Mitä voisin tehdä että saisin vuokrahepan paremmin tarhasta pois? Aina kun haen sitä päivällä tarhasta ei meinaa millään antaa kiinni vaan aina tekee semmosen äkki käänöksen ja ainakin uhkailee en tiedä aikooko oikeasti mutta ainakin tekee niin että voisi hyvinkin potkasta. Ja kun taas touhaan sen kanssa hetken tarhassa niin antaa heti kiinni. Onko jotakin keinoa jolla saisin helpommin hepan kiinni
hankala kiinniotettava
5
61
Vastaukset
- mörrinkäinen
Haetko sen aina ratsastusta varten?
Hae sitä tarhasta ihan vain harjattavaksi, tai keväämmällä kun alkaa uutta ruohoa kasvaa, vie se nyppimään niitä vihreitä korsia vähäksi aikaa ja vie takaisin tarhaan. Tee tarhasta hakeminen sille mukavaksi. Käy silittelemässä sitä ihan huviksesi, äläkä edes yritä ottaa sitä joka kerta kiinni. Opeta sille, ettei se aina joudu töihin vaikka se haettaisiinkin pois.
Tai voit kokeilla lahjomista, mutta siinä on se huono puoli, että makupaloilla opetettu hevonen alkaa helposti näykkiä sitten jos se ei joskus saakaan namia.- Savee
Älä mene itse hevosen luokse, vaan anna sen tulla sinun luoksesi. Jos se hurjistuu ja tuntuu että se juoksee päin niin jää seisomaan paikallesi, levitä hieman käsiäsi ja katso päättäväisesti hevosta kohti. Jos tuntuu että nyt se yrittää oikeasti satuttaa sinua, niin älä lähde juoksemaan pakoon vaan siirry hieman sivulle päin väistääksesi hevosta. Voi yrittää myös lahjoa hevosta, mutta ei niin että se oppii siihen. Toivottavasti oli apua :).
- Hermo menee
Mulla hoitoheppa joka antaa kiinni mutta ei sitten liiku mihinkään, seisoo vaan ja haraa vastaan. Tämä ongelma on kyllä vaan laitumella kesäisin, mutta silloin hepan vieminen talliin voi kestää pahimmillaan yli tunnin koska se ei liiku mihinkään, sitten liikkuu muutaman metrin ja taas sama "jymähdys" on edessä! Omistajan kanssa tekee myös näin. Ex-ravuri kyseessä ja muutenkin todella itsepäinen, muttei toisaalta lainkaan aggressiivinen. Sitten yks kaks hevonen lähteekin liikkeelle, kun itse on jo luovuttamisen partaalla!
- Savee
Hermo menee nimimerkill: Kun saat sen kiinni, katso lähteekö se mukaasi vai jääkö paikalleen seisomaan ja päättää että minä olen pomo. Jos se ei suostu liikkumaan, niin älä katso hevosta kun yrität viedä sitä eteenpäin. Jo tarvitsee, ota raippa mukaan ja läpsäytä hellästi lautaselle jos ei liiku. Jos vaan toimii, niin voit koittaa huutaa sitä portilta ja näyttää että sinulla on makupaloja sille. Toivottavasti huomasit:) tämän viestin :)
Pikaratkaisu: nappaa sitä raipalla takajaloille, jos sen saa kiinni raippa kädessä. Jos ei, huitaise riimunnarulla takalistolle
Hitaampi keino: yritä saada se ottamaan edes yksi askel mihin tahansa suuntaan. Pakota se peruuttamaan tai vaikka kääntymään, ihan sama, kunhan se ottaa sen yhden askeleen. Kokeile sitten suostuuko hevonen liikkumaan, ja jos ei, käännä sitä uudestaan niin että se joutuu ottamaan askeleen. Toista sitä kunnes heppa antaa periksi ja lähtee liikkeelle.
Hitain keino: opeta hevonen siihen, ettei se aina joudu heti pois laitumelta ja vihreän heinän äärestä vaikka se haettaisiinkin pois. Kun otat sen kiinni, anna sen vielä syödä hetki ennen kuin lähdet viemään sitä minnekään. Ja kun talutat sitä, anna sen haukata heinää kulkiessaan ja vaikka välillä pysähtyäkin parin suullisen ajaksi. Ja kun saat sen pois laitumelta, syöttele sitä hetki jossain sopivassa paikassa matkan varrella, niin se oppii, ettei tuoremuona lopu vaikka se lähtisikin laitumelta. Kannattaa myös hakea hevosta mahd usein laitumelta ja viedä se joksikin aikaa syömään vihreää jonnekin muualle. Ei toiselle laitumelle tai tarhaan, vaan sillä tavalla, että itse olet sen kanssa kun se syö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1764757- 123306
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471916Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6661853- 1161816
- 1371737
- 451495
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421