24VDC sähkömoottori alijännitteellä?

mitähän käy?

Meneekö STAB 24 V DC /- 15 % 0,1A norm. 0,3A max -spekseillä varustettu sähkömoottori rikki, jos sitä kokeilee käyttää 12V:lla? Olisi suuri etu, jos kyseinen toimisi 12V:lla. Uskaltaako kokeilla? Onko edes mahdollista että se toimisi 12V:lla? Kyse ei ole auton laitteistoihin liittyvästä asiasta, kuten 12V:n jutuissa aina oletetaan.

17

3336

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusniksijokukin123

Tuohonhan toimii normaali diodi kondensaattori -yhdistelmä, jos et käytä sitä jatkuvasti, jolloin se diodi ja kondensaattori nostavat jännitettä, jolloin on riittävä jännite sitten siihen releeseen.

Ajovaloissa esim tuo ei taida toimia, kun niitä käytetään jatkuvasti, pitkät/lyhyet -tyyliin.

• joo´o

Nythän on niin että tasavirtamoottorissa kommutaattori tekee vaihtovirtaa (joku tulee varmasti avautumaan termeistä) jolloin resistiivisen vastuksen lisäksi tulee myös reaktanssi.

Eli sama suomeksi: Saman akselitehon tuottaminen puolella jännitteellä vaatii suuremman virran ja moottori palaa. Käytännössä voi olla että ei vain jaksa pyöriä ollenkaan

Eli jos siinä lukee kerran 0.3A max niin älä ylitä virta-arvoa niin moottori kyllä varmaan kestää, tai siis periaatteesa varmasti kestää, ainoa mikä vaikuttaa on se että mahdollinen tuuletin pyörii hitaammin ja näin ollen kuumeneminen on suurempaa.

Laitat 0.3A sulakkeen ni hyvä tulee, mutta mootori on teholtaan aika heikko verrattuna nimellisjännitteeseen

• opijaymmäräjo

Tässä puhuttiin jännitteen nostamisesta 12VDC -> 24VDC.

• ymmärräitse

Ei puhuttu.

• mitätyhmäinssivielä

Aloituskin sen sanoo että 24 tasavirran jutut toimimaan 12 tasavirralla..

• olikoongelmaa

Niin?

• se toimii hyvin

Minulla on ollut jo vuosia 24 voltin sähkömoottori alennusvaihteella auton takaikkunan nostimena 12 voltin sähköllä, nopeuskin on justiinsa sopiva, ja voimaa riittävästi.

• Kyllä toimii, tehoja vaan et saa siitä ulos kuin 30% mutta se ei ollutkaan kysymys.

Minulla on paljon 12VDC tuulettimia joita pyöritän 8-9VDC jännitteellä jotteivat pidä kovaa ääntä.

• ampere

Kuormasta riippuen käämien eristeet palaa puhki tai ei.

• Ei pala, akseli pysähtyy aikaisemmin ja se 0,1A (100mA) sulake palaa.
        Täällä on paljon noita pellehermanneja vailla mitään sähkökoulutusta.

• TomppaHeiVaa

Huoh. "inssit" vauhdissa. Pyörii vain normaalia hitaammin ja tehoja ei löydy. Olettaen että on kyse NORMAALISTA hiilillä varustetusta dc moottorista. Ja Diodikonkka hässäkkä EI nosta jännitettä puhtaalla tasavirralla. Jos kuormaa on liikaa tietenkin moottori voi kärähtää mutta silloin se kärähtäisi myös 24v systeemissä.

• ei toiminut...

Ei toiminut. Ei inahdakaan 12V:lla. 18V:llä toimii.

• 12+24

Mikä se 12V teholähde oli, ettei vaan jännite olisi notkahtanut?

• fghrettygh
        12+24 kirjoitti:

Mikä se 12V teholähde oli, ettei vaan jännite olisi notkahtanut?

Notkahti tai ei niin pitää saada toimimaan juuri kyseisellä virtalähteellä. Tulee osaksi systeemiä jossa on se virtalähde mikä siinä on. Eli seuraavaksi tulee kyseeseen, että pitää saada jännitettä nostettua siten, että tuo 24V moottori toimii.

Ja moottori on näistä: http://www.portescap.com/products/brush-dc-motor/26n58-48 suunnilleen tuo viimeinen.

• onnistuuko?

Saisko tällaisella: http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Step-Up-Converter-In-3-35V-Out-4-35V-Adjustable-LM2577/320817339304?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid=111000&algo=REC.RVI&ao=1&asc=20131017132637&meid=4854111022668235041&pid=100033&prg=20131017132637&rk=2&rkt=4&sd=261399571077 sen 12V nostettua vaadittavaksi 24V:ksi, kun ei se tosiaan 12V:lla liikahtanut.

• TomppaHeiJuu

Tai vaiha siihen toi 12v versio moottorista ?

• Sehän se...

Voishan sen jos löytäis jostain, varsinkin kohtuuhintaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe