Kansanedustajat ovat ainakin kahta mieltä uskonnonopetuksesta:
http://yle.fi/uutiset/uskonnonopetuksen_uudistaminen_jakaa_kansanedustajia/7063779
Ja kristillisen kulttuurin kunnioitus näyttää olevan (omaa pitkän ajan päättelyä) eduskunnassa vahvempi kuin gallupeissa joten ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja arvioidakseen että uskonnonopetus säilyy vielä pitkään.
Uutinen uskonnonopetuksesta
22
140
Vastaukset
Vaikka vanhempien uskonnon indoktrinaatio koulujärjestelmän kautta tietenkin on aivan hullua, niin jotain uskonnonvastaisuuden kannalta positiivistakin siihen sisältyy. Nimittäin nykytilanteen säilyminen uskonnonopetuksessa on siitä hyvä juttu, että se pitää yllä keskustelua näistä asioista, minkä kautta yhä useampi tajuaa touhun olevan väärin. Tuo taas on omiaan nopeuttamaan kansan eroa kirkosta ja sen asennemaailmasta.
- näin tää menee
mennään tässä 20-30 v. eteenpäin, niin kirkoista tehdään pizzeriota. niin on jo käynyt jo esimerkiksi canadassa.
tänä pv ei väärä oppisuus mene enään läpi, kun niin paljon oikeeta tietoo, siitä huolimatta enemmän on sitä vääräärää tietoo uskosta, joka on helposti löydettävistä raamatusta. - ...
näin tää menee kirjoitti:
mennään tässä 20-30 v. eteenpäin, niin kirkoista tehdään pizzeriota. niin on jo käynyt jo esimerkiksi canadassa.
tänä pv ei väärä oppisuus mene enään läpi, kun niin paljon oikeeta tietoo, siitä huolimatta enemmän on sitä vääräärää tietoo uskosta, joka on helposti löydettävistä raamatusta.''tänä pv ei väärä oppisuus mene enään läpi, kun niin paljon oikeeta tietoo,''
Niinpä, tiede jyllää ja opit Jumalista on todettu vääriksi.
''siitä huolimatta enemmän on sitä vääräärää tietoo uskosta, joka on helposti löydettävistä raamatusta.''
Totta, Raamattu on täynnä väärää tietoa. Olet harvinaisen älykäs hihhuli. - näin tää menee
... kirjoitti:
''tänä pv ei väärä oppisuus mene enään läpi, kun niin paljon oikeeta tietoo,''
Niinpä, tiede jyllää ja opit Jumalista on todettu vääriksi.
''siitä huolimatta enemmän on sitä vääräärää tietoo uskosta, joka on helposti löydettävistä raamatusta.''
Totta, Raamattu on täynnä väärää tietoa. Olet harvinaisen älykäs hihhuli.Oikeaa tietoa saa raamatusta, ei muualta, kaikki muu on pelkkää huhaa pulinaa
- ...
näin tää menee kirjoitti:
Oikeaa tietoa saa raamatusta, ei muualta, kaikki muu on pelkkää huhaa pulinaa
Miksi sitten väität ihan päinvastaista edellisessä viestissä?
''Olet harvinaisen älykäs hihhuli.''
Perun puheeni.
Nämä muutokset asiassa tapahtuvat hitaasti asia kerrallaan, eikä eduskunta suinkaan ole kansaa edistyksellisempi tai vanhoillisempi, vaan noudattelee pääpiirteittäin kansalaisten jakaumaa.
Ja kansastahan 75 % kuuluu edelleen kirkkoon.
Nyt on työn alla tuo tasa-arvoinen avioliittolaki. Kun se on ratkaistu suuntaan tai toiseen, alkaa uusi ajattelu- ja lobbauskierros, mutta sen aika ei ole vielä.- ....-
Ilman lapsikastetta kirkon jäsenmäärä olisi erittäin pieni.
....- kirjoitti:
Ilman lapsikastetta kirkon jäsenmäärä olisi erittäin pieni.
Myös tuo on totta. Siksi meillä on paljon tapakristittyjä, joille kristillinen kulttuuri on jonkunlainen arvo, vaikka eivät ole uskossa. Ja kansasta 75 % kuuluu edelleen kirkkoon.
- ....-
kaarne kirjoitti:
Myös tuo on totta. Siksi meillä on paljon tapakristittyjä, joille kristillinen kulttuuri on jonkunlainen arvo, vaikka eivät ole uskossa. Ja kansasta 75 % kuuluu edelleen kirkkoon.
Kuinka paljon on alle 18-vuotiaita kirkon jäseneksi liitettyjä? En tiedä lukua, mutta satoja tuhansia luultavasti kuitenkin.
Asiaa voi peilata sitä kautta, että jos vuosittain kirkkoon itse liittyy noin 13 000 ihmistä, niin entä jos lapsikaste poistuisi? Mikä olisi kirkon jäsenmäärä kymmenen vuoden kuluttua? Eli jos nyt kaikki alaikäiset poistettaisiin kirkon jäsenrekisteristä ja voisivat sitten aikuisena itse valita liittyvätkö vai ei, niin kirkko ei kovin kummoinen enää olisi jäsenmäärältään. ....- kirjoitti:
Kuinka paljon on alle 18-vuotiaita kirkon jäseneksi liitettyjä? En tiedä lukua, mutta satoja tuhansia luultavasti kuitenkin.
Asiaa voi peilata sitä kautta, että jos vuosittain kirkkoon itse liittyy noin 13 000 ihmistä, niin entä jos lapsikaste poistuisi? Mikä olisi kirkon jäsenmäärä kymmenen vuoden kuluttua? Eli jos nyt kaikki alaikäiset poistettaisiin kirkon jäsenrekisteristä ja voisivat sitten aikuisena itse valita liittyvätkö vai ei, niin kirkko ei kovin kummoinen enää olisi jäsenmäärältään.Niin. Asia on varmasti noin. Mutta mihin sinä pyrit tällä?
Todellisuus ei nyt ole tuollainen vaan toisenlainen.
Kansasta ja vissiin kansanedustajistakin n. 75 % kuuluu kirkkoon ja oletettavasti jollain tasolla arvostaa kirkkoa ja sen roolia yhteiskunnassa. Muutenhan he olisivat eronneet sen jäsenyydestä?
Sen kanssa on toistaiseksi elettävä. Tilanne saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta nyt ei ole niin. Asiat muuttuvat hitaasti, mutta muuttuvat kuitenkin, kun voimasuhteet joskus ovat otolliset.- ....-
kaarne kirjoitti:
Niin. Asia on varmasti noin. Mutta mihin sinä pyrit tällä?
Todellisuus ei nyt ole tuollainen vaan toisenlainen.
Kansasta ja vissiin kansanedustajistakin n. 75 % kuuluu kirkkoon ja oletettavasti jollain tasolla arvostaa kirkkoa ja sen roolia yhteiskunnassa. Muutenhan he olisivat eronneet sen jäsenyydestä?
Sen kanssa on toistaiseksi elettävä. Tilanne saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta nyt ei ole niin. Asiat muuttuvat hitaasti, mutta muuttuvat kuitenkin, kun voimasuhteet joskus ovat otolliset.En minä mihinkään pyri, kunhan keskustelen aiheesta aivan kuten sinäkin.
....- kirjoitti:
En minä mihinkään pyri, kunhan keskustelen aiheesta aivan kuten sinäkin.
Ok, jutellaan vaan. Koin että halusit saada jonkun asian läpi, mutta tulkitsin väärin sua.
Kirkon jäsenkato varmastikin kiihtyy tulevaisuudessa. Sukupolvi, joka on nyt nuoria aikuisia ja eroaa kirkosta, he kumuloivat jäsenkatoa omien jälkeläistensä osalta.
Jos jollain tavalla kristillisiä, edes tapakristittyjä on n. puolet väestöstä, niin kirkon jäsenmäärän kato nyt ensin kiihtyy ja sitten hidastuu lähestyessään 50 % rajaa. Ja todennäköisesti jää sitten pitkäksi aikaa keikkumaan siihen 50 % tasolle, koska varsinaiset löysät on siinä vaiheessa siivottu pois. Tää nyt on vain heitto, ei mulla ole mitään tietoa sen tueksi.- ....-
kaarne kirjoitti:
Ok, jutellaan vaan. Koin että halusit saada jonkun asian läpi, mutta tulkitsin väärin sua.
Kirkon jäsenkato varmastikin kiihtyy tulevaisuudessa. Sukupolvi, joka on nyt nuoria aikuisia ja eroaa kirkosta, he kumuloivat jäsenkatoa omien jälkeläistensä osalta.
Jos jollain tavalla kristillisiä, edes tapakristittyjä on n. puolet väestöstä, niin kirkon jäsenmäärän kato nyt ensin kiihtyy ja sitten hidastuu lähestyessään 50 % rajaa. Ja todennäköisesti jää sitten pitkäksi aikaa keikkumaan siihen 50 % tasolle, koska varsinaiset löysät on siinä vaiheessa siivottu pois. Tää nyt on vain heitto, ei mulla ole mitään tietoa sen tueksi.Pointtini oli siinä, että kirkon tai muidenkaan on turha kehuskella kirkon suurella jäsenmäärällä, koska jäseninä on paljon alaikäisiä, jotka eivät voi itse vaikuttaa asiaan.
....- kirjoitti:
Pointtini oli siinä, että kirkon tai muidenkaan on turha kehuskella kirkon suurella jäsenmäärällä, koska jäseninä on paljon alaikäisiä, jotka eivät voi itse vaikuttaa asiaan.
No, en tiedä, ketkä muut kuin kirkko ja sen jäsenet kehuskelevat kirkon jäsenmäärällä. Yksittäisillä jäsenillä ei niin väliä, kirkko instituutiona asettaa itsensä siinä vähän hankalaan asemaan juuri lapsikasteen kautta. Mulle Firefoxiin ei mainokset näy, mutta kirkollahan pyörii se facebook-mainos "Meillä on neljä miljoonaa ystävää" tms. Sehän ei oikein kriittistä tarkastelua kestä.
- ....-
Opettakoon uskonnolliset yhteisöt itse uskomuksiaan lapsille, jos sellaista luulevat tarvittavan. Ei sen pidä olla koulun tehtävä. Vapaa-ajalla ei noihin paikkoihin varmaankaan tunkua ole, koska se ei olisi pakollista.
- öllihäooihoöu
olen samaa mieltä, uskonto kouluista, koska opettavat ihan väärin.
huvittavaa kun rinnalla opetaan evoluutio teoriaa öllihäooihoöu kirjoitti:
olen samaa mieltä, uskonto kouluista, koska opettavat ihan väärin.
huvittavaa kun rinnalla opetaan evoluutio teoriaa> olen samaa mieltä, uskonto kouluista, koska opettavat ihan väärin. <
Annahan kun arvaan: kuulutko sinä sattumoisin siihen pieneen eliittiin joka tulkitsee Raamattua oikein?
Evoluutioteoria kuuluu biologian perusteisiin eikä sillä ole uskonnon kanssa mitään tekemistä - uskikset tosin joskus huvittavasti sanovat sen olevan "vain uskonto".
- ....-
"Lapsista ja nuorista moni myös menee sinne, minne kaveritkin. Maunulan yhteiskoulun yhdeksännellä luokalla opiskeleva Vaula Ekholm vaihtoi hiljattain elämänkatsomustiedon uskontoon.
– Piti vaihtaa, koska kävin rippikoulun. Koska kaikki kaverit meni ja ajattelin, että pääsisin niiden kanssa leirille. Ei mulla ollut muuta syytä, Ekholm pohtii."
- Noniin, tuossa syy uskonnonopetuksen "suosioon". Kun kaveritkin...
Luterilaisen identiteetin omaksuminen menee niin, että lapsena luetaan uskontoa, nuorena käydään ripari ja täysi-ikäisenä erotaan kirkosta.
- zyrt
Mitä kristillinen kulttuuri sisältää? Ristiretket, jalkapuut, noitavainot, synnyttäneiden naisten kirkottamiset, pakkouskonto etc. Miksi tuollaista pitäisi kunnioittaa? Olisi kiva tietää puhutaanko koulun uskonnontunneilla mitään tällaisista asioista.
- zyrt
Lisään vielä, että ilmeisesti ei puhuta, koska ei kuulu yleissivistykseen kertoa mitä kaikkea kauheaa on kristinuskon nimissä tehty. Kaikki muu sellainen nätti ja kiva rakastava jesse ja muu on varmaan sitä yleissivistystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893