Mikä järki siinä on, että koiraroduista jalostetaan tarkoituksella niin isokalloisia, että ne joudutaan keisarinleikkaamaan? Minun sukulaiseni on jalostanut yli 20 vuotta englanninbulldoggeja ja clumberinspanieleita ja jokainen hänen pentueistaan on syntynyt keisarinleikkauksella synnytystä vaikeuttavan rakenteen vuoksi. Tuntuu kuin häneltä puuttuisi itsetunto, kun tykkää jalostaa koiria noin julmalla tavalla, tai ainakin suosii sairaaksi jalostusta.
Julmaa tarkoituksellinen keisarinleikkaus
17
154
Vastaukset
- Amores perros
Samaa olen ihmetellyt! Eläinrääkkäystä. Todella surullista ja vastenmielistä. :(
Silkkaa itsekkyyttä ja rahanhimoa. Harvat kasvattajat etsimällä etsivät ulkomaita myöten sukuja, joissa nartut synnyttävät luonnollisesti pentunsa. Normi-ihminen jättäisi pennuttamisen ensimmäiseen pentueeseen samalla nartulla, jos joudutaan tekemään leikkaus liian isopäisten pentujen tai ahtaiden synnytykanavien takia.
Toivottavasti täältäkin päin se yksi narttu on jo päässyt vihreämmille niityille: kolmet pennut leikattu ulos,niin eihän se arpeutunut vatsanahka enää meinannut kasvaa kiinni, irvistelevä haava ja tikit mahassa käveli pitkään...
Tekee huonoa kokeneemmallakin.- ranskinsen emäntä
Minulla on ranskanbulldoggi, joka on syntynyt keisarinleikkauksella. Onhan se varmaan aika inhottavaa, että joudutaan keisarinleikkaamaan, mutta niin ihana rotu ranskanbulldoggi on sekä sisäisesti että ulkoisesti, että ei sitä voi siitä miksikään muuttaa
..."varmaan"..?
Mikään eläinlaji tai -rotu ei ole evoluutiossa kehittynyt tai jalostamalla kehitetty soveltuvaksi leikkauksiin ja anestesiaan, tai jatkamaan sukuaan keisarinleikkauksilla.
Leikkaus on aina riski terveydelle.
Anestesia on aina riski terveydelle.
Ihmisten tekemä ulkomuotojalostus on aina riski terveydelle.- Amores perros
Vitikonpaarustaja kirjoitti:
..."varmaan"..?
Mikään eläinlaji tai -rotu ei ole evoluutiossa kehittynyt tai jalostamalla kehitetty soveltuvaksi leikkauksiin ja anestesiaan, tai jatkamaan sukuaan keisarinleikkauksilla.
Leikkaus on aina riski terveydelle.
Anestesia on aina riski terveydelle.
Ihmisten tekemä ulkomuotojalostus on aina riski terveydelle.^ Harvoinpa luonto-ohjelmissakaan näkee leijonaa keisarileikkaamassa toista... Tai sitten olen jäänyt uutispimentoon.
Koko ihminen on riski terveydelle, luonnolle. Parasiitti Homo Sapiens. Amores perros kirjoitti:
^ Harvoinpa luonto-ohjelmissakaan näkee leijonaa keisarileikkaamassa toista... Tai sitten olen jäänyt uutispimentoon.
Koko ihminen on riski terveydelle, luonnolle. Parasiitti Homo Sapiens.Tervettä eläintä ei ole tarvetta leikata säännönmukaisesti.
Tuohon alkaa varmaan taas joku vaahdota niinhän ne on kastraatiotkin turhia; no enpä nyt tiedä onko tää nykyajan koiranpito niin tervettä, joka taloudessa joku sesse, juoksuisia narttuja vilistää koko ajan uroksen kuonon alla. Eihän siinä mitä jos tämä toimisikin niin että joka kylän nartuilla olisi juoksut samaan aikaan, niin kuin luonnoneläimillä, aina tiettyyn aikaan vuodesta. Niinhän se varmaan menisikin pikkuhiljaa jos koirat saisivat elellä täällä vapaana, luonnon armoilla, muotoituisi laumoja, mutten oikein osaa kuvitella jotain mopsia tai italianvinttikoiraa pakkaseen talviseen maisemaan ruokaansa etsiessä juoksemaan rusakon perässä...- ranskanbulla
Ranskanbulldoggi on ihana rotu, mutta alkaa pikku hiljaa olla pilalle jalostettu englanninbulldogin tavoin. Itselläni on ranskis, jolla on ihan oikeasti mm. kuono. Eläinlääkärillä käydessä (rokotuksissa, muuten ei ole tarvinnut käydä) oli toisaalta karmivaa kuultavaa eläinlääkärin suusta: "Ihanaa, sillähän on kuono!".. Toki oli ja on minun ja ennen kaikkea koirani kannalta hyvä asia. Lisäksi olen kuullut useampaankin otteeseen muutamaltakin eri ell:iltä, että on ensimmäinen heidän tapaamansa ranskis, jonka sydämen pystyy kuuntelemaan ilman rohinan aiheuttamia häiriöitä. Lisäksi narttuni on synnyttänyt yhden pentueen, luonnollisesti.
Rodun tila on kuitenkin tällä hetkellä sen verran huono, että omasta hyvästä kokemuksestani huolimatta en taida enää uskaltaa ottaa kyseisen rodun edustajaa sitten, kun omastani aika jättää.. Mielestäni koirien ei ole tarkoitus kärsiä ihmisten mieltymysten vuoksi. Ja mm. koirien keisarinleikkaukset (muuten kuin hätätilanteessa) on sitä ihmisten mieltymysten vuoksi kärsimistä.. Toivon vain, että oma mussukkani elää mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän ja sen jälkeen mietin rotuvalintaani uudemman kerran.
- jalostettu kallo
Jalostaa joku sitten lonkkavikaisia bernhardinkoiria, synnytysvaikeuksellisia ranskanbulldoggeja, selkävaivaisia rhodesiankoiria ym. tavalla tai toisella vakavasti sairaita rotuja, niin mielestäni heiltä puuttuu itsetunto. Sairaat rodut saisivat mielestäni kuolla sukupuuttoon, koira ei ansaitse sellaista elämää.
- Pro koirat
Olen samaa mieltä, mitä tulee sairaiden koirien tuottamiseeen. Vaikka rotu olisi maailman ihquin muuten, mutta edustajansa ovat sairaita, saisi jäädä pennut tekemättä.
Vähin mitä voisi tehdä, on laittaa tarkat rajat sille millaisen terveyden/käytöksen omaava koira voidaan palkita yhtään missään näyttelyssä, tai käyttää jalostuksessa - milloin koira vain rekisteröity on. Moni kakku päältä kaunis...
Rotuja voisi myös miksata terveempiin rotuihin, ja ilmeisesti näin on joskus tehtykin. Muistan esim. lukeneeni jostain rodusta x, josta oli jalostettu hyvin alkuperäisen kaltainen, uusi terveempi rotu, kuin mitä alkuperärorunsa on nykyään. Rotukuvauksessa oli maininta mm. siitä, ettei hengitys saa olla raskasta (tmv.) edes kun koira on täydessä juoksussa. En muista rodun nimeä enää :/ - drfgdxg
Pro koirat kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mitä tulee sairaiden koirien tuottamiseeen. Vaikka rotu olisi maailman ihquin muuten, mutta edustajansa ovat sairaita, saisi jäädä pennut tekemättä.
Vähin mitä voisi tehdä, on laittaa tarkat rajat sille millaisen terveyden/käytöksen omaava koira voidaan palkita yhtään missään näyttelyssä, tai käyttää jalostuksessa - milloin koira vain rekisteröity on. Moni kakku päältä kaunis...
Rotuja voisi myös miksata terveempiin rotuihin, ja ilmeisesti näin on joskus tehtykin. Muistan esim. lukeneeni jostain rodusta x, josta oli jalostettu hyvin alkuperäisen kaltainen, uusi terveempi rotu, kuin mitä alkuperärorunsa on nykyään. Rotukuvauksessa oli maininta mm. siitä, ettei hengitys saa olla raskasta (tmv.) edes kun koira on täydessä juoksussa. En muista rodun nimeä enää :/Ainakin amerikanbulldoggi on freshimpi versio englanninbulldogista (amerikanbulldoggi on muuten maailman ainoa koirarotu, jolta ei todistettavasti löydy lainkaan lonkkavikaa). Toinen, uudempi versio englanninbulldogista on continential bulldog. Niillä on kuono, sopusuhtaisemmat rakennepiirteet ja muutenkin pyritään funktionaaliseen ulkomuotoon siten, että perusbullin luonne säilytetään.
- Pro koirat
drfgdxg kirjoitti:
Ainakin amerikanbulldoggi on freshimpi versio englanninbulldogista (amerikanbulldoggi on muuten maailman ainoa koirarotu, jolta ei todistettavasti löydy lainkaan lonkkavikaa). Toinen, uudempi versio englanninbulldogista on continential bulldog. Niillä on kuono, sopusuhtaisemmat rakennepiirteet ja muutenkin pyritään funktionaaliseen ulkomuotoon siten, että perusbullin luonne säilytetään.
No tuo contihan se oli mitä vähän hain :)
- valekeisari
"Keisarileikkaus eli sektio (lat. Sectio Caesarea), joskus virheellisesti keisarinleikkaus, on obstetrisen kirurgian toimenpide."
- oikeinkirjoitus...
Juu, ilman n:äähän se kirjoitetaan oikeasti, mutta eiköhän jokainen ymmärrä tuon keisariNleikkauksen vaikka siellä se ylimääräinen n-kirjain hyvin usein onkin...
- käppänän emäntä
Minulle on itselleni tehty hätäsektio, enkä todellakaan toivoisi koiran sellaista kokevan. haava on kipeä ja pitkään, sitten tulee kutina siihen päälle jne.
En ymmärrä ihmisiä jotka ostavat noita sairaaksi jalostettujen koirarotujen pentuja, pienistäkin löytyy terveempiäkin vaihtoehtoja.
- sairaat terveet
Ja kaikkialla kehutaan ranskanbulldoggia ja bostoninterrieriä niin terveiksi roduiksi. Todellisuudessa nämä kuuluvat vähintään top 5 sakkiin keisarinleikkausten määrässä (prosentuaalisesti). Keisarinleikkaus isoissa määrin riittää jo yksinään (ei muita sairauksia) tekemään koirarodusta äärettömän sairaan, se on mielestäni vakavimpia rodunomaisia terveyshaittoja.
- 9+20
Mitä mieltä olette siitä, että sukulaiskoiria käytetään keskenään? Vaikka fyysisesti terveet ja tutkitut vanhemmat, mutta sukulaisia. Minusta sekin on vastuutonta ja sairasta. Kasvattajat silti tekevät sitä.
- jalostettu kallo
Asai erikseen, mutta myös julmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329