W210 Automaattivaihteisto

ropaajat

Moi!

Kohteena vm -96 MB E320, aj 300tkm.

Mikä on kun laatikko luistaa kokoajan?
Vaihteet vaihtuvat aina liian aikaisin ja jo 30 vauhissa auto jurruttaa nelosella.
Kun kaasun painaa pohjaan esim. 60 vauhdissa, tulisi vaihteen vaihtua pienempään. Näin ei tapahdu.
Sähköinen vitosvaihde ei kytkeydy ollenkaan :(

Taitaa olla isompi remontti tiedossa vai?

13

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Käytäpä oikealla korjaamolla. Siellä ruuvataan pari painemittaria laatikkoon ja kytketään mittari tai pari muuten. Sitten ajetaan diagnoosiajo tehtaan ohjelman mukaan.
      Nyt on vika todennäköisesti selvillä ja asia saattaa hoitua pienellä säädöllä.

      Osaamattomien korjaamoon älä vie. Siellä vain rikkovat laatikon, ostattavat paljon kalliita osia turhan takia ja jos hyvä tuuri käy, saattaa laatikko tulla jopa kuntoon!
      Näin teki taannoinen työkaverini. Ei uskonut, mutta omastapa pussistaan sitten maksoi... Ja paljon!
      Tämä osaamattomien korjaamo oli Karhulan Veho ja autona joku iäkkäämpi ja isompi BMW. Vikana oli oikeasti irronnut/katkennut kaasutusvaijeri, mutta sitä ei siis huomattu kuin viidennen laatikon avaamisen, turpiinin ja yhden planeettapyörästön uusinnan jälkeen. Ja kaikki ne öljynvaihdot...! Tulihan hintaa!

      • Aina sama laulu

        Näillä vanhoilla miehillä on sitkeänä iskostunut pelko että automaattivaihteisto olisi jokin erikoistaitoja ja rakettitekniikkaa vaativa kapine.
        No riittämätön tieto antaa hyvän pohjan karttaa ja pelotella kaikkea mitä ei itse ymmärrä.


      • sitroen.
        Aina sama laulu kirjoitti:

        Näillä vanhoilla miehillä on sitkeänä iskostunut pelko että automaattivaihteisto olisi jokin erikoistaitoja ja rakettitekniikkaa vaativa kapine.
        No riittämätön tieto antaa hyvän pohjan karttaa ja pelotella kaikkea mitä ei itse ymmärrä.

        Meillä wanhoilla miehillä on alan koulutus takanamme.
        Muun koulutuksen lisäksi esimerkiksi 2 viikon automaattivaihteistoasentajan koulutus Fordin koulutuskeskuksessa.
        Miten teillä nuorilla?

        Niin että kenelläkähän se pelko onkaan persuuksissa?

        Meillä saattaa olla jopa tietoa asioista, joista näillä höyrypäillä on vain mutu-tietoa (= musta tuntuu -tietoa) tai ei edes sitäkään vähää...


    • Vika viittaa modulaattorin (motikka, johon imusarjan alipaineletku liittyy) toimimattomuuteen, se on helposti ja vaarattomasti irrotettavissa ja tarkistettavissa laatikkoa avaamatta.

      • 212

        Se alipaine modulaattori ei kyllä taida vaikuttaa milloin vaihteisto vaihtaa?
        Luistamiseen sillä kyllä on vaikutusta vaihteiston öljynpaineen säädön yhteydessä.
        Myöskään kickdowniin tai 5 vaihteeseen sillä ei ole vaikutusta.


      • Kyllä vaan
        212 kirjoitti:

        Se alipaine modulaattori ei kyllä taida vaikuttaa milloin vaihteisto vaihtaa?
        Luistamiseen sillä kyllä on vaikutusta vaihteiston öljynpaineen säädön yhteydessä.
        Myöskään kickdowniin tai 5 vaihteeseen sillä ei ole vaikutusta.

        Modulaatiopiirin paine on se, joka määrittelee vaihtamishetken .
        Piirin paineeseen vaikuttaa hydraulisesti ohjatussa laatikossa vain modulaattori, keskipakoissäädin (cuvernor) ja detent-piirin hidastus.
        Yodennäköinen vika on kahdessa ensimmäisessä, jotka molemmat on yleensä irroitettavissa ulkopuolelta (kuvernööri varauksin)
        e.d.k


      • Vielä...
        Kyllä vaan kirjoitti:

        Modulaatiopiirin paine on se, joka määrittelee vaihtamishetken .
        Piirin paineeseen vaikuttaa hydraulisesti ohjatussa laatikossa vain modulaattori, keskipakoissäädin (cuvernor) ja detent-piirin hidastus.
        Yodennäköinen vika on kahdessa ensimmäisessä, jotka molemmat on yleensä irroitettavissa ulkopuolelta (kuvernööri varauksin)
        e.d.k

        Luistoon vaikuttaa yleensä kuluneet pakat, ne vaatii uusimista ja täysremppaa, myös 5-vaihteen kytkeytyminen voi liittyä pakkojen loppumiseen.
        Liian aikainen vaihto ja alas-vaihtaminen on modulaatiopaine-vika.


      • w210kiukuttelee
        Vielä... kirjoitti:

        Luistoon vaikuttaa yleensä kuluneet pakat, ne vaatii uusimista ja täysremppaa, myös 5-vaihteen kytkeytyminen voi liittyä pakkojen loppumiseen.
        Liian aikainen vaihto ja alas-vaihtaminen on modulaatiopaine-vika.

        Moi. Olen siis ketjun aloittaja...
        Imusarjan alla pötikkä? Minkälaista laitetta lähden etsimään?

        Kaasuvivustosta lähtee vaijeri myös laatikolle, sitä olen koittanut säätää. Ei vaikutusta.
        Voisiko joku ulkoinen alipaineletkuvuoto siis aiheuttaa luistamisen?


      • 381
        w210kiukuttelee kirjoitti:

        Moi. Olen siis ketjun aloittaja...
        Imusarjan alla pötikkä? Minkälaista laitetta lähden etsimään?

        Kaasuvivustosta lähtee vaijeri myös laatikolle, sitä olen koittanut säätää. Ei vaikutusta.
        Voisiko joku ulkoinen alipaineletkuvuoto siis aiheuttaa luistamisen?

        Alipainevuoto modulaattorissa/imusarjassa aiheuttaa ainakin omassa mersussa rajumpaa nykäsyä vaihtaessa ei luistamista.


      • anatomiaa ?
        381 kirjoitti:

        Alipainevuoto modulaattorissa/imusarjassa aiheuttaa ainakin omassa mersussa rajumpaa nykäsyä vaihtaessa ei luistamista.

        Modulaattoreita on Mersussa sekä alipaineella että tangolla.
        Modulaattori on muuten samanlainen "motikka", se on se laatikossa mihin tanko tai alipaine tulee ja jonka jousikuormaa, joko tuo tanko tai alipaine keventää,
        Toinen mahdollinen vikalähde, eli "kuvernööri" on yleensä laatikon ulostuloakselin kupeessa laatikon takaosassa ja helposti tarkistettavissa.

        Modulaatiopiirin paine on oma kiertonsa, peruspaineeseen se ei vaikuta kuin vähän, ja jos vaihteet luistavat ikään kuin paineen puutteesta se johtuu siitä että, kun jokin pakka kuluu riittävän loppuun, sen puristusmäntä menee niin pitkälle että päästää paineen karkuun, eli ei ota päälle ko. vaihdetta ja aiheuttaa edelliselle luistoa.


      • ROPAAJAT
        anatomiaa ? kirjoitti:

        Modulaattoreita on Mersussa sekä alipaineella että tangolla.
        Modulaattori on muuten samanlainen "motikka", se on se laatikossa mihin tanko tai alipaine tulee ja jonka jousikuormaa, joko tuo tanko tai alipaine keventää,
        Toinen mahdollinen vikalähde, eli "kuvernööri" on yleensä laatikon ulostuloakselin kupeessa laatikon takaosassa ja helposti tarkistettavissa.

        Modulaatiopiirin paine on oma kiertonsa, peruspaineeseen se ei vaikuta kuin vähän, ja jos vaihteet luistavat ikään kuin paineen puutteesta se johtuu siitä että, kun jokin pakka kuluu riittävän loppuun, sen puristusmäntä menee niin pitkälle että päästää paineen karkuun, eli ei ota päälle ko. vaihdetta ja aiheuttaa edelliselle luistoa.

        Noniin. Nyt on sitten uusittu koko imupuolen alipaineletkut, sekä tarkistettu kaasuvivustolta vaihteistoon menevä vaijeri.
        Imuvuotoja ei ole (kävin savukoneessa), mutta vaijerin liikuttamisella ei ole vaikutusta vaihtamiseen. Irroitin vaijerin vivustosta ja lukitsin sen "maximi" asentoonsa, mutta jo 30km:hssa on nelonen silmässä. Mitä tämä vaijeri ohjaa? Voiko vaijerin päässä olevan komponentin (venttiili??) vaihtaa purkamatta laatikkoa alas.

        Niin ja kaasuläpän magneettikytkin hajosi, että nyt autolla ei enää edes voi ajaa...


      • sitroen.
        ROPAAJAT kirjoitti:

        Noniin. Nyt on sitten uusittu koko imupuolen alipaineletkut, sekä tarkistettu kaasuvivustolta vaihteistoon menevä vaijeri.
        Imuvuotoja ei ole (kävin savukoneessa), mutta vaijerin liikuttamisella ei ole vaikutusta vaihtamiseen. Irroitin vaijerin vivustosta ja lukitsin sen "maximi" asentoonsa, mutta jo 30km:hssa on nelonen silmässä. Mitä tämä vaijeri ohjaa? Voiko vaijerin päässä olevan komponentin (venttiili??) vaihtaa purkamatta laatikkoa alas.

        Niin ja kaasuläpän magneettikytkin hajosi, että nyt autolla ei enää edes voi ajaa...

        Hienoa!
        Noin juuri pitääkin käydä kun ei ole osaamista vaikka niin kuvittelee! Kantapään kautta sitä saattaa jotkut oppiakin kun ei muuta viitsi eikä järkipuhetta usko.

        Olisit vienyt sen koslasi osaavaan korjaamoon niin ei olisi mitään hajonnut ja viastakin olisi joku diagnoosi saatu. Vaan kun sitä luulee itsestään vaikka mitä tai uskoo osaamattomien ohjeita, niin näin siinä (lähes) poikkeuksetta käy.

        Sitten kun tuntuu siltä, että rahaa on palanut hukkaan riittävästi, niin sitten vain sinne osaavaan korjaamoon. Siellä saadaan kuntoon, vaikka maksaahan sekin. Ei kuitenkaan läheskään niin paljon kuin osaamattomien ropeltaminen.

        Vahingosta viisastuu ja viisas viisastuu toisen vahingosta!


      • Ropaajat
        sitroen. kirjoitti:

        Hienoa!
        Noin juuri pitääkin käydä kun ei ole osaamista vaikka niin kuvittelee! Kantapään kautta sitä saattaa jotkut oppiakin kun ei muuta viitsi eikä järkipuhetta usko.

        Olisit vienyt sen koslasi osaavaan korjaamoon niin ei olisi mitään hajonnut ja viastakin olisi joku diagnoosi saatu. Vaan kun sitä luulee itsestään vaikka mitä tai uskoo osaamattomien ohjeita, niin näin siinä (lähes) poikkeuksetta käy.

        Sitten kun tuntuu siltä, että rahaa on palanut hukkaan riittävästi, niin sitten vain sinne osaavaan korjaamoon. Siellä saadaan kuntoon, vaikka maksaahan sekin. Ei kuitenkaan läheskään niin paljon kuin osaamattomien ropeltaminen.

        Vahingosta viisastuu ja viisas viisastuu toisen vahingosta!

        Joo näin on. Kun ei ole rahaa, eikä aikaa säästää niin näin on mentävä...

        Auto pelaa taas moitteettomasti lukuunottamatta laatikon aivan liian aikaisin tapahtuvia vaihtoja. Mikä tota vaivaa :o


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3647
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2376
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1537
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe