5 syytä miksi Mint on parempi kuin Ubuntu

Ubuntu meni pilalle

Verrattu Linux Mint 16:a ja Ubuntu 13.10:tä mutta tietyin reunaehdoin pitää paikkaansa myös yleisesti. Mint on kertakaikkisesti paljon käyttäjäystävällisempi. Lukekaa linkistä myös lukioiden kommentit. Eräs kaveri sanoi mm. sen että yksikään hänen kavereistaan ei olisi siirtynyt Windowsista Linuxiin ellei olisi ollut tuota Linux Mint-vaihtoehtoa. Ainoa hänen kaverinsa joka palasi takaisin Windowsiin oli ollut juuri Ubuntua testannut.

1. Format a USB disk:
2. Start up disk creator
3. Themes, Applets and Desklets
4. Codecs, Flash and plenty of applications by default
5. Software Manager: faster, sleeker, lighter

Vielä kun laittaa tuon Unityn yleisen käytettävyyden, ei kertakaikkisesti ole hyvä. Mint on simppeli, yksinkertainen ja helppo omaksua. Unity kuluttaa myös muistia enemmän kuin esim. Mintin MATE-työpöytä, siis se kaikkein "perinteisin" Gnome-tyyppinen.

Sen sijaan Ubuntu on kyllä parempi pelaamaan Amazonin kanssa yhteen tässä markkinoinnissa sillä Minttiä kiinnostaa enemmän vain tuon käyttäjän yksityisyydestä välittäminen.

http://itsfoss.com/linux-mint-vs-ubuntu/

23

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mint ei ole niin vakaa kuin ubuntu v11.04, jota käytän kaikissa koneissani.

Unity-työpöytä on ainut syy miksen ole päivittänyt uudempiin versioihin.
      Unity ei vaan toimi PC-hiiri ympäristössä, se on tehty kosketusohjauksiin kuten tabletteihin. Kirjoittelen tätä viestiä Samsung Galaxy tab:lla, jossa on vastaava

tyylinen Ribbon-UI
      kuin UNITY:ssä, joten turha alkaa väittämään,
      että olen vanhoollinen, ura-orjentoitunut, kehityksen jarru jne..

• R.R. Ryynänen

Mint 13 on ollut vakain Linux-järjestelmä mikä minulla on ollut koskaan. Parille tuttavalleni olen sen myös asentanut ja kun olen kysynyt toimivuudesta ovat kehuneet kuinka se on nopea eikä ole koskaan ollut ongelmallinen.

• R.R. Ryynänen

Se on käyttäjäystävällisempi, miellyttävämpi ja kunnioittaa käyttäjän yksityisyyttä paremmin kuin Ubuntu tai Windows.

Oikeastaan Ubuntu Unity on Linuxissa sama kuin tuo Metro Windows-maailmassa. Pakolla tungettu ja suuri osa käyttäjistä ei siitä oikein pidä.

• 13+5

Kunnes Canonical kieltää repojensa käytön...

• LMDE

Johan se on kertaalleen yrittänyt nyhtää rahaa niiden käytöstä. Se temppu veisi kyllä loputkin käyttäjät Ubuntulta, kun maine pilaantuisi lopullisesti. Sitten pitäisi siirtyä Debianiin/Linux Mint Debian Editioniin.

• Ei kukaan huomaa
        LMDE kirjoitti:

Johan se on kertaalleen yrittänyt nyhtää rahaa niiden käytöstä. Se temppu veisi kyllä loputkin käyttäjät Ubuntulta, kun maine pilaantuisi lopullisesti. Sitten pitäisi siirtyä Debianiin/Linux Mint Debian Editioniin.

Nyt meinaat että pisaran ottaminen merestä kuivattaa koko meren, hah.

• --,mkiuytr

Ihan tyytyväinen olen ollut Minttiin, 5 vuoden tuen LTS-versioon 13 Maya Mate.
      Erityistä on sen muokattavuus, jota löytyi Ubuntustakin ennen Unitya.
      Ristisiitostyöpöytiä siihen ei meikälle toimita suositella, kun kokemusta on.

• Samaa pa... se on

Miten luulet että se nimen vaihdolla parempi olisi ?

Jos Elannon muovikassi tehdään samassa virmassa jossa SOK:n muovikassi niin miten toinen olisi parempi ?

Ei taustakuvan vaihto ja nimen muutto tee toisesta toista parempaa, muualla kun sinun päässä, ja sitähän jaksat täällä toitottaa päivästä toiseen.

• Niin...

Ubuntussa ärsytää myös uudelleenkäynnistämis-pakko päivitysten asentamisen jälkeen. Itse en muutenkaan käyttäisi distroa, joka on jäänyt kiinni käyttäjiensä vakoilusta.

• idiootti.......

Ei ole mitään uudelleenkäynnistämisen pakkoa.

• robootti
        idiootti....... kirjoitti:

Ei ole mitään uudelleenkäynnistämisen pakkoa.

Jaa? kyllä viimeksi ainaki oli, kun Ubuntua käytin.

• Ubuntububuntu
        robootti kirjoitti:

Ei se ole pakko vaan kehotus. Kaikissa distroissa pitää buutata kernelpäivityksen jälkeen, muuten ei uusi kernel lähde käyntiin. Mint on tässä pieni poikkeus sillä siihen ei tule oletusasetuksilla kernelpäivityksiä.

• LinuxUser
        Ubuntububuntu kirjoitti:

Ei se ole pakko vaan kehotus. Kaikissa distroissa pitää buutata kernelpäivityksen jälkeen, muuten ei uusi kernel lähde käyntiin. Mint on tässä pieni poikkeus sillä siihen ei tule oletusasetuksilla kernelpäivityksiä.

"sillä siihen ei tule oletusasetuksilla kernelpäivityksiä"
        Vaarallista hommaa :(

• onhansevai
        LinuxUser kirjoitti:

"sillä siihen ei tule oletusasetuksilla kernelpäivityksiä"
        Vaarallista hommaa :(

Kernel on laitteiston tunnistava "ohjelma" vaarallista
        jos se ei tunnista uusinta "hiirtä" ?

• dasb00000t
        robootti kirjoitti:

Sehän on hirveen aikaa vievää ja työlästä käynnistää kone uudestaan??? Ainakaan mun laitteistolla siinä ei ehdi kissaa sanoa kun saa jo näpytellä salasanaa. Sitten taas Windowsia en jaksa minäkään käynnistää uudelleen koska raksuti raksuti ruksuti ja varmennetaan ja mietitään tässä vartin verran.

• Helmiä sioille
        Ubuntububuntu kirjoitti:

Ei sentään kaikissa distroissa tarvi buutata kernelipäivityksen jälkeen. Esimerkkinä Arch Linux.

• winröllille:
        onhansevai kirjoitti:

Kernel on laitteiston tunnistava "ohjelma" vaarallista
        jos se ei tunnista uusinta "hiirtä" ?

jos tulee tietoturvapäivityksenä, niin silloin tietenkin pitää uusi kerneli asentaa.
        jätät varmaan myös wirusimuris päivittämättä, kun sitä pitää reboottailla useasti.

• vaihtoehtoja on...
        Helmiä sioille kirjoitti:

Ei sentään kaikissa distroissa tarvi buutata kernelipäivityksen jälkeen. Esimerkkinä Arch Linux.

Ei varmasti yhdessäkään ditrossa tarvitse jos niin haluaa. Ksplice löytyy myös Ubuntun sovellusvalikoimasta.

• vaimiten
        winröllille: kirjoitti:

jos tulee tietoturvapäivityksenä, niin silloin tietenkin pitää uusi kerneli asentaa.
        jätät varmaan myös wirusimuris päivittämättä, kun sitä pitää reboottailla useasti.

Ja tietoturvaa on ?
        https://www.kernel.org/doc/Documentation/SecurityBugs
        Kumpi meistä kertoo "mikä tärkeetä" ? (ihan tietoturvaan liittyvää?)

• Helmiä sioille
        vaihtoehtoja on... kirjoitti:

Ei varmasti yhdessäkään ditrossa tarvitse jos niin haluaa. Ksplice löytyy myös Ubuntun sovellusvalikoimasta.

Ubuntussa se ei ole tuettu oletuksena. Archissa on.

• se rikkoo mun koneen

Mulla mint16 "hajottaa" wlan kortin toiminnon, ja vielä niin että ei toimi sitten windowsissakaan. Asian korjaa BIOSin palautus toiminto.

• kivoja valheita

Aseta bios-salasana, niin ei pääse rikkomaan :DDD

• Asia on niin

Paljon on sullakin kuten monella mullakin tämän ketjun keskustelijoilla opittavaa vielä, jos meinaat / meinaatte oikeasti vaihtaa Windowsista Linux maailmaan.

Parhaan Linux käyttiksen saa tehtyä vaan siinä koneessa johon se tulee toimimaan, näin tekevät niin Windows kuten Android ja Mac, eli ne on noihin koneisiin räätälöity heti myyntiin.

Näitä sekalaisia Linux-jakeluja (Mint, Ubuntuja jne.. tekee / kasaa paketeista muutamassa tunnissa, joten miten ne voi kaiken maailman Windows koneissa toimia 100% ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3539
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3197
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2694
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      81
      2479
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2096
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1742
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1720
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe