Muovikorkilliset maitopurkit herättivät kysymään, onko järkevää ja tarpeellista 'huuhtoa ja litistää' maito ym. nestepurkit ennen kierrätykseen laittamista. Veden kulutus per nenä näyttää aina vain lisääntyvän, ja yksi lisä on tämä roskien pesu. Joku osaa varmaan huuhtoa säästeliäästi, mutta arvelen että joukossa on myös huolellisia jotka haluavat puhtaan tyhjän purkin. - Jos purkit poltetaan, kai uunissa palavat myös nestejäämät. Jos taas uustuotantoon kelpaavat purkit korkkeineen ja folioineen, luulisi siellä hoituvan myös mahdolliset nestejämät. Joista itse asiassa osa on sitten jo kuivunut, ja jäljellä on vaikkapa hedelmäkuituja...
vettä ja/tai energiaa
2
134
Vastaukset
- jesshuxen
Eikös nuo kartongit mene uusiokäyttöön. Ei kai niitä polteta, vaan jauhetaan ja silputaan massaksi. Mikäli purkki on likainen, ja lika kuivuu purkkiin, sitä on vaikea saada puhtaaksi. Ne likaiset kartongit menee tietääkseni hylkyyn, eli polttoon. Silloin on aika turha kuskata maitopurkkeja kierrätykseen, jos niitä ei voida hyödyntää. Mikäli kotikuntasi jätteet menee polttolaitokseen, niin on parempi heittää maitopurkit suoraan kotiroskikseen, mikäli ei halua pestä niitä. Tällöin säästyy itseltä vaiva, ja sieltä uusiokartonkilaitokselta turha työvaihe.
Mutta, aina parempi vaihtoehto on silti pestä kartonki, ja viedä se uusiokäyttöön. Ei siihen paljoa vettä mene. Varsinkaan jos tekee pesun heti, eikä huomenna. Puoli litraa per maitopurkki riittää, jos sitäkään. Sitten nämä piimä/jogurtipurkit, niissä pääsee usein kuivumaan osa kiinni, varsinkin, jos purkki on avattuna jääkaapissa monta päivää. Niissä voi miettiä, kannattaako ruveta pesemään haaskaten litratolkulla vettä, vai heittääkö suoraan poltettavien jätteiden sekaan.
Järjellä näissä pärjää.
Eniten mua ärsyttää silti ne, jotka tuo kierrätyspisteeseen, joulukuuset ja rikkinäiset lelut yms pahvien sekaan.- epäsiisti
Asun omakotitalossa paikkakunnalla, jossa ei ole energiajätteen polttolaitosta. Talvella poltan itse kartongit, muuna aikana vien ne keräykseen. (huuhdeltuna). Kotikaupunkini ei kerro, mitä keräyskartongille tehdään, poltetaanko vai kierrätetäänkö. En siis voi valita laitanko purkkini poltettaviin vai kierrätettäviin. - tai järki ei riitä :)
Jankkaan vielä veden käytöstä - roskien peseminen tuntuu hölmöläisen hommalta. Monenlaisia säilytysastioita nähneenä muistelen että joskus muinaisuudessa kierrätykseen menevien huuhtelua perusteltiin sillä, että ruokajäämät houkuttelevat tuholaisia. Nyt vanha suositus elää, koska tottakai teollisuus mieluummin vastaanottaa mahdollisimman puhdasta raaka-ainetta. Vaan mikä on yhteiskunnan kannalta järkevää??? Turha veden läträäminen kertautuu monessa - ensin raakavesi puhdistetaan, ja sitten siitä tehdään taas likavettä joka pitää puhdistaa ennkuin se voidaan laskea luontoon. Ja energiaa kuluu. Takaraivossa tikittää, että meitä vedätetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657