Kun myynti-ilmoituksessa lukee...

Mitä tarkoitetaan??

Olen hankkimassa ponia ja lukenut myynti-ilmoitoituksia. Yksi poni joka olisi erityisen kiinnostava, niin sen ilmoituksessa lukee mm. seuraavat asiat: että olisi "persoonallinen luonne" ja "pilkettä silmäkulmassa". niin mitä noilla sitten oikein yleensä tarkoitetaan??? Ovatko hyviä vai huonoja asioita? Osaisko joku neuvoo pls!

13

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä tuohon taida olla mitään yhtä ja oikeaa vastausta. Mutta itse käsitän "persoonallisen" tarkoittavan samaa kuin "ei mikään tusinapolle". Hevosella on siis omatkin aivot joita se osaa myös käyttää. Tai sitten siinä on joku erikoisempi piirre jota ei kovin helposti löydy muilta hevosilta. Esim poikkeuksellisen itsepäinen tai hellyydenkipeä tms, tai kuten muuan tuntemani hevonen, joka oli niin hidas liikkeissään, että kun se laukkasi, sen ohi saattoi melkein kävellä. Ja kun se hyppäsi esteitä, se pudotti poikkeuksetta ylimmän puomin maahan ja hyppäsi vasta sitten esteen yli.

"Pilkettä silmäkulmassa" tarkoittaa (minun määritelmieni mukaan) sitä, että sen kanssa ei ehdi pitkästyä. Hevonen ei ole ilkeä, mutta se saattaa keksiä ns konnankoukkuja, jotka ovat huvittavia ellei omistajan, niin ainakin sivustakatsojien mielestä. Saattaa esim kieltää esteellä, mutta jos ratsastaja putoaa, se jää viattomana odottelemaan että hän kapuaa takaisin satulaan. Tai jos sen sitoo ulkona puomiin harjattavaksi ja menee hetkeksi sisälle harjaa hakemaan, se saattaa avata solmun ja joko lähteä kävelylle tai jäädä paikalleen odottelemaan. Saattaa myös pukitella, mutta vain vallattomuuttaan, ei siksi että yrittäisi heittää ratsastajan selästään. Tai varastella pikkutavaroita kun silmä välttää... Mahdollisuudet ovat loputtomat.

Toisin sanoen saattaa olla haastava (mutta mielenkiintoinen) tapaus, mutta jos sitä ymmärtää eikä yritä kahlita sitä liikaa, ja jos omat taidot - ja ennen kaikkea huumori ja mielikuvitus - riittävät sen kanssa touhuamiseen, siitä voi saada mahtavan ystävän. Sellaisen kanssa taatusti oppisi hevosista yhtä ja toista - suurelta osin kantapään kautta - koska ne tavat joita keskiverto hevosten kanssa noudatetaan, saattavat joutaa romukoppaan sellaisen hevosen kohdalla joka osaa ajatella omilla aivoillaan.

Mutta tapauskohtaisesti varminta tietoa tuosta hevosesta saat jos soitat myyjälle ja kysyt häneltä.

Anteeksi, tuli taas pitkä teksti.

• Mitä tarkoitetaan??

Kiitti hei paljon! Itsekin jotain tuon suuntaista ajattelin mutta kuitenkin noi ovat aika moni tulkintaisia...

Eilen olin ponia katsomassa ja oli tosi ihana! Omaa tahtoa kyllä löytyi mut ei mahdoton. Pukkeja heitteli, tosin aika pieniä. Harkitsen vakavasti :) Toista ponia menen vielä ensi viikolla katsomaan ja sitten olisi päätöksen aika!

• mörrinkäinen

Toivottavasti sitten tätä ensimmäistä ei myydä muualle sillä välin kun olet katsomassa sitä toista. Se toinen saattaa vaikuttaa suorastaan tylsältä tähän ensimmäiseen verrattuna, ellei sitten satu olemaan yhtä vahva persoona.

Minäkin kiinnostuisin hevosesta jota kuvaillaan mainitsemallasi tavalla ja samantyyppisillä kokemuksilla mitä Lampinajadi kuvaili.

Mutta toivottavasti saat haluamasi, kumpaan päädytkin!

• zipper1

Jos poni pukittelee jatkuvasti, kannattaa vakavasti miettiä haluaako sen itselleen. Hyvin usein jatkuva pukittelu kertoo kivusta. Tutkisin ponin ainakin kunnolla, eli kuvauttaisin ainakin selkärangan ja jalat kunnollinen kliininen tutkimus ja satulan tarkastus.

• Mikä on "jatkuvasti"? Jos koeratsastuksessa heittää muutaman pikkupukin, se tuskin on vaarallista, mutta eri asia on, jos se todellakin on koko ajan takapää ilmassa.

• Mitä tarkoitetaan??

Joo ei se siis jatkuvasti pukitellut, lähinnä laukan nostossa ja kun sillä kans hyppäsin testiksi pari pikku-estettä niin niiden jälkeen myös. Itse en ajatellut että se olis huolestuttavaa mutta tietysti joku eläinlääkärin ostotarkastus olis hyvä jos kyseiseen poniin päädyn. Keskiviikkona meen siis toista ponia vielä katsomaan.

Mörrinkäinen: Olishan se ikävää jos poni menis jollekin toiselle (siis jos olisin siitä kiinnostunut enemmän kuin siitä toisesta), mutta en halua myöskään tehdä hätiköityä päätöstä. Tää olis kuitenkni mun eka oma poni... ja haluan tehdä oikean päätöksen :) Etten sitten joudu luopumaan ponista pian... Mutta siis poni on 145 cm korkea ja aika tukeva rakenne että en ainakaan "ylikasvamisen" takia joutuis luopumaan myöhemmin.

• mörrinkäinen

Taisi ponilla olla vain vallattomuutta. Mutta ostotarkastus on hyvä teettää joka tapauksessa, päädytpä kumpaan poniin tahansa. Vaikuttipa heppa kuinka terveeltä hyvänsä, ell saattaa löytää siitä jotakin mitä tavallinen ihminen ei tule edes ajatelleeksi.

Ja totta, hätiköidä ei kannata. Ajattelin vain mainita, että niinkin voi käydä. Kivan kokoinen se poni! Mutta parantumattoman utelias kun olen, niin kerrotko jossain vaiheessa, kumpaan päädyit?

• Mitä tarkoitetaan??

Joo mörrinkäinen, toki kerron :)

• Mitä tarkoittaa??

Nyt vähän infoa tänne jos jotakuta kiinnostaa :) Eli toista ponia oli eilen katsomassa, ihan kivan tuntuinen oli mutta tykkäsin enemmän ensimmäisestä, tuntuu että sovimme sen kanssa paremmin yhteen. Tämä toinen oli aika "tahmea" ja jäykkä ratsastettava, eikä tilanne paljon parantunut lämmittelyjen jälkeenkään. Taisi vähän laiskuuttakin olla, esim. laukan pudotti heti raviin ja piti koko ajan ponia herätellä. Nojoo, mutta ei siitä sen enempää. Olin siis yhteydessä nyt ekan ponin omistajaan ja näyttäisi siltä että siitä tulee mun eka poni! Käytännön asiat ovat nyt vielä aika auki, mutta ensi viikolla olisi ostotarkastus... Omistaja maksaa osan tarkistuksesta ja mä loput. Kuvaukset tehdään eli poni viedään klinikalle sitä varten, ehkä vähän liioittelua tuollainen mutta sekä omistaja että mä halutaan olla varmoja ettei tule yllätyksiä ja seuraamuksia!

Otin siis nopeesti yhteyttä ekan ponin omistajaan kun olin käynyt sitä toista ponia katsomassa, koska tietysti halusin varmistaa ettei se eka poni päädy kellekään toiselle :) Joku sitä oli käynyt katsomassakin muttei ollut kuulemma pukittelun takia sitten kiinnostunut.

Hyvältä näyttää siis tilanne, kiitos vielä kaikille jotka tähän viestiketjuun olette vastailleet!

• Onneksi olkoon! Uskon, että teit hyvän valinnan. Helpolla tuskin selviät sen kanssa, mutta tylsää sinulle ei kyllä ehdi tulla!

• mörrinkäinen

Onnea! Minustakin sinä teit oikean päätöksen.

Ostotarkastuksessa onkin hyvä olla huolellinen, niin ainakin tietää, että hevonen on ainakin ostohetkellä ollkut kunnossa.

• Kasiro

Onnea myös minun puolestani, minäkin uskon että teit oikean ratkaisun.

• Mitä tarkoitetaan??

Voi kiitos paljon teille kaikille onnittelijoille!! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe