Kumpi maksaa vesieristyksen (materiaalit ja työt), taloyhtiön osakas vai taloyhtiö? Olen suunnittelemassa remonttia ja taloyhtiö on ilmoittanut ettei heillä ole tapana korvata vesieristyksistä mitään. Olen kuullut, että jotkut taloyhtiöt maksavat. Kuinka on, onko kyse pelkästään taloyhtiön hyvästä tahdosta? Missä tapauksissa taloyhtiön on korvattava vesieristys?? Mihin säännöksiin kuluvastuu perustuu? Mistä löytyisi tietoa?
Kuka maksaa vesieristyksen?
7
1790
Vastaukset
- mnä
Tietoa löytyy Asuinkiinteistön vastuunjakotaulukosta. Pyydä isännöitsijältä tai hallituksen puheenjohtajalta tai hommaa Suomen Kiinteistöliitosta. Netissäkin on jonkinlaisia kopioita näkynyt.
Jos kylpyhuoneessa on todettu kosteusvaurio, kuuluu vesieristyksen korjaaminen taloyhtiölle ja pinnoiteen osalta (esim. lattia- ja seinälaatat) osakkaalle. Muovimatto menee käytännössä yhtiön piikkin.
Mikäli osakas haluaa muuten vain teettää kylpyhuoneremontin ei asia kuulu taloyhtiölle. Se saattaa osallistua kuluihin jos katsoo että vanhan riskialttiin asennuksen nostaminen nykyisten normien tasolle on myös yhtiön etu.
Mikäli lopulta teetät remontin omiin nimiisi muita tehdä ilmoitus hallitukselle. - Jarkko
kyllä se yleensä on talo yhtiöt hoitanut ja käy myös katsomassa että on asian mukaisesti tehty.
Mutta on muistettava että yhtiön laskut maksaa aina yhtiön asukkaat- Jeppe
Yhdys sanat hallussa, pelle!
- Hanski
Kyseessä lienee taloyhtiö.
Mittaukset:
-mikäli ei löydy kosteutta, olet maksaja
-mikäli löytyy, taloyhtiö maksaa
-kuivatuksen, kosteuseristyksen maksaa taloyhtiö, mikäli sitä kosteutta on löytynyt, ja maksaa myös vastaavanlaisen pinoitteen kuin aiemmin on ollut. Itse voit valita kalliimmat materiaalit, mutta maksat itse.
-Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä ensin taloyhtiöön. Olen kuullut, että jotkin yhtiöt jopa maksaisivat kosteuseristeen joka tapauksessa, siis jos tästä hallitus on päättänyt.
Lue: ESSI RIKALAINEN:
KORJAUSKUSTANNUSVASTUU ASUNTOYHTIÖISSÄ Rakennustieto Oy, 2002- ins.
joku puhuu kosteuseristyksestä, toinen vesieristyksestä, mutta oikea termi on VEDENERISTYS. vrt. C2 rakentamismääräyskokoelma
- Katsoja
Viime viikolla Kuningaskuluttaja käsitteli ko. aihetta.
Katso osoitteesta
www.yle.fi/kuningaskuluttaja Kannattaa tutkia myös yhtiöjärjestystä. Siinä on sanottu mitä vesieristyksestä on päätetty...tietenkin edellyttäen että asia on ollut esillä yhtiökokouksessa...:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955