Kerrohan ateisti, onko joku julkkis-ateisti, joka olisi erityisesti jäänyt syystä tai toisesta mieleen. Siis joku ihailtava, hauska, ristiriitainen tai vaikka ärsyttävä. Olen itse tykännyt pitkään Ricky Gervaisin ohjelmista, ja hänellä on minusta varsin jännä maailmankuva ja huumorintaju, ja osaa haastatteluissa ilmaista ajatuksiaan fiksusti ja pilke silmäkulmassa. PS, Tehkää ihmeessä fiksuja aloituksia, kyllästyttää fundien jorinat.
Julkkis-ateistit
95
793
Vastaukset
- tiikeri11
Oon aina ihaillu vaaleanpunaista pantteria.
- Nalle Puh
Onks sekin jumalaton?
- A the ist
Gervais on kyllä sangen miellyttävä ja hauska tyyppi. Oma nimeni listalle olkoot Stephen Fry, jota briteissä tituleerataan kansallisaarteeksi.
- A the ist
Fryn komediasaavutukset varmaankin tuntevat monet (Jeeves, Fry & Laurie (yhdessa Hugh Laurien, eli Housen kanssa), Blackadder, QI... jne. Tässä pätkässä mies kertoo mielipiteensä katolisesta kirkosta. Ja vakuuttavasti.
http://www.youtube.com/watch?v=6L1xvdZMC10 - A the ist
A the ist kirjoitti:
Fryn komediasaavutukset varmaankin tuntevat monet (Jeeves, Fry & Laurie (yhdessa Hugh Laurien, eli Housen kanssa), Blackadder, QI... jne. Tässä pätkässä mies kertoo mielipiteensä katolisesta kirkosta. Ja vakuuttavasti.
http://www.youtube.com/watch?v=6L1xvdZMC10Ai niin. Fry on myös julkihomo. Lisää bensaa fundamentalistiliekkeihin.
A the ist kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=6L1xvdZMC10Kiinnostava ja oivaltava puhe. Varsinkin kannanotto kirkon ristiriitaiseen suhtautumiseen omaan historiaansa. Tuli tuosta mieleen eräs youtube-pätkä, jossa oli muslimi-naispoliitikko bangladeshista ja R.Dawkins, ja Dawkinsilla ymmärrettävästi oli sanansa sanottavana, kun nainen väitti uskontoa positiiviseksi voimaksi alueella, vaikka tosiasiassa se on siellä kaikkien konfliktien ja ydinsodan uhan lähde.
- kysyn vaan
A the ist kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=6L1xvdZMC10Fryn puhe on upea. Hän ihmettelee sitä että miksi homoseksuaaleja sanotaan perversseiksi ja luonnottomiksi, vaikka katolisella kirkolla on munkkeja ja nunnia ja selibaattimääräykset. Onko se sitten luonnollista?
Eipä tule juuri mieleen ketään. En muutenkaan yleensä edes tiedä julkkiksista, kuka on ateisti ja kuka ei, kun asia ei ole mulle sinänsä merkittävä.
Olikohan Juice ateisti?Luultavasti.Pidän Juicen tavasta ladata kaksoismerkityksiä lauseisiin. Siitä ei aina tiedä, mika ajatus on ensisijainen ja mikä toisisijainen. Eri ihmiset todennäköisesti saavat teksteistään hyvinkin eri tulkintoja.Olisi kyllä sellainen tunne, että Juice on varmaan ollut ateisti. Ainakin kun tekstien maailmaa ajattelee. Ja tuo A the istin mainitsema Fry on kyllä loistotyyppi. Hyvä näyttelijä, ja kiinnostava ja hauska myös dokkareissa, kuten siinä teeman kielidokkarisarjassa.
Niin, nyt muistan miksi tuli sellaiset vibat että Juice ois ateisti. Tekihän se pilkkaa uskonnollisista aiheista, esim Urmas, jonka parantaja paransi sokeudesta kananpaskan ja syljen avulla, mutta urmas tappoi itsensä kun oli allerginen maailmalle. :-) Olen ainakin itse tulkinnut uskontoviittaukseksi.
twiikeri kirjoitti:
Niin, nyt muistan miksi tuli sellaiset vibat että Juice ois ateisti. Tekihän se pilkkaa uskonnollisista aiheista, esim Urmas, jonka parantaja paransi sokeudesta kananpaskan ja syljen avulla, mutta urmas tappoi itsensä kun oli allerginen maailmalle. :-) Olen ainakin itse tulkinnut uskontoviittaukseksi.
Urmaksen tarinaa en muistakaan.
Musta tuntuu että Juice kritisoi kirkkoa enemmän kuin uskoa. Kirkon kritisoinnissa hän oli aika kirpeä. Uskoon hän taas mielestäni suhtautui välillä aika kaksijakoisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=_ocE-vw6o_gOletuaisin että selkäinen neutraali, luonnollinen ateismi on yleisin niillä jotka aina on ollut ateisteja. Kirkkoon liitetyllä ja siinä aikansa aktiivisesti pysyneellä taas ateismikin on aktiivisempaa sorttia, ainakin siinä kohtaa kun se täytyy 'täytäntöönpanna' irtautumalla uskonnosta. Mulla noista julkkiksista heräsi kiinnostus ottaa selvää, kun myytinmurtajia katsoessa tuli mieleen, että onkohan ne ateisteja. On ne.
twiikeri kirjoitti:
Oletuaisin että selkäinen neutraali, luonnollinen ateismi on yleisin niillä jotka aina on ollut ateisteja. Kirkkoon liitetyllä ja siinä aikansa aktiivisesti pysyneellä taas ateismikin on aktiivisempaa sorttia, ainakin siinä kohtaa kun se täytyy 'täytäntöönpanna' irtautumalla uskonnosta. Mulla noista julkkiksista heräsi kiinnostus ottaa selvää, kun myytinmurtajia katsoessa tuli mieleen, että onkohan ne ateisteja. On ne.
Voit olla oikeassa.
Tosin esim.minä olen ollut aina ateisti, myös n. 20 ensimmäistä elinvuottani, jotka olin kirkon jäsen. Kun erosin kirkosta en "irtautunut uskonnosta". Lopetin vaan jäsenyyden yhteisössä, johon mulla ei ollut minkäänlaista henkilökohtaista sidettä.
Mutta yleisellä tasolla uskon että olet oikeassa: jos ihmisellä on ollut henkilökohtainen side uskontoon, hänen ateisminsa saa varmasti erilaisen ilmaisun kuin miten minun kaltaiseni ateismiaan ilmaisee.kaarne kirjoitti:
Voit olla oikeassa.
Tosin esim.minä olen ollut aina ateisti, myös n. 20 ensimmäistä elinvuottani, jotka olin kirkon jäsen. Kun erosin kirkosta en "irtautunut uskonnosta". Lopetin vaan jäsenyyden yhteisössä, johon mulla ei ollut minkäänlaista henkilökohtaista sidettä.
Mutta yleisellä tasolla uskon että olet oikeassa: jos ihmisellä on ollut henkilökohtainen side uskontoon, hänen ateisminsa saa varmasti erilaisen ilmaisun kuin miten minun kaltaiseni ateismiaan ilmaisee.@kaarne
Mielenkiintoista... erosin nimittäin täysin päinvastaisesta syystä. Olin kirkon jäsen, tarkastelin omaa jumalkäsitystä ja tulin siihen tulokseen ettei jumalaa ole (ei todisteita sen olemassaolosta). Tämä prosessi tosin vei noin 4-5 vuotta.
Mietin sitten, että miksi ihmeessä kuuluisin sellaiseen järjestöön jonka perusideaan en usko. Tuli sellainen olo, että sehän olisi vain tekopyhää ja epärehellistä. Tästä syystä erosin kirkosta. Eropäätöksen teko kesti kauan koska ihmettelin sisässäni sitä, että ympärilläni oli vähän samanlaisia ihmisä, jotka eivät uskoneet jumalan olemassaoloon mutta silti kuuluivat kirkkoon. Miksi siis eroaisin, jos muutkaan eivät?
Ehkä vain ajattelin asian loogiseen loppuun asti ja muut jättävät asian vähän puolitiehen. Olihan kirkosta eroaminen myös poikkeuksellista, koska se sotii normeja vastaan (ainakin silloin - piti oikein piruntorjuntapatteristossa fyysisesti käydä asioimassa eikä hommaa voinut hoitaa näppärästi http://eroakirkosta.fi/ kautta).MetaTenkka kirjoitti:
@kaarne
Mielenkiintoista... erosin nimittäin täysin päinvastaisesta syystä. Olin kirkon jäsen, tarkastelin omaa jumalkäsitystä ja tulin siihen tulokseen ettei jumalaa ole (ei todisteita sen olemassaolosta). Tämä prosessi tosin vei noin 4-5 vuotta.
Mietin sitten, että miksi ihmeessä kuuluisin sellaiseen järjestöön jonka perusideaan en usko. Tuli sellainen olo, että sehän olisi vain tekopyhää ja epärehellistä. Tästä syystä erosin kirkosta. Eropäätöksen teko kesti kauan koska ihmettelin sisässäni sitä, että ympärilläni oli vähän samanlaisia ihmisä, jotka eivät uskoneet jumalan olemassaoloon mutta silti kuuluivat kirkkoon. Miksi siis eroaisin, jos muutkaan eivät?
Ehkä vain ajattelin asian loogiseen loppuun asti ja muut jättävät asian vähän puolitiehen. Olihan kirkosta eroaminen myös poikkeuksellista, koska se sotii normeja vastaan (ainakin silloin - piti oikein piruntorjuntapatteristossa fyysisesti käydä asioimassa eikä hommaa voinut hoitaa näppärästi http://eroakirkosta.fi/ kautta).Mun kirkosta eroamisesta on niin kauan, että en enää edes muista itse tapahtumaa. Mulla on vaan muisto siitä, että näin olen joskus tehnyt :-)
- Urmas...
kaarne kirjoitti:
Urmaksen tarinaa en muistakaan.
Musta tuntuu että Juice kritisoi kirkkoa enemmän kuin uskoa. Kirkon kritisoinnissa hän oli aika kirpeä. Uskoon hän taas mielestäni suhtautui välillä aika kaksijakoisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=_ocE-vw6o_gDance Allergo:
http://www.youtube.com/watch?v=oD1m7ueMl-4
- Imagine..
John Lennon. Moni unohtaa että hänen murhaajansa oli "born again" uskis.
- uskova mies,,
John Lennon oli vaarallinen mies..
- A. Teisti
uskova mies,, kirjoitti:
Sinä olet vaarallinen! Pajon vaarallisempi!!!!
- ???
uskova mies,, kirjoitti:
Et ole tosissasi?
uskova mies,, kirjoitti:
"John Lennon oli vaarallinen mies.. "
Tuota ne hihhulit aina sanoo ihmisestä joka haluaa maailmanrauhaa ja kärsimysten loppua.- uskova mies,,
satan kirjoitti:
"John Lennon oli vaarallinen mies.. "
Tuota ne hihhulit aina sanoo ihmisestä joka haluaa maailmanrauhaa ja kärsimysten loppua.Beatles ja John Lennon ainoastaan lisäsivät maailmaan kärsimystä huumeiden, huorinteon ja nuorisovandalismin kautta.
En olisi uskonut, että joutuisin tämänkin sanomaan joskus, mutta John Lennon oli paholaisen asialla.
Woody Allen on aika tuskastuttava.
- uskova mies,,
ja pedofiili...
- adf
uskova mies,, kirjoitti:
ja pedofiili...
Entä se teidän Jumala? "Neitsyt Maria" oli iältään jotain 13-14 kun synnytti Jeesuksen.
- eräs ateisti
- Mene ja Tiedä
Taitaa nykyään Jumala pilkata Leskistä.
- Tiedä ja Mene
Mene ja Tiedä kirjoitti:
Taitaa nykyään Jumala pilkata Leskistä.
Pilkastahan se on tunnettu.
Tiedä ja Mene kirjoitti:
Pilkastahan se on tunnettu.
"Taitaa nykyään Jumala pilkata Leskistä. "
Noinhan te hihhulit haluatte ajatella.
En osaa nimetä. En tarkasta taustoja :D Jos joku on pakko nimetö niin Enqvist sitten.
Kaarnen kommentiin Juicesta yhdyn, hyvin taitava äidinkielemme taitaja ja varsinainen sanaseppo jolle kaksijakoiset lauserakenteet olivat tavaramerkki.
Monet Juicen biisit ovat sellaisia, että tulkintoihin jää kyllä varaa ihan reippaastikin mutta sieltä se asia yleensä löytyy kun huomaa sen ironian ja sarkasmin. Useimmat huomaa.
Ihan ykkös kamaa Gösta Sundqvistin ohella. Taikureita ne oli. Soi usein.- Äänestän Jussia
Jussi Halla -aho. Älykäs, ajattelija, visionääri.
- -s-
Olen aina hämmästellyt sitä miten Halla-Aho ja Soini mahtuvat samaan kahvipöytään. Jostain on tullut mielikuva, etteivät miehet ole mitenkään ylimpiä ystäviä.
- uskova mies,,
-s- kirjoitti:
Olen aina hämmästellyt sitä miten Halla-Aho ja Soini mahtuvat samaan kahvipöytään. Jostain on tullut mielikuva, etteivät miehet ole mitenkään ylimpiä ystäviä.
Itse pidän Halla-Ahosta enemmän kuin Soinista..
uskova mies,, kirjoitti:
Itse pidän Halla-Ahosta enemmän kuin Soinista..
Onko muuta syytä kuin Soinin paavilaisuus?
- uskova mies,,
naapurin.kissa kirjoitti:
Onko muuta syytä kuin Soinin paavilaisuus?
ylensyönti
- Harmittaako?
Halla-aho kiistää olevansa ateisti. Hommalta löytyy asiasta keskusteluketju.
Bertrand Russell
"Luullakseni uskonto perustuu etusijassa ja pääasiallisesti pelkoon. Se on osittain pelkoa tuntematonta kohtaan, osittain sitä, että ihminen toivoo, että hänellä olisi eräänlainen isoveli seisomassa rinnallaan jokaisen vaikeuden ja kiistan kohdatessa. Pelko on koko jutun perusta – salaperäisyyden pelko, häviämisen pelko, kuoleman pelko. Pelko on julmuuden alku, eikä sen vuoksi olekaan ihme, että julmuus ja uskonto ovat kulkeneet käsi kädessä."
"Niin pitkälle kuin minä voin muistaa, evankeliumissa ei ole ainuttakaan sanaa joka ylistäisi järjen käyttöä."
"Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä."
http://fi.wikiquote.org/wiki/Bertrand_Russell
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell- uskova mies,,
Voin kertoa, että pelollapa ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.
Jumalan puheen kun kuulee, niin tyhmähän sitä olisi jos ei uskoisi. uskova mies,, kirjoitti:
Jumalan puheen kun kuulee, niin tyhmähän sitä olisi jos ei uskoisi.tuttis, äänet pääsi sisältä ovat skitsofrenian merkki
- A. Teisti
ikiateisti kirjoitti:
tuttis, äänet pääsi sisältä ovat skitsofrenian merkki
Ja Bertrand Russell oli tuhat kertaa fiksumpi mies kuin ns. "uskova mies", ja tämäkin on luultavasti järkyttävää vähättelyä...
On eräs Russellin essee, jonka luen joka vuosi, etten vain lankeaisi naurettavaan typeryyteen. Sitä pidän ainaisena muistutuksena aina väijyvästä älyllisen heikkomielisyyden vallasta... :) - uskova mies,,
ikiateisti kirjoitti:
tuttis, äänet pääsi sisältä ovat skitsofrenian merkki
Jos se on tie Isän luo, niin mikäs siinä.
- uskova mies,,
A. Teisti kirjoitti:
Ja Bertrand Russell oli tuhat kertaa fiksumpi mies kuin ns. "uskova mies", ja tämäkin on luultavasti järkyttävää vähättelyä...
On eräs Russellin essee, jonka luen joka vuosi, etten vain lankeaisi naurettavaan typeryyteen. Sitä pidän ainaisena muistutuksena aina väijyvästä älyllisen heikkomielisyyden vallasta... :)Russell on kieltämättä erittäin johdonmukainen, mutta valitettavasti väärän johdon mukainen. Vain Kristus voi johtaa syntisen pelastukseen.
- uskova mies,,
Bertrand kirjoitti:
Tässä Bertrand Russellin kommenttia aiheesta.
http://www.youtube.com/watch?v=HQJ3sqkdCREHienoa, että hänenkin näkemyksensä asiasta on saatu kuulla. Komppaan toki miltei kaikessa mutta uskostani en luovu. Kyllähän varakas huippu tiedemies voi uskoa mihin tahansa ja luultavasti pelastuu sillä tekee niin paljon työtä, mutta kun näitä suuria tiedemiehiä, urheilijoita ja johtajia on yksi sadasta, niin jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, että jos he nipinnapin pelastuvat elämällä erittäin hyvää elämää kaikin puolin, niin miten tavallinen rivimies voisi pelastua ilman uskoa. Eihän meillä tavallisilla ihmisillä vaikka olisimmekin tohtoreita tai menestyviä puotipuksuja ole riittävästi annettavaa Jumalalle. AInoa uhri jonka Jumala meiltä huolii, on Jeesus.
- uskova mies,,
uskova mies,, kirjoitti:
Hienoa, että hänenkin näkemyksensä asiasta on saatu kuulla. Komppaan toki miltei kaikessa mutta uskostani en luovu. Kyllähän varakas huippu tiedemies voi uskoa mihin tahansa ja luultavasti pelastuu sillä tekee niin paljon työtä, mutta kun näitä suuria tiedemiehiä, urheilijoita ja johtajia on yksi sadasta, niin jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, että jos he nipinnapin pelastuvat elämällä erittäin hyvää elämää kaikin puolin, niin miten tavallinen rivimies voisi pelastua ilman uskoa. Eihän meillä tavallisilla ihmisillä vaikka olisimmekin tohtoreita tai menestyviä puotipuksuja ole riittävästi annettavaa Jumalalle. AInoa uhri jonka Jumala meiltä huolii, on Jeesus.
yksi sadasta tuhannesta*
- uskova mies,,
uskova mies,, kirjoitti:
Hienoa, että hänenkin näkemyksensä asiasta on saatu kuulla. Komppaan toki miltei kaikessa mutta uskostani en luovu. Kyllähän varakas huippu tiedemies voi uskoa mihin tahansa ja luultavasti pelastuu sillä tekee niin paljon työtä, mutta kun näitä suuria tiedemiehiä, urheilijoita ja johtajia on yksi sadasta, niin jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, että jos he nipinnapin pelastuvat elämällä erittäin hyvää elämää kaikin puolin, niin miten tavallinen rivimies voisi pelastua ilman uskoa. Eihän meillä tavallisilla ihmisillä vaikka olisimmekin tohtoreita tai menestyviä puotipuksuja ole riittävästi annettavaa Jumalalle. AInoa uhri jonka Jumala meiltä huolii, on Jeesus.
Toki täytyy myös lisätä se, että yleensä nämäkin tulevat viimeisillä hetkillään uskoon. Kuitenkaan ilman uskoa ei voi pelastua. Heidät on tarkoitettu pelastuvaksi siten. Elämähän siinä meni hukkaan kun ei uskonut, mutta pelastuupahan kuitenkin.
Niin olen itsekin asian nähnyt, että pelko ajaa ihmiset uskontojen pariin. Sellaisella, joka suhtautuu elämään toiveikkaasti, ja joka ei pelkää elämänsä rajallisuutta tai vääjäämätöntä kuolemaa kohtuuttomasti, ei ole tarvetta uskonnolle. Uskonnon perusajatuksia kun on oman kuolevaisuuden välttely ja halu uskoa, että vastoinkäymisetkin ovat osa jotain suurempaa suunnitelmaa, ja siten helpompia kohdata. Ei tarvi pohtia, että miksi näin kävi, kun on valmis helppo vastaus joka tilanteeseen.
twiikeri kirjoitti:
Niin olen itsekin asian nähnyt, että pelko ajaa ihmiset uskontojen pariin. Sellaisella, joka suhtautuu elämään toiveikkaasti, ja joka ei pelkää elämänsä rajallisuutta tai vääjäämätöntä kuolemaa kohtuuttomasti, ei ole tarvetta uskonnolle. Uskonnon perusajatuksia kun on oman kuolevaisuuden välttely ja halu uskoa, että vastoinkäymisetkin ovat osa jotain suurempaa suunnitelmaa, ja siten helpompia kohdata. Ei tarvi pohtia, että miksi näin kävi, kun on valmis helppo vastaus joka tilanteeseen.
Valinta oli kyllä vaikea, koskapa monilla on omat erityislahjakkuutensa.
Mutta kun jokin suuri ajattelija on omassa neroudessaan päätynyt suhteellisuusteoriaan tai mielipiteeseen uskon perussyistä, niin annan niille ison painoarvon.uskova mies,, kirjoitti:
Toki täytyy myös lisätä se, että yleensä nämäkin tulevat viimeisillä hetkillään uskoon. Kuitenkaan ilman uskoa ei voi pelastua. Heidät on tarkoitettu pelastuvaksi siten. Elämähän siinä meni hukkaan kun ei uskonut, mutta pelastuupahan kuitenkin.
Monenko viimeisillä hetkillä olet ollut läsnä todistamassa uskoon tulemista? Jaakobilaisen logiikan mukaan et voi luottaa kuin omiin havaintoihisi.
- Raamatun mukaan
marsunkiillottaja kirjoitti:
Monenko viimeisillä hetkillä olet ollut läsnä todistamassa uskoon tulemista? Jaakobilaisen logiikan mukaan et voi luottaa kuin omiin havaintoihisi.
Kukas se sanoikaan ennen kuolemaansa "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?", taisi tulla Jeesuksesta ateisti viime hetkillä...
- Tiede, rakastettuni
Uskiksilla raamatunlauseet, ateisteilla tiedemiesten. No joku korkeampi auktoriteetti pitää aina olla. Tiede rules! Mielummin tiede kuin joku lammaspaimenten tarukokoelma. Vaikka tiede onkin kehitellyt vety- ja atomipommit niin silti tiede jää uskonnolle jälkeen!
- ghkg
Russeliin pitäis kyllä tutustua. Faijalla on sen kirjoja.
- Hyvää parodiaa
Tiede, rakastettuni kirjoitti:
Uskiksilla raamatunlauseet, ateisteilla tiedemiesten. No joku korkeampi auktoriteetti pitää aina olla. Tiede rules! Mielummin tiede kuin joku lammaspaimenten tarukokoelma. Vaikka tiede onkin kehitellyt vety- ja atomipommit niin silti tiede jää uskonnolle jälkeen!
Näinhän sitä voisi kuvitella jos olisi hihhuli.
- seemos
uskova mies,, kirjoitti:
Jumalan puheen kun kuulee, niin tyhmähän sitä olisi jos ei uskoisi.Tyhmähän sinä olet ;-) Uskonto sinänsä ei tee tyhmäksi. Tyhmästä saa vain helpommin höynäytettyä uskoksen.
- seemos
Raamatun mukaan kirjoitti:
Kukas se sanoikaan ennen kuolemaansa "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?", taisi tulla Jeesuksesta ateisti viime hetkillä...
Tässä kohtaa hihhulilta loppuu vasta-argumentit ;-)
uskova mies,, kirjoitti:
Jumalan puheen kun kuulee, niin tyhmähän sitä olisi jos ei uskoisi."Jumalan puheen kun kuulee, niin tyhmähän sitä olisi jos ei uskoisi. "
juurihan hihhulit väittäJumalan puhetta ei voi kuulla sillä ihminen kuolee koska ei kestä sitä, uskovalla miehellä taitaa olla omat opit.uskova mies,, kirjoitti:
Russell on kieltämättä erittäin johdonmukainen, mutta valitettavasti väärän johdon mukainen. Vain Kristus voi johtaa syntisen pelastukseen.
Harmi vaan kun kristityt eivät edes kristusta seuraa vaan paavalia.
On näitä ollut jokunen. Tällä hetkellä oma suosikkini on taikuri ja käytännön läheinen huuhaan potaskaksi paljastaja James Randi.
Randi kyllä saa humpuukimaakareilta luulot pois. Melkein kävis niitä kaikenlaisia reppanoita sääliksi, jotka Randin ohjelmaankin tulee esittelemään 'yliluonnollista kykyä', elleivät itse olis niin törkeitä kusettajia. Toinen hyvä humpuukin paljastaja, räväkämmällä tyylillä kylläkin, on Penn Jillette.
Penn Jillette on aika mieleenjäävä heppu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Penn_Jillette
Stanislaw Jerzy Lec ei ollut ateisti vaan juutalaista syntyperää mutta hänen aforisminsa ovat monille tämän palstan ateistille sangen mieluisia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stanislaw_Jerzy_Lec- Jillette on Nero
Penn ja Teller ovat pistäneet ojennukseen kaiken maailman huuhaat ohjelmissaan! Niitä on ollut ilo katsella. Osansa ovat saaneet uskonto, P.E.T.A, kierrätys, vammaispysäköinti USA:ssa, luomuruoka ja muu uskomaton skeida. Onneksi tällaisia edelläkävijöitä löytyy!
- skepu itsekin, mutta
Jillette on Nero kirjoitti:
Penn ja Teller ovat pistäneet ojennukseen kaiken maailman huuhaat ohjelmissaan! Niitä on ollut ilo katsella. Osansa ovat saaneet uskonto, P.E.T.A, kierrätys, vammaispysäköinti USA:ssa, luomuruoka ja muu uskomaton skeida. Onneksi tällaisia edelläkävijöitä löytyy!
Aika paljon paskaakin jauhavat ...
http://rationalwiki.org/wiki/Penn_&_Teller#Bullshit_on_Bullshit.21
- Tim Minchin
Tim Minchin
- Kalju Pitkätukka
Juice oli a mielestäni ateisti, ei tosin muistaakseni käyttänyt sitä sanaa.
Ehkä 70- 80- luvuilla sana yhdistettiin liikaa kommunismiin, jota Juice myöskään
ei digannut(poiketen useimmista radikaaliaikalaisistaan)
Muistan erään Juice- lööpin:
"Kristinusko on mulle yks usko vaan."
Kappale "Minea" kertoo paljon:
http://www.youtube.com/watch?v=9StISIblBuI&feature=kp- Kalju Pitkätukka
Julkkiksista Esko Valtaoja.
Hän tosin nimittää itseään agnostikoksi, mutta selväksi hän on tehnyt, ettei pidä
minkäänlaisia jumalia niin todennäköisinä, että ottaisi niitä huomioon.
Lukekaa "Kotona maailmankaikkeudessa" jos sitä ette vielä ole tehneet!
Kari Enqvist on ehkä suurelle yleisölle tuntemattomampi, mutta kosmologian professori on kirjoittanut monta hienoa kirjaa.
Uskonto-ateismi-aiheista "Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat" ja viimeisin "Uskomaton matka uskovien maailmaan".
Ensinmainittua suosittelen. - uskova mies,,
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Hän tosin nimittää itseään agnostikoksi, mutta selväksi hän on tehnyt, ettei pidä
Kari Enqvist on ehkä suurelle yleisölle tuntemattomampi, mutta kosmologian professori on kirjoittanut monta hienoa kirjaa.
Uskonto-ateismi-aiheista "Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat" ja viimeisin "Uskomaton matka uskovien maailmaan".
Ensinmainittua suosittelen.eikös valtaoja ole enemmänkin kambrinen mato. Ainakin hän on älykkyydeltään niin paljhon Russellin alapuolella, että hänen on turha kuvitella pelastuvansa ilman uskoa.
- Kalju Pitkätukka
uskova mies,, kirjoitti:
eikös valtaoja ole enemmänkin kambrinen mato. Ainakin hän on älykkyydeltään niin paljhon Russellin alapuolella, että hänen on turha kuvitella pelastuvansa ilman uskoa.
Älykäskö mielestäsi pelastuu ilman uskoa?
Ateisti ei usko mihinkään "pelastukseen".
On vain tämä elämä, ei muuta.
Usein kysytään "etkö halua pelastua".
En voi haluta sellaista mitä en usko olevan olemassa. uskova mies,, kirjoitti:
eikös valtaoja ole enemmänkin kambrinen mato. Ainakin hän on älykkyydeltään niin paljhon Russellin alapuolella, että hänen on turha kuvitella pelastuvansa ilman uskoa.
H:kin yliopiston kansleri Ilkka Niiniluoto, uskonnoton ja ateisti.
Erinoomaisen hyvä luennoitsiaja ja 1980-luvulla hänellä oli sellainen "oppituoli" kuin tekniikan filosofia - oli hyvä homma.- Jappervokki
Juicen mielestä Jeesuksella oli kuitenkin jotain käyttöä, tai niin ainakin voi päätellä tästä sanoituksesta:
Härkä heinät ja lapsen syö kaukalollaan
kuusessa ollaan - Kalju Pitkätukka
Jappervokki kirjoitti:
Juicen mielestä Jeesuksella oli kuitenkin jotain käyttöä, tai niin ainakin voi päätellä tästä sanoituksesta:
Härkä heinät ja lapsen syö kaukalollaan
kuusessa ollaanJuicen loppupään tuotannosta on mainittava "Jumala on - Vaikka ei uskoisi".
Monimerkityksisyyttä hienoimmillaan :-) - fem.
Ensinmainittua suosittelen."Kalju Pitkätukka"
Olen lukenut nuo kaikki mainitsemasi krjat ja monia muitakin heidän kirjojaan. Ovat yleensä matkalukemisina.
Enqvistin tyyli kirjoittaa on usein melko runollista. Nautin niiden lukemisesta. Ja todellakin tuo Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat kolahti minuun täysillä. Upeasti kirjoitettu. - Kalju Pitkätukka
fem. kirjoitti:
"Kalju Pitkätukka"
Olen lukenut nuo kaikki mainitsemasi krjat ja monia muitakin heidän kirjojaan. Ovat yleensä matkalukemisina.
Enqvistin tyyli kirjoittaa on usein melko runollista. Nautin niiden lukemisesta. Ja todellakin tuo Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat kolahti minuun täysillä. Upeasti kirjoitettu.fem:
Uskontokritiikissä Enqvist on kitkerämpi, Valtaoja humoristinen.
Minulla on kaikki Valtaojan kansantajuiset kirjat hyllyssä, Enqvistiltä useimmat.
Valtaojan "Ihmeitä" on hieno esitys tieteellisen maailmankuvan omaavan ihmisen
suhteesta maailman ja maailmankaikkeuden ihmeellisyyteen.
Usein uskikset kuvittelevat, ettei ateisti voi tuntea mitään syvällistä luonnon ihmeiden edessä.
Tässä he erehtyvät suuresti, luulen, että tänäänkin koin peltoaukealla saderintaman lähestyessä tunteen, jota jotkut sanovat Jumalan läsnäolon tunteeksi.
Minä en tunne Jumalaa, vain luonnon.
Valtaojan ja Pihkalan kirjeenvaihtoa sisältävät kirjat Nurkkaan ajettu Jumala? ja Uskon tieteäväni - Tiedän uskovani ovat hienoja myös.
Tähtitieteen harrastajille tutun Risto Heikkilän "Kun minä katselen taivasta" avaa
ovia sellaisen ihmisen ajatusmaailmaan, jossa lyövät kättä syvä uskonnollisuus(Heikkilä on pappi) ja tiede ilman, että uskontoa käytetään vääristelemään tiedettä.
Olen Heikkilän kirjaa suositellut niille, jotka suosittelevat Pekka Reinikaista tai jotain muuta kreationismituubaa luettavaksi esimerkkinä tieteen ja uskon sovusta. - fem.
fem:
Minulla on kaikki Valtaojan kansantajuiset kirjat hyllyssä, Enqvistiltä useimmat.
Usein uskikset kuvittelevat, ettei ateisti voi tuntea mitään syvällistä luonnon ihmeiden edessä.
Tässä he erehtyvät suuresti, luulen, että tänäänkin koin peltoaukealla saderintaman lähestyessä tunteen, jota jotkut sanovat Jumalan läsnäolon tunteeksi.
Valtaojan ja Pihkalan kirjeenvaihtoa sisältävät kirjat Nurkkaan ajettu Jumala? ja Uskon tieteäväni - Tiedän uskovani ovat hienoja myös.
Tähtitieteen harrastajille tutun Risto Heikkilän "Kun minä katselen taivasta" avaa
ovia sellaisen ihmisen ajatusmaailmaan, jossa lyövät kättä syvä uskonnollisuus(Heikkilä on pappi) ja tiede ilman, että uskontoa käytetään vääristelemään tiedettä.
Olen Heikkilän kirjaa suositellut niille, jotka suosittelevat Pekka Reinikaista tai jotain muuta kreationismituubaa luettavaksi esimerkkinä tieteen ja uskon sovusta."Usein uskikset kuvittelevat, ettei ateisti voi tuntea mitään syvällistä luonnon ihmeiden edessä."
Niinhän he väittävät, mutta ei luonnossa mitään ihmeitä ole, vaan se on sellainen kuin on.
Mitä "syvällistä" pitäisi tuntea, kun katselee yöllä tähtitaivasta? Maailmankaikkeus on olemassa, enkä minä ainakaan siinä mitään syvällistä näe. Mitä syvällinen edes tarkoittaa? - Kalju Pitkätukka
fem. kirjoitti:
"Usein uskikset kuvittelevat, ettei ateisti voi tuntea mitään syvällistä luonnon ihmeiden edessä."
Niinhän he väittävät, mutta ei luonnossa mitään ihmeitä ole, vaan se on sellainen kuin on.
Mitä "syvällistä" pitäisi tuntea, kun katselee yöllä tähtitaivasta? Maailmankaikkeus on olemassa, enkä minä ainakaan siinä mitään syvällistä näe. Mitä syvällinen edes tarkoittaa?Mitä kukin ihmeeksi sanoo.
Minusta huikea monimutkaisuus ja monimuotoisuus on ihmeellistä.
Sanon esim. kirvaa luonnon ihmeeksi.
Tavallisin tulkinta ihmeestä on, että Jumala peruuttaa luonnonlait väliaikaisesti jonkun ihmisen eduksi, sellaisessa mielessä en usko ihmeisiin.
" Mitä "syvällistä" pitäisi tuntea, kun katselee yöllä tähtitaivasta?"
Itse ainakin tunnen hieman huimausta muistuttavan olon, kuin jossain kuilun partaalla, mutta positiivisessa mielessä.
Mieli yrittää tavoitella äärettömyyttä.
Tähtitaivas, auringon valossa kylpevä maisema, päälle vyöryvä ukkospilvi,
pienen lapsen elämäniloa pursuva olemus...
Nuo herättävät tuon tunteen minussa.
Silloin on helppo ymmärtää uskovaista, joka sanoo näkevänsä ja aistivansa Jumalan siellä ja täällä.
"Mitä syvällinen edes tarkoittaa?"
En tiedä...
Oletko muuten lukenut kirjan "Ihmeitä"? - fem.
Mitä kukin ihmeeksi sanoo.
Minusta huikea monimutkaisuus ja monimuotoisuus on ihmeellistä.
Sanon esim. kirvaa luonnon ihmeeksi.
Tavallisin tulkinta ihmeestä on, että Jumala peruuttaa luonnonlait väliaikaisesti jonkun ihmisen eduksi, sellaisessa mielessä en usko ihmeisiin.
" Mitä "syvällistä" pitäisi tuntea, kun katselee yöllä tähtitaivasta?"
Itse ainakin tunnen hieman huimausta muistuttavan olon, kuin jossain kuilun partaalla, mutta positiivisessa mielessä.
Mieli yrittää tavoitella äärettömyyttä.
Tähtitaivas, auringon valossa kylpevä maisema, päälle vyöryvä ukkospilvi,
pienen lapsen elämäniloa pursuva olemus...
Nuo herättävät tuon tunteen minussa.
Silloin on helppo ymmärtää uskovaista, joka sanoo näkevänsä ja aistivansa Jumalan siellä ja täällä.
"Mitä syvällinen edes tarkoittaa?"
En tiedä...
Oletko muuten lukenut kirjan "Ihmeitä"?Huimaus on eri asia, kuin tuntea jotain ihmeitä. Samoin myös tunteet, eivät ne mitään ihmeitä ole.
Kenen kirjoittama kirja tuo Ihmeitä on? - Kalju Pitkätukka
fem. kirjoitti:
Huimaus on eri asia, kuin tuntea jotain ihmeitä. Samoin myös tunteet, eivät ne mitään ihmeitä ole.
Kenen kirjoittama kirja tuo Ihmeitä on?En tunne varsinaista huimausta, mutta yritin kuvata tunnetta.
Se on tunnetusti vaikeaa.
Eräs insinööriystäväni ei halua ollenkaan ajatella avaruuden mittasuhteita, koska häntä alkaa hirmuisesti ahdistamaan...
Tuntee siis jotain samansuuntaista, mutta negatiivisesti.
Ihmeitä- kirjan kirjoittaja on Esko Valtaoja Kalju Pitkätukka kirjoitti:
fem:
Olen Heikkilän kirjaa suositellut niille, jotka suosittelevat Pekka Reinikaista tai jotain muuta kreationismituubaa luettavaksi esimerkkinä tieteen ja uskon sovusta.Risto Heikkilä on hyvin ansioitunut kirjoittaja vaikka hän ei ole edes kosmologi ammatiltaan vaan maallikko. Useimpia maallikoita etevämpi tietenkin. Suosittelen Heikkilää kreationistien lisäksi vilpittömästi myös ateistien lukemistoon.
Valtaojat ja Enqvistit on luettu, Enqvist on kuten sanoit uskontokriittisempi ja enemmän tieteen tuloksiin vetoava kuin Valtaoja joka antaa ajatustensa lentää varsin vapaasti välillä. Mutta se tekeekin kirjoista joskus varsin riemukasta luettavaa.
Enqvist on myös varmempi näkemyksistään, aina hän ei muista mainita kuinka kiistanalaisia jotkin hänen faktoina esittämänsä näkemykset oikeasti ovatkaan, Valtaoja on tässä suhteessa nähdäkseni enemmän epäilijä ja varovaisempi. Ansiokkaita kosmologian popularisoija kuitenkin molemmat.fem. kirjoitti:
"Usein uskikset kuvittelevat, ettei ateisti voi tuntea mitään syvällistä luonnon ihmeiden edessä."
Mitä "syvällistä" pitäisi tuntea, kun katselee yöllä tähtitaivasta? Maailmankaikkeus on olemassa, enkä minä ainakaan siinä mitään syvällistä näe. Mitä syvällinen edes tarkoittaa?Jep, maailmankaikkeus on sinänsä aika yksinkertainenkin koneisto. Sen voi selittää melko hyvin muutamilla luonnonlaeilla vaikka arvoituksiakin riittää eikä sen syvin olemus meille auennut olekaan. Silti tiedämme siitä melkoisesti.
En tunne varsinaista huimausta, mutta yritin kuvata tunnetta.
Se on tunnetusti vaikeaa.
Eräs insinööriystäväni ei halua ollenkaan ajatella avaruuden mittasuhteita, koska häntä alkaa hirmuisesti ahdistamaan...
Tuntee siis jotain samansuuntaista, mutta negatiivisesti.
Ihmeitä- kirjan kirjoittaja on Esko ValtaojaEi noita avaruuden mittasuhteita voi todellisuudessa edes käsittää.Ei ole mitään vastinetta reaalimaailmassa johon ne voisi jotenkin järkevästi suhteuttaa.
Mutta siitä, että koen melkoista pienuuttakin ja ymmärrän ettei tämä maailmankaikkeus minua eikä koko Tellustakaan ihmisineen kaipaa kun tähtitaivaalle tuijotan ei tee elämästäni tee arvotonta vaikka sellaistakin käsitystä minulle on tarjottu ainoaksi mahdolliseksi oikeaksi tulkinnaksi.
Alan Turing ilmeisesti on toisen maailmansodan lopputulokseen Hitlerin ohella eniten vaikuttanut henkilö. Ateisti ja homo pelastamassa yhteiskuntaa, jossa hänenlaisiaan vihattiin.
Oh, the irony...Totta. Kritityt älykääpiöt tuhosi oman pelastajansa koska....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing- fem.
ikiateisti kirjoitti:
Totta. Kritityt älykääpiöt tuhosi oman pelastajansa koska....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alan_TuringKarmeaa millä tavalla kansallissankaria kohdeltiin.
Turingin merkitys oli huomattava, operaatio nimeltään Ultra oli Enigman koodin murtamiseen tähtäävä projekti. Laitteita oli kuitenkin useita erilaisia joiden salauksen vahvuus vaihteli. Tietenkin merkitystä oli varmasti silläkin, että yksi laite saatiin haltuunkin mutta ilman matematiikkoja ja Turingia ei salauksia luultavasti olisi koskaan kyetty avaamaan. Todennäköisyyslaskennallahan nuo sitten murrettiin siltä osin kuin murrettiin.
- fem.
a-teisti kirjoitti:
Turingin merkitys oli huomattava, operaatio nimeltään Ultra oli Enigman koodin murtamiseen tähtäävä projekti. Laitteita oli kuitenkin useita erilaisia joiden salauksen vahvuus vaihteli. Tietenkin merkitystä oli varmasti silläkin, että yksi laite saatiin haltuunkin mutta ilman matematiikkoja ja Turingia ei salauksia luultavasti olisi koskaan kyetty avaamaan. Todennäköisyyslaskennallahan nuo sitten murrettiin siltä osin kuin murrettiin.
Minä en usko että Turing tappoi itsensä, vaikka niin väitetäänkin.
- SNF
Fry, Minchkin, Russell, Jillette.
Dawkins tietenkin.
Uuden polven nettijulkkiksista Jaclyn Glenn.
Suomalaisia julkisuudessa näkyviä ateisiteja on harmillisen vähän. Poliitikotkin tuntuvat edelleen pelkäävän käsittämättömän paljon äänekästä lehtien keskustelupalsta-tapauskovaistakiihkoilijaa, joka innostuu suvivirren puolustamisesta kohtuuttomasti ja aivan asian vierstä, niin paljon ettei oikein kukaan uskalla tunnustautua ateistiksi. Itse olen yrittänyt pitää uskonnollista vakaumusta/vakaumusettomuutta yhtenä kriteerinä äänestyspäätöksissäni., - HHU fani
pariskunta Hankka Hyppönen ja Jenni Pääskysaari. hyvä huumorintaju heillä.
- HHU fani
henkka eikä hankka.
- dfgsdrh
Fear-Facktor ohjelmaa mm. juontanut Joe Rogan on tehnyt hauskaa stand up-komiikkaa mm. Nooan arkin mahdottomuudesta. Joskus kattonu juutuupista.
Myytinmurtajissa ainakin Adam Savage on ateisti. Ohjelmassa yritettiin vettenpäällä kävelyä, pestasivat huippusprintteri Spearmoninkin avuksi, jos vaikka vauhti auttaisi veden päällä pysymisessä, mutta ei. - 2 4 6
Vaikkapa Erkki Tuomioja, joka nosti hirveän haloon Suomessa (???) kun hän Skepsiksen tilaisuudessa puheessaan sanoi olevansa ateisti.
Amerikoissahan poliitikot eivät uskalla sanoa olevansa ateisteja, mutta sitä ihmettelen, että Suomessa olisi suurikin uutinen jos poliitikko sanoo olevansa ateisti.
Tässä vielä muutamia muita. Ulkomaalaisia.
http://areena.yle.fi/tv/2159743 - Sam the man
Sam Harris jyrää =)
https://www.youtube.com/watch?v=IWJfdRpHWuk- go sam go
Sam lanaa craigin niin että rutina kuuluu :D
- Skiigge Böy
Richard Feynman
https://www.youtube.com/watch?v=YltEym9H0x4 - O'ou
Kyösti Pöysti :D
http://areena.yle.fi/tv/1004888 Minä sanon että myytinmurtajien Hyneman ja Savage.
Rowan Atkinson lienee ateisti. Ainakin hän on kuvannut esimerkiksi hulvatonta helvettihuumoria ja kirkossa veisuun aikana tapahtuneita kommelluksia.
https://www.youtube.com/watch?v=2ETCM90yHiY
https://www.youtube.com/watch?v=RJy2UucDcDw
https://www.youtube.com/watch?v=bh__g-ZZ6WA
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564740Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221314- 861289
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1261084Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671026Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252935- 65906