Yliopistoon ilman lakkia?

Huijari321

Terveppä terve,

Viime vuonna sain lukion päättötodistuksen mutten YO lakkia. Amk hain ja samalla yliopistoon. Ongelma vaan että käsitykseni mukaan yliopistoon tarvii YO lakin.

Amk pääsykokutsu tuli kotia postissa muttei yliopiston. Kaveri kyllä sano et sitä ei tuukkaa. No ny katoin sähköpostia ja oli tullut kutsu. "Olet tehnyt hyvän valinnan, tervetuloa yliopiston pääsykokeeseen!" Blaa blaa blaa.

Eli: onko valkolakki must have vai onko kyseessä enemmän koulukohtainen asia? Vaasan yliopisto kyseessä.

Ja sellasta vielä. Jos nyt pääsisin ihmeen kaupalla sisään, minua ei hyväksyttäisi koska ei lakkia? Vai olisiko mahollista mennä ns kepulikonsteilla inee? Vai häh?

4

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daffy

YO-todistuksesta saa lähtöpisteitä haetun alan mukaan. Kaavat ovat julkisia ja nähtävillä valintaoppaissa. Jos YO-todistusta ei ole, hakija käsitellään pelkän valintakokeen perusteella valittavien ryhmässä. Kepulikonsteihin ei ole mitään mahdollisuutta, sillä todistukset tarkastetaan suoraan rekisteristä. Muutenkin asenne taitaa olla suurin ongelma, vaikka pääsisitkin sisään.

• Lakiton sieni

Eipä minullakaan ole sellaista. Enkä pitänyt mitään juhlia sillä pääsin kabinettiylioppilaaksi (periaatteessa säälistä, ja kun lautakunnassa oli tuttuja). Yliopistoon sen sijaan pääsin helposti pääsykokeilla. Arvosanoilla en olisi päässyt yhtään mihinkään. Hyvä jos ammattikouluun. Jossain englannissa tai amerikassa taitaa olla perinteenä se pipolakki jota pidetään päässä sisälläkin.

• lakillinen

Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on erilaiset hakukelpoisuudet.
      Ammattikorkeakouluun riittää pelkkä lukio, yliopistoon ei.

Yliopistoon voi silti päästä ilman lakkia, jos yliopisto katsoo, että hakijalla on tarvittavat valmiudet. Silloin hakumenettely on yleensä erilainen ja yliopistolle joutuu toimittamaan lisäksi anomuksen papereita tämän asian tueksi.

• -80-luku

Tarkoittanet avoimen yliopiston väylää. Jo -80-luvulla yliopistoon pääsi saman alan opistoasteen tutkinnolla, myös ilman valkolakkia ja lukion oppimäärää. Aloittajan tapauksessa lukion oppimäärä korvaa entisen opistoasteen. Nykyään myös toisen asteen ammatillisella perustutkinnolla voi hakea yliopistoon ilman lukiota ja valkolakkia, eikä perustutkinnon ole pakko olla samalta alalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1234
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1098
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      685
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60