Ollaan erottu lapsen isän kanssa jo raskauden alussa minun aloitteestani, sillä koin ettei hän ole tarpeeksi tasapainoinen kasvattamaan lasta (huumeet, alkoholi, räjähdysherkkyys,..). Tullaan kuitenkin olemaan tekemisissä hänen kanssaan lapsen synnyttyä ja hänen puolen sukunsa tietää myös tulevasta lapsesta.
Koko raskausajan eksä on kohdellut minua erittäin huonosti, huoritellut, uhkaillut ja häiriköinyt lähettämällä kymmeniä viestejä miltei päivittäin tai jos en ole vastannut, soitellut siihen asti kunnes olen joutunut estämään puhelut ja viestit. Muutaman kerran ollaan nähty ja yritetty selvittää asioita, mutta parin päivän päästä hän sekoaa jälleen.
Joka tapauksessa, nyt hän on ruvennut kyselemään tulevan lapsen nimestä. Raskauden alussa puhuttiin, että toiseksi nimeksi annettaisiin hänen suvussaan kulkenut nimi, joka on itselleni ihan ok. Nimi ei tosin itselleni merkitse mitään, muttei ole niin kamala, etteikö sitä voisi laittaa. Nyt kun ollaan oltu tällaisissa väleissä, ei olla päästy juttelemaan kunnolla koko nimestä ja olenkin itse jo mielessäni "päättänyt", mikä nimi annetaan (tuon toisen lisäksi). Kun asiasta eksälle mainitsin, hän ilmoitti tyytymättömyytensä nimeen ja ehdotti, että se voidaan antaa jos lapsen sukunimeksi tulee hänen sukunimensä tai etunimeksi se hänen suvussaan kiertänyt nimi ja oma ehdotukseni toiseksi.
Itse jotenkin koen, että jos olen jo valmis antamaan toiseksi nimeksi sen hänen perintönimensä kaiken inhottavan jälkeen mitä hän on tehnyt ja sanonut, pitäisi minulla olla oikeus saada nyt päättää etunimestä. Olen muutenkin ollut Todella pitkämielinen hänen suhteensa enkä ole kertaakaan häntä solvannut, päinvastoin yrittänyt toisinaan tsempata häntä ryhdistäytymään. Ystäväni mukaan nimestä yhdessä päättäminen saattaisi korjata välejämme, mutta eksän tuntien hän ei todellakaan pitemmän päälle osaisi arvostaa minun panostani tähän juttuun ja vaatimuksia vain satelisi lisää.
Mitä mieltä te olette? Kuka saa päättää nimestä?
Kuka päättää lapsen nimestä?
109
5161
Vastaukset
- Lapsen parhaaksi?
Kuulostaa sen verran kauhealta isäehdokkaalta, että mitä jos harkitsisit lapsen antamista adoptioon, niin ettei tämä huumehörhö saisi koskaan tietää mihin lapsi on annettu pois? Anna adoptiovanhempien päättää nimestä.
- Voi lasta
Aloittaja sen isän itse valitsi ja muut valinnat tulee olemaan samaa tasoa.
Neuvoisin kysymään kelasta nimeä mutta väliaikaisnimeksi laita sillä välin pelkkä Suomi24. Numeroita saa tai ei saa käyttää. Kysymällä selviää sekin. - DrDooris
Mene nyt ihmeessä Naisasiaunioniin ja tilaa sieltä aika maksuttomaan oikeusneuvontaan, niin saat asioihisi selvyyttä.
http://www.naisunioni.fi/index.php?k=13613
Tässä muutama linkki:
Lapsen sukunimi silloin, kun vanhemmat eivät tee ilmoitusta
Jos vanhemmat eivät tee ilmoitusta lapsen sukunimestä, lapsi saa sen sukunimen, joka äidillä on sillä hetkellä, kun lapsi ilmoitetaan väestötietojärjestelmään.
Lapsi saa äidin sukunimen
Lapsi saa äidin sukunimen myös, jos isyyttä ei ole vahvistettu sillä hetkellä, kun lapsi ilmoitetaan väestötietojärjestelmään. Lapsen sukunimi voidaan isyyden vahvistamisen jälkeen muuttaa isän sukunimeksi (ks. jäljempänä: "Lapsen sukunimen muuttaminen isän sukunimeksi").
Kuka päättää lapsen sukunimestä?
Lapsen huoltaja päättää lapsen sukunimestä. Kun vanhemmat ovat yhdessä lapsensa huoltajia, he päättävät yhdessä lapsen sukunimestä. Jos vanhemmat eivät ole yhdessä lapsen huoltajia, on lapsen huoltajalla tai huoltajilla oikeus päättää kumman vanhemman sukunimen lapsi saa.
http://www.oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/esitteet/puolisonsukunimijalapsensukunimi/lapsensukunimisyntymanperusteella.html - ----
Voi lasta kirjoitti:
Aloittaja sen isän itse valitsi ja muut valinnat tulee olemaan samaa tasoa.
Neuvoisin kysymään kelasta nimeä mutta väliaikaisnimeksi laita sillä välin pelkkä Suomi24. Numeroita saa tai ei saa käyttää. Kysymällä selviää sekin.Mitä ihmettä Kelalla on tekemistä kenenkään nimen kanssa. Ei yhtään mitään.
Eikä kai sitä kukaan muukaan voi neuvoa, sen verran pitää sentään itse osata päättää. - yksinkertaista
Vie se lapsi lutkukirkkoon kasteelle, niin pappi antaa nimen, niin ainakin jotkut vanhemmat lehdissä ilmoittelevat, että vauva on saanut kasteessa nimen.
- ++++
---- kirjoitti:
Mitä ihmettä Kelalla on tekemistä kenenkään nimen kanssa. Ei yhtään mitään.
Eikä kai sitä kukaan muukaan voi neuvoa, sen verran pitää sentään itse osata päättää."Mitä ihmettä Kelalla on tekemistä kenenkään nimen kanssa"
On paljonkin tekemistä joidenkin nimen kanssa. Esimerkkinä Anssi Kela. - mies.
---- kirjoitti:
Mitä ihmettä Kelalla on tekemistä kenenkään nimen kanssa. Ei yhtään mitään.
Eikä kai sitä kukaan muukaan voi neuvoa, sen verran pitää sentään itse osata päättää.En antais tuollaisen miehen nähdä lasta koskaan enkä ymmärrä miten naiset voi tehdä lapsia tuollaisten miesten kanssa. Kyllä näköjään huumeiden käyttäjät ja rikolliset on naisten mieleen mutta ei kunnolliset miehet.
- sanon vaan.
Ei tule olemaan lapsella hyvää elämää jos tuollaisen isän saa. Minä veisin lapsen kauas pois enkä antais tuollaista isää nähdä koskaan lasta enkä antais päätää nimestä
- niin??
mies. kirjoitti:
En antais tuollaisen miehen nähdä lasta koskaan enkä ymmärrä miten naiset voi tehdä lapsia tuollaisten miesten kanssa. Kyllä näköjään huumeiden käyttäjät ja rikolliset on naisten mieleen mutta ei kunnolliset miehet.
Olen melkeinpä varma ettet ole itsekään mitenkään kunnollinen mies.
Kunnollinen mies on sen verran sivistynyt ettei arvostele toisia.
Miksi noita huumeiden käyttäjiä ja rikollisia miehiä ei syyllistetä lisääntymisestä? Syyllistäminen kohdistuu naiseen, ei tuohon epäkelpoon mieheen. - emilia 62
"Lapsen pahaaksi" painoin sulle vahingossa vaikka piti painaa - Niin typerä oli tuo sun kijoituksesi.
aloittaja...päätä sinä siitä nimestä (ei siitä mitään lakia ole) koska sinä sen lapsen kanssa elätkin...siis jos niin haluat. Sinähän siitä nyt päätät vamaan. - ----
++++ kirjoitti:
"Mitä ihmettä Kelalla on tekemistä kenenkään nimen kanssa"
On paljonkin tekemistä joidenkin nimen kanssa. Esimerkkinä Anssi Kela.Siinäpä se sitten onkin.
- Koska
niin?? kirjoitti:
Olen melkeinpä varma ettet ole itsekään mitenkään kunnollinen mies.
Kunnollinen mies on sen verran sivistynyt ettei arvostele toisia.
Miksi noita huumeiden käyttäjiä ja rikollisia miehiä ei syyllistetä lisääntymisestä? Syyllistäminen kohdistuu naiseen, ei tuohon epäkelpoon mieheen.tiettyjä poikkeustapauksia lukuunottamatta se on nainen joka päättää kenelle ne haarakonttorin ovet avautuvat.
"MIksi noita..." No siksi koska känniääliöt ja narkit ovat omien virheellisten valintojensa uhreja. Koska alkohoolin ja trippien saatavuuden ollessa päällimmäisenä aivoissa sinne ei mahdu mitään mikä viittaa oman syyllisyyden pohtimiseen. Ensin heidät pitää saada irti koukuistaan, sen jälkeen voivat itse miettiä syyllisyyttään tai syyttömyyttään.
Mikäli siis nainen ei ole samanlaisessa koukussa vaan on normaali selväjärkiseksi tunnistettu suomen kansalainen, niin vastuu kuuluu hänelle.
Jokainen vastaa teoistaan. Ja vaikka kaikki eivät siihen kykene niin ne jotka kykenevät kärsiköön syyllisyydestä ja syyllistämisestä. - munat kuriin!!
Koska kirjoitti:
tiettyjä poikkeustapauksia lukuunottamatta se on nainen joka päättää kenelle ne haarakonttorin ovet avautuvat.
"MIksi noita..." No siksi koska känniääliöt ja narkit ovat omien virheellisten valintojensa uhreja. Koska alkohoolin ja trippien saatavuuden ollessa päällimmäisenä aivoissa sinne ei mahdu mitään mikä viittaa oman syyllisyyden pohtimiseen. Ensin heidät pitää saada irti koukuistaan, sen jälkeen voivat itse miettiä syyllisyyttään tai syyttömyyttään.
Mikäli siis nainen ei ole samanlaisessa koukussa vaan on normaali selväjärkiseksi tunnistettu suomen kansalainen, niin vastuu kuuluu hänelle.
Jokainen vastaa teoistaan. Ja vaikka kaikki eivät siihen kykene niin ne jotka kykenevät kärsiköön syyllisyydestä ja syyllistämisestä.Nimenomaan. Jokainen vastaa teoistaan, myös mies. Nainen päättää kenen kanssa nai ja mies päättää kenen kanssa nai. Mies on monesti JOKAISEN mielestä reppana jolla ei edes tarvitse olla vastuuntuntoa. Nainen on automaattisesti vastuunkantaja asiassa kun asiassa.
- Tätä mieltä
Kuulostaa juuri sellaiselta mieheltä joka jonain kauniina päivänä tunkeutuu väkivalloin asuntoosi ja tekee jotain karmeaa sinulle ja ehkä lapsellekin.
RAUTALANKAA: Älkää tehkö narkkareille lapsia. Ensinnäkin lapsesta ei tule välttämättä ihan tervettä ja jos onnistuukin välttämään synnynnäiset viat, narkki tekee lapsen elämästä helvettiä. Onko abortti liian myöhäistä?- Ap.
Noup, abortti ei mahdollinen enää, olen rv 34 nyt. Voisikohan joku kommentoida tuohon nimiasiaan mikä oli jutun pointti eikä aiheen vierestä? Se, onko eksä narkki vai ei ei vaikuta siihen nimetäänkö lapsi.
- pidäpuoles
Ap. kirjoitti:
Noup, abortti ei mahdollinen enää, olen rv 34 nyt. Voisikohan joku kommentoida tuohon nimiasiaan mikä oli jutun pointti eikä aiheen vierestä? Se, onko eksä narkki vai ei ei vaikuta siihen nimetäänkö lapsi.
Seuraavaksi kehottaisin sinua juttelemaan esim. neuvolan ja lastenvalvojan kanssa pitkään ja hartaasti mikä biologisen isän rooli voi olla jatkossa. Eli tarkoitan että jos olisit tyttäreini, toivon että päädyt vaihtoehtoon "isyyttä ei selvitetä äidin toivomuksesta". Parempi todella täysi yksinhuoltajuus kuin sekaisin oleva, vihamielinen tunnustettu isä, joka alkaa tapaamisoikeutensa nimissä pompottaa sinua ja vauvaa täysin epäennustettavasti, jopa vaaralliseksi heittäytyen ehkä.
Jos isä vaatii isyyden selvitettäväksi (en ole varma voiko hän sen tehdä äidin tahdon vastaisesti), niin VAIN VALVOTUT TAPAAMISET. Eli lastenvalvojan tms. sosiaalitädin avustuksella tyyliin pari tuntia aluksi, eikä imeväisenä välttämättä lainkaan.
Takaisin kysymykseesi. Muuta niin kauas kuin mahdollista, salaa osoite, puhelinnumero jne. Nimeä lapsi kuten tykkäät ja tietysti oma sukunimesi (jonka voit vaikka vaihtaa tässä rytäkässä). Ole pliis kaukaa viisas! - Tätä mieltä
Ap. kirjoitti:
Nimiasia ei todellkaan ole murheistasi suurin. Kasva aikuiseksi, saat kohta lapsen!
- titulii
pidäpuoles kirjoitti:
Seuraavaksi kehottaisin sinua juttelemaan esim. neuvolan ja lastenvalvojan kanssa pitkään ja hartaasti mikä biologisen isän rooli voi olla jatkossa. Eli tarkoitan että jos olisit tyttäreini, toivon että päädyt vaihtoehtoon "isyyttä ei selvitetä äidin toivomuksesta". Parempi todella täysi yksinhuoltajuus kuin sekaisin oleva, vihamielinen tunnustettu isä, joka alkaa tapaamisoikeutensa nimissä pompottaa sinua ja vauvaa täysin epäennustettavasti, jopa vaaralliseksi heittäytyen ehkä.
Jos isä vaatii isyyden selvitettäväksi (en ole varma voiko hän sen tehdä äidin tahdon vastaisesti), niin VAIN VALVOTUT TAPAAMISET. Eli lastenvalvojan tms. sosiaalitädin avustuksella tyyliin pari tuntia aluksi, eikä imeväisenä välttämättä lainkaan.
Takaisin kysymykseesi. Muuta niin kauas kuin mahdollista, salaa osoite, puhelinnumero jne. Nimeä lapsi kuten tykkäät ja tietysti oma sukunimesi (jonka voit vaikka vaihtaa tässä rytäkässä). Ole pliis kaukaa viisas!Mies saa aina vaatia dna testejä, ikävä kyllä. Sinänsä hieman hassua ettei naisella ole sitten oikeutta vaatia miestä siihen... ja noi tapaamis asiat ei ole vanhempien päätettävissä enää sen jälkeen kun imetys päättyy, kokemuksen omaavana.. ja siis vaikka aloittaja muuttaisi kauas ja vaihtaisi nimeä yms niin hänel on mahdollisuus viedä asia oikeuden kautta eteenpäi. Nää on ikäviä juttuja mut ei äidin päätettävis millään tasoo.
Ja ikävä kyllä tiedän mistä puhun. - ex-rouva
titulii kirjoitti:
Mies saa aina vaatia dna testejä, ikävä kyllä. Sinänsä hieman hassua ettei naisella ole sitten oikeutta vaatia miestä siihen... ja noi tapaamis asiat ei ole vanhempien päätettävissä enää sen jälkeen kun imetys päättyy, kokemuksen omaavana.. ja siis vaikka aloittaja muuttaisi kauas ja vaihtaisi nimeä yms niin hänel on mahdollisuus viedä asia oikeuden kautta eteenpäi. Nää on ikäviä juttuja mut ei äidin päätettävis millään tasoo.
Ja ikävä kyllä tiedän mistä puhun.Miten niin naisella ei ole oikeutta vaatia DNA -testejä??
Tottakai on!
...itse pistin biologisen isän tunnustamaan isyytensä, vaikka lapsi oli jo ekaluokkalainen! ...siis yli 7 vuotta lapsen syntymästä.
Minä maksoin lapsen ja aviomieheni (josta olin juuri eronnut)DNA-testit, yhteensä vajaat 1000€, lapsen isä maksoi oman DNA-testinsä: alle 500€.
Lisäksi minulla oli erinomainen asianajaja.
Tapaamiset tulee äidin - päinvastoin kuin nimim. titulii neuvoo - harkita hyvin tarkkaan. Päihteet ja lapset eivät sovi yhteen. Ei myöskään väkivalta.
...itse annan lapseni harvoin raittiille, mutta itsekkäälle ja tylylle isälleen hoitoon, eikä tämä lasta edes halua/ osaa hoitaa kuin muutaman kerran vuodessa. Sekin on tälle ihmiselle kovin väsyttävää.
Alkoholilla ei ole osuutta meidän tapauksessamme: olimme vain molemmat vielä kiinni exissämme kun tapasimme, tulin raskaaksi, jolloin mies panikoi ja pakeni, ja kielsi ensin hysteerisesti nähneensäkään minua.....
Olin toisen kanssa naimisissa, kunnes lapsen tullessa kouluikään päätin erota, sekä selvittää lapsen isyyden virallisesti.
Minä päätän ja maksan lapsen harrastus- ja matkustuskulut, koulunkäynnit ym. LAPSEN NIMEN PÄÄTIN YKSIN - MUU EI OLISI TULLUT KYSYMYKSEENKÄÄN.
Kävin vain ilmoittamassa nimen maistraattiin.
Virkailijan kysyessä, mitä mieltä nimistä on "toinen huoltaja" -
kerroin ettei häntä kiinnosta kuin oma itsensä - hän pelkää isyyttään ja juoksee kirjaimellisesti lastansa karkuun.
Virkailija hymähti, ja lapsen nimeäminen oli sillä selvä.
Myöhemmin pidin ristiäiset, nimen päätin heti lapsen syntymän jälkeen ja kävin siis vain ilmoittamassa maistraattiin.
Kuten "Tilulili"kin tuossa ylempänä väittää, myös minä tiedän onneksi mistä puhun. - viisauskaukaa
Ap. kirjoitti:
Sinä kannat lasta, elätät ja kasvatat, joten päätät ja mies vikisee perässä. Älä selvitytä isyyttä ainakaan ihan heti,katsele jos mies vaikka muuttuu,mutta tee se välimatkan päästä... Saat ikuisen riesan muuten tuosta tyypistä. Vaiha paikkakuntaa ja vaikka valehtele ettei lapsi ole hänen. Päättäköön lapsi itse sitten aikuisena haluaako olla isänsä kanssa tekemisissä.
- kiitos, kiitos.
ex-rouva kirjoitti:
Miten niin naisella ei ole oikeutta vaatia DNA -testejä??
Tottakai on!
...itse pistin biologisen isän tunnustamaan isyytensä, vaikka lapsi oli jo ekaluokkalainen! ...siis yli 7 vuotta lapsen syntymästä.
Minä maksoin lapsen ja aviomieheni (josta olin juuri eronnut)DNA-testit, yhteensä vajaat 1000€, lapsen isä maksoi oman DNA-testinsä: alle 500€.
Lisäksi minulla oli erinomainen asianajaja.
Tapaamiset tulee äidin - päinvastoin kuin nimim. titulii neuvoo - harkita hyvin tarkkaan. Päihteet ja lapset eivät sovi yhteen. Ei myöskään väkivalta.
...itse annan lapseni harvoin raittiille, mutta itsekkäälle ja tylylle isälleen hoitoon, eikä tämä lasta edes halua/ osaa hoitaa kuin muutaman kerran vuodessa. Sekin on tälle ihmiselle kovin väsyttävää.
Alkoholilla ei ole osuutta meidän tapauksessamme: olimme vain molemmat vielä kiinni exissämme kun tapasimme, tulin raskaaksi, jolloin mies panikoi ja pakeni, ja kielsi ensin hysteerisesti nähneensäkään minua.....
Olin toisen kanssa naimisissa, kunnes lapsen tullessa kouluikään päätin erota, sekä selvittää lapsen isyyden virallisesti.
Minä päätän ja maksan lapsen harrastus- ja matkustuskulut, koulunkäynnit ym. LAPSEN NIMEN PÄÄTIN YKSIN - MUU EI OLISI TULLUT KYSYMYKSEENKÄÄN.
Kävin vain ilmoittamassa nimen maistraattiin.
Virkailijan kysyessä, mitä mieltä nimistä on "toinen huoltaja" -
kerroin ettei häntä kiinnosta kuin oma itsensä - hän pelkää isyyttään ja juoksee kirjaimellisesti lastansa karkuun.
Virkailija hymähti, ja lapsen nimeäminen oli sillä selvä.
Myöhemmin pidin ristiäiset, nimen päätin heti lapsen syntymän jälkeen ja kävin siis vain ilmoittamassa maistraattiin.
Kuten "Tilulili"kin tuossa ylempänä väittää, myös minä tiedän onneksi mistä puhun.Sinä tiedät, edellinen juttelee lämpimikseen. Kiva kun oikaisit.
- minä vaan
Ap. kirjoitti:
minä hakisin lähestymiskiltoa.moinen häiriköinti on jo rikos.eikun sossuun kysymään,saat mahdollisesti maksuttoman oikeuden päätöksen..........
- käly
Ap. kirjoitti:
Siis, kalenterissa on miesten ja naisten nimiä vaikka kuinka.
sillä ei ole mitään merkitystä minkä nimen lapselleen antaa, kunhan pitää huolta, että on sellainen jottei hoidossa, kerhossa, eskarissa, koulussa jne kiusata nimestä Esim: lumi / lumia tai pyry jne....
Minulle paappa sanoi aikoinaan, kun tuli muksun ristiäiset näin: Älä sitten anna suvun etunimiä muksulle taakaksi.
Mieleen painunut neuvo. - äioti pien
Ap. kirjoitti:
Tyttö-kulta! Jos se kaveri kelpasi sänkykaveriksi, niin kyllä se kelpaa nimenantokaveriksikin! Tänka efter före!
- Totta on!
Ap. kirjoitti:
Olet lapsen lähihuoltaja,joten sinulla okeus päättää nimestä,näin yksinkertaista se on!
- hg nfga
pidäpuoles kirjoitti:
Takaisin kysymykseesi. Muuta niin kauas kuin mahdollista, salaa osoite, puhelinnumero jne. Nimeä lapsi kuten tykkäät ja tietysti oma sukunimesi (jonka voit vaikka vaihtaa tässä rytäkässä). Ole pliis kaukaa viisas!Minulla myös kokemusta kunnan töistä sen verran, että suosittelen täyttä yksinhuoltajuutta. Päihdeongelmaiset ovat todella arvaamattomia.
Jos päästät isän mukaan yhteiseen arkeenne, se voi olla todella helvettiä! Voit jo nyt omalla toiminnallasi katkaista välit isään, ja se kannattaa tehdä. Ongelmia tulee varmasti myöhemmin. - vnblf sfd
Totta on! kirjoitti:
Olet lapsen lähihuoltaja,joten sinulla okeus päättää nimestä,näin yksinkertaista se on!
Ei se siitä lähihuoltajuudesta ole kiinni. Joko on yksinhuoltajuus tai sitten yhteishuoltajuus, se on se jolla on jotain väliä tässä asiassa.
- niin???
äioti pien kirjoitti:
Tyttö-kulta! Jos se kaveri kelpasi sänkykaveriksi, niin kyllä se kelpaa nimenantokaveriksikin! Tänka efter före!
...ja mieskö on poika-kulta?
- ...........
Itsellä samanlainen tilanne, alettiin tyrkyttämään isän suvussa kulkenutta nimeä. Ilmoitin suoraan, ettei tule tapahtumaan, vaikka olisikin poika. Oli kyllä niin kamala nimikin vielä. Samoin lapsi saa minun sukunimeni. Vaihtakoon sitten aikuisena isänsä sukunimen itselleen, jos katsoo tarpeelliseksi.
Eli olen sitä mieltä, että sinä päätät nimestä.- Tiger Lily
Oikea asenne.
Minunkin lapsellani on äidin (siis minun) sukunimi.
Lapsi tuskin vaihtaa sitä isompana isänsä nimeen - tosin tämän lapsen isää ei oma lapsi oikein jaksa kiinnostaakaan: urheilu ja työ vievät kaiken ajan,
lapsi lähinnä häiritsee ja ärsyttää häntä.
...lapsi kyllä vaistoaa vieroksumisen ja valittaa joskus noloissakin paikoissa ettei pidä isästä: "isä on ilkeä", "isä ei juttele mitään, se ei vastaa mulle"," isä ei anna tuoda koskaan ketään kaveria kotiin", "mä en jaksa kun isä haukkuu sua koko ajan, ja et sä ja mä ollaan muka huonompia ku se itte"(isä solvasi lapsen äitiä, ja haukkua rätkytti lastaan koko isä-viikonlopun), "isä pilaa aina tunnelman" (isä murjotti ja tiuski elokuvissa), "isää saa hävetä" (isä marisi ja pitkästyi museo-näyttelyssä)... jne. huvittavaakin tarinaa - lapsen suusta.
Joskus kyllä lapsi kehuukin pohjimmiltaan rehtiä duunari-isäänsä, joka on täysin raitis - ilmiselvästä typeryydestään ja matalaotsaisuudestaan huolimatta.
Yleensä me liikumme yhdessä lapsen kanssa, ilman isää :)
- Oliko vaikeaa?
Jos haluat olla kynnysmatto, niin totta kai suostut kaikkeen mitä lapsen isä haluaa. Suosittelen kuitenkin ajattelemaan asiaa hieman pidemmälle, ja päättämään omasta ja lapsesi elämästä itse.
- 20v
Hei, älä ole munaton äitä.. :( sun täytyy ajatella lastas enemmän ja unohtaa tuo hörhömies, se tulee vaan pilaamaan lapsen tulevaisuuden. Älä alistu noin helposti nimiasiassa tai muussakaan, itse olisin onnellinen jos mulla oisi ollut päättäväinen äiti niin ei olisi hullu isä päässyt pilaamaan mielenterveyttä... joten älä anna lasta miehelle hoitoon tms, se voi vaikuttaa tosi paljon kehitykseen :(
- LeoLex
Mikä tuossa on epäselvää?
Nimestä päättää aina lapsen huoltaja! Kerroit että olette eronneet, no kuka määrättiin huoltajaksi? Erossa siis sovitaan myös lapsen elatuksesta. Jos ette ole vielä sopineet mitään (syntymätön) tai ette pääse sopimukseen:
Jos vanhemmat eivät pääse keskenään sovintoon lapsen elatusta koskevassa asiassa, voidaan asia viedä tuomioistuimen ratkaistavaksi. Asia tulee vireille käräjäoikeudelle toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella. Elatuskanteessa asianosaisina ovat lapsi ja se vanhempi, jolta elatusapua vaaditaan. Alaikäistä lasta edustaa hänen huoltajansa. (Laki lapsen elatuksesta 13 §). - S T K
Onneksi lapsi voi ITSE vaihtaa nimensä miksi tykkää... Antakaa siis nimeksi vaikkapa Talisha
Omatkin vanhempani oli antanut minulle yhden maailman tyhmimmistä nimistä, "Mikko" niimpä heti vaihtamaan nimi mukavempaan kun oli mahdollisuus siihen- eimikko
''Omatkin vanhempani oli antanut minulle yhden maailman tyhmimmistä nimistä, "Mikko" niimpä heti vaihtamaan nimi mukavempaan kun oli mahdollisuus siihen ''
No olivatpa vanhempasi nähneet sinusta jo lapsena, ettei sulle kannata antaa fiksumpaa nimeä!!
siis nimi on enne edelleenkin... - 45465
eimikko kirjoitti:
''Omatkin vanhempani oli antanut minulle yhden maailman tyhmimmistä nimistä, "Mikko" niimpä heti vaihtamaan nimi mukavempaan kun oli mahdollisuus siihen ''
No olivatpa vanhempasi nähneet sinusta jo lapsena, ettei sulle kannata antaa fiksumpaa nimeä!!
siis nimi on enne edelleenkin...Mikko on ihan paska nimi ja yleinen.
Nykyinen nimi Poika on paljon kivampi :)
Ei nimen vaihto niin iso juttu ole... sama asia kuin muuttaminen muualle... se on jotenkin vain tabu - hyikkö
ALEKSI YLEKSI YRJÖ OKSENNUS=ALKOHOLISTI
- 7+13
Onpa söpö trolli!
"Koko raskausajan eksä on kohdellut minua erittäin huonosti, huoritellut, uhkaillut ja häiriköinyt lähettämällä kymmeniä viestejä..."
Painot jalkoihin ja menolippu Suomenlahteen.
"...toiseksi nimeksi annettaisiin..."
Kolmannenkin nimen voi antaa.- kirjavakisssa
Hei..ton perusteella hänestä isäksi ole....yksinhuoltajuutta kai haet, eli KAIKKI päätökse on sun. Ja vaikuttaa sen verran pahalta tyypiltä, etten olisi kyl ite missään tekemisissä jatkossa. Sääli, että tuollaisen kanssa aloit lasta tehdä, mut jos hän on narsisti, kuten voisin kuvitella, ei tota hulluutta huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
- oluiewrs
Sinulla ei ole mitään velvollisuutta huomioida lapsen isän vikinöitä, mitä nimeen tulee - eikä muutenkaan, jollet nimenomaan halua, että tämä kus'piä roikkuu jatkossakin mukana kuvioissa.
Serkkuni tytär haksahti aikanaan kimppaan pikkuriminaali-narkkarin kanssa ja hups vaan, olikin sitten paksuna. Ristiäisiin mennessä "ihana iskä" oli jo kiven sisällä ja niin lapsosen etunimet kuin sukunimenkin päätti äiti ja that's it. Hulttio tunnusti kyllä lapsensa, mutta lastensuojeluviranomaiset katsoivat parhaaksi, ettei tämä tyyppi pääse tapaamaan lastaan kuin valvotusti ja niinkin harvakseltaan. Eipä ole ihmeemmin tapaamisoikeuttaan käyttänyt ja ehkä parasta niin... - KALLE KELLO
Voi hyvä sylvi sentään!!! Onkohan itsellasikään kaikki kotona, kun isi on narkkari juoppo ja huoritellut uhkaillut jne.. Ja sinä tulet tulevaisuudessa antamaan lapsesi tuollaisen käsiin, mutta ainoa ongelma sinulla on se, että "KUKA PÄÄTTÄÄ LAPSEN NIMEN". Normaali nainen ei antaisi/olisi enää missään tekemisissä tuollaisen kanssa eikä missään nimessä antaisi lasta tuollaisen hoitoon ilman valvontaa.
- "JINGJANG"
1) Haet lähestymiskiellon poliisilta.
2) Haet suppeat turvatiedot itsellesi ja lapsellesi (saa ilman poliisiakin maistraatista) ellei sitten poliisi anna lupaa hakea laaja turvakieltoa.
3) Vaihdat puhelinnumeron ja vaihdat asuinpaikkan.
4) Haet töitä, mikäli sinulla ei ole sellaista.
5) Sinä päätät lapsesi nimestä mutta kunnioitat ex:si laittamalla hänen suvussaan olevan nimen toiseksi.
6) Kun lapsesi on tarpeeksi iso ja ymmärtää asioista, hänellä on oikeus saada tietää oman isänsä nimen ja taustan sekä etsiä isänsä. Sinä et voi kieltää sitä häneltä.
LYKKYÄ TYKÖ! :)- "JINGJANG"
HUOM!
Näillä sivuilla tulee negatiivista sisältöä todella paljon. Sinuna en kuuntelisi sellaista, joka vain pahoittaa asiaa. Ne, jotka kommentoivat "EI ASIALLISESTI", ovat tavalla tai toisella katkeroituneet joko omaan elämään tai muuten vain kettuilevat, jotta saavat sillä tavalla huomiota osakseensa. Kannattaisi varoa, mitä näillä sivuilla kirjoittelee. Virkavallan käsi ylettyy myös tännekin. - KALLE KELLO
"JINGJANG" kirjoitti:
HUOM!
Näillä sivuilla tulee negatiivista sisältöä todella paljon. Sinuna en kuuntelisi sellaista, joka vain pahoittaa asiaa. Ne, jotka kommentoivat "EI ASIALLISESTI", ovat tavalla tai toisella katkeroituneet joko omaan elämään tai muuten vain kettuilevat, jotta saavat sillä tavalla huomiota osakseensa. Kannattaisi varoa, mitä näillä sivuilla kirjoittelee. Virkavallan käsi ylettyy myös tännekin.Jingjanpingpong: Koitahan nyt hyvä lapsukainen ymmärtää sellainen pieni mitätön asia, kuin tulevava LAPSI, jonka isi on juoppo narkkari ja täysi skitso ja miten on kohdellut lapsen äitiä ja ennen kaikkea eronneet aikoja sitten! Muijaparalla on ainoa suru mikä lapselle nimeksi. NORMAALI ihminen (äiti) ei olisi edes tuollaisen retkun kanssa missään tekemisissä ja kaiken lisäksi tuolla narkkarijuopolla ei ole enää mitään tekemistä lapsen kanssa, muutakuin tunnustaa isyytensä ja maksaa elarit. Missään nimessä tuollaisen käsiin ei lasta saa antaa tai sitten on taas yksi pikkuruumis lisää. Tässä tapauksessa myös äiti tarvitsee ammattiauttajaa, koska kaikesta päätellen on myös ihan sekopää. Jos sinä kuvittelet että tuollainen on normaalia elämää, että käytetään huumeita ja ryypätään sekä hakataan,. huoritellaan jne. niin olet pahasti hakoteillä. Elämässä kuule mieli pahoittuu moneen moneen kertaan.
- Kärpänen
Sun ex miehelläs ei ole mitään osaa eikä arpaa siihen minkä nimen annat kerta hänkään ei ole tuonut millään tavalla omaa korttaan kekoon. Päätä itse nimi vauvalle ja hae lähestymiskielto poliisiasemalta!
Ties millasen kohtauksen saa vielä ja ootte kummatkin vaarassa..
Tiedän mihin toi teidän tilanne voi pahimmassa tapauksessa johtaa joten etäisyyttä ja vasta sitten kun ex miehesi alkaa näyttää raitistumisen merkkejä voi lapsikin tavata isäänsä.. Takaisin asiaan.
Suomen lain mukaan äiti viime kädessä päättää lapsen nimestä.
Ei ollut vaikeaa.- HätäPäissään
Kantsii jo tekovaiheessa valita "työnimi" ennenkuin alkaa "hommiin", tyttö-poika vaihtoehto.
NoJoo tyypillinen Peräsuoli-ylläpidon maanantaiTrolli hätäPäissään kyhätty. - -ohkopolo-
AP:n tapauksessa äiti päättää lapsen nimestä, koska mitä ilmeisimmin lapsen synnyttyä hänelle määrätään yksinhuoltajuusi. Isä saa korkeintaan rajatun tapaamisoikeuden. Vauvaahan ei erotilanteissa edes anneta isälle esim. viikonlopuksi jo ihan imetyksen takia ja siksi, että lasten tapauksessa suositellaan, että lapsi voi olla yötä pois pääasiallisen huoltajansa luota (= tässä tapauksessa äiti) sen verran, mitä lapsella on ikävuosia eli siis vauvan kohdalla ei yhtäkään yötä pois äidin luota.
Ei pidä leikitellä vauvan hengellä ja terveydellä. Viranomaisiin esim. lastenhuollon asioita hoitavaan virkamieheen voi suhtautua vihamielisyyden sijasta myös niin, että pyytää heiltä apua. Voi siis ilmoittaa, että mikä on tilanne isän kanssa ja että miten pitäisi tehdä, jos haluaa, että lapsi saa luotua suhteen isäänsä kuitenkin niin, ettei tarvitse pelätä, että esim. isä jättää lapsen yksin kotiin, koska on pakko saada viinaa/huumeita/jotain kivaa. Näissä asioissa katsotaan lapsen etua.
Toki on ihan hienoa, jos haluat, että lapsi saa luotua suhteet myös isäänsä ja hänen sukuunsa. Siinä mielessä voi olla kiva ele, jos isän suvussa yleisesti oleva nimi olisi lapsen ensimmäinen/toinen/kolmas etunimi. Sen sijaan kun kyseessä on hulttioisä, niin en kyllä antaisi miehen sukunimeä lapselle. Avoliitossahan lapsi saa oletusarvoisesti äitinsä sukunimen. - ex-lastenvalvoja
Nimiasiasta päättäminen ei ole sikäli tunne- tai mielipideasia, että siitä on laissa selvät ohjeet. Jos olette käyneet sinun asuinpaikkasi lastenvalvojan luona, niin vahvistettiinko yhteishuoltajuus vai äidin yksinhuoltajuus? Jos olet yksinhuoltaja, päätät yksin mm. lapsen nimestä, asuinpaikasta, raha-asioista ja uskonnosta. Jos vahvistettiin yhteishuolto, em. asioista päättävät molemmat. Jos yhteisymmärrystä ei synny, asian voi viedä käräjäoikeuteen (kallista puuhaa!). Jos ette ole vielä käyneet lastenvalvojan luona, kannattaa varata aika kiireesti tai ottaa häneen yhteyttä puhelinaikana.
- heäslkelks e
Tuli muuten mieleeni, että jos lapsen isä tosiaan on väkivaltainen narkkari, niin välttelisin viimeiseen asti yhteishuoltajuutta. Yhteishuoltajana tarvitset aina isän suostumuksen esim. passin saamiseen. Samoin lapsen nimellä olevaan pankkitiliin on aina isällä käyttöoikeus. Itse yritin avata lapsilleni pankkitilin, johon olisi vain minulla käyttöoikeus, mutta pankista sanottiin, että se olisi lain vastaista. En siis voinut avata pankkitiliä lapsilleni, koska ex-mieheni olisi nostanut rahat ja juonut ne (nosto-oikeus olisi kummallakin). Jos siis ex-mies haluaa heittäytyä hankalaksi, niin se vaikeuttaa huomattavasti asioiden hoitoa.
Myös lapsen kouluun liittyvissä tiedoissa kysytään huoltajan/huoltajien tietoa, mikä tarkoittaa sitä, että jos sinua ei saa puhelimitse kiinni jostain syystä, niin koulusta voidaan soittaa isälle. Tällaisia tilanteita ei tule usein, mutta esim. tyttäreni oli pudonnut kiipeilytelineestä, niin silloin soitettiin kesken työpäivän ja pyydettiin, että lähtisin viemään tyttöä heti terveyskeskukseen tarkistettavaksi varmuuden vuoksi.
- erikoinen äiti
Eikö viesti lukija voisi kirjoitella pöytälaatikkoon eikä sotkea asioita, joita aloittaja kysyy. Viesti viestin jälkeen jaaritellaan vallan asian vierestä. Miten on niin helppo vastata vain siihen mitä kysytään ja olla antamatta muita elämänohjeita.
Siispä aloittaja, koeta kestää. Minä sinuna laittaisin toiseksi nimeksi isän suvusta sen nimen mistä on jo vähän sovittu. Etunimen ja sukunimen päättäsin itse.
Iloista odotusta!- erikoinen äiti
Joo varmaan oikein tuo ex-lastenhoitajan jaottelu siitä kumpi saa päättää. En osaa lakiasioita. Muutama muukin vastaaja puhuu asiasta eikä typeryyksiä.
- hömpötystä
Periaatteessa äiti - tai huoltaja.
Lapsi tulee äidin nimelle, jos ei olla naimisissa (tai lasta ei tunnusteta).
Löytyykö suvusta jotain yhteistä nimeä?
(jonka voit sanoa olevan "yhteinen" - vaikkei olekaan) - aslapoikaaa
Antakaa nimeksi vain asla. Se on hyvin toimiva nimi. Asla sopivan suomalainen.
Jos isä ei ole syntyvän lapsen elämässä mukana.. niin sinä itse päätät ja muita ei tarvitse kuunnella. Meillä isä päätti nimet, olin eri linjoilla armollisesti olisin saanut antaa toiset nimet mutta päätin että mies pärjää yhdelläkin nimellä. Molemmat saivat lempinimet joita yhä käytetään hamaan tappiin saakka.
- lapsellinen!
Kuinka ihmeessä et tunnistanut kumppanisi ominaisuuksia jo ennen, kuin lapsen alulle laitoitte!?
Lapsi on jokatapauksessa yhteinen, siis keskustelu nimestä jatkuu! - tosikko25
Sinä päätät! SE jolla yksinhuoltajuus on saa pompottaa toistaosapuolta ja huumehörhö ryhdistäytyköön jos haluaa sanavaltaa. Tarvitset paljon tukea, älä tyttö hyvä hae sitä netistä, täällä on kaikennäköisiä vastuuttomia neuvomassa.
Heikoksi kun rupeat niin annat periksi jotain muutakin kuin pelkän nimen ja sitä saat katua syvästi - Vatikolo
Kotivalo?
- siis
Ville Valo
- Isä myös
Sinusta tulee oletettavasti yksinhuoltaja, joten sinähän ne paprut täytät joihin se nimi präntätään. Sellaisella, jolla ei ole edes lapsen huoltajuutta (tulevan lapsesi isä) ei ole mitään laillista keinoa vaikuttaa asiaan.
Yhteishuoltajuudessahan tuollainen riitatilanne voisi olla hankalampi, tosin silloinkin lapsen äiti saisi todennäköisesti lopulta sanoa viimeisen sanan, kuten aina lapsiin liittyvissä asioissa. - huh huh
Kuinka tuollaisen hulttion kanssa menit säkyyn, oletko itse täydellisyys.
Tottakai isä saa olla päättämässä asioista, itsekkäästi ajattelet. - myrskyn raastama
Kerro, että pappi puhuu totta, kun sanoo että " Jumala tuntee heidät nimeltä jo heidän kohduissaan"
Tosin, hän ei sitä nimeä kerro, ellei ano uskossa ollenkaan epäilemättä, joten joudutte siis sopimaan lapsen nimestä.
Laittakaa kaikki hyväksytyt nimet laatikkoon, ja antakaa poliisin tai papin ravistella nimet sekaisin, ja nostakoon pappi, nimiehdotuksen laatikosta, niin eipähän tarvitse syytellä, että:
" Jonkun tempun sinä teit, kun nimen sieltä laatikosta ongit, ja aion ottaa siitä selvän" Heh
Kantakoon lapsi sitten sitä nimeä, mikä laatikosta löytyi. Mutta opettakoon pappi lasta, kun hän on oikeassa iässä, sillä isä opettaessaan lasta, vääntänee lapsen saaman opetuksen sellaiseksi että lapsi joutuu pian pahan saaliiksi.
Kenen turviin siis pitäisi paeta, oikeaa opetusta saamaan? Pitääkö opetus hakea kaukaa, vai onko se sinun suussasi ja sydämessäsi?
Opettaisiko miehesi, lasta vihaamaan äitiään, tai peräti suomen kansan kimppuun, saalista saamaan ja ryöstöä ryöstämään ja tallaamaan sitä kuin katujen lokaa!?
Ja asettuuko hänen vihansa tästäkään? Vielä on hänen kätensä ojennettu että lapsi juoksisi pahuuteen?
Mutta älkää tuomitko silmän näöltä älkääkä jakako oikeutta korvan kuulolta!
Isä voi olla paha ja väärä, mutta lapsi ei ole mitään pahaa tehnyt, silti lapsella on oikeus isään ja äitiin!
Jos isä luetaan pahaintekijäin joukkoon, joka kantaa omia syntejään ja rikoksiaan, niin rukoilkoon lapsen äiti pahantekijä isän puolesta.
Kun isä saa sen kuulla, menee hän itseensä ja rauhoittuu ja ehkä tekee parannuksen soveliaita hedelmiä.
Ja lopulta käy niin, että hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla.
Joten teehän nyt lapsen äiti avaraksi telttasi sija, ja levennettäköön sinun majasi seinien kangas, että lapsen isäkin sopii telttasi suojaan.
Leiriläinenhän sinäkin olet maan päällä, sillä eihän täällä ole pysyväistä asuinsijaa kenelläkään, ei edes eduskunnan puhemiehellä!
Älä säästele, äläkä kosta, äläkä pelkää, sillä pahaintekijät häpeään joutuvat.
Parasta on sinun ottaa aviomieheksesi hänet, joka sinut teki ja kutoi valmiiksi äitisi kohdussa!
Jos miehesi nuoruuden vaimo on ollut halveksittu, niin kyllä sinut kootaan jälleen,
pahantekijä miehen voi sanoittakin voittaa, jos kannat hänen syntejään
sanomalla: " Isä meidän joka olet Taivaassa, anna meille meidän syntimme( velkamme) anteeksi...
Lopulta käy niin, että et ole kenellekään mitään velkaa,
muuta kuin että toisianne rakastatte, rakkauden velkaa on niin paljon ihmisillä toisilleen!.. ja suurin osa jää maksamatta. t. b - 3+2
Jos kerran olette eronneet, niin miksi hän muka voisi vaatia lapselle omaa sukunimeään?
Sinun lapsesi, sinun päätöksesi.- Mies ja nainen= laps
Ei taida olla sinun lapsesi,? Miksi muutoin Israelin kansa sanoo: " Meidän isämme on Aabraham"!??
Lapsi on aina isän. Siksihän te rukoilette iltaisin: " Isä meidän, joka olet Taivaassa..:)
Eikö meillä kaikilla ole sama Isä, eikä sama Jumala ole meidät luonut?
Toinen vaihtoehto, on antaa osoite, että missä tehtaassa niitä pentuja luodaan?
Pentutehtaassako? t. b - Isä teidän
Mies ja nainen= laps kirjoitti:
Ei taida olla sinun lapsesi,? Miksi muutoin Israelin kansa sanoo: " Meidän isämme on Aabraham"!??
Lapsi on aina isän. Siksihän te rukoilette iltaisin: " Isä meidän, joka olet Taivaassa..:)
Eikö meillä kaikilla ole sama Isä, eikä sama Jumala ole meidät luonut?
Toinen vaihtoehto, on antaa osoite, että missä tehtaassa niitä pentuja luodaan?
Pentutehtaassako? t. bMeillä Suomessa lapsi on aina äidin omaisuutta ellei äiti toisin halua.
- ei vaikeaa
Otan osaa että menit valitsemaan lapsellesi tuollaisen isän. Valitettavasti se on nyt myöhäistä katua. ehdotan ettei yhtään suvun nimeä lapselle missään muodossa vaan lapsella oma nimi.
- kjök
Jos yksimielisyyteen ei päästä saa nimestä päättää lapsen äiti. Tämän voi tarvittaessa kertoa lastenvalvojakin.
- Aikuisena voi vaihta
Nykyisin ajat ovat toiset, mutta tilastojen mukaan edelleen useimmat vaavit saavat isänsä sukunimen (jos siis vanhemmilla eri nimet). Äidin sukuniemen saanut kersa mielletään ilmeisesti aviottomaksi lapseksi tai yksinäisen naisen projektiksi.
Olisiko miehellä jokin toinen etunimiehdotus? Jos ehdottaisit vaikka, että lapselle annettaisiin kolme etunimeä, joista mies voisi päättää kaksi jälkimmäistä.
Oikeastaan etunimien järjestyksellä ei ole väliä, monillahan on kutsumanimenä toinen etunimi ensimmäisen sijaan.
Jos yrittäisitte korjata välejänne tai suunnitella tulevaisuuta (esim. tapaamisasioita) nimestä riitelemisen sijaan. Nimi ei oikeastaan ole kovin tärkeä asia. Romeon sanoin: What’s in a name? that which we call a rose By any other name would smell as sweet;. - parastyömies
Samallainen tapaus oli veljen pojallani ,joka käyttäytyi justuolleen kun seurusteli ja tyttö ootti lasta kun lapsi syntyi saivat molemmat turpiin niin lapsi kuin äiti poliisi ei voinu mitään kun laittaa putkaan kun löi ja aamulla sama jatkui eivät voineet suojella kun ei tappanu vaan kuritti huoraa niin kuin sanoi.Tyttöllä ja lapsella on nyt salainen paikka jossa asuu.
- mari-petteri
Olin jo ehdottamassa että JÄTÄ SE SIKA, mutta olitkin jo ehtinyt tehdä sen.
- 19+8
Täysin selvä asia. Sinä päätät eikä ole mitään aihetta ottaa miehen toiveita huomioon, ellet nimenomaan halua.
- pidä pääsi
Ehdottomasti sinä päätät, koska isä on noin arvaamaton luonne. Ei kannata edes huoltajuutta hänelle myöntää.
- vauvoja rakastava
Äiti ja ,joka on järkevämpi kasvattamaan pienen lapsen, pieni lapsi tarvitsee helliä ihania ääniä ympärilleen ja turvallisen kasvuympäristön, jossa Hänellä ei ole pelkoa, ja Hän kasvaa iloisten ihmisten ympäröimänä. ei saa huoritella pienen lapsen äitiä. nimi pitää olla hyvä. alkoholistia ja yleensäkin humalajuomia käyttävät ei ole soveliaita kasvattamaan pieniä vauvoja, vastuu pitää osata kantaa, ja luottaa tulevaisuuteen. pieni lapsi on puolustuskyvytön julmuuksia vastaan. hellyyttä, rakkautta ja huolenpitoa ja syliä. lapsia kasvatettaessa on aina olla hyvä järki ja ei humalaisia ympärillä, ei kirosanoja ei rumia äänenkorotuksia, vaan helliä lauseita, ihania äänensävyjä, lapsen kasvaessa isommaksi ohjeet ja säännöt hellällä otteella. rakkaus tarkein lapselle. kasvata lapsesi hyvin. ole rakas vauvalle.
- Huh,!
Äidinkielen ope on ylpee.
- en moiti
raitis reipas ja reilu äiti ei horju eikä heilu, kuin työn touhussa. Hellästi hän lapsensa hoitaa ja paijaa ja silittää ja tuudittaa uneen ihanaan, jossa vauva näkee kauniita unia äidistään ja hymyilee. Humalajuomista ei tietoakaan eikä väkivaltaisesta juoppopuolisosta, joka vain kiukuttelee ja nimittelee. kaikenlaiset niitä lapsia saavatkin. Onko oikeudenmukaista? kysyn vaan. HM... eivät osaa kasvattaa lapsiaan. vieraitten miesten perässä juoksevat, luulevat raukat, että ne on lapsia saaneista kiinnostuneet. eivät ole. kuka järkevä mies haluaa toisen miehen tekemiä lapsia elätettäväkseen ja vielä toisen miehen akkaa. hyi olkoon. jo on maailma mallillaan. ajatelkaa vähän, mihin kikkelinne tuikkaatte.
- mfld'k
Kun vanhemmat eivät ole naimisissa, lapsi saa äidin sukunimen. Häirinnästä voi tehdä poliisille rikosilmoituksen. Eksäsi harrastaa vallankäyttöä. Jos kerran annat periksi, et ikinä voi tehdä niinkuin haluat. Suosittelen lämpimästi, että haet yksinhuoltajuutta niin voit tehdä kaikki tärkeät päätökset itse.Kuullostaa, että ongelmia on muuten tulossa. Voi hän silti tapaamisoikeutensa pitää.
- Isä.
"Kun vanhemmat eivät ole naimisissa, lapsi saa äidin sukunimen."
Ei se ihan noin itsestäänselvää ole. Äiti voi halutessaan antaa lapselle isän sukunimen.
Tässä tapauksessa tosin äidin sukunimi on aivan itsestäänselvä asia.
Tässä tapauksessa ei varmaan edes kummen tarvitse hakea yksinhuoltajuutta. Taitaa mennä ihan ilmoituksella.
- ei se sen kummempaa
Ehdottakaa kumpikin nimeä ja heittäkää kolikkoa
- sterilisaatioon heti
"Ollaan erottu lapsen isän kanssa jo raskauden alussa minun aloitteestani, sillä koin ettei hän ole tarpeeksi tasapainoinen kasvattamaan lasta (huumeet, alkoholi, räjähdysherkkyys,..)"
Olen sitä mieltä että olette ihan vitun tyhmiä kun alun alkaenkin teitte lapsen.Tuo käytös ollut varmasti tiedossa jo ennen lapsen alkua.Huostaanotto lapselle olisi paras vaihtoehto.
Aloittaja sekä narkkimies,sterilisaatio olisi kaltaisillenne oikein ratkaisu.- KALLE KELLO
Oletettavasti aloittaja-äiti on samaa kaliiperia, mutta raskaus keskeyttänyt nautintoaineiden käytön -kunnes se taas alkaa. Näille vanhemmille (kuten muillekin) on tärkeintä ja rakkainta vain sen, mistä saa seuraavan annoksen. Muista viis. Kun lapsi on jo niin iso, että alkaa kiinnostamaan "kuka minä olen", tuskinpa on äidit ja isit enää hengissä.
- Suojaa lapsesi!!
Haet yksinhuoltajuutta vedoten exn käyttäytymiseen jo lapsen edun nimissä! Sen jälkeen sinulla KAIKKI määräysvalta koskien lapsen asioista! Ei kannata antaa tuollaisen ihmisen sekaantua sinun ja lapsen asioihin,koska siitä seuraa monenlaista hankaluutta! Et voi tehdä MITÄÄN päätöstä koskien lasta kysymättä "lupaa" exältäsi,koskien passia,tiliä ym erittäin tärkeitä asioita.Et voi matkustaa ulkomaille lapsen kanssa ilman hänen lupaansa.Ja kertomasi mukaan exäsi vaikuttaa aikamoisen hankalata tyypiltä eli HAE YKSINHUOLTAJUUS HETI!!!!!!
Sinun kannattaisi kumminkin hakea yksinhuoltajuutta. Sinun pitäisi päättä lapsen etunimi. Yleensä on äitin sukunimi.
- =====
Jos isä ja äiti ovat eri mieltä lapsen etunimestä tai sukunimestä, äiti saa päättää lapsen nimen.
http://virtuoosi.pkky.fi/suoma/sivut/ristiaiset.htm - eiasianvierestä
Riippuu että kuka lapsesta loppujen lopuksi eniten huolehtii. Se, että jos mies saa päättää nimen, voi antaa hänelle muitakin luuloja ja luulla myöhemmin saavansa oikeuksia muihinkin lapsen elämään kuuluviin valintoihin.
Valinta on sinun. Joko haluat miehen saavan jonkinlaista valtaa lapsesta tai haluat kasvattaa hänet omilla ehdoillasi. Olkaa nyt järkeviä ja istukaa rauhassa pöydän ääreen,keskustellaksenne lapselle nimet, molemmat tekevät listan nimistä pareittain niin että ne sointuvat toisiinsa. Jos ette saa edellämainittua tehtävää suoritettua kanfdestaan niin ottakaa kavereita avuksi keskustelemaan ja laatimaan kyseinen nimilista? näin pääsette riitelemättä asiassa eteenpäin ja lapsenne nimestä ei tartte sitten enää koskaan riidellä. Edellämainitusti teimme EX:än kanssa kun olimme vielä yhdessä ja odotimme lasta tulevaksi,näin pääsimme yhteisymmärrykseen lapsenne nimistä .
Te lapsen vanhempina päätätte ja sovitte lapsen nimestä.
Terveisin:
Yx Isä joka on lapsestaan onnellinen,joka on jo ylioppilas vuosimallia 2014- Tehkääs näin
Laittakaa sille nimeksi Jeesusperkele. On sitten molemmat tyytyväisiä. Ja eukolle moloa poskeen että on hetken hiljaa.
- järkiä
Oli miten oli, nyt ei oo enää kyse sinusta tai isästä vaan papsista ja jos oikeasti siis oikeata rakastat sitä, silloin ajattelaan mitä on lapselle parasta. Eli että ISÄÄkin on osalisena sen elämässä vaikka vähäisenkin
- vauvat on ihania
olet tehnyt viisaasti,että olet sen holtittoman alkoholistin ajanut tiehesi, hyvä! !viinamiehet ei ole koskaan olleet hyviä lapsenkasvattajia.! ei koskaan, niille on se kirottu viinapullo ykkönen naiset on joitakin rumianimityksiä. lapsi ei tykkää jos hänen äitiään kohdellaan julmasti. kasvata omien sukulaisten kanssa lapsesi, jotka toivottavasti ovat raittiita. vaikka olisi kuinka hyvätuloinen,mutta alkoholisti heitä hevonkuuseen sellainen huononmallin näyttäjä, hyi. anna lapsellesi tasapainoinen ja rauhallinen elämä. alkoholisti painukoon johonkin katkohoitoon eikä lähellekään perhettään. hyvä että jaksat olla raitis reilu joka ei heilu kuin turmelus juoppo. tsemppiä elämällesi. joka on hyvä..
- wr t wetw4 5t
ette selvästi ole valmiita vanhemmiksi kun ette osaa edes päättää mielikuvitus lapsen nimiä vaan pitää tuntemattomilta kysellä suoli 24 sessa.
- ei terävät
niin antaa vielä vittunsa kaikenlaisille alkoholisteille, joille ei ole tarkoitettu sellainen herkku annettavaksi. ja saa vielä vauvan sille mokomalle alkoholistille. pierureiälle, huihai. jottahuihai lenkkiä naamaan, turmelus.
- joopa joo
miten ihmeessä äidillä ois valta kieltää lasta näkemästä isäänsä? mitäs ne femakot sit sanois jos tilanne ois toisin päin?
- tolkut on
jos äiti on juoppohuora, niin raitis isä hoitaa vauvan. jos molemmat holtittomia yhteiskunta pitää huolen ja kasvattaa yhteiskuntakelpoisen IHMISEN. ihminen kasvaa ja kehittyy joko mieheksi tai naiseksi kumman elimet luoja on vauvalle antanut tasapainoinen hyvin kehittynyt ihminen on lahjakaunis yhteiskunnalle,joka taas huolehtii yhteiskunnasta hyvin ja hyvä jatkuu ja jatkuu kunnes tulee hyvä lopputulos. on iloisia ja hymyileviä mummoja ja ukkeja ja valtakunnassa kaikki on hyvin. näin se vaan on hyvät ihmiset rikkaat ja kauniit ja hyvinkasvatetut köyhät.
- ajattele lasta
Ota jo nyt yhteyttä lastenvalvojaan ja kysy neuvoa, pistä talteen kaikki todisteet exän häirinnästä, ota mahdollisesti yhteyttä poliisiin. Kun vauva syntyy, hae yksinhuoltajuus (em. todisteiden kanssa ei pitäisi olla edes vaikeaa), sen jälkeen sinä päätät kaikesta.
Yksinhuoltaja päättää itse yksin kaikista asioista ja siihen ei paljon ole muilla varaa valittaa. Tosin itse kyllä en päästäisi tuollaista miestä lähellekään lasta missään tilanteessa! Sinä siis päätät nimestä, hoitopaikasta (sitten kun menee päivähoitoon, jos menee), yms.
- Isäntä
Perheen pää eli mies päättää poikalapsen nimen. Nainen saa päättää tytön nimestä jos mies antaa.
- kirjavakisssa
Isäntä...et osaa lukea tai ymmärrrä...tossahan perheessä EI ole isää,,onneksi, sillä perusteella mitä ap kirjoitti, millainen hän on
- Jehovan todistaja
Naisen tehtävä on olla kuuliainen miehelleen ja opettaa tyttöjä pysymään neitsyenä avioliittoon asti.
- Etä isä vaan
Oletko varma että tyttärenne on koskematon ennen hääyötä?
- almahhh
Heh,,entäs jos tuleva aviomies on huono sängyssä?? Neitsyys kannattaa menenettää heti kun on valmis ja sitten voi valita, jos ny yleensä naimisiin tahtoo, ettei ota mitään severi surkimusta =)
- uskonnoton
almahhh kirjoitti:
Heh,,entäs jos tuleva aviomies on huono sängyssä?? Neitsyys kannattaa menenettää heti kun on valmis ja sitten voi valita, jos ny yleensä naimisiin tahtoo, ettei ota mitään severi surkimusta =)
Jos tuleva aviomies on jehova, niin on jokseenkin varmaa, että hän on huono sängyssäKIN.
- en moiti
uskonnoton kirjoitti:
Jos tuleva aviomies on jehova, niin on jokseenkin varmaa, että hän on huono sängyssäKIN.
vaihtakaa sänky. millä tavalla mies voi olla huono sängyssä yhtä hyvin akka voi olla huono. ostakaa leveämpi sänky ja olkaa tiikereitä.
- Onnellinen isä
Jokainen tekee kuin parhaakseen näkee lasten parhaaksi. En neuvo koskaan JOS joku kysyisikin jotakin perheensä asioista tai mielipidettä.Kun olette noin riitaisia lastenne suhteen ,niin saatte riidellä ihan vapaasti. Asianajajat ovat vain mielissään kun riitelette lapsen/lastenne huoltajuuksista, ja sosiaalitoimi ottaa sitten viimekädessä lapsenne huostaan.
- shamaan
koska asutte eri osoitteissa kun vauva syntyy ja sen jälkeenkin niin sinä saat helpommin yksinhuoltajuuden jos vaan haluat, tosin hän voi kyllä itse haluta yhteishuoltajuutta (mikä noilla taustoilla ja tuolla käytöksellä ei helppoo saada).
minäkin suosittelisin käymään lastenvalvojan tai perheneuvolan puheilla ennen vauvan syntymää ja kysellä etukäteen mitä kannattaa tehdä, kun hän kohtelee jo sua nyt noin huonosti.. voit myös lykätä isyyden tunnustusta jonkin aikaa tiettyihin syihin vedoten (huumeet, alkoholi) ja jos et ole varma mitä tehdä ja saat elatustukea kelasta sillä aikaa.
jos sinulla yksinhuoltajuus voit halutessa itse päättää nimestä ja kaikesta lapseen liittyvässä olet aina yksin vastuussa (yhteishuoltajuudessa joudut passeihin ym. aina toisenkin huoltajan allekirjoituksen ja suostumuksen lisäämään). olen yksinhuoltaja ja meidän lapsilla minun sukunimi. vaikka muuten ollaankin päätetty lasten etunimistä yhdessä ja minä annoin kaksi muuta välinimeä koska nämä ei häntä kiinnostanut.. (emme ikinä ole asuneet yhdessä).
kaverillani on yhteishuoltajuus heidän lasten isän kanssa vaikka eivät samassa osoitteessa ole ikinä asuneet (isä vaati) ja se sellanen huume-alkkis-narsisti. kaveri asunut lasten kanssa turvakodissa vaikka kuinka pitkään nytten (hakkasi ja raivosi heillä, uhkasi tappaa) :( josta kärsii sekä äiti ja lapset. äiti tapellut että saisi yksinhuoltajuuden koska isä tahallaan kiusaa ja kieltää mm passihakemukset ym, yhteishuoltoa tosin ei niin helpolla kumota).
niin oikeesti mieti tarkkaan mitä teet sinun ja lapsen hyväksi! ettei lapsi joudu kärsimään myöhemmin!! (heillä meni muutama eka vuosi suht ok, sen jälkeen alkoi h**vetti)
mielestäni on hyvä että lapsi tuntee ja tietää isänsä, mutta ei jos sen on lapsen edun vastaista. silloin hän voi ottaa yhteyttä kun on kasvanut isoksi ja ilmoitat hänelle isän nimen.
toivon sinulle ja vauvalle kaikkea hyvää ja ihania yhteisiä hetkiä - sitä saa mitä tilaa
Mä en tuossa tilanteessa ukolta varmaan paljoa kyselis siitä etunimestä ja voihan se lapsi sitten vanhemmiten halutakin alkaa käyttää sitä toista nimeä kutsuma nimenä jos lapsi itse niin haluaa..? Ja voit saman perustelun kertoa sille isällekin..
Mutta jos ei isä tunnusta isyyttään, etkä sinä sitä vaadi. Niin lapselle eivoi antaa isänsä sukunimeä. Mutta sittenkään, jos isyys on tunnustettu ni ei ole pakko antaa isän sukunimeä voit ihan hyvin valita sittenkin sinun sukunimesi.. - kokemusta on
Kannattaa päätyä tuossa tapauksessa yksinhuoltajuutta, silloin saat yksin päättää nimen, missä asut ja missä lapsi aloittaa koulun
- nygkjfds
Tää on sun versio. Olis kiva tietää toisen osapuolen versio myös.
- ...
Isä on lapselle isä, vaikka ei olisi täydellinen. Älä riistä lapseltasi isää. Näen tämä nimiasian seurauksena siitä, että hän menettää lapsensa ja Sinut.
- oiih
perseestä sinä olet tullut, kun tuollaisen valitsit. omapa on tymyytesi makeata lientä on päässyt lirahtamaan nautinnon huumassa, ettei seurauksia ole ennätetty oohh....sinne meni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873227
- 622937
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322455- 802283
- 742189
- 952026
- 121626
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j341618Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450