Mikäköhän on teknologia- ja tiedetrendi, kun ajatellaan älykkäiden järjestelmien roolia mekanisoimassa ja automatisoimassa erilaisia ammatteja?
Yksi konkreettinen esimerkki on robottitaksi. 77-vuotias älykäs, mutta teknologian suhteen täysi ummikko isäni sanoi, että hän ei menisi ikinä robottitaksiin. Yritin argumentoida hänelle, että jopa GPS-navigointijärjestelmä pitää aikalailla hyvin autot tiellä. EU:n Galilelio on tarkempi. Tähän voi lisätä, että tiheästi sijaitsevat radiotaajuiset tukiasemat voivat tarkentaa sijaintia. Sitten voi ajatella, että autoissa on tutkia moneen suuntaan; etäisyydet pysyvät kunnossa. Ja hahmontunnistuksen tietokonenäön autojen välisen kommunikaation avulla kolareita voidaan vähentää. Eivätkä robottiautot ole kännissä tai hurjastele.
Tämä on jo lähellä totta teknisesti, muttei kaupallisesti.
Edelleen ajatellen voidaan varmaankin tiettyjä rahakkaita porvarillisia ammatteja laittaa kuriin, kun rutiininomaiset lakisopimustekstit tai lääkereseptit tietokoneistetaan tulevaisuudessa.
Onko mielipiteitä? Onko teknologia saavuttamassa ihmisten luottamuksen, vai tarvitaanko edelleen ihmisduunareita ja superpalkkaisia lääkäreitä ja liikejuristeita vielä samalla volyymillä?
teknologiatrendit ja ammatit
namusetä
0
60
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423