Miten reagoitte "aggressiivisen" oloiseen koiraan?

koire

Aggressiivinen on ehkä hieman liioiteltu ilmaus, mutta esimerkiksi jos kuljette jossain (koiran kanssa tai ilman) ja vastaantuleva koira alkaa räyhäämään/haukkumaan/murisemaan, varsinkin jos itselläsi on koira matkassa. Jos oma koira pistää shown pystyyn niin itseäni ainakin alkaa hieman nolottaa ja tietenkin pyrin lopettamaan kyseisen machoilun. Mutta jos jonkun toisen koira alkaa käyttäytyä näin, niin en ajattele, että no onpa huonosti koulutettu koira, vaan ns. ymmärrän tilanteen, koska oma koiranikin voi käyttäytyä niin. Vaikuttaakohan asiaan oman koiran käytös (jos oma koira on täydellinen, niin muitten koirat on huonoja?)
Oma koirani ei siis ole mitenkään aggressiivinen, mutta on tyypillinen remmiräyhä, kotioloissa rauhallinen ja ihmisystävällinen.
Mitenkäs teidän kohdalla? :)

26

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trutsu

Samoilla linjoilla. Omani olen kovalla työllä kouluttanut pois rähinästä, niin ymmärrän olla tuomitsematta heitä, joiden koirat rähisevät. Tehtävä ei ole helppo. Eikä rähinä suinkaan aina ole omistajan vika, vaan jotkut koirat aloittavat helposti rähinän, jotkut eivät ikinä edes yritä.
      Ajattelen, että rähisijän tapaaminen on omalleni hyvä harjoittelutilaisuus, päivittää niitä remmikäytössääntöjä.
      Hymyillään kun tavataan, vaikka koirat vähän irvistelisivätkin :)

• ei vaan jaksa enää

Se työmaa on loputon. Ymmärrän kyllä remmirähisijöitä, omaani olen siitä kouluttanut, mutta joo väliin onnistuu väliin taas joku rähisijä saa jotain napsahtamaan päässä ja minullakin on taas kuukauden-pari remmirähjä. Tosin olen lyönyt hanskat tiskiin, ei vaan jaksa ja siinäpä möykätköön.

• isoisoäiti
        ei vaan jaksa enää kirjoitti:

Se työmaa on loputon. Ymmärrän kyllä remmirähisijöitä, omaani olen siitä kouluttanut, mutta joo väliin onnistuu väliin taas joku rähisijä saa jotain napsahtamaan päässä ja minullakin on taas kuukauden-pari remmirähjä. Tosin olen lyönyt hanskat tiskiin, ei vaan jaksa ja siinäpä möykätköön.

ei vaan jaksa...
        Kirjoitit rehellisen tuntemuksesi tuohon, ei kaikkien tarvitsekkaan olla niitä omia hyviä, joita täällä niin mielettömästi kehutaan. Lohduttaudu sillä että et varmasti ole ainoa (joskus kyllästynyt). Katseleppa vastaantulijoita joskus kun olet ilman koiraa liikenteessä, kyllä siellä niitä möykkääjiä vastaan kävelee ja omistajan ilme kertoo paljon. Ei jaksa olla yhtään metelistä kiinnostunut, ääntähän maailmaan mahtuu. Jos ei muuta tressin aihetta ole, älä tätäkään sure.

• nätisti mennään

En välitä riehuvista, eikä koiranikaan. Koirani ei viitsi edes vilkaista räksyttäjiä. Rohisijat ja röhkijät, kuten mopsit, tuo neiti kiertää kauempaa vilkuillen. :D Koirani on siis narttu eikä machoile takaisin jos joku haastaa. Kotipihassa tosin jos joku sen haastaa niin se voi vastata, hölmö kun luulee omistavansa koko kerrostalon. Mikään remmirähjä tämä ei ole, ei koskaan aloita. Haukkuu aniharvoin muutenkin, lähinnä oraville. Muuta asiaa aina mau'unnasta urinaan kyllä tulee. Itseään isompia koiria vähän karsastaa ja on varovainen tutustuessa, mutta pienemmille uroksille heiluu aina häntä!

• ei haittaa rähinät

Mulla koira joka ei ole koskaan rähjännyt.Lähinnä on sellainen että menee rauhallisten koirien luon nätisti moikkaamaan jos annan mennä, mutta jos vastassa on räyhä, ei koiranikaan halua moista moikata.Mutta jos räyhän omistaja haluaa jäädä juttelemaan niin jäämme, ja yleensä siinä sitten räyhääjäkin rauhoittuu, ja usein uskaltautuu haistelemaankin.Joskus tehdään niin, että kävellään samaa matkaa, niin räyhääjän pelko poistuu, ja koirista on tullut ihan kavereitakin.
      Mutta, jos kyseessä on räyhäävä uros, en näe mitään järkeä ärsyttää sitä lisää, jos on kyse koirasta joka räyhää muille uroksille.Siihen ei välttämättä auta muu, kuin omistajan oma koulutus ja asennoituminen koiraan ja sen käytöksen syiden ymmärtäminen.
      Useinhan tuo räyhääminen johtuu siitä että joko koira itse, tai sen omistaja alkaa pelätä ja jännittää ohituksia, koira huomaa sen että omistaja pelkää/jännittää, se alkaa räyhäämällä karkoittaa vastaantulevia koiria, jotta omistajansa ei pelkäisi.
      Pelkäävä koira räyhää, tai pelkäävän omistajan koira räyhää.Koira voi pelätä vastaantulevaa koiraa, ja omistaja voi pelätä myös sitä miten hänen koiransa kohta alkaa räyhätä ja rytkiä hihnassa.Koira vaistoaa että omistaja pelkää.
      Jos koira pelkää vierasta koiraa, sitä ei saa silitellä, voivotella tai sääliä, se vain lisää koiran pelkoa.

Mutta siis, mua ja koiraani ei haittaa yhtään se että jonkun koira rähisee.

• käppänän emäntä

Meidän koira räyhää siinä vaiheessa kun huomaa ettei pääse haistelemaan ja tervehtimään, on tottunut kaikkiin koiriin koirapuistossa.

• Koire

Mun koiralla on juuri tuo, että se pelkää. Kaukaa se yleensä rähisee ja lähelle päästessä ja haistellessa rauhottuu ja voi alkaa jopa leikkisäksi. Tosin riippuu ihan koirasta ja tilanteesta.

• Terhi2

Tämä menee nyt vähän aiheen ohi, mutta olisi kiva tietää mitä tässä pitäisi tehdä. Aikuinen tyttäreni oli kävelyllä koiransa ja lastenvaunujen kanssa, koira oli normaalisti hihnassa. Yhtäkkiä joltain pihalta hyökkää vihainen koira tyttäreni koiran kimppuun, hän tietysti menee itse väliin ja vieras koira puree häntä molempiin käsivarsiin ja toiseen kämmeneen. Itse koiran omistaja katsoo talonsa ikkunasta tilannetta, mutta ei tee mitään, onneksi naapurista tuli pari miestä auttamaan, kun tyttäreni huusi apua. Lääkärikäyntihän tietysti seurasi, ja iso shokki jälkeenpäin. Pyysin heitä ilmoittamaan poliisille, ja niin he tekivätkin, mutta mitä tekikään poliisi, ei sitten niin mitään!!! "Menkää itse ensin selvittämään asia koiranomistajan kanssa" Pelkäsin, kun tyttäreni mies meni sinne, mutta, vaikka sama koira oli pihalla yksin vieläkin, kukaan ei avannut ovea. Toisaalta ihan hyväkin,koska mielestäni ihminen, joka toimii näin, voi varmaan tehdä mitä tahansa. Mitä tässä tapauksessa olisi viisainta tehdä seuraavaksi? Vai pitääkö vain elää, niinkuin ei mitään olisi tapahtunut, ja pelätä naapuriaan lopun ikänsä.

• väkivaltaakoiralla

Tähän on tullut paljon miinuksia. Ihan satua palstalaisten mielestä koko juttu.

Siinähän pelkäätte, viranomainen ei koiran uhria mielellään auta. On itse aseistauduttava jos aikoo ulkoiluttaa koiraa ja lastenvaunuja.

Uhria helposti syyllistetään. Se, että teillä oli oma koira mukana, oikeuttaa päällekarkauksen. Jos omaa koiraa ei ole, syynä on se, että on tottumaton koiriin, koirapelkoinen tai koiravihaaja. Tappajakoiran omistaja keksii aina syyn koiransa käytökselle, eikä se syy löydy koskaan peiliin katsomalla.

• väkivaltainen olet
        väkivaltaakoiralla kirjoitti:

Tähän on tullut paljon miinuksia. Ihan satua palstalaisten mielestä koko juttu.

Siinähän pelkäätte, viranomainen ei koiran uhria mielellään auta. On itse aseistauduttava jos aikoo ulkoiluttaa koiraa ja lastenvaunuja.

Uhria helposti syyllistetään. Se, että teillä oli oma koira mukana, oikeuttaa päällekarkauksen. Jos omaa koiraa ei ole, syynä on se, että on tottumaton koiriin, koirapelkoinen tai koiravihaaja. Tappajakoiran omistaja keksii aina syyn koiransa käytökselle, eikä se syy löydy koskaan peiliin katsomalla.

Kyllä on aika monesti toitotettu, että koiran käytös ja tekoset johtuvat nimenomaan OMISTAJASTA. Omistaja on velvollinen pitämään huolen, ettei karkaa pihoiltakaan päälle. Älä yritäkään laittaa sanoja muiden suuhun ja väittää, että täällä oltaisi tuota mieltä mitä sinä lässytät.

• poliisiasia

Uudelleen poliisiasemalle kertomaan ettei saa omistajaan yhteyttä! Menee tekemään RIKOSILMOITUKSEN!

• pöyristyttävää

Lääkärintodistus ja rikosilmoitus. Poliisin on pakko ottaa vastaan ilmoitus ja toimia.
      Liekköhän hyökänneen koiran omistaja joku poliisin kaveri?

• Terhi2

Näinkinhän voi tietysti olla, pienellä paikkakunnalla kun kaikki tuntee toisensa. Minä olisin rikosilmoituksen tehnytkin heti, mutta nuoret tuntuvat vähän aristelevan. Mutta eikö jo koiran irti pitäminen ole kiellettyä, vai saako sitä omalla pihalla pitää irti, vaikka ei ole aitaa?

• poliisille mars
        Terhi2 kirjoitti:

Näinkinhän voi tietysti olla, pienellä paikkakunnalla kun kaikki tuntee toisensa. Minä olisin rikosilmoituksen tehnytkin heti, mutta nuoret tuntuvat vähän aristelevan. Mutta eikö jo koiran irti pitäminen ole kiellettyä, vai saako sitä omalla pihalla pitää irti, vaikka ei ole aitaa?

Ei saa pitää omalla aitaamattomalla pihalla irti.Ja aidatullakin vahtien koiraa koko ajan.Omistaja on aina vastuussa, myös silloin jos ihminen menee aidatulle alueelle, ja siellä koira purisi.
        Etsi netistä, löytyisköhän...koirakuri, koiran vapaanapito jne.

• Ohittaja!

Itseäni vain ketuttaa semmoset jotka sntaa koiran räyhätä pitkällä hihnalla eikä edes elettäkään että sais koiran hiljaseks, tai edes lyhentäis hihnaa et mä pääsen ohi. Mulla onneks itelläni oli vain semmonen ongelma nuoren koiran kanssa että veti muita päin ku halus tutustua, mut nykyään vaan kävellään nätisti ohi. En ajattele itse automaattisesti että koiraa olisi huonosti koulutettu, mutta kyllä pistää semmoset tapsukset miettimään jossa omistaja ei edes välitä koiransa käytöksestä.

• Muakin ärsyttää

Muakin ärsyttää välistä. Räyhääminen on merkki jostain näistä jutuista
        Ei osata kouluttaa
        Ei viitsitä/jakseta/huvita kouluttaa
        On annettu periksi koulutuksessa ison työmäärän edessä
        Koulutus on kesken
        Halutaan koiran rähisevän
        Ei vaan kiinnosta pätkääkään miten koira käyttäytyy ja mitä muut koiranomistajat tosta ajattelee

Syitä miksi räyhäys on alkanut on paljon, yleensä kai huono sosiaalistaminen/arkuus, murkkuikä, huonot kokemukset koirista, juoksutkin vissiin voi tehdä, yleinen toisten koirien/sukupuolen x sietämättömyys, jne. Kaikissa tapauksissa räyhäämisen saa osaava ja kärsivällinen ihminen loppumaan.

• trutsu
        Muakin ärsyttää kirjoitti:

Muakin ärsyttää välistä. Räyhääminen on merkki jostain näistä jutuista
        Ei osata kouluttaa
        Ei viitsitä/jakseta/huvita kouluttaa
        On annettu periksi koulutuksessa ison työmäärän edessä
        Koulutus on kesken
        Halutaan koiran rähisevän
        Ei vaan kiinnosta pätkääkään miten koira käyttäytyy ja mitä muut koiranomistajat tosta ajattelee

Syitä miksi räyhäys on alkanut on paljon, yleensä kai huono sosiaalistaminen/arkuus, murkkuikä, huonot kokemukset koirista, juoksutkin vissiin voi tehdä, yleinen toisten koirien/sukupuolen x sietämättömyys, jne. Kaikissa tapauksissa räyhäämisen saa osaava ja kärsivällinen ihminen loppumaan.

Ei ole kattava tuo sinun listasi. Tyypillisesti tuomitset toisen laiskaksi, tietämättömäksi tai ilkeäksi, "sua ärsyttää". Häpeäisit.

Koiran viettirakenne, erityisesti vartiointi- ja puolustusviettisyys ja reviiritietoisuus ovat iso tekijä rähinöinnin takana. Kaikki koirat eivät rähise.
        Kovaviettinen koira on lenkkeillessäkin valppaana, valmiina reagoimaan asioihin. Toiminta saattaa alkaessaan säikäyttää omistajan ja näin nopeasti paheta. Sosiaalistaminen ei auta tällaiseen käytökseen.

Kaikki koiranomistajat eivät myöskään ole osaavia ja kärsivällisiä, koiran ongelmakäytös alkaa yllätyksenä, eivätkä taidot riitä sen korjaamiseen. Meitä ihmisiä on laidasta laitaan, koiran omistaminen ei vaadi yli-ihmisyyttä.
        Rähinä on aina tilannekohtaista, joten kouluttajat useinkaan eivät saa pysyvää muutosta aikaan.

Vietikäs koira ja kiltti omistaja eivät ole oikein sopiva pari, mutta usein tämä remmirähinä on ainoa ongelma. Annettaisko kuitenkin heidänkin lenkkeillä ilman paheksuntaa?

• lsddklndf
        trutsu kirjoitti:

Ei ole kattava tuo sinun listasi. Tyypillisesti tuomitset toisen laiskaksi, tietämättömäksi tai ilkeäksi, "sua ärsyttää". Häpeäisit.

Koiran viettirakenne, erityisesti vartiointi- ja puolustusviettisyys ja reviiritietoisuus ovat iso tekijä rähinöinnin takana. Kaikki koirat eivät rähise.
        Kovaviettinen koira on lenkkeillessäkin valppaana, valmiina reagoimaan asioihin. Toiminta saattaa alkaessaan säikäyttää omistajan ja näin nopeasti paheta. Sosiaalistaminen ei auta tällaiseen käytökseen.

Kaikki koiranomistajat eivät myöskään ole osaavia ja kärsivällisiä, koiran ongelmakäytös alkaa yllätyksenä, eivätkä taidot riitä sen korjaamiseen. Meitä ihmisiä on laidasta laitaan, koiran omistaminen ei vaadi yli-ihmisyyttä.
        Rähinä on aina tilannekohtaista, joten kouluttajat useinkaan eivät saa pysyvää muutosta aikaan.

Vietikäs koira ja kiltti omistaja eivät ole oikein sopiva pari, mutta usein tämä remmirähinä on ainoa ongelma. Annettaisko kuitenkin heidänkin lenkkeillä ilman paheksuntaa?

"Koiran viettirakenne, erityisesti vartiointi- ja puolustusviettisyys ja reviiritietoisuus ovat iso tekijä rähinöinnin takana."

Ja heti seuraavassa ketjussa olet varmasti puolustamassa rähiseviä koiria, että omistajan vika, omistajan vika, jos joku valittaa vaikka kerrostaloa terrorisoivasta koirasta.

• Vastaus.
        trutsu kirjoitti:

No enpä tasan häpeä, koska noista asioista se johtuu. Vaikka koira olisi arka tai agressiivinen kuin mikä senkin saa kuriin. Miksi toistelet sanomaani? Joo kaikki eivät ole osaavia eikä kärsivällisiä kuten totesin, eivätkä hanki apuakaan, heidän koiransa tuolla lenkillä tulevat vastaan turpa auki. Saan ajatella heistä juuri niinkuin haluan.

Asenteesta rähisevään koiraan näkee kyllä onko vääränlainen omistaja koiralla. Ja näitähän riittää. Eivät saa kuriin edes pikkupuudeleitaan itse asiassa nuo pikkuräksyt ovatkin pahimpia, ne kun pysyy narun päässä kun ei isoja voimia niillä ole joten se hallinta on sitä narusta riittävän lujaa kiinni pitämistä. Jos se omistaminen ei kerran vaadi yli-inhimillisyyttä niin kuinka vaikeaa se rähinästä opettaminen pois sitten voi olla? Joten tasan varmasti mua ärsyttää välistä ja oikeutetusti. Jos näen että asialle yritetään jotain tehdä, niin ei ärsytä, mutta tämähän on harvinainen näky.

• blablablaa
        lsddklndf kirjoitti:

"Koiran viettirakenne, erityisesti vartiointi- ja puolustusviettisyys ja reviiritietoisuus ovat iso tekijä rähinöinnin takana."

Ja heti seuraavassa ketjussa olet varmasti puolustamassa rähiseviä koiria, että omistajan vika, omistajan vika, jos joku valittaa vaikka kerrostaloa terrorisoivasta koirasta.

Kerrostalossa terrorisoiva koira on ilmeisimmin eroahdistunut, jos haukullaan häiritsee muita. Se taas on kiinni vain koulutuksesta, ei rodusta.

• ,nxcklnczdln
        blablablaa kirjoitti:

Kerrostalossa terrorisoiva koira on ilmeisimmin eroahdistunut, jos haukullaan häiritsee muita. Se taas on kiinni vain koulutuksesta, ei rodusta.

Nimimerkkisi sopiikin tähän hyvin: blablablaa

• ei voi vaatia liikaa
        ,nxcklnczdln kirjoitti:

Nimimerkkisi sopiikin tähän hyvin: blablablaa

Mikäs siinä kun et totuutta ymmärrä, harhainen hullu.

• Vastaus. kirjoitti:

No enpä tasan häpeä, koska noista asioista se johtuu. Vaikka koira olisi arka tai agressiivinen kuin mikä senkin saa kuriin. Miksi toistelet sanomaani? Joo kaikki eivät ole osaavia eikä kärsivällisiä kuten totesin, eivätkä hanki apuakaan, heidän koiransa tuolla lenkillä tulevat vastaan turpa auki. Saan ajatella heistä juuri niinkuin haluan.

Asenteesta rähisevään koiraan näkee kyllä onko vääränlainen omistaja koiralla. Ja näitähän riittää. Eivät saa kuriin edes pikkupuudeleitaan itse asiassa nuo pikkuräksyt ovatkin pahimpia, ne kun pysyy narun päässä kun ei isoja voimia niillä ole joten se hallinta on sitä narusta riittävän lujaa kiinni pitämistä. Jos se omistaminen ei kerran vaadi yli-inhimillisyyttä niin kuinka vaikeaa se rähinästä opettaminen pois sitten voi olla? Joten tasan varmasti mua ärsyttää välistä ja oikeutetusti. Jos näen että asialle yritetään jotain tehdä, niin ei ärsytä, mutta tämähän on harvinainen näky.

Nojuu, nuo aikaisemmin luetellut on kyllä niitä useimmin kuultuja selityksiä koiran ei ehkä toivotulle käytöselle.

Ihmettelen vaan, miten paljon täällä on ""koiraystäviä"", selitellään/syytellään!, että koira on sitä, tätä ja tota, vaikka tasan tarkkaan käytös on juuri sen mukaista ymmärtääkö omistaja vastata lemmikin käytöksen oireisiin oikealla intensiteetillä --ja ajoissa: selitys koiran käytökseen on hihnan toisessa päässä.

Turha alkaa selitellä taas kodinvaihtajilla ja muilla rescue-lemmikeillä; niitä on vain pieni osa koirista nykyisellä pentutuotannolla, kun puhutaan yleisesti koirien huonosta käyttäytymisestä. Kun niitä käytösongelmaisia on niin paljon ja pahoja onnettomuuksia sattunut myös, että rikoslakiin on tulossa(vai tuliko jo, en ole niin tarkkaan seurannut) lisää ohjeita viranomaislle milloin saa lopettaa ympäristölle vaarallisen eläimen.

Kaikki koirat on koulutettavissa, kaikista ihmisistä ei vain ole kouluttamaan kaikenlaisia koiria.

• Vitikonpaarustaja kirjoitti:

Nojuu, nuo aikaisemmin luetellut on kyllä niitä useimmin kuultuja selityksiä koiran ei ehkä toivotulle käytöselle.

Ihmettelen vaan, miten paljon täällä on ""koiraystäviä"", selitellään/syytellään!, että koira on sitä, tätä ja tota, vaikka tasan tarkkaan käytös on juuri sen mukaista ymmärtääkö omistaja vastata lemmikin käytöksen oireisiin oikealla intensiteetillä --ja ajoissa: selitys koiran käytökseen on hihnan toisessa päässä.

Turha alkaa selitellä taas kodinvaihtajilla ja muilla rescue-lemmikeillä; niitä on vain pieni osa koirista nykyisellä pentutuotannolla, kun puhutaan yleisesti koirien huonosta käyttäytymisestä. Kun niitä käytösongelmaisia on niin paljon ja pahoja onnettomuuksia sattunut myös, että rikoslakiin on tulossa(vai tuliko jo, en ole niin tarkkaan seurannut) lisää ohjeita viranomaislle milloin saa lopettaa ympäristölle vaarallisen eläimen.

Kaikki koirat on koulutettavissa, kaikista ihmisistä ei vain ole kouluttamaan kaikenlaisia koiria.

Ai niin, aloittajalle: Huonona päivänä kävelemme rähinöistä ohi kuonot kohti taivasta suomatta vilkaisua, hyvänä päivänä menemmä kyllä ohi, ja sitten kysyn tarvitsetteko ohitusharjoittelua, voimme auttaa --ja koirani heilauttelee laiskasti häntää.

• Räksräks

Jos vastaan tulee räyhä, pistän koirat toiselle puolelle niin, että olen itse välissä (saatan kyllä muutenkin laittaa). Jos räyhä ei ole hallinnassa, ts. hihna pitkällä jne., yritetään kiertää kauempaa. Sama myös silloin, jos räyhääjä on suuri ja omistajalla näyttää olevan vaikeuksia pitää se kiinni. Silloin kierretään tosi kaukaa. Nämä myös siksi, että omanikin ovat räyhänneet ennen, ja joskus vastaantulevien rähinät saattavat aiheuttaa vastakaikua ja kierre on valmis.
      Mutta niin. Todellakin ymmärrän remmiräyhääjien omistajia, enkä turhaan halua koiria provosoida. Räyhäys voi olla vaikeakin kitkettävä. Niitä omistajia en kuitenkaan ymmärrä, jotka eivät tee asialle yhtään mitään; eivät edes ota räyhäävää koiraa viereen, että muut pääsevät ohitse.

• ölö

itselläni on remmiräyhä joten osaan kompata muita sellaisen omistajia. Itse siirrän koirani aina toiselle puolelle, niin että itse olen välissä. Ja tietty remmi tarpeeksi tiukalla ettei pääse toisen lähelle. Kovasti koitetaan harjoitella keinoin jos toisinkin, mutta vielä tulosta ei ole tullut :(
      Itseäni remmiräyhät eivät juurikaan häiritse ja harvemmin niitä täällä päin vastaan tuleekaan. Minua ja koiraani usein kyllä kierretään kaukaa ja katsotaan keljusti päälle, mutta se on kestettävä siihen asti kunnes koulutus onnistuu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe