Kateellinen ystävä?

twins

Olemme olleet ystäviä noin 10 vuotta ja ystäväni on aika suorapuheinen. Nyt on vaan alkanut tulla mitta täyteen. Hän arvostelee todella paljon ja tuo esiin ulkonäössäni asioita mitkä eivät ole täydellisiä ja jos sanon tästä niin vika onkin minussa ja otan kuulemma kaiken itseeni. Jos esimerkiksi laittaudumme baariin tuntuu että hän katsoo päästä varpaisiin jos vähänkään laitan jotain erikoisempaa päälle tai jos vaikka kiharran hiukseni hän voi kommentoida että "minä en ainakaan jaksa kihartaa, kaikilla nykyään tollaset kiharat, kauheen näköstä", hän saattaa myös kommentoida että hänellä on pulleammat huulet ja pidemmät ripset kuin minulla yms...(?), olen siis saanut kuulla tynkäripsista "vitsailua" vähän väliä ja "miehetkin pitävät pitkistä ripsistä"........Silti minulla on poikaystävä ja hänellä ei. Mutta en saisi suuttua näistä kommenteista koska sehän on vain vitsailua. Sitten toinen ongelma on miehet. Aina kun alan tapailla jotakin meidän ystävyys menee vaikeaksi, siltä se ainakin minusta tuntuu. Tuntuu, että miehen kanssa ei saisi viettää aikaa tai on poikaystävän kanssa nysväävä kotirouva ja en enää ota yhteyttä yms. Silti muiden kavereiden kanssa olen kyllä samalla tavalla tekemisissä, seurustelen tai en, tämän kanssa vaan tuntuu tulevan aina jotain taukoa kun mies tulee kuvioihin. Hän on myös arvostellut poikaystäviäni aika paljon ja siksi "pelkään" puhua hänelle uudesta miehestä jos taas tulee lokaa niskaan.

Nyt varmaan kuulostaa siltä, että miks edes olen hänen kaverinsa, kai siihen on sitten tottunut...ja osaa hän olla hauskaakin seuraa. Tuntuu että muille kavereille hän on ihan erilainen, he voisivat pitää vaikka pellehousuja tai poikaystävä voisi olla vaikka miten kamala ja silti hän ei näille muille sano mitään, ainakaan päin naamaa. Olen myös miettinyt otanko vaan hänen puheensa liian vakavasti, ymmärrämmekö toisiamme väärin vai mikä tässä mättää...mutta tätä on nyt kyllä jatkunut niin pitkään, en tiedä onko sitten syynä kateus vai mikä..

16

3282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä ystävä ei käyttäydy noin sinua kohtaan! Kannattaa ainakin ottaa etäisyyttä tai skippaat kokonaan elämästäsi tuollaisen ihmisen, sympatiat ovat puolellasi..

• The same

Mulla on myös samanlainen ystävä (?), veetuilee ulkonäöstä, miehestä (oon naimisissa, hän sinkku), milloin mistäkin. Ihan alkuun luulin että vika oli mussa, että ymmärsin väärin tai ettei oltu samalla aaltopituudella. Mutta huomasin myös ton että ei käyttäydy samoin muita kohtaan ja pari kertaa käynyt niinkin että muut on olleet hämmentyneitä kun ollaan tavattu porukalla ja tää mun ystävä alkanut sen kommentoinnin mulle.

Aika finaalissa taitaa olla meidän ystävyys. Viime aikoina olen huomannut ettei tän tyypin tapaaminen enää tuo iloa vaan aina etukäteen mietin että mistähän aiheesta tällä kertaa päätä auotaan. Ja aina joku aihe tuntuu löytyvän. Mitään järkevää selitystä en ole keksinyt. Kateutta olen pohtinut.

• sama myös

Minulla sama tilanne. Piikittelee joka asiasta ja se pahenee sitä mukaa mitä enemmän hänellä on paha olo ja itsellä menee huonosti. Ihan silkkaa kateutta ja katkeruutta tuo on. Hänellä on pohjimmiltaan todella huono itsetunto, mutta useimmiten vetää jotain roolia eikä ole oma itsensä varsinkaan vähänkin ulkopuolisten silmissä. Yrittää esittää menestyvää, rikasta, älykästä jne. vaikka todellisuus on ihan muuta. Jos joku puhuu normaalisti ammatistaan tai työstään tarkoittamatta sen enempää sillä mitään erikoista, ottaa heti vittuiluna, koska itsetunnolle on liikaa nähdä muiden pärjäävän. Finaalissa taitaa täälläkin olla ystävyys, en siedä piikittelyä ja jotain ihmeen roolin vetämistä. Tosi raskasta seurata vierestä kuinka toinen on kateellinen ja katkeroitunut ja aina pitää miettiä mistähän kohta minulle piilovittuillaan. Asioista ei voi puhua normaalisti ilman, että hän siitä jotenkin ottaa herneet nenäänsä.

• fhfggggf

Mulla kans OLI tuommoinen "ystävä." Kuvaan kuuluu, että äityy vaan pahemmaksi ajan myötä. Tämäkin oli lopulta niin raskasta seuraa, että oli ihan paha olo aina tapaamisten jälkeen. Lopetin kun en enää kestänyt.
      Narsisti oli ja TAATUSTI kateellinen!

• Fuck it.

Todellisuudessa miehet eivät välitä mistään ripsien pituudesta, niitä ei vain kiinnosta sellaiset asiat. Eikä kyllä normaalikaan ihminen puhuisi jonkun ripsistä noin koska c'mooon ei siinä ole aihetta. Ne ovat karvoja, siinä se.

Jos kiharrat hiuksesi tai suoristat tai ihan mitä vain, nekin ovat vain karvoja. Kukaan järkevä ja tasapainoinen ei sanoisi sinun kroppaasi kuuluvan asian näyttävän kamalalta.

Vika ei ole sinussa tai tapailemissasi ihmisissä, hän koettaa eristää sinut koska sinä pelkällä tasapainoisuudellasi keräät ihmisiä ja olet persoonallinen. Hän ei osaa käsitellä omaa persoonaansa ja kadehtii sinua ulkoisesti kuin sisäisesti. Todellisuudessa, hän teeskentelee ja pistää vähän väliä sinuun neulan ja kun et huomaakkaan niin loppupeleissä hän vie sinua ja olet hänen omistuksessaan. Tärkeintä on huomata, ettei kaikki ole normaalia. Psykopaatit tekevät tuon kaltaisia asioita ihmisille, aina kun heillä on uhri niin he testaavat kuinka paljon sinua voi satuttaa ja jos huomaavat sinun olevan sentimentaali tai jos annat hänelle luvan siihen, hän korottaa itsensä sinun voimillasi sekä tuhoaa sinut henkisesti. Niinhän sitä sanotaan ettei ihminen ole kaunis, jollei hän tunne niin. Hän haluaa sinusta tämän tunteen pois ja että hän on parempi niin että sinusta huomaa kaiken negatiivisen energian. Sairasta, eikö?

Hän on tyyppi, jonka kanssa ei pitäisi sosialisoida. Olet väärinkäyttävässä ihmissuhteessa, joka tarkoittaa vain sitä että sinun tulee ymmärtää se ja tietää kuka sinä olet, loppuunsaakka.

Lähde pois, vielä kun voit. Älä anna hänelle lupaa satuttaa sinua. Olet vastuussa itsestäsi, vaikka hän haluaa kontrolloida sinua.

Muista, että aina kun tunnet itsesi kauniiksi tai aina kun sinulla menee hyvin, hän näkee sen sinusta ja hänen kateutensa kasvaa.. Siinä vaiheessa hän haluaa tuhota sen ja vähitellen sinut.

Hän haluaa eristää sinut ihmisistä ja saada sinut pauloihinsa, hyötyä sinusta ja lopettaa elämäsi. Hän haluaa sinulle kidutuksen jotta näkisi sen tapahtuvan ja nauraisi koko sen prosessin ajan sisäisesti. Kun hän on valmis, voimasi ovat hänellä ja muutama askel niin maineesi on tuhottu.

Hän kehuu itseään ääneen, koska haluaa sinun tuntevan jotakin. Ei hän muuten sitä sanoisi, koska on aika riski puhua itsestään itsekkäästi. Hän haluaa sinun tulevan kateelliseksi hänelle. Hän on huomannut parhaimmat puolesi ja on kykenevä manipuloimaan sinua niin, että ne muuttuvat huonoimmiksi puoliksesi ja lopuksi uskot kaiken, _JOLLET LÄHDE_ ja mielellään heti. Sillä kaikenaikaa kun olet hänen kanssaan, hän jatkaa ja annat hänelle siihen luvan koska päätät missä olet.

Tätä kutsutaan narsismiksi. Kuuntele minua, olen narsistin uhri.

Tee mitä haluat, pukeudu ja laittaudu niinkuin haluat, ole niiden kanssa kenen kanssa haluat, elä elämäsi miten sinä haluat, harrasta mitä haluat ja tee se kaikki omalla tavallasi tulevaisuudessakin. Eroamalla tästä väärinkäyttävästä ihmissuhteesta, huomaat paranevasi ja nauttivasi elämästäsi.

• EveryDayisMyDay

NIIN Hyvin kirjoitettu !!! Eli näin osaa kirjoittaa vaan se johon "neuloja on pistelty ja paljon" . Mutta mepä ollaan tajuttu kääntää kelkkamme parempaan suuntaan ja aloitettu oikea, nautinnollinen elämä . Mäkin olen parantunut -kiitos vertaistuen- ja nautin elämästäni täysillä joka päivä ! Aurinkoista kevättä kaikille "irtaantuneille" !

• guuguugaagaa

Niin hänestä "eroaminen" tuntuu vaan tosi vaikeelta. Kun mietin niin muille kavereille sanoisin suoraan että anna jo v.... olla. Mut tuolle en jotenkin osaa :0 pelkään jo ennakkoon hänen mielipidettään asioisin, vaikka en kuitenkaan teekkään kuin hän sanoo silti se jää kaivelemaan. Nyt esimerkiksi ollaan harkitsemassa poikaystävän kanssa yhteenmuuttoa. Molemmat joka tapauksessa muuttaisi uuteen, niin miksei samantien samaan. Tuntuu juuri siltä ja olen niiin innoissani, miksei! No tää kaverini lyttäs tietenkin tämän. Tuli pitkät litaniat että oon ihan outo ja ei tos oo mitää järkee. Sanoinkin että jotain tollasta häneltä ootinki.. kaikki muut on onnellisia miun puolesta paitsi tämä ja se haittaa ihan liikaa :/ oman mielipiteen saa kyllä sanoa mutta tarviiko sitä aina toitottaa ja lytätä toinen eikä yhtään ymmärtää että ihmiset on erilaisia. Hän saa minulle srmmoisen olon kuin olisin tekemässä jotain peruuttamattoman kamalaa.

• toinenkin puoli

Kuulostaa siltä että ystäväsi on ilmeisesti lesbo ja ihastunut sinuun. Ja se miksi hän sinulle aina kuittailee pukeutumisesta ym. Niin hän ilmeisesti joko luulee tai tietää että yrität herättää miesten huomion. Ja aina kun hankit mies ystävän niin tottakai se sattuu häneen sehän on selvä, kun hän aina huomaa että miehet ovat sinulle tärkeämpiä kuin hän. Elikkä syy on siinä että olet hetero ja vielä seurusteleva sellainen. Varmaan ihmettelet miksi puolustelen häntä, niin minun on jotenkin helppo ymmärtää häntä. Koska itse olen homo, niin kyllä minäkin järkyttyisin jos ihastukseni alkaisi tapailemaan jotain naista. Vaikka emme seurustelekkaan ainakaan vielä.

• Antaa kuvan, ettei ystäväsi ole sinut itsensä kanssa ja yrittää kohentaa itsetuntoaan mollaamalla sinua.

Lisäksi hän on omistushaluinen ja hieman mustasukkainen kun sinulla on orastava romanssi.
      Hänellä ei siis ole poikaystävää. En yllättyisi, kun hän löytää poikaystävän, että hän on tämän kanssa 24/7 ja yhteydenotot häiritsevät heidän ihanaa elämää.

Seuraavalla kerralla kun hän pyytää ulos, voit kieltäytyä ja ehdottaa, että hän menee jonkun toisen kaverinsa kanssa ulos. Jos hän perää syytä, sano suoraan ettei sinua kiinnosta kuunnella hänen latelemaa vikalitaniaa.

• erilaisuus in

Moi,

minulla on ollut, on edelleen ns. ystävä -n. 10 vuotta ainaskin ystävinä aiemmin tuttavina enempi ja vähempi.

Kuitenkin olen pohtinut, ,onko ystävyytemme ns. rehellistä ja avointa, kun on aikanaan syntynyt jopa pieniä kahakoita väärinkäsityksitä. Samoin kun ystävyyden rinnalle tulee jotain muuta, mikä rajoittaa mahdollista tapaamisiamme, yhteydenottojamme. Olen aistinut tietyn jännitteen syntymistä, kun elämän tilanteessani tapahtuu muutoksia. Olen välillä vaihtanut paikkuntaa palasin takaisin -tämän hän katsoi epäonnistumisekseni, vaikka ko. asioilla oli ihan jokin muu tarkoitus. Samoin kun olen tavannut nyt mieskaverin siis aloittanut suhteen pitkästä aikaa, hän ei vastaa enää viestittelyyni.

Olen ostanut asunnon, niin hän toteaa, että joillakin vaan on rahaa tuollaisiin jne. Tai kun ex-temporee lähen reissuun, niin hän totetaa ei hänellä ole varaa...Hmmm. ei mullakaan kummempi palkka ole, mutta mehän käytämme sitä eri tavoin omien kiinnostuksien mukaisesti.

Kuitenkin tämä ystävä usein mainitsee minun olevan, lojaali, kiva ja helppo ihminen, joka ei puhu selän takana toisista mitään. Minuun voi hänen mukaansa kaikin tavoin luottaa.

Olen aina mielestäni aidosti iloinnut hänen onnistumisistaan ja auttanut ainakin henkisellä tasoll sitä niin hänen tarvitessa.

En oikein tiedä miten suhtautua, ollako ystävä vai vähentää kaikin tavoin pikku hiljaa yhteydenottoja.

Ystävälläni on itsellään kaiken aikaa pieniä ja isoja huolia, joihin hän ei saa ja löydä ratkaisuja. Itse kuitenkin elän asettaen kivoja tavoitteita, joita sitten toteuttelen matkani varrella.

On mukavaa, kun on ystävä/-iä, mutta kyllä ystävyyden tulee perustua ainakin rehellisyyteen, luottamukseen ja suvaitsevuuteen. Ja tulee myös muistaa, että meillä kaikilla elämän tilanteet muuttuvat ja monesti näissä tilanteissa myös hyvä ystävyys on enemmän kuin tarpeen.

Pitäisi vaan ottaa ns. ystävän kanssa asiat reilusti puheeksi. Näin vältyttäisiin väärinkäsityksiltä, mutta myös varmistaa ystävyyden laatu.

• määmy

Must jatkuva piikittely o ilkeyt, joskus ilkeilyks tulkitut vi ol ajattelemattomii lipsauksii.
        Ystävyys ei katoo, vaik alkais seukkaamisen, menee avioon jne. Itse sain hiffaa sen, ku käytiin puolison kans maailmal elävii frendei, hän omii frendei, mä omii frendei.
        Joitain ei nähny vuosiin ja silti ihq tavata.

Pari kertaa kandee yrittää keskustella asioist ja jos ei saa selvennyst, kandee sanoo ettei oo yhteis ja siirtyy ystävyydes joulukorttitasolle.

• menthol

Minulla oli vastaavanlainen ystävä... vuosia siedin hänen käytöstään koska olimme olleet ystäviä neljävuotiaasta lähtien. Nykyään olemme yli 30 ja molemmat naisia.
      Vuosien ajan sain kuulla kettuilua milloin mistäkin... ulkonäöstä, vaatteista, omista kavereistani, miehistä, sisustuksesta jopa raha-asioistani.
      Aina kun olimme kaksistaan kaikki oli hyvin, mutta jos olimme isommassa kaveriporukassa ja varsinkin jos hän oli hieman nauttinut alkoholia alkoi hirveä kettuileminen ja hän ei epäröinyt edes nolata minua julkisesti ja kovaan ääneen muitten edessä.
      Lopulta minulla kiehui ja olin hyvin lähellä erään illan päätteeksi motata tätä ystävääni hänen mentyä niin pitkälle jutuissaan. Hän taisi jopa tajuta itsekin sen miten lähellä olin lyödä häntä.
      En tehnyt sitä, ymmärsin että kaikella tuolla käytöksellään hän yritti vain parantaa omaa itsetuntoaan ja pahaaoloaan.
      Mutta silloin päätin etten ole missään yhteydessä tähän ihmiseen ellei hän anteeksi pyydä, niin monen monta vuotta olin hänen käytöstään sietänyt. Olin jopa ottanut hänen käytöksen puuheeksi monta kertaa, aina oli pahoillaan mutta silti jatkoi käytöstään.
      Anteeksi pyyntöä ei ole tullut, enkä ole ollut tähän ihmiseen yli 2 vuoteen tekemisissä.
      Harmi sinänsä, mutta nyt voin itse paljon paremmin kun olen irtautunut tuollaisesta ihmisestä.
      Ota asia puheeksi ystäväsi kanssa, jollei hän paranna tapaansa, niin ota rakoa kyseiseen ihmiseen. Älä ripusta itseäsi ihmiseen joka ei muuta tee kuin aiheuta sinulle pahaa oloa. Ei rakkaus, ei jopa ystävyys ole sen arvoista..

• äts

Itse irtisanoutuisin vaikeasta ystävyyssuhteesta.En tykkää että tekemisiäni kontrolloi joku niin itserakas ystävä.Mullakin on oma elämä.

• zes

Minulla oli kerran yks työkaveri joka kehui omat leipomuksensa muiden kuullen,että hän tekee parempaa.Sitte hän näki itsensä muiden yläpuolelle.Ei koskaan hyväksyny minua siinä työpaikassa.Aina kun minut pyydettiin töihin,hän oli naama mutrulla.Nyt hän on eläkeläinen,en tosin oo siinä työpaikassa enää.Mikä järkky daami se oli.

• ohitettu

Eihän narsisti osaa pyytää anteeksi.Narsisti tykkää pyöritellä muita mielensä mukaan.Haavat ja arvet kullakin.

• n26

Oletteko puhuneet näille kettuileville ystäville heidän asenteestaan? Sillä tavalla ihan rehellisesti kertoneet, että nyt alkaa olla mitta täysi ja mahtaako tämä ystävä ymmärtää, miten pahalta teistä tuntuu?
      V-mäisen käytöksen takaa saattaa löytyä mitä vain: kateutta, mustasukkaisuutta, huono itsetunto... On myös niitä ihmisiä, jotka kokevat jonkun ystävänsä sillä tavalla turvalliseksi, että tälle voi vaikka kuinka kiukutella ja arvostella tätä, ilman pelkoa "seuraamuksista".
      Itse olen vaikean ystävän kanssa istunut alas ja kertonut, miltä minusta hänen käyttäytymisensä tuntuu ja miten en sitä enää jaksa. Hänen käyttäytymisensä taustalla oli vaikka mitä alkaen huonosta itsetunnosta. Ajan kuluessa saimme asiat puhuttua selviksi ja tänä päivänä meidän ystävyys voi hyvin. Silloin tällöin häneltä tulee vähän ikävämpää kommenttia, mutta yleensä tajuaa itsekin, että nyt tuli mokattua ja pyytää anteeksi.
      Joidenkin kanssa asiasta puhuminen auttaa vain hetkeksi ja sellaisten kanssa en enää pidä yhteyttä. Ei kenenkään tarvitse jäädä nyrkkeilysäkiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6833
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2955
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1255
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1154
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223