Jos viheltää samalla kun soittaa pianolla kappaleita, lauluja ja virsiä niin onko siitä hyötyä laulunoppimisen kannalta? Kehittääkö viheltämisen hiominen hengitystekniikkaa?
Auttaako viheltäminen laulamiseen?
3
356
Vastaukset
- sdafa
En tiedä, mutta varmaan voi auttaa kehittämään sävelkorvaa?
- Hengitys
Auttaa kantamaan pitempiä fraaseja eli hioo hieman hengitystekniikkaa kyllä.
Auttaa "kehittämään sävelkorvaa" jos tällä tarkoitetaan ns. nuotissa pysymistä.
Mutta: viheltäminen auttaa pysymään nuotissa viheltäen. Laulaminen taas on istutettava lihasmuistiin laulaen :)
- Hymnihymisijä
Meille laulun alkeiskurssilla opettaja kertoi oppilaasta, joka sai äänihuuliongelmia. Hän oli luonnollisesti sen jälkeen täydellisessä puhe- ja laulukiellossa. Mutta koska hän osasi viheltää hyvin, hän pystyi harjoittelemaan viheltämällä.
Itse en osaa viheltää lainkaan, ja silti yritän laulaa. Sinulla on varmasti aika hyvä suun alueen motoriikka, kun kykenet viheltelyyn. Ymmärtääkseni viheltely on vähän sama asia, kuin jos olisi huilu sisäänrakennettuna suuhun. Äänihuulilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Itse kokeilen kappaleita hyminällä. Oletan, että naapurit eivät häiriinny siitä yhtä paljon kuin jos innostuisin täyteen ääneen laulamaan kovin myöhään.
Jos sinulla on akustinen piano, niin liene sama, jos laulat kappaleet ääneen. Ja jos artikulointi on alkuun jostain syystä vaikeaa, niin voit kokeilla alkuun jollain lallatuksella tai dyydytyksellä, transponoimalla alkuun matalampaan sävellajiin ja vasta sitten siihen sävellajiin, mikä on tavoitteena jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911284Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50715- 33682
- 60679
- 50665
- 52657