Ajokoiran paino

ajokoirau

Minkäs painosia suomenajokoiria omistatte? Kiinnostaa erityisesti tietää urosten painoja.

Olen tässä pariinkin otteeseen törmännyt eri koirakirjojen jne. kohdalla sellaiseen, että suomenajokoiran normaalipainoksi on laitettu 25kg. Aika kevyeltä tuo tuntuu kun oma 2v. uros, säkä 60cm, painaa 28 kg ja on vielä kevytrakenteisempi kuin moni muu koira, jonka olen nähnyt, eikä ole ylimääräistä, lihaskimppu tuo on. :)

Ehkä tuo narttujen kohdalla voi pitää paikkaansa, mutta ei kyllä ainakaan kaikkien uroksien.

12

6021

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raappana

Minulla oli uros, painoi n. 24kg. Oli yleisesti ottaen pieni urokseksi, aika matala ja sirorakenteinen, ja moni luulikin nartuksi. Painoa vei tosin pois myös kortisonilääkitys jonka johdosta koiralla ei ollut suuria lihaksia ja pysyi ruikkuna.
      Koira ei ollut ajava, siitäkin voi osittain johtua lihaksettomuus.

• käyttökoira

Jos uros painaa 23 - 28 kiloa, niin se olisi riittävän pieni ja liikuntakykyinen hyväksi metsästyskoiraksi. Suomenajokoira tahtoo nykyisin olla liian iso ja painava, koska ulkomuototuomarit ovat lipsuneet rotumääritelmästä ja suosineet isoja ja painavia uroksia 30 - 40 kg. Näyttelyissä pitäisi pysyä keskiraskaissa ja -korkeissa koirissa eikä suosia raskastyyppisia ja korkeita yksilöitä.

• eioonimee

Minustakin tuo 25kg urokselle kuulostaa aika vähältä. Meillä keskikorkuisella ja kevyttyyppisellä uroksella näin metsästyskaudella painoa aika tarkalleen 30kg. Lihaksikas se on, mutta ei liian rotevarakenteinen, ja jaksaa kyllä metsässä hyvin.

• kainuun kovettu

Pennut kannattaa valita pääsääntöisesti keskikorkeista ja keskiraskaista vanhemmista. Korkeus nartut 54 - 56 cm ja urokset 57 - 59 cm. Raskaus arvioitava silmämääräisesti, luusto saisi olla keskivahvaa, lihaksisto riittävä ja rakenteeltaan sopivan kuiva ja jäntevä.

• ajotus

Olen sitä mieltä, että suomenajokoiran ei tarvitse olla liian painava. Näyttelyissä pitäisi punnita koirat, jotta tämäkin tieto olisi käytettävissä jalostusta varten.

• kilot ylös

Juuri niin.

• jusi22

Kannatan

• hyvärotu

Suomenajokoirat pitäisi ehdottomasti punnita näyttelyissä. Jalostuksessa on tärkeä karsia liian raskanrakenteiset ja isot yksilöt pois.

• hautingman

Moro...mulla 5vuotias uros ja paino 28kg.ja todellakin lihasta löytyy

• ishlaben

Samaa mieltä painon mittaus näyttelyissä olisi hyvä. Mutta ulkomuototuomarit saisivat kiinnittää myös huomiota säkäkorkeuksiis enemmän ja tähän liikakirjavuutee!
      Meillä ajokoira uros säkä 59cm ja paino 27kg ja narttu ajuri säkä 54cm ja paino 23kg.

• Anonyymi

Minulla on ollut monen kokoisia aikoinaan olivat pienempiä neljä vuotiaana ensimmäinen koira nm.kuudetta sukupolvea Suomen Ajokoira on muoto ja käyttövalioita kyllä geenit kertoo toki ei eläimet kerrostalossa ilman oppia opi aktiivinen ihminen pitää olla.Nykyinen meidän Puppe kennel nimi muu täytti juuri 4 v on känny tutkat sun muuta ennen piti juosta ajokoiratuomari kortin sain 16 v silloin jaksoi vielä juosta kortti kaulassa mihin ajo ja tauko ajat.Helppoa nyt.

• Anonyymi

Suomen Ajokoira on King.Kuuntele laulu Kikka ajokoirasta.T.Puppe

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60