Öljy loppuu kohta. Luonnonvarat kulutetaan loppuun ja päästöjä on kaikenlaisia koko ilma kehä täynnä! Ihminen tuhoo itteensä kyllä rankalla kädellä eikä aattele tekosiaan!!
Autot saastuttavat kaameesti. Miettikää nyt vaikka jotain tosi isoja kaupunkeja. savu sumun takia ihmiset kävelee maskeissa ja ei oo kyllä hääviä elämää. Laitetaan autojen katoille aurinkopaneelit ja kehitetään autot sellaisiksi jotta niillä pääsee liikkumaan ympäristö ystävällisesti. Paranee ihmisen elo täällä kaunissa maapallossa!
Kuka kannattaa?
Autot toimimaan sähköllä ja sassiin!
19
113
Vastaukset
Ihan hyviä pointteja! :) Se kun kaikkiin autoihin saataisiin aurinkopaneelit katolle tuottamaan sähköä autoon, niin johan vähenisivät päästöt maailmassa. Tulevaisuudessahan on ihan mahdollista, että autot toimisivat aurinkovoimalla – hyvä idea!
Kyllähän meidän on tehtävä paljon enemmän ympäristömme eteen. Ympäristönsuojelu on välttämätöntä, jotta saamme elää mahdollisimman laadukasta elämää ja nauttia puhtaasta luonnosta.
Pssst.. Meiltä voit ostaa sähkösi myös aurinkovoimana! :)Autokauppiaat kun eivät halua myydä sähköautoja, koeajamaan ei pääse (Nissan Leaf) ja hinnat edelleen kovin korkeat.
Hyvitys on edelleen perinteisten autojen kaupassa suurempi. Vaihdossa sähköautoon hyvitykset 5-8ke pienemmät kuin uuteen bensakäyttöseen kulkimeen.
Tässä olisi valtion/sähkönjakelioiden valpastuttava, tukea sähköauton ostajalle kun vaihtaa bensarosvon sähkökulkimeen.
Viime syksynä harkitsin kolmea eri sähköautoa seuraavin tuloksin,
OPEL AMPERA, väliraha 35ke hyvitys omasta n.7ke.
TOYOTA PRIUS PHEV-tepseli, väliraha 25ke hyvitys omasta n.10ke
NISSAN LEAF ei päässyt koeajamaan 3x yritetty aina peruttiin, ei tarjousta.
Edullisin vaihtoehto oli vaihto uuteen samanlaiseen, väliraha 13ke, hyvitys omasta 18ke. Ei vaihdu autokanta sähköisiin kuluneuvoihin tuolla tavalla, käteisostajat ovat erikseen, mutta autonvaihtajat blokataan tehokkaasti pois.
Onko muuten näkynyt kertaakaan viikonloppu autonäyttelyissä sähköautoja koeajossa? Eipä ole silmiin osunut ja kun siitä olen kysellyt vastaukset ovat olleet vältteleviä tai on vedottu niiden vähäiseen kysyntään tai myyntimääriin.
Kyllä autonmyyjien muokkaus on ensimmäinen edellytys autokannan muutokseen, ei näillä veijareilla se miksikään muutu lähitulevaisuudessa.- lidl
Sähköautot käyttävät lithiumakkuja,kaikki maapallolta löytyva lithium ei
riitä jos kaikki autot muutetaan sähkökäyttöisiksi.Asia on tietellisesti
todistettu.Ainoa vaihtoehto on vähentää autoilua.Esimerkiksi palata
siihen,että kaupat ovat kävelymatkan päässä,lopettaa marketit joihin
pitää aina ajaa autolla "säästämään"Terveisiä wunderwaffe,älä
osta sähköautoa,hinta putoaa kun akut loppuvat,välitekniikka.
Kiitos todella hyvästä kommentistasi! Sinulla on mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen ja todella hyviä pointteja. :)
Eihän kukaan voi ostaa autoa ilman koeajoa. Se on ihan varma se.- ostais jos vain sais
Eipä ole ollut tosiaan sähköautokoeajoviikonloppuja ainuttakaan, muuten kyllä meteliä riittää ja makkaraa tarjoillaan.
Perin flegmaattista on suomen sähköautomarkkinoiden kehitys.- Lauhde1
ehkä amperan kaltainen pistokehybridi olisi nykytilanteessa järkevin ostos, ainakin täällä suomessa, jos haluaa sähköllä kulkea. Talvi taitaa vielä nykytekniikalla rokottaa toimintamatkaa turhan paljon, joten polttomoottori on hyvä olla vielä varalla. Varsinkin, kun akut ottavat ikää päälleen, voisi olla talvisin ikävää, kun muutenkin pakkasella lyhentynyt toimintamatka alkaisi jäädä nurkkapyörittelytasolle. Muutenhan sähkömoottori sopii autoon, kuin nyrkki silmään. Laajan kierrosalueen ansiosta ei välttämättä tarvita vaihteistoa ollenkaan ja kun paras vääntö on käytössä jo nollakierroksilta alkaen, on sähköauto liikennevalolähdöissä käsittääkseni varsin äkäinen, jos tarve vaatii. Lisäksi sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoriin verrattuna huippuluokkaa, ja sen huollontarve on vähäinen.
Ja sähköä saadaan päästöittä töpselistä!
- Lauhde1
ainakin pienillä päästöillä mennään, jos se on tuotettu vaikkapa vesi, tai ydinvoimalla. Mikäli suurin osa sähköstä tuotetaan vaikkapa hiililauhteella, voi sähköauto käsittääkseni olla hiilidioksidipäästöiltään jopa pahempi, kuin vastaava hyvä polttomoottoriauto. Silloin ainoaksi sähköauton eduksi päästöjen kannalta jää lähipäästöttömyys.
Jos vaikkapa vain 500.000 sähköautoa ajelisi 500 tuntia vuodessa keskimäärin 30 kW:n teholla, kuluisi siihen kaikki Loviisan ydinvoimaloiden tuottama sähkö.
- Lauhde1
kyllähän niihin virtaa menee. Saa nähdä, miten se tulevaisuudessa tuotetaan. Itse en ole täyssähköautouskovainen, epäilen vahvasti, että polttomoottori tulee olemaan vielä pitkään mukana kuvioissa ainakin hybrideissä generaattoreita pyörittämässä. Nestemmäisillä polttoaineilla on edelleen akkuihin verrattuna ylivoimainen energiatiheys. Jossakin vaiheessa polttokennot saattavat syrjäyttää polttomoottorin pyörittämän generaattorin. Sitä en ala edes arvailla, mitä nämä polttokennot käyttävät polttoaineenaan. Ehkä fossiilisia, biopolttoaineita, tai puhdasta vetyä. Aika näyttää.
- polttokenno
Lauhde1 kirjoitti:
kyllähän niihin virtaa menee. Saa nähdä, miten se tulevaisuudessa tuotetaan. Itse en ole täyssähköautouskovainen, epäilen vahvasti, että polttomoottori tulee olemaan vielä pitkään mukana kuvioissa ainakin hybrideissä generaattoreita pyörittämässä. Nestemmäisillä polttoaineilla on edelleen akkuihin verrattuna ylivoimainen energiatiheys. Jossakin vaiheessa polttokennot saattavat syrjäyttää polttomoottorin pyörittämän generaattorin. Sitä en ala edes arvailla, mitä nämä polttokennot käyttävät polttoaineenaan. Ehkä fossiilisia, biopolttoaineita, tai puhdasta vetyä. Aika näyttää.
Vety autot tulevat ja polttokenno on tulevaisuutta.
Otto-moottorit tapetaan kiristyvillä päästönormeilla, sähkö on ainut vaihtoehto henkilöautoilussa. - Lauhde1
polttokenno kirjoitti:
Vety autot tulevat ja polttokenno on tulevaisuutta.
Otto-moottorit tapetaan kiristyvillä päästönormeilla, sähkö on ainut vaihtoehto henkilöautoilussa.polttokennot tosiaan voivat hyvinkin yleistyä ajan kanssa. Vedystä niiden polttoaineena en sen sijaan ole aivan varma. Vety on sellaisenaan melko ikävää ainetta. Pienimolekyylisenä se nostaa kytkintä turhan helposti ja koska se on kevyttä, se vaatii armottoman paineen, jos energiaa halutaan saada tankkiin vähänkään reilummin. Joissakin polttokennoautoissa tankin paine voi olla jopa 700 baaria. Toki esimerkiksi teollisuuden sivutuotteena syntyvä vety kannattaa hyödyntää, mutta ainakin itse hyödyntäisin sen suoraan teollisuuslaitosten yhteydessä. Silloin vetyä ei tarvitsisi paineistaa ja vältettäisiin yksi energiaa nielevä vaihe. Autoihin hyvä polttoaine voisi olla vaikkapa dimetyylieetteri. Se on ominaisuuksiltaan lähellä nestekaasua, eikä se vaadi näinollen kovinkaan korkeaa painetta nesteytyäkseen. Varastointi on näin helpompaa. Sitä voidaan tuottaa monipuolisesti aina maakaasusta selluteollisuuden tähteisiin, jos nyt muistan oikein. Polttokennojen lisäksi se sopii dieselmoottoreihin(toisin, kuin nestekaasu, dimetyylieetteri ei kestä puristusta, joten ottomoottoriin se ei sovi).
- semmoista se
Onhan se hyvä huolehtia luonnosta. Sanompa kuitenkin ikävän ja ehkä pelkoakin aiheuttavan oman näkemykseni. On hyvin todennäköistä, että eivät autot aiheuta ympäristölle olennaista ongelmaa vaan mitä todennäköisemmin ihminen alkaa jossakin vaiheessa ydinsodan. Älä takerru lillukan varsiin. Nauti ja elä oikein kunnes tuho yllättää.
- EsaL-74
Tiedemiehet ovat kehittäneet periaatteessa toimivan järjestelmän jossa vedestä (tavallisesta vedestä) ja hiilidioksidista (ilmasta kerättyä ja siihen veteen sekoittunutta) voidaan valmistaa hiilivetyjä (=polttoainetta).
Ongelma: laitteisto tarvitsee runsaasti energiaa. Koska pääasiallisena suunnittelijana on US NAVY, niin se energia suunnitellaan otettavaksi lentotukialuksen ydinreaktorista. Maalla... kuinkahan helskutisti tarvittaisiin aurinkopaneeleita että tuo olisi oikeasti vihreää. No, jos vesivoima lasketaan "vihreäksi", niin sellaisen kanssa se varmaan toimisi. Ja tietysti myös ydinvoima, jolla on omat tunnetut riskinsä.
Muuten tuo on peruskemiaa, ongelma on se energiantarve.
http://yle.fi/uutiset/usan_laivasto_sotalaivojen_polttoainetta_voidaan_tehda_merivedesta/7178589- Lauhde1
ehdottomasti kehittämisen arvoista tekniikkaa. Hiilivetyihin olisi suht helppoa varastoida suuriakin määriä heilahtelevien uusiutuvien tuottamaa energiaa. Myös ydinvoiman tuottamaa energiaa voitaisiin ohjata liikenteen hiilidioksidipäästöjä vähentämän olkoonkin, että kokonaishyötysuhde jäisi aika heikoksi varsinkin polttomoottoriajoneuvojen kohdalla. Eivät amerikkalaiset muuten ole ainoita. Saksassa tuotetaan uusiutuvilla synteettistä metaania. Hyötysuhde sähköstä kaasuksi vain jää 60:n prosentin nurkille.
- ziibuliz
Joo mutku akuista loppuu virta. Pitää olla autossa varalta bensatoiminen kompressori jolla voi varata akkuja.
- Lauhde1
siinäpä se sähköauton kompastuskivi pitkälti on korkeahkon hinnan lisäksi.
- Kirvesmiehen muija
Ihana mielikuvitus sinulla. Kyllä on totta että vähemmän saastuttavia autoja tulee kehittää ja tuoda markkinoille. Mutta jos kaikki ostaisivat sellaisen auton niin jo niiden tuotanto saastuttaisi enemmän tätä maapalloa kuin niiden vanhojen autojen käyttö loppuun saakka.
Minusta on mielenkiintoista se että puhutaan aina kovaan ääneen autojen aiheuttamasta saastuttamisesta. Mutta samaan aikaan samat ihmiset lentää lomakohteisiin joka vuosi kerran tai pari vuodessa. Ne vasta saastuttaakin. Pitäiskö kieltää lomalennot. Puhumattakaan lomailu kohteissa joissa jätteitä ei käsitellä oikein. Taimaa ym. on suosittua lomakohteita mutta moniko tietää mitä niille jätteille siellä tapahtuu mitä turismi aiheuttaa. Tai pajonko yksi perhe saastuttaa kun lentää vaikka Taimaaseen viikoksi. Lennot edestakas ja kohteessa tuleva jäte. En kehtais edes puhua että autot saastuttaa.
Jos et usko. Käyppä tutustumassa kuinka monta lentokonetta on ilmassa yhtäaikaa. Kuinka monta konetta nousee ja laskeen niihin kaupunkeihin joissa ilman laatu on todella huono. Puhumattakaan montako lentoa tehdään ylilentona.
Olen itse tutustunu tuohon asiaan ja oli aika huikee herätys. - lidl
Minä kannatan.miten olis lähikaupat takaisin.Marketit kiinni ei enää ole
tarvista ajaa "lähimarkettihin" Koska ihmiset tajuavat ison kusetuksen
S K kaupat ovat siirtäneet kuljetuskustannukset meidän piikkiin.Pakko
olla auto,että pääse kauppaan,hakemaan bonuksia.Hölmöt.Sinulle
minävaan,minun nuoruudessani kauppa oli aina kävelymatkan päässä.
Maitoa omaan kannuun,juustoa voipaperiin,voita voipaperiin,vasta jau
hetttua kahvia.Makkaraa,lihaa,kaikki tuoretta läheltä.Saasteet,mitä jäi
Kasa ns voipaperia meni keittiön hellaan sytytteiksi.Ei tässä mitään pa
neeleita tarvita ,mietippä tätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623027
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332520- 802303
- 802303
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361903- 121646
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311479