ISON koiran ulkoilutus/ lenkitys kaupunkialueella???

Ulkoilutus

Olen jo pitkään harkinnut koiran hankkimista, iso kulmakivi ovat tila ja ulkoilumahdollisuudet. Asun Espoo Helsinki alueella noin reilut 40 neliöisessä rivarissa, missä ei pihoissa kunnon aidoitusta. Metsää ja niittyä löytyy periaatteessa kyllä kävelymatkan päästä... JA kun haluaisin TODELLA kookkaan koiran, nöffin, landseerin tai leonbergin.

Miten muilla ison koiran omistajilla, uskallatteko leikittää koiraa ulkona ILMAN hihnaa ilman että joku kukkahattutäti alkaa samantien valittamaan "-vaarallisen tappajakoiran-" irrallaan olosta, vaikka olisi kuinka hyvin koulutettu?? Täälläpäin kun ei tota täysin "autiota metsikköä pahemmin ole, missä ei KETÄÄN liikkuisi...

Kiitos vastauksista!

29

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkoilutus 2

EDELLISEEN KORJAUSTA!!

ASUN REILU 70 NELIÖISESSÄ RIVARISSA

• Ajattele vähän

Kaupunki alueilla ei tule koskaan pitää koiraa irti hihnasta aitaamattomalla alueella KOOSTA RIIPPUMATTA. Eikä sääntö johdu pelkästään koirien ihmisille aiheuttavasta mahdollisesta uhasta, vaan jos koira jostai syystä lähtee omistajan luota pois on sen tiellä vaaroja, esimerkiksi liikenne.
      Mutta jos koira saa tarpeeksi liikuntaa voi se pärjätä pienessäkin asunnossa, kunhan ei tavarat kolise kun joku kääntyy:)

• Ulkoilutus 3

Miten ihmeessä sitten ulkona noi veto/ hakemisleikit, ym?? Jos heittää jotain fresbeetä niin aika kumma jos koira silloin hihnassa... Todella usein näkee ( päivittäin) jengiä leikittävän koiriaan jossain niityllä pallon, ym. kanssa...

Mutta jos se on kaupunkialueella täysin kiellettyä niin taitaa mun koiranhankinnat jäädä siihen, jos ei mikään koira pysty omia elintarpeitaan toteuttaa muuten kuin neljän seinän sisällä hulluksi tulemalla. Siistii

• Noudata lakia

JOS välttämättä haluat ulkoiluttaa koiraa vapaana, niin muuta maalle ja OSTA oma metsäalue. Muualla et nimittäin laiilisesti sitä vapaana ulkoiluta kuin ensimmäiset 5kk.

Finlexistä löydät lisätietoa asiasta.

Minä asun samalla alueella ja mikäli kohtaamme koirasi ollessa irtaallaan niin takaan ja alleviivaan että palautetta tulee. Koskee myös muita vastaavia vatipäitä ja osa saanut jo kuulla kunniansa.

• samassa veneessä

Ollaan. Emme myöskään ole hankkineet eikä tulla hankkimaan, ihmiset pk seudulla sen verran k¤rpiintyneitä että alkavat huutamaan ja räksyttämään (koiraakin kovempaa niin että kuola lentää :D ) ihan vaan koska huono päivä ja koska voivat alkaa skitsoamaan... Elämän tilanteen muututtua ehkä muutto jonnekkin vähä-asutummalle alueelle-missä noita kävelykepillä huitovia kukkahattutätejä TOIVOTTAVASTI vähemmän

Noi nöffit ja leot VAATIVAT vapaata liikkumista, samoin suosittelisin KAIKILLE puudelia isommille( on se huvittavaa ettei kellään mee hermot kun näkee puudelin tai jonkun egoa ja räksytystä täynnä olevan ns "lelukoiran" mutta kun joku isompi kaveri löntystää vastaan niin koiran rauhallisuudesta riippumatta ollaan poikkeuksetta sotajalalla-ihan vaan periaatteen vuoksi) koirille. Jos koirasi ei saa ulkoilla ja purkaa energiaa niin pian alkaa kodin sisustus kärsiä eläimen tylsistyessä(keksii kyllä omaa tekemistä).

Suosittelen alueellesi kissaa, kilpikonnaa tai hamsteria, mikäli haluat säilyä säkätykseltä. Esim. KISSAA(vaikka kuinka isoa kunhan noudattaa Suomen "LAKISÄÄDÖKSIÄ" saat pitää(käsittääkseni) täysin vapaana ulkona, vaikka kuinka luonnevikainen olisi.

• tietäväisempikuinsinä

(Noi nöffit ja leot VAATIVAT vapaata liikkumista, samoin suosittelisin KAIKILLE puudelia isommille( on se huvittavaa ettei kellään mee hermot kun näkee puudelin tai jonkun egoa ja räksytystä täynnä olevan ns "lelukoiran" )
        Sulla tainnut rodut sekoittua, meinaan puudeleita (eli villakoiria) on myös isoina, tälläkin hetkellä tossa lattialla nukkuu yli 60cm korkea herra ;)Eikä meillä ikinä ole mitkään koirat räksyttänyt, ei ikinä. Kaikki on koulutuksesta kiinni! Sulla taitaa myös olla vähän väärä käsitys koirista sillä mikään eläin ei ole lelu :) Ja tuosta vapaana pidosta että ihan sama painaako koira 2 vai 80 kiloa niin vapaana pitää saada olla koirasta riippuen, mikäli vapaus ei onnistu niin jälkiliinaan vaan! :)

• Wati-pää

Aika surulliselta tuntuu lukea, miten pääkaupunkiseudulla ihmiset suhtautuvat koiriin. Me asumme Itä-Suomessa, ja elämä koiran kanssa on helppoa ja mukavaa. Se on jokaisen oma asia, pitääkö koiraansa irti vai kiinni, itsehän seurauksista vastaa. Täällä on tilaa mennä syrjemmälle leikittämään koiraansa, ei se ketään häiritse. Olen tavannut enimmäkseen kilttejä koiria ja mukavia ihmisiä. Kukaan ei puutu toisen tapoihin, ellei oikeaa syytä ole.

Aloittajan suurin ongelma ovat toiset ihmiset, jotka haluavat määräillä liikaa toisten elämästä.

• kukkahattukoiratäti

Minä olen sitten varmaan sellainen kukkahattutäti, johon aiemmissa kirjoituksissa viitataan. Ikää on 5-kympin paremmalla puolella ja olen sitä mieltä, että koirat täytyy pitää kiinni. Pointti siinä koirien kiinnipitämisessä on se, että siten vältytään onnettomuuksilta. Koira ei ole koulutuksesta huolimatta koskaan 100% varmasti omistajan käskyn alla. Arempi koira voi esim. pelästyä jotakin, innokkaampi voi lähteä jonkun houkuttelevan hajun perään. Kun on kielto, vältytään myös siltä, että jotkut narkkarit yms. ongelmaiset voisivat huoletta pitää todella vaarallisia koiriaan vapaana.

Koirakokemusta mulla on paljon ja koiria, myös niitä ISOJA, on mulla aina ollut. Todennäköisesti pitempään kuin aloittaja itse on edes ollut olemassa. Hyvä sentään, että olet kiinnostunut tuollaisista roduista, etkä esim. laumanvartijoista. Sinun pitää nyt vain aikuistua ja hyväksyä se tosiasia, että suurin osa suomalaisista asuu aika urbaanissa ympäristössä, jossa täytyy ottaa toiset huomioon. Voit siitä huolimatta hoitaa koirasi oikein hyvin, kunhan vain otat asioista selvää.

Omat koirani ovat tyytyväisiä, kun niitä liikuttaa kunnolla päivittäin, ne saavat olla vapaina omalla aidatulla pihalla ja kun niiden kanssa harrastaa. Koirieni kanssa olen harrastanut oman rotujärjestön paikallisessa yhdistyksessä mitä milloinkin tokosta flyballiin ja agilityyn. Onneksi meillä on aktiivinen yhdistys. Tietysti sitä treeniä pitää tehdä myös kurssien ulkopuolella. Joskus käymme "jopa" koirapuistossa.

Sitten vielä puudeleista. Huvittavaa, että juuri puudelit otetaan usein esimerkeiksi huonostikasvatetuista pikkukoirista. Isopuudeli on hieno ja älykäs koira, jolla on myös palveluskoiraoikeudet. Sen kanssa voi harrastaa mitä vain.

• harkitse asiaa

Jos otat ison koiran,se tarvitsee paljon liikuntaa,ja virikkeitä ja hyvän peruskoulutuksen,mielellään ihan koulutus ryhmässä.Onko lähellänne koirapuistoa? Siellä voisi tietysti koiraa juoksuttaa,mutta sinne ei leluja saa ottaa,jos muita koiria on paikalla.Ja noista roduista ainakin landseer,ja myös ymmärtääkseni muiden rotujen urokset,eivät sovellu koirapuistoilemaan vieraiden koirien kanssa,saattaa tulla rajuja yhteen ottoja muuten.Koirapuistossahan koirat ottavat toisistaan mittaa,ja hakevat lauma järjestystä.Ei sovi kaikille koirille ollenkaan,ja ainahan voi viedä silloin,kun puisto on tyhjä.Itsellä seropi,mutta en puistoiluta vieraiden kanssa,vain tuttujen,se on turvallisinta ,en halua koiralleni tarumoja tai tikattavia haavoja.Niistä olen puistoilijoilta kuullut.

• Pahapää suomalainen

Monessa eurooppalaisessa suurkaupungissa vierailleena olen nähnyt myös, että kaupungin puistoissa juoksutetaan ja leikitetään koiria vapaana. Ei tunnu ketään häiritsevän. Mutta suomalaisia häiritsee uskomattoman paljon toinen ihminen ja hänen tapansa. Suomalainen näkee ympärillään vain pelottavaa ja vihattavaa. Suomalainen sanoo vihaisia sanoja vastaantulijalle ja kulkee naama väärinpäin, kun muissa maissa hymyillään ja tervehditään iloisesti.
      Tämä tuntuu kärjistyvän erityisesti pääkaupunkiseudulla.
      Älkää hyvät ihmiset asuko siellä pikkusieluisten äksyilijöiden joukossa, kun voitte valita.

• sulassa sovussa

Miten mahtaa olla noi koirien purematilastot muissa Euroopan maissa. Luulenpa, että siellä on huolestuttavammat luvut kuin Suomessa, vaikka täällä on paljon koiria ihmismäärään nähden.

Oma vapaus on oikein vain silloin, kun se ei aiheuta muille ongelmia. Koirien vapaanapito ei ole mielipide- tai asennejuttu, vaan perustuu kyseisen koiran, ihmisten ja muiden koirien turvallisuuden takaamiseen.

Ne jotka haluavat altistaa oman koiransa vieraille koirille, voivat mennä koirapuistoihin. Aina silloin tällöin siellä vahinkojakin sattuu....

• Pahapää suomalainen

"Luulenpa, että siellä on huolestuttavammat luvut kuin Suomessa,"

Miksi näin luulet? Ollaanko Pariisissa, Lontoossa tai Barcelonassa jotenkin sokeampia koirien suhteen? Pureksivat ihmisparkoja myötäänsä eikä kukaan tee mitään?

Turvallisuuden takaamisessakin voidaan mennä liian pitkälle. Kuviteltujen uhkien takia rajoitetaan normaalia elämää. Niinsanotusti heitetään lapsi pesuveden mukana.

Suomessa on tätä ilmiötä paljon, elämänkielteisyytenä minä sitä pidän. Istu kotonasi kypärä päässä ja hätänumero puhelimeesi valmiiksi asennettuna, äläkä vain avaa oveasi kenellekään :(

• Ei tuo ainakaan
        Pahapää suomalainen kirjoitti:

"Luulenpa, että siellä on huolestuttavammat luvut kuin Suomessa,"

Miksi näin luulet? Ollaanko Pariisissa, Lontoossa tai Barcelonassa jotenkin sokeampia koirien suhteen? Pureksivat ihmisparkoja myötäänsä eikä kukaan tee mitään?

Turvallisuuden takaamisessakin voidaan mennä liian pitkälle. Kuviteltujen uhkien takia rajoitetaan normaalia elämää. Niinsanotusti heitetään lapsi pesuveden mukana.

Suomessa on tätä ilmiötä paljon, elämänkielteisyytenä minä sitä pidän. Istu kotonasi kypärä päässä ja hätänumero puhelimeesi valmiiksi asennettuna, äläkä vain avaa oveasi kenellekään :(

ole enää mitään liioittelua pitää hätänumero puhelimessa valmiiksi asennettuna kun avaa oven. Siellä takana kun saattaa olla minkälainen sekopää tahansa.

Pätee erityisesti vanhusväestöön jonka uhkana on paitsi ulkomaiset kirja-kerjäläiset, myös omat kotimaiset heimoveljet. Ja joukossa on nykyään paljon ihan kantaväestön narkkeja ja muita piripäitä.

Sanoisin että ainakin yllämainitsemani osalta ollaan niin Pariisissa , Lontoossa, kuin Barcelonassakin hyvin paljon valveutuneempia. Ollaan oltu jo vuosikymmeniä.

Koirien osalta tämä saattaa auttaa sinua ymmärtämään tilanteen sekä Lontoossa että Barcelonassa: http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/ Ei varmaan ole helppoa heilläkään joille uhka, ennen kuviteltu mutta kokemuksen jälkeen todellinen, on arkipäivää.

• totteleaisuushukassa

Vapaana juoksentelevat koirat ovat riski muille ulkoilijoille.Niitä tulee joskus luo haukkuen,muristen,kierrellen.Ihan sama onko oma koira itsellä mukana vai ei,ei kiva.
      En suosittele pitämään koiraa irti,Se on liian vaarallista.Harvan koira kuitenkaan pysyy omistajan rinnalla,ja luokse kutsusta heti tulee,ja jättää kaikki vieraat ja koirat huomioimatta.Sellainen ei minua häiritsisi kyllä,niitä vain ei ole näkynyt.

Omistaja maksaa aina kaikki kulut,jos koira puree,tai aiheuttaa muuta haittaa.

• kipinä

Ei isoja koiria kannata liiemmin lenkittää. Lenkeillä niiden tassut tulevat kipeiksi ja sitten ne joudutaan lopettamaan.

• häh???

Mitäh......mun koira yli 70 kiloa,mieluusti kulkee metsissä ja poluilla 3-10 km/pvä.Eikä ole jouduttu lopettamaan.Mistä tuollaista tietoa sait???

• juujep

Opetat vaan sille koiralle jo pentuna oman tontin rajat, niin kyllä sitä pystyy sitten omalla pihalla pitää vapaana kun heität sille palloa jne.

• Pro koirat

Jos ei vapaanapitomahdollisuutta ole, pitkä 20m jälkiliina antaa koiralle huomattavasti enemmän tilaa mennä "liki" vapaana.
      Naru vain kiepille lyhyemmäksi, milloin ei voi koko mittaa vapaana pitää.

Koira oppii nopeasti 20m rajan, ja oma koira oppi jopa liikkumaan harvahkossa metsässä niin, että kun teki pistoja metsään puiden keskelle, tuli samaa reittiä takaisin, ja näin ei naru jäänyt puun taakse jumiin.
      Joskus jos vahinko tapahtui, koira itse kiersi puun toiselta puolelta vapauttaen itsensä, tai sitten annoin koiran vetää narun pään puun takaa kutsuessani sitä luokse.

Huomattavasti enemmän sai liikuntaa, kun oli 20m säde käytössä joka suuntaan, ja itsekin liikuin vielä mukana tietysti. Jopa hepulirinkuloiden laukkaaminen onnistui ;)
      5m flexi on aika vaatimaton kapistus pitkään liinaan nähden.

Auton hankinta, niin sitten pääsee paremmin juoksuttamaan vapaana. Aika kallis pilleri vain tuo..

• Kenellä näin upeita?

Mulle on ihan sama jos koira on irti omistajalla, kunhan heti muita nähdessään omistaja kutsuu koiran luokseen ja kytkee ohituksen ajaksi. Ja että tämä myös onnistuu, aina. Olisinko 6 vuoden aikana 3 tällaista tapausta tavannut? Tosin tänään yhden maanomistajan tapasin joka omilla maillaan ei suvaitse minkäänlaista irtipitoa, jonka myös ymmärrän ja kunnioitan.

• grrbbtbnytnt

Meilläpäin ei valitettavasti tommosia ole,on vain niitä joita omistaja saalistaa ....kauan.

• Mökillä vapaana

Et pysty takaamaan ettei se mahdollinen ISO koirasi tai PIENI koira lähde säntäämään esim. lenkkeilijän perään. PK-seudulla lenkkeilijöitäkin riittää. On todella harva koiranomistaja, joka pystyy takaamaan, että koira pysyy paikallaan käskystä eikä provosoidu juoksusta, lasten leikkimisestä kova äänisesti jne. Vai hankitko valmiiksi täysin koulutetun koiran. Haluaisinpa nähdä, että juuri ko. roduista semmoisen saat. Voivat olla "ehkä" lauhkeita, mutta nuoruuden innolla nekin säntäilevät. Kuvittelet varmaan olemattomia. Itselläni nyt pari alta 15 kg pikkurekkua, mutta töitä nekin teettävät ihan mukavasti ja toinen ei säntäile, siis 99,9 % varmuudella. Pysähtyy kun pyydän ja tulee sivulle. Toinen vielä niin nuori ja luulenpa ettei siitä ihan samanlaista saa, mutta katsotaan. Siinä nyt menee ainekin vielä puolitoista vuotta. Kyllä se näin on, että kaupunkikoirille on koirapuistot ja jos siellä ei tule toimeen muiden kanssa, on homma ikävämpi. Haluat pitää koiraa vapaana, mutta ilmeisesti et halua ottaa vastuuta. Voin vakuuttaa, että jos joku tulee päälleni tai koirieni kimppuun, niin siinä kaikki kärsii, myös se hyökkääjä, koska koirani tietävät, että minä puolustan. Voithan hommata jonkun ko. roduista ja harrastaa sen kanssa niin paljon mielekästä tekemistä, että muu lenkkeily esim. liinalla on järkevää. Ko. rotujen kanssahan voi tehdä vaikka mitä. Jäljestää, vesipelastusta, toko, opettaa palvelemaan jne. En ymmärrä miksi teet niin suuren numeron irti pitämisestä, koska se ei ole sallittua. Tai ehkä on tosiaan parempi, että jätät koiran hankinnan kokonaan väliin, jos et ymmärrä sen tuomaa velvollisuutta.

• laiskako olet

Sä tietysti lenkkeilytät sitä remmissä. Vaikkapa juosten ja osan kävellen. Metsässä kävellen, koira remmissä tietenkin.
      Mikään ei ole niin kamalaa kuin irrallaan oleva koira. Koiraa pelkäävästi aina tuntuu siltä kuin pistäisi venäläisessä ruletissa aseen ohimolle. Koira voi olla kiltti, tai sitten ei. Koulutettu tai sitten ei. Jo pelkkä kuolainen nuolaisu, yök. Tai tassut olalle tyyliin. Iso koira voi äityä leikkijahtiin pienen kanssa, lapsen, pienemmän koiran ollessa remmissä.
      Kaupungit on täynnä koirapuistoja, siellä juostaan vapaana. Kävellen koira narussa voit kävellä sellaiset 10-15 km päivässä. Koira saa myös ajatustyötä ja intoa harrastuksista, nämä isot esimerkiksi vesipelastuksesta, pelastuskoiratoiminnasta, muusta vastaavasta.
      Ei se ole ainoa onni ja autuus eläimellekään ravata vapaana metsässä, missä voi pesivät eläimet häiriintyä, tulla vastaan pelkääviä ihmisiä ja muuta porukkaa. "kiltit" koirat voi säikyttää esimerkiksi tarhassa olevat eläimet pahasti.

• ei irti

Minä asun helsinkiläislähiössä, ja täällä kyllä näkyy niin tanskandoggeja kuin leonbergejäkin, jopa samassa talossa. Koira kyllä sopeutuu aika hyvin kaupunkioloihin pennusta asti. Tottakai se nuorena on energinen, mutta naapurin leonbergin ei voisi kuvitellakaan juoksentelevan metsissä. Se on hyvin rauhallinen ja leppoisa, tykkää rauhallisista kävelylenkeistä, ei mistään kilometrijuoksuista.

Kaupungissa asuessa täytyy vaan panostaa pitempiin hihnalenkkeihin hyvässä maastossa, ei pelkkiä asfalttiteitä pitkin, etenkään pennun kanssa. Koirapuistoja on paljon, niitä kannattaa käyttää hyödyksi vapaanapidossa. Joskus voi myös matkustella muihin koirapuistoihin, pentu saa uusia kokemuksia vaikkapa julkisista ja ihmisistäkin.

Mutta ei irti edes keskuspuistossa tai lähimetikössä. Edes koiran itse ei ole turvallista liikkua vapaana taajamissa, saatika missään aidatulla alueella, jos kärjistetysti sanotaan.

Jos on auto, voi hyvin hurauttaa kehä III ulkopuolelle maastoon. Itse en kyllä pitäisi vapaana vieraassa maastossa, mutta liinan kanssa mikä ettei.

Harrastustoiminta onkin jo mainittu. Esimerkiksi Toko on erittäin hyödyllinen harrastus, koira saa siinä olla myös vapaasti ja oppii tavoille siinä sivussa. :)

• koirat kuriin

Mitä ihmeen kehä III ulkopuolista maastoa täällä mainostetaan koiran pitämiseen "irti"?

Olen maanomistaja niukasti mainitun "kehän" ulkopuolella enkä ole koskaan antanut lupaa YHDELLEKÄÄN koiralle ulkoilla maillani vapaana. Ilman maanomistajan lupaa koiraa saa pitää irti VAIN OMALLA MAALLAAN. Nyt on rauhoitusaika, joten ei saa omallakaan.

Paikallinen metsästysseura hoitelee sitten syksyllä irtokoirat pois häiritsemästä omalla tavallaan, joten pitäkää rakkinne hihnassa, kuten laki velvoittaa, niin kaikki ovat rauhallisemmalla mielellä.

• joopajootaas
        koirat kuriin kirjoitti:

Mitä ihmeen kehä III ulkopuolista maastoa täällä mainostetaan koiran pitämiseen "irti"?

Olen maanomistaja niukasti mainitun "kehän" ulkopuolella enkä ole koskaan antanut lupaa YHDELLEKÄÄN koiralle ulkoilla maillani vapaana. Ilman maanomistajan lupaa koiraa saa pitää irti VAIN OMALLA MAALLAAN. Nyt on rauhoitusaika, joten ei saa omallakaan.

Paikallinen metsästysseura hoitelee sitten syksyllä irtokoirat pois häiritsemästä omalla tavallaan, joten pitäkää rakkinne hihnassa, kuten laki velvoittaa, niin kaikki ovat rauhallisemmalla mielellä.

Olet kyllä ihan dh, näkee viestisi asenteesta ja luonteesta. Irtokoirien ampuminen on kiellettyä myös omalla maalla, elleivät aiheuta merkittävää uhkaa, esim hyökkää.

• Koiratuhoeläin
        joopajootaas kirjoitti:

Olet kyllä ihan dh, näkee viestisi asenteesta ja luonteesta. Irtokoirien ampuminen on kiellettyä myös omalla maalla, elleivät aiheuta merkittävää uhkaa, esim hyökkää.

Viesti on asiallinen ja muistuttaa koiranomistajia siitä, että koiranpitoa säädellään laissa. Sitten vielä ihmetellään, että jotkut ihmiset eivät pidä koirista ja koiranomistajista? Jos edes lakeja noudatettaisiin, mutta kun ei. Se on ehkä nipottamista, jos ei pidä kiltistä, hyvätapaisesta koirasta jota ulkoilutetaan nätisti hihnassa; joka ei hauku ja jonka omistaja kerää jätökset.

Totuus on toinen: sellaisia koirakkoja harvoin tapaa. Siksi koiria vihataan.

• joopajootaas
        Koiratuhoeläin kirjoitti:

Viesti on asiallinen ja muistuttaa koiranomistajia siitä, että koiranpitoa säädellään laissa. Sitten vielä ihmetellään, että jotkut ihmiset eivät pidä koirista ja koiranomistajista? Jos edes lakeja noudatettaisiin, mutta kun ei. Se on ehkä nipottamista, jos ei pidä kiltistä, hyvätapaisesta koirasta jota ulkoilutetaan nätisti hihnassa; joka ei hauku ja jonka omistaja kerää jätökset.

Totuus on toinen: sellaisia koirakkoja harvoin tapaa. Siksi koiria vihataan.

mutta eihän mikään koira itse opi tavoille. Haukkuminen on koiralle luontaista käyttäytymistä, paitsi päätöntä räksytystä nyt vihaa kaikki, ja sitä varmaan tarkoititkin. Mutta miksi vihata KOIRAA, jonka käyttäytyminen ja kakkojen jääminen tielle riippuu OMISTAJASTA? Koira on oikeasti aivan syytön eläin, joka toimii juuri niin kuin sen omistaja antaa toimia. Vihaa KOIRANOMISTAJAA, ja ennemmin sääli koiraa, kun se on niin typerällä omistajalla, joka ei ajattele muita ihmisiä ja ympäristöä. Eikö niin? Koira ei voi vaikuttaa siihen, että pitääkö joku ihminen siitä vai ei, vaan ihminen, omistaja, voi. Siksi koiran vihaaminen on turhaa.

• mck

Sinulle nimim. harkitse asiaa, mistäköhän keksit ettei isot koirat mm. landseer sovi koirapuistoihin? Meillä on isokokoinen landseer uros, joka käy koirapuistossa vähän väliä hyvällä menestyksellä. Leikkii sekä urosten että naaraiden kanssa. Ja landseer on muutenkin luonteeltaan aika suopea, tulee yleisesti ottaen erittäin hyvin toimeen muiden koirien kanssa, jopa aivan minikokoistenkin kanssa. Joka rotuun mahtuu varmasti yksilöitä joilla ei ns. ole kaikki muumit laaksossa, mahdollisesti omistajasta johtuen. Tällaisen koiran omistajanhan pitääkin huomioida tällöin se, ettei koiraa voi päästää koirapuistossa muiden koirien pariin.

Ja sinulle kukkahattukoiratäti, "Kun on kielto, vältytään myös siltä, että jotkut narkkarit yms. ongelmaiset voisivat huoletta pitää todella vaarallisia koiriaan vapaana."
      Siis onko mielessäsi nyt joku tietty todella vaarallinen koirarotu jota nistit ulkoiluttaa (harvemmin yksikään nisti huolehtii koirasta)? Kuvitteletko kenties jonkin tietyn rodun olevan aina ns. tappajakoira??
      EIKÖHÄN SE NYT HYVÄT IHMISET OLE YLEENSÄ IHMISEN VIKA JOS KOIRALLA VIIRAA. OLI OMISTAJA NARKKARI TAI IHAN TAVIS. KENEN TAHANSA KOIRA VOI OLLA AGRESSIIVINEN.
      Kaiken a ja o on koiran kunnollinen koulutus joten kouluttakaa ne oikeasti älkääkä kuvitelko että kyllä se itekseen oppii. Koiran mukana tulee vastuu, haloo!

• Täällä monesti puhutaan eri lakipykälistä sekaisin, hoetaan että pentua saa pitää vapaana ym, mikä on vain metsästyslaissa. Järjestyslaissa, mikä koskee kaikkia taajama-alueita, ei ole nykyään mitään erivapauksia, vaan kaikki koirat tulee pitää aina kykettyinä.
      Ainoa poikkeus on virkakoirat ja niihin rinnastettavat.

Näitäkin tulee vastaan, jotka ovat ottaneet sen kauan haaveilemansa ison koiran, muttä unohtivat että tuon järjestyslain mukaan taajamassa on hoidetuilta alueilta kerättävä jätökset --mikä ei enää ole pikkujuttu berhandilaisen jäljiltä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe