Mita ahdas portti sinulle merkitsee?

Mikä on tuo ahdas portti?
Onko niitä vain yksi,
vai kuljemmeko sellaisen lävitse ehkä toisen jos kolmannenkin kerran?

113

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parannuksenteon vaikeutta.

• Kun joku kysyi Jeesukselta:
        "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?"
        Niin Hän sanoi heille:
        "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta,
        sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle,
        mutta eivät voi." (Luuk 13:23-24)

Kuvaako tämä katkelma sitä, mitä kommentillasi tarkoitit?

• kalamos kirjoitti:

Kun joku kysyi Jeesukselta:
        "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?"
        Niin Hän sanoi heille:
        "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta,
        sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle,
        mutta eivät voi." (Luuk 13:23-24)

Kuvaako tämä katkelma sitä, mitä kommentillasi tarkoitit?

Kuvaa. Parannusta on vaikea tehdä ja monet luovuttavat.

• sarisusannass73 kirjoitti:

Parannuksen tekeminen on oikeastaan mielenmuutos. Se meissä pitäisi tapahtua. Se on pysähtymistä. En enää halua jatkaa tähän suuntaan.

• Tiestä

Sarisusannass73 vastasi hyvin.
        1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
        5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
        6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
        8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
        9 Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
        10 taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
        11 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!

12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
        25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
        26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
        27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
        28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
        29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

• Tiestä kirjoitti:

Sarisusannass73 vastasi hyvin.
        1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
        5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
        6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
        8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
        9 Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
        10 taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
        11 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!

12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
        25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
        26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
        27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
        28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
        29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.

Vuorisaarna on katkelma Israelille julistettua Valtakunnan evankeliumia,
        jossa käydään läpi Mooseksen lakia, mutta nostetaan rima oikeaan korkeuteensa.
        Ja silloin me huomaamme, että kukaan ei sitä ylitä. Paitsi Jeesus.

Tuo lainauksesi paljastaa, että puun täytyy muuttua.
        Ja ymmärräthän, että ei puu itse voi muuttaa itseään.

Tähän on ratkaisu ahdas portti.
        Niin tässä sinun lainaamassasi katkelmassa
        kuin myös minun lainaamassani katkelmassa.
        Eli kun joku kysyi, onko niitä vähän,
        jotka pelastuvat, niin Jeesus käski kilvoitella ahtaan portin läpi.
        Jeesus ei käskenyt parannella itseämme, vaan menemään ahtaan portin läpi.

Itse asiassa, kun opetuslapset kysyivät Jeesukseslta,
        kuka sitten voi pelastua, niin Jeesus teki täysin selväksi sen,
        että me emme voi itse millään keinoin pelastua.
        Hän sanoi, että ihmisille se on mahdotonta,
        mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.

Eli ei niin, että alamme parannella itseämme, jalostamaan lihaamme.
        Vaan meidän tulee käydä ahtaan portin läpi.

Tuo portti on Jeesus,
        ja se on niin ahdas, että siitä ei mahdu mikään omatekoinen läpi.
        Kaikki meidän oma vanhurskautemme täytyy jättää sen ulkopuolelle.
        Jopa meidän oma uskonponnistuksemmekin.
        Ja kun me käymme tuon portin läpi,
        niin me huomaamme tulleemme sisälle Jumalan Valtakuntaan,
        jossa me emme enää elä omassa uskossamme,
        vaan Jumalan Pojan uskossa.
        Me emme enää itse tee hyviä tekoja,
        vaan vaellamme ennalta valmistetuissa teoissa.
        Yksinkertaisesti ahtaan portin toisella puolella minä en enää elä,
        vaan Kristus elää minussa.

"Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.
        Minkä nyt elän lihassa, sen elän Jumalan Pojan uskossa,
        Hänen, jjoka on rakastanut minua ja antanut itsensä alttiiksi minun puolestani.
        En minä tee tyhjäksi Jumalan armoa,
        sillä jos vanhurskaus saadaan lain kautta, silloin Kristus on kuollut turhaan."

Monet luovuttavat jos parannuksen tekoa luullaan samaksi asiaksi kuin täydellistä synnittömyyttä. Kukaan ei kykene elämään täydellisesti synnitöntä elämää. Kaikki ihmiset tekevät jossakin kohtaa syntiä ja rikkovat Jumalaa vastaan, Niin tekee se kaikkein pyhinkin ja paraskin uskova ja silti hän pelastuu Jumalan majoihin.

Silloin pelastuksemme perusta on joku muu kuin uskovan onnistumiset ja hyvä kilvoitus. Pelastuksemme perustaa emme löydä itsestämme. Sitä täytyy etsiä toisestä lähteestä. Itsensä kelvottomaksi havainnut ihminen joutuu etsimään sitä muualta. Minä löysin sen lähteen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänessä olevasta Jumalan armosta ja rakkaudesta. Tämä on ainoa perusta pelastuksellemme ja se kestää.

Laske sinäkin elämäsi Jeesuksen Kristuksen varaan niin sinä pelastut. Hän vie armonsa kautta perille jokaisen joka uskossa turvaa Häneen.

• ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

Parannuksen tekeminen on oikeastaan mielenmuutos. Se meissä pitäisi tapahtua. Se on pysähtymistä. En enää halua jatkaa tähän suuntaan.

Toivottavasti en tee vääryyttä kommentillesi Kalamos, jos lisään vielä tuohon, että se on todellakin mielenmuutos, mutta itse omalla voimallamme emme kykene sitä tekemään, vaan Hän antaa meille voiman tulla Jumalan lapsiksi, eli antaa voiman mielenmuutokseen, jonka kautta tulemme Hänen omikseen.

Jos ihminen pyrkii omalla voimallaan mieltänsä muuttamaan, se ei ole kestävää, eikä se ole mielestäni myöskään todellista ahtaastaportista sisälle menemistä, sillä Jeesus
        itse sanoo, että Hän on ovi ja joka Hänen kauttansa menee sisälle, niin hän pelastuu.

Joh.10:9
        "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen".

• ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

Vuorisaarna on katkelma Israelille julistettua Valtakunnan evankeliumia,
        jossa käydään läpi Mooseksen lakia, mutta nostetaan rima oikeaan korkeuteensa.
        Ja silloin me huomaamme, että kukaan ei sitä ylitä. Paitsi Jeesus.

Tuo lainauksesi paljastaa, että puun täytyy muuttua.
        Ja ymmärräthän, että ei puu itse voi muuttaa itseään.

Tähän on ratkaisu ahdas portti.
        Niin tässä sinun lainaamassasi katkelmassa
        kuin myös minun lainaamassani katkelmassa.
        Eli kun joku kysyi, onko niitä vähän,
        jotka pelastuvat, niin Jeesus käski kilvoitella ahtaan portin läpi.
        Jeesus ei käskenyt parannella itseämme, vaan menemään ahtaan portin läpi.

Itse asiassa, kun opetuslapset kysyivät Jeesukseslta,
        kuka sitten voi pelastua, niin Jeesus teki täysin selväksi sen,
        että me emme voi itse millään keinoin pelastua.
        Hän sanoi, että ihmisille se on mahdotonta,
        mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.

Eli ei niin, että alamme parannella itseämme, jalostamaan lihaamme.
        Vaan meidän tulee käydä ahtaan portin läpi.

Tuo portti on Jeesus,

"Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.
        Minkä nyt elän lihassa, sen elän Jumalan Pojan uskossa,
        Hänen, jjoka on rakastanut minua ja antanut itsensä alttiiksi minun puolestani.
        En minä tee tyhjäksi Jumalan armoa,
        sillä jos vanhurskaus saadaan lain kautta, silloin Kristus on kuollut turhaan."

Anteeksi Kalamos?! että hättäilin tuolla edellä, sillä tässähän tuon asian jo avaatkin, mutta kun minä tällaisena "hättäisenä luontehena" menin jo "paikkailemaan". :)

Olisihan minun pitänyt kyetä jo luottamaan siihen, että tuleehan se sieltä ajallaan. :)

Parannuksen tekeminen on epäuskosta Jeesukseen luopumista ja uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Silloin kun joku uskoo Jeesukseen Raamatun ilmoittamalla tavalla (sydämen usko), hän tulee Jumalan luokse Jeesuksen kautta ja Jeesuksessa Kristuksessa.

Jos sinä et usko Jeesukseen Raamatun ilmoittamalla sydämen uskolla, (Room 1:5, 6:17, 10:9-14, 2 Kor 3:16) sinä elät epäuskossa ja niin myös erossa Jumalasta. Koska sinä elät erossa Jumalasta, sinä joudut ikuisuudenkin viettämään erossa Jumalasta, siis ILMAN KRISTUSTA JEESUSTA JA ILMAN JUMALAA (Ef 2:12-13). Se on kadotustuomio jonka ihminen on itse itselleen valinnut valitsemalla elämän ilman Jeesusta ja ilman Jumalaa.

Sinä teet parannuksen tästä sielun kadottavasta epäuskon synnistä. Sinä valitset ja otat vastaan Jeesuksen Kristuksen elämäsi purren Kapteeniksi (Joh 1:10-12). Hänessä sinä otat myös vastaan Jumalan joka asuu Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa. Se on mielen muutos johon kykenee jokainen ihminen jolla on tietoa Jeesuksesta Kristuksesta.

Sitten kun sinä olet tehnyt parannuksen tästä sielun kadottavasta kauhesta epäuskon synnistä, sinulla on sydämen Usko Jeesukseen. Sydämen usko johtaa sinut luopumaan myös yksittäisistä tekosynneistä.

Kuinka hyvin sinä sitten onnistut elämään uskovana ei ratkaise lopullista perille pääsyäsi. Sen ratkaisee se että sinä pidät sydämessäsi kiinni Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänessä olevasta Jumalan armosta ja rakkaudesta. Sinä et siis sydämessäsi jätä Häntä. Huomaa se että Jumala katsoo ja näkee sydämeesi. Se, mitä siellä on, se on ratkaisevaa, ei se mitä ihmiset näkevät päällepäin sinusta. Onko sinulla siis sydämen usko Herraan Jeesukseen Kristukseen? Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

(Apt 2:14-47, 16:30-31, 10:30-48, Apt 20:21, 13:38-39)

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Toivottavasti en tee vääryyttä kommentillesi Kalamos, jos lisään vielä tuohon, että se on todellakin mielenmuutos, mutta itse omalla voimallamme emme kykene sitä tekemään, vaan Hän antaa meille voiman tulla Jumalan lapsiksi, eli antaa voiman mielenmuutokseen, jonka kautta tulemme Hänen omikseen.

Jos ihminen pyrkii omalla voimallaan mieltänsä muuttamaan, se ei ole kestävää, eikä se ole mielestäni myöskään todellista ahtaastaportista sisälle menemistä, sillä Jeesus
        itse sanoo, että Hän on ovi ja joka Hänen kauttansa menee sisälle, niin hän pelastuu.

Joh.10:9
        "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen".

Kukaan joka uskoo Jeesukseen, ottaa Hänet vastaan ja tunnustaa Hänet ihmisten edessä ei tee sitä omassa voimassaan. Hän on jo saanut Jumalan Sanan. Jumalan Sana, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on Jumalan Voima ihmiselle pelastukseksi. Sanassa itsessään on Isä Jumala ja Pyhän Hengen voima. Kun ihminen on kuullut Sanan Jeesuksesta Kristuksesta, hänellä on kaikki mitä hän tarvitsee pelastuksekseen. Sillä hän on tullut meille pelastukseksi, vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi ja syntien anteeksiantamukseksi ja ikuiseksi elämäksi. Hän on Herran meille valmistama Pelastus ja elämä; lihaksi tullut Jumalan Sana ja Henki.

Itse todistat samaa jos luet tekstisi tarkasti Joh 10:9; Sanan kautta pelastutaan.

• ~~tähkäpää~~
        jaikali kirjoitti:

Kukaan joka uskoo Jeesukseen, ottaa Hänet vastaan ja tunnustaa Hänet ihmisten edessä ei tee sitä omassa voimassaan. Hän on jo saanut Jumalan Sanan. Jumalan Sana, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on Jumalan Voima ihmiselle pelastukseksi. Sanassa itsessään on Isä Jumala ja Pyhän Hengen voima. Kun ihminen on kuullut Sanan Jeesuksesta Kristuksesta, hänellä on kaikki mitä hän tarvitsee pelastuksekseen. Sillä hän on tullut meille pelastukseksi, vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi ja syntien anteeksiantamukseksi ja ikuiseksi elämäksi. Hän on Herran meille valmistama Pelastus ja elämä; lihaksi tullut Jumalan Sana ja Henki.

Itse todistat samaa jos luet tekstisi tarkasti Joh 10:9; Sanan kautta pelastutaan.

Kyllä, näin se on, eli mitä siis halusit minulle sanoa?

Vai oletko sitä mieltä, ettei olisi niitäkin, jotka ovat pyrkineet omilla voimillaan tai lakia noudattamalla mielenmuutokseen?

Eikö Raamattukin puhu heistä?

Mm. fariseuksina ja valkoisiksi kalkittuina hautoina?

Kalamos toi tuon asian tuolla jäljempänä mielestäni hienosti esille:

>>"Tuo lainauksesi paljastaa, että puun täytyy muuttua.
        Ja ymmärräthän, että ei puu itse voi muuttaa itseään."

• ~~tähkäpää~~
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Vai oletko sitä mieltä, ettei olisi niitäkin, jotka ovat pyrkineet omilla voimillaan tai lakia noudattamalla mielenmuutokseen?

Tässä vielä lisää Kalamoksen tekstiä tuolta myöhemmin ja tätä samaa yritin sanoa tuossa omassa viestissäni.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Tuo portti on Jeesus,

• Tiestä
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Tässä vielä lisää Kalamoksen tekstiä tuolta myöhemmin ja tätä samaa yritin sanoa tuossa omassa viestissäni.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Tuo portti on Jeesus,

Sinähän tähkäpää kirjoitat hyvin oppia, vai ehkä lainasit sen Kalamokselta. Joka tapauksessa tuo on todella hyvin kirjoitettu, sillä ahda Portti on Jeesus ja joka uskoo Häntä, saa käydä sisään elämään.
        Jeesus täytti puolestamme lain ja joka ei kumoa lakia, on kelvollinen Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunnan asukas ei voi sanoa väärää todistusta lähimmäisestään, eikä tehdä muutakaan laitonta.

>>>Vai oletko sitä mieltä, ettei olisi niitäkin, jotka ovat pyrkineet omilla voimillaan

• Tiestä
        jaikali kirjoitti:

>>>Vai oletko sitä mieltä, ettei olisi niitäkin, jotka ovat pyrkineet omilla voimillaan

Aivan, nyt olemme täysin samaa mieltä.

>>>>>"Tuo lainauksesi paljastaa, että puun täytyy muuttua.

• Tiestä
        jaikali kirjoitti:

>>>>>"Tuo lainauksesi paljastaa, että puun täytyy muuttua.

Hyvä, että oppimme vihdoin lähenee siihen uskoon, että vain Jumalan Sana synnyttää Jumalan lapset. Vai tarkoititko sitä?
        Jumala antaa kutsun, oksastaa kalliiseen Öljypuuhun. Kutsuttu saa Öljypuun juuresta kalliin ja uudestisynnyttävän ravinnon, mutta silti kaikki oksat eivät jää puuhun, vaan aina niitä tipahtaa kuivettumisen takia siitä, eli eivät kaikki oksastetut synnyt uudeksi Jumalan antamasta ravinnosta.
        Aivan kuin erämaavaelluksellakin ihmiset, jotka saivat saman Mooseksen kasteen kaikki ja saman ravinnon, niin silti heistä hukkui erämaahan suuri osa. He eivät suodattaneet ravintoa, koska heissä itsessään ei ollut juurta.

Anteeksi Kalamos?! että hättäilin tuolla edellä, sillä tässähän tuon asian jo avaatkin, mutta kun minä tällaisena "hättäisenä luontehena" menin jo "paikkailemaan". :)

Olisihan minun pitänyt kyetä jo luottamaan siihen, että tuleehan se sieltä ajallaan. :)

Et sinä mitään väärin ole tehnyt.
        Mutta jos joku on jotain tehnyt väärin minua kohtaan,
        niin annan anteeksi ehdoitta.

Kun tämä on keskustelufoorumi,
        niin olen tietenkin sen varassa ketjun etenemisen suhteen,
        mitä vastauksia omat kommenttini saavat.

Valitettavasti tämäkin ketju meni hyvin nopeasti ohi ketjun aiheen.
        Ja se on aina kuin pistin minun lihassani.

Mutta haluaisitko sinä vastata otsikon kysymykseen:
        Mitä Ahdas portti sinulle merkitsee?

• ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

Et sinä mitään väärin ole tehnyt.
        Mutta jos joku on jotain tehnyt väärin minua kohtaan,
        niin annan anteeksi ehdoitta.

Kun tämä on keskustelufoorumi,
        niin olen tietenkin sen varassa ketjun etenemisen suhteen,
        mitä vastauksia omat kommenttini saavat.

Valitettavasti tämäkin ketju meni hyvin nopeasti ohi ketjun aiheen.
        Ja se on aina kuin pistin minun lihassani.

Mutta haluaisitko sinä vastata otsikon kysymykseen:
        Mitä Ahdas portti sinulle merkitsee?

Minulle ovi ja ahdas portti on Jeesus Kristus jonka
        kautta, tai voisiko sanoa, että Hänessä me saamme
        lähteä kaidalle tielle, tulla Jumalan lapsiksi ja perillisiksi,
        ja tuo tie vie meidät kerran lopulliseen, iankaikkiseen pelastukseen.

Nämä Raam.jakeet ovat mielestäni eräänlaisia "sisäänpääsylippuja" ahtaasta portista tai lupauksia sisään pääsyyn.

Apt. 16
        31. ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut”

- Pääset / menet sisälle ahtaasta portista, eli tulet uskoon.

1 Joh. 1
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

- Pääsemme sisään portista ja tielle, joka vie iankaikkiseen elämään.

Joh. 1
        12. Kaikille, jota ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä.

- Usko Herraan Jeesukseen avaa meille ahtaan portin ja Hän antaa meille voiman käydä sisälle portista ja myöskin voiman kulkea uskon tietä.

Se portti on ahdas ja tie on kaita, mutta se kirkastuu kirkastumistaan, aina täyteen päivään saakka.

• ~~tähkäpää~~
        jaikali kirjoitti:

Näin on, kuten kirjoitat Jaikali!

Emmekä me pääse ahtaasta portista läpi, eli uskoon omilla voimillamme tai oman elämämme paranteluilla, vaikka kuinka porstaisimme itseämme puhtaiksi ja pyrkisimme inhimillisen katumuksemme kautta panemaan syntejämme pois, sillä vain Jeesuksen Kristuksen veri voi meidän sydämemme pestä puhtaiksi.

Ja siinähän se armo ilmestyykin meille pelastukseksi oikeaan aikaan!

Kiitos Hänelle Hänen armostaan, joka ensinnäkin kutsuu meitä ahtaalle portille ja sisälle pelastukseen, sillä kukaan ei voi tulla, ellei Jumala kutsu ja sitten armossaan Hän pesee meidät puhtaiksi ja näin ollen me emme voi kerskata edes sillä, että olisimme itse panneet jotain pois tai riisuneet jotain portin ulkopuolelle, kuten Sana sanoo, ettei kukaan kerskaisi.
        Ja sama Jumalan armo sitten meitä kuljettaa, tukee, johdatta, lohduttaa ym. ym. sillä kaidalla tiellä, mihin olemme saaneet astua ahtaan portin kautta.

• ~~tähkäpää~~
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Nämä Raam.jakeet ovat mielestäni eräänlaisia "sisäänpääsylippuja" ahtaasta portista tai lupauksia sisään pääsyyn.

Apt. 16

1 Joh. 1
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Joh. 1
        12. Kaikille, jota ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä.

- Usko Herraan Jeesukseen avaa meille ahtaan portin ja Hän antaa meille voiman käydä sisälle portista ja myöskin voiman kulkea uskon tietä.

Se portti on ahdas ja tie on kaita, mutta se kirkastuu kirkastumistaan, aina täyteen päivään saakka.

Tämä jäi vielä pois ja haluan lisätä sen, koska se kuvaa mielestäni hyvin portin ahtauden, mutta kertoo myöskin sen, että ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista, myöskin meidän kurjien ihmisten uudestisynnyttäminen.

Matt. 19
        23. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: 23. Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.
        24. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        25. Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
        26. Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".
        24. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        25. Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
        26. Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".

ps. "rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan."
        Huom. EI mahdotonta!

Apt. 16

1 Joh. 1

Joh. 1

Jeesus itse todellakin on tuo ahdas portti.
        Jeesus kehotti: "Menkää ahtaasta portista sisälle."
        Hän jatkoi: "Kavahtakaa vääriä profeettoja."
        Se profeetta eli julistaja, joka ohjaa meidät ahtaalle portille
        eli Jeesuksen luo on oikea profeetta.
        Se, joka ohjaa jonnekin muualle, on väärä profeetta.

Kun meidät on ohjattu Jeesuksen luo, meillä on kaksi vaihtoehtoa.
        Kohtaamalla Jeesus mennä portista sisälle.
        Tai olla menemättä portista sisälle.
        Ja Jeesus kehotti menemään portista sisälle.
        Ja tämä teko ratkaisee kaiken.
        Olemme kaidalla tiellä, jos käymme ahtaasta portista sisälle.
        Tuosta hetkestä alkaen, me elämme ja liikumme ja olemme
        Hänessä, joka on tuo Tie, Totuus ja Elämä.

• Tiestä kirjoitti:

Hyvä, että oppimme vihdoin lähenee siihen uskoon, että vain Jumalan Sana synnyttää Jumalan lapset. Vai tarkoititko sitä?
        Jumala antaa kutsun, oksastaa kalliiseen Öljypuuhun. Kutsuttu saa Öljypuun juuresta kalliin ja uudestisynnyttävän ravinnon, mutta silti kaikki oksat eivät jää puuhun, vaan aina niitä tipahtaa kuivettumisen takia siitä, eli eivät kaikki oksastetut synnyt uudeksi Jumalan antamasta ravinnosta.
        Aivan kuin erämaavaelluksellakin ihmiset, jotka saivat saman Mooseksen kasteen kaikki ja saman ravinnon, niin silti heistä hukkui erämaahan suuri osa. He eivät suodattaneet ravintoa, koska heissä itsessään ei ollut juurta.

Eivät nuo oksat kadotettuja ole sen tähden, että putosivat maahan.
        Sinnehän putosi niin Mooses kuin Aaronkin.

• ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

Eivät nuo oksat kadotettuja ole sen tähden, että putosivat maahan.
        Sinnehän putosi niin Mooses kuin Aaronkin.

Aivan sama kävi eilen mielessäni.

He eivät päässeet elävinä Luvattuun maahan ja koska tuo "tuomio" heille julistettiin?

Siitä kertoo 4. Moos. 20 luku.

Liittyykö Kalamos tämä mielestäsi myöskin siihen kohtaan, mistä kerran aiemmin keskustelimme?

1 Kor. 3
        12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,

13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;

15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

• jaikalii
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

He eivät päässeet elävinä Luvattuun maahan ja koska tuo "tuomio" heille julistettiin?

Liittyykö Kalamos tämä mielestäsi myöskin siihen kohtaan, mistä kerran aiemmin keskustelimme?

1 Kor. 3
        12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,

13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Jeesus tuli maailmaan pelastamaan syntisiä.
        Paavali toteaa että se sana on varma ja
        vastaanottamisen arvoinen. Epäonnistuko
        siis Jeesus tehtävässään vai onnistuiko Hän
        siinä?

Mitä Raamatun jakeita ottaisimme tähän
        vahvistamaan väitteitämme onnistumisesta
        tai epäonnistumisesta? Jos Jeesus onnistui,
        syntinen on pelastettu. Pelastus on Jeesuksessa.
        Pelastus on uskon kautta Jeesukseen. Pelastus
        on armosta koska kukaan ei voi sitä ansaita, paitsi

YKSI

HERRA JEESUS KRISTUS ANSAITSI PELASTUKSEN
        MEILLE SYNTISILLE IHMISILLE RISTIN KÄRSIMYKSELLÄÄN
        JA KUOLEMALLAAN. YLÖSNOUSEMUS SINETÖI SEN LOPULLISESTI ja pelastettu saa Pyhän Hengen esimaksun
        sinetiksi pelastuksen päivään asti.

1 Kor. 3

Jeesuksen omat seisovat kerran
        Kristuksen palkintotuomioistuimen edessä.
        Yksikään tuon palkintotuomioistuimen edessä seisovaa
        ei kohtaa kadotustuomio. He ovat kaikki pelastettuja.
        Mutta kaikkia ei palkita. Vain ne, jotka ovat kantaneet satoa.

Israel olisi voinut päästä suoraan käsiksi niihin
        valtaviin hedelmiin, joita vakoojat toivat näytille.
        Mutta kuultuaan jättiläisistä
        Israelilaiset jähmettyivät siihen paikkaan.
        Olivat vähällä kivittää Joosuan ja Kaalepin,
        jotka sanoivat, että menkäämme sittenkin tuohon maahan.
        Ja niin Israel joutui sakkokierrokselle,
        jolla kaikki oksat sitten putosivat maahan
        Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta.
        Vain erämäätaipaleella syntynyt uusi elämä pääsi perille.

Jos nisunjyvä ei kuole, se jää yksin.
        Mutta jos se kuolee, niin se kantaa paljon hedelmää.
        Tämä voisi liittyä avauksen aiheeseen.
        Ainoa ahdas portti ei ole se, jonka edessä seisomme,
        kun Jumala vetää meitä Poikansa tykö.

Kun jo olemme Jeesuksen omia,
        meitä kutsutaan Hänen opetuslapsikseen ja seuraajikseen.
        Ja niin olemme taas ahtaan portin edessä.
        Ketuilla kun on luolat, ja linnuilla pesät ...

• miekäläinen

Ahdas portti on helluntaiseurakunnan portti.

• Millä tavoin se on ahdas portti?

• miekäläinen
        kalamos kirjoitti:

Millä tavoin se on ahdas portti?

Vähän ajan kuluttua aletaa vaatimaa armolahjoja. Jos niitä ei ilmene, alkaa henkinen painostus. Samoin on laita, jos henkilö on homoseksuaalinen. Henkinen painostus on lopulta niin kova, että jättäytyy mieluummin ulkopuolelle.

• jaikalii
        kalamos kirjoitti:

Millä tavoin se on ahdas portti?

Sillä tavalla että opetus helluntaiseurakunnissa vie ihmisen Jeesuksen luokse. Jeesus Kristus on ovi ja se ahdas portti. Ja sitä ovea monet tahtoisivat välttää. Eikö ole muuta tietä pelastukseen? Näinhän ihmiset mielessään kyselevät. Mutta kun ei ole, niin ei ole muuta tietä. Jeesus on ainoa.

Helluntaisurakunnat johdattavat ihmisiä Jeesuksen luokse ja Hänen kauttaan sisälle Jumalan valtakuntaan. Ja ihmiset tahtoisivat itse ansaita pelastuksensa hyvillä teoillaan. Ihmiset ajattelevat että riittää kun on tarpeeksi uskonnollinen ja elää hyvin niin pelastuu.

Kerran eräs henkilö kertoi että hän oli ollut helluntaiseurakunnan kokouksissa muutaman kerran. Sitten hän jäi pois kokouksista. Kun häneltä kysyttiin että miksi hän ei ole enää tullut kokouksiin, hän vastasi: "En enää kestäisi yhtään kokousta tulematta uskoon." Niin, hän kun ei tahtonut tulla uskoon, uskon tielle, hänen piti välttää kokouksia joissa pelastuksen tie, tie sisälle pelastukseen, osoitetaan niin selvästi että ihminen tietää mitä minun pitäisi tehdä jotta tulisin uskoon ja pelastuisin.

Tässä kohtaa luterilainen kirkko on "parempi" kun se ei kohtikäyvällä julistuksella "vaadi" ihmisiä tulemaan uskoon. Luterilaisuudessa paremminkin opetetaan ihmisille että he ovat jo uskossa jos he ovat kastettu. Ja tämä käy hyvin uskonnolliselle uskontoa harjoittavalle ihmiselle.

• Tiestä
        jaikalii kirjoitti:

Sillä tavalla että opetus helluntaiseurakunnissa vie ihmisen Jeesuksen luokse. Jeesus Kristus on ovi ja se ahdas portti. Ja sitä ovea monet tahtoisivat välttää. Eikö ole muuta tietä pelastukseen? Näinhän ihmiset mielessään kyselevät. Mutta kun ei ole, niin ei ole muuta tietä. Jeesus on ainoa.

Helluntaisurakunnat johdattavat ihmisiä Jeesuksen luokse ja Hänen kauttaan sisälle Jumalan valtakuntaan. Ja ihmiset tahtoisivat itse ansaita pelastuksensa hyvillä teoillaan. Ihmiset ajattelevat että riittää kun on tarpeeksi uskonnollinen ja elää hyvin niin pelastuu.

Kerran eräs henkilö kertoi että hän oli ollut helluntaiseurakunnan kokouksissa muutaman kerran. Sitten hän jäi pois kokouksista. Kun häneltä kysyttiin että miksi hän ei ole enää tullut kokouksiin, hän vastasi: "En enää kestäisi yhtään kokousta tulematta uskoon." Niin, hän kun ei tahtonut tulla uskoon, uskon tielle, hänen piti välttää kokouksia joissa pelastuksen tie, tie sisälle pelastukseen, osoitetaan niin selvästi että ihminen tietää mitä minun pitäisi tehdä jotta tulisin uskoon ja pelastuisin.

Tässä kohtaa luterilainen kirkko on "parempi" kun se ei kohtikäyvällä julistuksella "vaadi" ihmisiä tulemaan uskoon. Luterilaisuudessa paremminkin opetetaan ihmisille että he ovat jo uskossa jos he ovat kastettu. Ja tämä käy hyvin uskonnolliselle uskontoa harjoittavalle ihmiselle.

Olen itse käynyt luterilaisessa kirkossa ja raamattupiirissä, eikä siellä koskaan sanottu, että kaste riittää. Siellä opetettiin aina Jeesuksesta. Siis aivan aina puhuttiin siitä mitä Jeesus opetti. Meillä oli todella hyvä raamattupiiri, mutta silti Jumala käski minun lähteä sieltä ulos ja Hän oli valmistanut minulle uuden hengellisen kodin, joka ei ole helluntailainen, ei luterilainen, eikä mikään maanpäällä oleva kirkkokunta, vaan yksi seurakunta, jota Jeesus johtaa, eli Jumalan Sana evankeliumi johtaa.
        Kaikissa noissa kirkkokunnissa on ominaispiirteitä, joita Jumala ei ole antanut ja siksi Jumala on nyt irrottamassa valittujaan kirkkokunnista yhteen seurakuntaan, jossa on yksi usko.

• ei pidä höpöttää
        Tiestä kirjoitti:

Olen itse käynyt luterilaisessa kirkossa ja raamattupiirissä, eikä siellä koskaan sanottu, että kaste riittää. Siellä opetettiin aina Jeesuksesta. Siis aivan aina puhuttiin siitä mitä Jeesus opetti. Meillä oli todella hyvä raamattupiiri, mutta silti Jumala käski minun lähteä sieltä ulos ja Hän oli valmistanut minulle uuden hengellisen kodin, joka ei ole helluntailainen, ei luterilainen, eikä mikään maanpäällä oleva kirkkokunta, vaan yksi seurakunta, jota Jeesus johtaa, eli Jumalan Sana evankeliumi johtaa.
        Kaikissa noissa kirkkokunnissa on ominaispiirteitä, joita Jumala ei ole antanut ja siksi Jumala on nyt irrottamassa valittujaan kirkkokunnista yhteen seurakuntaan, jossa on yksi usko.

En ole koskaan siis KOSKAAN luterilaisessa jumalanpalveluksessa saarnattavan parannuksentekoa ja syntielämästä pois kääntymistä Raamatuyn mukaan.

EN KOSKAAN vielä viidenkymmenen vuoden aikana.

eli asiastakyseen juttu on puppua tai muuta soekutta ja kuvittelua.

• Tiestä
        ei pidä höpöttää kirjoitti:

En ole koskaan siis KOSKAAN luterilaisessa jumalanpalveluksessa saarnattavan parannuksentekoa ja syntielämästä pois kääntymistä Raamatuyn mukaan.

EN KOSKAAN vielä viidenkymmenen vuoden aikana.

eli asiastakyseen juttu on puppua tai muuta soekutta ja kuvittelua.

Onpas outoa. Millaisessa luterilaisessa raamattupiirissä olet käynyt? Tai oletko käynyt vain luterilaisessa kirkossa, jossa on tarkat määräykset mitä minäkin sunnuntaina puhutaan? Jos pappi on Hengen täyteinen, niin hän saarnaa parannuksen teosta, mutta jos pappi on leipäpappi, ei hän sääli laumaansa.

• miekäläinen kirjoitti:

Vähän ajan kuluttua aletaa vaatimaa armolahjoja. Jos niitä ei ilmene, alkaa henkinen painostus. Samoin on laita, jos henkilö on homoseksuaalinen. Henkinen painostus on lopulta niin kova, että jättäytyy mieluummin ulkopuolelle.

Vaatiiko joku sinua ottamaan vastaan joululahjoja tai syntymäpäivälahjoja tai häälahjoja tai vaikka rippilahjoja?
        Koetko sinä lahjojen tarjoamiset vaatimuksiksi? No, onhan
        siinä tietenkin pieni painostus ottaa vastaan lahja koska sitä tarjotaan.
        Mutta Jumala ei pakota ottamaan vastaan armolahjoja vaikka Hän niitä tarjoaakin. Sen tähden monet kulkevat ilman Jumalan lahjoja.

• Tiestä

Ahtaan portin sanoma on äärettömän tärkeä. Jos siitä ei kerrota, niin ihmiset saattavat ajautua jopa tietämättään lavealle tielle.
      Emme halua kenenkään puhuvan meistä valheita ja siksi emme itsekään puhu. Sen opettaa meille ahtaan portin sanoma: sen mitä haluat itsellesi tehdä, tee se lähimmäisellesi, siinä on laki ja profeetat.

• jaikalii

Minulle ahdas portti oli ensin syntini ja niiden täydellinen hylkääminen ja tunnustaminen. Luulin että minun tulisi puhua synneistäni ihmiselle. Tämä oli ahdas portti. En millään olisi tahtonut puhua synneistäni ihmiselle.

Sitten tuli toinen ahdas portti, nimittäin Jeesus Kristus. Minä en olisi millään tahtonut alistua ja nöyrtyä riippuvaksi yhdestä Israelissa 2000 vuotta sitten eläneestä miehestä, Jeesus Nasaretilaisesta. Eikö ole mitään muuta mahdollisuutta? Eikö ole mitään muuta tietä pelastukseen? Minua kauhistutti ajatus että minun tulisi tunnustaa hävettävä Jeesus Kristus ihmisten edessä. Minä en voinut tahtoa nöyrtyä seuraamaan Jeesusta Kristusta ja tunnustaa Häntä Herrakseni. Tässä oli minun ahdas portti:

1. Syntini ja niiden hylkääminen.
      2. Kaikkien syntieni tunnustaminen ihmiselle ja sitten Jeesukselle.
      3. Jeesus Kristus ja Hänen tunnustaminen ihmisten edessä.
      4. Jeesuksen seuraaminen ja riippuvuussuhde Hänestä.

Mutta kun olin mennyt sisään näistä "ovista", juomasin seuraavaa:

1. Syntini hylkäämisen päätöksen tehtyäni sain tilalle paljon parempaa. Sain lahjaksi Jumalan vanhurskauden.

2. Minun ei tarvinnut puhua synneistäni ihmisille. Puhuin vain Jeesukselle. Ja Hän antoi anteeksi kaikki syntini.

3. Hävettävästä Jeesuksesta Kristuksesta tuli minulle ylpeyden aihe ja suuri siunaus. Sain elämän Häneltä ja Hänessä. Seuraamalla Jeesusta Kristusta sain kokea iloa ja vaeltaa Hänen edeltä valmistamissa teoissaan. Olin päässyt sisälle sellaiseen elämään josta en ollut tiettyt mitään. Olin tullut sisälle Jumalan valtakuntaan ja paratiisiin Jeesus oven kautta.

• Tiestä

Ja nyt olet vapaa. Sinun ei tarvitse enää syntiä tehdä ja entiset synnit on anteeksi annetut. Minulla oli vain yksi ahdas portti, lain nostaminen voimaan: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi.
        Enne ahtaasta portista sisään menemistä, olin pitänyt itseäni hyvänä uskovaisena, sillä olenhan kaikessa rehellinen. Ahtaan portin sisäpuolella sain vain hämmästellä sitä valtavaa vapautta. Ei tarvitse ajatella itsestä ja lähimmäisestä pahaa, ei muutenkaan liikoja, vaan saa elää rakkaudenlaissa, jossa Jumalan Sana on keskus. Ahtaan portin ulkopuolella ei edes voinut kuvitella miten synnistä voikaan päästä vapaaksi, kun tekee mitä Jeesus käskeen tehdä. Se muuttaa koko elämän, eli se on täysin uusi elämä.

• Publikaanit ensin
        Tiestä kirjoitti:

Ja nyt olet vapaa. Sinun ei tarvitse enää syntiä tehdä ja entiset synnit on anteeksi annetut. Minulla oli vain yksi ahdas portti, lain nostaminen voimaan: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi.
        Enne ahtaasta portista sisään menemistä, olin pitänyt itseäni hyvänä uskovaisena, sillä olenhan kaikessa rehellinen. Ahtaan portin sisäpuolella sain vain hämmästellä sitä valtavaa vapautta. Ei tarvitse ajatella itsestä ja lähimmäisestä pahaa, ei muutenkaan liikoja, vaan saa elää rakkaudenlaissa, jossa Jumalan Sana on keskus. Ahtaan portin ulkopuolella ei edes voinut kuvitella miten synnistä voikaan päästä vapaaksi, kun tekee mitä Jeesus käskeen tehdä. Se muuttaa koko elämän, eli se on täysin uusi elämä.

Asiastakyse, olet äärettömän epärehellinen. Tai sitten tiedät kirjoittamastasi asiasta yhtä vähän kuin jaikaliikin.

Se mitä sinä valtavaksi vapaudeksi kehut, kertoo vain sinun tunnetiloistasi. Uskonnollisen ulkokuoresi alla on valtava määrä tekopyhyyttä ja omahyväisyyttä - kaikkien fariseusten tapaan. Publikaanit menevät kotiinsa vanhurskaampana kuin sinä valheellisessa omahyväisyydessäsi.

• jaikalii
        Tiestä kirjoitti:

Ahdas portti ei ole laki eikä lain voimaan nostaminen. Jeesus Kristus on ahdas portti. Hänessä laki on täytetty ja siksi Kristus Jeesus on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo (Room 10:4). Laki ei siis ole vanhurskasta (uskovaa) varten vaan uskosta osattomalle on laki.
        Kristuksessa Jeesuksessa (ihmisen uskoon tulossa) laki ei astu voimaan vaan se loppuu. Laki on tehnyt tehtävänsä sen ihmisen kohdalla jonka se on vienyt sisälle Kristukseen Jeesukseen vanhurskautumaan uskosta Jeesukseen.

• Tiestä
        jaikalii kirjoitti:

Ahdas portti ei ole laki eikä lain voimaan nostaminen. Jeesus Kristus on ahdas portti. Hänessä laki on täytetty ja siksi Kristus Jeesus on lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo (Room 10:4). Laki ei siis ole vanhurskasta (uskovaa) varten vaan uskosta osattomalle on laki.
        Kristuksessa Jeesuksessa (ihmisen uskoon tulossa) laki ei astu voimaan vaan se loppuu. Laki on tehnyt tehtävänsä sen ihmisen kohdalla jonka se on vienyt sisälle Kristukseen Jeesukseen vanhurskautumaan uskosta Jeesukseen.

Nyt meillä menee oppi ristiin. Paavalikin opetti, että hän ei tiennyt laista mitään ennen Jeesuksen tulemista hänen elämäänsä. Paavali, joka oli yksi kiivaimpia lain puolustajia, vanhan liiton lain, tunnusti, että hän ei tiennyt Kristuksen laistaa ennen Kristuksen kohtaamista mitään.
        Hän kertoo tehneensä lain edessä parannuksen ja kiittää lakia hyväksi ja pyhäksi. Hän kertoo lain tappaneen hänet, eli lihallisuuden, eli synnin.
        Päästyään ahtaasta portista sisään Jumalan Pojan luokse, hän oli laista vapautettu, eli käskysanoista vapaa, koska rakkaus, eli Kristuksen laki pitää sisällään ja voimassa kaikki kymmenen käskyä.
        Ilmestyskirja näyttää liitonarkin olevan tallessa. Nuo liitonarkin sisällä olevat käskyt ovat meidänkin henkeen kirjoitettu ja jokainen, joka saa kutsun tulla uskomaan Jumalan Poikaan, alkaa tehdä niiden käskyjen mukaan parannusta. Parannuksen tehneelle ne eivät ole kumotut. Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen. Jeesuksen todistus ja Jumalan käskyt ovat vihankohteita siellä, missä ei uskota rakkaudenlakiin.

• Tiestä
        Tiestä kirjoitti:

Nyt meillä menee oppi ristiin. Paavalikin opetti, että hän ei tiennyt laista mitään ennen Jeesuksen tulemista hänen elämäänsä. Paavali, joka oli yksi kiivaimpia lain puolustajia, vanhan liiton lain, tunnusti, että hän ei tiennyt Kristuksen laistaa ennen Kristuksen kohtaamista mitään.
        Hän kertoo tehneensä lain edessä parannuksen ja kiittää lakia hyväksi ja pyhäksi. Hän kertoo lain tappaneen hänet, eli lihallisuuden, eli synnin.
        Päästyään ahtaasta portista sisään Jumalan Pojan luokse, hän oli laista vapautettu, eli käskysanoista vapaa, koska rakkaus, eli Kristuksen laki pitää sisällään ja voimassa kaikki kymmenen käskyä.
        Ilmestyskirja näyttää liitonarkin olevan tallessa. Nuo liitonarkin sisällä olevat käskyt ovat meidänkin henkeen kirjoitettu ja jokainen, joka saa kutsun tulla uskomaan Jumalan Poikaan, alkaa tehdä niiden käskyjen mukaan parannusta. Parannuksen tehneelle ne eivät ole kumotut. Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen. Jeesuksen todistus ja Jumalan käskyt ovat vihankohteita siellä, missä ei uskota rakkaudenlakiin.

Tämä Sanoma kuuluu meille kaikille. Ei vain juutalaisille ja heidän keskuudessaan vaeltaville, vaan kaikille, jotka tahtovat saada Israelin kansalaisuuden:
        Matteus 5
        1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
        2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
        3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
        5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
        6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
        7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
        8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
        9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
        10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
        13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
        14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
        15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
        16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
        24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
        25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
        26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
        27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
        28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
        30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
        31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
        32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

• Tiestä
        Tiestä kirjoitti:

Tämä Sanoma kuuluu meille kaikille. Ei vain juutalaisille ja heidän keskuudessaan vaeltaville, vaan kaikille, jotka tahtovat saada Israelin kansalaisuuden:
        Matteus 5
        1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
        6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
        10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
        13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
        14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
        15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
        16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
        24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
        25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
        26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
        28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
        30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
        32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
        34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
        35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
        36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
        37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
        38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
        39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
        40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
        41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
        42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
        43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

• Tiestä
        Tiestä kirjoitti:

Matteus 5

Jeesus teki lain niin vahvaksi, että kukaan ei sitä kykene pitämään ilman Jumalan Poikaa ja Jumalan armoa. Älkää kumotko pienintäkään käskyä, sillä käskyt näyttävät teille synnin. Vain Sanan kirkastuksen kautta te osaatte tehdä parannuksen, ei muuten.

• Tiestä kirjoitti:

Sinä sekotat Kristuksen lain ja Mooseksen lain yhteen. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Johanneksen evankeliumi:
        1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Minusta tuntuu että sinä olet pyöritellyt tämän lakiasian täysin sekaisin. Minulla ei kuitenkaan ole riittävää Raamatun tuntemusta että kykenisin selittämään asiaa Sanan Hengen mukaisesti. Mutta näen että sinä olet tässä kohtaa ymmärtänyt lain ja armon välisen suhteen väärin.

Laki annettiin Mooseksen kautta. Sen tarkoitus oli näyttää ihmiselle minkälainen hän on ja johdattaa ihminen Jeesuksen luokse vanhurskautumaan uskosta Jeesukseen. Se, joka lain täyttää, se elää laista, Mutta vanhurskas (uskova) on elävä uskosta. Laki ei kykene vanhurskauttamaan ketään koska kúkaan ei täytä lakia.

Mutta kuten sanoin, minä en kykene opettamaan tästä, en ainakaan nyt jaksa keskittyä. Minulle sekoittamasi lankavyyti on kovin vaikea setvittäväksi, ainakin tällä kertaa. Ehkä kalamos kykenee. Lue hänen tekstejään. Hänellä on syvää tietoa näistä syvistä hengellisistä salaisuuksista. Koen kalamoksen ymmärtäneen lain ja armon oikein Raamatun Sanan Hengen mukaisesti.

• Tiestä
        jaikali kirjoitti:

Sinä sekotat Kristuksen lain ja Mooseksen lain yhteen. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Johanneksen evankeliumi:
        1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Minusta tuntuu että sinä olet pyöritellyt tämän lakiasian täysin sekaisin. Minulla ei kuitenkaan ole riittävää Raamatun tuntemusta että kykenisin selittämään asiaa Sanan Hengen mukaisesti. Mutta näen että sinä olet tässä kohtaa ymmärtänyt lain ja armon välisen suhteen väärin.

Laki annettiin Mooseksen kautta. Sen tarkoitus oli näyttää ihmiselle minkälainen hän on ja johdattaa ihminen Jeesuksen luokse vanhurskautumaan uskosta Jeesukseen. Se, joka lain täyttää, se elää laista, Mutta vanhurskas (uskova) on elävä uskosta. Laki ei kykene vanhurskauttamaan ketään koska kúkaan ei täytä lakia.

Mutta kuten sanoin, minä en kykene opettamaan tästä, en ainakaan nyt jaksa keskittyä. Minulle sekoittamasi lankavyyti on kovin vaikea setvittäväksi, ainakin tällä kertaa. Ehkä kalamos kykenee. Lue hänen tekstejään. Hänellä on syvää tietoa näistä syvistä hengellisistä salaisuuksista. Koen kalamoksen ymmärtäneen lain ja armon oikein Raamatun Sanan Hengen mukaisesti.

Sinun kiivailusi johtuu nyt yksinkertaisesti siitä, että et saa omaa oppiasi mahtumaan Raamatun muurin sisään. Meidät kastetaan täällä Jeesuksen opetuslapsiksi ja joka ottaa Mestarin opetukset vastaan, saa kasvaa Jumalan Sanan kautta vapauteen ja saa Jumalalta Pyhän Hengen ja tulen kasteen.

Mooseksen lakikirja virsineen on laitettu liitonarkin vierelle, joten en todellakaan sekoita vanhan ja uuden liiton lakia.

Etkö sinä todellakaan usko, mitä Jeesus laista, eli käskyistä sinulle kertoo. Hän kertoo, että NIIN KAUAN KUIN MAA JA TAIVAS OVAT, on laki voimassa. Kuka pääsee Jumalan Pojan luokse, jos vastustaa Jumalan Pojan Ihmisen Poikana tuomia opetuksia?
        Rakkauden laki on tämä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi ja tuo laki pitää kaikki kymmenen käskyä voimassa.

Ensin tulee tuntea Evankeliumin Herra, jotta voi näitä asioita käsittää. Eli ei kukaan ole uudestisyntynyt ensin ja sitten ala tekemään parannusta, vaan uudestisyntynyt on täysin uusiluomus, synnit hyljännyt ja ne anteeksi saanut.

• Tiestä kirjoitti:

Sinun kiivailusi johtuu nyt yksinkertaisesti siitä, että et saa omaa oppiasi mahtumaan Raamatun muurin sisään. Meidät kastetaan täällä Jeesuksen opetuslapsiksi ja joka ottaa Mestarin opetukset vastaan, saa kasvaa Jumalan Sanan kautta vapauteen ja saa Jumalalta Pyhän Hengen ja tulen kasteen.

Mooseksen lakikirja virsineen on laitettu liitonarkin vierelle, joten en todellakaan sekoita vanhan ja uuden liiton lakia.

Etkö sinä todellakaan usko, mitä Jeesus laista, eli käskyistä sinulle kertoo. Hän kertoo, että NIIN KAUAN KUIN MAA JA TAIVAS OVAT, on laki voimassa. Kuka pääsee Jumalan Pojan luokse, jos vastustaa Jumalan Pojan Ihmisen Poikana tuomia opetuksia?
        Rakkauden laki on tämä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi ja tuo laki pitää kaikki kymmenen käskyä voimassa.

Ensin tulee tuntea Evankeliumin Herra, jotta voi näitä asioita käsittää. Eli ei kukaan ole uudestisyntynyt ensin ja sitten ala tekemään parannusta, vaan uudestisyntynyt on täysin uusiluomus, synnit hyljännyt ja ne anteeksi saanut.

Sinun oppisi on lakihenkistä vaikka siinä on myös evankeliumia. Mutta enemmän lain puolelle oppisi kallistuu. Palstalla on kirjoittajia jotka painottavat Jumalan armoa. Tämä on ymmärrettävää.

Jumalan armo annettiin Jeesuksessa Kristuksessa. Paavali julisti armon evankeliumia. Hän toteaa että ihminen pelastuu tämän armon evankeliumin kautta jonka julistamisen tehtävän hän on Herralta Jeesukselta Kristukselta saanut. Paavali myös kiroaa toisen evankeliumin julistajat. Meidän tulee julistaa samaa evankeliumia kuin mitä apostoli Paavali julisti. Ja se on Raamattuun kirjoitettu.

Kehottaisin sinua perehtymään galatalaiskirjeeseen. Minä en kuitenkaan tuomitse sinua. Mutta en uskaltaisi julistaa sinun edustamaasi lakia ja puhua laista. Jumala jätti lain tien ihmisen pelastuksen perustana. Hän lähetti armonsa ja totuutensa Jeesuksen Kristuksen meille Pelastajaksi ja pelastukseksi. Tämä tie on Jumalan tie jota tulee opettaa ihmisille. Tällä tiellä pelastutaan. Laki synnyttää vihaa ja vie toivottomuuteen. Armo kasvattaa rakkautta ja rauhaa ja pelastaa.

• Tiestä
        jaikali kirjoitti:

Sinun oppisi on lakihenkistä vaikka siinä on myös evankeliumia. Mutta enemmän lain puolelle oppisi kallistuu. Palstalla on kirjoittajia jotka painottavat Jumalan armoa. Tämä on ymmärrettävää.

Jumalan armo annettiin Jeesuksessa Kristuksessa. Paavali julisti armon evankeliumia. Hän toteaa että ihminen pelastuu tämän armon evankeliumin kautta jonka julistamisen tehtävän hän on Herralta Jeesukselta Kristukselta saanut. Paavali myös kiroaa toisen evankeliumin julistajat. Meidän tulee julistaa samaa evankeliumia kuin mitä apostoli Paavali julisti. Ja se on Raamattuun kirjoitettu.

Kehottaisin sinua perehtymään galatalaiskirjeeseen. Minä en kuitenkaan tuomitse sinua. Mutta en uskaltaisi julistaa sinun edustamaasi lakia ja puhua laista. Jumala jätti lain tien ihmisen pelastuksen perustana. Hän lähetti armonsa ja totuutensa Jeesuksen Kristuksen meille Pelastajaksi ja pelastukseksi. Tämä tie on Jumalan tie jota tulee opettaa ihmisille. Tällä tiellä pelastutaan. Laki synnyttää vihaa ja vie toivottomuuteen. Armo kasvattaa rakkautta ja rauhaa ja pelastaa.

Jaikaili, en minäkään ole sinua koskaan tuominnut, vaikka olenkin aina nähnyt selkeät erot opissamme. Minä edustan lakia ja ARMOA, sillä lain kautta minäkin näin, että en ole ollenkaan ESIKUVANI, eli Jeesuksen kaltainen. Olin aina pitänyt itseäni hyvänä ihmisenä, mutta tullessani tuntemaan Herran, eli evankeliumin jouduin huomaamaan, että en ollut ollenkaan Hänen kaltaisensa.

Siinä vaiheessa aloin huutaa Häntä apuun ja Hän tuli ja antoi voiman tehdä parannuksen. Jumala siirtää jokaisen parannuksen tehneen Poikansa perustamaan valtakuntaan. Poika, on kertakaikkiaan EVANKELIUMI ja siksi Paavalikin kertoo synnyttäneensä Jumalan lapset evankelumilla. Paavali saarnaa lakia ja armoa, kuten jokaisen pitää saarnata ja näin monet joutuvat lähtemään ulos omista kirkkokunnistaan, niistä joissa saarnataan pelkästään lakia, tai armoa.
        Onneksi oppi ei ole pelastaja, vaan pelastaja on Jeesus Kristus. Onneksi Jumala kirjoitti omalla sormellaan lain meidän jokaisen henkeen ja uskon tultua ihmisen elämään, alkaa uskovainen tehdä parannusta, jotta ei rikkoisi lakia.
        Jumala voidaan löytää hapuilemallakin. Usko ei ole tietoa, vaan se on uskoa, joka muuttuu tiedoksi.

Paavali opetti vuosia samoja ihmisiä Jeesuksen tuntemiseen. Jeesus opetti kolme vuotta opetuslapsiaan tuntemaan Jumalan ja vielä kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeenkin Hän ilmestyi opetuslapsilleen puhumaan Jumalan valtakunnasta noin 40 kertaa.

• et kumoa mitään
        Tiestä kirjoitti:

Jeesus teki lain niin vahvaksi, että kukaan ei sitä kykene pitämään ilman Jumalan Poikaa ja Jumalan armoa. Älkää kumotko pienintäkään käskyä, sillä käskyt näyttävät teille synnin. Vain Sanan kirkastuksen kautta te osaatte tehdä parannuksen, ei muuten.

Täyttä asiaa kirjoitat Tiestä AAMEN !

• jaikalii
        Tiestä kirjoitti:

Jaikaili, en minäkään ole sinua koskaan tuominnut, vaikka olenkin aina nähnyt selkeät erot opissamme. Minä edustan lakia ja ARMOA, sillä lain kautta minäkin näin, että en ole ollenkaan ESIKUVANI, eli Jeesuksen kaltainen. Olin aina pitänyt itseäni hyvänä ihmisenä, mutta tullessani tuntemaan Herran, eli evankeliumin jouduin huomaamaan, että en ollut ollenkaan Hänen kaltaisensa.

Siinä vaiheessa aloin huutaa Häntä apuun ja Hän tuli ja antoi voiman tehdä parannuksen. Jumala siirtää jokaisen parannuksen tehneen Poikansa perustamaan valtakuntaan. Poika, on kertakaikkiaan EVANKELIUMI ja siksi Paavalikin kertoo synnyttäneensä Jumalan lapset evankelumilla. Paavali saarnaa lakia ja armoa, kuten jokaisen pitää saarnata ja näin monet joutuvat lähtemään ulos omista kirkkokunnistaan, niistä joissa saarnataan pelkästään lakia, tai armoa.
        Onneksi oppi ei ole pelastaja, vaan pelastaja on Jeesus Kristus. Onneksi Jumala kirjoitti omalla sormellaan lain meidän jokaisen henkeen ja uskon tultua ihmisen elämään, alkaa uskovainen tehdä parannusta, jotta ei rikkoisi lakia.
        Jumala voidaan löytää hapuilemallakin. Usko ei ole tietoa, vaan se on uskoa, joka muuttuu tiedoksi.

Paavali opetti vuosia samoja ihmisiä Jeesuksen tuntemiseen. Jeesus opetti kolme vuotta opetuslapsiaan tuntemaan Jumalan ja vielä kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeenkin Hän ilmestyi opetuslapsilleen puhumaan Jumalan valtakunnasta noin 40 kertaa.

Uskoon tulo "kaava" löytyy Jumalan Sanasta.
        Kaava ei ole meidän omat kokemuksemme vaikka
        ne voivatkin perustua Jumalan Sanan ilmoitukseen.
        Me emme voi odottaa emmekä vaatia että toiset
        tulevat uskoon samalla tavalla kuin me itse olemme
        tulleet uskoon. Emme voi opettaa omaa uskoon
        tuloamme ainoana oikeana uskoon tulo kaavana.
        Mutta me voimme kertoa toisille miten minä itse olen
        tullut uskoon. Joku voi löytää todistuksestamme jotakin
        joka avaa hänelle tien sisälle pelastukseen, Mutta me itse
        ja meidän kokemuksemme eivät ole tie. Tie on Herra
        Jeesus Kristus ja Jeesus on Jumalan Sana. Siis meidän
        tulee opettaa Jumalan Sanaa ja perustaa oppimme uskoon
        tulosta Jumalan Sanaan, ei omiin kokemuksiimme tai kokematta jäämisiimme.

• Tiestä
        jaikalii kirjoitti:

Uskoon tulo "kaava" löytyy Jumalan Sanasta.
        Kaava ei ole meidän omat kokemuksemme vaikka
        ne voivatkin perustua Jumalan Sanan ilmoitukseen.
        Me emme voi odottaa emmekä vaatia että toiset
        tulevat uskoon samalla tavalla kuin me itse olemme
        tulleet uskoon. Emme voi opettaa omaa uskoon
        tuloamme ainoana oikeana uskoon tulo kaavana.
        Mutta me voimme kertoa toisille miten minä itse olen
        tullut uskoon. Joku voi löytää todistuksestamme jotakin
        joka avaa hänelle tien sisälle pelastukseen, Mutta me itse
        ja meidän kokemuksemme eivät ole tie. Tie on Herra
        Jeesus Kristus ja Jeesus on Jumalan Sana. Siis meidän
        tulee opettaa Jumalan Sanaa ja perustaa oppimme uskoon
        tulosta Jumalan Sanaan, ei omiin kokemuksiimme tai kokematta jäämisiimme.

Olen aivan samaa mieltä jaikalii ja siksi meidän tulee tuoda evankeliumia sopivalla ja sopimattomallakin ajalla. Jumalan ja ihmisen Poika opettaa meille Jumalan tuntemisen, Jumalan Tahdon tuntemisen, eli lähettää meidät kulkemaan parannuksen tietä pitkin ristille, jättämään Jumalaa vastustava lihantahto siihen. Sen jälkeen alkaa vapautettujen ihana tie.
        Raamattu kertoo parannuksentien kautta kulkeneiden syntien anteeksi saamisesta ja vapautusta synnin- ja kuolemanlaista. Kertoo Uhrista, joka on ahtaan portin ulkopuolella, ei sisäpuollella ja kertoo, että ahtaan portin ulkopuolelle pitää synnit jättää, sillä sisälle niitä ei voi kukaan viedä. Jumalan valtakunta alkaa ahtaan portin sisäpuolelta, ei ulkopuolelta. Ahtaan portin ulkopuolella ihmiset, jotka uskovat, hylkäävä syntinsä Uhriin, joka tehtiin puolestamme vikauhriksi ja pääsevät Jumalan Pojan avaaman portin sisäpuolelle. Evankeliumi totisesti opettaa meille lain ja armon.

• Tiestä

Nimimerkki publikaanit ensin.
      Niinhän sinä luulet, kun et usko Jumalan VOIMAAN. Jumalan Poika tuli OTTAMAAN synnit pois omaisuuskansaltaan, ei muilta. He, jotka eivät tunne Jeesusta, vaan ovat pelkästään Herra, Herra hokijoita, eivät tiedä todellisesta vapaudesta mitään.

Publikaani toki tunsi syntisyytensä ja piti sitä niin kauheana, että pyysi Jumalaa armahtamaan itseään. Fariseus sen sijaan ei tuntenut syntiään, vaan kehui Jumalan edessä olevansa parempi kuin muut. Publikaani oli ainakin lähtenyt oikealle tielle tunnistaessaan ja tunnustaessaan olevansa syntinen ja sen takia Jeesus sanoi hänen olevan vanhurskaampi kuin fariseus. Publikaani ei ollut vanhurskas, vaan hän oli vanhurskaampi kuin vanhurskaudesta osaton fariseus.

Totisesti Jeesuksen lupaukset pitävät tänäkin päivänä ja Hän lupaa heidän tulevan totisesti vapaiksi, jotka PITÄVÄT Hänen opetuksensa, eli sanansa. Jeesus on Jumalan Sana ja Jumalan AINOA Poika, Jumala, jolla on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä. Hän on Jumalan oma Sana, Luoja.

Tätähän sinä et edelleenkään käsitä, koska et tunne Jumalan voimaa.

• asiastakyseelle

Sanasi ovat, asiastakyse, tyhjää sanahelinää. Totuutta sinä et tunne.

Jos tuntisit totuuden, sinä näkisit lihassasi asuvan pahuuden ja taistelisit sitä vastaan Jumalan voimassa. Uusi puhdas luomus kasvaa vain päivittäisen ristin ottamisen ja taistelun kautta.

Omahyväinen asenteesi todistaa, että vapautesi on Sanan vastaista petosta.
        Synti asuu meissä jokaisessa, mutta emme saa alistua sen valtaan. Siitä on kysymys pyhityksessä, synnin voittamisessa ja totuuden kuuliaisuudessa.

Lue roomalaiskirjeen luvut 7 ja 8.

• Tiestä
        asiastakyseelle kirjoitti:

Sanasi ovat, asiastakyse, tyhjää sanahelinää. Totuutta sinä et tunne.

Jos tuntisit totuuden, sinä näkisit lihassasi asuvan pahuuden ja taistelisit sitä vastaan Jumalan voimassa. Uusi puhdas luomus kasvaa vain päivittäisen ristin ottamisen ja taistelun kautta.

Omahyväinen asenteesi todistaa, että vapautesi on Sanan vastaista petosta.
        Synti asuu meissä jokaisessa, mutta emme saa alistua sen valtaan. Siitä on kysymys pyhityksessä, synnin voittamisessa ja totuuden kuuliaisuudessa.

Lue roomalaiskirjeen luvut 7 ja 8.

Voi että. Ei voi kuin huokaista tälläisen opin edessä, jossa kielletään Jumalan Sanan opetus. Jeesus sanoo, että joka pitää Hänen sanansa saa tulla vapaaksi ja te kiellätte sen.
        Olisitpa ollut paikalla, kun minä itkin syntiäni ja kaduin sitä, sillä minä näin, että en ollut esikuvani kaltainen. Minä huusin Häntä avuksi ja Hän tuli ja vapautti synnin- ja kuolemanlaista ja antoi uuden elämän.

Miksi te kiellätte Raamatun lupaukset.

En keskustele tästä asiasta enempää, sillä näin pyhää asiaa ei saa heittää sinne, missä se tallataan.

• Et ole totuudessa.
        Tiestä kirjoitti:

Voi että. Ei voi kuin huokaista tälläisen opin edessä, jossa kielletään Jumalan Sanan opetus. Jeesus sanoo, että joka pitää Hänen sanansa saa tulla vapaaksi ja te kiellätte sen.
        Olisitpa ollut paikalla, kun minä itkin syntiäni ja kaduin sitä, sillä minä näin, että en ollut esikuvani kaltainen. Minä huusin Häntä avuksi ja Hän tuli ja vapautti synnin- ja kuolemanlaista ja antoi uuden elämän.

Miksi te kiellätte Raamatun lupaukset.

En keskustele tästä asiasta enempää, sillä näin pyhää asiaa ei saa heittää sinne, missä se tallataan.

"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme,
        ja totuus ei ole meissä." 1.Joh. 1:8

Sinun "totuutesi" asiastakyse ei käy maahan eikä lantaan.

Olet eksyttänyt itsesi kieltämällä sinussa asuvan synnin.

Jumala sinulle armoa runsaasti antakoon, että löytäisit totuuden.

• Pahoista toistaan moni on valmis luopumaan, mutta autuas se mies joka luopuu myös hyvistään, luopuu kaikesta, Kristuksen tähden.

Paavali oli tällainen mies.
      Hän luki roskaksi kaiken...aivan kaiken. Ne parhaimmatkin teot jotka hän ilman Kristusta oli tehnyt, halveksui hän niitä ja luki roskaksi....

Autuas se mies jonka oman käden ansio ei nouse ylpeyden aiheena Herransa edessä.

• Jeesus sanoi ahtaasta portista näin;
        "mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Kun luemme tarkoin, huomamme, että emme suinkaan ole perillä astuttuamme portista. Portista on toki käytävä, jotta Elämän Tielle pääsee ja se tie on kapea ja kaitainen... tie jossa ei ole "pelivaraa".
        Tie, tämä kaitainen Tie, on se joka Elämään johtaa. Portti on toki tien edessä, sen varrella, mutta se ei ole vielä tae Elämästä, sillä tie joka portilta Elämään johtaa on kaitainen ja kapea. Moni on sitä yrittänyt kulkea mutta astunut harhaan....

Mutta Raamatun Sana on varma ja vakuuttaa, että joka tällä Tiellä loppuun asti pysyy, varmuudella pelastuu! Tässä on toivo, tässä on usko ja tässä on se mihin sydämmemme tulee kiintyä!

• Tiestä
        nikojt kirjoitti:

Jeesus sanoi ahtaasta portista näin;
        "mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Kun luemme tarkoin, huomamme, että emme suinkaan ole perillä astuttuamme portista. Portista on toki käytävä, jotta Elämän Tielle pääsee ja se tie on kapea ja kaitainen... tie jossa ei ole "pelivaraa".
        Tie, tämä kaitainen Tie, on se joka Elämään johtaa. Portti on toki tien edessä, sen varrella, mutta se ei ole vielä tae Elämästä, sillä tie joka portilta Elämään johtaa on kaitainen ja kapea. Moni on sitä yrittänyt kulkea mutta astunut harhaan....

Mutta Raamatun Sana on varma ja vakuuttaa, että joka tällä Tiellä loppuun asti pysyy, varmuudella pelastuu! Tässä on toivo, tässä on usko ja tässä on se mihin sydämmemme tulee kiintyä!

Portin jälkeen saavumme VAPAUTETTUJEN tielle. Sillä tiellä jokainen valvoo itseään Jumalan Karitsan, lampun, kirkkaassa loisteessa. Jo ajatuksiin tullut syntikin havaitaan sillä tiellä, eikä sitä tehdä.
        Ihminen on vapautettujen tiellä vapaa, toisin kuin on parannuksentiellä. Parannuksentien kulkijalla on jopa hyvin monimutkaisia ja itseltäkin salassa olevia syitä perimänkin takia, jotka estävät astian seestymisen, mutta sitä varten Jeesus tuli, että hän ottaa synnit heiltä, jotka niistä luopuvat. Sanan kasvatuksen alla ihminen oppii hiljalleen käsittämään syntisyytensä. Hänkin, joka ennen Sanan kasvatusta piti itseään hyvänä, joutuukin näkemään, että hän ei ole hyvä, vaan tarvitsee Jumalan armoa ja parantumista. USKO Jumalan Sanaan tekee kaiken, puhdistaa ja parantaa.

Vapautettujen tiellä ihminen on vapaa valitsemaan tekeekö syntiä, vai seuraako Jeesusta ja laittaa ajatuksiin tulleen synnin poissa. Sen minkä elämme vielä lihassa, sen elämme Jumalan Pojan uskossa.

Jos joku luulee, että päästyään vapautettujen tielle, hänen ei enää tarvitse valvoa, niin se luulo on väärä. Sillä tiellä valvotaan, mutta se ei ole enää lain alaista, vaan laista vapaata, sillä rakkaus pitää koko Jumalan ikuisen lain voimassa. Lain alla ihminen on usein kärsimätön, jopa toivoton, mutta päästyään laista vapaaksi, hän on todella vapaa.

Vapautettujen tiellä Karisan valo valaisee niin kirkkaasti, että pieninkin synti havaitaan sillä tiellä ja siitä saa kieltäytyä Jumalan voimalla ja näin ihminen pysyy vapaudessa, rauhassa ja ilossa Pyhässä Hengessä.
        Vapautettuja varten ei ole enää Uhria, sillä heidän entiset synnit on anteeksi annettu ja uusia heidän ei tarvitse enää tehdä.

Jesaja 35

1 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja.
        2 Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.
        3 Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet.
        4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."
        5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
        6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
        7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
        8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.
        9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
        10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

• ???
        Tiestä kirjoitti:

Portin jälkeen saavumme VAPAUTETTUJEN tielle. Sillä tiellä jokainen valvoo itseään Jumalan Karitsan, lampun, kirkkaassa loisteessa. Jo ajatuksiin tullut syntikin havaitaan sillä tiellä, eikä sitä tehdä.
        Ihminen on vapautettujen tiellä vapaa, toisin kuin on parannuksentiellä. Parannuksentien kulkijalla on jopa hyvin monimutkaisia ja itseltäkin salassa olevia syitä perimänkin takia, jotka estävät astian seestymisen, mutta sitä varten Jeesus tuli, että hän ottaa synnit heiltä, jotka niistä luopuvat. Sanan kasvatuksen alla ihminen oppii hiljalleen käsittämään syntisyytensä. Hänkin, joka ennen Sanan kasvatusta piti itseään hyvänä, joutuukin näkemään, että hän ei ole hyvä, vaan tarvitsee Jumalan armoa ja parantumista. USKO Jumalan Sanaan tekee kaiken, puhdistaa ja parantaa.

Vapautettujen tiellä ihminen on vapaa valitsemaan tekeekö syntiä, vai seuraako Jeesusta ja laittaa ajatuksiin tulleen synnin poissa. Sen minkä elämme vielä lihassa, sen elämme Jumalan Pojan uskossa.

Jos joku luulee, että päästyään vapautettujen tielle, hänen ei enää tarvitse valvoa, niin se luulo on väärä. Sillä tiellä valvotaan, mutta se ei ole enää lain alaista, vaan laista vapaata, sillä rakkaus pitää koko Jumalan ikuisen lain voimassa. Lain alla ihminen on usein kärsimätön, jopa toivoton, mutta päästyään laista vapaaksi, hän on todella vapaa.

Vapautettujen tiellä Karisan valo valaisee niin kirkkaasti, että pieninkin synti havaitaan sillä tiellä ja siitä saa kieltäytyä Jumalan voimalla ja näin ihminen pysyy vapaudessa, rauhassa ja ilossa Pyhässä Hengessä.
        Vapautettuja varten ei ole enää Uhria, sillä heidän entiset synnit on anteeksi annettu ja uusia heidän ei tarvitse enää tehdä.

Jesaja 35

2 Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.
        4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."
        6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
        7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
        8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.
        9 Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat.
        10 Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

Onko Tiellä jo perillä vai miksi tuo Jesaja 35?

• Tiestä
        ??? kirjoitti:

Onko Tiellä jo perillä vai miksi tuo Jesaja 35?

Tie kulkee vapautettujen tietä. Sillä tiellä saavutaan kerran Siioniin ja pään päällä on ilo ja murhe ja huokaus pakenevat. Eihän kukaan jaksa taivaltaa tietä, jossa on jatkuva murhe ja itku.

• nikojt_eikirj
        Tiestä kirjoitti:

Tie kulkee vapautettujen tietä. Sillä tiellä saavutaan kerran Siioniin ja pään päällä on ilo ja murhe ja huokaus pakenevat. Eihän kukaan jaksa taivaltaa tietä, jossa on jatkuva murhe ja itku.

Mutta tiellä olessamme emme ole vielä perillä.

• Tiestä
        nikojt_eikirj kirjoitti:

Mutta tiellä olessamme emme ole vielä perillä.

Emme olekaan perillä, vaan olemme kulkemassa kohti Siionia pään päällä ilo. Murhe ja huokaus pakenevat vapautettujen tieltä ja se tuo voiman jatkaa vaellusta tuoden valoa muillekin.

• nikojt_eikirj
        Tiestä kirjoitti:

Emme olekaan perillä, vaan olemme kulkemassa kohti Siionia pään päällä ilo. Murhe ja huokaus pakenevat vapautettujen tieltä ja se tuo voiman jatkaa vaellusta tuoden valoa muillekin.

Mutta perille pääsy varmistuu vasta kun olemme perillä. Jos näin ei olisi, ei tietä olisi laisinkaan. Sen tähden se on Tie.

• ~~tähkäpää~~
        nikojt_eikirj kirjoitti:

Mutta perille pääsy varmistuu vasta kun olemme perillä. Jos näin ei olisi, ei tietä olisi laisinkaan. Sen tähden se on Tie.

Näinhän se on ja siellä vasta ollaan siinä tilanteessa, kun

Kuten edellä oleva jaekin ilmoittaa:
        4. Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät.

• Tiestä
        nikojt_eikirj kirjoitti:

Juuri niin se nikojt on. Me olemme kulkemassa, kuka parannukstentietä, kuka vapautettujen tietä kohti Siionia.

• uudestisyntyminen

Miksi täällä kamppaillaan selvän asian vuoksi? Hauska tekstikin oli jossain välissä, missä tiestä nimimerkkiä syytettiin fariseusten kaltaiseksi ja vain sen takia, että hän kirjoittaa totuudesta, vain totuudesta ja koko totuuden Jumalan laista rakastaa itseä ja lähimmäistä niin kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken.
      Mutta en kirjoita puolustaakseni eri nimimerkkejä, tuo lause vain osui silmiin selatessani ketjun keskustelun kulkua.

Se tie on kapea, joka vie taivaaseen ja se tie on edelleen lavea, joka vie kadotukseen. Niinpä meidän on jatkuvasti ennen ahdasta porttia oltava valveilla itsemme suhteen, pysymmekö sillä kaidalla tiellä ja se on opin tie ennen ahdasta porttia.
      Kun sille ahtaan portin suulle sitten jossain vaiheessa tullaan, niin ne synnit jätetään ahtaan portin ulkopuolelle, eikä niitä oteta mukaan, eivätkä ne sinne pääsisikään. Jumalan valtakuntaan eivät pääse synnin tekijät. Ja tämä on varmasti raamatun mukaista ja vasta sen jälkeen synnytään uudesti ylhäältä. Sitä joka muuta väittää, vaivaa vielä tiedon puute. Ei voi olla sekä Jumalan valtakunnan asukas, että uudestisyntymätön. Sillä uudestisyntynyt voi ja pystyy kieltäytymään synnin tekemisestä. Muutoin on vielä oppilas, eikä ole päässyt täyteen Jumalan Sanan tuntemiseen ja on vielä ahtaan portin ulkopuolella ei uudestisyntyneenä. Näin se asia nyt vain on. Ja tämä on siis varmasti laki ja profeetat.

• Mitä ahdas portti sinulle merkitsee. Onko niitä vain yksi,
      vai kuljemmeko sellaisen lävitse ehkä toisen jos kolmannenkin kerran.

Näin tämän ketjun otsikko ja aloitus haastaa keskusteluun.
      Onko ketään,
      joka löytää Raamatun ilmoituksesta useamman kuin yhden ahtaan portin?

Jaikali vähän sellaista kuvasi,
      mutta ilmeisesti Jaikalin kuvauksessa oltiin kuitenkin
      koko ajan lähtötelineissä eli ensimmäisen ahtaan portin luona.

• ~~tähkäpää~~

Niin, puhuuhan Raamattu myöskin näin:

Luuk. 13
        23. Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:

24. "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.

25. Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.

26. Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.

27. Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'

28. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.

29. Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.

30. Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."

Ja siksi tuolla mainitsin mm. näin:

"Minulle ovi ja ahdas portti on Jeesus Kristus jonka
        kautta, TAI VOISIKO SANOA, ETTÄ HÄNESSÄ me
        saamme lähteä kaidalle tielle, tulla Jumalan lapsiksi ja perillisiksi, ja tuo tie vie meidät kerran lopulliseen, iankaikkiseen pelastukseen."

"...tai voisiko sanoa, että Hänessä....."

...eli Jeesus on ovi ja portti, mutta Hän on myöskin tie, eli eräällä tavalla Hänessä olemin kuvaa tuota kokonaisuutta ja yhdistelmää....

Ja lopullinen valtakuntaan sisälle meno, tai voisiko jälleen sanoa, ahtaasta portista sisäpuolelle astuminen tapahtuu vasta sinä päivänä, kun muutamme täältä ajasta iankaikkisuuteen.

Miten tuon osaisin paremmin selittää, en oikein tiedä?

Eli sinä hetkenä, kun astumme ahtaan portin ovesta sisälle, meistä tulee kyllä Jumalan lapsia, mutta EI TÄYDELLISIÄ, vaan meillä on vasta koulu / ahtaan portin reunustama kaita tie alkanut ja sitten vasta kun vajaa on lakannut, voi täydellisyys alkaa.

Näin minä asian ymmärrän, mutta tämä jälleen kerran tuo esille sen, etten ole saanut opettajan armolahjaa, joten jätän opettamisen niiden harteille, jotka ovat siihen kutsun ja armoituksen saaneet. :)

Luuk. 13
        23. Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:

24. "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.

25. Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.

26. Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.

27. Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'

28. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.

29. Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.

30. Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."

saamme lähteä kaidalle tielle, tulla Jumalan lapsiksi ja perillisiksi, ja tuo tie vie meidät kerran lopulliseen, iankaikkiseen pelastukseen."

...eli Jeesus on ovi ja portti, mutta Hän on myöskin tie, eli eräällä tavalla Hänessä olemin kuvaa tuota kokonaisuutta ja yhdistelmää....

Ja lopullinen valtakuntaan sisälle meno, tai voisiko jälleen sanoa, ahtaasta portista sisäpuolelle astuminen tapahtuu vasta sinä päivänä, kun muutamme täältä ajasta iankaikkisuuteen.

Eli sinä hetkenä, kun astumme ahtaan portin ovesta sisälle, meistä tulee kyllä Jumalan lapsia, mutta EI TÄYDELLISIÄ, vaan meillä on vasta koulu / ahtaan portin reunustama kaita tie alkanut ja sitten vasta kun vajaa on lakannut, voi täydellisyys alkaa.

Näin minä asian ymmärrän, mutta tämä jälleen kerran tuo esille sen, etten ole saanut opettajan armolahjaa, joten jätän opettamisen niiden harteille, jotka ovat siihen kutsun ja armoituksen saaneet. :)

Etkö tiedä edes mikä on ahdas portti ?? Ristinkuolema on ahdas portti ...

Ja sentakia on sun opetus mikä se on...

• savonarola kirjoitti:

Etkö tiedä edes mikä on ahdas portti ?? Ristinkuolema on ahdas portti ...

Ja sentakia on sun opetus mikä se on...

Ja sitten Tiestä ??? Sinä kirjoitat noin ---> Minä edustan lakia ja ARMOA, sillä lain kautta minäkin näin, että en ole ollenkaan ESIKUVANI, eli Jeesuksen kaltainen. Olin aina pitänyt itseäni hyvänä ihmisenä, mutta tullessani tuntemaan Herran, eli evankeliumin jouduin huomaamaan, että en ollut ollenkaan Hänen kaltaisensa.

Ja toinen kerta --> Olisitpa ollut paikalla, kun minä itkin syntiäni ja kaduin sitä, sillä minä näin, että en ollut esikuvani kaltainen. Minä huusin Häntä avuksi ja Hän tuli ja vapautti synnin- ja kuolemanlaista ja antoi uuden elämän.

Joopa joo.. Hän tuli ?? kun sun olis pitänyt mennä Häneen ja Hänen kautta kuolemaan ja senkautta uuteen elämään !! Jäikö jotain kesken niinkuin Jaikalin synninkokemisessa??

Luuk. 13

Olen sitä mieltä, että pitää sanoa nimenomaan "Hänessä".
        Tuosta hetkestä alkaen, kun olemme Jeesuksen omiksi tulleet,
        me elämme ja liikumme ja olemme Hänessä,
        joka on tuo Tie, Totuus ja Elämä.

Mutta kuten tuolla ylempänä jo ehdinkin todeta,
        kun me jo olemme Jeesuksen omia,
        niin meitä kutsutaan Hänen opetuslapsikseen ja seuraajikseen.
        Tiedän ihmisiä, joilla on ollut lähetyskutsu,
        mutta jotka eivät kuitenkaan ole mihinkään koskaan lähteneet.

Ja sitten kolmanneksi kerran jokainen on todellakin
        menevä joko ahtaasta portista Jumalan Valtakuntaan,
        tai leveästä portista leveää tietä pitkin ikuiseen kauhistukseen.

Ne, jotka ovat ensimmäisen portin läpi tulleet,
        ovat jo siinä kapeassa Tiessä eli Jeesuksessa,
        joka vie perille. Jeesus ei siis ole tienviitta vaan Tie.
        Ei mikään väylä, vaan ...

... olet varmaan kuullut tämän:
        Eräs lähetystyöntekijä oli palkannut oppaan
        ohjaamaan hänet erääseen alkuasukaskylään.
        Opas heilutti viidakkoveistä ahkeraan.
        Sentti sentiltä ja tuuma tuumalta askel askeleelta
        he etenivät näin läpi viidakon.
        Lopulta lähetystyöntekijä alkoi epäillä, ja kysyi:
        "Olemmeko me varmasti oikealla tiellä".
        Opas sanoi: Ei täällä mitään tietä ole. Minä olen tie."

• ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että pitää sanoa nimenomaan "Hänessä".
        Tuosta hetkestä alkaen, kun olemme Jeesuksen omiksi tulleet,
        me elämme ja liikumme ja olemme Hänessä,
        joka on tuo Tie, Totuus ja Elämä.

Mutta kuten tuolla ylempänä jo ehdinkin todeta,
        kun me jo olemme Jeesuksen omia,
        niin meitä kutsutaan Hänen opetuslapsikseen ja seuraajikseen.
        Tiedän ihmisiä, joilla on ollut lähetyskutsu,
        mutta jotka eivät kuitenkaan ole mihinkään koskaan lähteneet.

Ja sitten kolmanneksi kerran jokainen on todellakin
        menevä joko ahtaasta portista Jumalan Valtakuntaan,
        tai leveästä portista leveää tietä pitkin ikuiseen kauhistukseen.

Ne, jotka ovat ensimmäisen portin läpi tulleet,
        ovat jo siinä kapeassa Tiessä eli Jeesuksessa,
        joka vie perille. Jeesus ei siis ole tienviitta vaan Tie.
        Ei mikään väylä, vaan ...

... olet varmaan kuullut tämän:
        Eräs lähetystyöntekijä oli palkannut oppaan
        ohjaamaan hänet erääseen alkuasukaskylään.
        Opas heilutti viidakkoveistä ahkeraan.
        Sentti sentiltä ja tuuma tuumalta askel askeleelta
        he etenivät näin läpi viidakon.
        Lopulta lähetystyöntekijä alkoi epäillä, ja kysyi:
        "Olemmeko me varmasti oikealla tiellä".
        Opas sanoi: Ei täällä mitään tietä ole. Minä olen tie."

NImenomaan ja juurikin näin!!!!

• Tiestä
        savonarola kirjoitti:

Ja sitten Tiestä ??? Sinä kirjoitat noin ---> Minä edustan lakia ja ARMOA, sillä lain kautta minäkin näin, että en ole ollenkaan ESIKUVANI, eli Jeesuksen kaltainen. Olin aina pitänyt itseäni hyvänä ihmisenä, mutta tullessani tuntemaan Herran, eli evankeliumin jouduin huomaamaan, että en ollut ollenkaan Hänen kaltaisensa.

Ja toinen kerta --> Olisitpa ollut paikalla, kun minä itkin syntiäni ja kaduin sitä, sillä minä näin, että en ollut esikuvani kaltainen. Minä huusin Häntä avuksi ja Hän tuli ja vapautti synnin- ja kuolemanlaista ja antoi uuden elämän.

Joopa joo.. Hän tuli ?? kun sun olis pitänyt mennä Häneen ja Hänen kautta kuolemaan ja senkautta uuteen elämään !! Jäikö jotain kesken niinkuin Jaikalin synninkokemisessa??

Ei jäänyt mitään kesken. En osannut tehdä itse mitään ja siksi huusin Herraa avuksi ja totisesti tuli ja johdatti Elävän Veden Lähteen pesuun. Jumalan Sana Pyhän Hengen kirkastuksella on Elävän Veden Lähde Herra.

NImenomaan ja juurikin näin!!!!

Nuo kolme porttia on mielestäni löydettävissä myös Jumalan Sanasta.
        Eli portteja ei todellakaan ole vain yksi, vaan niitä on monta.
        Jokaisen edessä on riisumisen paikka.

Ensin meidät riisutaan kaikesta omavanhurskaudesta,
        ja puetaan lahjavanhurskauteen.

Toiseksi me saamme riisuutua tai paremminkin kadottaa elämämme,
        ja löytää todellisen elämän Hänen palveluksessaan.

Ja kolmanneksi me saamme riisuutua tästä ruumiistamme
        ja sitten aikanaan pukeutua katoamattomaan ruumiiseen.

• Joopa joo ! :(
        kalamos kirjoitti:

Nuo kolme porttia on mielestäni löydettävissä myös Jumalan Sanasta.
        Eli portteja ei todellakaan ole vain yksi, vaan niitä on monta.
        Jokaisen edessä on riisumisen paikka.

Kalamos, jospa nyt näytät sitten sen, missä Sana puhuu 3:sta ahtaasta portista !

Et varmasti löydä sellaista kohtaa, joten koko runoilusi on sinun ihan omaa sepostustasi ja omaa tuotostasi !

• Joopa joo ! :( kirjoitti:

Kalamos, jospa nyt näytät sitten sen, missä Sana puhuu 3:sta ahtaasta portista !

Et varmasti löydä sellaista kohtaa, joten koko runoilusi on sinun ihan omaa sepostustasi ja omaa tuotostasi !

Ensimmäinen portti löytyy esimerkiksi tästä:

Minä olen ovi.
        Kuka ikinä tulee sisälle Minun kauttani, hän pelastuu.
        Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen. (Joh 10:9)

Toinen portti löytyy esimerkiksi tästä:

joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden,
        pelastaa sen (Mark 8:35)

Kolmas portti löytyy esimerkiksi tästä:

Menkää sisään ahtaasta portista,
        sillä se portti on avara ja tie lavea,
        joka vie kadotukseen,
        ja monet menevät siitä portista sisään.
        Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie,
        joka vie elämään, ja harvat löytävät sen (Matt 7:13)

• Lukisit kunnolla
        kalamos kirjoitti:

Ensimmäinen portti löytyy esimerkiksi tästä:

Minä olen ovi.
        Kuka ikinä tulee sisälle Minun kauttani, hän pelastuu.
        Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen. (Joh 10:9)

Toinen portti löytyy esimerkiksi tästä:

joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden,
        pelastaa sen (Mark 8:35)

Kolmas portti löytyy esimerkiksi tästä:

Menkää sisään ahtaasta portista,
        sillä se portti on avara ja tie lavea,
        joka vie kadotukseen,
        ja monet menevät siitä portista sisään.
        Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie,
        joka vie elämään, ja harvat löytävät sen (Matt 7:13)

Lukisit ensin kunnolla, koko ketjun aihe on Ahdas portti !

Minä kirjoitin, että niitä ei ole kuin yksi Sanan mukaan !

Sinä selittelet nyt niitä ja näitä, eli ihan omiasi, voit keksiä vaikka kuinka paljon eri portteja, mutta minä puhuin ja aihe oli Ahdas Portti !

Mutta kun on niin kova into tuoda itseään julki ja sitten patsastella "tiedoillaan" ja taas se "eräs" aamentaa ja kaikilla on kivaa, kun asiat saadaan kunnolla sotkettua ! ;(

• Lukisit kunnolla kirjoitti:

Sinä selittelet nyt niitä ja näitä, eli ihan omiasi, voit keksiä vaikka kuinka paljon eri portteja, mutta minä puhuin ja aihe oli Ahdas Portti !

Mutta kun on niin kova into tuoda itseään julki ja sitten patsastella "tiedoillaan" ja taas se "eräs" aamentaa ja kaikilla on kivaa, kun asiat saadaan kunnolla sotkettua ! ;(

Jeesus on ovi eli portti ja myöskin tie.
        Kun me menemme tuosta portista sisälle,
        niin me löydämme laitumen.
        Me olemme Hänen laitumensa lampaita.
        Tällöin olemme käyneet läpi ensimmäisestä portista.

Mutta on ihan oma lukunsa,
        suostutko siihen iesyhteyteen,
        jossa sinä kadotat elämäsi.
        Silloin sinä menet tosi ahtaan portin läpi.
        Ja olet sen jälkeen Häneen siinä iesyhteydessä,
        joka tekee tien niin ahtaaksi, että et voi
        taaksesi katsella, etkä sivuille vilkuilla.
        Toiset lampaat vilistävät vapaana laitumella,
        mutta sinä pusket askel askeleelta
        Hänen ikeensä alaisena.

Mutta kaikki Hänen lampaansa
        menevät kerran palkintotuomioistuimelta
        ahtaasta Portista Hänen valtakuntaansa.
        Tuolloin osat vaihtuvat.
        Tuo kolmas portti on tosi tukala niille,
        jotka eivät ole halunneet tuon toisen portin läpi käydä,
        sillä heidän koko elämänrakennus palaa poroksi.

• ole hyvä
        Lukisit kunnolla kirjoitti:

Itsestäsi puhut. Niin Raamattu ainakin näyttää täälä sanovan kaltaisistasi.

Room.2:1 Sen tähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

Lueppa ihan kuule itse aloitus ja koko ketju ja katso kuka ketjun on aloittanut ja mistä on puhunut ja pistä sitten jäitä pipaasi ja jos osaat käyttäyty ihmisiksi, niin kuin kristityn kuuluu, palaa sitten anteeksi pyydettyäsi jatkamaan toisia kunnioittaen keskustelua.

Sulla on paha tapa puhua seipäistä silloin kun muut puhuu aidasta.

• Minulleko ?
        ole hyvä kirjoitti:

Itsestäsi puhut. Niin Raamattu ainakin näyttää täälä sanovan kaltaisistasi.

Room.2:1 Sen tähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

Lueppa ihan kuule itse aloitus ja koko ketju ja katso kuka ketjun on aloittanut ja mistä on puhunut ja pistä sitten jäitä pipaasi ja jos osaat käyttäyty ihmisiksi, niin kuin kristityn kuuluu, palaa sitten anteeksi pyydettyäsi jatkamaan toisia kunnioittaen keskustelua.

Sulla on paha tapa puhua seipäistä silloin kun muut puhuu aidasta.

Minulleko vastasit ?

Kalamos näköjään jo aloituksessa alkoi sekoittamaan asiaa, siinä olet ihan oikeassa !

Siis Raamatussa ei puhuta kuin 1:stä siis YHDESTÄ ahtaasta portista, mutta kalamos halusi sekoittaa muutkin portit samaan soppaan ja keitos onkin jo valmis.

Siis jos asiat sekoitetaan keskenään tulee sellainen soppa, josta kukaan ei enää ota selvää, eli kalamos sekoitaa asioita keskenään, jotka eivät kuulu yhteen.

Ahdas portti siis on käsite joka pitää sisällään tietyt asiat, mutta jos siihen aletaan lisäämään uskoontulossa tapahtuva Seurakuntaan tulo, niin ollan jo sekoitettu kaksi ihan erillistä asiaa yhteen !

Jos taas se ahdas portti pätkitään jotenkin jaksoihin, niin saadaan vaikka kuinka paljon "portteja" mutta silloin ei enää pystytä Raamatun opetuksessa vaan "kalamoksen omissa viritelmissä" !

Kalamoksella on kova into keksiä jotain uutta ja ihmeellistä, eikä hän malta tutkia sitä, onko se kaikki ihan oikein.

Eli jos ihmis järjellä ja viisaudella alkaa rakentelemaan jotekin, niin ne vain eivät ole Totuus, sillä Sanan mukaan sitä kautta ei Totuutta löydetä !

• Minulleko ? kirjoitti:

Minulleko vastasit ?

Kalamos näköjään jo aloituksessa alkoi sekoittamaan asiaa, siinä olet ihan oikeassa !

Siis Raamatussa ei puhuta kuin 1:stä siis YHDESTÄ ahtaasta portista, mutta kalamos halusi sekoittaa muutkin portit samaan soppaan ja keitos onkin jo valmis.

Siis jos asiat sekoitetaan keskenään tulee sellainen soppa, josta kukaan ei enää ota selvää, eli kalamos sekoitaa asioita keskenään, jotka eivät kuulu yhteen.

Ahdas portti siis on käsite joka pitää sisällään tietyt asiat, mutta jos siihen aletaan lisäämään uskoontulossa tapahtuva Seurakuntaan tulo, niin ollan jo sekoitettu kaksi ihan erillistä asiaa yhteen !

Jos taas se ahdas portti pätkitään jotenkin jaksoihin, niin saadaan vaikka kuinka paljon "portteja" mutta silloin ei enää pystytä Raamatun opetuksessa vaan "kalamoksen omissa viritelmissä" !

Kalamoksella on kova into keksiä jotain uutta ja ihmeellistä, eikä hän malta tutkia sitä, onko se kaikki ihan oikein.

Eli jos ihmis järjellä ja viisaudella alkaa rakentelemaan jotekin, niin ne vain eivät ole Totuus, sillä Sanan mukaan sitä kautta ei Totuutta löydetä !

Esitin aloituksessani vain kolme kysymystä.
        Tiedänkin jo vastauksen jälkimmäisiin kysymyksiini.
        Vastaisitko ensimmäiseen:
        > Mikä on tuo ahdas portti? <

Sinun mielestäsi me emme siis ole uskoontulohetkellä ahtaan portin äärellä.
        Minun mielestäni me olemme.
        Olemme portin edessä, josta ei mahdu mikään oma varustuksemme, omavanhurskaudesta puhutamattakaan.
        Itse asiassa me olemme mahdottoman edessä.
        Siis ihmisille pelastuminen on mahdotonta.
        Yhtä mahdotonta kuin kamelin käydä neulansilmän läpi.
        Voiko portti enää tämän ahtaammaksi mennä.

• Vai on ahdasta
        kalamos kirjoitti:

Esitin aloituksessani vain kolme kysymystä.
        Tiedänkin jo vastauksen jälkimmäisiin kysymyksiini.
        Vastaisitko ensimmäiseen:
        > Mikä on tuo ahdas portti? <

Sinun mielestäsi me emme siis ole uskoontulohetkellä ahtaan portin äärellä.
        Minun mielestäni me olemme.
        Olemme portin edessä, josta ei mahdu mikään oma varustuksemme, omavanhurskaudesta puhutamattakaan.
        Itse asiassa me olemme mahdottoman edessä.
        Siis ihmisille pelastuminen on mahdotonta.
        Yhtä mahdotonta kuin kamelin käydä neulansilmän läpi.
        Voiko portti enää tämän ahtaammaksi mennä.

Vai on ahdasta Kristuksessa !

Uskoontulossa ei ole ahdasta, Sana jo sanoo vanhassakin testamentissa:

Jes. 55:1 Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.

Siis uskoon tulo on vain lahjan vastaanottamista, eli sen hyväksymistä omakohtaisesti, että Jeesus Kristus on kuollut juuri minun syntieni vuoksi, siksi että synnin palkan eli kuoleman sijaan saan Elämän iankaikkisen !

Ei siinä nähdäkseni ole yhtään mitään ahdasta, jos ja kun Lahjan voi ottaa vain vastaan ja sen kautta tulee sovitetuksi Isän Jumalan kanssa ja saa lahjaksi lapseuden !

Uudestsyntymä ei siis ole mikään ahdas portti, paitsi ehkä jollakin "jehovalaiselle" joka muka uudestisyntyy vasta pitkän itse parantelun jälkeen, siis lue: pitkän omavanhurskauden pystyttelyn jälkeen, mutta näinhän asia ei suinkaan ole Todellisuudessa !

Joten kyllä se ei mikään ahdas portti todellakaan ole, vaan Uskova pitää tarjolla Elämän sanaa, ja se siis on lahjan tarjoamista kaikessa yksinkertaisuudessaan ja halukkaat siis ottavat sen Lahjan eli Kristuksen vain vastaan henk koht vapahtajanaan :

Fil. 2:16 tarjolla pitäessänne elämän sanaa,

Mutta sinä Kalamos varmaan jatkat yhä selittelyä, jotta "opettajan" kasvosi eivät menisi ?

Muuten kalamos oletko sinä jehovan todistaja ?

Se nimittäin selittäisi näkemyksesi !

• Tiestä
        Vai on ahdasta kirjoitti:

Jes. 55:1 Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.

Siis uskoon tulo on vain lahjan vastaanottamista, eli sen hyväksymistä omakohtaisesti, että Jeesus Kristus on kuollut juuri minun syntieni vuoksi, siksi että synnin palkan eli kuoleman sijaan saan Elämän iankaikkisen !

Ei siinä nähdäkseni ole yhtään mitään ahdasta, jos ja kun Lahjan voi ottaa vain vastaan ja sen kautta tulee sovitetuksi Isän Jumalan kanssa ja saa lahjaksi lapseuden !

Uudestsyntymä ei siis ole mikään ahdas portti, paitsi ehkä jollakin "jehovalaiselle" joka muka uudestisyntyy vasta pitkän itse parantelun jälkeen, siis lue: pitkän omavanhurskauden pystyttelyn jälkeen, mutta näinhän asia ei suinkaan ole Todellisuudessa !

Joten kyllä se ei mikään ahdas portti todellakaan ole, vaan Uskova pitää tarjolla Elämän sanaa, ja se siis on lahjan tarjoamista kaikessa yksinkertaisuudessaan ja halukkaat siis ottavat sen Lahjan eli Kristuksen vain vastaan henk koht vapahtajanaan :

Mutta sinä Kalamos varmaan jatkat yhä selittelyä, jotta "opettajan" kasvosi eivät menisi ?

Nimimerrki Vai on ahdas,
        et ole tainnut kokea uskontiellä mitään, jos et ole kokenut monia ahdistuksia, joiden kautta tie käy Jumalan valtakuntaan. Portti on niin ahdas, että kaikki entinen, oma viisaus ja toisten ihmisten viisaus jää sen portin ulkopuolle, jonka Jeesus avaa.
        Oletko sinä pyytänyt kaikilta loukkaamiltasi anteeksi tekojasi, vai onko sydämesi liian ahdas sitä tekemään? Oletko kunnioittanut ja rakastanut lähimmäisiäsi, vaikka he ovat sinua vastaan käyneet jopa valhein, vai onko sydämesi asenne se, että sinun ei tarvitse heitä kunnoittaa heidän tekojensa tähden?
        Ovako kaikki käskyt voimassa niin, että et sano väärää todistusta kenestäkään, et himoitse lähimmäisesi omaa jne.

Jeesus opettaa pitämään kaikki käskyt ja jakamaan omastaan tarvitseville apua ja antamaan jopa viimeisen ihokkaan vaatimatta sitä takaisin.

Portti on niin ahdas, että suurin osa uskovaisista kulkee sen ohi. Nuo luulevat olevansa Jeesukselle kelvollisia, vaikka ovat kulkemassa laveaa tietä Herra, Herra hokien.

• Hold your horses !
        Tiestä kirjoitti:

Nimimerrki Vai on ahdas,
        et ole tainnut kokea uskontiellä mitään, jos et ole kokenut monia ahdistuksia, joiden kautta tie käy Jumalan valtakuntaan. Portti on niin ahdas, että kaikki entinen, oma viisaus ja toisten ihmisten viisaus jää sen portin ulkopuolle, jonka Jeesus avaa.
        Oletko sinä pyytänyt kaikilta loukkaamiltasi anteeksi tekojasi, vai onko sydämesi liian ahdas sitä tekemään? Oletko kunnioittanut ja rakastanut lähimmäisiäsi, vaikka he ovat sinua vastaan käyneet jopa valhein, vai onko sydämesi asenne se, että sinun ei tarvitse heitä kunnoittaa heidän tekojensa tähden?
        Ovako kaikki käskyt voimassa niin, että et sano väärää todistusta kenestäkään, et himoitse lähimmäisesi omaa jne.

Jeesus opettaa pitämään kaikki käskyt ja jakamaan omastaan tarvitseville apua ja antamaan jopa viimeisen ihokkaan vaatimatta sitä takaisin.

Portti on niin ahdas, että suurin osa uskovaisista kulkee sen ohi. Nuo luulevat olevansa Jeesukselle kelvollisia, vaikka ovat kulkemassa laveaa tietä Herra, Herra hokien.

Eli jäitä hattuun, sillä minä en ole VIELÄ kertonut sitä, miten ahtaan portin näen.

Minä kommentoin vain sitä, että onko uudestisyntyminen ahdas porttti tai edes osa siitä !

Mikä kiire sinulla on alkaa ENNEN aikojasi minua tuomitsemaan ja siis laittamaan minun päähäni ajatuksia ja suuhni sanoja, jotka eivät varmasti sinne kuulu ?

Mistä kiire siis, oletko kenties itse ns. "jehovan todistaja", ja siksi kimpaannuit, vai mistä täysin aiheeton hyökkäyksesi johtuu ?

Siis ota ihan rauhallisesti ja KYSY ENSIN, niin siten saat vastaukset ja minunkin näkemykseni, sillä ihan turhaan sinä laitat sanoja suuhuni ja ajatuksia päähäni, jotka eivät sinne kuulu !

Siis ei kannata hosua, ja jos et selvitä ENSIN asioita, eli sitä, ja sitä, että mitä toinen todella ajattelee, niin annat hyvin väärän todistuksen lähimmäisestäsi, ihan kuten juuri teit, ja sehän on syntiä, eikö totta ?

Joten olisiko aika rauhoittua ensin, eikä ennakkokäsitteiden kautta tuomita toista täysin väärin perustein ?

• Tiestä
        Hold your horses ! kirjoitti:

Eli jäitä hattuun, sillä minä en ole VIELÄ kertonut sitä, miten ahtaan portin näen.

Minä kommentoin vain sitä, että onko uudestisyntyminen ahdas porttti tai edes osa siitä !

Mikä kiire sinulla on alkaa ENNEN aikojasi minua tuomitsemaan ja siis laittamaan minun päähäni ajatuksia ja suuhni sanoja, jotka eivät varmasti sinne kuulu ?

Mistä kiire siis, oletko kenties itse ns. "jehovan todistaja", ja siksi kimpaannuit, vai mistä täysin aiheeton hyökkäyksesi johtuu ?

Siis ota ihan rauhallisesti ja KYSY ENSIN, niin siten saat vastaukset ja minunkin näkemykseni, sillä ihan turhaan sinä laitat sanoja suuhuni ja ajatuksia päähäni, jotka eivät sinne kuulu !

Siis ei kannata hosua, ja jos et selvitä ENSIN asioita, eli sitä, ja sitä, että mitä toinen todella ajattelee, niin annat hyvin väärän todistuksen lähimmäisestäsi, ihan kuten juuri teit, ja sehän on syntiä, eikö totta ?

Joten olisiko aika rauhoittua ensin, eikä ennakkokäsitteiden kautta tuomita toista täysin väärin perustein ?

Hold your horse, etkä sinä ole tuo edellinen kirjoittaja, joka näin kirjoitti:
        "Uudestsyntymä ei siis ole mikään ahdas portti, paitsi ehkä jollakin "jehovalaiselle" joka muka uudestisyntyy vasta pitkän itse parantelun jälkeen, siis lue: pitkän omavanhurskauden pystyttelyn jälkeen, mutta näinhän asia ei suinkaan ole Todellisuudessa ! "

Edustat siis uskoa, jossa uskotaan uudestisyntymisen tapahtuvan ottamalla vastaan usko, mutta ei Jeesuksen opetuksia, eikös niin.

Sellaista uudestisyntymistä ei ole Raamatussa kenellekään luvattu, sillä uudestisyntyminen tapahtuu vasta VANHAN KUOLEMAN JÄLKEEN.
        Jumala antaa kutsun, Jumala antaa parantavan ja uudistavan Sanan, ihminen ottaa kutsun vastaan, ihminen ottaa vastaan parantavan ja uudistavan Jumalan Sanan ja se tekee ihmisen totisesti uudeksi. Siis vanha kuolee vain uskon kautta Jeesukseen, eli Jeesuksen vastaan ottaneista. Jeesus on evankeliumi, eli Jumalan Sana.

Ihminen ei itse parantele itseään siinä uskossa, jonka Elävä Jumala antaa, vaan kaiken tekee Jumala. Ihmisen osuus on vain uskoa. Usko tuo uuden ihmiselle, eli tapahtuu vallankumous ja sen jälkeen ihminen on uusiluomus.

• Hold your horses:lle
        Hold your horses ! kirjoitti:

Hold your horses !: lle!

Lue kokonaisuus Matteuksen evankeliumista, ymmärrä se ja anna Sanan tehdä työtä sinussa!

Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
        5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
        6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
        8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
        9. Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
        10. taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
        11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
        12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Ja huomaa miten jatkuu!

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Käytöksesi täällä nosta esiin kysymyksen, oletko sinä mennyt sisälle ahtaasta portista, sillä joka siitä on sisälle mennyt,
        ei ole jatkuvasti tuomitsemassa ja herjaamassa muita,
        vaan mielenlaatu on muuttunut Kristuksen mielenlaaduksi, joka ei syytä eikä soimaa.

Jeesuksen mielenlaatu ja henki on armahtava ja anteeksiantava, laupeudellinen lempeyden henki,
        joka on vierasta maailmalle.

Paholaisen henki on syyttäjähenki.

• Tiestä
        Hold your horses:lle kirjoitti:

Lue kokonaisuus Matteuksen evankeliumista, ymmärrä se ja anna Sanan tehdä työtä sinussa!

2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
        5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
        6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
        9. Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
        11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
        12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Ja huomaa miten jatkuu!

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Käytöksesi täällä nosta esiin kysymyksen, oletko sinä mennyt sisälle ahtaasta portista, sillä joka siitä on sisälle mennyt,
        vaan mielenlaatu on muuttunut Kristuksen mielenlaaduksi, joka ei syytä eikä soimaa.

Jeesuksen mielenlaatu ja henki on armahtava ja anteeksiantava, laupeudellinen lempeyden henki,

Näytä viestit, joissa olen herjannut jotakikaan?

• Vai on ahdasta kirjoitti:

Kalamos ei ole jehovantodistaja, eikä kalamos ajettele niin,
        että Kristuksen omaksi tultaisiin itseään parantelemalla.
        Juuri siinä on se ahtaus,
        että me emme voi pelastua millään omatekoisella.
        Meistä ei tule Jeesuksen omia lihanjalostamistoimenpitein.
        Se ei jalostu, eikä sitä voi parannella.

• Miksi sanoja suuhuni
        Tiestä kirjoitti:

Hold your horse, etkä sinä ole tuo edellinen kirjoittaja, joka näin kirjoitti:
        "Uudestsyntymä ei siis ole mikään ahdas portti, paitsi ehkä jollakin "jehovalaiselle" joka muka uudestisyntyy vasta pitkän itse parantelun jälkeen, siis lue: pitkän omavanhurskauden pystyttelyn jälkeen, mutta näinhän asia ei suinkaan ole Todellisuudessa ! "

Edustat siis uskoa, jossa uskotaan uudestisyntymisen tapahtuvan ottamalla vastaan usko, mutta ei Jeesuksen opetuksia, eikös niin.

Sellaista uudestisyntymistä ei ole Raamatussa kenellekään luvattu, sillä uudestisyntyminen tapahtuu vasta VANHAN KUOLEMAN JÄLKEEN.
        Jumala antaa kutsun, Jumala antaa parantavan ja uudistavan Sanan, ihminen ottaa kutsun vastaan, ihminen ottaa vastaan parantavan ja uudistavan Jumalan Sanan ja se tekee ihmisen totisesti uudeksi. Siis vanha kuolee vain uskon kautta Jeesukseen, eli Jeesuksen vastaan ottaneista. Jeesus on evankeliumi, eli Jumalan Sana.

Ihminen ei itse parantele itseään siinä uskossa, jonka Elävä Jumala antaa, vaan kaiken tekee Jumala. Ihmisen osuus on vain uskoa. Usko tuo uuden ihmiselle, eli tapahtuu vallankumous ja sen jälkeen ihminen on uusiluomus.

Miksi kaiken aikaa työnnät sanoja suuhuni ???

Kysy, äläkä väitä valheita ja puhu palturia minusta ja ajatuksistani !

Eikö tämä asia pikkuhiljaa ala mennä perille ???

En ole missään kirjoittanut siten kuin väität :

"Tiestä kirjoitti lainaus alkaa:

"Edustat siis uskoa, jossa uskotaan uudestisyntymisen tapahtuvan ottamalla vastaan usko, mutta ei Jeesuksen opetuksia, eikös niin."

Tiesti kirjoitti lainaus loppui ! "

Tuollaista en siis ole missään kirjoittanut, miksi siis annat väärän todistuksen TAAS ???

Etkö siis voisi olla päättämättä ITSE, omien LUULOJESI perusteella, miten minä asiat näen tai en ???

Kanssasi on ihan mahdotonta keskustella, kun kaiken aikaa väität ihan perättömiä !!!

• Kunnon demonisonti
        Hold your horses:lle kirjoitti:

Ja huomaa miten jatkuu!

Taas kerran tälläinen demonisointi viesti ! :(

" Olet saatanasta kun et suostu toimimaan kuten minä määrään ! "

Tuollainen kirjoittelu on malli esimerkki ylihengellisyydestä, ja suuresta ymmärtämättömyydestä, siinä on ihan sama kaiku, kuin seuraavassa fariseusten eli "oikeaoppisten" tyylissä:

Joh. 8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"

Joh. 8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.

Joh. 10:20 Ja useat heistä sanoivat: "Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?"

Siis ihan samaa huttua tulee aika ajoin muutamalta kirjoittajalta, ja minä sanon vain, että ei mene hyvin teilläkään ! :(

Kuitenkin lähinnä saalittää tuo demonisointinne, sillä sehän eniten siis kertoo teistä itsestänne ja sydämen asenteestanne, siis ihan sama sydämen asenne, kuin fariseuksilla oli !

Mitä Herra itse sanoikaan noista fariseuksista ?

Matt. 12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Matt. 23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Ja samaa siis sanoi Johannes Kastaja:

Luuk. 3:7 Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?

• Ahdas portti minulle on se, että kerta toisensa jälkeen joudun Jumalan ja hänen sanansa riisumaksi omista pyrkimyksistäni, tavoitteistani, ansioistoni ja teoistani. Minä yksinkertaisesti en mahdu siitä portista sisälle omine juttuineni. En osaa sanoa niiden porttien määrää, joiden läpi Herra on minut vienyt, mutta monia niitä on ollut. ja tulee vielä varmasti olemaan. Monta valintaa ja tilannetta, mutta kiitos Jeesuksen, Hän on minun kanssani joka hetki. Ei Hän minua hylkää eikä jätä, vaikka minun riisuutumiseeni kuluu joskus vähän enempi aikaa. Hän on pitkämielinen ja suuri armossaan.

• Olet juuri kirjautunut.
        Ehkä olemme jo keskustelleet toisella palstalla (kasteesta).

Siinä olen tuonutkin jo esiin sitä, että kun olemme liikkeelle lähteneet,
        niin erämaataivalkin on edessä punaisen meren jälkeen.
        Näin oli Jeesuksenkin kohdalla.
        Kasteen jälkeen Henki vei kasteen Hänet erämaahan.
        Siellä meitä riisutaan ja rajusti.
        Mutta todellakin, ei Hän hylkää eikä jätä.

• Tiestä
        kalamos kirjoitti:

Olet juuri kirjautunut.
        Ehkä olemme jo keskustelleet toisella palstalla (kasteesta).

Siinä olen tuonutkin jo esiin sitä, että kun olemme liikkeelle lähteneet,
        niin erämaataivalkin on edessä punaisen meren jälkeen.
        Näin oli Jeesuksenkin kohdalla.
        Kasteen jälkeen Henki vei kasteen Hänet erämaahan.
        Siellä meitä riisutaan ja rajusti.
        Mutta todellakin, ei Hän hylkää eikä jätä.

Niin, meidät riisutaan ja rajusti, mutta onneksi se riisuminen tapahtuu, eikä jatku liian kauan. Ei ihminen jaksa jatkuvaa riisumista ja siksi hänet puetaan uusiin vaatteisiin ja niiden vaatteiden kantaja elää ilossa ja rauhassa, kuten Jeesus opettaa.
        Kaikkien kohdalla pukeminen uusiin vaatteisiin, valkoiseen pellavapukuun ei ole mahdollista, sillä he yrittävät saada noita uusia vaatteita likaisina. Eivät suostu riisuutumaan synnin tahraamasta puvustaan.

• Tiestä kirjoitti:

Niin, meidät riisutaan ja rajusti, mutta onneksi se riisuminen tapahtuu, eikä jatku liian kauan. Ei ihminen jaksa jatkuvaa riisumista ja siksi hänet puetaan uusiin vaatteisiin ja niiden vaatteiden kantaja elää ilossa ja rauhassa, kuten Jeesus opettaa.
        Kaikkien kohdalla pukeminen uusiin vaatteisiin, valkoiseen pellavapukuun ei ole mahdollista, sillä he yrittävät saada noita uusia vaatteita likaisina. Eivät suostu riisuutumaan synnin tahraamasta puvustaan.

Milloin mielestäsi Mooseksen riisuminen päättyi.
        Ei kai ennenkuin Jumala hautasi hänet erämaahan.

• Tiestä
        kalamos kirjoitti:

Milloin mielestäsi Mooseksen riisuminen päättyi.
        Ei kai ennenkuin Jumala hautasi hänet erämaahan.

Mooses oli erämaassa neljäkymmentä vuotta sen jälkeen, kun löi egyptiläisen kuoliaaksi. Ehkäpä hänet riisuttiin sinä aikana, joka meistä tuntuu tavattoman pitkälle, mutta olihan Mooseksen tekokin paha. Tuon erämaa ajan jälkeen Mooses sai tavata Jumalan palavassa pensaassa.

Me uudenliiton sydämen uskovaiset emme vaella näkemättä Herraa kuin vain sen ajan, jolloin me opimme Hänestä ja uskomme Häneen ja teemme Hänen käskemällä tavalla, eli annamme oman sinettimme siitä, että Jumala on totinen Jumala. Me saamme riisuutua vanhasta ihmisestä tekoineen ja pukeutua uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
        Me lähdemme seuraamaan Ihmisen Poikaa ja saamme saapua Jumalan Pojan luokse.

Kolossalaiskirje 3
        1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
        3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
        4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
        5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
        6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
        7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
        8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

• ~~tähkäpää~~
        Tiestä kirjoitti:

Mooses oli erämaassa neljäkymmentä vuotta sen jälkeen, kun löi egyptiläisen kuoliaaksi. Ehkäpä hänet riisuttiin sinä aikana, joka meistä tuntuu tavattoman pitkälle, mutta olihan Mooseksen tekokin paha. Tuon erämaa ajan jälkeen Mooses sai tavata Jumalan palavassa pensaassa.

Me uudenliiton sydämen uskovaiset emme vaella näkemättä Herraa kuin vain sen ajan, jolloin me opimme Hänestä ja uskomme Häneen ja teemme Hänen käskemällä tavalla, eli annamme oman sinettimme siitä, että Jumala on totinen Jumala. Me saamme riisuutua vanhasta ihmisestä tekoineen ja pukeutua uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
        Me lähdemme seuraamaan Ihmisen Poikaa ja saamme saapua Jumalan Pojan luokse.

Kolossalaiskirje 3
        1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
        3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
        4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
        5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
        6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
        7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
        8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
        9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
        10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

"Mooses oli erämaassa neljäkymmentä vuotta sen jälkeen, kun löi egyptiläisen kuoliaaksi. Ehkäpä hänet riisuttiin sinä aikana, joka meistä tuntuu tavattoman pitkälle, mutta olihan Mooseksen tekokin paha. Tuon erämaa ajan jälkeen Mooses sai tavata Jumalan palavassa pensaassa."

Oletko sitä mieltä, että Moosesta ei enää riisuttu tuon mainitsemasi erämaataipaleen jälkeen mistään?

• Tiestä
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

"Mooses oli erämaassa neljäkymmentä vuotta sen jälkeen, kun löi egyptiläisen kuoliaaksi. Ehkäpä hänet riisuttiin sinä aikana, joka meistä tuntuu tavattoman pitkälle, mutta olihan Mooseksen tekokin paha. Tuon erämaa ajan jälkeen Mooses sai tavata Jumalan palavassa pensaassa."

Oletko sitä mieltä, että Moosesta ei enää riisuttu tuon mainitsemasi erämaataipaleen jälkeen mistään?

Elämme UUTTA, parempaa liittoa, joten meidän on aivan turha verrata uuden liiton tapahtumia vanhaan liittoon.
        5. Mooseksen kirja 32

48 Ja Herra puhui Moosekselle sinä samana päivänä sanoen:
        49 "Nouse tänne Abarimin vuoristoon, Nebon vuorelle, joka on Mooabin maassa vastapäätä Jerikoa, ja katsele Kanaanin maata, jonka minä annan israelilaisten omaksi.
        50 Ja sinä kuolet sillä vuorella, jolle nouset, ja tulet otetuksi heimosi tykö, niinkuin sinun veljesi Aaron kuoli Hoorin vuorella ja tuli otetuksi heimonsa tykö,
        51 koska te lankesitte uskottomuuteen minua kohtaan israelilaisten keskellä Meriban veden ääressä Kaadeksessa, Siinin erämaassa, kun ette pitäneet minua pyhänä israelilaisten keskellä.
        52 Niin, sinä saat katsella sitä maata matkan päästä, mutta sinne sinä et pääse, siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille."

• ~~tähkäpää~~
        Tiestä kirjoitti:

Elämme UUTTA, parempaa liittoa, joten meidän on aivan turha verrata uuden liiton tapahtumia vanhaan liittoon.
        5. Mooseksen kirja 32

48 Ja Herra puhui Moosekselle sinä samana päivänä sanoen:
        49 "Nouse tänne Abarimin vuoristoon, Nebon vuorelle, joka on Mooabin maassa vastapäätä Jerikoa, ja katsele Kanaanin maata, jonka minä annan israelilaisten omaksi.
        50 Ja sinä kuolet sillä vuorella, jolle nouset, ja tulet otetuksi heimosi tykö, niinkuin sinun veljesi Aaron kuoli Hoorin vuorella ja tuli otetuksi heimonsa tykö,
        51 koska te lankesitte uskottomuuteen minua kohtaan israelilaisten keskellä Meriban veden ääressä Kaadeksessa, Siinin erämaassa, kun ette pitäneet minua pyhänä israelilaisten keskellä.
        52 Niin, sinä saat katsella sitä maata matkan päästä, mutta sinne sinä et pääse, siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille."

Kyllä Israelin matka Egyptistä Luvattuun maahan on esikuva uskovan matkasta ja tiestä ja joka sen kiistää, tekee tyhjäksi Raamatun Vanhan Testamentin osalta, eli enimmän puolen Jumalan Sanasta.

• Tiestä
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Kyllä Israelin matka Egyptistä Luvattuun maahan on esikuva uskovan matkasta ja tiestä ja joka sen kiistää, tekee tyhjäksi Raamatun Vanhan Testamentin osalta, eli enimmän puolen Jumalan Sanasta.

Kuka sitä sitten kiistää? Oli puhe siitä, missä ajassa Mooses riisuttiin ja siihen vastasin, että elämme nyt uuden, paremman liiton aikaa. Jumala teki uuden liiton, koska ihmiset eivät pysyneet vanhassa liitossa. Vanhassa liitossa oli lukemattomat ohjeet, neuvot, säädökset ja lait ja niissä piti ihmisen itse pysyä. Uudessa liitossa on vain henkeen kirjoitettu laki ja siinäkään ei tarvitse ihmisen omin voimin pysyä, sillä USKO pitää lain voimassa ja lain täyttäjä on Jeesus.

Rakasta Jumalaa YLI kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi, on laki, joka pitää sisällään pienimmänkin käskyn.
        Joka rakastaa Jumalaa yli kaiken, tekee kuten Jumalan Poika, Jumalan Sana, Jeesus ohjaa tekemään ja ne teot hän tekee uskon voimalla, ei omalla. Ne ovat hedelmät, jotka tulevat uskosta.
        Hedelmistä tunnistetaan kuka on Jumalaa yli kaiken rakastava ja kuka on Häntä halventava ja Hänen Sanaansa muuksi muuttava.
        Jumalan siemenestä, eli Jumalan Sanasta syntynyt ei saata tehdä syntiä.

• Paavalia riisuttiin: ensin apostoleista halvin, sitten pyhistä halvin ja lopulta vanhana syntisistä suurin.
      Tämä se taitaa olla meidänkin riisumisen tie.

• Minäkin ajattelin uskon alkutaipaleella,
        että kunhan pari ryppyä vielä oikaisen,
        niin ehköhän ala kelvata.

Mutta toisin kävi.
        Vaikka pari ryppyä olenkin oikaissut,
        niin minä näen itseni aina vaan ryppyisempänä.

• ~~tähkäpää~~

Näinhän se meni Paavalin kohdalla ja näin sen tulis mennä meidänkin kohdallamme!

1 Korinttilaisille 15 : 9
        Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

-- Apostoleista vähäisin

Ef. 3
        8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta

-- Pyhistä halvin

1 Tim. 1
        15. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

-- Syntisistä suurin

Saamme olla kiitollisia Jumalalle siitä, että se portti on niin ahda ja tie niin kaita, että sillä riisutaan meiltä pois kaikkinainen omavanhurskautemme ja omat ansiomme,
        ettei vaatteeksemme jää, kuin Kristuksen verinen armo ja sekin täysin ansiottomasti!

Ja näin todisti Paavalikin käyneen omalla kohdallaan, sillä tuo "syntisistä suurin" on tosiaankin, kuten Sinäkin Anababtisti mainitsit, hänen vanhuudestaan, eli viimeiseltä vankilareissultaan ja mikä peittää syntien paljouden ja mikä ne on pois pyyhkinyt, se on Kristuksen armo ja sen turvin me saamme Hänen armoonsa turvaten siirtyä kerran ajasta iankaikkisuuteen.

Hän on vanhurskas ja kun Hänessä olemme, saamme olla puettuina Hänen lahjavanhurskauteensa, sillä omaa vanhurskautta meillä ei ole, sillä sellaista emme ole
        kyenneet itse ansaitsemaan.

Ja kun tätä ajattelee ja tämän ymmärtää, voi minkä rauhan, ilon ja vapauden se saakaan aikaan tuolla sisimmässä.

KERTAKAIKKIAAN! :)

Näinhän se meni Paavalin kohdalla ja näin sen tulis mennä meidänkin kohdallamme!

1 Korinttilaisille 15 : 9
        Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

-- Apostoleista vähäisin

Ef. 3
        8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta

-- Pyhistä halvin

1 Tim. 1
        15. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

-- Syntisistä suurin

Saamme olla kiitollisia Jumalalle siitä, että se portti on niin ahda ja tie niin kaita, että sillä riisutaan meiltä pois kaikkinainen omavanhurskautemme ja omat ansiomme,
        ettei vaatteeksemme jää, kuin Kristuksen verinen armo ja sekin täysin ansiottomasti!

Ja näin todisti Paavalikin käyneen omalla kohdallaan, sillä tuo "syntisistä suurin" on tosiaankin, kuten Sinäkin Anababtisti mainitsit, hänen vanhuudestaan, eli viimeiseltä vankilareissultaan ja mikä peittää syntien paljouden ja mikä ne on pois pyyhkinyt, se on Kristuksen armo ja sen turvin me saamme Hänen armoonsa turvaten siirtyä kerran ajasta iankaikkisuuteen.

Hän on vanhurskas ja kun Hänessä olemme, saamme olla puettuina Hänen lahjavanhurskauteensa, sillä omaa vanhurskautta meillä ei ole, sillä sellaista emme ole
        kyenneet itse ansaitsemaan.

Ja kun tätä ajattelee ja tämän ymmärtää, voi minkä rauhan, ilon ja vapauden se saakaan aikaan tuolla sisimmässä.

KERTAKAIKKIAAN! :)

Paavali ja Barnapas vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan." Apt.14:22
        Tällainen sielun vahvistus ahdistusten kautta ottaa niin kipeää, kun riisutaan.

Tuntuisi niin helpolta elää sellaista toisenlaista, voitokasta uskonelämää, kulkea voittosaatossa, omistaa sellainen usko, jossa ei ole muuta kuin loputonta siunausta ja menestystä, rikkautta, terveyttä, helppoja ja hyviä ihmissuhteita, Jumalan johdatusta menestyksestä toiseen, ei mitään vaikeaa eikä haastavaa...

Mutta kun eteen tulee jatkuvasti oma syntisyys, vajavaisuus, haastavat ja vaikeat tilanteen, katkerat ja vihaiset lähimmäiset eli toistenkin vajavaisuus, kivi kiveä hioo, anteeksiantaminen ja taistelu katkeruutta vastaan, elämän surut ja murheet, kipu ja tuska omaisten ja lähimmäisten pelastuksesta. On vain niin paljon asioita, jotka haastavat.

Miettii, mitä tarkoittaa; "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen. Onko se vain sitä, että nöyrtyy Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa minut korottaisi. Se ei ainakaan minun kohdallani ole tarkoittanut, että saman tien olisin vapautunut kaikista näistä risteistäni. Joidenkin kanssa olen joutunut elämään kauan ja joistakin ei minua vapauta kuin kuolema. Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää. Tehtyä tai sanottua ei saa tekemättömäksi tai sanomattomaksi.

Jeesus kuitenkin on aina rinnallani, vaikka joskus ei ole tuntunut siltä. Hän on kantanut kuormiani yhdessä minun kanssani ja antanut voimaansa apuansa, että olen jaksanut. Risti vain on ollut otettava joka aamu ja lähdettävä; Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Ja se ei aina ole helppoa, sillä se on ahdas ja kaita tie, joka vie elämään,

• ~~tähkäpää~~
        anababtisti kirjoitti:

Paavali ja Barnapas vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan." Apt.14:22

Tuntuisi niin helpolta elää sellaista toisenlaista, voitokasta uskonelämää, kulkea voittosaatossa, omistaa sellainen usko, jossa ei ole muuta kuin loputonta siunausta ja menestystä, rikkautta, terveyttä, helppoja ja hyviä ihmissuhteita, Jumalan johdatusta menestyksestä toiseen, ei mitään vaikeaa eikä haastavaa...

Mutta kun eteen tulee jatkuvasti oma syntisyys, vajavaisuus, haastavat ja vaikeat tilanteen, katkerat ja vihaiset lähimmäiset eli toistenkin vajavaisuus, kivi kiveä hioo, anteeksiantaminen ja taistelu katkeruutta vastaan, elämän surut ja murheet, kipu ja tuska omaisten ja lähimmäisten pelastuksesta. On vain niin paljon asioita, jotka haastavat.

Miettii, mitä tarkoittaa; "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen. Onko se vain sitä, että nöyrtyy Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa minut korottaisi. Se ei ainakaan minun kohdallani ole tarkoittanut, että saman tien olisin vapautunut kaikista näistä risteistäni. Joidenkin kanssa olen joutunut elämään kauan ja joistakin ei minua vapauta kuin kuolema. Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää. Tehtyä tai sanottua ei saa tekemättömäksi tai sanomattomaksi.

Jeesus kuitenkin on aina rinnallani, vaikka joskus ei ole tuntunut siltä. Hän on kantanut kuormiani yhdessä minun kanssani ja antanut voimaansa apuansa, että olen jaksanut. Risti vain on ollut otettava joka aamu ja lähdettävä; Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Ja se ei aina ole helppoa, sillä se on ahdas ja kaita tie, joka vie elämään,

Herra on Sinulle antanut opetuslasten kielen, niin että Sinä taidat sanalla virvoittaa väsynyttä ja rohkaista rohkeutensa menettänyttä!

Olkaamme siis toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät!

• ~~tähkäpää~~
        anababtisti kirjoitti:

Tämä "Anababtistin" teksti on mielestäni niin raitista
        Pyhän Hengen sanomaa, että olen lukenut sen nyt
        jo useamman kerran ja joka kerta se koskettaa jotain
        tuolla sieluni syvyyksissä.

Täyttää profetaalisen sanan tunnusmerkistön;
        Kehoitus, lohdutus ja rohkaisu.

Kirje roomalaisille 5

1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet,
        niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn
        tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

3. Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme
        ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus
        saa aikaan kärsivällisyyttä,

4. mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;

5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus
        on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen
        kautta, joka on meille annettu.

Tuli mieleeni tämä vanha laulu, niin vanha että saattaa monille nuoremmille uskoville olla täysin vieras:

VAIKKA TIE ON KAITA....

Vaikka tie on kaita, käymme sittenkin,
        rohkeasti taistohon.
        Peljätä ei tarvis, totta kuitenkin:
        Kuningas vie voittohon.

:,: Kohta näämme Jeesuksen,
        luona valtaistuimen.
        Ostettuina käymme ikikunniaan,
        näämme aina Jeesuksen! :,:

Ristin lipun täällä laulain nostamme
        kunniaksi Kuninkaan.
        Siunauksin vainot, pilkat kostamme,
        niin on tapa taivaan maan.

Taisto kyllä kuuma, mutta päättyvi,
        ikivoiton lauluhun.
        Häissä pöytään käymme, silloin vaihtuvi
        Matkan myrskyt riemuhun.

Siellä Herran omat kaikki tavataan,
        taisto päättyy voittohon.
        Onni kestää, elonkirja avataan,
        Halleluja soikohon!

• Tiestä
        anababtisti kirjoitti:

anababisti, kirjoittamastasi päätelleen sinä vaella parannuksentiellä. Sillä tiellä sinusta poltetaan kaikki oman elämän arvot, uskomukset luulot ja alkaa aivan uusi elämä.
        Siinä elämässä sinua ei vahningoita mikään. Ei lähimmäisten katkeruus, kateus, viha, tai mikään, sillä Kristukseen juurtuneena ja kasvaneena sinä otat kaiken Häneltä, et enää ihmisiltä ja olevilta olomuodoilta.
        Tulet näkemään miten vapaa onkaan vapaa. Vapaa jättää kaikki murheensa Herran huostaan ja on itse vapaa.
        Se ei tarkoita tämän elämän vastuuttomutta, vaan sitä, että ihminen tekee kaikessa aina parhaansa, mutta ei murehdi vaatteista, eikä ruoasta, eikä mistään, sillä totisesti usko tuo kaiken tarvittavan. Silloin ihminen luottaa omaisensakin Jumalalle ja saa nähdä miten omaiset yksi toisensa jälkeen kääntyvät uskomaan.
        Jeesuksen usko on ensin kärsimyksen tien kulkemista, ristin ottamista ja parannuksten tekemista, mutta se muuttuu vapaudeksi, jossa myöskin on risti, mutta nyt niin, että vapautettu lähtee portista ulos viestittämään muille evankeliumia ja siinä vaiheessa vapautettu joutuu usein vihatuksi, mutta Jeesuksen ristillä on jo kärsimykset kärsitty, sen teki Jeesus.
        Vapautettujen usko riittää ja kaiken keskellä hän pysyy vapaudessa. Ei koskaan puhu Raamatun opetuksia vastaan, ei lyö kanssapalvelijoita tai muitakaan lähimmäisiä, sillä lihan tullessa heikoksi on Jumalan Pojan aika ottaa koko valta. Liha on tullut heikoksi sinä päivänä, kun huomaa, että ei ole enää pienintäkään halua sanoa toiselle pahaa, tai ajatella mistään asiasta pahaa. Silloin Jumala on väkevä ja Hänessä on kaikki ja Hän on kaikki kaikessa.

• Tiestä
        Tiestä kirjoitti:

anababisti, kirjoittamastasi päätelleen sinä vaella parannuksentiellä. Sillä tiellä sinusta poltetaan kaikki oman elämän arvot, uskomukset luulot ja alkaa aivan uusi elämä.
        Siinä elämässä sinua ei vahningoita mikään. Ei lähimmäisten katkeruus, kateus, viha, tai mikään, sillä Kristukseen juurtuneena ja kasvaneena sinä otat kaiken Häneltä, et enää ihmisiltä ja olevilta olomuodoilta.
        Tulet näkemään miten vapaa onkaan vapaa. Vapaa jättää kaikki murheensa Herran huostaan ja on itse vapaa.
        Se ei tarkoita tämän elämän vastuuttomutta, vaan sitä, että ihminen tekee kaikessa aina parhaansa, mutta ei murehdi vaatteista, eikä ruoasta, eikä mistään, sillä totisesti usko tuo kaiken tarvittavan. Silloin ihminen luottaa omaisensakin Jumalalle ja saa nähdä miten omaiset yksi toisensa jälkeen kääntyvät uskomaan.
        Jeesuksen usko on ensin kärsimyksen tien kulkemista, ristin ottamista ja parannuksten tekemista, mutta se muuttuu vapaudeksi, jossa myöskin on risti, mutta nyt niin, että vapautettu lähtee portista ulos viestittämään muille evankeliumia ja siinä vaiheessa vapautettu joutuu usein vihatuksi, mutta Jeesuksen ristillä on jo kärsimykset kärsitty, sen teki Jeesus.
        Vapautettujen usko riittää ja kaiken keskellä hän pysyy vapaudessa. Ei koskaan puhu Raamatun opetuksia vastaan, ei lyö kanssapalvelijoita tai muitakaan lähimmäisiä, sillä lihan tullessa heikoksi on Jumalan Pojan aika ottaa koko valta. Liha on tullut heikoksi sinä päivänä, kun huomaa, että ei ole enää pienintäkään halua sanoa toiselle pahaa, tai ajatella mistään asiasta pahaa. Silloin Jumala on väkevä ja Hänessä on kaikki ja Hän on kaikki kaikessa.

Jesaja 35

• Auts5

Portin ahtautta voi aiheuttaa vaikkapa tämä, mutta aika vaikeaselkoista raamatun teksti kyllä on, jättää kysymyksiä ilmaan leijumaan.

"Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. "

Mitähän tämäkin nyt sitten viime kädessä tarkoittaa "mikäli teistä riippuu". Niin että jos naapuri iskee paistinpannulla päähän, niin riippuvatko asianhaarat nyt sitten jatkoa ajatellen minusta vai mistä muusta ne voisivatkaan riippua?

Ainahan epäoikeudenmukaisuuksiin vastaaminen riippuu siitä, miten asianomistaja itse tapahtuneeseen suhtautuu vai kuinka?

• Pääasia on, jos naapuri lyö sinua paistinpannulla päähän,
        että sinä et ole antanut siihen aihetta.

Ja kun annat hänelle anteeksi, niin te voitte jatkaa elämistä taas rauhassa,
        mutta jos se ei siltikään ole mahdollista, niin asia ei silloin riipu sinusta.

• Pakis.
        kalamos kirjoitti:

Pääasia on, jos naapuri lyö sinua paistinpannulla päähän,
        että sinä et ole antanut siihen aihetta.

Ja kun annat hänelle anteeksi, niin te voitte jatkaa elämistä taas rauhassa,
        mutta jos se ei siltikään ole mahdollista, niin asia ei silloin riipu sinusta.

Ahdas portti on eräs kidutuksen muodoista, sillä kukaan ihminen ihmisestä syntynyt ei mahdu siitä portista sisään. Elämän voi elää normaalisti tavallisena tavis-ihmisenä ja jättää taivaanhenget omaan arvoonsa.

• Pakis. kirjoitti:

Ahdas portti on eräs kidutuksen muodoista, sillä kukaan ihminen ihmisestä syntynyt ei mahdu siitä portista sisään. Elämän voi elää normaalisti tavallisena tavis-ihmisenä ja jättää taivaanhenget omaan arvoonsa.

Ei se oli kidutusmuoto. Päinvastoin.
        Siitä käyneet löytävät todellisen elämän:

Niin Jeesus vielä sanoi heille:
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä;
        mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle,
        niin hän pelastuu,
        ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

• Pakis.
        kalamos kirjoitti:

Ei se oli kidutusmuoto. Päinvastoin.
        Siitä käyneet löytävät todellisen elämän:

Niin Jeesus vielä sanoi heille:
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä;
        mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle,
        niin hän pelastuu,
        ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

"Siitä käyneet löytävät todellisen elämän: "

Sitä en epäile ollenkaan: uskosta Jeesukseen saa moni ihminen autuaallisen olon ja ikään kuin murheet ja ahdistukset jätetään toisen olennon murehdittavaksi. Vapaudutaan synnin taakasta.

Kunhan vielä selkenisi asiat: mitä on synti, miksi pitää vapautua, miksi pitää olla sellainen taakka, että se jätetään ristin juurelle. Miksi ei itse kyetä selvittää asioita, jos elämä koetaan epätyydyttäväksi?

Toisaalta ymmärrän uskovien tunteita (usko ei vaan ole tunneasia), koska uskossa pitää pää tyhjentää kaikenlaisista häiriötekijöistä, jotta pääkoppa olisi tyhjä kuin kumiseva tynnyri jotta sinne mahtuisi käsittämätön määrä Raamatun vertauksia ja niiden vertauskuvien ratkaisumalleja, vertauskuvat tuodaan jokaiseen aikaan sopiviksi tai siihen tilanteeseen missä tämä uskoa kaipaava ihminen elää.

• Pakis. kirjoitti:

"Siitä käyneet löytävät todellisen elämän: "

Sitä en epäile ollenkaan: uskosta Jeesukseen saa moni ihminen autuaallisen olon ja ikään kuin murheet ja ahdistukset jätetään toisen olennon murehdittavaksi. Vapaudutaan synnin taakasta.

Kunhan vielä selkenisi asiat: mitä on synti, miksi pitää vapautua, miksi pitää olla sellainen taakka, että se jätetään ristin juurelle. Miksi ei itse kyetä selvittää asioita, jos elämä koetaan epätyydyttäväksi?

Toisaalta ymmärrän uskovien tunteita (usko ei vaan ole tunneasia), koska uskossa pitää pää tyhjentää kaikenlaisista häiriötekijöistä, jotta pääkoppa olisi tyhjä kuin kumiseva tynnyri jotta sinne mahtuisi käsittämätön määrä Raamatun vertauksia ja niiden vertauskuvien ratkaisumalleja, vertauskuvat tuodaan jokaiseen aikaan sopiviksi tai siihen tilanteeseen missä tämä uskoa kaipaava ihminen elää.

Synti on orjuuttava hallitsija,
        josta voi vapautua tulemalla Jeesuksen tykö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3358
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2584
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2373
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2333
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2036
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1673
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1666
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      35
      1583
    Aihe