SINÄ päivänä ja TÄNÄ päivänä

Sinä päivänä jolloin lankeat, kuolet eroon Luojastasi, julisti Jumala ensimmäiselle ihmiselle. ja niin tapahtui SINÄ päivänä. ulos paratiisista joutuivat pakenemaan eka ihmispari, kun mies ei ollut tiukkana lakina naiselle, että heitä pois se - ei kanankoipi tai possunpeffa, vaan jokin puun hedelmä.

Tuli "uusi Aadam", ei päivittelemään vaan päivittämään ihmisen takaisin paratiisiin.
Samaan hetikohta tyyliin -sinä päivänä / tänä päivänä - ja sama välittäjä tietysti, sillä Kristushan se itse asiassa alussakin oli, se puhuva Jumala, Jumalan Sana.

Luuk. 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle:
tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Biblia 1776: 43 Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.
KR 1992:
43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Englanninkieliset noudattelee tätä King James käännöstä:
43 And Jesus said unto him, Verily I say unto thee, To day shalt thou be with me in paradise.
Kirkkoraamattua vastustavien tekemä Raamattu Kansalle käännös:
43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Vain jehovalaiset näyttävät uskaltavan poiketa "tänä päivänä"-tulkinnasta väännökseen että sanon tänä päivänä - ei siis että oelt j otänä päivänä.
"Sanon sinulle tänään: sin ätulet olemaan minun kanssani paratiisissa."
Kaksoispistettä tahi pilkkua ei alkukielessä ole, mutta nuo tahtovat noin jakaa lauseet. Minä uskon että niinkuin alkuihmiset lankeemuksen päivänä kuolivat pois paratiisista ja Jumalan yhteydestä, samoin Jeesus puhui välittömästi pelastamsioperaatioonsa liittyvästä ajankohdasta.

Eipä sillä, adventistien tulkinta on ihan hyvä, vaikka en sitä voikaan omaksua. Uskoisin heidän päättelevän, että Jeesus sanoi "tänään sanon sinulle", siksi että se ryövärihän, niinkuin adventistit uskovat, meni nukkumaan kuollessaan ristillään ja sitten kun Jeesus ylösnousemuksessa herättää hänet tajuttomuudestaan, on siis kuin se sama päivä yhä - kun välillä ei ole tapahtunut mitään, on vain ollut kuin olemattomuus. Jehovat sanovat, että Jumala herättää muististaan, vain datana, mutten usko adventistien sentään sellaisilla linjoilla olevan. Ainakin olisin kovin pettynyt, jos se uusi hengellinen ihminen, joka ylös nousee, en olisikaan minä, vaan vain ikäänkuin minä, kloonaus muistista - kolmiulotteinen tulostus, sanottaisiin kait nykyään. On sitä ennenkin noustu . . .

Matt. 27:52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös.
53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.

antti

2

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti: "Sinä päivänä jolloin lankeat, kuolet eroon Luojastasi, julisti Jumala ensimmäiselle ihmiselle."

????

Minun Raamatussani lukee:
      "Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän ASETTI ihmisen, jonka oli tehnyt."
      ----
      Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti "elämän puun" sekä "hyvän- ja pahantiedon puun".
      -----
      Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan KAIKISTA puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."

Siis mitä Raamattu kertoo ?

A) Jumala sanoi SAAT vapaasti syödä KAIKISTA puista..

mutta Jumala VAROITTI / KIELSI samalla ihmistä :

B) Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet KUOLEMAN OMA.

Tuo on siis Raamatun kertomus asiasta.
      Siinä siis ihminen periaatteessa sai vapaasti syödä kaikista puista - mutta Jumala varoitti syömästä siitä puusta joka antoi tiedon hyvästä ja pahasta koska sen seurauksena ihminen kuolisi.

Hyvän ja pahantiedon puu oli siis olemassa (toisin sanoen: hyvä ja paha oli ja on olemassa ja niiden erottaminen toisistaan oli mahdollista) - mutta ihmisellä ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta - ihminen oli Jumalan opissa oleva lapsi - oppimassa ja kasvamassa oikeaan elämään kuin lapsi ja siksi ilman vastuuta .. vastuu tuli kun ihminen itse alkoi päättämään hyvästä ja pahasta .. ja erottatui siten Luojastaan .. sen seurauksena ihminen sitten kuolee - ja siitähän Jumala oli ihmistä varoittanut..

Ihmisen langettua Jumala sanoi :
      Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi NIIN KAUAN KUIN ELÄT. Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi. Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, KUNNES TULET MAAKSI JÄLLEEN, sillä siitä sinut on otettu. MAAN TOMUA SINÄ OLET, MAAN TOMUUN SINÄ PALAAT.

Sitten Herra Jumala sanoi:
      "Ihminen on nyt KUIN ME: HÄN TIETÄÄ SEKÄ HYVÄN ETTÄ PAHAN.

Siis - Jumala sanoi että ihminen on NYT kuin me.
      Miksi? Juu: Hän TIETÄÄ sekä hyvän että pahan.
      Ihminen oli siis oppinut erottamaan hyvä ja pahan .. mutta se ei antanut hänelle iankaikkista elämää .. MIKSI? Juu, koska se ei riitä että tietää hyvän ja pahan - vaan ihmisen täytyy elää myös sen mukaan.. ja siihen ei ihmisestä ollut tai ole.. Ihminen kuolee tokojensa seurauksena ei se pelasta häntä että hän tietää ..

Raamattu jatkaa:
      Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty.
      Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

Mitä tämä kertoo?
      Minulle se kertoo että ihmisen täytyy KASVAA totuuteen - elää siinä. Tieto ei riitä .. Niin kauan kuin ihminen ei tiennyt hyvän ja pahan erosta - oli hän lapsen asemassa Jumalan edessä ja hänen erehdyksiään ei katsottu synniksi .. Myöhemmin Jeesus sanoi lapsen kaltaisuudesta : "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. HEIDÄN KALTAISENSA on taivasten valtakunta.

alex

-------
      Nyt Antille ei näköjään Raamatun kertomus kelvannut, vaan hän kertoo toisen hieman erilaisen kertomuksen - sellaisen joka sopii paremmin Antin omaan uskontoon.

Miksiköhän ?

alex

• oma lehmä

>>Hyvän ja pahantiedon puu oli siis olemassa (toisin sanoen: hyvä ja paha oli ja on olemassa ja niiden erottaminen toisistaan oli mahdollista) - mutta ihmisellä ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta>>

Hetkinen "alex kasi"! Miten niin, että hyvä ja paha oli olemassa ennen kuin ihminen söi hyvän - ja pahntiedon puusta? Aikaisemminhan kerrottiin kuinka Jumala oli katsonut kaikkea luomaansa ja se oli ollut sangen hyvää. Missään ei kerrota hyvän ja pahan olemassaolosta ennen kuin ihmisen kielletystä puusta syömiszen seurauksen hyvä ja paha tuli maailmaan eli ihminen tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta. Ilman tuota hyvän ja pahan tietoisuutta, hyvää ja pahaa ei oikeastaan ole olemassakaan. - Vrt. villieläin, joka toimii vaistojensa varassa olematta tai tekemättä hyvää taikka pahaa koska siltä puuttuu moraalikoodi. - Tai pieni lapsi, joka ei ennen kasvattajien kieltoja ja käskyjä tiedä hyvästä tai pahasta mitään.

Lyhyesti sanottuna: luonnossa itsessään ei ole sen paremmin hyvää kuin pahaakaan. Se vain on sellainen kuin on ja toimii, kuten toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3003
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2645
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1742
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1330
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe