Alan saamaan Enbrell lääkettä johon yhdistetään metotreksaatti pistoksena. Metotreksaattia olen käyttänyt jo 2.5v.
Arveluttaa Enbrell kun lukee netistä haittavaikutuksista mitä on ko.lääkeellä mahdollista tulla.
Mitä olet havainnut jos Enbrelliä käytät ja kuinka hankalia sivuvaikutukset on havaita/hoitaa.
Enbrel-haittavaikutukset???
6
3622
Vastaukset
- khj-
Olen käyttänyt enbreliä kohta vuoden ja haittavaikutukset ovat olleet yllättävän vähäiset tähän mennessä.
Aluksi tuli ihottumaa kasvoihin ja mahaan.Pistoskohdat punoittivat. Näitä oireita kesti n. 2kk.
Nyt en ole huomannut mitään erikoista.Lääke on sopinut hyvin ja vaste on ollut hyvä. Toivottavasti pysyykin hyvänä! Tyttäreni sai suuren avun Enbrellistä viiden vuoden ajan. Tämä oli ensimmäinen lääke jolla vaste oli hyvä. Tulehdukset vähenivät ja vointi parani huomattavasti.
Ikävä kyllä lääkkeen teho kuitenkin hiipui ja se jouduttiin kuukausi sitten vaihtamaan Remicadeen.
Enbrellistä ei tullut käytön aikana mitään sivuvaikutuksia.- Enbrel
Minullakin on hyviä kokemuksia tästä lääkkeestä.
Vähän oli alkuun pistopaikan punoitusta ja kutinaa, mutta vaihto pistopaikkaa asia ok. Elämän laatu on parantunut tosi paljon.- mies-65
On ilmeisen toimiva lääke ja hyvin siedetty,itselläni on ollut sairaus jo 15v. viimeiset 2,5v hoidettu Remicadella mutta nyt vaihdetaan.
Remicade hoidot auttoivat hyvin ja sivuvaikutuksia ei ollut juuri lainkaan, mutta noin vuosi sitten alkanut iriittin epäillään Remicaden ylläpitämäksi,kun ei parane pitkästä lääkityksestä huolimatta. - Sara
mies-65 kirjoitti:
On ilmeisen toimiva lääke ja hyvin siedetty,itselläni on ollut sairaus jo 15v. viimeiset 2,5v hoidettu Remicadella mutta nyt vaihdetaan.
Remicade hoidot auttoivat hyvin ja sivuvaikutuksia ei ollut juuri lainkaan, mutta noin vuosi sitten alkanut iriittin epäillään Remicaden ylläpitämäksi,kun ei parane pitkästä lääkityksestä huolimatta.Hei!
Itse myös olen saanut Remicadea muutaman vuoden verran. Remicade tehosi uskomattoman hyvin mutta puoli vuotta sitten polvet alkoivat taas turvota ja kivut tulivat takaisin. Remicaden teho loppui kuin seinään.
Sen jälkeen minulle aloitettiin lääkitys nimeltä Humira. Se on vastaava tämän sinulle annettavan lääkitykseni kanssa. Kaikki on mennyt loistavasti. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut ja oireet on pysyneet kurissa. Suosittelen lämpimästi. Tiedän yhden kaksivuotiaan tytön joka saa samaa lääkitystä ja luulen että ei hänelle voisi nuoresta iästä johtuen antaa lääkettä jossa suuria riskiä haittavaikutuksista olisi.
Tervettä syksyä kaikille!
- suklis80
Minulle aloitettiin heinäkuussa -04 Enbrel siinä suuressa toivossa että saisin siitä avun. Kokeiltujen listalla olivat jo Remicade,ilman vastetta ja sain siitä kamalan bakteeritulehduksen, ja Kineret josta sain n. puolentoista vuoden vasteen.
Enbrel oli kuitenkin suuri pettymys vaikka olin kuullut lääkkeestä pelkkää hyvää. Ensinnäkään lääke ei tehonnut millään tavalla, tulehdusarvot eivät laskeneet ja tauti jylläsi kovasti. Sain myös lääkärillekin yllätyksenä jokapäiväisen pahoinvoinin ja oksentelin myös lähes päivittäin. Olo oli kurja ja jonkinlaista masennustakin oli. Lääke onneksi päätettiin lopettaa ja nyt kokeiluvuorossa on Humira...pieni toivonkipinä palaa sen toimivuudesta, toivon vain ettei se sammu.
Olen sairastanut reumaa 1½-vuotiaasta saakka, eli nyt noin 22vuotta ja takana on jos jonkinlaisia lääkekokeiluja :)
Toivon kuitenkin että saat hyvän vasteen Enbrelistä ja kaikkea hyvää muutenkin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955