Joko saa 2014 leimalla sammuttimia ostaa

ahhven

motonetista, jotka on laillisia kaksi veneilykautta hintaan 19,95e... vieläkö hyvää pitää kauan odotella

27

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mv-marin,

Vanhalla mutta toimivalla sattumella mennään. Avoveneessä jossa on perämoottori, sammutin on tosin lähes turha.

Rikesakko on 35e ja jos sen saa kerran 10 vuodessa, niin halvemmaksi tulee, 3.5e/vuosi. Lisäksi luonto kiittää kun ei tarvitse heittää toimivaa sammutinta pois 1-2 vuoden välein. Ja vaivaa säästyy.

• lähes turha

Kuvasit hyvin että sammutin on LÄHES turha.
      Niinhän ne kaikki turvavarusteet yleensä ovat. Milloin olet viimeksi käyttänyt pelastusrengasta tai heittoliinaa? Myös venevakuutus on LÄHES turha, sillä ainakaan vielä en ole sitä käyttänyt...
      Kun sammutinta tarvitsee, niin se rikesakkolappu ei kovin hyvin sammuta.

• täysin turha

Minä kyllä puollan sammutinta hytillisessä ja/tai sisämoottoriveneessä. Itsellä oli viimeksi 5-metrinen pulpettipaatti perämoottorilla, niin suoraan sanottuna vähän nauratti ostaa uusi sammutin keväällä.

Riskinhallinnassa on 2 parametriä:
        a) kuinka todennäköisesti onnettomuustilanne sattuu
        b) kuinka todennäköisesti turvalaite pelastaa siltä onnettomuudelta

Olen joskus tutustunut Trafin veneturvallisuustilastoihin, ja oikeastaan ainoa samanlaisena toistuva ilmiö on kaatokänniveneily.

En lainkaan vähättele turvallisuutta, mutta asiat tulisi pystyä perustella rationaalisesti.

• uhyjt
        täysin turha kirjoitti:

Minä kyllä puollan sammutinta hytillisessä ja/tai sisämoottoriveneessä. Itsellä oli viimeksi 5-metrinen pulpettipaatti perämoottorilla, niin suoraan sanottuna vähän nauratti ostaa uusi sammutin keväällä.

Olen joskus tutustunut Trafin veneturvallisuustilastoihin, ja oikeastaan ainoa samanlaisena toistuva ilmiö on kaatokänniveneily.

En lainkaan vähättele turvallisuutta, mutta asiat tulisi pystyä perustella rationaalisesti.

Onko sinulla taipuisat kiertokanget ilman mämmäntapin laakeria?

• experttierkkimerkki
        täysin turha kirjoitti:

c) kuinka moni alkaa penkoa sitä sammutinta siellä palon keskellä ja kuinkamoni vaan hyppää mereen ja antaa sen purkin palaa koska vakuutis on olemassa ja ei tarvitse koittaa tappaa itseään palokaasuihin.

• Hieno idea!
        experttierkkimerkki kirjoitti:

c) kuinka moni alkaa penkoa sitä sammutinta siellä palon keskellä ja kuinkamoni vaan hyppää mereen ja antaa sen purkin palaa koska vakuutis on olemassa ja ei tarvitse koittaa tappaa itseään palokaasuihin.

Varsinkin avomerellä tuo mereen hyppääminen on kerrassaan nerokas vaihtoehto tulipalon sammuttamiselle.

• Mv-marin,

En muista koskaan lukeneeni että kukaan olisi kuollut avoveneen perämoottoripalossa, itse asiassa en muista lukeneeni ko. paloista ollenkaan. Sen sijaan olen lukenut hytillisten keskimoottoriveneiden paloista jotka ovat yleensä aiheutuneet kuitenkin lämmityslaitteista.

Ei alle 5-metrisellä veneellä veneillä avomerellä. Jos moottorini syttyisi palamaan, yrittäisin ensin sammuttaa sitä vanhalla sammutimella joka luultavasti vielä toimii ihan hyvin. Jos ei sammu, hyppään veteen ja uin rantaan. Miksi en voi itse päättää minkälaisen riskin otan?

• 11+8

Tuleekohan tästä jossain vaiheessa samanlainen sotku kuin aiemmasta kuviosta? JOS on totta, että on laillista myydä sammuttimia, joiden valmistusleima ei paljasta kuukautta vaan ainoastaan vuoden, niin kaiketi se sitten todella täytyy hyväksyä seuraavan vuoden veneilykauden, koska sitä ei voi vanhentuneeksikaan hyväksyä.

Ehkä seurauksena on oleva lainmuutos, jossa edellytetään sammuttimen olevan JOKO valmistettu TAI tarkastettu kuluvan kalenterivuoden aikana.

• Tarkastatko?

Sinäkin mieluummin katsastat vanhan sammuttimen kuin ostat uuden, vaikka annatkin ymmärtää toimivasi toisin.

Arvasinko oikein?

Tarkastettu sammutin veneessä on oikeasti ihan hyvä juttu. Minullakin on kolme, eikä mitään Motonet-halpissammuttimia. Lisäksi on kaikenlaista muuta turvavarustetta, joita ei ole mitään tarvittu, eikä toivottavasti koskaan tarvitakaan.

Takaan, ettei ole kiva sammutella tulipaloa avomerellä huonosti toimivalla tai heikkolaatuisella sammuttimella. Lasikuituvene palaa sytyttyään kuin soihtu. Ennen sitä on tyypillisesti muutama kymmenen sekuntia aikaa saada palo hallintaan.

• wwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Sammutinliike myi kirpputorilla motonetin tarkastettua sammutinta hinta 28e.... motonetissa 19,95e huom uusi, kahden veneilykauden sammutin

• myyntikampanja?
        wwwwwwwwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

Sammutinliike myi kirpputorilla motonetin tarkastettua sammutinta hinta 28e.... motonetissa 19,95e huom uusi, kahden veneilykauden sammutin

Entä sitten? Halvemmalla pääset, jos tarkistutat nykyisen sammuttimesi etkä osta taas uutta.

• Sammutintappi

"Päivää. Haluaisin ostaa kahden veneilykauden sammuttimen, jotta voisin näyttää sen avulla sammutinhuollolle, miten nokkela ole, ja samalla haluaisin hieman nöyryyttää heitä. Samalla säästän yhden euron, ja saan kaupan päälle oikein kunnolla letkua. Voisitteko ohjata minut sammutinhyllyn luo ja pidellä sammutinta. Haluaisin nimittäin varmistaa, että sen suulake on pehmeä ja luistavainen."

• minä käyn töissäkin
        Sammutintappi kirjoitti:

"Päivää. Haluaisin ostaa kahden veneilykauden sammuttimen, jotta voisin näyttää sen avulla sammutinhuollolle, miten nokkela ole, ja samalla haluaisin hieman nöyryyttää heitä. Samalla säästän yhden euron, ja saan kaupan päälle oikein kunnolla letkua. Voisitteko ohjata minut sammutinhyllyn luo ja pidellä sammutinta. Haluaisin nimittäin varmistaa, että sen suulake on pehmeä ja luistavainen."

"Päivää. Käytyin ruokatunnin tänne sammutinhuoltoon ajamalla klo 9-16 välillä. Haluaisin tarkastuttaa vuoden vanhan sammuttimen.

Voin käyttää huomennakin ruokatuntini ja ajella klo 9-16 sammutinhuoltoon hakemaan sen vanhan sammuttimen, joka ei ole nuortunut yhtään.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa motonetistä kainaloon uusi sammutin keväthankintojen yhteydessä, jonain iltana tai viikonloppuna, ja laittaa vanha sammutin autotalliin. Mutta näin säästin 11 euroa."

• helpommalla
        minä käyn töissäkin kirjoitti:

"Päivää. Käytyin ruokatunnin tänne sammutinhuoltoon ajamalla klo 9-16 välillä. Haluaisin tarkastuttaa vuoden vanhan sammuttimen.

Voin käyttää huomennakin ruokatuntini ja ajella klo 9-16 sammutinhuoltoon hakemaan sen vanhan sammuttimen, joka ei ole nuortunut yhtään.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa motonetistä kainaloon uusi sammutin keväthankintojen yhteydessä, jonain iltana tai viikonloppuna, ja laittaa vanha sammutin autotalliin. Mutta näin säästin 11 euroa."

Voihan sitä elämästä noinkin tehdä vaikeaa. Mikset käytä siihen viittä minuuttia keväällä kävelemällä veneeltä tarkastusautolle. Huonolla onnella voi mennä jopa 10 min käymällä toiseksi lähimmällä tarkastuspaikalla. Pari kertaa olen useamman vuosikymmenen aikana itse missannut sen tarkastuksen rannalla ja helposti on tarkastus silloin liikkeessä tehty odottaessa. Se liikekin on puolta lähempänä kuin lähin halpakauppa.

• Voin sammuttaa

Sinulla käy hyvä tuuri, jos veneesi syttyy minun ollessa veneineni lähellä.

Veneessäni on nimittäin monta isoa, kunnollista ja asianmukaisesti tarkastettua sammutinta, ei mitään Motonet-leluja.

• 10+7

Poijjaat voivat mennä sinne moponettiin ja ostaa niitä halpoja kahden kauden sammuttimia kaksin kappalein. Toisen voi viedä veneeseen ja toisen voi tyhjentää "hanuriinsa" että tämä jatkuva sonnan jauhanta sammuisi...

• .i.lopil,uiokl

Sulla on siis laakerittomat mämmiläntapit pyllyssäsi?

• vannasputkilo
        .i.lopil,uiokl kirjoitti:

Sulla on siis laakerittomat mämmiläntapit pyllyssäsi?

On henkilöitä joilla on tarvetta useammalle sammuttimelle, tarve täyttyy joka toinen vuosi kun astelee motonettiin, älkää te yhdensammuttimen tarvitsevat puuttuko järkevään taloudenhoitoon, käytte vaan rantapullolla ja keskustelette vaan vertaistenne tomppelien kanssa. Kommenteista huomaa ettei kaikki ole penaalin terävimpiä "kyniä" seuraava tomppeli tänne, kop kop ..

• Olet nolo
        vannasputkilo kirjoitti:

On henkilöitä joilla on tarvetta useammalle sammuttimelle, tarve täyttyy joka toinen vuosi kun astelee motonettiin, älkää te yhdensammuttimen tarvitsevat puuttuko järkevään taloudenhoitoon, käytte vaan rantapullolla ja keskustelette vaan vertaistenne tomppelien kanssa. Kommenteista huomaa ettei kaikki ole penaalin terävimpiä "kyniä" seuraava tomppeli tänne, kop kop ..

Ymmärrätköhän itse, miten nolo olet?

Sinun ei tarvitsisi tuntea alemmuutta sammutintarkastajaa kohtaan. Hyvää työtä hän tekee, eikä taatusti tee sitä siksi, että haluaisi nöyryyttää sinua.

Sammutin käännetään ylösalaisin ja sitä koputellaan siksi, ettei jauhe paakkuuntuisi sammuttimen pohjalle. Oletko koputellut uusia sammuttimiasi, kun et kuitenkaan tiedä, miten kauan ne ovat seisseet paikoillaan varastossa tai myymälässä?

Mitä mieltä muuten olet autojen katsastamisesta?

• vara vaimo
        Olet nolo kirjoitti:

Sinun ei tarvitsisi tuntea alemmuutta sammutintarkastajaa kohtaan. Hyvää työtä hän tekee, eikä taatusti tee sitä siksi, että haluaisi nöyryyttää sinua.

Sammutin käännetään ylösalaisin ja sitä koputellaan siksi, ettei jauhe paakkuuntuisi sammuttimen pohjalle. Oletko koputellut uusia sammuttimiasi, kun et kuitenkaan tiedä, miten kauan ne ovat seisseet paikoillaan varastossa tai myymälässä?

Katsastan autoni siellä mikä maksaa verot suomeen, vakuutukset on paloja varten ja kun on sammutin niin korvaukset tulee kiltisti ja tulee varmaan muutenkin.. laskin juuri että minulla on käytössä seitsemän sammutinta eri kohteissa, niitä en todellakaan kuljeta kop kop tilaisuuksiin... jos palaa , niin palakoon , minulle riittää että täyttää lain voimaisuuden , muutakin hommaa on kuin pelleillä sammuttimien kanssa, toisilla ei tunnu olevan muuta toimintaa... kuin kuljeskella sammutin kainalossa, taitaa olla petikaverinakin , posket yhtä punasina , voi helv.... on maailma mallissaa, ainoo miltä saa pyytämättä

• Money, money...
        Olet nolo kirjoitti:

Ei sammutintarkastaja halua nöyryyttää, hän halua vain rahastaa! Hän kyllä itsekin tajuaa kuinka turhaa työtä hän tekee, mutta raha vaimentaa omantunnon äänen...

• lakimääräistä
        Money, money... kirjoitti:

Ei sammutintarkastaja halua nöyryyttää, hän halua vain rahastaa! Hän kyllä itsekin tajuaa kuinka turhaa työtä hän tekee, mutta raha vaimentaa omantunnon äänen...

Ei se tarkastaja ole säätänyt sitä tarkastusta edellyttävää lakia. Miksi omatunto edes yrittäisi kolkutella?

• Näitä kirjoituksia lukiessa , tuntuu että moni on pistänyt sammuttimen letku suuhun ja vetänyt "soodan" päähänsä. Ei ole "kahden kauden" sammutinta veneilijöille myynnissä . Sammutin pitää tarkistuttaa joka vuosi ja tarkastaja laittaa tarkastusVUODEN ja KUUKAUDEN leimaan . Tietysti jos tarkistutat sammuttimen heinäkuussa 2014 , niin voit se kelpaa viranomaiselle kesäkuussa 2015 ,(eli kahtena kautena) . Veneen sammutin pitää tarkastaa vähintään 12 kk välein , ja se maksaa vain 7 -10 euroa kerta. Sammuttimessa on valmistusvuosi ja kuukausi stanssattu pulloon, MYÖS "halpissammuttimissa" (12 euroa Keskisellä) . En ole nähnyt vielä 2014 valmistettuja sammuttimia halpamyyntinä tänä vuonna. Tuoreimmat oli Honkkarissa valmistettu 8/2013 eli ne kelpaa heinäkuun loppuun asti 2014 ilman tarkastusta . Tämä sama tarkastussääntö pätee myös asuntovaunuihin ja autoihin ,vuoden välein tarkastus. Tammisaaressa sain sakon venetarkastuksessa toukokuussa 2013 . Sammutin oli tarkastettu 7/2012 ja merivartija väitti että se ei kelpaa kun ei ole tarkastettu 2013. Vein sakon Helsingissä poliisilaitokselle , jossa sakko kumottiin ANTEEKSIPYYNNÖIN .
      Sammuttimen voi tarkastaa 10 vuotta , jonka jälkeen se pitää koeponnistaa ja se maksaa 30 -50 euroa .(kannattaa ostaa uusi 9 vuoden kuluttua) Mutta tarkastus maksaa vain 7 - 10 euroa/vuosi , se on halpaa .
      Se mitä sammuttimen tarpeellisuuteen tulee , niin jokainen miettii itse , mutta se on laissa säädetty niin kuin esimerkiksi autojen talvirenkaat tai jarrut tai katsastus. Ei niitäkään tarvitse jos auto seisoo. Veneessä ei tarvita sammutinta Suomessa yleensä talvella tai jos se seisoo kotipihalla . Toivottavasti ei ole käyttöä merelläkään , mutta varusteissa se on pakollinen (rekisteröidyt moottoriveneet)

• ostakee ostakee

Kyllä motonetin sammutin on uutena voimassa kaksi veneilykautta, jos sen ostaa tuoreella esim 2014 leimalla, eli meneillään olevan ja seraavan vuoden joulukuun viimeiseen päivään, mutta ei senjälkeen käy enään veneeseen , eikä asuntovaunuun , kotona esim pannuhuoneessa ja tallissa useita vuosia, menkää motonettiin siellä on vain vuosiluku sammuttimessa, toisin on honkkarin ja bilteman sammuttimissa, mutta siksi juuri ostan aina motonetista

• Sahayrittäjä?

Mitä ajattelit näin kiireellä sammutella?

• viuvau viuvau

Vanha kannattaa leimata... karttaplotteri on turha väline , ennenkin riitti kartta, lämmitinkin on turha onhan makuupusseja, kaikukin on turha, eihän niitä ennenkään ollut, kaikki on turhaa, niin turhaa .. jääkaappikin on turhaa, kaljat voi laskea vanaveteen, rantapullokin on turr... no ei sentään.. kyllä kaksilapainen pitää riittää potkuriksi, talipoksi kipparikalle, sekstantti, tutkaheijastin harppi harppu harppuuna keksi... sammuttimen putsaus teräsharja, paloautomaalia, vannehopeeta.. raketit meinas unohtua, onhan näitä

• Advisor

Meepä huilimaan. Burnout on vaikea asia, yhteiskunnalle kallis romahdus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6385
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      651
      2679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1219
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1145
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      84
      1124
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1088
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      290
      1080
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      87
      1072
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70