Elikkäs, kun koira on minun kanssani ulkona, se kulkee kauniisti vierellä ja ottaa kontaksia, ei välitä toisista koirista tai muusta jännittävästä.
Sitten taas kun koira menee puolisoni kanssa ulos se haluaisi mennä tapaamaan muita koiria, tottelee kuitenkin kiellettäessä, saattaa vetää ja hyppiä hihnaan. Mistä tällainen käytös johtuu?
koiran käytös erilaista pihalla
5
92
Vastaukset
- Johtunee
siitä että puolisosi on yrittänyt sosiaalista sitä hihnamoikkaamisiin. Kerran sallittu on aina sallittu ja pois kitkeminen on työn takana. Puolisosi saattaa myös hermoilla jo koiran käytöstä ja siksi jopa vaarassa pitkittää ongelmaksi asti. Sinä taas olet ilmeisesti koko ajan toiminut johdonmukaisesti kuin fasistit aikanaan, ja pitänyt kiinni omista periaatteistasi jolloin koiran on ollut helpompi sopeutua elämään kanssasi.
Jatkan vielä tuota fasisti-teemaa sillä se kuvaa hyvin nuoren koiran ja omistajan alkuajan suhdetta: Eli kuten aikoinaan miehitetyissa valtioissa henki oli hiuskarvan varassa mikäli ei ollut valloittajalle mielinkielin. Jotkut sopeutuivat siihen hyvin ja elivät pitkän elämän. Jotkut taas eivät, ja heistä monet pääsivät hengestään liian varhain. Samoin kun koiran saa tavalla tai toisella ymmärtämään että omistaja on elämän ja kuoleman herra, niin elämä muuttuu tavattoman yksinkertaiseksi. - Veikkaus vetämään
Puolisosi on vain sallinut koiralle enemmän kuin sinä? Ja sinä myös olet vaatinut koiraltasi lenkillä enemmän? Siksi koira hakee kontakstia. Tai kokeeko koirasi tarvetta suojella sinua muilta koirilta, jolloin pysyisi lähellä?
- annumobile
En oikein usko tuohon suojeluteoriaan koska silloinhan koira olisi kiinnostunut toisista koirista, ei suinkaan ottaisi katsekontaktia minuun tai nuuskuttelisi omiaan :) johtajuus minulla on hanskassa.
Rupesin kyllä järjen kanssa tätä miettimään ja luulisin tämän johtuvan siitä että koissu käy minun kanssani tokossa ja harjoittelemassa ihmisjäljen hakua:) Mieheni on kuitenkin suht kokematon koirien kanssa mutta kehittynyt tosi paljon, miten saisi miehelle ehkä jopa itseluottamusta lisää koiran kanssa? Houkuttelen koiraharkkoihin mukaan? - Toko tuntematonta
annumobile kirjoitti:
En oikein usko tuohon suojeluteoriaan koska silloinhan koira olisi kiinnostunut toisista koirista, ei suinkaan ottaisi katsekontaktia minuun tai nuuskuttelisi omiaan :) johtajuus minulla on hanskassa.
Rupesin kyllä järjen kanssa tätä miettimään ja luulisin tämän johtuvan siitä että koissu käy minun kanssani tokossa ja harjoittelemassa ihmisjäljen hakua:) Mieheni on kuitenkin suht kokematon koirien kanssa mutta kehittynyt tosi paljon, miten saisi miehelle ehkä jopa itseluottamusta lisää koiran kanssa? Houkuttelen koiraharkkoihin mukaan?En tiedä miten itseluottamusta pitäisi kehittää miehesi kohdalla, tai pikemminkin miten sen puute näkyy, mutta voihan hän toistaa lenkillä jonkin sivulle, vierelle, tmv. käskyn, ja sitten kun koira tottelee, sitä voi palkita, niin eiköhän siinä miehesikin itseluottamus nouse, kun huomaa koiran tottelevan? Eli autat miestäsi alkuun "arkitokossa", opettamalla vaikka sen vierelle pyytämisen/kävelyn?
Siitähän se lähtee :) toki jos innostuu toko-kentälle, niin mukaan vaan, mutta voisin kuvitella lähiopetuksen paremmaksi?
Erilainen ohjaus aiheuttaa erilaisen käytöksen, ts lähinnä sen ohjauksen puute. Aina se koiraa paapova ei ole pariskunnasta se nainen, näitäkin on nähty. Tien päällä nähty myös eräskin pariskunta, joista nainen hakee selkeästi kontaktia koiraan äänellä ja ohjaa koiraa, mies vain kiristää hihnaa joka tilanteessa, mikä ilmeisesti on hänen näkemyksensä koiran hallinnasta, mutta koiran käytös on sitten jotain ihan muuta....
Parasta on käydä kaikki yhtäaikaa lenkillä, jotta eri tilanteista voidaan sopia pelisäännöt joita kaikki koiran ulkoiluttajat noudattavat samalla tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155