Poliisi Säkylästä kielivaikeuksineen Enontekiölle

ent.poliisi

Vuonna 1962.10.1, valittiin poliisiksi Enontekiölle ja pääkielenä. Satakunnan murre.
Heti tapahtui porovarkaus ja 21 vuotta täyttänyt poliisi, heti viisaana tutkimaan. Saamen mies oli nähnyt porovarkauden ja poron omistaja ilmoitti varakauden nähneen todistajan.
Poliisi viisaana tutkimaan. Poliisi kysyi Saamen todistajalta? Sinä sitten näit, kun varas otti poron? Niin se vain saattoi olla, en se miä vain tiiä. Poliisi? vastaa nyt, äläkä temppuile, otti vai ei. Jo se vain saattoi olla, en se miä vain tiiä. Poliisi kiukkuisena tulipunaiseksi. Vastaa heti? Ottiko vai ei? Jos yrität minulle valehdella paiskaan koppiin. Enontekiön vanha poliisi viittaa, tule tänne, kysele vaan ja kirjoita. Selitys on oma kieli, mutta hän selittää omalla kielellään. Poliisi meni jatkamaan esitutkintaa. Saamen mies, sie se vain suutuit. Rikos selvisi ja näin alkoi Lapin kielten oppiminen.
Tämän poliisin autossa oli 3 viikkoa tavarat ja meinasi häipyä Säkylään takaisin Satakunnan murteineen, koska Lapin kielet olivat Lapin Suomi, Saame, Ruotsi, Norja, Englanti. Säkyläläinen on käynyt kovan kielikurssin 40 vuodessa Käsivarressa ja on melkoinen sekakieli.
Tämä poliisi oli 9.4.2014 Säkylässä tutustumassa ammattilaisten esittelyyn Satakunnan kieltä, Säkylän kouluyhteisössä. Voi kuinka ihanaa oli kuulla murre kielen esittelyjä. Hyvä tilaisuus!

2

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.poliisi

Poliisi lähti tunturijärveen Saamelaisen oppaan kanssa virvelöimään.
      Saamelainen käveli reipasta vauhtia. Poliisi sanoin, että huilataan välillä. Saamen mies aina vain nopeutti vauhtiaan, kun poliisi kehotti huilaamaan. Poliisi sanoin viimein kiukustuneena, että minä kyllä pysähdyn tuohon kantoon istumaan. Huilaa, miten tykkäät Saamen mies.
      Lapin kielenä tarkoittaa, että huilaaminen on mennä kovaa vauhtia. Satakunnan kielenä, että pysähdytään lepäämään.

• vihyö

??????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      196
      1523
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1278
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1042
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      955
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      873
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      873
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      824
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    10. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42