Mitä risti sinulle merkitsee?
Risti
28
115
Vastaukset
- Balltis
En käy kanssasi väittelemään, sillä olen 100-varma ettei sinun lihaasi ristiinaulittu suinkaan Golgatalla, - eikä kenenkään muunkaa Aadamin eli ensimmäisen ihmisen ihmiskuntaruumiin jäsenen yksittäistä lihaa ristinnaulittu siellä: "himoineen ja haluineen", vaan ne on itse kunkin itse elämässään ristiinaulittava, tultuaa osalliseksi vahnan ihmisen kuolemasta, yhteenliitettynä sen osalta Kristuksen kanssa ristillä.
Liha elää "omaa elämäänsä" itsekunkin uskovankin kuolevaisessa ruumiissa, "jäsenten lakina", - jonka tahdon uskova on oikeutettu, ja velvollinenkin kukistamaan elämässään, jotta synnin ruumis kukistettaisiin, eli tottumus elää synnissä lakkaisi seurauksena vanhan ihmisen kuolemasta, ja uuden tulosta sen sijaan.
>> Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Silllä jos te lihan mukaan elätte (mikä on siis mahdollista), pitää teidän kuoleman; mutta JOS te Hengellä kuoletatta ruumiin teot, niin te saatte elää. > Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? > Minä olen Kristuksen kanssa ristiinaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa (ollen yhtä kanssani: Joh.14:16-13.) ja minkä NYT ELÄN LIHASSA (sen elän ainoastaa uskossa:) sen minä elän Jumalan Pojan (synnyttämässä) uskossa, Hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.Olipa agressiivinen viesti.
Olikohan lihasi kuoletettu, kun tuota kirjoitit.
Minä en nyt oikein saanut selvää,
oletko sinä Kristuksen kanssa ristiinnaulittu vai et.
Kun nimittäin kuitenkin kirjoitit siihen tyyliin,
että vanha ihmisesi ei oikeastaan ole vielä ristiinnaulittu,
eikä lihasikaan. Mikähän sitten on. Jos on.
Paavali kuitenkin kehotti:
"Ajatelkaa tekin samoin itsestänne:
te olette kuolleet pois synnistä"- Balttis
kalamos kirjoitti:
Olipa agressiivinen viesti.
te olette kuolleet pois synnistä"Uskovien "lihallisuus", eli heidän lihallisen luontonsa ilmeneminen esim. riitoina saa nimeomaan aikaan sen että: he jakautuvat lukemattomiksi lahkoiksi jotka ovat kaikki monine voimavaikutuksineen sitä "lihan tekoa", jonka pois perkaaminen kristittyjen eli uskovien yhteyttä haittaavana tulisi "perata pois", - pahana hapatuksena, kuten muutkin lihan teot, - joihin uskovatkin voivat valitettavasti "keskeneräistyyttään" syyllistyä, ja juuri siksi Kristuksen terveen opin mukainen evankeliumi niistä uskovia varoittaakin: Gal.5:16-26.
- Balttis
kalamos kirjoitti:
Olipa agressiivinen viesti.
te olette kuolleet pois synnistä"Vanhan ihmiseni ristiinaulitseminen on Jumalan teko Kristuksessa, - mutta lihaani Jumala ei ristille siellä naulinnut - vaan sen kuolettamisen Jumala jätti minun, - samoin kuin kaikkien muidenkin uskovien omaksi velvollisuudeksi, ja siksi uskovat voivatkin olla myös ns. "lihallisia", silloin kun tämä kuolettaminen ei ole heitä onnistunut tai heille tunnusomaista.
Balttis kirjoitti:
Vanhan ihmiseni ristiinaulitseminen on Jumalan teko Kristuksessa, - mutta lihaani Jumala ei ristille siellä naulinnut - vaan sen kuolettamisen Jumala jätti minun, - samoin kuin kaikkien muidenkin uskovien omaksi velvollisuudeksi, ja siksi uskovat voivatkin olla myös ns. "lihallisia", silloin kun tämä kuolettaminen ei ole heitä onnistunut tai heille tunnusomaista.
Ajatteletko sinä niin kuin Paavali kehotti:
"te olette kuolleet pois synnistä
ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa" (Room 6:11)Balttis kirjoitti:
Uskovien "lihallisuus", eli heidän lihallisen luontonsa ilmeneminen esim. riitoina saa nimeomaan aikaan sen että: he jakautuvat lukemattomiksi lahkoiksi jotka ovat kaikki monine voimavaikutuksineen sitä "lihan tekoa", jonka pois perkaaminen kristittyjen eli uskovien yhteyttä haittaavana tulisi "perata pois", - pahana hapatuksena, kuten muutkin lihan teot, - joihin uskovatkin voivat valitettavasti "keskeneräistyyttään" syyllistyä, ja juuri siksi Kristuksen terveen opin mukainen evankeliumi niistä uskovia varoittaakin: Gal.5:16-26.
Niin. Kyllä. Näin on.
Uskovat ovat lihallisia - kuka enemmän ja kuka vähemmän.
Ja uskoat ovat hengellisiä - kuka enemmän ja kuka vähemmän.
Ja jonkinalainen mittari on Hengen hedelmä:
"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen." (Gal 5:22)
- Balttis
Agressiivinen en todellakaan pyrkinyt olemaan, vaan opettava koskien tätä kysymystä: Onko uskonvan "lihakin" jo ristiinnaulittu Kristuksessa vai tuleeko kritityn itse kuolettaa lihansa, pitäen itseään siinä vielä uskoontulon jälkeenkin esiintyville jumalattomille himoille ja haluille kuolleena?
Minun vanha ihmiseni, se synninorja, joka kuolevaisessa ruumissani asui on KUOLUT: Room.6:6; mutta ei lihani, joka on edelleekin minussa asuvana mieleltään Jumalan tahdolle vihamielinen "lihan mieli", jonka mukaan ei kuitenkaan tule elää, ja jonka johtoon ei tule antautua, - enää uudestisyntyneen ja eläen Hengen synnyttämässä uudessa olotilassa: Room.7:4.
Minun vanhan ihmiseni risttiinaulitseminen on Jumalan teko Kristuksessa Golgatalla, mutta silti minun kuolevainen lihani ei ole veilä kuollut, vaan minun tulee, joka päivä kuolettaa Hengen johdossa "sitä lihan mieltä" - joka etsii luontonsa mukaisesti aina omaansa."Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia,
ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen." (Gal 5:24)
Siis ovatko vai eivätkö ole?
Eihän tuossa sanota "joka päivä",
niinkuin sanotaan ristin kantamisesta, mikä on aivan eri asia.- 20 + 14
kalamos kirjoitti:
"Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia,
niinkuin sanotaan ristin kantamisesta, mikä on aivan eri asia.Olet typerin kirjoittelija täällä, balttiksen jälkeen tosin.
Aloituksesi on aina joku kysymys ( pelkästään ), senjälkeen tulee lisäkysymyksiä, kuten kaste ja armo aloituksissasi, todella typeriä jankkauksia, sekä toisten kuulustelua.
Mene vapaiden suuntien saitille kuulustelemaan heimolaisiasi......... - Balttis
kalamos kirjoitti:
"Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia,
niinkuin sanotaan ristin kantamisesta, mikä on aivan eri asia.Arsiti ei merkitse imperfektiä, eli käännös "ovat ristiinaulinneet" on kyse siis suhteesta lihaan, ja tämä lihan himojen ja halujen kuolettaminen - on siten Raamtun kontekstin mukaisesti jatkuvaa - ja tilannekohtaista toimintaa elämässä jossa ei vaellteta lihan, vaan Hengen johdossa.
- Ei suinkaan
20 + 14 kirjoitti:
Olet typerin kirjoittelija täällä, balttiksen jälkeen tosin.
Aloituksesi on aina joku kysymys ( pelkästään ), senjälkeen tulee lisäkysymyksiä, kuten kaste ja armo aloituksissasi, todella typeriä jankkauksia, sekä toisten kuulustelua.
Mene vapaiden suuntien saitille kuulustelemaan heimolaisiasi........."Olet typerin kirjoittelija täällä, balttiksen jälkeen tosin."
Ei Kalamos typerä ole. Kyllä hän selvästi on asioita ajatellut, veikkaisin että helluntailaisesta tulokulmasta.
Aloituksesi on aina joku kysymys ( pelkästään ), senjälkeen tulee lisäkysymyksiä,"
Kalamos soveltaa Sokrateen metodia, jolla hän aiheen pieniin kysymyksiin pilkkomalla yrittää ohjata keskustelua toivomaansa päätepisteeseen. Suhteellisen hyvin hän kuitenkin vastailee itsekin, kun samaa menetelmää käytetään häneen itseensä. Hänelle tuntuu perisynti olevan eräänlainen kipupiste, jota hän ei voi hyväksyä ja hän hieman väistelee ottamasta kantaa niihin raamatunjakeisiin, joissa puhutaan syntiinlankeemuksen seurauksista. - 20 + 14
Ei suinkaan kirjoitti:
"Olet typerin kirjoittelija täällä, balttiksen jälkeen tosin."
Ei Kalamos typerä ole. Kyllä hän selvästi on asioita ajatellut, veikkaisin että helluntailaisesta tulokulmasta.
Aloituksesi on aina joku kysymys ( pelkästään ), senjälkeen tulee lisäkysymyksiä,"
Kalamos soveltaa Sokrateen metodia, jolla hän aiheen pieniin kysymyksiin pilkkomalla yrittää ohjata keskustelua toivomaansa päätepisteeseen. Suhteellisen hyvin hän kuitenkin vastailee itsekin, kun samaa menetelmää käytetään häneen itseensä. Hänelle tuntuu perisynti olevan eräänlainen kipupiste, jota hän ei voi hyväksyä ja hän hieman väistelee ottamasta kantaa niihin raamatunjakeisiin, joissa puhutaan syntiinlankeemuksen seurauksista.Olet oikeassa ja sanoin sen varmaan tarkoituksella turhankin jyrkäksti, sorry myös kohteelle.
Kalamos ilmoitti kasteketjussa, että hänet on kastettu aikuisena, ja taisi olla myös niin, että ensimmäisen kerran.
Eikä siinä mitään, jokainen kokee asian tavallaan, mutta juupas eipäs keskustelut eivät johda mihinkään, senkin ajan voisi käyttää evankeliumin esilletuomiseen, eikä turhalle jankutukselle.
Opettaahan Raamattukin, että " vältä taitamattomia keskusteluja " kun ne eivät mihinkään johda.
Vapaa suunta, ellei " vartotorniseura " ??? 20 + 14 kirjoitti:
Olet oikeassa ja sanoin sen varmaan tarkoituksella turhankin jyrkäksti, sorry myös kohteelle.
Kalamos ilmoitti kasteketjussa, että hänet on kastettu aikuisena, ja taisi olla myös niin, että ensimmäisen kerran.
Eikä siinä mitään, jokainen kokee asian tavallaan, mutta juupas eipäs keskustelut eivät johda mihinkään, senkin ajan voisi käyttää evankeliumin esilletuomiseen, eikä turhalle jankutukselle.
Opettaahan Raamattukin, että " vältä taitamattomia keskusteluja " kun ne eivät mihinkään johda.
Vapaa suunta, ellei " vartotorniseura " ???Koska en kuulu luterilaiseen kirkkoon,
enkä rippikouluakaaan ole käynyt,
niin koen olevani vierailija tällä palstalla.
Siksi pyrin tekemään aloitukseni ja keskusteluni sellaiseksi,
että minä en millään tavoin loukkaisi isäntäväkeä.
Eli lähinnä vain kyselen.
Ja jos minulta kysytään jotain, niin vastaan.
Olen kirjoitellut paljonkin hellaripalstalla,
ja myös monilla muilla palstoilla.
Profiilista löytyy keskusteluni.
Ja omasivustoltani ajatuksiani. http://kalamos.omasivu.fi/
Tämän aloituksen nyt pitäisi olla ihan kohdallaan
ainakin ajankohtaan nähden, kun Pääsiäistä lähestytään.
En nyt sitten kysy sinulta,
mitä risti sinulle merkitsee,
kun koet sen kuulusteluna, mutta ...
SIUNATTUA PÄÄSIÄISTÄ
sinulle rakas ystävä 20 14- Wikipedia
Balttis kirjoitti:
Arsiti ei merkitse imperfektiä, eli käännös "ovat ristiinaulinneet" on kyse siis suhteesta lihaan, ja tämä lihan himojen ja halujen kuolettaminen - on siten Raamtun kontekstin mukaisesti jatkuvaa - ja tilannekohtaista toimintaa elämässä jossa ei vaellteta lihan, vaan Hengen johdossa.
Muinaiskreikassa aoristi tarkoittaa "määrittämätöntä"; aoristi ei aina ilmaise tapahtuma-aikaa[1], mutta se viittaa tyypillisesti siihen, että kyseessä on hetkellinen tai ainutkertainen tapahtuma (vastakohtana jatkuvalle tai toistuvalle toiminnalle, johon käytetään preesensiä).
- Balttis kalamokselle
Wikipedia kirjoitti:
Muinaiskreikassa aoristi tarkoittaa "määrittämätöntä"; aoristi ei aina ilmaise tapahtuma-aikaa[1], mutta se viittaa tyypillisesti siihen, että kyseessä on hetkellinen tai ainutkertainen tapahtuma (vastakohtana jatkuvalle tai toistuvalle toiminnalle, johon käytetään preesensiä).
Mutta apostolit ja vaikkapa Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kehoittavat silti kaikkia taistelemaan synnin ulkonaista uhkaa vastaan, ja kehoittyavat kaikkia ihmisiä pidättäymään niistä lihallisista himoista joita he tuntevat vielä uskootulonsa jälkeenkin kuolevaisissa ruumiissaan eläessään:
>> Älköön siis synti hallitko TEIDÄN KUOLEVAISISSA RUUMIISSANNE, NIIN ETTÄ OLETTE KUULIAISET SEN HIMOILLE > Ette vielä ole VERILLE ASTI TEHNEET VASTARINTAA (uskoista syntiä vastaan), TAISTELLESSANNE syntiä vastaan Balttis kalamokselle kirjoitti:
Mutta apostolit ja vaikkapa Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kehoittavat silti kaikkia taistelemaan synnin ulkonaista uhkaa vastaan, ja kehoittyavat kaikkia ihmisiä pidättäymään niistä lihallisista himoista joita he tuntevat vielä uskootulonsa jälkeenkin kuolevaisissa ruumiissaan eläessään:
>> Älköön siis synti hallitko TEIDÄN KUOLEVAISISSA RUUMIISSANNE, NIIN ETTÄ OLETTE KUULIAISET SEN HIMOILLE > Ette vielä ole VERILLE ASTI TEHNEET VASTARINTAA (uskoista syntiä vastaan), TAISTELLESSANNE syntiä vastaan"Ajatelkaa Häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä
sellaista vastustusta itseänsä kohtaan,
ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa ..."
Ei tuossa syntikiusauksista puhuta.
Ei Jeesus hikoillut verta syntikiusausten tähden. Emme mekään.
Mitä kiusauksiin tulee, niin asia on hyvin yksinkertainen.
"Vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä."
Mutta ei kai Hengessä vaeltaminen ole sinulle raskasta,
tai peräti jotain sellaista kuin itsesi naulaisit ristille?- 20 + 14
kalamos kirjoitti:
Koska en kuulu luterilaiseen kirkkoon,
SIUNATTUA PÄÄSIÄISTÄ
sinulle rakas ystävä 20 14Kalamos, vastaan.
Risti merkitsee minulle Jeesuksen sovitustyötä, kaikkien ihmisten puolesta, sanoohan Raamttukin; Kaikille jotka ottivat sen vastaan," Hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskoivat Hänen nimeensä " (muistista), mutta Jeesus selvittää tuota asiaa Joh. 3: 12 - 17.
12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Kalamos, Jumalan siunausta myös sinulle. - Balttis
kalamos kirjoitti:
"Ajatelkaa Häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä
sellaista vastustusta itseänsä kohtaan,
ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa ..."
Ei tuossa syntikiusauksista puhuta.
Ei Jeesus hikoillut verta syntikiusausten tähden. Emme mekään.
tai peräti jotain sellaista kuin itsesi naulaisit ristille?>> Ei tuossa syntikiusauksista puhuta > Ette vielä ole VERILLE ASTI TEHNEET VASTARINTAA, TAISTELLESSANNE SYNTIÄ VASTAAN
20 + 14 kirjoitti:
Kalamos, vastaan.
Risti merkitsee minulle Jeesuksen sovitustyötä, kaikkien ihmisten puolesta, sanoohan Raamttukin; Kaikille jotka ottivat sen vastaan," Hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskoivat Hänen nimeensä " (muistista), mutta Jeesus selvittää tuota asiaa Joh. 3: 12 - 17.
12. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
13. Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Kalamos, Jumalan siunausta myös sinulle.Aamen!
Ne myrkkykäärmeen pureman saaneet,
jotka ottivat ilosanoman vastaan
ja nostivat katseensa puuhun ripustettuun vaskikäärmeeseen,
siirrettiin varmasta kuolemasta takaisin elämään.
Tämä esikuva oli Jeesuksen vastaus Nikodemukselle siitä,
kuinka ihminen voi syntyä uudesti.
Nostamalla katseemme puuhin ripustettuun
eli uskomalla Häneen, me saamme uuden elämän.
Risti on siis meille synteihimme kuolleille Elämän puu.Balttis kirjoitti:
>> Ei tuossa syntikiusauksista puhuta > Ette vielä ole VERILLE ASTI TEHNEET VASTARINTAA, TAISTELLESSANNE SYNTIÄ VASTAAN
No, me olemme eri mieltä tästä asiasta.
Mielestäni sekoitat keskenään kaksi aivan eri asiaa.
Ristin kantaminen on osallisuutta Kristuksen kärsimyksiin.
Sillä ei ole mitään tekemistä syntikiusausten kanssa.
tai peräti jotain sellaista kuin itsesi naulaisit ristille?- Balttis
kalamos kirjoitti:
No, me olemme eri mieltä tästä asiasta.
Mielestäni sekoitat keskenään kaksi aivan eri asiaa.
Ristin kantaminen on osallisuutta Kristuksen kärsimyksiin.
Sillä ei ole mitään tekemistä syntikiusausten kanssa.
tai peräti jotain sellaista kuin itsesi naulaisit ristille?En minä todellakaan, - jo kerran Kristuksessa ristiinaulittuna, ja sen jälkeen yhtenä Hänen kanssaan kuolleista herätettynäkin, - yritä naulita itseäni ristille - vaan nimomaan asetan ristin oman lihani, ja uudestisyntyneen Hengen mielen väliin, siten että: koska olen synnistä poiskuollut Kristuksen kautta - pidän itseäni kuollleena, suhteessa kuolevaisessa ruumiissani vielä uskoontuloni jälkeenkin eläviin lihan himoihin ja haluihin joita tunnen- eli en enää anna niiden johtaa itseäni, kuten silloin, kun minun "vanha ihmiseni tekoineen" hallitsi kuolevaista ruumistani.
Balttis kirjoitti:
En minä todellakaan, - jo kerran Kristuksessa ristiinaulittuna, ja sen jälkeen yhtenä Hänen kanssaan kuolleista herätettynäkin, - yritä naulita itseäni ristille - vaan nimomaan asetan ristin oman lihani, ja uudestisyntyneen Hengen mielen väliin, siten että: koska olen synnistä poiskuollut Kristuksen kautta - pidän itseäni kuollleena, suhteessa kuolevaisessa ruumiissani vielä uskoontuloni jälkeenkin eläviin lihan himoihin ja haluihin joita tunnen- eli en enää anna niiden johtaa itseäni, kuten silloin, kun minun "vanha ihmiseni tekoineen" hallitsi kuolevaista ruumistani.
Sinä et siis yritä naulita itseäsi ristille.
Hyvä. Ei edes Jeesus niin tehnyt.
Ja kuitenkin on totta, että
"ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia,
ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen",
eli tämä on tapahtunut sillä hetkellä,
kun meistä tuli Jeesuksen omia.
Sillä hetkellä meidät liitettiin siihen kuolemaan,
jonka Jeesus ristillä kärsi.
Jotkut sokeat ja likinäköiset unohtavat tämän tosiasian,
ja katsovat ristin sijasta itseensä,
ja silloin heillä on epätoivoinen taistelu itsensä kanssa,
jonka he auttamattomasi häviävät.
Ne, jotka eivät unhota tätä tosiasiaa,
vaan pitävät katseensa kiinnitettynä Kristukseen,
kasvavat, ja ovat hedelmällisiä ja toimellisia
Kristuksen tuntemisessa.
Ja heistä sanotaan, etteivät he koskaan lankea.- näin on !
kalamos kirjoitti:
Koska en kuulu luterilaiseen kirkkoon,
SIUNATTUA PÄÄSIÄISTÄ
sinulle rakas ystävä 20 14Ei uskottavia kalamoksen omat sivut kaikilta osin !
näin on ! kirjoitti:
Ei uskottavia kalamoksen omat sivut kaikilta osin !
Tämän ketjun aihe "Risti"
sisältyy ainakin seuraaviin osioihin omasivustoani.
SYNTI
http://kalamos.omasivu.fi/synti/
http://kalamos.omasivu.fi/elaman-puu/
http://kalamos.omasivu.fi/hyvan-ja-pahanteidon-puu/
http://kalamos.omasivu.fi/valinta/
http://kalamos.omasivu.fi/syntiinlankeemus/
http://kalamos.omasivu.fi/sovitus/
http://kalamos.omasivu.fi/myrkky/
UUDESTISYNTYMINEN
http://kalamos.omasivu.fi/uudestisyntyminen/
http://kalamos.omasivu.fi/jumalan-valtakunta/
http://kalamos.omasivu.fi/katso/
http://kalamos.omasivu.fi/uskonto/
http://kalamos.omasivu.fi/jeesus-pelastaa/
Ja myös esimerkiksi sivuilla
http://kalamos.omasivu.fi/morsian-2/
http://kalamos.omasivu.fi/ylosnousemusruumis/
Onko ehkä jokin näistä sivuistani, jotka liittyvät ristin sanomaan,
jotenkin ei uskottava?
- Tätä ajattelen
Risti merkitsee sitä, että Jumala maksoi sen velan mitä me emme itse kykene maksamaan. Hän sovitti meidän syntimme ja tarjoaa tien luokseen.
Aivan. Jokaisen ihmisen syntivelka on maksettu.
Mutta valitettavasti kaikki eivät tartu tarjoukseen
ja ota vastaan sovitusta ja vapautusta.
Olen kuvannut tätä asiaa tällaisen vertauksen tai monologin avulla:
Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.
Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava. Tämä vankila on täpötäynnä.
Sillä kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet,
ja ovat rikkomustensa tähden täällä istumassa
ja odottamassa kuolemantuomiotaan.
Miksi ihmeessä Tuomari ei ole jo määrännyt tuomion täytäntöönpanoa.
Jotkut sanovat, että näin Hän osoittaa oikeudenmukaisuuttaan.
Jotkut hienostelijat ilmaisevat sen sanalla vanhurskaus.
Vanhurskas tuomari. Ja mitä se minua hyödyttää.
En minä voi mitenkään maksaa velkaani. Kuoltava on.
Tosin jotkut väittävät kuulleensa ihan pähkähulluja huhuja.
Että tuo Vanhurskas Tuomari olisi aikeissa lähettää
oman ainosyntyisen Poikansa tuomittavaksi kuolemaan meidän sijastamme.
Ja että tämän tähden meidän tuomiomme täytäntöönpano on viivästynyt. Hullutusta, sanon minä. Ei se voi olla totta.
Käytävältä kuuluu ääniä.
Ikäänkuin sellien ovat aukeaisivat yksi kerrallaan.
Hälinä lisääntyy vankilassa. Hiljaa siellä!
Eikö sitä saa edes vankilassaan olla rauhassa.
Sellini ovi lennähtää auki. Vartija ilmoittaa minulle:
Vanhurskas tuomari antoi oman Poikansa kuolemaan
Sinun sijastasi. Sinun tuomiosi on kärsitty. Olet vapaa.
Hän ottaa velkakirjani sellini oven yläpuolelta ja ja kirjoittaa sen päälle:
TELESTAI.
Täh!!!
Vartija selventää minulle:
"Se tarkoittaa Maksettu / Täytetty. Sinun rikkomuksesi on sovitettu".
Olen kovin hämilläni. Ei tämä voi olla totta.
Moni muukaan ei usko. He jäävät istumaan selliinsä.
He sylkevät vartijaa naamalle: "Vai tulit sinä pilkkaamaan meitä".
Ja iskevät kokonaan maksetuksi kuitatun velkakirjansa
takaisin vartijan isoon kouraan.
"Sulje ovi perässäsi!"
Sitten he käyvät nukkumaan.
Ja odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa.
Minä kysyn vartijalta:
Onko tämä totta vai valhetta.
Hän ottaa taskustaan Vanhurskaan tuomarin laatiman kirjallisen pöytäkirjan:
"Nyt Jumalan vanhurskaus on ilmoitettu ilman lakia,
nimittäin Jumalan vanhurskaus Jeesuksen Kristuksen uskon kautta
kaikkiin, jotka uskovat. Ei siis ole erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla,
ja heidät vanhurskautetaan lahjaksi Hänen armostaan
sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä."
Kun kuuntelen Vanhurskaan Tuomarin kirjoitusta,
minun sisimmässäni syntyy usko:
Nyt minä ymmärrän, että tuo Tuomari todellakin on vanhurskas,
ja Hän vanhurskauttaa sen, jolla on usko ....
mikä Hänen Poikansa nimi olikaan.
"Jeesus", Vastaa vartija.
"Vanhurskas Tuomari vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Jeesus on Sinun sukulunastajasi."
Minä uskon ja kävelen ulos sellistäni ja koko vankila-alueelta.
Sen muurien sisäpuolella minua hallitsi synnin ja kuoleman laki.
Nyt Elämän Hengen laki hallitsee minua.
Minä olin kuollut synteihini ja rikoksiini.
Mutta minut tehtiin eläväksi. Ja nyt minä elän.
- pöh
Risti on minulle kuin muistutus siitä, että Jeesus on sovittanut myös minunkin syntini ristillä. Tyhjä risti taas kertoo että Jeesus on totisesti ylös noussut.
Aamen!
Ja kun me olemme Kristuksessa,
niin tämä on totta myös meidän kohdallamme.
Mekin olemme Hänen kanssaan ristiinnaulitut, kulleet ja haudatut,
ja nousseet ylös uuteen elämään Hänen ylösnousemusvoimassaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499