa varakas puoliso!

• 19+19

Kyllä minäkin voisin se elättävä puoliso olla, melko varakaskin kun olen. Nelisen vuotta aion vielä työelämässä kuitenkin olla. Ensi syksynä alan nikkaroimaan kaikenlaista, 4-päiväistä työviikkoa tekemällä. Vaimonkin työpaikka näyttää säilyvän, ainakin toistaiseksi. Ihan hyvin voisimme molemmat jäädä pois työelämästä, ja mukava eläkekin on kummallekin tulossa.
        Talo, mökki yms. on, ja maita ynnä mantuja tulen perimään. Tuskinpa minä edes metsää myyn. Jääköön lapsille.

• Tosimies -76

naisen elämä on kyllä yhtä helppo mitä koiralla..ei tarvi mitää tehä,kuha onnistuu vaa pokaamaan jonku kännisen ujon miehenalun,joka käy töissä ja siitä ottaa elätti itelle,sitku ero tulee niin otetaan ja viedään lapset ja mahdollisesti omaisuus..eli suomalainen nainen ei tunne sanaa ihmisrakkaus..rakkaus koskee vain ja ainoastaan miehen tuloja,niin sairas kuin tuo suomalaisen naisen logiikka onkin,mutta täysin totta,missään muualla maailmassa ei ole vastaavaa toimintaa eron sattuessa..lisäksi miehen työ on raskasta useimmilla..ruumiillista työtä,naisen työt nyt on jotai pölyjä kotona pyyhkiä ihan huuhaahommiaki kun riittää et neki pyyhkäsee töllöstä kerran vuodessa. Itse olen sitä mieltä että miehissä on tulevaisuus ja maailmaan ei tarvittais ainuttakaan naista.

• Minä olen sitä mieltä, että kukaan itsenäinen, itseään kunnioittava nainen ei suostu puolisonsa elätettäväksi (ja orjaksi), vaan elättää itse itsensä. Opiskeluaika, äitiysloma tms. ovat poikkeuksia, mutta ne eivät olekaan iäti kestäviä tiloja. Esim. meillä on opiskeltu vuorotellen ja molemmat ovat olleet sinä aikana kumpikin vuorollaan sekä elätettävänä että elättäjänä.Itse en voi edes ajatella jääväni kenties vuosikausiksi kotiin mieheni elätettäväksi, olen sen verran ylpeä. On sitä paitsi mukavaa olla se parempituloinen ;D

• Kas tällä tavalla

Monet naiset on "alatipaksuna", tai "ikuisia opiskelijoita", siinä niitä "poikkeustiloja riittää miesten kustannettavaksi"...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe