Moi! Eli ois pari kysymystä lampaista. Haluaisin saada enemmän tietoa lampaista, kun haluaisin tulevaisuudessa muutaman lampaan. Eli...
1. Kuinka paljon lampaalle pitää antaa päivässä rehua, entä niitä lampaan kivennäisiä?
2. Käykö lampaan keritsemiseen teroitetut sakset?
3. Miten lampaan sorkkia hoidetaan? Kuinka monta kertaa vuodessa.ne pitää hoitaa?
4. Voiko lammasta mm. Taluttaa?
5. Millaiseen ulkoaitaukseen lampaat pitää laittaa talveksi?
6. Pitääkö lampaan aitausta vaihtaa välillä?
Kiitos jos vastaisitte ! :)
Lampaan hoidosta?
5
527
Vastaukset
- KysymysLammad
Saa sitten kertoa muutakin jota en muistanut mainita tuossa! :) ja tietenkin omia tapahtumia lampaiden kanssa.
- KysymysLammas
Siis ulkorakennukseen ei ulkoaitaukseen :D
- Jäärämetsäläinen
1. Lammas syö heinää n. kilon päivässä, mutta tykkäävät esim kuivatusta leivästä, porkkanasta, pajunoksista.. Maatalouskaupasta saa kivennäistä, jossa on ruokintaohje. Pienelle lammasmäärälle kannattaa ostaa nuoluvati, sellainen kova kivennäiskivi, jota nuolevat vapaasti. Havunoksat ovat hyvä "kivennäinen". Lampaille ei sovi hevosten kivennäinen. Suolakivi pitää olla.
2. Käy, mutta ostin itse nettikaupasta keritsimet, ei ole kalliit ja paljon paremmat kuin tavalliset sakset.
3. Oksasaksilla tai vastaavilla katkaisen palan kärjestä keväällä ja syksyllä, samalla kun keritsen lampaan. Toisilla sorkat kuluu kaivaessa maata ilman lyhentämistä.
4. Voi, varsariimu on aika hyvä lampaalle.
5. Suomenlammas pärjää tarhassa, jossa on kolmiseinäinen katos, mutta vesi jäätyy. Käytän itse vanhaa autonrengasta, jonka sisään laitan vesisaavin ja sen ympärille sulanapitokaapelin.
6. Tarha voi olla sama koko ajan, jos riittävän iso, ettei maa muutu talloessa mutavelliksi. Laidun, eli paikka jossa kesällä syövät vapaasti ruohoa, kannattaa jakaa lohkoihin, joita vuorottelee, jos se on mahdollista. - joskus lampaita
Olen kerinnyt palnjon tavallisilla fiskarsin oransseilla saksilla, puoli tuntia ja lammas,
Lammasta voi taluttaa,. Aluksi se hyppii ja pomppii, mutta tottu sitten kulkemaan narussakin. Päitset, tai koiran kuonopanta on parempi kuin pelkkä kaulaan sidottu naru. Huom. lammas kulkee parhaiten, jos kuljettaa jauhoämpriä toisessa kädellä ja houkuttelee elikon sen avulla seuraamaan.
Lampaiden sorkkia en ole joutunut hoitamaan ollenkaa, kävelivät itse sopivan lyhyiksi. , siis paitse se yksi jonka jalat naapurin emäntä kävi keväisin siistimässä lehmän sorkkahoitovälineillä.- KysymysLammas
Okei! Kiitos vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395100Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5111660Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53911- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738