4,5.v... uhmaako??

krisu

Meillä on 4,5 vuotias poika. Hän on kolmas neljästä lapsestamme. Jos hän ei saa asioita periksi, alkaa hirveä hermoominen, tavaroiden heittely, huuto ja mahdollisesti jopa lyöminen. Voiko siis uhmaikä tulla näin myöhään? Muilla on uhmaikä ollut 2-3vuoden iässä.

5

1056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesä

on samanikäinen nuori neiti ja kuulostaa ihan mahdottoman tutulta. Meillä vaan oikeesti tää alko jo sillon 2-vuotiaana ja ihanuus jatkuu edelleen. Tosin se on päivästä hirveesti kiinni.
      Välillä tulee oikeen uskonpuute että loppuuko tää millonkaan? Toinen lapsemme nyt 2,5v ei ole pahemmin vielä ees alottanut. Jotakin pientä ehkä joskus tulee mut, se on niinku hallittavissa keskustelulla ja ohjauksella.
      Isompi oli kyllä vaativampi jo vauvana.
      Koliikki vaivasi ja maitoallergia oli 2-vuotiaaksi asti. Joten on ehkä saanutkin sitä paapomista enemmän..
      Oisko ollut tuossa 3-vuotiaana jonkinlainen sopuisampi kausi, mutta nyt on taas sama juttu.
      Todella vaikea kestää pettymyksiä, ja jos asiat ei mene niikuin neiti haluaisi niin auta jumala mikä raivo.

• "uhmaikä"

Tyttäreni uhmaikä alkoi jo ennen 2-vuoden ikää jatkui jokseenkin tasaisena uhmana murrosikään ja siitä sitten 20-vuotiaaksi. Eli, nyt alkaa näyttää tasaantuvan. Tempperamenttiä löytyy mutta kunnon tyttö on muuten ollut ja edelleen on. Osaa pitää puoliaan kun on vähän vilkas.

• Tyttäreni "uhma-ikä" on jatkunut jo noin 10 v eli syntymästä saakka ja luulempa että helpottaa sitten kun muuttaa kotoa :)
      Ainaski hänellä kyseessä on ärhäkkä tempperamentti eikä mikään muu. Olin aikoinaan ihmeissäni että mitenkäs tää uhma-ikä vaan jatkuu ku kirjoissa sanotaan muuta....kaikki lapset ei "mahdu" kirjoissa esiteltäviin taulukoihin...onneksi.

• miten on?

Meillä on nyt 3,5 vanha poika joka on toinen lapsemme. Meillä on samoja ongelmia kuin teillä eli tavaroiden heittelyä, huutamista, uhoamista ja jopa lyömistä siihen päälle, jos asiat ei mene pojan haluamalla tavalla. Poikamme ei myöskään halua ketään muuta reviirilleen jossa hän on ollut aiemmin kuin joku toinen joka olisi tuloss samaan paikkaan leikkimään, jopa hänen kanssaan.
      Mitä neuvoksi, pitäisikö minun ottaa yhteyttä johonkin lapsipsykologiin vai mitä pitäisi tehdä?
      Poika vain imee minusta kaikki mehut kun joudun koko ajan katselemaan mitä seuraavaksi tapahtuu ja milloin hän joutuu taas riitaan toisten kanssa, ja usein omasta aloitteestaan. onko kyse vain uhmaiästä ja meneekö asiat paremmiksi ajan kanssa vai pitäisikö viedä jollekkin joka ymmärtää asiaa ja kertoisi mitä tulisi tehdä?

• äiti2

Olen itsekin miettynyt näitä kiukuttelu- ja raivoamiskohtauksia. Oma 5-vuotias tyttöni ei niinkään raivoa, mutta murjottaa kylläkin helposti...
        Mielestäni on hiukan arveluttavaa turvautua liian helposti niin yksinkertaiseen selitykseen, että lapsella on vain uhmaikä. Piste.
        Itse olen ajatellut näin, että teoria lapsen normaalista kehityksestä antaa meille osviittaa kehityskausistä ja ikään liittyvistä kehitystehtävistä. Ok, välillä myrskyää ja se kuuluu asiaan.
        Mutta kun raivoaminen ja käytöshäiriöt vain jatkuvat ja lisääntyvät, on hyvä aika todellakin istua alas ja miettiä tilannetta.
        Raivota saa, mutta EI lyödä, potkia, nimitellä haukkumanimillä yms., sellaista käyttäytymistä ei saa hyväksyä.
        Ei ole hävettävää kysyä neuvoja tai hakea apua asiantuntijoilta. Minun mielestäni se on merkki siitä, että olet hyvä äiti. Yrität parhaasi. Voimia sinulle!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2814
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2385
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2033
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe