Heips.
Mulla on alumiinivene (naurua) jep, se on buster ja vanha, mutta tarttis vaihtaa vanha päävirtakytkin joka kaipaa uusimista. Nyt tarttis laittaa puusta tai jostain (vaneri) johon kiinnittää uusi kytkin. Nyt kuuluu kenties tyhmäkin kysymys: Miten alumiini suhtautuu rosteripultiin jolla olen ajatellut lätkän kiinnitää takapenkin etuosaan. Eli syöpyykö aou vai voinko olla huoletta, eikä alu hapetu rumaksi kirjavaksi paletiksi?
Al + rauta
9
202
Vastaukset
- 4+16
Ei tuossa kysymyksessä mitään tyhmää ole. Galvaanisen korroosion vaara on olemassa, tosin ei niin pahana kuin vedenalaisissa osissa, koska tuo ei ole jatkuvasti märkänä. Pistä muoviprikka molemmin puolin alumiinilevyä, niin se auttaa melkoisesti.
- dfh67
Käytä haponkestäviä pultteja ei ruostumattomia niin ei ole ongelmia.
- Takuu 20 v.
Käytä mitä vaan pulttia. 8 mm pultti kestää takuulla 20 vuotta ko. paikassa ja sitten on taas aika vaihtaa kytkin.
Ei se alumiini hapetu galvaanisessa parissa, se syöpyy, anodisointi on eri juttu.
Voit huoletta kiinnittää sen millä tahansa pultilla, pultin pinta on niin pieni koko veneen pintaan että syöpymistä tulee vain kosketuskohtaan.
Jos se kalvaa mieltä, niin laita alumiini- tai muovipulteilla, ne kestää tuollaisessa paikassa mainiosti.- Karl Dönitz
Tattista vaan. En ole koskaan törmännyt alumiinisiin tai muovipultteihin. Tarttree lähteä rautakaupasta kysäseen sellaisia. Kiitos sulle.
- EVM
Vedenpäällisissä osissa ongelmaa ei ole, mutta jatkuvasti veden alla olevissa osissa. voi alumiini ruveta syöpymään. Eli ei ongelmaa sinun tapauksessasi
- Älä tee vaikeaksi
Purjeveneiden alumiinimastoissa on kiinni paljon haponkestävästä teräksestä valmistettuja osia, joten korroosio ei ilmeisesti ole mikään mahdoton ongelma. Kuvittelisin, että kysyjän tapauksessa suurin vaikeus vuosien jälkeen on kiinni jämähtäneen pulttiliitoksen avaaminen.
- miksei niiteillä?
Ihmettelen sitä, ettei kukaan ole suositellut alumiinisten vetoniittien (pop-niittien) käyttämistä lätkän kiinnittämiseen busteriin.
- Karl Dönitz
Heips.
En ole pop-niitteihin oiken paljon koskaan ollut innostunut, en tiedämiksi, olen niitä kyllä jonkin verran käyttänyt. Löysin alumiinisia pultteja paikallisesta rautakaupasta, ja niillä laitan vanerin peltiin kiinni.
Kiitos kaikille asiasta kommentoneille.
K.D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246