Karttaminen laajasti uutisoitu

On erittäin hienoa huomata että media on tänään laajasti uutisoinut Jehovan todistajien karttamismenettelystä ja asia on tuotu oikeusministerin pöydälle. Tästä kiitos kuuluu UUT ry:lle joka on tehnyt asiasta selvityksen ja tuonut asian päivänvaloon.

http://yle.fi/uutiset/jarjesto_jehovan_todistajien_keskuudessa_ahdistelua_kiusaamista_ja_julkista_hapaisya/7218757

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288684324316.html

Tässä avauksessa haluan kiinnittää huomiota muutamaan tärkeään asiaan. Järjestön tiedoittaja kommentoi seuraavasti:

"- Nämä asiat eivät ole mitään uutta, Uskonnon uhrit ovat tätä kampanjaa käyneet jo pitkän aikaa. Kerran toisensa jälkeen median edustajat nielaisevat nämä esitykset ja lähtevät niitä esittämään, Leinonen sanoi"

Leinonen puhuu että media nielaisee esitykset. Tämä on erikoinen väite koska puheenaineena oleva karttaminen kuuluu todistettavasti Jehovan todistajien oppeihin. Tästä on paljon järjestön omassa kirjallisuudessa tekstiä. Leinonen ei kommentoi itse karttamista mitenkään koska hänelle ja koko uskonnolle on varsin kiusallista tunnustaa tälläinen uskonnonvapauttakin rajoittava henkinen väkivalta. Uskonnonvapautta rajoitetaan jos uskonnosta ei voi halutessaan erota ilman että kokee vakavia sanktioita. Perheen ja läheisten menettäminen on hyvin vakava seuraus.

Erittäin ongelmallista on myös se, että todistajiksi kastetaan nuoria teini-ikäisiä todistajaperheiden lapsia. Kasteen jälkeen jos aikuisena tulee toisiin ajatuksiin uskonnosta, ei voi enää erota menettämättä läheisiään. Teini-ikäisten ei pidä saada tehdä näin merkittäviä koko loppuelämää koskevia ratkaisuja. Toki esimerkiksi kirkkoon kastetaan vauvoja mutta kirkosta voi erota joutumatta henkisen väkivallan tai sanktioiden alaiseksi. Allerkirjoittanut on itsekin eronnut kirkosta kohtaamatta mitään sanktioita.

Osa todistajista puolustelee karttamista sillä että eronnut haluaa itse eroon uskonnosta. Tämä onkin totta eikä eronnut todellakaan halua olla uskonnossa. Uskonnollinen lahko on kuitenkin täysin eri asia kuin perhe. Jos eroaa uskonnosta, se ei tarkoita että haluaa eroon perheestään. Normaalia on että perheenjäsenillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia tai erilaisia mielipiteitä. Rakkaus jossa ihminen hylätään uskonnollisen mielipiteen vaihduttua ei ole oikeaa rakkautta vaan ehdollista. Se on perhesuhteilla uskontoon kiristämistä.

Jehovan todistajien uskonto yrittää karttamisella estää terveen kriittisten ajatusten leviämistä uskontoonsa ja ylläpitää mahdollisimman suurta mielenhallintaa ja otetta jäsenistään. Tällä karttamisella on kuitenkin sille itselleen hyvin kallis hinta. Se hinta on se että suurin osa ihmisistä tuomitsee kyseisen henkisen väkivallan ja media tuo asiaa usein esille, jonka seurauksena valistuneet ja moraaliset ihmiset eivät halua lähteä mukaan tälläiseen uskontoon. Toisin sanoen sen hintana on se, että ihmisten käännyttäminen todistajiksi on erittäin vaikeaa.

Oikeusministerin ohjeistus on että kyseisissä tapauksissa tulisi tehdä rikosilmoitus että asia voisi edetä.

21

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oheisessa videossa järjestön tiedoittaja Leinonen kieltää kolmasti karttamisen. Tämä osoittaa hyvin miten kiusallinen asia kartaminen järjestölle on kun asiasta pidää valehdella mediassa. Jokainen Jehovan todistaja kuitenkin tietää että karttaminen kuuluu heidän oppiinsa ja asiasta on mustaa valkoisella järjestön kirjallisuudessa. Järjestö kutsuu eronneita luopioksi ja syyttää heitä valehtelijoiksi mutta jokainen voi itse puntaroida ja tutkia kuka osapuoli valehtelee.

http://www.youtube.com/watch?v=JuwR7EzchNM

Sanomaa sisältävä biisi:) http://www.youtube.com/watch?v=-S_7FvXB5h8

• suku aina pahin

Minuu vituttaa kun mut on väkisin kastettu lutterilaiseen uskoon VAUVANA.

Sit kun erosin kirkosta 18-vuotiaan,
      rupes koko evlut-suku karttamaan ja syleksimään perään.

Milloin Oikeusministeri puuttuu siihen että
      VAUVAT kastetaan VÄKISIN valtakirkon piirissä?

• luu vitosella nenuun

Monet suvut on perintöriitojen vuoksi puhumatta toisilleen vuosikymmenet,
        pikkasen mitä puukkohippasilla juhannuksena jos
        vahinkossa tielle osuu.

näin ihan evlut-ympyröissä täällä ...
        ihan hyvä kun karttavat toisiaan, toi puukottaminen tunuu ilkeemmältä :P

• "Sit kun erosin kirkosta 18-vuotiaan,
        rupes koko evlut-suku karttamaan ja syleksimään perään."

En voi uskoa väitettäsi mutta oletetaan että näin olisikin tapahtunut. Kun yksilöt tekevät ratkaisujaan se on täysin eri asia kuin se että jokin järjestö sanelee tälläisen toiminnan. Jokaisella yksilöllä on oikeus karttaa haluamaansa ihmistä mitä naurettavimmillakin perusteilla. Tämä oikeus on rajoittamaton. Mutta jonkin järjestön vaatimus siitä että järjestöstä eronneita pitää järjestön jäsenten karttaa siviilissä, on moraaliton ja vastuuton. Etenkin kun tälläistä oppia markkinoidaan itsensä Jumalan odotuksena. Jehovan todistajat eivät useinkaan hylkäisi eronneita ellei järjestö tälläistä vaatisi. Karttaminen tuottaa siis omantunnontuskia karttajalle itselleen. Tämän takia VT-seura on jopa kehoittanut kovettamaan sydämensä koska se tietää että karttaminen tuntuu väärälle karttajasta. Miksi näin jos karttaminen olisi moraalisesti oikein?

"Milloin Oikeusministeri puuttuu siihen että
        VAUVAT kastetaan VÄKISIN valtakirkon piirissä?"

Mielestäni vasta täysi-ikäisellä tulee olla mahdollisuus valita uskontonsa joten en hyväksy vauvakastetta kirkkoon. Kuitenkin asiassa on merkittävä lievennys se, että kirkosta voi erota ilman sanktioita tai menettämättä omaisiaan. Jehovan todistajista eroaminen ilman sanktioita ei onnistu. Tämän takia Jehovan todistajien toiminta on huomattavasti kyseenalaisempaa ja tuottaa enemmän henkistä pahoinvointia ja ihmisoikeusloukkauksia.

• Koala_puussa kirjoitti:

"Sit kun erosin kirkosta 18-vuotiaan,
        rupes koko evlut-suku karttamaan ja syleksimään perään."

En voi uskoa väitettäsi mutta oletetaan että näin olisikin tapahtunut. Kun yksilöt tekevät ratkaisujaan se on täysin eri asia kuin se että jokin järjestö sanelee tälläisen toiminnan. Jokaisella yksilöllä on oikeus karttaa haluamaansa ihmistä mitä naurettavimmillakin perusteilla. Tämä oikeus on rajoittamaton. Mutta jonkin järjestön vaatimus siitä että järjestöstä eronneita pitää järjestön jäsenten karttaa siviilissä, on moraaliton ja vastuuton. Etenkin kun tälläistä oppia markkinoidaan itsensä Jumalan odotuksena. Jehovan todistajat eivät useinkaan hylkäisi eronneita ellei järjestö tälläistä vaatisi. Karttaminen tuottaa siis omantunnontuskia karttajalle itselleen. Tämän takia VT-seura on jopa kehoittanut kovettamaan sydämensä koska se tietää että karttaminen tuntuu väärälle karttajasta. Miksi näin jos karttaminen olisi moraalisesti oikein?

"Milloin Oikeusministeri puuttuu siihen että
        VAUVAT kastetaan VÄKISIN valtakirkon piirissä?"

Mielestäni vasta täysi-ikäisellä tulee olla mahdollisuus valita uskontonsa joten en hyväksy vauvakastetta kirkkoon. Kuitenkin asiassa on merkittävä lievennys se, että kirkosta voi erota ilman sanktioita tai menettämättä omaisiaan. Jehovan todistajista eroaminen ilman sanktioita ei onnistu. Tämän takia Jehovan todistajien toiminta on huomattavasti kyseenalaisempaa ja tuottaa enemmän henkistä pahoinvointia ja ihmisoikeusloukkauksia.

"Jokaisella yksilöllä on oikeus karttaa haluamaansa ihmistä mitä naurettavimmillakin perusteilla."

Täsmennän omaa lausuntoani sen verran että tämä ei tietenkään päde silloin kun ihmisellä on vastuu toisesta ihmisestä kuten esimerkiksi omasta lapsestaan.

• luu vitosella nenuun kirjoitti:

Monet suvut on perintöriitojen vuoksi puhumatta toisilleen vuosikymmenet,
        vahinkossa tielle osuu.

ihan hyvä kun karttavat toisiaan, toi puukottaminen tunuu ilkeemmältä :P

"Monet suvut on perintöriitojen vuoksi puhumatta toisilleen vuosikymmenet,
        vahinkossa tielle osuu.
        ihan hyvä kun karttavat toisiaan, toi puukottaminen tunuu ilkeemmältä :P"

Olisi hyvä nyt muistaa jälleen että yksilöiden omasta tahdostaan karttamiset on tyystin eri asia kuin VT-seuran organisoima karttaminen joka kuuluu lahkon oppiin. Jehovan todistajat tuskin hylkäisivät perheenjäseniään ja läheisiään ellei järjestö noudattaisi ajatusta "karta tai tule kartuksi".

Eli muistetaan että järjestön karttamismenettely ei ole Jehovan todistajien omaa valintaa vaan määräyksen noudattamista ja yleensä karttajan itsensäkin raskaana pitämää ja tahdonvastaista, mutta perintöriitojen ja muiden riitojen vuoksi ihmisten karttaminen on yksilötasolla ilman määräystä suoritettua karttamista.

Puolustuksesi karttamiselle siis ontuu pahasti.

• selityksiä
        Koala_puussa kirjoitti:

"Jokaisella yksilöllä on oikeus karttaa haluamaansa ihmistä mitä naurettavimmillakin perusteilla."

Täsmennän omaa lausuntoani sen verran että tämä ei tietenkään päde silloin kun ihmisellä on vastuu toisesta ihmisestä kuten esimerkiksi omasta lapsestaan.

Mitä ihmettä sinä oikein selität? Omasta lapsest on tietysti vastuu, mutta Jehovan todistajiin ei kasteta lapsena, vaan vasta sitten kun on siinä iässä kun ymmärtää, mihin sitoutuu.

• selityksiä kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä oikein selität? Omasta lapsest on tietysti vastuu, mutta Jehovan todistajiin ei kasteta lapsena, vaan vasta sitten kun on siinä iässä kun ymmärtää, mihin sitoutuu.

Teini-ikäiset ei ole sen ikäisiä että heidän pitäisi saada tehdä noin suuria asioita kuin kastautua uskontoon josta erotessa menettää koko perheensä. Varsinkin kun todistajien lapsilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kasvaa lahkon oppiin ja yksipuoliseen maailmankäsitykseen.

• sivulukija

On erittäin hyvä,että näistä Jehovan Todistajista puhutaan. Oli järkyttävä lukea kuinka joku JT.N oikeusskommissio tai muutama mies kieltää tapaamasta vanhemia lapsiaan, jos lapsi ei tottele sisänpäin lämpiävää Herran huonetta. Ja asia on myös toisin päin, jos vanhemmat irtisanoutuvat JT:sta niin lapsiaan he eivät saa tavata, jos lapset kuuluvat Todistajiin.

Mitä kauheita kärsimyksiä tuollainen usko saakaan aikaiseksi. Artikkelissa oli että jotku ovat tehneet jopa itsemurhan, kun suku on heidät hyljännyt.

Onko tuo ihan Raamatun mukaista opetusta?

Jehovilla on heikko usko, kun sitä ei saa koetella maailmassa. Eikä he saa mennä koulutukseen, koska se on turhaa sillä se turmelee uskon.

Kaikenlaista uskontokuntaa maa päällänsä kantaakin! Tynnyrissa kasvatetaan ja suljetaan silmät todelliselta elämältä.

• uhrien puolesta

"On erittäin hyvä,että näistä Jehovan Todistajista puhutaan. "

Kyllä.
        Julkinen keskustelu uskonnon epäkohdista on tärkeää ja tuottaa ajankuluessa hyviä asioita kun ihmiset saadaan ajattelemaan opetuksien ja käytäntöjen seuraamuksia.

On ilmeistä että Jehovan todistajat itse pitävät näitä keskusteluita hyökkäyksenä heitä vastaan ja se on sääli.
        Avoimuus ja rehellisyys ovat kuitenkin jaloja arvoja taistelussa uskontojen uhrien puolesta ja monet ex todistajat ovat tämän jo huomanneet.
        Keskustelu siis jatkukoon.

• siuvulukija
        uhrien puolesta kirjoitti:

"On erittäin hyvä,että näistä Jehovan Todistajista puhutaan. "

Kyllä.
        Julkinen keskustelu uskonnon epäkohdista on tärkeää ja tuottaa ajankuluessa hyviä asioita kun ihmiset saadaan ajattelemaan opetuksien ja käytäntöjen seuraamuksia.

On ilmeistä että Jehovan todistajat itse pitävät näitä keskusteluita hyökkäyksenä heitä vastaan ja se on sääli.
        Avoimuus ja rehellisyys ovat kuitenkin jaloja arvoja taistelussa uskontojen uhrien puolesta ja monet ex todistajat ovat tämän jo huomanneet.
        Keskustelu siis jatkukoon.

"On ilmeistä että Jehovan todistajat itse pitävät näitä keskusteluita hyökkäyksenä heitä vastaan ja se on sääli."

Niinpä. Ei ole hyökkäystä vaan perään kuulutetaan myös Jehovan Todistajien kannanottoa ko artikkeliin.

Avoin keskutelu ja vuorovaikutus Raamatun sanomasta ei ole pois Jehovien uskosta.

Mitä enemmän uskonyhteisö sulkeutuu sitä enemmän siellä sisällä tapahtuu asioita joista muut eivät tiedä. Sulketuneisuus ei ole koskaan hyväksi millekään yhyeisölle.

Ja miksi ylipäätänsä tarvitsee sulkeutua salamyhkäisinn oikeuskomiteoihin, joita vain muutama mies johtaa.

• jeh u sucks

Jännä juttu että vielä nykyaikana on tuollaista 1600-luvun riittejä olemassa ja joita tyhmät vielä toteuttavat omassa piirissään.
      Jehut lopettivat ovellani käynnin kun kysyin että oletteko itse livenä nähneet jessen?
      Kun vastaus oli kielteinen-- ihmettelin että miksi sitten valehtelivat autuuden olevan olemassa taivaassa.
      Eivät osanneet kertoa.
      Eivätkä osoittaa mitään konkreettista.

• Supporttia

Heh. Itse olen ollut 2x erotettuna kyseisestä uskonnosta ihan omien tyhmyyksieni takia. Ei niistä enempää tässä. En kuitenkaan tullut mitenkään kartetuksi. Äiti ja sisarukset yrittivät vetää takaisin pinnalle elämässä pohjalta ilman mitään tuputtamista. Itse palasin takaisin, mutta sitten taas homma lähti pahasti käsistä ja muu elämä vei mennessään. Kuitenkaan taaskaan kukaan lähipiiristä ei karttanut tai karta.

Sen ymmärrän, että jos olisin todella kp ja puhuisin kaikista pahaa ja paskaa, niin ei kukaan mun seuraani edes haluaisi. Vai haluaisitteko itse sellaisen kanssa olla tekemisissä, joka panettelee ja puukottaa selkää????

Se näissä jutuissa on aina mitä mediassa nyt on, että ei kerrota miksi ja mistä syystä erotetut ovat joutuneet erotetuksi. Se voisi hieman avata silmiä enemmän. Ei ketään ihan heppoisasti erotella. Ei minuakaan.

uskonnoissa ja monessa muussakin järjestössä on sääntönsä! Jos niitä rikkoo, niin voi joutua kuseen! Kerhoja on monenlaisia ;)

• outoja väitteitä sul

Se että sinun läheisesi eivät karttaneet sinua ei tarkoita ettei se kuulu Jehovan todistajien käytäntöön. Perheesi ei siis ollut kuuliaisia uskonnolle vaan rikkoivat sen sääntöä. pahimmillaan he itse olisi joutuneet kartetuiksi jos olisivat jääneet siitä järjestölle kiinni.

"Sen ymmärrän, että jos olisin todella kp ja puhuisin kaikista pahaa ja ******, niin ei kukaan mun seuraani edes haluaisi. Vai haluaisitteko itse sellaisen kanssa olla tekemisissä, joka panettelee ja puukottaa selkää???? "

Lahkosta eronneet eivät hauku yleensäkään Jehovan todistajia vaan hyvästä syystä arvostelevat järjestöä. Järjestön arvostelu ei ole esimerkiksi lahkossa olevien perheenjäsenten selkään puukottamista. Ymmärtänet tämän itsekin.

"Se näissä jutuissa on aina mitä mediassa nyt on, että ei kerrota miksi ja mistä syystä erotetut ovat joutuneet erotetuksi. Se voisi hieman avata silmiä enemmän. Ei ketään ihan heppoisasti erotella. Ei minuakaan. "

Sivuutat nyt kokonaan sen että suurin osa eroaa itse lahkosta eikä heitä tuomita missään oikeuskomiteassa mistään "vääryyksistä". Eroamisen syy on yleensä se että on tutkinut riittävästi lahkon historiaa ja ja usko siihen on loppunut. Huomaa siis että suurin osa on itse eroavia joita kartetaan, ei erotettuja.

"uskonnoissa ja monessa muussakin järjestössä on sääntönsä! Jos niitä rikkoo, niin voi joutua kuseen! Kerhoja on monenlaisia ;)"

Tämä on totta mutta jälleen unohdat että suurin osa eroaa itse eikä he riko mitään sääntöjä. Lisäksi pitää muistaa että lahkosta eroon haluava ei halua menettää perhettään siviilissä. perhe ja uskonnollinen lahko on kokonaan eri asioita. On silkkaa perhesuhteila kiristämistä ja henkistä väkivaltaa että ihminen menettää kaikki läheisensä jos haluaa erota uskonnosta mihin ei enää usko. Sinunko mielestä on parempi että ihminen näyttelee todistajaa uskon loputtua perheen säilyttämisen takia?

• ben.koisti
        outoja väitteitä sul kirjoitti:

Se että sinun läheisesi eivät karttaneet sinua ei tarkoita ettei se kuulu Jehovan todistajien käytäntöön. Perheesi ei siis ollut kuuliaisia uskonnolle vaan rikkoivat sen sääntöä. pahimmillaan he itse olisi joutuneet kartetuiksi jos olisivat jääneet siitä järjestölle kiinni.

"Sen ymmärrän, että jos olisin todella kp ja puhuisin kaikista pahaa ja ******, niin ei kukaan mun seuraani edes haluaisi. Vai haluaisitteko itse sellaisen kanssa olla tekemisissä, joka panettelee ja puukottaa selkää???? "

Lahkosta eronneet eivät hauku yleensäkään Jehovan todistajia vaan hyvästä syystä arvostelevat järjestöä. Järjestön arvostelu ei ole esimerkiksi lahkossa olevien perheenjäsenten selkään puukottamista. Ymmärtänet tämän itsekin.

"Se näissä jutuissa on aina mitä mediassa nyt on, että ei kerrota miksi ja mistä syystä erotetut ovat joutuneet erotetuksi. Se voisi hieman avata silmiä enemmän. Ei ketään ihan heppoisasti erotella. Ei minuakaan. "

Sivuutat nyt kokonaan sen että suurin osa eroaa itse lahkosta eikä heitä tuomita missään oikeuskomiteassa mistään "vääryyksistä". Eroamisen syy on yleensä se että on tutkinut riittävästi lahkon historiaa ja ja usko siihen on loppunut. Huomaa siis että suurin osa on itse eroavia joita kartetaan, ei erotettuja.

"uskonnoissa ja monessa muussakin järjestössä on sääntönsä! Jos niitä rikkoo, niin voi joutua kuseen! Kerhoja on monenlaisia ;)"

Tämä on totta mutta jälleen unohdat että suurin osa eroaa itse eikä he riko mitään sääntöjä. Lisäksi pitää muistaa että lahkosta eroon haluava ei halua menettää perhettään siviilissä. perhe ja uskonnollinen lahko on kokonaan eri asioita. On silkkaa perhesuhteila kiristämistä ja henkistä väkivaltaa että ihminen menettää kaikki läheisensä jos haluaa erota uskonnosta mihin ei enää usko. Sinunko mielestä on parempi että ihminen näyttelee todistajaa uskon loputtua perheen säilyttämisen takia?

Niin kauan kuin itse muistan(n.40 vuotta)ovat Jehovantodistajat saaneet kuraa niskaansa milloin mistäkin syystä.Muistan kuinka luokassani oli poika jonka vanhemmat oli Todistajia.Häntä hakattiin ja kiusattiin lähes koko koulun toimesta.Opettajat ei puuttuneet edes asiaan.Jehovan todistajia on tapettu ja kidutettu aatteensa puolesta aikojen saatossa ympäri maailmaa olevissa sodissa jne.He pyrkivät elämään todeksi Raamatun sanomaa.Eivät osallistu sotiin eivätkä tyhjänpäiväiseen politiikkaan.Ovat toki tehneet virheitä lopunajan laskelmissaan mutta tunnustaneet ne avoimesti.Mitä tulee nykyuutiseen,niin eipä siinä ole juurikaan uutta.Tämä nykyinen läpeensä mätä yhteiskunta etsii kenet saisi niellä!Kaikissa vakavasti otettavissa yhdistyksissä ja järjestössä on omat sääntönsä ja uskonnollissa vielä erityiset säännöt.Joka leikkiin ryhtyy,tietää tämän.Samaa linjakkuutta soisi muihinkin kristillisiin piireihin mutta se enää onnistu kun "maailma"on jo nielaissut nämä kirkot.

• Mene sivariin!
        ben.koisti kirjoitti:

Niin kauan kuin itse muistan(n.40 vuotta)ovat Jehovantodistajat saaneet kuraa niskaansa milloin mistäkin syystä.Muistan kuinka luokassani oli poika jonka vanhemmat oli Todistajia.Häntä hakattiin ja kiusattiin lähes koko koulun toimesta.Opettajat ei puuttuneet edes asiaan.Jehovan todistajia on tapettu ja kidutettu aatteensa puolesta aikojen saatossa ympäri maailmaa olevissa sodissa jne.He pyrkivät elämään todeksi Raamatun sanomaa.Eivät osallistu sotiin eivätkä tyhjänpäiväiseen politiikkaan.Ovat toki tehneet virheitä lopunajan laskelmissaan mutta tunnustaneet ne avoimesti.Mitä tulee nykyuutiseen,niin eipä siinä ole juurikaan uutta.Tämä nykyinen läpeensä mätä yhteiskunta etsii kenet saisi niellä!Kaikissa vakavasti otettavissa yhdistyksissä ja järjestössä on omat sääntönsä ja uskonnollissa vielä erityiset säännöt.Joka leikkiin ryhtyy,tietää tämän.Samaa linjakkuutta soisi muihinkin kristillisiin piireihin mutta se enää onnistu kun "maailma"on jo nielaissut nämä kirkot.

Coi sinua aivopestyä jehovalaisraukkaa!

• tru$t

>>Se näissä jutuissa on aina mitä mediassa nyt on, että ei kerrota miksi ja mistä syystä erotetut ovat joutuneet erotetuksi.

• älä puolusta seuraa
        ben.koisti kirjoitti:

"Niin kauan kuin itse muistan(n.40 vuotta)ovat Jehovantodistajat saaneet kuraa niskaansa milloin mistäkin syystä.Muistan kuinka luokassani oli poika jonka vanhemmat oli Todistajia.Häntä hakattiin ja kiusattiin lähes koko koulun toimesta."

Jehovan todistajia ei ihmisiä pidä kiusata. Se on aina väärin. Nyt on kuitenkin kysymys VT-järjestön toiminnan kritisoinnista tässä karttamiskysymyksessäkin. Kun uskonto rikkoo perheitä, aiheuttaa turhia kuolemia veriopin ja itsemurhien kautta, aivopesee ihmisiä ja valehtelee, se saa ansaitusti osakseen arvostelua.

VT-seura on siis se jota arvostellaan, ei yksittäiset Jehovan todisitajat. VT-seura kuitenkin arvostelee ja herjaa esimerkiksi luopioiksi nimittämiään eronneita mitä rankimmin sanankääntein.

"Jehovan todistajia on tapettu ja kidutettu aatteensa puolesta aikojen saatossa ympäri maailmaa olevissa sodissa jne"

Hyvin monia ryhmiä on tapettu ja kidutettu mitä erilaisimmilla perusteila. Tähän samaan esimerkiksi kristityt ja juutalaiset vetoa pitäessään omaa uskontoaan muita oikeampana. Myös muslimeja vainotaan. Ateisteja tapetaan noin 13 eri valtiossa maailmassa. Tämä kaikki on tietenkin aina väärin muttei tee kenenkään opista oikeaa.

"He pyrkivät elämään todeksi Raamatun sanomaa"

Tämä on erikoinen väite koska todistajilla on käytössään uuden maailman käännös ja täysin raamatunvastaisia opetuksia. Jos raamattu ja VT-seuran kirjallisuus on ristiriidassa keskenään, todisitaja uskoo VT-seuraa.

"Eivät osallistu sotiin eivätkä tyhjänpäiväiseen politiikkaan."

He käyttävät yhteiskunnan palveluita mielellään mutta eivät halua ottaa osaa päätöksentekoon. Tätä on vaikea perustella mitenkään. Välittömästi kun päätöksenteko alkaa koskettaa heidän elämäänsä, alkaa poliittiset ratkaisutkin kiinnostaa. Outo ja erikoinen asia tämä politiikan pelkääminen. Se on yhteisten asioiden hoitoa. Jos pidät todella esim Venäjää valtiona yhtä hienona kuin Suomea niin mikset muuta sinne?

"Ovat toki tehneet virheitä lopunajan laskelmissaan mutta tunnustaneet ne avoimesti"

Valhetta, lahko on jälkeenpäin muutellut monet kerrat aiempien ennustustensa merkityksiä. Vuoden 1975 ennustuksen suhteen se pyysi kierosti anteeksi mutta laittoi ennustuksen rivitodistajien syyksi sanoen että he odottivat liikaa. Todellisuudessa lahko itse tätä harmagedonia markkinoi tuolle vuodelle. Raamatun mukaan jos ennustaa väärin eikä asia toteudu, siitä tunnistaa väärän profeetan.

"Mitä tulee nykyuutiseen,niin eipä siinä ole juurikaan uutta.Tämä nykyinen läpeensä mätä yhteiskunta etsii kenet saisi niellä!"

Karttaminen ei todellakaan ole uutta henkistä väkivaltaa vaan pitkään järjestössä toteutettua itsemurhiakin aiheuttavaa. Väärinkäytöksiin pitää puuttua ja uskonnonvapaus sallia myös uskonnosta pois ilman sanktioita.

"Kaikissa vakavasti otettavissa yhdistyksissä ja järjestössä on omat sääntönsä ja uskonnollissa vielä erityiset säännöt.Joka leikkiin ryhtyy,tietää tämän."

Tietenkin se joka rikkoo järjestön sääntöjä voidaan heittää pihalle. Se koskee tietenkin vain järjestössä olemista, ei perhettä. Perhe ja järjestö on täysin eri asioita joskin ymmärrän että todistajalle voi olla vaikeuksia erottaaa näitä toisistaan. Suurin osa kuitenkin eroaa lahkosta itse eikä riko mitään sääntöä. Heidät järjestö laittaa jopa perheenjäsenet karttamaan siviilissäkin. Se on julmaa sekä karttajalle joka tuntee omantunnontuskia sekä yksin jääneelle kartetulle. Toivottavasti viranomaiset nyt saavat muutosta aikaan asiassa.

Tekstistäsi huomaa että sinua on aivopesty voimallisesti etkä osaa nähdä asioita kovin objektiivisesti. Tästäkin laittaisin VT-seuralle moitteet että se aivopesee ihmisiä.

• vt palvonta
        tru$t kirjoitti:

>>Se näissä jutuissa on aina mitä mediassa nyt on, että ei kerrota miksi ja mistä syystä erotetut ovat joutuneet erotetuksi.

Tuo on totta. Suurin osa on kuitenkin itse eroavia. Syyllä ei ole merkitystä vaan karttamisella. Sillä että lahko ulottaa karttamisen lahkon ulkopuolelle eli siviiliin ja perheisiin jonne sen toimintavaltuudet eivät ulotu edes. Se onnistuu vain kun jäsenet erkaannutetaan omastatunnosta ja laitetaan omantunnon tilanne järjestön palvonta.

• huh juttujasi
        ben.koisti kirjoitti:

"Joka leikkiin ryhtyy,tietää tämän"

Ensinnäkin suurin osa uusista todistajiksi kastetaan teini-ikäisistä 13-16 vuotiaista todistajaperheiden lapsista. Heille on opetettu vain tasan yksi maailmankäsitys. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta arvioida järjestöä objektiivisesti. On siksi täysin mieletöntä sanoa että joka leikkiin ryhtyy, tietää tämän. Lapsille ei voi antaa noin suuria asioita päätettäviksi jotka rikkoo heidän elämänsä aikuisena jos he tulevatkin ymmärtämään ettei VT-seura ole heidän uskontonsa tai totuutensa.

He eivät siis todellakaan tiedä tuossa iässä mitä he tekevät. Sen takia monissa asioissa on 18 vuoden ikäraja suojaamassa nuoria ja joskus sekin tuntuu liian alhaiselle iälle. Kaste todistajaksi on erittäin vakava asia koska siinä sitoutuu loppuiäksi uskontoon perheen ja läheisten menettämisen uhalla. Se ei ole tervettä toimintaa.

• videokommentti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe