Hei tai yötä oikeastaan. Haluaisin kuulla mielipiteitänne arvon koiraihmiset:) .
Eli minulla on 6 kk ikäinen narttukoira.
Olen kouluttanut pentua ja se onkin äärimmäisen tottelevainen ja rakastaa temppujen tekoa ja "tehtäviä" mistä se tietenkin palkitaan nameilla ja kehuilla.
Tavoitteenani on että joskus voisin käydä koiran kanssa lenkillä niin ettei hihnaa tarvitsisi ollenkaan, syrjäseudulla kuitenkin.
Ajattelinkin että akan opettaa sitä pienestä pitäen, pyytäen luokse jne.
Asutaan syrjäisellä seudulla ja yleensä lenkillä ei tulekaan ketään vastaan.
Ja kun joskus tulee esim toinen koira niin omani juoksee välittömästi viereeni istumaan koska tietää että saa siitä palkan.
Yleensä jos tulee vain lenkkeilijä (ilman koiraa) niin pentu tulee myös viereeni, mutta silloin tällöin se menee lenkkeilijän lähelle istumaan. Ei hauku tai edes katso muuta kuin minua ja odottaa palkkaansa, näin käy kuitenkin harvoin.
Tänään kävi tälläinen tilanne että pentu kävi istumaan lenkkeilijän viereen ja katsoi vain minuun(odotti että tulen palkitsemaan) . Oli siis vapaana.
No yllättäen tuo lenkkeilijä alkoi räyhäämään että jos näkee vielä että pidän koiraa vapaana niin hän ilmoittaa poliisille?'
En oikein ymmärtänyt häntä vai olenko toiminut väärin?
Ymmärtäisin jos kyseessä olisi iso koira jne, mutta kyseessä on kääpiörotu eikä siitä saisi uhkaavaa tai pelottavaa tekemälläkään!!:)
Haluan vielä korostaa että koira on pieni,söpö ja erittäin tottelevainen eikä ota mitään kontaktia vieraisiin ilman lupaani. Kotonakin jos tulee vieraita niin tervehtii heitä vasta kun on saanut minulta luvan.
Kertokaa häiritsisikö teitä jos olisitte lenkillä ja pieni vapaana oleva pentu istuisi 3 metrin päähän sinusta tekemättä mitään muuta??
Pentu vapaana
12
133
Vastaukset
- Niin kauan kuin
koirasi on pennun näköinen voit aina valehdella että se on 5kk ja siksi saat pitää sitä auki. Silloin poliisikaan ei voi mitään. Sillä sellainen on laki että alle viisi kk pentua voi pitää irti. Mutta jos taas puolestaan moraalisi ei kestä luikurin laskettelua tai olet kehno valhettelemaan, niin olisit jo nyt ollut vaikeuksissa, mikäli hän olisi todella kutsunut(ja lisäksi saanut) poliisit tulemaan paikalle.
Ei, ei se minua henkilökohtaisesti haittaisi jos noin tekee, mutta neuvoisin miettimään tilannetta jossa vastaantulija on toisella puolella, koirasi istuu keskelle tietä ja samaan aikaan tulee auto ja ajaa pienen yli. - luomuhurtta
jatka opetuksia ja kutsu pentu heti takaisin, kun se lähtee lenkkeilijä kohti. Äläkä missään nimessä palkitse vieraan viereen istumisesta, ei edes sanalla, vaan tiukka käsky vierelle, siis itsesi vierelle.
Voit ottaa harjoitukseen sellaisen, että kun vastaan tulee lenkkelijä, kutsu koira vierellesi, seuraamaan. Ja jos on tuttuja, voisit pyytää kaveria apuun, tekemään ohituksia ja pentu palkitaan vain, JOS SE EI REAGOI MITENKÄÄN OHITTAJAAN/VASTAANTULIJAAN.
kärsivällisyyttä harjoituksiin Taajamassa koirat pitää olla kiinni aina, ikään ja rotuun katsomatta (järjestyslaki). Nyt kevät on niin pitkällä että metsästyslain mukaan kaikki koirat on oltava kiinni joka pusikossa. Metsissäkään ei saa pitää koiraa irti metsästysaikana ilman maanomistajan lupaa, näin menee laki, ja on oma valinta tekeekö lain mukaan, vai ottaako aina ajoittain ohikulkijalta "haukut" ja syytökset. Maanomistajalla on laki täysin takanaan vaatia koiran kiinnipitoa, samoin on jokaisella muullakin kulkijalla.
kiitos vastuttomien koiranulkoiluttajien olen nähnyt keskellä metsää metsäteiden varsilla maanomistajien laittamia kylttejä koiran kiinnipidosta, varustettuina mm. poliisin logolla.- Mary-Maria
"Haluan vielä korostaa että koira on pieni,söpö ja erittäin tottelevainen eikä ota mitään kontaktia vieraisiin ilman lupaani."
Mullakin on pieni ja söpö 1960-luvun Fiat, mutta silti on idiootteja jotka ottavat kilareita kun parkkeeraan sen jalkakäytävälle. Siis vaikka se on niin pieni, että siitä mahtuu ihan hyvin kävelemään ohi. Ymmärtäisin, jos ajaisin jotain isoa katumaasturia tai pakettiautoa, mutta että tuollaisesta joku anaalinen niuhottaja vetää herneen nenään. Ei voi tajuta näitä joustamattomia ääliöitä, jotka ihan vaan kiusallaan haluavat vaikeuttaa muiden elämää sääntönatsismillaan.- vapaus autoille
Ihan törkeitä nipottajia! Päästät hei kuule vaan käsijarrun irti seuraavalla kerralla, oppivathan nipottajat olemaan! Niih!
- tiukkapipoja liikkuu
Minua ei henkilökohtaisesti häiritse vapaana sen enempää pieni kääpiökoira kuin iso laumanvartija tai molossi niin kauan kun se ei osoita aggressiiivista käyttäytymistä muita ulkoilijoita kohtaan! Kuitenkin meitä ihmisiä on joka lähtöön ja hirveän monet eivät osaa lukea koiran elekieltä yhtään ja siksi pelkäävät kaikkia koiria kokoon ja karvaan katsomatta. Kyllä ne pienetkin koirat voi purra ja varsin ilkeästi vieläpä. Toisekseen toisille lain pilkun tarkka noudattaminen on hyvin tärkeää ja koska koirasi on ollut vapaana kiinnipitoaikana kyllähän siitä moni jaksaa vetää herneet nenäänsä.
Ei tuosta kannata ottaa itseensä, reippaasti vaan lisää harjoitusta pennulle ja tosiaan älä vaan vahingossakaan palkitse vieraan viereen menemisestä niin jää sekin aikanaan kokonaan pois. :) - 10+7
Varo, ettei pentu jää pyörän alle! Myös vihamieliset lenkkeilijät saattavat potkaista koiraa, jos se menee lähelle. Se kun tahtoo olla ihmisellä takaraivossa, että kun juokset ohi ja koira tulee kohti, niin kuvitellaan automaattisesti, että se yrittää napata kiinni.
Ymmärrän turhautumisesi AP, mutta sinulla, kuten kaikilla muillakin koiranomistajilla, on kuitenkin velvollisuus pitää koira kytkettynä. Vaikeampi sitten sanoa, asutko taajamassa vai oikeasti syrjässä, kun puhut syrjäseudusta.
Mutta jo koirasi omankin turvallisuuden tähden kokeile vaikka flexiä tai liinaa, jos haluat antaa vapaata liikkumista.
Kerrot, että tavoitteenasi on voida lenkkeilyttää koiraa ilman hihnaa. Miksi?
Se on ilmanmuuta oikein hyvä, jos koira pysyy vapaana lähellä, eikä lähde. Niinhän sen pitää ollakin. Mutta ihan oikeasti, jos vastaan tuleekin toinen koira tai jotain muuta odottamatonta, koirasi saattaa säikähtää ja lähteä karkuun. Et voi myöskään luottaa siihen, että koirasi ei kiinnostuisi jostain metsänvipeltäjästä kesken kävelyn. Tai jos et ole vaikka huomannut koiran juoksuja, ja kun vain käännät selkäsi, niin koira onkin jo tiessään.
Hihna ei ole koiran tai taluttajan kiusaksi. Se on itselleenkin turvallisempaa, kun on hihnankaltainen fyysinen kontakti koiraan. :) - Ap,
Kiitokset vastanneille, lisää vain mielipiteitä:)?
Asumme siis mielestäni todella syrjässä, mutta emme kuitenkaan missään maalla joten täälläkin asuu jonkunverran ihmisiä.
Paikka missä pidän koiraa irti niin ei ole mahdollisuutta jäädä auton tai pyörän alle.
Ymmärrän kyllä sen että on pienoinen riski pitää koiraa irti koska ainahan sitä voi jotain sattua. Minusta vain on ihanaa kun koira saa juosta vapaana ja nauttia täysillä!
Saahan koira paljon enemmän liikuntaa vapaana kuin hihnassa.
Lisäksi kun näen muita koiria jotka kulkevat hienosti vapaana omistajansa kanssa niin minusta se vain on jotenkin "hienoa" en osaa selittää:).
Ihmetyttää vain tuo naisen "raivo". Ei mitenkään nätisti esittänyt asiaansa, vaan raivosi suorastaan. Melkein poikkeuksetta kun tapaamme lenkillä ihmisiä(harvoin) niin kaikki ovat sanoneet tyyliin "ihana, saako silittää, ottaa syliin, ompa söpö jne" .
Myös monet muut pitävät alueella koiria vapaana, joten ajattelin "miksi en minäkin voisi" .
Tänään sattui "hassu" tilanne kun tapasimme taas tuon saman naisen ja koirani sattui olemaan vapaana, mutta tuli onneksi nyt viereeni istumaan:)
Tässä keskustelumme :
Nainen- mikä siinä on, kun te teinit ette kerrasta ymmärrä kun sanotaan?
Minä- olen kyllä jo 26 vuotias.
Nainen- niin eli täysi teini! Jo käytöksesikin puolesta.
Minä- tiedoksesi että alle 5 kk pentua saa pitää laillisesti vapaana, että soita vaan poliisit paikalle.
Nainen- niin ja kuka niin väittää? Sinä varmaan itse keksinyt.
Minä- mikä teitä niin hirveästi nyt häiritsee että pentuni on vapaana kun ei edes hauku, hypi, tule luoksesi tai tee mitään mikä sinua häiritsisi?
Nainen- ja mitäs helvettiä minun syyni sinulle oikein kuuluu?!
Minä- kunhan vaan ihmetyttää
Nainen- hanki nyt vähän ensin enemmän elämän kokemusta ennen kuin tulet minun syitäni ihmettelemään!
Minä- no kai täytyy sitten tehdä niin....
Nainen- parasta olisikin ja katsokkin että tämä oli viimeinen kerta kun tuo rakki on vapaana!!!
Ihmetyttää todella!!!!:)- Mary-Maria
Ei tuo autovertaus sitten selventänyt sitä mikä toisia ihmisiä voi asiassa ottaa päähän? Sen enempää vertauskuvallista rautalankaa en osaa vääntää, mutta sanotaan nyt suoraan: osa ihmisistä nyt yksinkertaisesti haluaa, että lakeja ja asetuksia noudatetaan ja heitä ärsyttää kun joku ei niin tee, vaikkei tästä edes suoranaisesti olisi heille mitään haittaa. Ovat outoja sillä tavalla.
- molossi ei rek
Tuota,ei minua häiritsisi,jos pentu ei meidän iholle tulisi.
Mutta ymmärrän kyllä,että joku voi häiriintyä tuollaisestakin.Kyllä pienikin koira voi olla jollekkin jopa pelottava.
Itse kyllä olisin sitä mieltä,että jos/kun auki pitää,niin kannattaa tai pitäisi opettaa koira niin,koosta riippumatta,ettei se mene kenenkään luo,koirallisen tai koirattoman,ei myöskään mahdollisten muitten elukoitten luo/perään.
Jos vielä suht lähellä joutuu menemään ohikulkijoita,ei siis missään hyvin kaukaa esim.vastaan tulevasta,niin kanattaisi kytkeä koira.Toki kauempaakin,riippuu ehkä vähän tilanteistakin ym.
Ihan siitä syystä,että vaikka koira ei menisikään,olisi hyvin koulutettu,niin ei tulisi turhia pelkoja,ym.ihmisille,eikä tarvi heidän "arpoa",tuleeko se koissu sieltä nyt vai ei.Huomaavaisuutta siis ylipäätään.
Ymmärrän kyllä hyvin,tuon halun antaa vapautta koiralle,ja oma mielipiteeni on,että ok,mutta vain sillä ehdolla,että koira on täysin hallinnassa,ei anneta huidella näkymättömissä ym.out of control,eikä myöskään mene muiden luo,eikä hätyyttelee luonnon elukoita.
Työtähän tuo vaatii,riippuen rodusta ja yksilöstäkin,useinmiten aika paljonkin,että koiran saa luotettavaksi.Poikkeuksia lukuunottamatta ylipäätään.- molossi ei rek
Ai niin,piti lisätä,että todellakin nykyisten järjestyssääntöjen mukaan taajamassa on koira pidettävä kytkettynä normisti.Tarkemmat ja tarkennukset löytyy järjestyssäännöistä.Jos siis järjestyssääntöjä noudattaa.
Joskus aikoinaan oli poikkeuksia tuohon,kuten tuo pentujen kanssa muistaakseni alle 6 kk.Noin siis taajamassa. - 7+8
molossi ei rek kirjoitti:
Ai niin,piti lisätä,että todellakin nykyisten järjestyssääntöjen mukaan taajamassa on koira pidettävä kytkettynä normisti.Tarkemmat ja tarkennukset löytyy järjestyssäännöistä.Jos siis järjestyssääntöjä noudattaa.
Joskus aikoinaan oli poikkeuksia tuohon,kuten tuo pentujen kanssa muistaakseni alle 6 kk.Noin siis taajamassa.Niin siis nykyään ei enää ole järjestyssääntöjä, jotka siis olivat kuntakohtaisia, vaan ne korvattiin vuonna 2003 järjestyslailla, joka on valtakunnallinen eikä sisällä mitään lievennyksiä esim. koiran iän perusteella.
http://www.kennelliitto.fi/koirat/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462554
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312217- 792128
- 951956
- 321692
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?261283Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181165