Sellaiselle määrättiin, aluksi olin varma että tämä on huu-haa kurssi. Kolme kuukautta teoriaa, kolme kuukautta "orjatyötä" yhdeksällä eurolla päivä. Siinä kävi kuitenkin niin että koska olivat minuun tyytyväisiä niin ottivat minut täydellä palkkatuella vuodeksi hommiin.
Vuoden alussa laki muuttui niin että vaikka on täydellä palkkatuella niin se lasketaan kokonaisuudessaan työssäoloehtoon kun ansiosidonnaista päivärahaa lasketaan. Ennen se laskettiin vain puoliksi. Myös sen pituutta lyhennettiin, nyt riittää että on ollut 26 viikkoa töissä.
Kun syksyllä jään työttömäksi saan ansiosidonnaista ja asumustukea. Laskurien mukaan minulle jää vuokran, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen noin 150 euroa kuussa enemmän käteen kuin jos saisin toimeentulotukea. Lisäksi minulla on useampi tonni säästössä, usealla tonnilla ostettu kaikenlaista kivaa kotiin.
Hakekaan palkkatukitöihin, olette vähintään 26 viikkoa töissä. Saatte talouden kuntoon ja kun jäätte työttömäksi saatte ansiosidonnaista. Pitää itse yrittää eikä vain kotona ruikuttaa kovaa kohtaloaan!
Työkkärin kursseilla kannattaa mennä
25
204
Vastaukset
- fuckswag
"Laskurien mukaan minulle jää vuokran, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen noin 150 euroa kuussa enemmän käteen kuin jos saisin toimeentulotukea."
OHO, WAUDEWAU!!! AIKA HIENOO HEI!!!- Kyllä kannattaa
Lisäksi on monen tonnin säästöt eikä tarvitse fatasta rahaa ruinata.
- semmonen kurssi
Mä en mee, viimeksi kun kävin semmosen kurssin, eräs kurssilainen kysyi että mitä me täällä opiskellaan? Opettaja vastasi, että ei hän tiedä, ja lykkäs meille palapelit pöydälle ja sano et tehkääpä tuo.
Sitten me näyteltiin joku näytelmä ja ja sitten luetttiin iltasanomia. Koko päivä tuossa meni.
Ryli niin päiväkoti oloinen olo! No ainakin 15 henkilöä kaunisti tilastoja, että oli kursseilla.
Seuraavana päivänä kerooimme vitsejä. Sitten tehtiin kaikkee hullua, en edes muista. Yksi kurssilainen otti joka päivä pöydällään tunnin tirsat.- lutuset
Te ootte niin lutusia pikku sossupummeja.
- Mikä rotu
lutuset kirjoitti:
Te ootte niin lutusia pikku sossupummeja.
Olet itsekkin niiiiiiin lutuinen räyhräyhärrrrrrräyh räksyttäjä. Oletko minkä rotuinen? Veikkaisin kriffonia, kiinan palatsikoiraa tai kääpiöpinsseriä!
- Et ole ainoa
Itsellä oli ja on vähän vastaavanlainen tilanne kuin aloittajalla. Tässä on jo vuosia tahkottu samaa rataa. Pienestä työharjoittelusta ura urkeni vuosikausiksi. Rahallisia ongelmia ei ole ollut ja säännöllisin väliajoin on voinut ostaa kalliitakin ostoksia. Seuraavana on vuorossa koivuinen keittiönpöytä Iskusta. Pienellä liksalla on päästy yllättävän hyvään lopputulokseen. Auton on pystynyt pitämään mitä harvempi työtön pystyy ylläpitämään. Tämä vaatii kyllä optimaaliset olosuhteet, kaikilta ei onnistu. Eniten ihmetyttää ihmiset jotka puhuvat 9€ orjatöistä. En tiedä muista mutta minulla jäisi tulevaisuudessa siitä 180€ kaikki säästöön. Ihan kohtuu diili?
- "Orjatyöläinen"
Kuussa on 21,5 työpäivää joten säästöön jää joka kuukausi 193,5 euroa. Se on aivan ylimääräistä rahaa koska bussikortin joka tapauksessa ostan ja töissä syön omat eväät. Kotonakin pitää syödä!
- sama raha kiertää
"Orjatyöläinen" kirjoitti:
Kuussa on 21,5 työpäivää joten säästöön jää joka kuukausi 193,5 euroa. Se on aivan ylimääräistä rahaa koska bussikortin joka tapauksessa ostan ja töissä syön omat eväät. Kotonakin pitää syödä!
On juu monella kumma käsitys noista 9e:n orjatöistä. Olisivatkohan ne sitten onnellisempia kun työkkärirahat poistettaisiin, laitettaisiin heidän näihin "orjatöihin" ja kutsuttaisiin sitä sitten palkaksi?
- Armoton totuus
sama raha kiertää kirjoitti:
On juu monella kumma käsitys noista 9e:n orjatöistä. Olisivatkohan ne sitten onnellisempia kun työkkärirahat poistettaisiin, laitettaisiin heidän näihin "orjatöihin" ja kutsuttaisiin sitä sitten palkaksi?
No kun pitäisi saada sama raha tekemättä yhtään mitään. Mukavampaa se on kotona kaljaa kitata ja netissä riekkua kun olla ns. orjatöissä. Estoton juopottelu keskellä viikkoa on saavutettu etu eikä siitä tahdota luopua!
- että näin
Armoton totuus kirjoitti:
No kun pitäisi saada sama raha tekemättä yhtään mitään. Mukavampaa se on kotona kaljaa kitata ja netissä riekkua kun olla ns. orjatöissä. Estoton juopottelu keskellä viikkoa on saavutettu etu eikä siitä tahdota luopua!
No oishan se ny kauheeta, jos joutuisi jotain sen iltäpäiväoluensa eteen tekemään. Jotkut selvästikin kuvittelevat kaikkien avustusten tippuvan taivaista. Tai siis valtiolta, koska valtiohan kustantaa, valtiolla on rahaa ja sehän ei ihan heti lopu.Valtion rahat ovat ikuiset ja mihin se nyt loppuisi. Pitää sitten vaan huutaa lisää sossurahaa ja syljeksiä ihmisten päälle jotka nämä juopporemmit kustantaa. Kummaksi on tämä menny, anna anna, mulle mulle, heti heti. Mitään en tee, mutta avustusten pitäisi langeta kuin Manulle illallinen. Ja tälläkin palstalla oikein leuhkitaan sillä, ettei mitään tarkoitustakaan osallistua tälläiseen "paska yhteiskuntaan". Eikös tuollaiset voisi rajalle muiluttaa,kun niin kovasti ovat Suomihenkeä vastaan, kyllä se Siperia sitten opettaa.
- Tämä satavarma!
että näin kirjoitti:
No oishan se ny kauheeta, jos joutuisi jotain sen iltäpäiväoluensa eteen tekemään. Jotkut selvästikin kuvittelevat kaikkien avustusten tippuvan taivaista. Tai siis valtiolta, koska valtiohan kustantaa, valtiolla on rahaa ja sehän ei ihan heti lopu.Valtion rahat ovat ikuiset ja mihin se nyt loppuisi. Pitää sitten vaan huutaa lisää sossurahaa ja syljeksiä ihmisten päälle jotka nämä juopporemmit kustantaa. Kummaksi on tämä menny, anna anna, mulle mulle, heti heti. Mitään en tee, mutta avustusten pitäisi langeta kuin Manulle illallinen. Ja tälläkin palstalla oikein leuhkitaan sillä, ettei mitään tarkoitustakaan osallistua tälläiseen "paska yhteiskuntaan". Eikös tuollaiset voisi rajalle muiluttaa,kun niin kovasti ovat Suomihenkeä vastaan, kyllä se Siperia sitten opettaa.
Perkele, orjatöihin en mene!
- lässytiläälää
että näin kirjoitti:
Syljen sun urpojen näkemysten päälle! Ei kiinnosta osallistua yhteiskuntaan ORJANA.
- kiekkomaski
Sori en tee 1 € tuntiliksalla orjatöitä. Jos yrityksellä ei ole varaa palkata minua normaali liksalla töihin niin ei väkisin. Miksi valtion pitäisi kustantaa halpatyövoimaa kannattamattomille yritykselle tai viemään töisten ihmisten töitä korvaamalla heidät orjilla.
- Näin se vain on
Ethän sinä millään euron tunti tee sillä yhteiskunta maksaa vuokrasi, sähkösi, kotivakuutuksesi. Saat 480 euroa kuussa käyttörahaa ja siihen päälle vielä 193,5 euroa niin kuin tuolla oli laskettu.
Jos ei kelpaa niin karenssi, sitten toimeentulotukea alennetaan 20% ja sitten alennus on 40%. Sen jälkeen käteesi jää ruhtinaalliset 288 euroa kuussa. On aivan sinun valintasi elätkö sillä vai 673,5 eurolla.
Tietysti voit aina mennä töihin ja elättää itse itsesi. Miksi yhteiskunnan ylipäätään pitäisi elättää terveitä, työkykyisiä ihmisiä jotka eivät ole valmiita mitään takaisin antamaan, kerro kun olet niin viisas. - työnhaluja olis
Näin se vain on kirjoitti:
Ethän sinä millään euron tunti tee sillä yhteiskunta maksaa vuokrasi, sähkösi, kotivakuutuksesi. Saat 480 euroa kuussa käyttörahaa ja siihen päälle vielä 193,5 euroa niin kuin tuolla oli laskettu.
Jos ei kelpaa niin karenssi, sitten toimeentulotukea alennetaan 20% ja sitten alennus on 40%. Sen jälkeen käteesi jää ruhtinaalliset 288 euroa kuussa. On aivan sinun valintasi elätkö sillä vai 673,5 eurolla.
Tietysti voit aina mennä töihin ja elättää itse itsesi. Miksi yhteiskunnan ylipäätään pitäisi elättää terveitä, työkykyisiä ihmisiä jotka eivät ole valmiita mitään takaisin antamaan, kerro kun olet niin viisas.Töitä ainaskin mä tekisin mielelläni mutta kun ikää tällä mammalla liki 56 v niin kylläpä se työnhaku jotenkin tuntuu AINA tyssäävän kun kuulevat ikäni. Ja kaikenlaiset iän mukanaan tuomat krempat lisäksi ovat rajoittavina tekijöinä fyysiseen työhön.
- kiekkomaski
Tietysti voit aina mennä töihin ja elättää itse itsesi. Miksi yhteiskunnan ylipäätään pitäisi elättää terveitä, työkykyisiä ihmisiä jotka eivät ole valmiita mitään takaisin antamaan, kerro kun olet niin viisas.Voisin mennä töihin!? Otkö oikeasti ymmärrän että haluaisin mennä töihin, niinkuin suurin osa työttömistä. Ikävä kyllä ei niitä töitä tosta vaan löydy. Normaali päivätyö kelpaisi kyllä. Koulujakin olen käynyt läpi hyvillä papereilla, mutta kaikki työt käyvät.
Orjuus ei ole ratkaisu siihen että monilla ei ole työtä. Ihmiset tarvitsevat kokopäiväisiä töitä normaali liksoilla. Orjuus ei anna kuin halpatyövoimaa yrityksille ja terve järkikin sen sanoo. Niin ja yhteiskunnan velvollisuus on elättää myös terveet työttömät ja ymmärrettävästi meidän ei voi antaa kuolla nälkään. Kerroin kun olen niin viisas :)
- näinseon
"Työkkärin kursseilla kannattaa mennä "
Eiköhän noillekkin löytyne riittävästi vapaaehtosia menijöitä ?
Jos ei maksanevat toiset 9€ ja (vapaaehtosuus säilyy ?)- Näin se vain on
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa euroakaan sellaisille jotka eivät tahdo mitään sille antaa vastikkeeksi? En ymmärrä miksi kolmannen sektorin töihin eivät voi osallistua yhdeksällä eurolla päivä ja siihen päälle kaikki muut tuet. Onko niin että teillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia? Elämässä joutuu tekemään aika paljon asioita joita ei tahdo mutta ilmeisesti teitä se ei koske? Ei se kuule niin mene, tulette huomaamaan että laiskanpäivät ovat ohi!
- Kotimies
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa euroakaan sellaisille jotka eivät tahdo mitään sille antaa vastikkeeksi? En ymmärrä miksi kolmannen sektorin töihin eivät voi osallistua yhdeksällä eurolla päivä ja siihen päälle kaikki muut tuet. Onko niin että teillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia? Elämässä joutuu tekemään aika paljon asioita joita ei tahdo mutta ilmeisesti teitä se ei koske? Ei se kuule niin mene, tulette huomaamaan että laiskanpäivät ovat ohi!
Mä omasta puolestani kerton miksi en halua osallistua. Kun meiltä alettiin vähentämän väkeä, niin ilmoitin ensimmäisten joukossa (siis siinä joukossa oli monta muutakin) että otan mielelläni loparipaketin. Minun kohdalla syy oli, että on talon rakenaminen kesken, kolme pientä lasta kotona ja vaimolla työpaikka, jonka palkasta pystutään lyjentämään lainoja. Itse taloa rakentamalla säästimme yhden ammattimiehen vuosipalkan. Kun talo tuli sisätyövaiheeseen, jätettiin päivähoitopaikat pois ja säästyi kolmen lapsen hoitokulut ja alettiin saada kotihoidon tukea.
Vaikka työ etenee lasten kanssa nyt vähän hitaammin ja asutaan keskeneräisessä edelleen, niin elämän laatu on nyt hyvä. Työtä ja tekemistä riittää kotona enkä ole syrjäytymässä, alkoholisoitumassa, en tarvitse aktivoivla tukitoimia. Koen antaneeni yhteiskunnalle paljonkin, silä tarvitaanhan lapsia ja uutta rakennuskantaa, ja olen valmis palkkatöihin taas muutaman vuoden kuluttua, kun lapset kasvavat kouluikään.
- Tervettä itsekkyyttä
Kyllä kursseja kannattaa käydä, jos on vain mahdollisuus. Hyvin harva kurssinkäynyt todellisen työpaikan saa, vaikkei se ole mahdottomuuskaan, mutta kun käy sellaisia kursseja, joilta saa osaamista omanelämänsä pyörittämiseen, niin sehän on kaikki kotiin päin. Tästä rakentamiseen liittyvät kurssit ovat mitä mainioin esimerkki. Arvelkaapa miten paljon säästää, kun voi rakentaa vaikkapa oman talon, tai jotain muuta vastaavaa. Itseensä kannattaa panostaa ja se on taloudellisesti hyvinkin kannattavaa. Kokemuksesta kirjoittelen.
- kiekkomaski
Hei ihan oikeesti. Kyllä 99% työttömistä osaa pyörittää elämäänsä. Monella on vuosikymmeniä takana työelämässä, toisilla monen koulun hyvät paperit ja ovat muutenkin ihan järkevää sakkia. 1 euron tuntipalkalla ei rakenneta mitään omaa kotia ja ilmaistyövoimana oleminen ei ole mitään itseensä panostamista. Kokemuksesta kirjoittelen myöskin.
- wtwtwqt
orjatöihin ei kuulu työterveyshuolto eikä se työsuhde kartuta eläkettä ...
T:työkyvyttömyyseläkeläinen Minä olen ajankulukseni tehnyt parin kolmen kuukauden työharjoittelupätkiä. Mietin kiinnostavia paikkoja ja olen saanut mukavia kokemuksia. Ja silleen olen saanut pientä harrastusrahaa käyttööni.
- kiekkomaski
Niin sen 1 euron extraa tunnissa palkkaa miinus olet maksanut omat työmatkat ja taukojen safkat. Lisäksi et edes ole työllistynyt näistä työharjoittelupätkistä. Hienoa kun jaksat olla noin yber positiivinen orjana olosta :)
- Eikö kelpaa?
kiekkomaski kirjoitti:
Niin sen 1 euron extraa tunnissa palkkaa miinus olet maksanut omat työmatkat ja taukojen safkat. Lisäksi et edes ole työllistynyt näistä työharjoittelupätkistä. Hienoa kun jaksat olla noin yber positiivinen orjana olosta :)
Ei kai kukaan vain kotona käki joten se matkakortti on kuitenkin ostettava, Helsingissä se maksaa reilu 40 euroa kuussa. Samaa safkaa syöt mitä kotona eli otat omat evääsi. Mitään lisäkustannuksia ei siis tulee vaan saa lisää rahaa melkein parisataa euroa kuussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322275- 792168
- 951976
- 351775
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329