" Antti, - - - mitä minä olen lukenut raamattua niin pelastus on vapaaehtoinen eikä pakollinen "
Tuo siteeraus edustaa vaarallista roomalaiskatolista näkemystä. Luther nimesi pääteoksekseen väittelyä Erasmus Rotterdamilaista vastaan: Sidottu Ratkaisuvalta. Katolilaisethan opettivat, että ihmisellä on voima valita, mutta Luther havaitsi, että jokainen valitsisi irrallisuuden ja niinmuodoin se on Jumalan armoa, että hän vetää puoleensa. Me emme valitse Jeesusta, vaan Jeesus valitsee meidät.
Jeesus on ostanut kovalla hinnalla jokaisen ihmisen itselleen. Niinpä itsekullakin on velvollisuus omistautua Jeesukselle ja heittää syntinsä Hänen päälleen. Raamattu opettaa, että uudessa liitossa synti on juuri se, ettei oteta Jeesusta vastaan. Ihmisen saastaisuus sinänsä on jo sovitettu ristillä.
Ilm. 5:9
ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
Miksi sitten Herra ei kaikkia ja heti valitse pelastukseen, sitä emme tiedä, mutta varmaa on, että kaikilla olisi velvollisuus antautua Kristukselle, koskapa hän on ostanut koko ihmissuvun omakseen.
Joh. 6:44
Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Ap. t. 17:30
"Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen.
Room. 14:11 :
Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa".
Fil. 2:10 :
niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
antti
Kyllä - on pakko pelastua!
30
177
Vastaukset
JOS uskoontulossa olisi kyse vain jostain elämän lisäbonuksesta, ei olisi pakko tulla uskoon. Mutta nytpä on niin, että Jeesus omistaa meidät kaikki ja vaatimalla vaatii meitä tulemaan uskoon - tahtoo kadonneen omaisuutensa takaisin. Jeesus on värvännyt uskovat tiedottamaan ja toimimaan . . .
Luuk. 14:23
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
Kyllä Herra itse sitten erottelee ulos ne, jotka ovat mukana lompakolla tai näön vuoksi - eivät sydämestään. Täällä maan päällä on meidän helppo perustella toisellemme, miksi juuri minä olen jäännöskansaa, mutta jos jäämme Herran edessä sanattomiksi, emme ole jäännöskansaa . . .
Matt. 22:
10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Omasta vapaasta tahdostani en olisi Jeesuksen opetuslapsi, tämä on armoa.
Antti,
pakkopelastettuMielemme on sidottu - emme varsinkaan Jumalan suuntaan kykene valitsemaan kuin vain Jumalan armotahdosta. Niin kävi Paavalille, että oli pakko pelastua, kun Jumala niin oli päättänyt. Luther todistelee seikkaperäisesti sitä, että ihminen on kuin pelinappula, jota ohjaillaan / siirrellään. Vaikea on Jumalaa lähestyä, vaikea paetakin.
http://www.concordia.fi/luentoja/myotavaikuttaako.htm
http://weppipakki.com/sdg/articles/l-oltte.htm
https://www.google.fi/search?q=sidottu ratkaisuvalta&rlz=1C1AVNC_enFI569FI571&oq=sidottu ratkaisuvalta&aqs=chrome..69i57j0.5839j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8
anttiSIRKKA-IITAKIN eräässä tuoreessa aloituksessa toteaa:
"Jokainen joka ei ota sovitusta vastaan Kristuksessa, joutuu heitettäväksi helvetin tuleen ja kärsii sen rangaistuksen, mitä hänen tekonsa edellyttää. Siis TEKOJENSA MUKAAN ja sitten tulee LOPPU!"
( http://keskustelu.suomi24.fi/node/12017950 )
Paljon aikaisemmin jossain viestissä Sirkka muistaakseni totesi helvetin kestävän vain silmänräpäyksen, mutta kyllä siellä tosiaan Sanan mukaan maksetaan omista teoista rankasti. Siellä kirotaan niitä, jotka vähättelivät Jumalan oikeudenmukaista rangaistusta.
Olen vain vähän tehnyt pahaa, joku kenties päättelee. Mutta me itse näemme vain pienen osan virheistämme ja laiminlyönneistämme.
Ps. 90:12 Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että me saisimme viisaan sydämen.
antti- Sirkka-Iita.
Juu Antti! Olenkohan ehkä joskus viitannut tähän raamatunpaikkaan?
PSALMI 30, (jae 6.)
6 "Sillä silmänräpäyksen kestää hänen vihansa, eliniän hänen armonsa ehtoolla on itku vieraana, mutta aamulla ilo."
- Pakko julistaa?
1. Kor. 9:16
Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista; minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!
Sydän, oma, pakottakoon eikä niskaan hengittävä laki - haloo, lukekaapas . .
2. Kor. 9:7
Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
2. Kor. 5
12 Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä sydämessä on.
13 Sillä jos me olemme olleet suunniltamme, niin olemme olleet Jumalan tähden; jos taas maltamme mielemme, teemme sen teidän tähtenne.
14 Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
Mitä me kuolemattomuudesta kinastelemaan, sillä k a i k k i uskovatkin ovat itsessään jo kuolleita. vain Kristuksella / Kristuksessa on kuolemattomuus. Liekö ollenkaan pahitteeksi että meillä olisi kuin 'pakkomielle' evankelioida. - nii mut . .
Nii mut . . mitenkäs kukaan voi pelastua kun te keskitytte kuolemattomuudesta ja he.lvetistä jänkäämään. Silläkö lukijat pelastuu, että saavat tietää ihmisen kerran kuolevan ja sitten on valittavana ei mitään taikka ikuinen elämä maan päällä.
Mahtaako monikaan haluta täällä ainaisesti elellä vaikka sairaudet ja onnettomuudet olis poissa. Melko vaivalloista on kasviksista sapuskaa keitellä paistella ja jos paratiisissa ei nukuta niin yölläkin tulee nälkä ja jano.
Vai onko siellä suut ommeltu kiini, eikä puhuakaan tarvitse kun osataan lukea muiden ajatukset.
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
nii mutTämä usko omaan-kuolemattomuuteen on Raamatun suurin kompastuskivi.
Raamattu itse sanoo, että mitään iankaikkisata elämää ei ole kuin Jumalan vanhusrkaudessa. Se on tosiasiassa Raamatun yksi sanoman sisällöstä jonka niin monet eksyneet kieltävät. He menevät niin sanoakseni Aadamin linjalle ..että heillä kyllä on jo kuolemattomuus itsessään .. mutta se ei ole totta vaan Jumlan vastustajan valhe . Kun Jumalan vastustaja sanoi ihmiselle että "Ei, ette kuole" on se totta vain jos ihminen eläisi täydellisyydessä - mutta koska täydellisyys on Jumalan - ei ihmiselle ollut minkäänlaista mahdollisuutta iankaikkiseen elämään erossa Jumalasta - iankaikkista elämää ei saa vain tiedolla hyvästä ja pahasta.
Pelkkä tieto hyvästä ja pahasta ei koskaan anna iankaikkista elämää kenellekään - vaan vain "elämä oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa" - siis Jumalan tahdossa.
Kukaan ei koskaan voi valita muuta iankaikkista elämää kuin sen joka on Jumalalta - sillä mitään muuta iankaikkista elämää ei ole olemassakaan.
Jos ihminen siis valitsee ja anee toivonsa omaan kuolemattomuuteensa - koska olevansa "Jumalan kuva" ja siksi kuolematon ihan omaasta takaa. Se ei ole muuta kuin itse petosta ..suurta itsepetosta.. ilman minkäälaista todellisuus pohjaa. Kukaan ei voi olla kuolematon ilman siihen tarvittavia edellytyksiä ja ne voi saada vain kun Jumala on läsnä ihmisen elämässä ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Tämä usko omaan-kuolemattomuuteen on Raamatun suurin kompastuskivi.
Raamattu itse sanoo, että mitään iankaikkisata elämää ei ole kuin Jumalan vanhusrkaudessa. Se on tosiasiassa Raamatun yksi sanoman sisällöstä jonka niin monet eksyneet kieltävät. He menevät niin sanoakseni Aadamin linjalle ..että heillä kyllä on jo kuolemattomuus itsessään .. mutta se ei ole totta vaan Jumlan vastustajan valhe . Kun Jumalan vastustaja sanoi ihmiselle että "Ei, ette kuole" on se totta vain jos ihminen eläisi täydellisyydessä - mutta koska täydellisyys on Jumalan - ei ihmiselle ollut minkäänlaista mahdollisuutta iankaikkiseen elämään erossa Jumalasta - iankaikkista elämää ei saa vain tiedolla hyvästä ja pahasta.
Pelkkä tieto hyvästä ja pahasta ei koskaan anna iankaikkista elämää kenellekään - vaan vain "elämä oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa" - siis Jumalan tahdossa.
Kukaan ei koskaan voi valita muuta iankaikkista elämää kuin sen joka on Jumalalta - sillä mitään muuta iankaikkista elämää ei ole olemassakaan.
Jos ihminen siis valitsee ja anee toivonsa omaan kuolemattomuuteensa - koska olevansa "Jumalan kuva" ja siksi kuolematon ihan omaasta takaa. Se ei ole muuta kuin itse petosta ..suurta itsepetosta.. ilman minkäälaista todellisuus pohjaa. Kukaan ei voi olla kuolematon ilman siihen tarvittavia edellytyksiä ja ne voi saada vain kun Jumala on läsnä ihmisen elämässä ..
alexalex.kasi:
[][] Tämä usko omaan-kuolemattomuuteen on Raamatun suurin kompastuskivi. [][]
Pitemmittä puheitta kommentoin ja perustelen alexin olevan väärässä.
Jos se on kompastuskivi, niin sitten sinun, alex. Sillä Raamattu ei sellaiseen kompastu, vaan Raamatun mukaan kaikkien on kuoltava omalle itselleen! Uskovat tietyllä tavalla ja uskosta osattomat toisella tavalla, mutta kuoleman omia ovat kaikki omat itset. Jeesus ruhjoo tai murskaa jokaisen ihmisen oman minän kuoliaaksi. Jeesus on kompastuskivi, ei sinun kuolemattomuusoppisi.
Matt. 21:44
Joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, ja jonka päälle tämä kivi kaatuu, sen se murskaa."
Mark. 9:49 :
Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava.
Room. 9:33 :
niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".
antti
Mamma mia - aivan väärin Antilta.
Suorastaan hakometsästä nuo jutut - ja jälleen kerran Antti parka osoitti että ei ymmärrä Raamatusta sen oleellista sanomaa koska Antti kieltää >Raamatun opetukset< iankaikkisesta elämästä.
Raamatun opetus on selvääkin selvempi.
Ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus - ja se ON SEURAUS Jumalan täydellisyydestä - Jumala On täydellinen kaikissa teoissaan ja ajatuksissaan ja SIKSI .. Jumala On kuolematon.
Tämä on asia jonka Antti kieltää - Antti ei usko että iankaikkiseen elämään tarvitään sitä täydellisyyttä jonka me sanomme kuuluvan Jumalan ominaisuuksiin.
Ja koska täydellisyyttä ei ole kuin yhtä - koska kaikki täydellisyys on YHTÄ ja samaa - me tiedämme että Jumaluuskin On YKSI ja että se yksi on täydellisyys ..
Se oli Jeesuksessa kauan sitten hänen kulkiessaan maan päällä, sama Jumaluus jossa on iankaikkinen elämä. Jumaluuteen (se on Jumalan ominaisuuksiin) kuuluu esimerkiksi täydellinen oikeudenmukaisuus josta rakkaus on osa- ilman rakkautta ei oikeudenmukaisuus ole täydellistä, täydellinen vapaus valita miten elää - joko Jumalan yhteydessä tai jossain muualla - mutta iankaikkista elämää on vain elettäessä Jumalan yhteydessä. Jeesus teki aina sitä mikä on oikein - hän valitsi sen itse vapaaehtoisesti - mikää muu ei olisi edes mahdollista.
Ihminen ei ole kuolematon koska ihmisessä ei ole sitä Jumalan täydellisyyttä jossa elämä säilyy - siis jossa on kuolemattomuus. Raamattu kertoo kuinka ihminen Adam valitsi Jumalan ja ihmisen viisauden välillä - ja uskoi valheeseen omasta uolemattomuudestaan - joka ei sitten luonnollisesti toteutunutkaan.
Raamatun Jumala ei pakota ketään iankaikkiseen elämään - se on aivan väärä usko jos joku sellaista uskoo. Se ei edes olisi mahdollista - sillä missään muualla ei ole iankaikkista elämää kuin Jumalan yhteydessä Jumalan täydellisyydessä ja siellä vallitsee täysi vapaus. .
Että esimerkiksi Antti uskoo ja uskottelee muillekin että ihmisellä olisi kuolematon "sielu" on harha-oppi jossa ei ole totuutta. Ihminen voi saada iankaikkisen elämän vain jos seuraa Jeesusta joka on aikanansa näyttävä meille sen jolla ainoastaan on kuolemattomuus, siis Jumalan.
Mitään pakko-kuolemattomuutta ei ole Raamatussa.
Mitä Raamattu kertoo iankaikkisesta Jumalasta? ja siis iankaikkisesta elämästä.
Jumala on yksinkertaisesti täydellinen kaikissa teoissaan ja täysin vapaa kaikesta sellaisesta mikä orjuuttaa . Jumalassa ei ole mitään orjuuttavaa vaan täydellinen vapaus ja jos tajuamme että sekin on osa ja siis kuuluu iankaikkiseen elämään emme koskaan voi sanoa että Jumala orjuuttaisi ketään.
Ihminen saa JÄLLEEN valita - joko oman tiensä - ja uskoa omaan kuolemattomuuteensa kuin Aadam tai valita Jeesuksen johdatuksen Jumalan yhteyteen ja siten iankaikkiseen elämään.
Minä valitsen ja panen kaiken toivoni Jumalaan ja Jumalan Pojan ohjaukseen. Sillä minä uskon ja ymmärrän että vain Jumalan vanhurskaudessa elävillä on iankaikkinen elämä.. ei muilla - tämä on fakta - ja siihen elämään Jumalan Poika on meitä viemässä ja opettamassa ..
Heitä jo Antti pois nuo oma-kuolemattomuus harhat - niissä ei ole iankaikkista elämää.
alex
alex- Kerro kerro Antti
"Jeesus on ostanut kovalla hinnalla jokaisen ihmisen itselleen. Niinpä itsekullakin on velvollisuus omistautua Jeesukselle ja heittää syntinsä Hänen päälleen. Raamattu opettaa, että uudessa liitossa synti on juuri se, ettei oteta Jeesusta vastaan. Ihmisen saastaisuus sinänsä on jo sovitettu ristillä. "
Älä luikertele Antti, vaan kerro mikä se kova hinta on ?
Oliko se Jeesuksen kärsimys ristillä?
Vai oliko se Jeesuksen kärsimys ja kuolema ristillä?
Raamattu sanoo:
Jeesus kärsi, kuoli (jätti henkensä Jumlaan käsiin niinkuin kaikki muutkin jotka kuolevat) ja haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista kolmantena päivänä.
Uskotko Raamatun sanaan vai uskotko siihen että Jeesus ei kuollutkaan vaan meni jo ennen ylösnousemustaan jonnekin? Esimerkiksi saarnaamaan vankeudessa oleville hengille - jotka olivat olleet sitten Nooan päiivien odottamassa tuomiotaan.- die ersten und die
Olette raamattunne lukeneet.
Veikkaan että iäisyyksiin vatvomista opuksesta piisaa.
Niin sotkuinen ja ajastaan kauas jäänyt teos on.
Lukekaapa Kari Enqvistin Uskomaton matka uskovien maailmaan.
Kirjoittaja ei kiihkoile, kertoopahan vain tieteellisen näkökannan uskontoihin. alex.kasi uhoaa kuin vastarannan kiiski tai lohi alajuoksulla:
[][] Raamatun Jumala ei pakota ketään iankaikkiseen elämään - se on aivan väärä usko jos joku sellaista uskoo. [][]
Mutta alexinkin usko tarvitsee sen, että Isä vetää Jeesuksen tykö, niinkuin Jeesus toteaa. Jeesus myös sanoo, ettemme valinneet häntä vaan hän valitsi meidät. Joksikin aikaa voi paeta Jumalaa, mutta hän saa kiinni, kadonnut eli kuollut herää eli löytyy.
Luuk. 19:
1 Ja hän tuli Jerikon kaupunkiin ja kulki sen läpi.
2 Ja katso, siellä oli mies, nimeltä Sakkeus; ja hän oli publikaanien päämies ja oli rikas.
3 Ja hän koetti saada nähdä Jeesusta, kuka hän oli, mutta ei voinut kansalta, kun oli varreltansa vähäinen.
4 Niin hän juoksi edelle ja nousi metsäviikunapuuhun nähdäkseen hänet, sillä Jeesus oli kulkeva siitä ohitse.
5 Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: "Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi".
6 Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan.
7 Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: "Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan".
Nimim. Kerro Antti Kerro kysyy kiihkeän uteliaana:
[][] Älä luikertele Antti, vaan kerro mikä se kova hinta on ?
Vai oliko se Jeesuksen kärsimys ja kuolema ristillä? [][]
Kerron mieluusti. Minun näkökulmastani kovinta hinnassa oli se, että hän vihamiehiään osti omakseen, rakkaikseen, työtovereikseen, kaikin puolin ylöäs nostettavikseen.
Kova oli hinta siksikin, että Jumala tuli ja otti orjan muodon, palvellen vihollisiaan, voittaakseen heidät surkimukset omakseen - emme ole mitään aarteita. Niin kova kuin olla voi, oli hinta, sillä Kristus antoi kaikkensa itsestään ja kaiken mitä taivaassa on, lahjaksi uskottomille. Vain koska ilman mitään syytä rakasti. Jeesus yllyttää käyttämään hyväksemme kaikkea taivaan tavaraa.
Hän sanoo:
Luuk 15:31 Niin hän sanoi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun tykönäni,
ja kaikki, mikä on minun omaani, on sinun.
anttiAnttiVKantola kirjoitti:
alex.kasi uhoaa kuin vastarannan kiiski tai lohi alajuoksulla:
[][] Raamatun Jumala ei pakota ketään iankaikkiseen elämään - se on aivan väärä usko jos joku sellaista uskoo. [][]
Mutta alexinkin usko tarvitsee sen, että Isä vetää Jeesuksen tykö, niinkuin Jeesus toteaa. Jeesus myös sanoo, ettemme valinneet häntä vaan hän valitsi meidät. Joksikin aikaa voi paeta Jumalaa, mutta hän saa kiinni, kadonnut eli kuollut herää eli löytyy.
Luuk. 19:
1 Ja hän tuli Jerikon kaupunkiin ja kulki sen läpi.
2 Ja katso, siellä oli mies, nimeltä Sakkeus; ja hän oli publikaanien päämies ja oli rikas.
3 Ja hän koetti saada nähdä Jeesusta, kuka hän oli, mutta ei voinut kansalta, kun oli varreltansa vähäinen.
4 Niin hän juoksi edelle ja nousi metsäviikunapuuhun nähdäkseen hänet, sillä Jeesus oli kulkeva siitä ohitse.
5 Ja tultuaan sille paikalle Jeesus katsahti ylös ja sanoi hänelle: "Sakkeus, tule nopeasti alas, sillä tänään minun pitää oleman sinun huoneessasi".
6 Ja hän tuli nopeasti alas ja otti hänet iloiten vastaan.
7 Ja sen nähdessään kaikki nurisivat sanoen: "Syntisen miehen luokse hän meni majailemaan".
Nimim. Kerro Antti Kerro kysyy kiihkeän uteliaana:
[][] Älä luikertele Antti, vaan kerro mikä se kova hinta on ?
Vai oliko se Jeesuksen kärsimys ja kuolema ristillä? [][]
Kerron mieluusti. Minun näkökulmastani kovinta hinnassa oli se, että hän vihamiehiään osti omakseen, rakkaikseen, työtovereikseen, kaikin puolin ylöäs nostettavikseen.
Kova oli hinta siksikin, että Jumala tuli ja otti orjan muodon, palvellen vihollisiaan, voittaakseen heidät surkimukset omakseen - emme ole mitään aarteita. Niin kova kuin olla voi, oli hinta, sillä Kristus antoi kaikkensa itsestään ja kaiken mitä taivaassa on, lahjaksi uskottomille. Vain koska ilman mitään syytä rakasti. Jeesus yllyttää käyttämään hyväksemme kaikkea taivaan tavaraa.
Hän sanoo:
Luuk 15:31 Niin hän sanoi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun tykönäni,
ja kaikki, mikä on minun omaani, on sinun.
anttiKuule Antti - ei kukaan voi saada iankaikkista elämää vasten omaa tahtoaan.- ja se joka ei tahdo elämä kuolee. Niin yksinkertaista se on.
Ja Jeesus KUOLI - SE on suurin mitä kukaan voi antaa. Antaa elämänsä toisten puolesta.
Joh. 15:13
Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
Kun sinä Antti selität ja selität ja selität ..? Mikset lue Raamattua sellaísena kin se on kirjoitettu? Eihän sitä tarvitse edes selittää ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Kuule Antti - ei kukaan voi saada iankaikkista elämää vasten omaa tahtoaan.- ja se joka ei tahdo elämä kuolee. Niin yksinkertaista se on.
Ja Jeesus KUOLI - SE on suurin mitä kukaan voi antaa. Antaa elämänsä toisten puolesta.
Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
Kun sinä Antti selität ja selität ja selität ..? Mikset lue Raamattua sellaísena kin se on kirjoitettu? Eihän sitä tarvitse edes selittää ..
alexMILLOIN SINUSTA, ALEX.KASI, ON TULLUT ROOMALAISKATOLINEN ?
[][] Kuule Antti - ei kukaan voi saada iankaikkista elämää vasten omaa tahtoaan.- ja se joka ei tahdo elämä kuolee. Niin yksinkertaista se on. [][] -a8-
Alex, vain katolilaiset opettavat niinkuin sinä. Eivät tietääkseni adventistitkaan. Jokainen protestantti joutuu kuolettamaan oman tahtonsa, kun vastaa kyllä Jeesukselle ja alkaa hänen orjakseen. Ihminen on joko synnin orja tai Jeesuksen orja - sanoo Raamattu - ja se on armoa, että saa vastatuksi Kristukselle "kyllä". Mitään ansioita siitä ok-sanasta ei tule omalle itselle elikkä siis ns. lihalle. Tämä oli alkukaneetti ja nyt asiaan . . .
[][] Ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus - ja se ON SEURAUS Jumalan täydellisyydestä - Jumala On täydellinen kaikissa teoissaan ja ajatuksissaan ja SIKSI .. Jumala On kuolematon.
Tämä on asia jonka Antti kieltää - Antti ei usko että iankaikkiseen elämään tarvitaan sitä täydellisyyttä jonka me sanomme kuuluvan Jumalan ominaisuuksiin. [][] -alex8-
Hassu soppa, alex, tuo teologiasi ja mua koskeva väittämäsi - ei päätä, ei häntää. Mutta iankaikkiseen elämään ei tarvita muuta kuin että Kristus kirkastaa meidät taivaallisiksi, niinkuin Isä kirkasti Hänet. Kuolemattomuus-sanasi on hämäävää. Ajan rajan tuolla puolen on katoamattomuus ja täällä on katoavaisuus. Kun täällä koi syö ja ruoste raiskaa niin sielläpä on kaikki pysyvää. Harppu ei hajoa. Katoamattomuudesta tämä katoavakin luotiin kerran.
Katoamattomuuden puolelta annetaan sielu syntyvään ihmiseen, ei eläimiin.
Eläimen "sielu on sen veressä" - apinoilla on vain psyyke, ei henkee, ei sieluu.
Jumalan kuolemattomuudesta sanoisin, että et voi häntä kahlita - hän kykenee myös kuolemaan tarvittaessa. Alex ei voi rajoittaa Jumalaa kuolemattomaksikaan. JHVH voi jopa pitkittää rauhanaikaa tuhanneksi vuodeksi ja se se ihmettä on.
antti- Alex hoi, heräileppä
alex.kasi kirjoitti:
Kuule Antti - ei kukaan voi saada iankaikkista elämää vasten omaa tahtoaan.- ja se joka ei tahdo elämä kuolee. Niin yksinkertaista se on.
alex¨¨¨ - SE on suurin mitä kukaan voi antaa. Antaa elämänsä toisten puolesta ¨¨¨
a-lex . . eiköhän suurinta ole se että olet ja elät perheesi kanssa. Perheesi puolesta kuolleena et niin merkittävä olisi. Sitäpaitsi useasti olisi helpompi kuolla aarteensa tai aatteensapuolesta ja saada kunniaa - kuin elää sen kanssa. Eikös?
Minun mielestän Jeesuksen suuruus on siinä, että hän vihamiestensä, tappajiensa pelastamiseksi uhrasi elämänsä. Moni syöksyy surman suuhun ystävän tai aatteen edestä riemuiten, mutta Jeesus tahtoi armahtaa vainoojiaan, kuten esim. Saulus Tarsolaista, itse pääpirua aikanaan, ellei SSaatanaa lasketa.
En oikein tiedä . . ystävänsä puolesta voi antaa henkensä velvollisuudentunnostakin ja kun laki vaatii puolustamaan.
Rakkautta siihen ei välttämättä tarvita eikä hyvyyttä edes.
Mutta että viholliskaartin puolesta. Niiden edestä jotka vaanivat henkeäsi ja rakkaittesi henkeä! Siinä ei ole järkeä eikä lakia mutta rakkautta senkin edestä. Alex hoi, heräileppä kirjoitti:
¨¨¨ - SE on suurin mitä kukaan voi antaa. Antaa elämänsä toisten puolesta ¨¨¨
a-lex . . eiköhän suurinta ole se että olet ja elät perheesi kanssa. Perheesi puolesta kuolleena et niin merkittävä olisi. Sitäpaitsi useasti olisi helpompi kuolla aarteensa tai aatteensapuolesta ja saada kunniaa - kuin elää sen kanssa. Eikös?
Minun mielestän Jeesuksen suuruus on siinä, että hän vihamiestensä, tappajiensa pelastamiseksi uhrasi elämänsä. Moni syöksyy surman suuhun ystävän tai aatteen edestä riemuiten, mutta Jeesus tahtoi armahtaa vainoojiaan, kuten esim. Saulus Tarsolaista, itse pääpirua aikanaan, ellei SSaatanaa lasketa.
En oikein tiedä . . ystävänsä puolesta voi antaa henkensä velvollisuudentunnostakin ja kun laki vaatii puolustamaan.
Rakkautta siihen ei välttämättä tarvita eikä hyvyyttä edes.
Mutta että viholliskaartin puolesta. Niiden edestä jotka vaanivat henkeäsi ja rakkaittesi henkeä! Siinä ei ole järkeä eikä lakia mutta rakkautta senkin edestä.Sinun mielestäsi? on niin ja on näin.. :) Voi hyvä ystävä, nyt olet ehkä jonkun lahkon jäsen jossa vain mutkistetaan ihan selviä asioita, koska ei haluta nähdä sitä yksinkertaista asiaa, että ihminen valitsee ottaako vastaan armon tai ei. Älä syytä ketään toista jos ei armo kelpaa sinulle.
Totuus on että Jumala kutsuu meitä ,mutta me voimme Aadamin tavoin valita - juuri siitä on aina kyse .. ihmisen mahdollisuudesta valita iankaikkinen elämä tai iankaikkinen kuolema.
Ok - ihminen on syntinen - se on varma - jokainen meistä, mutta siitä ei olekaan nyt kysymys, kyse on siitä rakastammeko syntiämme vai tunnistammeko syntisyytemme, rakastammeko tätä maailmaa vai Jumalan valtakuntaa, ihminen joko rakastaa pahuuttaan tai ei rakasta - se näkyy hänen hedelmistään.
Jokainen ihminen voi langeta, mutta kun Jumalan lapsi tekee syntiä se häiritsee häntä, koska hän ei iloitse tai nauti synnistään. Me kadumme sydämmessämme kaikkea tekemäämme pahaa, me olemme on tässä maailmassa jossa meitä niin helposti viedään eroon siitä mikä on oikein ja hyvää ja me tiedämme sen - koska me olemme oppineet eron hyvän ja pahan välillä jo paratiisissa. Mutta ei tieto riitä iankaikkiseen elämään - iankaikkinen elämä tulee mahdolliseksi vasta kun ihminen on vapaa synnistään - ei ennen.
Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme ja avasi tien iankaikkiseen elämään - mutta ihmisen täytyy yhä valita joko kulkea sitä tietä tai sitten jatkaa kulkemistaan omilla teillään.
Esimerkiksi se, että ollaan hurmoksen vallassa jossain kokouksessa ei todista mitään tässä asiassa, se ei kelpaa todistukseksi muusta, kuin että ihmisnen on tunteittensa vietävänä - se ei ole rakkautta Jumalaan, vaan pelon (tosin ei Jumalan pelon) sanelemaa touhuamista.
Kun eksynyt ihminen ei osaa valita keneen panee toivonsa, alkaa hän selittämään ties mitä.
Joh. 15:13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
Jeesus itse joka antoi henkensä meidän puolestamme sanoi nuo totuuden sanat, joita teidän näköjään on niin vaikea hyväksyä koska te kieltäydytte ymmärtämästä ja siis näkemästä kuoleman lopullisuutta ja sitä että vain Jumalassa on iankaikkinen elämä yleensäkään mahdollista.
Se on ihan kummallista kuinka kaikki nämä harhat aina palaavat takisin sanoihin "Ei ette te kuole".. kun omaan kuolemattomuuteensa uskova ihminen alkaa selittämään asioita itselleen sopivaksi.
Totuus on että kuolemassa ihminen menettää kaiken - rakkaimpansa ja myös oman elämänsä, kuolema on loppu ja vain Jumala voi herättää kuolleen takaisin elämään ja Jumala tekee sen lupauksensa mukaan, sillä Jumala on LUOTETTAVA KAIKESSA.
Siis VALITSE sinäkin elämä Jeesuksessa, Jumalan Pojassa, joka antoi henkensä puolestasi .. kuoli sinunkin syntiesi tähden .. Älä anna tämän maailman pettää itseäsi että et voisi itse valita - sillä se on päin vastoin niin että jokaisen meistä täytyy valita itse - joko armon tie totuuteen- tai sitten joku muu oma tie kuolemaan ... ei mihinkään ikuiseen hel'vetin piinaan vaan lopulliseen elämämme tuhoutumiseen jonka jälkeen jopa muisto meistä unohtuu ..
Siis valitse Jumala on pannut eteesi valinnan paikan ..
5. Moos. 30:19
Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
alex
"Katolilaisethan opettivat, että ihmisellä on voima valita, mutta Luther havaitsi, että jokainen valitsisi irrallisuuden ja niinmuodoin se on Jumalan armoa, että hän vetää puoleensa. Me emme valitse Jeesusta, vaan Jeesus valitsee meidät. "
Ei ole näin, kyllä Ihmisellä on yhä mahdollisuus valita, aivan samalla tavalla kuin kerran paratiisissa. Eivätkä Jumalan lapset valitse irrallisuutta vaan "armon tien", ihminen voi ottaa vastaan tai kieltäytyä armosta ja siitä opetuksesta joka tulee esiin Raamatussa.- Tuomas Avitanialaine
Miten kävi niille, jotka syntyivät ja kuolivat ennen kun tieto Jeesuksen avaamista taivaista saavutti heidät? Entä ne jotka elivät Australiassa tai Uudella mantereella?
He kun eivät oikein helvettiinkään kuuluisi, taivas taas olisi outo paikka merkillisine tapoineen.
Onko olemassa jokin välitila? Mormonithan etsivät kaikki kuolleet ja kuopatut.
Ovatko he oikeassa? - Paavalin oli pakko
** Ihmisellä on yhä mahdollisuus valita, aivan samalla tavalla kuin kerran paratiisissa ** kirj. malson
Jos sinä malson olisit ihan oikeesti kohdannut Jeesuksen niin tietäisit, ettei kukaan omasta voimastaan vaikka halu olisikin - - voi antautua Jeesukselle. Liha ei voi alistua, toteaa Uusi Testamenttikin. Paavali sanoo, että tahto minulla kyllä olisi, muttei voimaa. Meillä on radiovastaanotin taivaan kanssa, mutta itse emme taivaskanavalle kykene säätämään. Herra itse virittää meidät.
Ei se armoa olisikaan, jos ihminen voisi päättää milloin ja miten arvokkaasti ja millä hinnalla hän vastaa myöntävästi Jumalan kutsuun. Jeesuksen kertomuksessa hääjuhla-asutkin olivat kutsujan hommaamia. "Pakottakaa heitä tulemaan", samaisessa kertomukseni, muistaakseni samassa, sanotaan. Olen yllättynyt ,luulin ettei tuota katolilaista hapatusta vapaasta ratkaisuvallasta enää suomessa olisikaan viljeltynä. Yhteys Jumalan kanssa on armoa, ei omaa ansiotamme, ei vahvan päättäväisyyden ansiota, ei lujan tahdon. Heikot ennemmin Herra tavoittaa kuin vahvat.
P a a v a l i oli vanva kenties vahvin niin että Kristuksen täytyi tämä pahin vastustajansa kovin rajusti pakottaa seuraajakseen. Itse asiassa Paavalille ei jäänyt vaihtoehtoja. Sitten tuli vielä rakkauden kaste, joka "vaatii" tekemään Kristuksen tekoja ja hylkäämään lainomaiset tekopyhät velvollisuusteot.
Vanhassa liitossa oli vapaus olevinaan, "valitkaa tänä päivänä". Se ei toiminut ja tarkotus olikin kai näyttää se. Ap.teot kertoo, että noita aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt kaikkien täytyy tehdä parannus. "Täytyy", ei ole valinnanvaraa.
Sitä paitsi jokainen valitsisi taivaan eikä kukaan kadotusta, jos olisi vapaa ratkaisuvalta.
Harva uskonpuhdistuksen jälkeinen kristitty uskoo kepeään vapaaseen päättämiskykyyn - - http://www.concordia.fi/luentoja/myotavaikuttaako.htm
On eri asia sitten se, kun kokouksessa manipuloidaan niinsanotusti ottamaan Kristus vastaan, eikä kehdata olla vastaan, mutta sitten kuivuu koko juttu siihen.
Meidän Paavalin, ei varmaankaan roomalaiskatolilaisten, oli ihan pakko alkaa totella Jeesusta, vaikka koko ikänsä oli totellut Lakia ja juuri siksi vainonnut Jeesusta. Ainoa vaihtoehto oli uskoontulo, muutoin ei olisi tullut, vaan yhä enemmän vihannut kristittyjä. - - http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap. t. 9:1&rnd=1392272493270
paavalin oli ihan pakko Malson Katolilainen kirjoittaa:
[][] Ihmisellä on yhä mahdollisuus valita, aivan samalla tavalla kuin kerran paratiisissa. Eivätkä Jumalan lapset valitse irrallisuutta vaan "armon tien", ihminen voi ottaa vastaan tai kieltäytyä armosta ja siitä opetuksesta joka tulee esiin Raamatussa. [][]
No voi sun . . . paatiisissahan eka kerran paljastui, että ns. vapaa ratkaisuvalta onkin sidottu ulkopuolisiin vaikuttajiin ja nimenomaan pahan suuntaan - ihminen on taipuvainen vain pahaan, ei hyvään lain lainkaan.
Nimittäin heti kun pienikin kiusaus tuli, oliin Jumalasta luopumassa. Pyhä Henki sitoo ihmistä Herraan, muutoin oltaisiin arvaamattoman pahoja.
Se että kieltäydytään armosta, on Pyhän Hengen pilkka, muut synnit on jo annettu anteeksi, toteaa Jeesus. Armostakaan ei vapaasta tahdosta kieltäydytä ja hulluahan olisi kieltäytyä hyvästä. Moosekselle JHVH totesi, että "minä paadutan kenet paadutan ja armahdan ketä armahdan".
Jos ihmisen ratkaisuvalta olisi vapaa, kaikki pelastautuisivat. Jos taasen kaikki pelastettaisiin automaattisesti, se ei mikään armovalinta olisikaan. Älkäämme kompastuko tuomitsemaan Jumalaa tästä salatusta viisaudesta, sillä kyllä hän tietää mitä on säätänyt.
Niin kuitenkin on, ettei Herra jokaisen huulille laita sanoja: "Herra, armahda minua syntistä!" tai "Osoita, että olet olemassa, niin uskon sinuun!".
PAAVALIN KUTSUMUS OLI TAPATTAA VIIMEINENKIN JEESUKSEN SEURAAJA
Paavalin "vapaa tahto" oli lainopettajain toimesta manipuloitu vihaamaan armon evankeliumin kannattajia. Sitten Jeesus, jota Paavali vainosi, valjasti tämän lujatahtoisen varsin itsenäisenoloisen lainkiihkoilijan opetuslapsekseen, hylkäämään kaikki lainopetukset ja uhrautumaan Armon puolesta.
Ei ollut valinnanvaraa. Jeesus sanoi, että "sinä olet minulle valittu ase ...".
Vanhassa Testamentissa Jeesus toteaa, että hän kääntä kuningasten sydämet kuin vesiojan. Eräs babylonian kuningas, kun ei antanut kunniaa Jumalalle, joutui - Jumalan huumoria - syämään metsässä ruohoa, kunnes muutaman vuoden jälkeen taipui tunnustamaan Jumalan. Varmasti ei omasta vapaasta tahdosta eläimeksi muuttunut ja toisaalta - kovasti Jumala joutui vaikuttamaan ennenkuin tämän babylonian orjan - kuitenkin sen kuningaskin - tahto orjaantui Herralle. Paavalistakaan ei Jeesuksen orja, kuten hän Jeesukseen sidottua ratkaisuvaltaansa luonnehtii - tullut omasta tahdostaan, vaan se määrättiin.
Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista;
minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!
Tahtoisin olla tuollainen, mutta ainakaan toistaiseksi ei Jumala ole sellaista sydäntä antanut. Muuten, ei seuraavanlaistakaan asennetta voi kuvitella ihan vapaasta tahdosta syntyneeksi . . .
ROOM. 9.
1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
anttiTuomas Avitanialaine kirjoitti:
Miten kävi niille, jotka syntyivät ja kuolivat ennen kun tieto Jeesuksen avaamista taivaista saavutti heidät? Entä ne jotka elivät Australiassa tai Uudella mantereella?
He kun eivät oikein helvettiinkään kuuluisi, taivas taas olisi outo paikka merkillisine tapoineen.
Onko olemassa jokin välitila? Mormonithan etsivät kaikki kuolleet ja kuopatut.
Ovatko he oikeassa?He, aivan samoin kuin me, olemme keskenkasvuisia ja sillä että tuliko Jeesus maailmaan ennen tai jälkeen meitä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä - koska ei kukaan meistä voi saada iankaikkista elämää tekojemme seurauksena vaan armosta.
Periaate on se että jonkun täytyy maksaa kuolemalla syntisyytemme seuraukset. Joko ihminen itse maksaa sen omalla kuolemallaan tai sitten Jumalan Poika kuoli hänen kuolemansa hänen puolestaan. Kyse on synnin palkasta (eli seurauksesta) ja se on aina kuolema sillä synti tuhoaa elämän. Synti on Raamatun mukaan tekemistä mikä tuhoaa elämän ja siksi meidän täytyy kerran päästä eroon kaikesta syntisyydestämme.. jos aluamme iankaikkisen elämän.. ja tie jonka Raamattu osoittaa on Jeesus ,joka maksoi meidän syntivelkamme .... kuolemalla sen kuoleman joka olisi meidän tekojemme seuraus ... ja johdattaa omiaan iankaikkiseen elämään. Joka ei ota vastaan tätä suurta armoa - saa tekojensa mukaan .. sanoo Raamatun sana .. ja siis kuolee oska synnin palkka on kuolema - eikä vain paperilla - vaan oikeassa elämässä.
1. Kor. 15:
25 Sillä hänen (Jeesuksen) pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". 26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
Päämäärä on siis kuolemattomuus eli synnittömyys ... eli elämä oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa ... tai sanotaan vaikka elämä Jumalan vanhurskaudessa ... tai Jumalan tahdossa ... no, millä nimellä sitä sitten kukin haluaa kutsuakin ... ja sen seurauksena tuleva voitto kuolemasta ja iankaikkinen elämä Jumalan valtakunnassa. .
alexAnttiVKantola kirjoitti:
Malson Katolilainen kirjoittaa:
[][] Ihmisellä on yhä mahdollisuus valita, aivan samalla tavalla kuin kerran paratiisissa. Eivätkä Jumalan lapset valitse irrallisuutta vaan "armon tien", ihminen voi ottaa vastaan tai kieltäytyä armosta ja siitä opetuksesta joka tulee esiin Raamatussa. [][]
No voi sun . . . paatiisissahan eka kerran paljastui, että ns. vapaa ratkaisuvalta onkin sidottu ulkopuolisiin vaikuttajiin ja nimenomaan pahan suuntaan - ihminen on taipuvainen vain pahaan, ei hyvään lain lainkaan.
Nimittäin heti kun pienikin kiusaus tuli, oliin Jumalasta luopumassa. Pyhä Henki sitoo ihmistä Herraan, muutoin oltaisiin arvaamattoman pahoja.
Se että kieltäydytään armosta, on Pyhän Hengen pilkka, muut synnit on jo annettu anteeksi, toteaa Jeesus. Armostakaan ei vapaasta tahdosta kieltäydytä ja hulluahan olisi kieltäytyä hyvästä. Moosekselle JHVH totesi, että "minä paadutan kenet paadutan ja armahdan ketä armahdan".
Jos ihmisen ratkaisuvalta olisi vapaa, kaikki pelastautuisivat. Jos taasen kaikki pelastettaisiin automaattisesti, se ei mikään armovalinta olisikaan. Älkäämme kompastuko tuomitsemaan Jumalaa tästä salatusta viisaudesta, sillä kyllä hän tietää mitä on säätänyt.
Niin kuitenkin on, ettei Herra jokaisen huulille laita sanoja: "Herra, armahda minua syntistä!" tai "Osoita, että olet olemassa, niin uskon sinuun!".
PAAVALIN KUTSUMUS OLI TAPATTAA VIIMEINENKIN JEESUKSEN SEURAAJA
Paavalin "vapaa tahto" oli lainopettajain toimesta manipuloitu vihaamaan armon evankeliumin kannattajia. Sitten Jeesus, jota Paavali vainosi, valjasti tämän lujatahtoisen varsin itsenäisenoloisen lainkiihkoilijan opetuslapsekseen, hylkäämään kaikki lainopetukset ja uhrautumaan Armon puolesta.
Ei ollut valinnanvaraa. Jeesus sanoi, että "sinä olet minulle valittu ase ...".
Vanhassa Testamentissa Jeesus toteaa, että hän kääntä kuningasten sydämet kuin vesiojan. Eräs babylonian kuningas, kun ei antanut kunniaa Jumalalle, joutui - Jumalan huumoria - syämään metsässä ruohoa, kunnes muutaman vuoden jälkeen taipui tunnustamaan Jumalan. Varmasti ei omasta vapaasta tahdosta eläimeksi muuttunut ja toisaalta - kovasti Jumala joutui vaikuttamaan ennenkuin tämän babylonian orjan - kuitenkin sen kuningaskin - tahto orjaantui Herralle. Paavalistakaan ei Jeesuksen orja, kuten hän Jeesukseen sidottua ratkaisuvaltaansa luonnehtii - tullut omasta tahdostaan, vaan se määrättiin.
Sillä siitä, että julistan evankeliumia, ei minulla ole kerskaamista;
minun täytyy se tehdä. Voi minua, ellen evankeliumia julista!
Tahtoisin olla tuollainen, mutta ainakaan toistaiseksi ei Jumala ole sellaista sydäntä antanut. Muuten, ei seuraavanlaistakaan asennetta voi kuvitella ihan vapaasta tahdosta syntyneeksi . . .
ROOM. 9.
1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
antti?? Onko tosiaan niin että sinulle on Paavalin asenne lähimmäisiinsä noin vieras??
Kuule nyt Antti hyvä, sinä taidat sekoittaa asioita - valinta jonka ihminen tekee on seurata Jumalan poikaa Jeesusta ja uskoa että se mitä hän ja Raamattu opettaa on totta ja oikein. Se ei tarkoita että me "olisimme hyviä" vaan että me "haluaisimme olla hyviä" .. ja siis elää Jumalan tahdossa - oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa.
Se minkä ihminen joka haluaa iankaikkisen elämän..(myös Aadam) voi koskaan valita on Jumala - koska missään muualla ei ole iankaikkista elämää..
Aadam valitsi oman tiensä (huomaa että Eeva tuli petetyksi, mutta Aadam ei tullut petetyksi vaan valitsi itse), sai hän tiedon hyvästä ja pahasta - mutta ei iankaikkista elämää sillä tieto ei yksinään riitä - ihmisen täytyy elää Jumalan tahdossa voidakseen saada iankaikkisen elämän.
Siis kun käärme sanoi ette suinkaan kuole, oli sekin puoli totuus (eli valhe), sillä ei tieto hyvästä ja pahasta ole ihmisen kuolemattomuuden esteenä vaan se, että ihminen ei elä oikein - siis ilman elämää tuhoavaa syntiä.
Tämän Jumala luonnollisesti tietää ja siksi hän varoitti ihmistä kuolemasta..
alex
- Ei vappaata tahtoo
' kyllä Ihmisellä on yhä mahdollisuus valita, aivan samalla tavalla kuin kerran paratiisissa.'
Kuuleppas malson, jos sinä itse saisit valita, olisit kaukana Jumalasta. Ihmisessä on sisäsyntyisesti jumalkaipuu, mutta aivankuin Aadamilla ja Eevalla - - he pakenevat Jumalaa syntisyytensä tähden. Se on aina Jumalan armoa, että synnintunto vetää Jumalaa kohti eikä työnnä yhä kauemmas. Te roomalaiskatolilaiset olette kohtalokkaasi väärässä, kun luulette voivanne vaikkapöa vasta kuolinvuoteella sanoa kyllä Jumalalle. Kenties voittekin, mutta se on Jumalan armosta se halu. Raamatut ja Luther tekevät selväksi, että ihminen ratkaisee niin, ettei tarvitse tehdä parannusta ja armoon sulkeutua. "Sidottu ratkaisuvalta", to Lutherin pääteos lakkautti tuhatvuotisen katolilaisuuden ja alkoi protestanttinen parempioppinen kristillinen aikakausi.
Oli pakko sanoa tämäMiksi puhut tuollaista on minulle suuri arvoitus ?
Minussa ainakin asuu sisäinen halu Jumalan yhteyteen - en sitä muulla tavallakaan voi kuvailla ja se on vain minussa oleva syntisyys mikä estää yhteyden ja siksi olen kiitollinen, että Jumala antoi meille välittäjän koska ilman häntä olisin auttamattomasti kuoleman oma.
Minulle alkaa hahmottua kaksi eri "leiriä", tässäkin asiassa yksi jossa uskotaan, puhutaan ja haetaan ratkaisuja ihmisestä ja yksi jossa uskotaan ja pannaan toivo Jumalaan. Itse sanoisin kuuluvani tuossa jälkimäiseen jossa koko elämän olemassaolo ja jatkuvuus on riippuvainen Jumalasta, ilman Jumalaa ei ole mitään.
Yksinkertaista - ne jotka Jeesus on armossaan pelastanut, ne ymmärtävät, että armoa on jo pelkästään sekin, että heillä on halu Jumalaan. Sensijaan ne jotka väittävät että se halu tulee heistä itsestään, heidän sisimmästään, eivät vielä tunne Jumalaa. Sillä Jumala mm. lakinsa avulla koettaa saada ihmisen nääkemään, ettei heidän sisimpänsä omista mitään hyvää vaan vain pahaa tai tekopyhää hyvää. Semmoinen voimaton halu toki voi olla, mutta sehän on tekopyhyyttä. Lain tarkoitus on osoittaa ihmisen viheliäisyys.
Jeesus jakaa ihmiset kahdenlaisiksi: niihin jotka käsittävät olevansa armon varassa ja ne omahyväiset jotka luulevat olevansa hyviä ja kevollisia Jumalalle.
Luuk. 18:
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös:"hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."]
Joh. 6:
44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
Luther oli oikeassa ja Erasmus Rotterdamilainen väärässä - siitä syntyi protestanttinen kristinusko, jossa ei ole sijaa Jumalan hyväksynnän ansaitsemiselle eikä anekaupalle . . . ei ylpeydelle, omahyväisyydelle.
- http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/tahto.html -
anttiHöpö höpö. Antti ..
Jumala ei ota vastuuta valinnoistasi - Jumala kyllä auttaa sinua jos sitä pyydät mutta tuo että olisit ilman mitään vastuuta on taas vain sitä samaa ristiriitaisuutta mitä koko uskosi on tulvillaan.
Nyt sanot uskovasi ikuiseen hel'vetin piinaan ja selität kovasti että se Jumalan oikeudenmukaisuus joka vaatii ikuista piinaa hänen luoduilleen ja nyt samaan hengenvetoon selität että ihminen ei edes voi valita elämään vievää tietä itse - kuinka sekaisin onkaan nuo pasmat jos ei seuraa jumalan opetuksia Raamatussa.
Kun Israel meni luvattuun maahan pani Mooses heille valinnan paikan ja se on esikuva meille jotka olemme menossa luvattuun maahan - valitse elämän ja kuoleman välillä. Meille on tarjolla elämä Jeesuksessa mutta myös kuolema (ei siis mikään ikuinen hel'vetin piina) - valinta on sinun ja minun.
Huomaa Antti - ei kuolemassa ole mitään epäoikeudenmukaista Jumalan taholta - kuolema on seuraus teoistamme ..
alex- valinnan paikka
5. Moos. 30:19
Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
alex - logisti
alex.kasi kirjoitti:
Höpö höpö. Antti ..
Jumala ei ota vastuuta valinnoistasi - Jumala kyllä auttaa sinua jos sitä pyydät mutta tuo että olisit ilman mitään vastuuta on taas vain sitä samaa ristiriitaisuutta mitä koko uskosi on tulvillaan.
Nyt sanot uskovasi ikuiseen hel'vetin piinaan ja selität kovasti että se Jumalan oikeudenmukaisuus joka vaatii ikuista piinaa hänen luoduilleen ja nyt samaan hengenvetoon selität että ihminen ei edes voi valita elämään vievää tietä itse - kuinka sekaisin onkaan nuo pasmat jos ei seuraa jumalan opetuksia Raamatussa.
Kun Israel meni luvattuun maahan pani Mooses heille valinnan paikan ja se on esikuva meille jotka olemme menossa luvattuun maahan - valitse elämän ja kuoleman välillä. Meille on tarjolla elämä Jeesuksessa mutta myös kuolema (ei siis mikään ikuinen hel'vetin piina) - valinta on sinun ja minun.
Huomaa Antti - ei kuolemassa ole mitään epäoikeudenmukaista Jumalan taholta - kuolema on seuraus teoistamme ..
alex¤¤¤ Nyt sanot uskovasi ikuiseen hel'vetin piinaan ja selität kovasti että se Jumalan oikeudenmukaisuus joka vaatii ikuista piinaa hänen luoduilleen ja nyt samaan hengenvetoon selität että ihminen ei edes voi valita elämään vievää tietä itse - kuinka sekaisin onkaan nuo pasmat jos ei seuraa jumalan opetuksia Raamatussa. ¤¤¤
Tuossapa Antille selittämistä ;)
[][] olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte. [][] --tuntematon vapaa-ajattelija--
[][] nyt samaan hengenvetoon selität että ihminen ei edes voi valita elämään vievää tietä itse [][]
Miksi sinun kuitenkin on mahdotonta valita totella Jumalaa vaikkapa keskustelupalstalle tekstiä kyhätessäsi? Niinpä, minä en ole roomalaiskatolinen, syystä että kokemuksesta tiedän olevan mahdotonta valita Jeesusta jo siksikin, että Isä päättää ihmisen vetämisestä Jeesuksen luokse ja Jeesus sitten antaa voiman tulla.
Jeesuksessa pysyminen niinikään on silkkaa armoa, oma luonto vetää poispäin. http://sley.fi/node/6659
JOS ihminen voisi - itsenäisesti - päättää sanoa kyllä Jeesukselle, ei olisi kyse armoliitosta ja toisaalta voitaisiin kuvitella, että omalla teolla pelastutaan. Kyse on kuitenkin salatusta armovalinnasta.
Room. 11:6
Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista,
sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
Pakko pelastua vaiko armosta pelastettu? Ei noiden välillä ristiriitaa ole. Katsopa kolikon toista puolta - jos väitän, että kenet Jumala paaduttaa, hän todella paatuu, niin etkö uskokin helposti sen? On pakko paatua.
2. Moos. 4:21
Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä,
JUMALA KURITTAA, ARMAHTAA, PAADUTTA NIINKUIN TAHTOO
2. Moos. 4:21
Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä,
Jer. 12:15
Mutta senjälkeen kuin minä olen temmannut heidät pois, minä jälleen armahdan heitä ja palautan heidät, itsekunkin perintöosaansa ja itsekunkin maahansa.
Sak. 10:6
Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa.
Room. 9:15
Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan". Se on Jumalan armoa, että joku vetoaa armoon. Muut vetoavat hyviin tekoihinsa tms.
antti
Herra, armahda minua syntistä!Antti puhut ristiin itsesi kanssa, etkä edes huomaa sitä ?
Eiki se että valitsee Jeesusken pelastajakseen tarkoita että olisit sen jälkeen synnitön ja täydellinen ja valmis iankaikkiseen elämään omassa itsessäsi ilman Jumalaasi ..
Valinta tarkoittaa oikean tien valitsemista - ja sille lähtemistä. Valinta tehdään halusta - ei pakosta.
alex
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 502621
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792158
- 951976
- 321732
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301320Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319