miten lasketaan ?
Vaakasuoralla pihamaalla on tikapuut jotka nojaavat pystysuoraan seinään, joka on liukas. Mikä kitkakertoimen vähintään on oltava, jotta tikapuut pysyvät tasapainossa. Kaltevuuskulma on 65 astetta ( maan ja tikapuun välinen kulma).
Saan vastaukseksi 0,70 enkä tiedä, että onko se oikein :D
Fysiikan koe
4
332
Vastaukset
- 15+12
Kyseessä on siis tikkaan alaosan ja maan välinen kulma. Tikkaan pituus on a ja paino m. Vaikuttavia voimia ovat ensinnäkin vertikaalinen tikkaan painovoima m*g. Koska seinä on liukas, sen kautta ei välity lainkaan vertikaalista voimaa joten maasta vaikuttaa tikkaan alaosaan yhtä suuri vertikaalinen tukivoima. Maan aiheuttaa myös tikkaan alaosaan horisontaalisen tukivoiman myy*m*g ja seinästä välittyy tikkaan yläosaan yhtä suuri vastakkaissuuntainen tukivoima. Helpointa on tehdä momenttiyhtälö tikkaan alaosaa edustavan pisteen suhteen: seinästä välittyvä tukivoima*vaikutusetäisyys = tikkaan puoliväliin keskitetty painovoima*vaikutusetäisyys.
- kitkanen
kiitos vastauksesta. Juuri noin mielestäni teinki. Saatko sinäkin saman vastauksen ?
Tarkoititko että kitkaa on vain maata vasten, vai myös seinää vasten ?
Osaat varmaankin laskea tikkaiden kosketuskohdan korkeuden (h) ja alaosan kosketuskohdan etäisyyden seinästä (b)
Tasapainoyhtälö olisi b/2 =µ*(h ½b*µ),
ja jos seinässä ei ole kitkaa, silloin µ=½b/h- 8+17
Ts. µ=1/(2*tan65)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1323587- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141909Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301483- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246