Haluaisin tietää mitä iloa siitä uskovaisille on, että he yrittävät käännyttää ihmisiä uskomaan johonkin jumalaan. Ihmettelen miksi se on joillekin niin tärkeää. Toivottavasti kukaan ei nyt vaan ala puhumaan lähetyskäskystä, koska sehän on vaan aikapäiviä sitten kuolleiden tyyppien keksimä juttu.
Minulla on elämässäni ollut kaikenlaisia harrastuksia, mutta en ole niihin ketään yrittänyt käännyttää, miksi sitten uskovaiset kokevat sen niin tärkeäksi?
Käännyttäminen
46
247
Vastaukset
- ateistix
Tekosyy kiusaamiselle. Se nyt ensiksi tulee mieleen.
Joo mielenkiintoinen kysymys.
Olen sitä myös pohtinut ja kysellyt kun muutama viikko sitten luonani kävi pari jehovan todistajaa.
Miksi uskonnot/uskomukset ovat kauppatavaraa - eikä siinä vielä kaikki kuten slougan kuuluu.
Jehovat ovat tietääkseni yleisin poppoo jotka ovikelloja soittelevat.
He ovat sanoneet, että paratiisiin pääsee 144 000 ihmistä. Onkohan se jo loppuunmyyty tai odotetaanko peruutuspaikkoja.
Jos kysyn "todistajilta" miksi teette tätä työtä - itsenne vaiko minun pelastumisen vuoksi niin ei vastausta tahdo tulla.
Siis kokevatko nuo kauppiaat itsensä hurskaiksi kun käyvät sanaa julistamassa vai mikä on se todellinen funktio käännytystyölle?He keräävät pisteitä, heillä on jokin sellainen järjestelmä jokaiselle seurakuntalaiselle. Joku maksaa rahalla ( siis ei aikaa työhön ) joku kerää pisteitä.
Ihan tajutonta hommaa. Eksyttäjiä kaikki.- Rapanhapakko
Virallinen selitys:
He haluavat pelastaa meidät Helevetiltä, jonne uskonnottomina tai toisiin (kristinuskonkin) uskonsuuntiin hairahtuneina joutuisimme. Jehovan todistajilla ei tosin ole Helevettiä, mutta Paratiisiin Maan Päällä pääsevät vain Jehovan Todistajat.
Todellisuus:
Heidän maailmanselityksensä lahkossa kuin lahkossa on niin hanurista ja epävarma, että sen itselleenkin todistaakseen tarvitsevat lisää käännynnäisiä uskonsa tueksi. Rahaakin sopii antaa ja ihailua saarnaajille. - who knows
Sen kun tietäisi, minä en tiedä. Onko se ehkä jonkinlaista itsetehostusta?
Helena Paalanne kirjoittaa: "alas kaste- ja lähetyskäsky!"
http://www.kotimaa24.fi/alas-kaste-ja-laehetyskaesky/ - Rapanhapakko
Edesmenneeltä "Kirkko kuulolla" palstalla papitkin kertoivat väistelevänsä niitä katukäännyttäjiä. Yksi naispappi oli jäänyt juttelemaan. Käännyttäjä oli kysynyt "oletko uskossa". Nainen oli kertonut olevansa pappi. Sai kuulla, että "et ole uskossa" :-)
- zyrt
Onko ne "ainoat oikeat uskossa olevat" hellareita, vai mitä ne ovat?
- 23werdf
zyrt kirjoitti:
Ne on kai niinkuin Halkosaaren Esko, alias vähäisin palvelija, tuttu täältä Suomi24:lta jo yli kymmenen vuoden takaa ja yhä vain paasaa liki muuttumatonta mantraansa päivittäin palstalla jos toisellakin.. Ei häntäkään oikeastaan edes kiinnosta mitä mieltä joku on jutuistaan, päätarkoitus on se älämölö itsessään. Näiltä puuttuu täysin kyky ajatella tai ymmärtää muiden näkökantoja, vaikka muut tunnustaisivat samaa uskoakin, mutta vivahde-eroilla. Elämän ainoa sisältö on saarnaus ja vääräuskoisten näkeminen ihan kaikkialla.
Linkissä esimerkki Eskon tavasta "keskustella":
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12079790 - Rapanhapakko
zyrt kirjoitti:
No käsittääkseni, kokemukseni (vain harvoilla uskiskontakteilla ja netin kautta, enhän minä herrajumala koskaan ole minkäänlaisten uskovaisten piireissä ollut edes suvussa)... niin hellarit ym karismahihhulit "laupiaasti" ja "suvaitsevasti" sanovat, että "pelastua" voi muissakin kristinuskon suunnissa kunhan hylkää sen eksytyksen "harhaopit". Sitten pitää "syntyä uudesti ylhäältä" ja saada "Pyhä Henki" ja "Jeesus sydämeensä". Aikuiskasteesta jotkut niistä sanovat, että jos on oikeasti uskossa, niin itse haluaa käydä aikuiskasteella. Jos ei halua, ei ole oikeasti uskossa. Kätevä kehäpäätelmä!
Eli kyllä ne varaavat sen oikeasti uskossa olon kukin itselleen, ja ovatpa vielä keskenäänkin eri mieltä, ketkä samaa itsestään väittävistä ovat oikeasti "uudestisyntyneitä" ja "elävässä uskossa".
Kysellessä mitä se sellainen on, ei joko saa vastauksia tai lopulta tulee "kaanaankielen" lauseita joissa ei vieläkään sanota saavatko jotain yliluonnollista tietoa sitä kautta vai ei. Jos testaa tietävätkö mitään faktoja, joita kulttinsa ihan ihmiset eivät ole opettaneet, niin eivät tiedä.
Eipä silti, sen "Kirkko Kuulolla"- palstan pappien liberaalimpia mutta ympäripyöreitä lässytyksiä luettuani vahvistui aikomukseni erota luterilaisestakin kirkosta. - onko sama mies?
23werdf kirjoitti:
Ne on kai niinkuin Halkosaaren Esko, alias vähäisin palvelija, tuttu täältä Suomi24:lta jo yli kymmenen vuoden takaa ja yhä vain paasaa liki muuttumatonta mantraansa päivittäin palstalla jos toisellakin.. Ei häntäkään oikeastaan edes kiinnosta mitä mieltä joku on jutuistaan, päätarkoitus on se älämölö itsessään. Näiltä puuttuu täysin kyky ajatella tai ymmärtää muiden näkökantoja, vaikka muut tunnustaisivat samaa uskoakin, mutta vivahde-eroilla. Elämän ainoa sisältö on saarnaus ja vääräuskoisten näkeminen ihan kaikkialla.
Linkissä esimerkki Eskon tavasta "keskustella":
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12079790Huussi-Esko?
- zyrt
Rapanhapakko kirjoitti:
No käsittääkseni, kokemukseni (vain harvoilla uskiskontakteilla ja netin kautta, enhän minä herrajumala koskaan ole minkäänlaisten uskovaisten piireissä ollut edes suvussa)... niin hellarit ym karismahihhulit "laupiaasti" ja "suvaitsevasti" sanovat, että "pelastua" voi muissakin kristinuskon suunnissa kunhan hylkää sen eksytyksen "harhaopit". Sitten pitää "syntyä uudesti ylhäältä" ja saada "Pyhä Henki" ja "Jeesus sydämeensä". Aikuiskasteesta jotkut niistä sanovat, että jos on oikeasti uskossa, niin itse haluaa käydä aikuiskasteella. Jos ei halua, ei ole oikeasti uskossa. Kätevä kehäpäätelmä!
Eli kyllä ne varaavat sen oikeasti uskossa olon kukin itselleen, ja ovatpa vielä keskenäänkin eri mieltä, ketkä samaa itsestään väittävistä ovat oikeasti "uudestisyntyneitä" ja "elävässä uskossa".
Kysellessä mitä se sellainen on, ei joko saa vastauksia tai lopulta tulee "kaanaankielen" lauseita joissa ei vieläkään sanota saavatko jotain yliluonnollista tietoa sitä kautta vai ei. Jos testaa tietävätkö mitään faktoja, joita kulttinsa ihan ihmiset eivät ole opettaneet, niin eivät tiedä.
Eipä silti, sen "Kirkko Kuulolla"- palstan pappien liberaalimpia mutta ympäripyöreitä lässytyksiä luettuani vahvistui aikomukseni erota luterilaisestakin kirkosta.Rapanhapakko
Jaa, no minä en voi syntyä uudestaan, kuten ei tosin kukaan muukaan.
Kiku-palstan papeissa oli sakkia joka lähtöön. Ei niiltä juuri keneltäkään mitään järjellistä juttua tullut. Aste-eroja tosin oli.
Oletko vielä kirkon jäsen? - Rapanhapakko
zyrt kirjoitti:
Rapanhapakko
Jaa, no minä en voi syntyä uudestaan, kuten ei tosin kukaan muukaan.
Kiku-palstan papeissa oli sakkia joka lähtöön. Ei niiltä juuri keneltäkään mitään järjellistä juttua tullut. Aste-eroja tosin oli.
Oletko vielä kirkon jäsen?Olen joo vielä kirkon jäsen. Eroaminen olisi minulle merkinnyt sen tunnustamista, että olen joskus ottanut sen dogmatiikan vakavasti ja vasta nyt tullut järkiini. Kun en ole ottanut vakavasti, eivätkä minut kastauttaneet jo 80-vuotiaat vanhempani ottaneet vakavasti tai ole opeista tietoisiaan ja luulisin samoin suurimmalla osalla evlutteja.
Lisäksi evlut kirkko on rituaaliperinteen ja kirkkorakennusten ylläpitäjä, uskoi niihin tai ei. Jotain yhteiskunnallista toimintaakin ilman uskon tyrkytystä Sitten evlut kirkko on nykyään hyvä vastapaino hihhulismille kilpaillessa suuren kansan uskonnollisten tunteiden kanavoinnista.
Mutta toisaalta.... KiKu-palstan lukemisen ja muutamien sukulaisteni hautajaisten jälkeen olen mietteissä, että eroan kirkosta viimeistään ennen kuolemaani. En minä sellaisia sadunkertojia peijaisiini halua. - ldjggiru
Rapanhapakko kirjoitti:
Olen joo vielä kirkon jäsen. Eroaminen olisi minulle merkinnyt sen tunnustamista, että olen joskus ottanut sen dogmatiikan vakavasti ja vasta nyt tullut järkiini. Kun en ole ottanut vakavasti, eivätkä minut kastauttaneet jo 80-vuotiaat vanhempani ottaneet vakavasti tai ole opeista tietoisiaan ja luulisin samoin suurimmalla osalla evlutteja.
Lisäksi evlut kirkko on rituaaliperinteen ja kirkkorakennusten ylläpitäjä, uskoi niihin tai ei. Jotain yhteiskunnallista toimintaakin ilman uskon tyrkytystä Sitten evlut kirkko on nykyään hyvä vastapaino hihhulismille kilpaillessa suuren kansan uskonnollisten tunteiden kanavoinnista.
Mutta toisaalta.... KiKu-palstan lukemisen ja muutamien sukulaisteni hautajaisten jälkeen olen mietteissä, että eroan kirkosta viimeistään ennen kuolemaani. En minä sellaisia sadunkertojia peijaisiini halua.En ole kirkon jäsen, koska en halua maksaa taikauskon levittämisestä, eikä minua kirkot rakennuksinakaan kiinnosta. Kirkko ei vaikuta käytännössä millään tavalla muuhun hihhulismiin. Kirkon sisälläkin on kaikenlaista yltiöhihhulismia, kuten vaikkapa viidesläiset ja lestadiolaiset.
Niin muuten, hautajaisten ohjelmasta päättävät viime kädessä omaiset. He voivat halutessaan pyytää papin hautajaisiin, vaikka vainaja olisi eläessään sellaisen kieltänyt, eikä olisi edes kirkon jäsen. Näin kävi miehen veljen hautajaissa. Pappi siellä oli, vaikka vainaja ei ollut vuosikymmeniin ollut kirkon jäsen, eikä todellakaan ollut millään tavalla uskovainen.
Sinä et voi tietää milloin kuolet. Se saattaa tapahtua vaikka huomenna. - ei uskontoa minulle
ldjggiru kirjoitti:
En ole kirkon jäsen, koska en halua maksaa taikauskon levittämisestä, eikä minua kirkot rakennuksinakaan kiinnosta. Kirkko ei vaikuta käytännössä millään tavalla muuhun hihhulismiin. Kirkon sisälläkin on kaikenlaista yltiöhihhulismia, kuten vaikkapa viidesläiset ja lestadiolaiset.
Niin muuten, hautajaisten ohjelmasta päättävät viime kädessä omaiset. He voivat halutessaan pyytää papin hautajaisiin, vaikka vainaja olisi eläessään sellaisen kieltänyt, eikä olisi edes kirkon jäsen. Näin kävi miehen veljen hautajaissa. Pappi siellä oli, vaikka vainaja ei ollut vuosikymmeniin ollut kirkon jäsen, eikä todellakaan ollut millään tavalla uskovainen.
Sinä et voi tietää milloin kuolet. Se saattaa tapahtua vaikka huomenna.Olen ollut poissa kirkon kuvioista melkein neljäkymmentä vuotta. Enkä sitä ennenkään kirkon kanssa missään tekemisissä ollut, paitsi mitä koulussa nyt oli pakko.
Harmittaa vieläkin että maksoin pari vuotta kirkollisveroja, ennen kuin hoksasin erota. Systeemi on kiero, ei sitä tule nuorena ajatelleeksi, että siitä nimellisestä jäsenyydestä peritään automaattisesti vero. En enää edes muista miksi havahduin miettimään asiaa, mutta hyvä että hoksasin. - Rapanhapakko
ei uskontoa minulle kirjoitti:
Olen ollut poissa kirkon kuvioista melkein neljäkymmentä vuotta. Enkä sitä ennenkään kirkon kanssa missään tekemisissä ollut, paitsi mitä koulussa nyt oli pakko.
Harmittaa vieläkin että maksoin pari vuotta kirkollisveroja, ennen kuin hoksasin erota. Systeemi on kiero, ei sitä tule nuorena ajatelleeksi, että siitä nimellisestä jäsenyydestä peritään automaattisesti vero. En enää edes muista miksi havahduin miettimään asiaa, mutta hyvä että hoksasin.No niin, onhan se noinkin ja kukin tavallaan. En surisi evlut-kirkon kuihtumista. Tai toisaalta jos täällä olisi USA:n kirkko-irti-valtiosta -tyyli eikä ns "kansankirkkoa" johon jo syntymässä liitetään..... niin täälläkin kilpailisivat ihmisten uskonnollisista tunteista ja rahoista mitä hihhuleimmat kaupalliset megachurchit. Jos evlut-kirkon johto onnistuu pitämään maltista linjaa, onhan se hyvä vastapaino sellaiselle eikä kansa viitsi muualle mennä. Tosihihhuleita lukuun ottamatta.
Ongelma tosin joo, että evlut-kirkossakin on hihhulismia, seurakuntien aktiivijäsenet ovat enimmäkseen herätysliikkeiläisä ja joku Jalovaara voodoomenoineen päästetään kirkkoihin. Jos kirkko sinne päin kääntyy, totta kai seuraa massaeroamisia. Niin ja lestadiolaisillehan kirkko ei ilmeisesti mahda mitään.
Itselläni taas omassa lapsuudenkodissa kirkko oli melkein samantekevä. Oli sukulaisten hautajaisia j kun nuori olin, vanhempieni kanssa kävimme muutaman kerran joulukirkossa. Ihan sen takia että se on vanha tapa, vaikka ei enää valitettavasti reellä mennäkään. Meillä luetaan jouluaattona muutama tunti kinkunsyönnin jälkeen ihan vain perinteenä ja tunnelman vuoksi sekä Luukkaan että Matteuksen joulukertomukset, komeasta 1890-luvun sukubibliasta. (Sitten jaetaan se tärkein eli lahjat) Totta kai jouluevankelumit meillä luetaan tietoisina ja puhuenkin, etteivät ne mitään totta taida olla. Mutta mitä väliä, se on siis perinne ja ihan omaksi iloksemme eikä pakotettuna. Joskus on tullut käytyä myös ordotoksien pääsiäisyön palvostelussa, pääsiaistapana siinä kuin suklaamunat, tiput ja rairuoho, ortodoksisuudesta muuten kiinnostumatta
Luulisinpa, että monet kirkon jäsenet suhtautuvat samaan tapaan siihen luterilaisuuteenkin sellaisena hyvin väljästi pidettynä perinteenä tai tapana.... sitä vakavasti ottamatta. Joten en tunne tarvetta nimenomaan eroamalla protestoida sellaista vastaan jota omassa elämässäni ei ole edes tosissaan ollut.. Tosiuskovat ovat sitten ihan muita.
Kuitenkin vaikkapa sieltä Kiku-palstalta näkemäni pappien "ajatukset" tuovat mieleen, että eipä huvita siihen kerhon virallisesti kuulua. Verotuksestani vain pieni osa on tuloveroa, mutta kaipa minulta pakollinen kirkollisvero menee "yrityksen" kautta joka tapauksessa vaikka eroaisinkin. Mutta joo en haluaisi pappia hautajaisiini satuilemaan (tosin itsehän olisin jo kanttuvei). Sitten jos saisin lapsia (tuskin enää ehdin) nii silloin eroaisin kirkosta toivottavasti lasten äidin kanssa, etteivät lapsemme joutuisi koulun uskonnonopetukseen ym. - ei uskontoa minulle
Rapanhapakko kirjoitti:
No niin, onhan se noinkin ja kukin tavallaan. En surisi evlut-kirkon kuihtumista. Tai toisaalta jos täällä olisi USA:n kirkko-irti-valtiosta -tyyli eikä ns "kansankirkkoa" johon jo syntymässä liitetään..... niin täälläkin kilpailisivat ihmisten uskonnollisista tunteista ja rahoista mitä hihhuleimmat kaupalliset megachurchit. Jos evlut-kirkon johto onnistuu pitämään maltista linjaa, onhan se hyvä vastapaino sellaiselle eikä kansa viitsi muualle mennä. Tosihihhuleita lukuun ottamatta.
Ongelma tosin joo, että evlut-kirkossakin on hihhulismia, seurakuntien aktiivijäsenet ovat enimmäkseen herätysliikkeiläisä ja joku Jalovaara voodoomenoineen päästetään kirkkoihin. Jos kirkko sinne päin kääntyy, totta kai seuraa massaeroamisia. Niin ja lestadiolaisillehan kirkko ei ilmeisesti mahda mitään.
Itselläni taas omassa lapsuudenkodissa kirkko oli melkein samantekevä. Oli sukulaisten hautajaisia j kun nuori olin, vanhempieni kanssa kävimme muutaman kerran joulukirkossa. Ihan sen takia että se on vanha tapa, vaikka ei enää valitettavasti reellä mennäkään. Meillä luetaan jouluaattona muutama tunti kinkunsyönnin jälkeen ihan vain perinteenä ja tunnelman vuoksi sekä Luukkaan että Matteuksen joulukertomukset, komeasta 1890-luvun sukubibliasta. (Sitten jaetaan se tärkein eli lahjat) Totta kai jouluevankelumit meillä luetaan tietoisina ja puhuenkin, etteivät ne mitään totta taida olla. Mutta mitä väliä, se on siis perinne ja ihan omaksi iloksemme eikä pakotettuna. Joskus on tullut käytyä myös ordotoksien pääsiäisyön palvostelussa, pääsiaistapana siinä kuin suklaamunat, tiput ja rairuoho, ortodoksisuudesta muuten kiinnostumatta
Luulisinpa, että monet kirkon jäsenet suhtautuvat samaan tapaan siihen luterilaisuuteenkin sellaisena hyvin väljästi pidettynä perinteenä tai tapana.... sitä vakavasti ottamatta. Joten en tunne tarvetta nimenomaan eroamalla protestoida sellaista vastaan jota omassa elämässäni ei ole edes tosissaan ollut.. Tosiuskovat ovat sitten ihan muita.
Kuitenkin vaikkapa sieltä Kiku-palstalta näkemäni pappien "ajatukset" tuovat mieleen, että eipä huvita siihen kerhon virallisesti kuulua. Verotuksestani vain pieni osa on tuloveroa, mutta kaipa minulta pakollinen kirkollisvero menee "yrityksen" kautta joka tapauksessa vaikka eroaisinkin. Mutta joo en haluaisi pappia hautajaisiini satuilemaan (tosin itsehän olisin jo kanttuvei). Sitten jos saisin lapsia (tuskin enää ehdin) nii silloin eroaisin kirkosta toivottavasti lasten äidin kanssa, etteivät lapsemme joutuisi koulun uskonnonopetukseen ym.Mistä sinä sellaisen ajatuksen sait, että kirkosta eroamiseni oli protesti? Erosin siitä syystä, että en usko jumalaan, enkä halua maksaa kirkolle pennipyöryläistä kirkolle, enkä millekään muullekaan uskonyhteisölle.
Perinteitä on monenlaisia ja monelta pohjalta niistä pidetään kiinni. Minulle kirkko ei ole koskaan merkinnyt muuta kuin taikauskoa ja koulun pakkouskontoa. - Rapanhapakko
ei uskontoa minulle kirjoitti:
Mistä sinä sellaisen ajatuksen sait, että kirkosta eroamiseni oli protesti? Erosin siitä syystä, että en usko jumalaan, enkä halua maksaa kirkolle pennipyöryläistä kirkolle, enkä millekään muullekaan uskonyhteisölle.
Perinteitä on monenlaisia ja monelta pohjalta niistä pidetään kiinni. Minulle kirkko ei ole koskaan merkinnyt muuta kuin taikauskoa ja koulun pakkouskontoa.En ajatellut sinua. Vaan itselläni ei niin että minulle äkkiä valkenisi että paaskaahan se on, hyi en maksa. Vaan että olen aina suunnilleen tiennyt mitä se on, en ole vain piitannut mokomasta tarpeeksi reagoidakseni edes eroamalla. Saatanpa vielä erotakin.
Kirkkoon kuulumiseen liittyy myös uskonnonopetus. Tietty minulle peräti 51-vuotiaana (ei voi olla, rock ja punk sukupolvea olen!!) koulun uskonnonopetus taisi olla kaikille selviö. Jotain adventistityttöä laskematta. Ei se minua niin häirinnyt. Ala-asteella oli kirjoissa imeliä moraaliopetuksia raamattukuvituksella (raakuudet karsien tietysti), sitten myöhemmin kirkkohistoriaa josta en muista mitään. Jonkun oppikirjan myöhemmin nähtyäni olen sen dogmatiikan aika paksuksi tuubaksi havainnut, ei kai siitä silloin miettinyt juuta tai jaata. (hmmm. sikäli olen vasta myöhemmin näitä miettinyt, vaikka en silloinkaan niinkään "uskonut") Lukiossa oli kohtuuhyvä vieraiden uskontojen kirja. Taisinpa YO-kirjoituksissakin vastata reaalin osana johonkin uskontokysymykseen. Laudatur tietysti :-)
Rippikoulussakin lähinnä opettelin rämpsyt ulkoa, silloin vielä miettimättä ja hahmottamatta mikä se uskonto oikein on. Kaikki riippuu tietysti miten ärsyttäviä hihuja opettajat ovat. Meillä eivät kovinkaan. Papeista itse asiassa aika suuri prosentti ei ole uskossa. Johtuu siitä, että papiksi päästäkseen joutuu tutustumaan kristinuskoon... Se on myrkkyä uskolle.
Toki suurin osa teologisen opiskelijoista ei papeiksi päädy. Suurin osa uskonsa säilyttävistä varmaan päätyy... Mitäkäli se nyt sitten mitään mistään kertoo..- 23erfgv
onko sama mies? kirjoitti:
Huussi-Esko?
Ei ole... En usko ainakaan. Tämä Esko on kyllä ihan uniikki tapaus. HyysikkäEsko nyt joskus sentään kärtyää takaisin, Halkosaari vain julistaa.
Paljonkohan niitä oman uskonsa levittäjiä oikein on?
Prosentti kansasta?
Ainakin niitä uskonsa mainostajia on niin vähän, että ei niihin joka paikassa törmää.
Osa levittää vakaumustaan lähetyskäskyn velvoittamana, osa haluaa pelastaa muutkin ikuiselta hel'vetiltä ja osan motiivina on ehdoton varmuus omasta oikessa olemisesta ja ylimielinen halu hieman opettaa tyhmempiään.
Muitakin syitä varmasti on ja jokaisen motiivit omanlaisiaan.- näin se on
"mitä iloa siitä uskovaisille on, että he yrittävät käännyttää ihmisiä uskomaan johonkin jumalaan."
Heillä menee niin huonosti, koska he itsekin tietävät, että heitä on huijattu. Siksi he saavat helpotuksen tunteen, jos joku heidän lisäkseen menee halpaan ja rupeaa uskomaan olemattomiin. Heidän opeilleen on vain rohkeasti sanottava pyh.
He luulevat touhunsa olevan pyhää, mutta pyhä-sanakin on johdos juuri perussanasta pyh: pyh, pyhämpi, pyhin. - 1213
"Toivottavasti kukaan ei nyt vaan ala puhumaan lähetyskäskystä, koska sehän on vaan aikapäiviä sitten kuolleiden tyyppien keksimä juttu. "
Noh, lähetyskäsky on kuitenkin enemmän kuin se, mitä ateisteilla on oman toiminnan perusteeksi.
Jeesus julisti ilosanoman, ja minä rakastan muita ihmisiä sen verran, että haluan muidenkin tietävän siitä. :)
Mutta mikä saa ateistit taistelemaan sitä ilosanomaa vastaan? Katkeruus näyttää lähes yhtä suurelta voimavaralta kuin rakkaus.- zyrt
"Jeesus julisti ilosanoman, ja minä rakastan muita ihmisiä sen verran, että haluan muidenkin tietävän siitä. :)"
- Koulussa opetetaan uskontoa, joten sinun "apuasi" ei tarvita. Vai meinaatko muslimeille mennä päätäsi paukuttamaan? - 1214
"Mutta mikä saa ateistit taistelemaan sitä ilosanomaa vastaan?"
Ilosanoma on tosiaan niin naurettava juttu, että kylläpäs se paneekin naurattamaan :D
"Katkeruus näyttää lähes yhtä suurelta voimavaralta kuin rakkaus."
Ainoita katkeria ovat kristityt hihhulit, jotka jatkuvasti menettävät kannatustaan. Heidän lähimmäisrakkautensa onkin vain "lähimmäisrakkautta". - Rapanhapakko
zyrt kirjoitti:
"Jeesus julisti ilosanoman, ja minä rakastan muita ihmisiä sen verran, että haluan muidenkin tietävän siitä. :)"
- Koulussa opetetaan uskontoa, joten sinun "apuasi" ei tarvita. Vai meinaatko muslimeille mennä päätäsi paukuttamaan?Eihän se mikään "Ilosanoma" ole, vaan pahantahtoinen paha sanoma, surusanoma.
Ennen kristinuskoa ihmiset eri uskonnoissa ajattelivat elämänsä jatkuvan kuoleman jälkeen aika mukavissa merkeissä. Jos on suhteellisen tolkusti elänyt. Juutalaisista tosin iso osa silloin ja nykyään eivät usko koko kuolemanjälkeiseen elämään, tai ainakaan eivät mieti sitä.
Sitten tuli kristinusko, joka kertoi että oletusarvoisesti joudutte ikuiseen kärsimykseen jos että käänny meidän uskoomme. Siis paha sanoma, ei ilosanoma. Jota mm. muslimit ovat jatkaneet oman uskontonsa suhteen ja lähes kaikki erimieliset kristinuskon suunnat toistensakin suhteen. Ilkeä, pahantahtoinen sanoma. Jota sinä 1213 ihan pahuuttasi haluat sulkien silmäsi siltä oikealta ilosanomalta, ettei tuollainen ole totta ollenkaan. Tässä loppuu muut selitykset. Ilosanoma? Eli 'kaikkirakastava olento vihaa sinua, mutta jos alistut tahdottomaksi orjaksi, niin jumala suostuu sietämään olemassaoloasi'.
-- Taistelemaan? Me emme vaan usko siihen, se ei ole taistelua. Te uskovat olette niin ylidramaattisia.- 1213
jason_dax kirjoitti:
Ilosanoma? Eli 'kaikkirakastava olento vihaa sinua, mutta jos alistut tahdottomaksi orjaksi, niin jumala suostuu sietämään olemassaoloasi'.
-- Taistelemaan? Me emme vaan usko siihen, se ei ole taistelua. Te uskovat olette niin ylidramaattisia."Ilosanoma? Eli 'kaikkirakastava olento vihaa sinua, mutta jos alistut tahdottomaksi orjaksi, niin jumala suostuu sietämään olemassaoloasi'."
Puhun nyt siitä Jeesuksen kertomasta ilosanomasta, en ateistien olkinukesta. - kolmipiste
1213 kirjoitti:
"Ilosanoma? Eli 'kaikkirakastava olento vihaa sinua, mutta jos alistut tahdottomaksi orjaksi, niin jumala suostuu sietämään olemassaoloasi'."
Puhun nyt siitä Jeesuksen kertomasta ilosanomasta, en ateistien olkinukesta.Mikä jason_daxin esittämässä oli väärin?
- 1213
kolmipiste kirjoitti:
Mikä jason_daxin esittämässä oli väärin?
"Mikä jason_daxin esittämässä oli väärin? "
Raamattu ei opeta näin: 'kaikkirakastava olento vihaa sinua, mutta jos alistut tahdottomaksi orjaksi, niin jumala suostuu sietämään olemassaoloasi'.
Luultavasti se on se luulo oikeassolemisesta mikä sitten tuottaa iloa. Kun toisenkin saa luuleemaan niin oma luulo vaikuttaa ehkä luultavammalta.
- Atte Ateisti
Vallanhimo.
"Menkää ja tehkää kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni." Monet vielä ymmärtävät tuon, että kaverin pitäisi muuttua 100% saarnamiehensä klooniksi.
Myös nationalismi ajaa samaa asiaa, siinäkin pyritään nollasummapelinä saamaan pointseja "meidän porukalle" niiden toisten kustannuksella.- fem.
Mitä tarkoittaa "menkää ja tehkää"? Sen tiedän aivan varmasti, että kaikilla kristityillä ei ole ei ole samaa käsitystä kristinuskosta. Eroja löytyy yhtä paljon kuin lumihiutaleissa.
- pyramidihuijatut
Käännyttämisessä on kyse maailman suurimmasta pyramidihuijauksesta eli huijatut pyrkivät saamaan lisää jäseniä pyramidiorganisaation alimmalle portaalle, jotta itse pääsisivät ainakin omassa mielessään ketjussa ylemmälle tasolle.
- Rapanhapakko
Jaa "lähetyskäsky"?
Alunperin siinä ensimmäisenä kirjoitetussa, eli Markuksen evankeliumissa.
[ 9 [i] Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 10 Maria lähti sieltä ja vei sanan Jeesuksen seuralaisille, jotka itkivät murheissaan. 11 He eivät kuitenkaan uskoneet, kun kuulivat, että Jeesus eli ja että Maria oli nähnyt hänet.
12 Tämän jälkeen Jeesus ilmestyi hahmoltaan vieraana kahdelle heistä, kun he olivat kulkemassa pois kaupungista. 13 Myös nämä menivät viemään toisille sanaa, mutta heitäkään ei uskottu.
14 Viimein Jeesus ilmestyi myös yhdelletoista opetuslapselleen heidän ollessaan aterialla. Hän moitti heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet kuolleista nousseena. 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
19 Kun Herra Jeesus oli puhunut heille tämän, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. 20 Opetuslapset lähtivät matkaan ja saarnasivat kaikkialla. Herra toimi heidän kanssaan ja vahvisti sanan tunnusmerkeillä.]
Pari "pikku" ongelmaa:
1,) Uskovaiset eivät tuossa sanottuja uskon merkkejä täytä. Tai silvuplee parantakaa todistetusti sairaita, antakaa myrkkykäärmeiden pistää ja juokaa myrkkyä. Sopii minulle miten teille käy. Kun ei onnistu, tuon "Jumalan Sanan" mukaan siis ETTE ole uskossa.
2.) Kaikkien ei-hihhuli-teologien mukaan tuo Markuksen evankeliumin loppu on myöhemmin lisätty, tekaistu sepitelmä. Alkuperäinen Markuksen evankeliumi loppuu siihen missä naiset löytävät tyhjän haudan eivätkä kerro kenellekään. "Ihmettelen miksi se on joillekin niin tärkeää."
Uskonto on maailman vanhin pyramidihuijaus.- siksi
Ei me haluta että te joudutte hel'vettiin ikiajoiksi.
- fem.
Et tainnut tajuta mitä aloituksessani luki. Mitä ILOA te saatte käännytysyrityksistänne?
- Rapanhapakko
fem. kirjoitti:
Et tainnut tajuta mitä aloituksessani luki. Mitä ILOA te saatte käännytysyrityksistänne?
Minä olen täällä muualla toistellut, että uskovaisethan nimenomaan haluavat, että uskonnottomana kuolleet, toisenuskoisina kuolleet ja huomatkaa myös "väärässä" kristinuskon suunnassa (siis toinen kuin se oma) kuolleet joutuvat ikuiseen kärsimykseen. Jos eivät haluaisi, hehän olisivat iloisia ettei maailmanselityksensä ole totta. Sen sijaan roikkuvat siinä sitkeästi. Turpiinhan tuosta ansaitsisivat.
- Rapanhapakko
Rapanhapakko kirjoitti:
Minä olen täällä muualla toistellut, että uskovaisethan nimenomaan haluavat, että uskonnottomana kuolleet, toisenuskoisina kuolleet ja huomatkaa myös "väärässä" kristinuskon suunnassa (siis toinen kuin se oma) kuolleet joutuvat ikuiseen kärsimykseen. Jos eivät haluaisi, hehän olisivat iloisia ettei maailmanselityksensä ole totta. Sen sijaan roikkuvat siinä sitkeästi. Turpiinhan tuosta ansaitsisivat.
Noin siis muilla kuín Jehovan todistajilla ja vähemmistöllä muista hihhuleista. Evlut-papit väistelevät kysymystä. Mutta hekin ei-piinahellvettiä-kristityt ovat muuten ihan kummallisessa maailmanselityksessä. Enemmistö tosiuskovista taas haluaa ikuista käristystä jos ei tule heidän uskontoonsa.
- siksi
fem. kirjoitti:
fem. Oletko hidas?
Me emme halua, että joudutte hel'vettiin.
Se, ettei toinen joudu hel'vettiin, tuo paljon iloa. - ---
siksi kirjoitti:
fem. Oletko hidas?
Se, ettei toinen joudu hel'vettiin, tuo paljon iloa.Mitä mietit niistä sukulaisistasi ja ystävistäsi jotka joutuvat helvettiin? Häiritsekö se sinua taivaassa ollenkaan?
- Rapanhapakko
--- kirjoitti:
Mitä mietit niistä sukulaisistasi ja ystävistäsi jotka joutuvat helvettiin? Häiritsekö se sinua taivaassa ollenkaan?
Älkää aina valehdelko. Te haluatte maailmanselitystä, jonka tärkeä osa on että ilman uskoanne jo kuolleet, ne joihin "käännytyksenne" ei vaikuta, ovat hellvetissä jo tai joutuvat sinne "viimeisellä tuomiolla".
Kyllä te että tuollainen olisi hyvin surullinen asia ja ymmärrätte, että tuollainen maailma olisi paha. Ymmärtäisitte sen muista uskonnoista, esimerkiksi kunnon muslimit ajattelevat teistä ihan samoin, ja ihmettelevät miksette käänny islamiin
Siiis te haluatte koko pahaa maailmanselitystänne, jonka pahimpana elementtinä uskonnottomat ja eriuskoiset joutuvat ikuiseen kärsimykseen. Joten te haluatte heille ikuista kärsimystä.
Ja toistan: jos ette haluaisi, tehän olisitte iloisia, että koko maailmanselityksenne on humpuukia, minkä tolkummat ihmiset hyvin ymmärtävät. Mutta te aktiivisesti haluatte tuota omaanne kaikkinen pahuuksineen ja vastustatte suorastaan saippuanliukkaasti näkemästä sen pahuutta tai ihan jo yleistietoa ettei tuo ole totta. Siispä te olette umpipahoja itse, .
Ei nykyaikana enää voi veota niin, että maailmanselityksenne helevetin uhkineen olisi joku itsestäänselvyys. Enää ei ole kaikkien pakko käydä kinkereillä, käydä kirkossa tai uskoa uskontojen oppeihin. Tuo oppinne on ihan oma valintanne ja oma halunne. Ehkei sadismia, mutta vakavaa moraalintajun puuttetta ja sosiopaattista piittaamattomuutta teillä. - joo-o
siksi kirjoitti:
fem. Oletko hidas?
Se, ettei toinen joudu hel'vettiin, tuo paljon iloa.Miksi ette?, kun se kuulemma on oikeudenmukainen rangaistus. Etkö halua oikeuden tapahtuvan? Sanotaanhan teidän erehtymättömässä kirjassa, että me ateistit ei tehdä mitään hyvää.
- Rapanhapakko
Rapanhapakko kirjoitti:
Älkää aina valehdelko. Te haluatte maailmanselitystä, jonka tärkeä osa on että ilman uskoanne jo kuolleet, ne joihin "käännytyksenne" ei vaikuta, ovat hellvetissä jo tai joutuvat sinne "viimeisellä tuomiolla".
Kyllä te että tuollainen olisi hyvin surullinen asia ja ymmärrätte, että tuollainen maailma olisi paha. Ymmärtäisitte sen muista uskonnoista, esimerkiksi kunnon muslimit ajattelevat teistä ihan samoin, ja ihmettelevät miksette käänny islamiin
Siiis te haluatte koko pahaa maailmanselitystänne, jonka pahimpana elementtinä uskonnottomat ja eriuskoiset joutuvat ikuiseen kärsimykseen. Joten te haluatte heille ikuista kärsimystä.
Ja toistan: jos ette haluaisi, tehän olisitte iloisia, että koko maailmanselityksenne on humpuukia, minkä tolkummat ihmiset hyvin ymmärtävät. Mutta te aktiivisesti haluatte tuota omaanne kaikkinen pahuuksineen ja vastustatte suorastaan saippuanliukkaasti näkemästä sen pahuutta tai ihan jo yleistietoa ettei tuo ole totta. Siispä te olette umpipahoja itse, .
Ei nykyaikana enää voi veota niin, että maailmanselityksenne helevetin uhkineen olisi joku itsestäänselvyys. Enää ei ole kaikkien pakko käydä kinkereillä, käydä kirkossa tai uskoa uskontojen oppeihin. Tuo oppinne on ihan oma valintanne ja oma halunne. Ehkei sadismia, mutta vakavaa moraalintajun puuttetta ja sosiopaattista piittaamattomuutta teillä.Sam Harris demolishes Christianity:
http://www.youtube.com/watch?v=vSdGr4K4qLg
- anna sinäkin
Meillä on ilo jokaisesta, joka antaa elämänsä Jeesukselle!
- satuahannevain
mitä iloa on antaa elämänsä mielikuvitusolennolle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955