Yamaha F40 tyhjäkäynnin säätö

jamma

Uudessa pulpettiveneessä on Yamahan -05 nelikymppinen nelarikone. Hyvin toimii, mutta tyhjäkäynnillä käynti on aika raskasta tosi matalilla kierroksilla. Etähallintalaitteessa olevalla tyhjäkäyntikahvalla kokeilin laittaa koneeseen vähän enemmän kierroksia ja käynti kuulosti tasaisemmalta ja tärinä väheni huomattavasti.

Onko koneessa tyhjäkäyntiruuvia jota voisi säätää? Onnistuuko jotenkin suoraan kaasuvaijeria säätämällä, vai joutuuko kaikkia kolmea kaasaria ruuvaamaan erikseen? Olen purjehtija joten en ole kovin perillä perämoottoreista.

11

7837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JAMAHAT TÄRISEE

      mINÄ OLIN suorastaan ihmeissäni, kun pääsin ajamaan 40hp jamahaa, kun olin aiemmin tutustunu tasaisesti ja reippaasti työntäviin Evareihin. se Jamaha oli kylläkin kakstahtinen. Mutta kolmisylinterinen.

      Puolivälin kierroksilla, siis veneen liukukynnyksellä tärisi niinmaan vietävästi, että oikein nolotti omistajan puolesta, joka istui vieressä ylpeänä.

      Toivottavasti saat koneesi toimimaan. Mutta nelitahtiset eivät taida olla tärinavaipaita muuten kuin täyskaasulla.

    • jamma

      Kyllä tuo kone on tärinävapaa kaikilla kierroksilla kun vaihde on päällä. Kaipailisin yhä vastauksia.

    • jamma

      Päivitys: Kävin äsken rannassa, avasin moottorikopan ja tutkin tarkemmin kaasuttimien ruuveja. En kuitenkaan väännellyt niitä vaan laitoin käyntiin ja kappas, moottori käy mukavaa 700-800 kierroksen nopeutta ilman tärinöitä. En nyt muista mikä käyntinopeus oli aikaisemmin, mutta äänen perusteella olisi voinut olla vaikka 200 rpm.

      Olin eilen ajelemassa vähän pidemmän kierroksen välillä myös urku auki pidempäänkin. Voisiko olla, että jossain suuttimessa/kanavassa ollut töhnä on aiheuttanut matalan tyhjäkäynnin, ja on nyt auennut kunnolla. Venehän ostettiin entiseltä omistajalta viikko sitten ja laskettiin veteen vasta silloin. Moottori on ollut vähäisessä käytössä entisellä omistajalla.

      • Sitä minäkin

        Oon aatelleeksi joutunu, että liottaako uusi bensa talven jäljiltä hartsiintuneet mötköttimet suuttimista, vai pitääkö aina keväällä laittaa puhdistusainetta tankkiin.

        Häiriöhän yleensä esiintyy tyhjäkäyntipiirin puolella, kun kanavat on hyvin ahtaat.


      • jamma
        Sitä minäkin kirjoitti:

        Oon aatelleeksi joutunu, että liottaako uusi bensa talven jäljiltä hartsiintuneet mötköttimet suuttimista, vai pitääkö aina keväällä laittaa puhdistusainetta tankkiin.

        Häiriöhän yleensä esiintyy tyhjäkäyntipiirin puolella, kun kanavat on hyvin ahtaat.

        Joo, kuulostaa loogiselta. Irrotin samalla kippi/trimmimekanismin asennosta kertovan anturin vastinpannan joka oli haljennut. Täytyy lähteä kattelemaan mistä sellainen löytyis.


    • PuSe

      Tyhjäkäyntisuuttimet tukossa osittain. Tyypillistä tuolle moottorille sekä muillekin viimeisille kaasuttimella varustetuille perämoottoreille joiden suuttimet on tosi pienet. Uusi bensa ei puhdista noita mutta jotain carburetor-cleaneria tai ultraäänipuhdistusta kannattaa kokeilla jos ongelmat jatkuvat. Alkoholibensaa ei kannata käyttää.

    • Ehken !

      Ei uusissa vehkeissä ole sen pienempiä suuttimia kuin ennenkään.
      Tyhjäkäyntisuuttimen tukkoisuus ilmenee aivan toisin kuin kierrosluvun alenemisena.
      Yleisin ongelma tyhjäkäynnin "heijaamiseen" on kulunut läpän akselin läpivienti, josta moottori imee lisäilmaa satunnaisesti.

      Vikaa voi koittaa korjata esim tekemällä akseliin ura ja 0-rengas, useimmiten kaasarin uusiminen on edessä.

      Tyhjäkäyntikierrokset säädetään läpän asennolla, ei seosruuvilla !

      • jamma

        Tyhjäkäynti ei heijannut vaan kävi tasaisesti matalilla kierrosluvuilla. Aikanaan 2-tahti mopossani oli ainakin kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätöruuvi.

        Kaasuttimet tuskin on kuluneita, sillä koneella on ajettu vain n. 50 tuntia.


      • PuSe
        jamma kirjoitti:

        Tyhjäkäynti ei heijannut vaan kävi tasaisesti matalilla kierrosluvuilla. Aikanaan 2-tahti mopossani oli ainakin kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätöruuvi.

        Kaasuttimet tuskin on kuluneita, sillä koneella on ajettu vain n. 50 tuntia.

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.


      • Teräväinen
        PuSe kirjoitti:

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.

        E.d.k saa kyllä persveivarin väljäksi noilla tunneilla..... :)


      • jamma
        PuSe kirjoitti:

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.

        Joo, tuota sammumista teki kanssa aikaisemmin kun tyhjäkäynnin kierrokset oli tosi matalat.

        Ihan hyvä vaan jos pienemmillä suuttimilla on saasteita saatu kuriin. Parin minuutin lämmittely ei ole ongelma. Purjehtijana muutenkin tuntuu aluksi vähän hölmöltä poltella bensiiniä vesillä kun ilmaiseksi ja saasteettomastikin vene liikkuisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe