Joku gradun tekijä voisi tehdä ihan tutkimuksen aiheesta. Meinaan on turhempiakin graduja ollut. Siis gradu aiheesta "Kuinka moni jakohihnan vaihdosta kysyvä tietää mitä se tarkoittaa".
Joskus meillä oli asiakkaalta tullut vaihtoautona Chevrolet Lumina. Tuossa on 3.1-litrainen GM:n V6 joka on vanhaa työntötankotekniikkaa. Nokka siis lohkossa ja yhdistetty kampiakseliin hyvin lyhyellä, mutta paksulla ja öljykylpyisellä ketjulla. Silti muistaakseni kolme autoa katsomassa käynyttä kyseli jakohihnasta.
Noh, antiikkista jenkkien muoviromuahan tuo Lumina oli mutta näin esimerkkiautona. Mutta yleensä, jakohihnan vaihto on Pärnäsella 500 ja merkkiliikkeessä tonnin. Mikä helevetti siinä on että sitä pelätään vaikka olisi 30 tonnia seuraavaan vaihtoon jäljellä? Ja ne pahimmat pelkurit niitä jotka eivät edes kymppiä per vuosi aja?
Jakohihna vaihdettu?
39
4358
Vastaukset
- autokauppias-x
Allekirjoitan täysin.
Toki onhan tuo jakohihnanvaihto kalliimpi huolto kuin öljyn ja suodattimien vaihto, mutta silti; kyllä sitä ihan turhaankin jännitetään ja kuvitellaan kalliiksi.
Normaaliin perusautoon normaalimoottorilla 250-500euron luokkaa ja tuo sis. osat ja työkustannuksen pienemmässä korjaamossa ja kuitin kera (tottakai).
Hieman vaikeampaan moottoriin 500-800euroa, jos rullia, kiristimiä jne. oheistuotteita useita ja moottori hankalasti huollettavaksi sijoitettu, eli työn osuus suurempi.
Toki itse pidän tapanani että jakopäänhuollot (tai muut ajankohtaiset huollot) teetetään kuntoon ennen myyntiä. Nopeuttaa yleensä kummasti auton myyntiä, kun huolto on tehty ja autolle edes jonkinlainen perustarkastus tehtynä. Minua myyjänä myös helpottaa tieto auton ominaisuuksista, jotka tarkastuksessa on havaittu ja korjattu. Paljon halvempaa ja helpompaa kun on korjata ne pari pikku vikaa etukäteen, kuin alkaa niistä asiakkaan kanssa "taistelemaan" viikon tai kuukauden kuluttua kun auto hajoaa asiakkaalla.
Mutta jos siihen seuraavaan jakopäänhuoltoon on matkaa kymmenentuhattakilometriä/pari vuotta tai jarrupalat on vielä kohtuulliset ja jarrut toimii normaalisti tai pakoputkisto ei vuoda vaikka ruosteinen onkin tai tuulilasissa on särö mutta ei ole katsastuksessa huomautettu jne. normaalia käytetyn auton ominaisuutta, ei niitä silloin lähdetä alusta loppuun uusiksi taikomaan. - ...kin.
Jepjep. Kysytään jotain, mitä "kuuluu aina kysyä"...
Tuota "jakohihna, mikä se on?" tietämättömyyttä muuten käyttävät JOBBARIT (ei siis autoliike, vaan yksityishenkilö, joka tekee ammattimaista pimeää autokauppaa väistelemällä vastuut ja velvoitteet kuten veronmaksu ja virhevastuuasiat) häikäilemättömästi hyväkseen.
Ai miten?
Ensinnäkin väärentämällä huoltohistorian jakopään huollon osalta (tälläkin palstalla ollut yksi jobbari kiinni jääneenä; "Anneli Kuusikko") ja toinen kikka on mainita "moniurahihna ja rullat vaihdettu", jota tietämätön luulee erheellisesti jakohihnaksi, jota se ei tietenkään ole.
No, jobbarit ja oikeat autokauppiaat tosiaan ovat eri asia ja tässä vain yksi jobbareitten käyttämä harhautus-filunki joka tulee usein ostajalle kalliiksi.
Puhumattakaan nyt niistä perinteisemmistä uretaanilla sementillä helmat kuntoon, lasikuidulla kitillä kolhut suoriksi jne. jota autokauppiaalla (siis oikealla) ei ole virhevastuuasioidenkaan valossa järkeä edes lähteä kokeilemaan. - eivoi yleistää
Jobbari ei käsitä että yleensä jakohihnahuoltoon tulee paljon muitakin töitä ja tyypillisesti 300-400 jakohihnanvaihto on pelkät jakohihnakulut. Korjaamo taas haluaa vaihtaa vesipumpun, jäähdytysnesteet, käyttöhihnat ja tehdä huollon. Hinta on yleensä 700-1000. Sekä on aina nämä erikoisemmat mallit joissa huollon hinta on1000-2000e!
Ja jos se hihna maksaa sen 20e niin jobbari varmaan vaihtaisi sen valmiiksi?- dfghjk,mnb
Perseaukinen asiakas taas ei tajua, että jos normaalisti muut pyytävät autosta esim 3900,- ja ns. jobbari 2900,- ja hihnan vaihtoon vaikka 15tkm, niin tuleva vaihto on huomioitu hinnassa. Alkaa itku, mutta tässähän on vuoden(!!!!???) päästä hihnaremppa, myyjä vastaa laitetaan kuntoon, mut hintaa autolla sit 3500,- siis edelleen alle muiden pyynnin, alkaa itku, että ei oo 3500,- vara maksaa.... eli summa summarum, jos haluaa viimeisen päälle huolletun joutuu laittaa kättä taskuun normaalihinnan verran, mut sehän on perseaukiselle mahdotonta.
- ...kin.
dfghjk,mnb kirjoitti:
Perseaukinen asiakas taas ei tajua, että jos normaalisti muut pyytävät autosta esim 3900,- ja ns. jobbari 2900,- ja hihnan vaihtoon vaikka 15tkm, niin tuleva vaihto on huomioitu hinnassa. Alkaa itku, mutta tässähän on vuoden(!!!!???) päästä hihnaremppa, myyjä vastaa laitetaan kuntoon, mut hintaa autolla sit 3500,- siis edelleen alle muiden pyynnin, alkaa itku, että ei oo 3500,- vara maksaa.... eli summa summarum, jos haluaa viimeisen päälle huolletun joutuu laittaa kättä taskuun normaalihinnan verran, mut sehän on perseaukiselle mahdotonta.
Allekirjoitan tämän. (Selkeästi kauppias, kuten itsekin olen.)
Tosi on, että "normaalihintainen" 3900,- vs. "huomioitu hinnassa" 2900,- ei oikein tahdo mennä jakeluun ostajien kaaleihin.
Tullaan sitä usein "Suomen Halvin" tötteröä ihmettelemään, luetellaan vikoja/ominaisuuksia tyyliin "joo jakohihna 10tonnin päässä, tuulilasissa särö, renkaat kuluneet..." ja ei millään ymmärretä, että seuraavassa samanlaisessa tonnin parikin kalliimmalla hinnalla voi olla ihan samoja "ominaisuuksia". Tuolla hintaerolla tästä nimenomaisesta "Suomen Halvin" yksilöstä loihtii kummasti pikku rahalla 2tonnia paremman pikku viitseliäisyydellä.
Nämä "Suomen Halvin"-yksilöt myydäänkin usein asiallisille TI-miehille tai naisille.
Itkupillit ja tinkivinkuaanit eivät näitä saa ostaa koskaan... ja ihan omaa tyhmyyttään ja näsäviisauksineen saavatkin suksia v... tuun. - pidäromus
dfghjk,mnb kirjoitti:
Perseaukinen asiakas taas ei tajua, että jos normaalisti muut pyytävät autosta esim 3900,- ja ns. jobbari 2900,- ja hihnan vaihtoon vaikka 15tkm, niin tuleva vaihto on huomioitu hinnassa. Alkaa itku, mutta tässähän on vuoden(!!!!???) päästä hihnaremppa, myyjä vastaa laitetaan kuntoon, mut hintaa autolla sit 3500,- siis edelleen alle muiden pyynnin, alkaa itku, että ei oo 3500,- vara maksaa.... eli summa summarum, jos haluaa viimeisen päälle huolletun joutuu laittaa kättä taskuun normaalihinnan verran, mut sehän on perseaukiselle mahdotonta.
Ainoa persaukinen on tässä tapauksessa myyjä.
- sdfghilktd
pidäromus kirjoitti:
Ainoa persaukinen on tässä tapauksessa myyjä.
Onneksi me kauppurit emme tosiaankaan ole kaltaistenne perseaukisten uikuttajien armoilla, vaikka te olemattomine rahoinenne luulettekin. Yksikään auto ei ole jäänyt myymättä, vaikka olenkin aivan tarkoituksellisen vittumainen perseaukisia asiakkaita kohtaan.
Köyhästä asiakkaasta ei ole kuin haittaa, joten sellaisesta kannattaa hankkiutua pikaisesti eroon.
- Vanhavolvo
En minä pelkää hihnanvaihtoa, sillä se on Volvossa hyvin helppo ja edullinen juttu. Viimeksi vaihdettu lokakuussa ja kustannukset parisataa. Nyt taas pärjää sen puolesta neljä viisi vuotta. Ymmärrän kyllä niitä, joilla on vaikeammin huollettava auto. Lisäksi joidenkin mielestä tonni korjaukseen tekee kipeämpää kuin kymmenen tonnia ostohinnassa. :)
Tervettä järkeä on yleensä kuitenkin vaihtaa hihna nopeasti käytetyn auton ostamisen jälkeen. Vaihtokustannuksen voi suoraan laskea lisänä auton hintaan. Uudehkoissa autoissa on huoltokirja, johon ehkä voi uskoa, mutta vanhemmissa ikäluokissa ei edellisestä vaihdosta ole mitään luotettavia takeita. Lähestyvä hihnanvaihto saattaa jopa olla myynnin laukaiseva tekijä. Hihnan katkeaminen nostaakin sitten useimmiten remontin hinnan eri luokkaan.- mersu...
Ketjukone pitää hintansa.
- .............
mersu... kirjoitti:
Ketjukone pitää hintansa.
Poislukien Volkkarin TSI-koneet.
Rallati rallallei. - Ei piruja seinille
............. kirjoitti:
Poislukien Volkkarin TSI-koneet.
Rallati rallallei.Ei kai kukaan enää osta TSI konetta ketjulla? Hihna niissä nykyään on. Aika näyttää onko hyvä vai huono. TSI ketjulla alkaa rallattaa mutta se on vain ääni. Moottoririkko on vain yksi mahdollisuus. Ennen niistä turbo menee.
- on siihen syy
Jos ylimääräistä rahaa ei ole niin tottahan auton hinnassa erikseen laskuna maksettava 500 euroa on iso raha - vaikkapa 10 % auton hinnasta. Ei kyse ole sentään viasta, mutta auto täytyy viedä korjaamolle. Jos ei vie niin moottori voi hajota vaihtokuntoon.
Joskus auton vaihto uudempaan voi tulla ajankohtaiseksi jos ei itse halua huoltaa autoa vain myydäkseen sen. Ja silloin joko autoliike vaihtaa sen jotta auto olisi huoleton ja helppo myydä (jällenmyyntiarvo), tai sitten sen maksaa käytetyn ostaja. - kartaanihihnoi
Eiks ne oo mopoi miss on ketjui tai sit fillarei, autois on kardaanei ja hihnoi.
- ferrinari
Kaverin ferrarissa vaihtoväli 2vuotta ja hintaa kertyy 6500€.
- hihnarimpulat
No esim. Oulun seudulla ferrokromi/oktomurske rikkoo jakohihnat nopeasti, niin että tuollainen 50 tkm on maksimi vaihtoväli.
Se että ostaa jakohihnallisen auton ketjullisen sijaan on taas omaa tyhmyyttä.
Mutta jos on paksu lompakko niin mikäs siinä, mutta vaihtoautoa ostaessa on syytä varmistaa AINA että hihna on juuri vaihdettu tai vaihdetaan ennen kaupan tekoa.- ketjurimpulat
Mutta monessa autossa ketjun tai siihen liittyvien osien kuluminen on normaali ongelma. Yksi ketjun vaihto on moneen autoon kalliimpi kuin kaikki jakohihnanvaihdot yhteensä, joita jakohihnallinen olisi vaatinut.
- hihnarimpulat ööö
Ketju kestää normaalisti moottorin iän. Jakohihnat ovat vanhaa tekniikkaa. Aikoinaan hihnat tulivat ketjujen tilalle koska käynnistettäessä vanha venynyt ketju rallatti hetken (muistan 1967 Corolla minullakin). Tätä haittaa ei enää ole joten yleensä hihnat ovat lyhyen käyttöiän takia poistuneet markkinoilta. Tosin 90-luvulla vaihdoin Carinan hihnan 165 000 ajon jälkeen. Suositus oli jotain 100 000 km.
- kjkkll
Höpö höpö. Mulla hihnan vaihtoväli on 200tkm ja 10v. Tutun Opelissa ketju kesti alle 100tkm ja venyi vaihtokuntoon, ja makso pirusti. Kyllä nimenomaan hihna on nykyaikaa, ketjut kuuluu Ladoihin rallattamaan.
- Tollo joppari
Luminan paksu, öljykylpyinen ketju joka kestää ydinsodan oli siis muovia sinun mielestäsi? "Antiikkista jenkkien muoviromua". Käsitteeseen antiikki muovi kuuluu myös äärimmäisen huonosti.
- kauppiasZYX
Missä kohtaa väitin Luminan nokkaketjun olevan muovia. Viittasin jenkkiautojen ämpärimuovisiin kojelautoihin kommentillani.
- ...kin.
kauppiasZYX kirjoitti:
Missä kohtaa väitin Luminan nokkaketjun olevan muovia. Viittasin jenkkiautojen ämpärimuovisiin kojelautoihin kommentillani.
...ja näyttää tämä(kin) keskustelu harhautuneen itse jakohihnahuollon hintaan ja kenen se kuuluisi tehdä ja milloin , eikä aloituksesi käsitteeseen "onko sitä vtun hihnaa kyseisessä autossa olemassakaan" -kysymyksiin.
Ja kuten edellisestä kommentaattorista "Tollo joppari" -nimimerkillä voidaan huomata, ei näillä ostaja-aaseilla ole edes sisälukutaitoja saati ymmärrystä käytetyistä autoista ja/tai niiden ominaisuuksista.
No, näillä mennään ja hyviä kauppoja sinulle "kauppiasZYX", missä sitten liekin vaikutat...
- Vältäkää jobbareita!
Taas näkyy että mulkkujobbarit ovat vastenmielisiä vilunkimaakareita. Taitaa ottaa koville kun asiakas ei heti menekään retkuun...
- wernerska
Perusteellinen tarkastus ja kunnostus 10 000 euron autoon maksaa vähintään 1000 euroa, jotta voidaan sanoa, että se on huolettu ja korjattu ja kestää ajoa seuraavaan katsastukseen saakka ja jopa läpäisee sen. Jobbarithan ei tee autolle yhtään mitään, se on sellainen kun se on ja mihinkään ei voi luottaa. Jakohina remppa, öljynvaihto, nivelet, sytytystulpat, jarrulevyt, iskunvaimentimet, pakoputki, erillaiset tukiraudat. Yleensä joku näistä ainakin kaipaa korjausta.
- totuus on toinen
Täällähän ne jopparit niin mainostaa puljujaan ja hyvin toimivaa virhevastuuta.
- notbelt
Mikähän tosiaan !! jos on jossain 5 tonnin kotterossa 4v ja n 80 000 km välein 500e hintainen hihna rumba niin kyllä jos on vaihtoehtona ketju jota ei tarvi vaihtaa niin mihin vaaka kallistuu, se hihnanvaihto ei halpene vaikka auto halpenee ja aika kuluu nykyään todella nopeastti hyvä kun saa auton pihaan se täyttää 5 v.
Koska tässä keskustelussa ei tee-se-itse henkilöitä ole vielä kuultu, ajattelin laittaa oman kommenttini. Käyttö Audiini vaihdoin viime syksynä jakopään hihnan. Hihna maksoi 17 € ja siihen päälle pari asennuskaljaa. Halpaa ja hauskaa. Ymmärrän, että monellekaan tämä ei ole mahdollista osaamisen tai remonttipaikan puutteen johdosta, mutta vähänkin vanhemman auton kohdalla tuon hihnan vaihto saattaa olla yllättävänkin helppo. Oppimateriaalia löytyy tukuttain netistä, kun vain viitsii etsiä ja talonpoikaisjärkeä luulisi kaikilla olevan asennukseen. Tai sitten ei. Kuriositeettina mainittakoon, että harrasteautoni -70 Cadillac Eldoradon ohjekirjassa mainitaan nokkaketjun vaihtoväliksi 190 000 mailia (300 000 km) tai kymmenen vuotta. Ketju onkin tuuman levyinen.
- your1
Juu ne mallit joihin noi hihnat vaihtaa parkkipaikalla ovat jo niin vanhoja ettei paljoa ole liikenteessä, sanotaanko vaikka vm 91 alkaa jo olla viimmeisimpiä mihin vaihto oli helppo 16 venttiiliset 2 nokkaiset jo hieman eriasia nokkien lukitus yms voi jo olla ongelmana Omatoimivaihtajat ovat katoava kansanryhmä .
- Grapula
Paremminkin Diplomityön aihe, kauppatieteiden maisterin gradulla saa myyntimiehen yees yees selvityksen.
- svittustna
Se vitun kumilenkin valmistus materiaaleineen maksaa korkeintaan 5 vitun euroa ja sen vaihtaminen on vitullista rahastusta. Pienellä mekaniikan muutoksella autoon ei edes tarvitsisi vitun jakorasiakyrvänpäähihnaa. Mutta eihän se pillukaan tässä maailmassa ilmaista ole vaikka kuinka luullaan (omakotitalo,koira, auto tai ei vittu levity).
- svittustna
Ja nimittäin huoran vittu.
- et näin iisiä
Kuplavolkkareissa ei ole hihnaa eikä ketjua, ei ole mitään vaihdettavaa.
- dickydee
HOMOJEN AUTO
Olet your1 juurikin oikeassa. Käyttikseni on Audi 100 -91. Hihnan vaihto siihen oli suorastaan helppo. Tuntuu, että nykyauton korjaamisessa pitää olla paitsi insinööri, myös tietokoneinsinööri. En ymmärrä miksi tällaiseen jokapäiväiseen kapistukseen, kuin auto, pitää ahtaa niin paljon outoa tekniikkaa. Eikö pisteestä A pääse pisteeseen B hieman yksinkertaisemmallakin ratkaisulla. Miksi nykyään pitää autossa olla taskuparkkiavustus tekniikka, mäkilähtöavustus, peruutustutka, tielämpömittari ja hierova istuin? Ehkä aika on kulkenut ohitseni ja olen vanha jäärä, mutta minä tykkään ajaa autoja, joissa itse määrään, mitä tehdään. Menin vuodatuksessani jo kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta pääsinpäs sanomaan.
- Arska1
Aina ollut nokkaketjullinen auto eikä ongelmia monella ajettu 450 tuhatta.
- Polo ja köyhä
Kuulinko oikein tänään Start ohjelmassa Mia sanoi Seat Leon 1.2 moottorissa on hihna ?
- 314
Voiko olla vain huonoa tuuria?!
Olen saanut yhden 16V-moottorin hihnan katkeamaan ennen ns. vaihtoväliä ja
yhden ketjun hyppäämään ylitse käynnitettäessä!
Kumpikaan korjaus ei kokonaan mennyt takuuseen, sillä samalla kun koneet olivat ns. "levällään" piti muka kaikkea muutakin laittaa.
Toisella kerralla uskoin ja vaihdoin merkkiä!
Jääköön arvattavaksi, mistä autosta puhun!- VW Passat
Tyhymä sää ainakin olet, takuuseen menevät ja virhevastuuseen. Ei sillä ole väliä mitä muuta joutuvat uusimaan.
Tottakai ekana yrittävät sanoa ettei mene takuuseen, osa uskoo sen. - Anonyymi
VW Passat kirjoitti:
Tyhymä sää ainakin olet, takuuseen menevät ja virhevastuuseen. Ei sillä ole väliä mitä muuta joutuvat uusimaan.
Tottakai ekana yrittävät sanoa ettei mene takuuseen, osa uskoo sen.Emme koskaan vaihda emmekä maksa mitään kenellekkään,
vedä ressukka oikeuteen,
ei hetkauta pätkääkään,
sinä siinä vapiset laskujesi kanssa kun ei ole tilillä painetta.
- Anonyymi
No, voehan rähmä! Ekkönää suuri tietetäjä tiedä että remmillä on myös aikaraja!!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144