Petri Paavolasta vanhoillisadventisti ihan huomaamatta

Petri Paavola on nykyisin sitä mieltä, että kaikki yhteys paavinkirkkoon on petofiilistelyä elikkä paavi on antikristus. Paavola näyttää olevan entisaikojen adventtiajattelun manttelinperijä. Katso ...

http://www.kotipetripaavola.com/paavinvideoviesticopelandille.html#7

Yo .sivuston aate ei ole kaukana pikkuruisen ääriadventistiryhmän hegemoniasta. Katso . . .
http://www.endtime.net/kinfof.htm

Varo kaikkea järjestäytynyttä, varo karismaa, varo paavia, varo voroja varoja voroavia, kristillisysy on järjestäytynyttä rikollisuutta - paitsi järjestäytymättömät kristityt, ne jotka eivät ole Paavalin tai Apolloksen vaan vain Kristuksen.

Sensijaan adventistit ovat jo pitkään ymmärtäneet, että Kristuksen seurakunta on jakamaton ja sen on siksi pyrittävä pitämään yhtä tai ainakin yritettävä keskustella. Adventtikirkko on avoin niin ekumeniaan kuin vapaiden kristittyjen neuvostoon.

1.Kor.1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

antti

28

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvältäkö näyttää?

Eikös Kantolakin ole käynyt läpi koko uskonnon kirjon mutta monessako seurakunnassa takinkääntäjä Kantola on toiminut?
      Missä seurakunnassa sinä nyt eniten käyt?

• [][] Eikös Kantolakin ole käynyt läpi koko uskonnon kirjon mutta monessako seurakunnassa takinkääntäjä Kantola on toiminut?
      Missä seurakunnassa sinä nyt eniten käyt? [][]

En ole "kävijä", vaan vastuuta kantava toimija luonteeltani - tosin vain pariin kolmeen paikkaan jaksan sitoutua edes jonkinasteisesti. Olen tutustunut laidasta laitaan ja toivon, että kaikki poppoot valmistaisivat ihmisiä Kristuksen paluun AKTIIVISEEN odotukseen.

ETTÄ MAAILMA USKOISI

Joh. 17:21
      että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Kun katolilaiset ja protestantit ynnä muut yhtä pitäen osoittavat, että Jeesus on Jumalan asettama pelastus, niin ehkä maailma uskoo sen.

antti

• venttaa vähäsen

Sekö on tosiaan uskosi ydinsanoma: "Kristuksen paluun AKTIIVISEEN odotukseen".
        Tämän teeman tiimoilta on syntynyt paljon lahkoja, ismejä ja kultteja.
        Hirveitäkin asioita on tapahtunut Jeesuksen tuloa odottaessa.

• eilahkolainen

"Kun katolilaiset ja protestantit ynnä muut yhtä pitäen osoittavat, että Jeesus on Jumalan asettama pelastus, niin ehkä maailma uskoo sen. "

Hyvä juttu. Ei kristityistä yhtä ryhmää saada naispappeuden ja liberaaliteologian takia. Paavolan ylenmääräinen vihanlietsonta ei millään tavoin edistä Kristuksen asiaa - se on mielestäni epäkristillistä lahkoutumista.

• lahkolaisuutta.

Maailmanlopun odottajat = Jeesuksen tulon odottajat.

• varas yöllä
        lahkolaisuutta. kirjoitti:

Maailmanlopun odottajat = Jeesuksen tulon odottajat.

1. Tess. 5:2
        sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.

Palkkapaimen jättää silloin adventismilaumansa profetoidaan Raamatussa.

• rakennus valmiiksi
        varas yöllä kirjoitti:

1. Tess. 5:2
        sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.

Palkkapaimen jättää silloin adventismilaumansa profetoidaan Raamatussa.

Totta, on, että kun adventtiseurakuntaan tulee, julki homo, julki avionrikkoja jne,
        niin kukaan ei puhalla torveen, että " vihollinen hyökkää"!

Ei, vaan palkkapaimen, ei välitä kaita Kristuksen lampaita, vaan hänestä on sama , jos joku ottaa köyhän ainoan karitsan, teurastaa ja syö sen seurakuntalaistensa ,
        kanssa.

Syö juo, ja pyyhkii suunsa ja sanoo: " En ole syntiä tehnyt"

Eikö sellainen ole kuin Tähti, joka loistaa laina valoa!?

"Pastori tivaa: " Pekka, sano kiireen vilkkaan, kuka taivaan loi"? Siihen Pekka: " Minä ainakaan en"!

" Vai vielä pilkkaat"! Sano heti kuka maan ja taivaan loi!?

Pekka vastaa: " Minä, konna ja varas, minä kaiken tein, mutta toisten en tee, vaikka menisi pää"

Kukapa on jumala niin kuin pekka?

• Pappisheimolla ei ollut viljelymaata vanhassa liitossa; siksi piti taloudellisia uhreja tuoda papeille. Näin se on tänäänkin, että adventistipapin ja kaikkien pappien on oikeus saada elantonsa saarnatyöstään.

1. Kor. 9:9
      Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna: "Älä sido puivan härän suuta". Eihän Jumala häristä näin huolta pitäne?
      1. Kor. 9:10
      Eikö hän sano sitä kaiketikin meidän tähtemme? Meidän tähtemmehän on kirjoitettu, että kyntäjän tulee kyntää toivossa ja puivan puida osansa saamisen toivossa.
      1. Tim. 5:18
      Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut".

Kyllä Jumalan tavoite on se, että hengellisen työn tekijä voisi keskittyä ilman elatuksen murheita . . .

2. Tim. 2:4
      Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut.

antti

• pinnistä vielä

• raamatullista on
        pinnistä vielä kirjoitti:

Haiskahtaa lavastetulta teatteriesitykseltä estraadilla joka piti valokuvata.
        Tässä ollaan valkeissa vaatteissa mustat käärmeennahkakengät jaloissa odottamassa tosisssan Jeesuksen paluuta.
        Ajetaankoriivaajia riivaajia vai ylistetäänkö tässä Herraa?

http://seinajoenadventtiseurakunta.files.wordpress.com/2014/01/sapatti-4-1-2014-019.jpg

Mitä Raamattu sanoo kätten päällepanemisesta?

Ap. t. 9:17
        Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        Ap. t. 19:6
        Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        Ap. t. 28:8
        Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.

Siunaavat kädet ovat Jumalan iankaikkisten käsivarsien jatke täällä katoavaisuudessa.

• Juu, ei Antti sen kummempi syntinen ole kuin muutkaan .. se ei tosin tee sellaisesta uskosta totta - että esimerkiksi Antilla (Antissa) olisi jokin kuolematon osa myös erossa Jumalasta - ei ole totta vaikka Antti siihen yhä uskoo... mikä hieman ihmetyttää -- mutta niin kai se usein on, että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa..

alex

• Hienoa, että julkisen näyttävästi ihan kumarruksissa siunataan hengelliseen työhön, kuten tuossa kuvassa eräässä adventtiseurakunnassa! Alexia edeltävä viesti esittää kivan kuvan. Sitten alexin asiaan, joka on tietenkin tuota kuolemattomuusfilosofiaa . . .

Alex jankuttaa yhä, että antti luulee olevansa kuolematon. Mutta minä tiedän, että kuoleman kautta täältä lähden minäkin, ellei Jeesus sitä ennen tule.

Hepr. 9:27
        Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

HUOMATKAAMME että kuolema ei ole vapautus, vaan SITTEN tulee tuomio.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Hienoa, että julkisen näyttävästi ihan kumarruksissa siunataan hengelliseen työhön, kuten tuossa kuvassa eräässä adventtiseurakunnassa! Alexia edeltävä viesti esittää kivan kuvan. Sitten alexin asiaan, joka on tietenkin tuota kuolemattomuusfilosofiaa . . .

Alex jankuttaa yhä, että antti luulee olevansa kuolematon. Mutta minä tiedän, että kuoleman kautta täältä lähden minäkin, ellei Jeesus sitä ennen tule.

Hepr. 9:27
        Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

HUOMATKAAMME että kuolema ei ole vapautus, vaan SITTEN tulee tuomio.

No tietenkin väistelet itse asiaa, mitäpä muuta voisit tehdäkään - sillä eihän kuolemattomuutta synnissä ja vajavaisuudessa voi mitenkään puolustaa. Niin että ihan ymmärrettäväähän tuo väistelemisesi on.. :)

Tosin .. se on vain sitä samaa selittämistä ja asian kiertämistä jota kaikki omaan kuolemattomuuteensa luottavat ja ikuiseen piinaan uskojat ovat aina pitäneet yllä.

Jos joku sanoisi minulle, että minä muka uskoisin olevani kuolemanton elämä myös erossa Luojastani .. niin vastaisin suoraan että "EN minä sellaiseen usko", sanoisin että ei sellaiseen voi uskoa jo siksikin että sellainen uskonto tuo mukanaan niin paljon harhoja Jumalan olemuksesta .. koska SEN MUKAAN kaikkivaltias Jumala on aivan erilainen kuin miksi Raamattu hänet ilmoittaa. Sanoisin että Raamatun mukaan Jumala on kaikkitietävä, erehtymätön, oikeudenmukainen, kaikkia luotujaan rakastava Luoja .. kun taas oma-kuolemattomuuteen uskon mukaan tulee Jumalasta helposti luoja joka loi elämää ikuisesti kitumaan .. missä ja milloin - se riippuu kustakin uskonnosta .. ja uskojan mielikuvituksesta ..

Lisäisin vielä että oma-kuolemattomuus usko vesittää aivan selvästi Jeesuksen lunastusta koska sen mukaan ei Jeesus kuollutkaan ja siis Jumala ei herättänytkään Poikaansa "kuoleman unesta" kolmantena päivänä - niinkuin Raamattu sanoo. Mikä puolestaan tarkoittaa että oma-kuolemattomuususkon mukaan Jeesus ei maksanutkaan "SAMAA syntien seurausta" lunastetun tähden kuin lunastettava itse joutuisi maksamaan siellä ikuisessa piinassa .. (siis jos oma-kuolemattomuus usko olisi totta - mitä se ei Raamatun mukaan luonnollisesti ole) ..

Mutta kaiken tämän sanottuani toivon että sinä kuitenkin pelastut iankaikkiseen elämään siitä kuolemaan menevästä tilastasi .. Kaipa sitten tunnustat, että Jumala ei olekaan luoja joka loi elämää ikuisesti kitumaan.

Usko omaan kuolemattomuuteen ei muuten ole edes kristinuskon oppi - se on ja on ollut monissa uskonnoissa jo ennenkuin israelia oli .. ja luonnollisesti myös ennekuin kristinuskoa oli. Samat kristinuskon symboolit olivat nekin jo olemassa muissa uskonnoissa jo tuhansia vuosia ennen Jeesusta ..

Mutta totuus on että "Ei TIETO hyvästä ja pahasta anna iankaikkista elämää - ei TIETO tee kenestäkään kuolematonta - vaan oikein eläminen - OIKEAN TIEDON MUKAN ELÄMINEN .. oikeassa paikassa ja oikea paikka ei ole tulijärvi .. vaan Jumalan valtakunta..

Siksi jokainen ihminen tarvitsee totuudenmukaisen Opettajan joka itse on kuolematon ja joka ei kiertele ja kaartele vaan puhuu asiat niinkuin asiat ovat. Joka ei uskottele ihmisille sitä tai tätä .. esimerkiksi että "ei ette te kuole" ... koska he erossa Luojastaan kuolevat kuitenkin .. koska heissä itsessään ei ole iankaikkista elämää -- kaikki me kuolemme jos emme pääse Jumalan valtakuntaan ja parane synneistämme.

Raamattu kertoo sen karvaan totuuden:
        Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin -- sanoo Herra Sebaot -- eikä niistä jää jäljelle JUURTA eikä VARTTA.
        Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te PARANNUTTE sen siipien alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumella. Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot.

alex

• Ulkosuomalainen1

Kyllä Antti on uskovainen mies. Kuuluukoon vaikka Adventti kirkkoon.

Jeesus tulee takaisin, olen aina uskonut, ja olen vakuuttunut siitä.

• [][] No tietenkin väistelet itse asiaa, mitäpä muuta voisit tehdäkään [][]

Eiköhän joka ihminen luonnostaan väistele kuolemaa ja kuoleman nuolia, vaikka kuolema on luonnollisempi asia kuin syntyminen. Edes ns. uudestisyntyneet eivät onnistu kuolemaa väistämään. Outoa että alex kuvittelee jonkun luulevan olevansa kuolematon.
      Mutta niin on, että jopa ruumis kuolee; saamme sitten vastaavanlaisen kuolemattoman "hengellisen" ruumiin, ylösnousemuksessa.

Jos jumalattomana kuolen, joudun väärälle puolelle siellä tuomioistuimen edessä ja sen tiedän, ettei sieltä heltiä eutanasiaa, ikilepoa väärintekijälle. VAAN tuomio, rangaistus, niin tuntuva TAI niin pitkä, että kaduttaa.

Kerropa alex, mitä voisimme tehdä Mark. 9. luvulle. Siellä on kolmasti: missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu', jakeet 44 ja 46 ja 48. Vain jae 48 on mukana luotettavimmissakin käsikirjoituksissa.

Mitä meidän siis on tehtävä Mark.9:48 jakeelle, jotta hellvetti-mielikuvalta ja rangaistuksen kärsimykseltä voisimme osoittaa vältyttävän jumalattominakin???

Viite; 1992 käännös:
      Mark.9:43 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen [Matt. 5:30]
      44 , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'].* [Jakeet 9:44 ja 9:46, jotka kuuluvat samoin kuin jae 9:48,puuttuvat luotettavimmista käsikirjoituksista.]
      45 Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään helvettiin [
      46 , missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'].
      47 Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin, [Matt. 5:29]
      48 missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'. [Jes. 66:24]

Pitääkö ruveta väittämään, että jae 48 on lisätty jälestäpäin luotettavimpaan käsikirjoitukseen? Vai pitääkö tulkita, että tarkoitetaankin päinvastaista, nimittäin että heidän matonsa kuolee ja tuli sammuu?

No, tuo on heti Jeesuksen toiminnan alkuaikaa, 9. luku. Ehkä Jeesus liberalisoitui ja pehmeni loppua kohden?

NOVUM kääntää "Gehennaan", mutta sitä paikkaahan ei ollut Jeesuksen päivinäkään enää olemassa ja kun Jeesus toisaalla opettaa, että henkiolento ssaatanakin hellvettiin heitetään, niin minun on mahdotonta ymmärtää, että Jeesus olisi tarkoittanut muinaista palavaa kaatopaikkaa Jerusalemin lähellä, jota paikkaa ei edes enää ollut. Helpotus tietenkin olisi, että olemattomuuteen. Sitäkö sinä alex tosiaan tarkoitatkin, että silmänräpäyksessä tuhotaan olemattomaksi?

Novumin mukaan Jes.66:24 tarkentaa luotettavaksi todettua Mark.9:48 jaetta.Kaksinkertainen tuho, sisältäpäin kalvavat madot ja ulkoapäin tuli; täydellinen onnettomuus.

Ainakaan ei ihan hetkessä mene ohi, sillä tässä kuvataan pitempää aikaa, ilmeisesti tuhatta vuotta:

Jes.66:22
      maa, jotka minä luon,
      pysyvät minun edessäni, sanoo Herra,
      niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän
      nimenne.
      23 Ja aina uudenkuun päivänä
      ja jokaisena sapattina
      tulee koko ihmissuku,
      ja kaikki kumartuvat minun eteeni,
      sanoo Herra.
      24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden
      ruumiit,
      jotka ovat minusta luopuneet.
      Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole,
      liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 66:1&rnd=1398510143939

antti

• katolilainen

Toisten kristittyjen demonisoiminen ei edistä Kristuksen asiaa. Eihän meillä muuta valtuutusta olekaan toiminnallemme.

Ei ole Jeesuksen tahto, että kristityt elävät toisiaan vihaavissa ryhmissä. Jeesus puhuu voimakkaasti yhteyden puolesta. Kristilliset uskontokunnat koostuvat monella tavoin epätäydellisistä ihmisistä. Jos joku kuvittelee olevansa niin poikkeuksellisen jumalallinen, että ei voi mihinkään näistä liittyä kantamaan yhteistä vastuuta, on kyllä miettimisen paikka.

Ekumenia on siitä hyvä asia, että siinä ihmiset oppivat kuuntelemaan aj kunnioittamaan toisiaan ja lakkaavat toivon mukaan esittämästä puuta heinää väitteitä toisista kristityistä. Netissä huomaa, että ne joilla ei ole juurikaan tietoa ja asiantuntemusta esittävät kaikkein jyrkimmät ja hulluimmat kommentit.

• :)...

Siitä Alexilla kuitenkin on hyvä olla, kun tietää että hänen Jumalansa ei koskaan ole luonut elämää kitumaan ikuisesti. Toisin on Antin kanssa joka ei vain usko itse olevansa kuolematon sielu vaan uskoo myös kuolemattomiin matoihin siellä helvetintulessa.

• syvempi ymmärrys

Jesaja 66:
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa TULELLA, hänen MIEKKANSA lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä: 17 NUO, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin JOHTAJANSA ympärillä, NUO, jotka syövät kaikkea iljettävää, SIAN LIHAA, ROTTIA -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he KAIKKI SAAVAT LOPPUNSA, sanoo Herra.
        18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. 19 Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. 20 He tuovat kaikki VELJENNE kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät HEVOSILLA ja AVOVAUNUILLA ja KATETUILLA VANKKUREILLA ja MUULEILLA ja RATSUKAMELEILLA Jerusalemiin, minun pyhälle VUORELLENI -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa ASTIOISSA Herran huoneeseen.

- Kuinka kirjaimellisesti Antti ottaa nämä Jesajan sanat, jotka edeltävät noita Antin esiin ottamia joissa Antti uskoo matojenkin kuolemattomuuteen.

Minulle ainakin ovat Jesaja 66:den sanat kuvaanollisia ja siksi ne on myös ymmärrettävä sellaisina.

• Ilm.18:4

>>>Petri Paavola on nykyisin sitä mieltä, että kaikki yhteys paavinkirkkoon on petofiilistelyä elikkä paavi on antikristus. Paavola näyttää olevan entisaikojen adventtiajattelun manttelinperijä. Katso ...>Sensijaan adventistit ovat jo pitkään ymmärtäneet, että Kristuksen seurakunta on jakamaton ja sen on siksi pyrittävä pitämään yhtä tai ainakin yritettävä keskustella. Adventtikirkko on avoin niin ekumeniaan kuin vapaiden kristittyjen neuvostoon.

• nähty on

Ja höpöhöpö. Adventtikirkossa on just saatu valmiix uusi Ilmestyskirjasarja ja kyllä ne sanoo aika suoraan mitä ovat mieltä katolisen kirkon touhusta.

• nähty on kirjoitti:

Ja höpöhöpö. Adventtikirkossa on just saatu valmiix uusi Ilmestyskirjasarja ja kyllä ne sanoo aika suoraan mitä ovat mieltä katolisen kirkon touhusta.

Joku totesi ykskantaan:
        //Maailmanlopun odottajat = Jeesuksen tulon odottajat.//

Jeesuksen paluun odotus ei ole maailmanlopun odotusta ollenkaan eikä antikristuksenkaan, vaan odottava ja valvova asenne (asema) tulee toteennäytetyksi siten, että tehdään Jeesuksen tekoja - ruokitaan nälkäisiä, hoivataan evankeliumilla, pidetään yhtä muiden kristittyjen kanssa - siis rakastetaan.

Mitä tulee katolisen kirkon "touhuun", niin nielihän tuo kirkko vastikään Ulf Ekmanin esikuntineen perhekuntineen ja uskonliikkeet ovat kauan olleet näkemässä, että katolinen kirkko on äitikirkko, jota pitää arvostaa. Kenneth Copelandkin jo taannoin viritteli välejä paaviin. Tämä joka avioitui Kenneth Haginin tyttären kanssa.

Ei ole mitenkään outoa tämän päivän valossa, että monet näkevät vaarallisena seikkana katolisen kirkon vaikutuisen voimistumisen. Onhan siellä yhä perinnerekenä vedettävänä aivan karmivia opillisia ja käytännön käsityksiä.
        Vaikkapa tuo, että Jeesus olisi ollut Marian ainoa lapsi. Sekä se, että ehtoollisviini muuttuu koostumukseltaan Jeesuksen vereksi ihmeen kautta. Oudointa on, että katolilainen Martti Luther yhä pysyy pannassa, vaikka muita omia - ihan tapettujakin - julistetaan kaiken aikaa pyhimyksiksi.

En vastusta yhteistyötä paavikunnan kanssa, etenkään, kun nykyinen paavi on ihan jees. Silti ymmärrän varsin hyvin toisin ajattelevien huolen.

antti

• katolilainen
        AnttiVKantola kirjoitti:

Joku totesi ykskantaan:
        //Maailmanlopun odottajat = Jeesuksen tulon odottajat.//

Jeesuksen paluun odotus ei ole maailmanlopun odotusta ollenkaan eikä antikristuksenkaan, vaan odottava ja valvova asenne (asema) tulee toteennäytetyksi siten, että tehdään Jeesuksen tekoja - ruokitaan nälkäisiä, hoivataan evankeliumilla, pidetään yhtä muiden kristittyjen kanssa - siis rakastetaan.

Mitä tulee katolisen kirkon "touhuun", niin nielihän tuo kirkko vastikään Ulf Ekmanin esikuntineen perhekuntineen ja uskonliikkeet ovat kauan olleet näkemässä, että katolinen kirkko on äitikirkko, jota pitää arvostaa. Kenneth Copelandkin jo taannoin viritteli välejä paaviin. Tämä joka avioitui Kenneth Haginin tyttären kanssa.

Ei ole mitenkään outoa tämän päivän valossa, että monet näkevät vaarallisena seikkana katolisen kirkon vaikutuisen voimistumisen. Onhan siellä yhä perinnerekenä vedettävänä aivan karmivia opillisia ja käytännön käsityksiä.
        Vaikkapa tuo, että Jeesus olisi ollut Marian ainoa lapsi. Sekä se, että ehtoollisviini muuttuu koostumukseltaan Jeesuksen vereksi ihmeen kautta. Oudointa on, että katolilainen Martti Luther yhä pysyy pannassa, vaikka muita omia - ihan tapettujakin - julistetaan kaiken aikaa pyhimyksiksi.

En vastusta yhteistyötä paavikunnan kanssa, etenkään, kun nykyinen paavi on ihan jees. Silti ymmärrän varsin hyvin toisin ajattelevien huolen.

antti

Antti,

"Vaikkapa tuo, että Jeesus olisi ollut Marian ainoa lapsi"

Katolinen kuten ortodoksinen kirkko ovat apostolisia kirkkoja. Ilman sen käsittämistä vanhoista kirkoista tulee kummajaisia.

Apostolisuus kuitenkin velvoittaa ja sitoo meitä. Me siirrämme apostolien opetuksen, Raamatun ja heidän suullisen opetuksensa eli Tradition, vuosisadasta toiseen. Juuri tämä on katolisen kirkon vahvuus.

Katolinen kirkko ei ole keksinyt näitä protestanttisuudesta poikkeavia asioita. Samoihin asioihin uskovat ortodoksitkin.

Raamatussa puhutaan Jeesuksen 'veljistä'. Alkukielistä Raamattua tutkiessamme ymmärrämme asian: heprean kielessä ja kulttuurissa 'veljellä' tarkoitettiin myös serkkuja ja lähiomaisia, koska serkku -sana puuttui kielestä. Oli siis sanottava veli, vaikka tarkoitettiin serkkua.

http://www.catholic.com/tracts/brethren-of-the-lord

Sama koskee ehtoollisleipää ja viiniä. Yksimielinen apostoleiden opetus oli niiden sisäinen muuttuminen. Tästä puhuu Herrammekin:

50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
        51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
        52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

"Oudointa on, että katolilainen Martti Luther yhä pysyy pannassa, vaikka muita omia - ihan tapettujakin - julistetaan kaiken aikaa pyhimyksiksi. "

Onko sinulla jotain faktaa tästä, koska luterilaisten ja katolilaisten välit ovat nykyisin niin hyvät.

Pyhimykseksi julistettaessa kriteerit ovat kovat: joko uskon puolesta kuolleet tai todistettavasti pyhää elämää viettäneet ihmiset, heidän kauttaan on vielä täytynyt tapahtua lääketieteellisesti todistettavia ihmeitäkin. Meillä pyhyys tarkoittaa täydellistä Kristuksen yhteydessä elämistä ja siitä seuraavaa sydämen puhtautta, joka ilmenee sanoissa ja teoissa. Lutherin aikakaudelta pyhimykseksi on julistettu esim. Francis de Sales:

http://www.americancatholic.org/features/saints/saint.aspx?id=1270

• Ilm.18:4
        katolilainen kirjoitti:

Antti,

Katolinen kuten ortodoksinen kirkko ovat apostolisia kirkkoja. Ilman sen käsittämistä vanhoista kirkoista tulee kummajaisia.

Apostolisuus kuitenkin velvoittaa ja sitoo meitä. Me siirrämme apostolien opetuksen, Raamatun ja heidän suullisen opetuksensa eli Tradition, vuosisadasta toiseen. Juuri tämä on katolisen kirkon vahvuus.

Katolinen kirkko ei ole keksinyt näitä protestanttisuudesta poikkeavia asioita. Samoihin asioihin uskovat ortodoksitkin.

Raamatussa puhutaan Jeesuksen 'veljistä'. Alkukielistä Raamattua tutkiessamme ymmärrämme asian: heprean kielessä ja kulttuurissa 'veljellä' tarkoitettiin myös serkkuja ja lähiomaisia, koska serkku -sana puuttui kielestä. Oli siis sanottava veli, vaikka tarkoitettiin serkkua.

Sama koskee ehtoollisleipää ja viiniä. Yksimielinen apostoleiden opetus oli niiden sisäinen muuttuminen. Tästä puhuu Herrammekin:

50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
        51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
        52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

"Oudointa on, että katolilainen Martti Luther yhä pysyy pannassa, vaikka muita omia - ihan tapettujakin - julistetaan kaiken aikaa pyhimyksiksi. "

Onko sinulla jotain faktaa tästä, koska luterilaisten ja katolilaisten välit ovat nykyisin niin hyvät.

Pyhimykseksi julistettaessa kriteerit ovat kovat: joko uskon puolesta kuolleet tai todistettavasti pyhää elämää viettäneet ihmiset, heidän kauttaan on vielä täytynyt tapahtua lääketieteellisesti todistettavia ihmeitäkin. Meillä pyhyys tarkoittaa täydellistä Kristuksen yhteydessä elämistä ja siitä seuraavaa sydämen puhtautta, joka ilmenee sanoissa ja teoissa. Lutherin aikakaudelta pyhimykseksi on julistettu esim. Francis de Sales:

>>>Apostolisuus kuitenkin velvoittaa ja sitoo meitä. Me siirrämme apostolien opetuksen, Raamatun ja heidän suullisen opetuksensa eli Tradition, vuosisadasta toiseen. Juuri tämä on katolisen kirkon vahvuus.PEDON MERKKIÄ

• Pannassa ollaan
        katolilainen kirjoitti:

Antti,

Voi olla, että on "hyvät välit", mutta virallisesti katolinen kirkko ei ole tähän päivään saakka poistanut Martin Lutherin ja seuraajiensa pannaan julistusta. Muutama kuukausi sen jälkeen, kun katolisen kirkon edustajat allekirjoittivat Augsburgin tuomiokirkossa yhteisen julkilausuman protestanttien kanssa (muistaakseni v. 1999?) "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen kautta" (eli tämän perusprotestanttisen periaatteen), niin Vatikaani julkaisi lausunnon "Dominus Jesus", jonka mukaan protestantit eivät ole oikeasti kirkko lainkaan, ovat vaan ns. erossa olevia. Eli muilta kristityiltä viedään jopa identiteetti tällaisilla julkilausumilla! Protestanttisen maailman piirissa tästä nousi aikamoinen häly, mutta mitapä se auttoi... Varsinkin edellinen paavi Benedict oli konservatiivisesti tällä linjalla ja protestantteja aliarvioiva.

• katolilainen

"Katolisuus solutus "

Nyt meni jo huumorin puolelle.

Miksi yli 1,2 miljardin katolilaisen koko ajan kasvavan joukon tulisi soluttautua jonnekin? Meitä on jo kaikkialla maapallolla, joka ammatissakin siivoojasta kuninkaisiin. Emme piileksi missään nurkissa. Ihan avoimesti kokoonnumme. Oppia voi avoimesti tutkia netistä. Uusia ihmisiä liittyy koko ajan aivan omasta vapaasta tahdostaan vakaaseen kirkkoomme. Mitä soluttautumista tässä tarvittaisiin?

Millä tavoin tuo pp. muuten osallistuu yhteiseen vastuunkantamiseen? Onko hänellä jokin muukin rooli kuin tuo omatekoinen yleinen paavius?

• PP.on.Spede

Petri Paavola on spede.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe