Hollywood-näyttelijä Matt Damonilla on suomalaisia sukujuuria. Kuva: Lehtikuva / AFP
Yhdysvalloissa arvioidaan väestötutkimusten perusteella asuvan noin 600 000 ihmistä, jotka tiedostavat suomalaiset sukujuurensa.
- Oikeasti heitä on enemmän, varmaan muutama miljoona. Kaikki eivät tiedä tai välitä kertoa, että esimerkiksi joku isovanhemmista on Suomesta, yleisen historian professori Auvo Kostiainen Turun yliopistosta kertoo.
Kostiainen kertoo, että Yhdysvaltoihin on asettunut arviolta vajaat 400 000 Suomesta muuttanutta. Selvästi suurin osa lähti 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alkupuolella.
Amerikansuomalaisten ja heidän jälkeläistensä kiinnostus Suomea kohteen hiipuu sukupolvi sukupolvelta. Se on luonnollista kehitystä, Kostiainen toteaa. Hän pitää kehitystä yleismaailmallisena ilmiönä siirtolaisten asettuessa uuteen maahan.
USASS 600000 SUOMALAISTAUSTAISTA
0
132
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723003
- 552645
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792168
- 951976
- 321742
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301330Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319